عمر دامنه بر سئو سایت تاثیر دارد؟ [+3 نکته که نمیدانید]

2512 بازدید

یادم هست اوایل یادگیری سئو، برایم سؤال بود که آیا عمر دامنه در سئو سایت تاثیر دارد؟ آیا قدیمی بودن دامنه وبسایت به این معنی است که در نتایج گوگل احتمالا رتبه بهتری می گیرم؟ به دلایلی آن موقع جستجوی عمیقی در این باره انجام ندادم و از کنار این موضوع رد شدم. تا اینکه دوباره چند وقت پیش به این سؤال برخوردم و این بار سعی کردم کمی بیشتر جستجو کنم.

در این مقاله قرار است نتایج تحقیقم را به اشتراک بگذارم و به این سؤال پاسخ دهم که بالاخره میزان عمر دامنه (سن دامنه) روی نتایج سئو و رتبه بندی سایت در نتایج گوگل تأثیرگذار هست یا نه؟!  

عمر دامنه domain age چیست

منظور از عمر دامنه چیست؟

صرف نظر از نام دامنه و پیشوند و پسوندش، همه دامنه‌ها باید از طریق یک شرکت معتبر اینترنتی ثبت شوند. دامنه همان نام سایت در اینترنت است که مخاطبان با استفاده از آن سایت را پیدا می‌کنند. به طور کلی عمر دامنه به مدت‌ زمانی گفته می‌شود که یک دامنه در شبکه جهانی اینترنت ثبت شده است. به عنوان مثال دامنه سایت من در حال حاضر (اردیبهشت 1402) حدود دو سال عمر دارد.

البته برخی متخصصین معتقدند سن دامنه ما مدت زمانی که مالک آن دامنه بوده‌ایم نیست، بلکه مدت زمانی است که گوگل برای اولین بار آن دامنه را ایندکس کرده یا لینکی به آن دامنه مشاهده کرده است. بنابراین فقط به این دلیل که یک دامنه به مدت 10 سال ثبت شده است، به این معنی نیست که گوگل آن را ۱۰ساله می‌داند. 

طبق این تئوری، دامنه‌ای که به مدت 10 سال ثبت شده است، اما هیچ پست و محتوای واقعی نداشته تا خود را به گوگل معرفی کند، هیچ فرقی با دامنه‌ای که دیروز خریداری شده ندارد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشیم این است که تغییر مالکیت بر سن دامنه تأثیر نمی‌گذارد. دامنه‌های مختلف می‌توانند مالکیت خود را بدون راه‌اندازی مجدد سایت تغییر دهند. بنابراین انتقال مالکیت یک سایت هیچ تأثیری بر عمر دامنه ندارد.

حالا برویم سر اصل مطلب، وقتی یک جستجوی جزئی در فضای اینترنت انجام می‌دهیم، می‌بینیم عمر دامنه اغلب به عنوان یک سیگنال کم اثر اما تأثیرگذار در سئو معرفی می‌شود. حتی در فاکتورهای رتبه بندی گوگل هم عمر دامنه بعضا به عنوان یکی از فاکتورها آورده می شود.

بعضی مدیران وب بر این باورند که هر چه دامنه آن‌ها قدیمی‌تر باشد، سایت‌شان رتبه بالاتری در نتایج جستجو خواهد داشت. در مقابل، خیلی‌ها هستند که فکر می‌کنند عمر دامنه هیچ تأثیری بر سئو ندارد. اما بالاخره کدام گزاره صحیح است؟

عمر دامنه و سئو چه ارتباطی دارند

آیا بین عمر دامنه و سئو ارتباطی وجود دارد؟

بله؛ عمر دامنه کاملاً به سئو مرتبط است. بین مدت‌ زمانی که یک دامنه ثبت شده است و رتبه‌بندی آن دامنه در نتایج جستجو ارتباط نزدیکی وجود دارد. در کلمات کلیدی یکسان، سایت‌هایی با دامنه قدیمی، معمولاً از سایت‌های جدید در نتایج گوگل سبقت می‌گیرند. 

با این حال، عمر سایت به تنهایی و به شکل جداگانه در سئو تأثیرگذار نیست. یعنی اگر سایت ما دامنه قدیمی داشته باشد، دلیل نمی‌شود که حتماً رتبه بالاتری بگیرد. 

دلیل موفقیت در سئو را نمی‌توان مستقیماً به دامنه قدیمی سایت نسبت داد.

مت کاتز (Matt Cutts) مدیر تیم جستجوی گوگل، ویدئویی را در کانال رسمی یوتیوب Google Search Central  منتشر کرده و در این باره گفته:

تفاوت سئو بین دامنه شش‌ ماهه و دامنه یک‌ ساله خیلی زیاد نیست؛ بنابراین مدیران وب نباید نگران عمر دامنه سایت خود باشند.

جالب اینجاست که مت نمی‌گوید که سن دامنه مهم نیست. در واقع، او به‌وضوح نشان می‌دهد که دامنه‌های بسیار جوان (زیر یک سال) هنوز برای رتبه‌‌های بهتر راه درازی در پیش دارند. با این حال اخیراً جان مولر (John Mueller) از گوگل تأیید کرده که سن دامنه یک سیگنال رتبه‌بندی نیست و در توییتی نوشت:

…سن دامنه به هیچ چیز کمک نمی‌کند.

چرا دامنه‌های قدیمی رتبه بالاتری کسب می‌کنند؟

گوگل موقع محاسبه رتبه سایت در نتایج جستجو مستقیماً از سن دامنه استفاده نمی‌کند. الگوریتم های گوگل با بررسی صدها سیگنال سئو بالاخره تصمیم می‌گیرد چه رتبه‌ای به یک سایت (یا صفحه) بدهند. حالا آن‌طور که من فهمیده‌ام، قطعاً سن دامنه یکی از این سیگنال‌ها نیست. با این وجود، سه دلیل اصلی وجود دارد که نشان می‌دهند چرا ‌سایت‌هایی با دامنه قدیمی‌تر عملکرد بهتری دارند.

چرا دامنه های قدیمی بهتر سئو می شوند

1) دامنه‌های قدیمی‌ محتوای بیشتری دارند.

تعداد محتوای سایت احتمالاً با افزایش سن دامنه آن بیشتر می‌شود. طبیعتاً وقتی یک دامنه خریداری می‌کنیم و سعی داریم روی سئو آن کار کنیم، باید فکری به حال تولید و انتشار محتوا هم کنیم. البته قرار نیست بلافاصله پس از ثبت دامنه،  100 صفحه محتوای طولانی منتشر کنیم. ابتدا با چند صفحه شروع می‌کنیم و در هفته‌ها و ماه‌های بعدی به آرامی صفحات بیشتری را اضافه می‌کنیم.

بدیهی است که با محتواهای بیشتر، سئو سایت‌مان نیز کم کم بهتر می‌شود. بار دیگر لازم است تکرار کنم گوگل و دیگر موتورهای جستجو به محتوا نگاه می‌کنند، نه به عمر سایت. ازآنجاکه سایت‌هایی با دامنه قدیمی معمولاً دارای محتوای بیشتر و (معمولاً) باکیفیت‌تری نسبت به همتایان خود هستند، بیشتر موردعلاقه موتورهای جستجو قرار می‌گیرند.

(اینکه می‌گویم محتواهای قدیمی‌تر باکیفیت‌تر هستند، به این دلیل است که طی زمان برای ادیت و آپدیت کردن آن‌ها وقت گذاشته‌ایم.)

2) دامنه‌های قدیمی‌ بک‌لینک‌های بیشتری دارند.

سن دامنه می‌تواند بر تعداد بک‌لینک‌هایی که سایت جذب می‌کند تأثیر بگذارد. به دست آوردن بک‌لینک زمان می‌برد. اگر دامنه را به تازگی ثبت کرده‌ایم، مطمئناً نمی‌توانیم از وبلاگ‌نویسان و وب‌مسترها انتظار داشته باشیم به سایت‌مان لینک دهند.

 باید صبورانه منتظر بمانیم تا کم‌کم سایت‌مان را کشف کنند و محتواهایمان طی زمان اعتبارشان را نشان دهند. همان‌طور که سایت بیشتر و بیشتر در معرض دید قرار می‌گیرد، احتمال جذب بک‌لینک بیشتر و بیشتر می‌شود.

3) در شرایطی کاملاً یکسان، سایت قدیمی‌تر رتبه بهتری می‌گیرد.

فرض کنیم ما دو دامنه ثبت کرده‌ایم، یکی در سال 1390 و دیگری در سال 1401 و تا همین سه ماه پیش، هیچ محتوایی در هیچ‌یک از سایت‌ها منتشر نکردیم. بعد از اینکه اولین محتوا را سه ماه قبل منتشر کرده‌ایم، گوگل دامنۀ 1390 را قوی‌تر در نظر می‌گیرد؛ صرفاً به همین دلیل که 10 سال بیشتر از سایت جدید قدمت دارد. البته این موضوع هنوز اثبات نشده، تجربی است و موردبحث متخصصین سئو است.

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم اطلاعاتم را درباره تأثیر عمر دامنه بر سئو سایت با شما به اشتراک بگذارم. دیدیم که سن دامنه یک سیگنال مستقیم سئو نیست، اما همچنان به طور غیرمستقیم با رتبه‌بندی سایت در نتایج موتورهای جستجو ارتباط نزدیکی دارد. با افزایش سن دامنه، تعداد محتوای سایت و اعتبار مقالات آن بیشتر می‌شود. یک دامنه قدیمی می‌تواند بک‌لینک‌های بیشتر و معتبرتری جذب کرده و در نهایت رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند. 

سوالات متداول

سن دامنه اساساً تعداد سال‌هایی است که یک دامنه با یک پست جدید حضور خود را به گوگل اثبات کرده است. از نظر بیشتر کارشناسان سئو عمر دامنه به عنوان معیار اعتماد و اعتبار سایت از نظر گوگل در نظر گرفته می‌شود. اما حقیقت این است سن دامنه به خودی خود بر موفقیت یک سایت در نتایج گوگل تأثیر نمی‌گذارد و زمانی اهمیت پیدا می‌کند که معیارهایی مثل تعداد محتوا، تعداد بک‌لینک‌ها و… منجر به امتیاز بالای سئو شوند. 

تغییر مالکیت بر سن دامنه تأثیر نمی‌گذارد. چرا؟ چون دامنه‌های مختلف می‌توانند مالکیت خود را بدون راه‌اندازی مجدد سایت تغییر دهند. بنابراین یک مالک جدید هیچ تأثیری بر عمر دامنه نخواهد داشت.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5717
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد عمر دامنه بر سئو سایت تاثیر دارد؟ [+3 نکته که نمیدانید]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. ممنون از مقاله خوبتون
    در سال 2023 فکر نمیکنم سن دامنه تاثیر زیادی روی سئو سایت داشته باشه
    به نظرم کیفیت محتوا و سایت میتونه اولین عامل در رنکینگ باشه

    11

    1. خیلی ممنون از نظرتون اما همچنان در حوزه های مختلف من این تاثیر رو به شخصه می بینم که سایتی که عمر بیشتری داشته باشه روی کلمات کلیدی حوزه تخصصی اش بهتر و سریعتر رتبه میگیره. این تجربه شخصی منه

      11