بهترین روش‌های افزایش رتبه سایت در گوگل

2077 بازدید

رتبه سایت در نتایج گوگل یکی از مهم ترین عوامل موفقیت وبسایت است. اینکه سایت روی کلمات کلیدی چه رتبه ای در نتایج گوگل دارد، برای کسب و کارها خیلی خیلی مهم است. بنابراین خیلی از صاحبین کسب و کار به دنبال افزایش رتبه سایت در گوگل هستند یا اینکه مدتی است در صفحات گوگل متوقف شده و رشد نمی کنند. سوالی که معمولا در جلسات مشاوره سئو از من پرسیده می شود این است که :

  • آقای کیانی خواه، برای بالاآوردن سایت در گوگل باید چیکار کنیم؟
  • آقای کیانی، افزایش رتبه در گوگل آموزش یا ترفند خاصی داره؟
  • چطور میتونیم رتبه سایتمون رو در صفحه اول گوگل افزایش بدیم؟

اینها و امثال اینها سوالاتی هستن که در دایرکت اینستاگرام من یا در جلسات از من پرسیده میشه و من قصد دارم در این مقاله در این خصوص صحبت کنم. 

در این مقاله به شما آموزش می دهم که چطور می توانید رتبه سایت را در گوگل (صرف نظر اینکه کدام رتبه و صفحه هستید) افزایش دهید. پس با من همراه باشید.

بهترین روش های افزایش رتبه سایت در گوگل

افزایش رتبه سایت در گوگل با 12 عامل شاخص

در ادامه قصد دارم مهم ترین عوامل و برخی از ترفندهایی که باعث افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل می شود را اشاره کنم. عواملی که بعضی از آنها خیلی ساده و برخی از آنها تخصصی تر هستند و می توانند کلمات کلیدی سایت را در نتایج گوگل اساسی تکان دهند!

– محتوای باکیفیت و کاربرپسند بنویسید

گوگل از زمان راه‌اندازی موتور جستجوی خود در سال 1998، همواره در مورد الگوریتم‌ها و آپدیت های آنها کم‌حرف بوده است. حوزه‌ سئو هم داستان موفقیت کارشناسان عرصه‌ای است که همه‌چیز آن در حد گمانه‌زنی و بهره‌گرفتن از تجربه‌های گذشته بوده است. در واقع، تنها توصیه روشنی که گوگل تا به حال داده این است : «محتوای عالی بنویسید»

در دفاع از گوگل هم باید گفت که اکثر تغییر و تحولات الگوریتم‌ های گوگل در جهت تشخیص هر چه بهتر محتواهای خوب بوده‌اند.

حال گوگل با ظهور یادگیری ماشینی یا Machine Learning در تحلیل عمیق‌تر و معنایی تر محتواها گام بسیار مؤثری برداشته است. به مرور، الگوریتم‌های گوگل به سمتی رفته‌اند که محتواها را طبق قابلیت خود در «هدف معنایی سفر کاربر» بفهمند.

برای اینکه هیچ‌ شک و شبه‌ای در این مورد نداشته باشید، باید گفت که حالا کلمات کلیدی اهمیت خود را نسبت به قبل از دست داده و کفه‌ ترازو به سمت محتواهایی که مشکلات مخاطبان را حل کرده یا اینکه به سؤالات آن‌ها پاسخ می‌دهد سنگینی می‌کند و این همان درک نیت کاربر است. (برای آشنایی بیشتر با این موضوع می توانید مقاله نیت کاربر (search intent) را که سال گذشته و با نگاه به هوش مصنوعی نوشتم، مطالعه کنید.)

با تولید محتوای باکیفیت می‌توانید به طرز چشمگیری شاهد افزایش رتبه سایت در گوگل باشید. دلیل آن هم ساده است، چون با خلق محتوای باکیفیت مخاطبان بیش‌تری به صفحات سایت شما سر می‌زنند. در همین حال، به احتمال زیاد شاهد پایین رفتن نرخ پرش یا Bounce Rate در وب‌سایت خود خواهید بود. البته مهم‌تر از همه اینکه برای مخاطب خود ارزش‌آفرینی می‌کنید. به این ترتیب، شانس وب‌سایت خود برای بازدیدهای دائمی را بالا می‌برید.

برای تولید محتوای باکیفیت باید به این نکات توجه خاصی داشته باشید:

  • مقالات طولانی و جامعی بنویسید 
  • روی تحقیق کلمات کلیدی تمرکز کنید
  • از اهمیت ریچ اسنیپت ها غافل نشوید

– مقالات طولانی به شرطیکه جواب کاربر را بدهد، بهتر است

الگوریتم‌های گوگل حالا محتواهای طولانی را به محتواهای کوتاه‌تر ترجیح می‌دهند و فرض را بر این می‌گذارند که طول بیشتر به معنای داشتن محتواهایی با پاسخ‌های دقیق‌تر و باکیفیت‌تر است. البته این امر اصلا به این معنا نیست که عمدا بخواهید سطرها و پاراگراف‌های بیشتری به محتواهای خود اضافه کنید. اگر محتوا ارزش طولانی بودن را داشته باشد و توجیه خوبی برای طولانی بودن آن دارید، مخاطب هم به خواندن آن ادامه می‌دهد. در غیر این صورت، نیازی به طولانی‌تر نوشتن محتوای خود ندارید.

– هدف از جستجوی مخاطب را درنظر بگیرید

هدف جستجوی مخاطب همان هدف نهایی هر کاربری برای استفاده از موتورهای جستجو است. گوگل به مرور طی سال‌های اخیر بیش از پیش به فهم دقیقِ هدف جستجوی کاربران نزدیک‌ شده است. گوگل در حال حاضر صفحاتی که با کلمه جستجو شده و هدف جستجوی مخاطب هم‌خوانی داشته باشند را در نتایج اول نشان می دهد. به همین دلیل، باید محتوای وب‌سایت شما با هدف جستجوی مخاطب کاملا هم‌خوانی داشته باشد.

– از کلمات کلیدی به اندازه و درست استفاده کنید

در اکثر روش‌های سنتی سئو، مهم استفاده هرچه بیشتر از کلمات کلیدی بود و اینکه این کلمات کلیدی را با چه ترکیباتی و کجا و با چه چگالی در متن قرار دهیم. اما این روش در گذشته بیشتر در خدمت رتبه گرفتن محتواهایی بود که به شیوه بی‌رویه‌ای مملو از کلمات و عبارت‌های کلیدی بود که چندان هم با محتوای مورد نظر یا هدف جستجوی مخاطب ارتباطی نداشتند که به این حالت کیوورد استافینگ می گفتیم.

اما حالا نزدیک شدن به هدف جستجوی مخاطب یا همان نیت کاربر، اگر نه بیش‌تر از استفاده از کلمه‌ کلیدی، اما به همان نسبت اهمیت پیدا کرده است.

البته این امر اصلا به این معنی نیست که تمام شیوه‌های استفاده از کلمات کلیدی را دور بیندازید، اما استفاده از کلمات کلیدی تنها به صرف استفاده از کلمات کلیدی حالا منسوخ شده است.

به طور کلی، در صورتی که کلمات کلیدی کاملا طبیعی در متن شما پراکنده باشند، خود به خود به هدفی که در ابتدا در ذهن داشته‌اید خواهید رسید.

– کلمات کلیدی لانگ تیل (Long Tail) بهترین نوع کلمات برای شروع هستند

خیلی از مواقع صاحب کسب و کار یا تولیدکننده محتوا نمی داند با چه محتوایی باید شروع کند. پیشنهاد من برای اینکه با حداقل انرژی و هزینه، بیشترین بازدهی از سئو بدست آید استفاده از کلمات کلیدی Long tail (دم بلند) است که در مرحله تحقیق کلمات کلیدی استخراج شده.

کلمات کلیدی لانگ تیل به دلیل سادگی و رقابت کمتر، بهترین گزینه برای بالابردن رتبه سایت در گوگل است. همینکه سایت در چندین کلمه لانگ تیل در نتایج گوگل رتبه های رتر را کسب کند، میزان اعتبار حداقلی برای رتبه گرفتن در کلمات کلیدی سخت تر را هم از گوگل دریافت می کند.

– ریچ اسنیپت ها (Rich snippet) را دست کم نگیرید

ریچ اسنیپت ها یا همان ریچ ریزالت ها (نتایج غنی  شده / Rich Results) در حقیقت اطلاعات اضافه ای درباره کلمات کلیدی هستند که به موتورهای جستجو اجازه می‌دهد اطلاعات موجود در صفحات وب را بهتر بفهمند. این قابلیت به دیده شدن هر چه بهتر وب‌سایت شما در نتایج جستجو و نهایتا ارتقا رتبه سایت در گوگل کمک زیادی می‌کند.

ریچ ریزالت ها با بالا بردن نرخ کلیک (CTR)، نرخ پرش را هم کم می‌کنند؛ چرا که به مخاطبان امکان دیدن محتوا حتی قبل از کلیک روی صفحه را می‌دهند.

– اصلاح تگ عنوان و توضیحات متا مهم ترین کاری است که باید انجام دهید

تگ عنوان (Title Tag) قسمتی از کدهای HTML است که عنوان صفحه‌ وب را مشخص می‌کند. تگ‌های عنوان در صفحه نتایج موتورهای جستجو یا سرپ (SERP) به عنوان لینک های قابل‌کلیک دیده می‌شوند. این‌ نوع تگ ها برای اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی، اهداف کاربردی و البته سئو اهمیت زیادی دارند.

تگ عنوان صفحه‌ باید توصیف کاملا دقیقی از محتوای آن باشد. تگ عنوان همچنین به دلیل اینکه اولین چیزی است که مخاطب از صفحات وب شما می‌بیند، برای سئو بسیار مهم است.

توضیحات متا یا متادیسکریپشن قطعه‌ای متشکل از حدود ۱۵۵ کاراکتر و حاوی محتوای خلاصه‌شده یک صفحه است. موتورهای جستجو مثل گوگل توضیحات متا را بیشتر زمانی در نتایج جستجو نشان می‌دهند که عبارت جستجوشده در آن وجود داشته باشد. بنابراین، توضیحات متا باید کاملا مطابق محتوا بوده و کلمه کلیدی اصلی را هم در خود داشته باشد.

تجربه شخصی من این است که بهینه سازی تگ عنوان و تگ دیسکریپشن (توضیحات) مستقیما در افزایش رتبه سایت در گوگل تاثیر دارد.

– عنوان ها و زیرعنوان ها را بهینه سازی کنید

عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها (Headerها) برای سئو مهم هستند، چون به مخاطبان و موتورهای جستجو امکان فهم و خواندن بهتر متن را می‌دهند. عنوان‌ها و زیرعنوان‌ها دقیقا مثل تابلوهای راهنما عمل کرده و به راحتی به مخاطب اجازه می‌دهد بفهمد متن شما درباره چیست و چه هدفی را دنبال می‌کند.

برای افزایش رتبه گوگل بهتر است که عنوان‌ها و زیرعنوان‌های کاملا واضح و مرتبطی را انتخاب کنید.

– ساختار لینک سازی درستی را پیاده سازی کنید

لینک های داخلی همان لینک هایی هستند که مخاطب را به صفحه‌ هدف در و‌ب‌سایت شما راهنمایی می‌کنند. از سوی دیگر، لینک های خارجی هم کاربران را به وب‌سایت‌های دیگر راهنمایی می‌کنند.

یک ساختار خوب و مناسب لینک های داخلی و خارجی به مخاطبان و موتورهای جستجو کمک می‌کند تا صفحات شما را راحت‌تر پیدا کنند. لینک سازی داخلی هم محتوای وب‌سایت شما را به هم متصل کرده و به گوگل هم اجازه می‌دهد تا درک بهتری از ساختار کلی سایت شما داشته باشد. در همین حال، لینک های خارجی به محتواهای قابل‌ اعتماد و مفید به شما این امکان را می‌دهد تا از وب‌سایت خود یک برند معتبر بسازید.

– نشانه گذاری اسکیما را فراموش نکنید

نشانه‌گذاری اسکیما یا اسکیما مارک آپ (Schema Mark-up) همان کدی است که در وب‌سایت شما قرار داده می شود تا به موتورهای جستجو امکان شناسایی اطلاعات اضافی در هر صفحه را بدهد. بکاربردن این ویژگی علاوه بر بهبود تجربه‌ کاربر، پیدا کردن محتوای شما را ساده‌تر می‌کند و باعث بالا بردن رتبه سایت در گوگل می شود. 

– ساخت وب سایت ایمن حق شماست

قدم ساده‌ بعدی که می‌توانید برای ارتقا رتبه سایت در نتایج گوگل بردارید، تبدیل پروتکل امنیتی وب‌سایت‌تان از پروتکل (HTTP) به (HTTPS) است.

گوگل از سال ۲۰۱۷ تمام وب‌سایت‌هایی که از پروتکل HTTPS استفاده نکرده باشند را «ناامن» قلمداد می‌کند (منبع) این پروتکل مجموعا ۳ لایه‌ امنیتی را در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد:

احراز هویت: از حملات هکری موسوم به «مرد میانی» (man in the middle) پیشگیری کرده و تضمین می‌کند مخاطبان دقیقا وارد همان وب‌سایتی که می‌خواهند بشوند.

رمزگذاری: لایه‌ امنیتی با رمزنگاری اطلاعات مبادله‌شده، حریم خصوصی مخاطبان را حفظ کرده و مکالمات و اطلاعات را کاملا ایمن نگه می‌دارد.

یکپارچگی اطلاعات: از هرگونه‌ تغییر پنهان یا خرابی اطلاعات در زمان نقل و انتقال جلوگیری می‌کند.

می‌توانید به راحتی حدس بزنید، هر مخاطبی که از سایت شما بازدید کند و با خطای گوگل مبنی بر صفحه‌ی ناامن مواجه شود، چه واکنشی نشان می‌دهد.

در همین حال، گوگل قبلا با صراحت کامل اعلام کرده بود، امنیت وب‌سایت یکی از عوامل مهم در افزایش رتبه در گوگل است. بنابراین داشتن صفحه‌ای با پروتکل‌های امنیتی قوی به وب‌سایت شما کمک زیادی می‌کند، در صفحه‌ی نتایج گوگل رتبه‌ بالاتری کسب کنید.

– داشتن وب سایت ریسپانسیو (موبایل پسند) یک ضرورت است!

مخاطبان امروزی به وسیله دستگاه‌های مختلفی وارد صفحات وب می‌شوند. گوگل هم مانند سابق نمی‌تواند تمام نتایج جستجو را با صفحه کلید و صفحه‌نمایش کامپیوترها منطبق کند. محتوایی که برای صفحه‌نمایش دسکتاپ نوشته شده هم لزوما با دستگاه‌های موبایل و تبلت یکسان نیست. در همین حال، در نسخه‌های موبایل اکثر اوقات فضای کم‌تری نسبت به دستکاپ به صفحات وب اختصاص داده شده است.

با توجه به افزایش هرچه بیش‌تر استفاده از موبایل برای بازدید از صفحات وب، بهینه‌سازی در این مورد اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است. برای درک بهتر اهمیت بهینه‌سازی صفحات وب برای موبایل بهتر است بدانید قبلا گفته می‌شد محتواهای بهینه‌شده برای وب‌سایت‌ها در تمام دستگاه‌ها رتبه‌ بهتری دریافت می‌کند. حالا بحث به نحوی تغییر کرده که گفته می‌شود، محتوای بهینه‌شده برای موبایل در تمام دستگاه‌ها رتبه‌ بهتری می‌گیرد. این اهمیت ریسپانسیو کردن یا بهینه سازی سایت برای موبایل است.

با توجه به افزایش هرچه بیش‌تر استفاده از موبایل برای بازدید از صفحات وب، بهینه‌سازی در این مورد اهمیت بیش‌تری پیدا کرده است. برای درک بهتر اهمیت بهینه‌سازی صفحات وب برای موبایل بهتر است بدانید قبلا گفته می‌شد محتواهای بهینه‌شده برای وب‌سایت‌ها در تمام دستگاه‌ها رتبه‌ بهتری دریافت می‌کند. حالا بحث به نحوی تغییر کرده که گفته می‌شود، محتوای بهینه‌شده برای موبایل در تمام دستگاه‌ها رتبه‌ بهتری می‌گیرد. این اهمیت ریسپانسیو کردن یا بهینه سازی سایت برای موبایل است.

تجربه شخصی من در یک پروژه سئو این است که با ریسپانسیو کردن وبسایتی که برای موبایل بهینه نشده بود، سایت با افزایش رنک گوگل مواجه شد و رشد عجیب و غریبی داشت که همین موضوع اهمیت بهینه سازی سایت برای موبایل را می رساند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

کلام آخر 

افزایش رتبه سئو مخصوصا رسیدن به صفحه اول گوگل ترفند یا تیریک خاصی ندارد. صرفا رعایت اصول سئو و متفاوت بودن در نکاتی که در این مقاله اشاره شد می تواند برگ برنده شما در سئو باشد. توصیه میکنم اگر در صفحات دو به بعد گوگل هستید و میخواهید به صفحه اول گوگل راه پیدا کنید حتما مقاله 12 نکته که به صفحه اول گوگل آمدن سایت شما کمک می کند را بخوانید.

اگر هم تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را دنبال کنید.

سوالات متداول : 

از جمله عوامل مهمی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از : محتوای باکیفیت، بهینه سازی سئو داخلی، امنیت سایت و رعایت ریسپانسیو بودن وب سایت

خیر، هیچ ترفند و شعبده بازی در کار نیست. همینکه نکات ساده و اصول سئو را با محوریت محتوا پیاده سازی کنید باعث بالارفتن شما در نتایج گوگل خواهد شد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3077
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد بهترین روش‌های افزایش رتبه سایت در گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.