آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی + معرفی ابزارهای کیوورد ریسرچ

3163 بازدید

اگر به فکر دیجیتال مارکتینگ و مخصوصا سئو هستید و هنوز ارزشی برای تحقیق کلمات کلیدی قائل نیستید، مطمئن باشید به جایی نمی‌رسید! در فضای شلوغ و بی‌انتهای اینترنت، تولید محتوا بدون تحقیق کلمه کلیدی فقط هدر دادن وقت، انرژی و سرمایه ‌است.

امروزه شناسایی کلمات کلیدی جزء لاینفک سئو به شمار می‌رود. چرا؟ چون به شما کمک می‌کند عبارات خاصی که مردم در ذهن دارند و جستجو می کنند را کشف کنید. سپس با استفاده از آن عبارات و تولید محتوا در خصوص آنها، کاربران را به سمت سایت خود هدایت کنید.

اگر تا حالا تحقیق کلمات کلیدی را انجام نمی‌دادید و از اهمیت آن بی‌خبرید، جای درستی آمده‌اید. در این مطلب قرار است بعد از تعریف کلمه کلیدی (keyword) و توضیح اهمیت آن، با زبانی ساده و کاملاً به صورت عملی، ببینیم چطور باید بهترین کلمات کلیدی را در حوزه کاری خود پیدا کنیم. در ادامه هم چندین ابزار رایگان و پولی تحقیق کلمات را معرفی می کنم که مطمئنم به کارتان خواهد آمد. پس با من همراه باشید.

جدول محتوای مقاله نمایش

کلمه کلیدی چیست؟ 

کلمه کلیدی یا کیوورد (keyword) عبارتی خاص در محتوای متنی است که به مخاطب کمک می‌کند صفحات سایت را از طریق موتورهای جستجو پیدا کند. این عبارت رابط بین نیاز کاربر و محتوای شما عمل می‌کند. کلمات کلیدی یکی از عناصر اصلی سئو (بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو) هستند. 

به طور کلی باید بدانیم مردم چگونه و با چه کلمات و عباراتی به دنبال محصولات، خدمات یا اطلاعاتی هستند که ارائه می‌دهیم. تنها در این صورت است که می توان بهترین کلمه کلیدی را پیدا کرد. سپس استفاده درست از بهترین کلمه کلیدی باعث می‌شود مخاطب به راحتی ما را پیدا کند.

اجازه دهید با مثالی کلمه کلیدی را بیشتر توضیح دهم. یکی از کلمات کلیدی که مخاطب ایرانی به دنبال آن می گردد، این است : “چطور اجاق گاز را تمیز کنیم”

اگر ما در طی فرایند تحقیق کلمات کلیدی سایت، این کلمه و کلمات کلیدی مشابه را درست انتخاب کنیم و تولید محتوای مناسبی برای پاسخ به این نوع سوالات داشته باشیم، می توانیم کاربر را به سمت سایت خود جذب کنیم.

به همین دلیل است که تحقیق کلمات کلیدی اولین و مهم‌ترین مرحله در سئو محتوای سایت است. از آنجایی که تحقیق کلمه کلیدی ارتباط مستقیمی با فروش محصولات و خدمات دارد، شک نکنید که آموزش تحقیق کلمات کلیدی ارزش انرژی، زمان و سرمایه گذاری را دارد.

منظور از تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

تحقیق کلمات کلیدی یا Keyword Research به معنای این است که با تحقیق و پژوهش اصولی و هوشمندانه، کلمه‌ یا عبارتی را برای محتوایمان انتخاب کنیم که با مخاطبان هدف مرتبط باشد و نیاز عده ای از کاربران را جواب دهد. این کلمه یا عبارت حجم جستجوی بالایی دارد و مخاطب هدف در جستجوی آن است.

تحقیق کلمات کلیدی باید خیلی هدفمند و بهینه انجام شود، به این معنی که محبوبیت هر کلمه را باید ارزیابی کرد، سپس سختی رتبه گرفتن در آن کلمه را سنجید و در ادامه، به این نتیجه رسید که آیا وقت گذاشتن روی آن کلمه کلیدی و تولید محتوای مرتبط با آن، ارزش هزین کردن را دارد یا نه.

انتخاب بهترین کلمات کلیدی فرایندی حساس است که قطعاً با آزمون‌ و خطا همراه است؛ اما یک سری اصول اولیه دارد که درک آن‌ها کمک زیادی به شما خواهد کرد. 

چرا حتماً باید تحقیق کلمات کلیدی را اجرا کنیم؟

فرض کنید شما یک مغازه در یکی از خیابان‌های شهرتان باز کرده‌اید و برای تبلیغات، تصمیم عجیبی گرفته‌اید. تصمیمتان این است همه جای شهر بنرهای سفید بچسبانید. بدون هیچ تصویر و نوشته‌ای!

تولید محتوا بدون تحقیق کلمات کلیدی مثل همین کار است. شما محتوایی تولید و منتشر می‌کنید که قدرتی برای اطلاع‌رسانیِ خودش ندارد! اگرچه ممکن است دوهزار یا سه‌هزار کلمه متن درخصوص آن موضوع نوشته باشید، اما بدون انتخاب کلمه کلیدی مناسب، در فضای تبلیغاتی و دیجیتال امروز، با یک صفحۀ سفید و خالی هیچ فرقی ندارد.

شناسایی بهترین کلمات کلیدی این قدرت را به محتوا می‌دهد که خودش تبلیغِ خودش در فضای اینترنت باشد. اگر فرایند تحقیق کلمات کلیدی را اجرا نکنید، اطلاع‌رسانی لازم در مورد محتوایتان در بستر اینترنت انجام نمی‌شود. این یعنی بخش زیادی از استراتژی بازاریابی دیجیتال شما کارایی لازم را نخواهد داشت و بی‌تأثیر خواهد ماند. 

در ادامه به 4 مزیت اصلی تحقیق کلمه کلیدی و تأثیرات آن در سئو اشاره می‌کنم. 

با تحقیق کلمات کلیدی، کاربر را جدی می گیرید

هدف از تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب بهترین‌ آنها این است که کاربر بتواند بهترین محتوا را برای پاسخ به سؤالش پیدا کند. اگر در این مرحله بتوانید هدف یا قصد جستجو (Search Intent) را برآورده کنید، کاربر می‌فهمد سایت شما مخاطبش را جدی می‌گیرد. 

با شناسایی کلمات کلیدی مناسب، خریدارانی که می‌خواهند چیزی بخرند، صفحه محصول مناسب را پیدا می‌کنند. همچنین کاربری که به دنبال درک عمیق یک مفهوم است، محتوایی پیدا می‌کند که مفهوم موردنظرش را به طور کامل و جامع توضیح می‌دهد. 

شناسایی ترندهای بازاریابی

ترند یعنی یک روند محبوب! یعنی مسیری که در حال حاضر جامعه هدف برای رفع نیازهایش آن را طی می‌کند. انجام تحقیقات کلمات کلیدی کمک میکند ترندهای بازار را شناسایی کنیم. بعد از کشف ترندهای بازار، می‌توانیم محتواهای خود را روی موضوعات مرتبط‌تر متمرکز کنیم. به این فکر کنید که موضوعات مرتبط، در کنار کلمات کلیدی مرتبط چه معجزه‌ای خلق می‌کنند!

رشد ترافیک وب‌سایت

در مقاله انواع روش های افزایش ترافیک وب سایت اشاره کردم که یکی از بهترین روش ها، انتخاب کلمه کلیدی مناسب است. وقتی برای محتواهای وبسایت بهترین کلمات کلیدی ممکن را انتخاب ‌کنیم، شانس کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو بیشتر می‌شود. طبیعتاً رتبۀ بالاتر در نتایج جستجو، ترافیک یا بازدید بیشتری به سمت سایت روانه می‌کند.

جذب مشتری

اگر هدف از راه‌اندازی وب‌سایت بازاریابی محتواست، حتماً از اهمیت CTA یا به فارسی فراخوان برای اقدام باخبرید. این CTA است که مخاطب سایت را به سفر مشتری هدایت می‌کند و او را از مرحلۀ آگاهی از برند (Brand Awareness) به نقطه خرید نهایی می‌کشاند.

با تحقیق در مورد کلمات کلیدی و بررسی کلمات از نظر محبوبیت، حجم جستجو و هدف کلی آن‌ها، می توان مخاطب مرتبطی را به سایت دعوت کرد. مخاطبینی که بعد از دیدن CTA به احتمال زیاد روی آن کلیک خواهند کرد و سراغ محصول یا خدمات سایت خواهند رفت. 

فاکتورهای مهم در تحقیق کلمات کلیدی

قبل از اینکه سراغ آموزش تحقیق کلمات کلیدی بروم، قصد دارم به فاکتورهای مهم در این فرایند اشاره کنم. فاکتورهایی که وقتی که شروع به تحقیق کلمات کلیدی می‌کنید، حتماً و حتماً باید به آن‌ها توجه داشته باشید…

1)  ارتباط (Relevancy)

گوگل محتوا را از نظر ارتباط (Relevance) رتبه‌بندی می‌کند. دقیقاً همین جاست که مفهوم هدف از جستجو مطرح می‌شود. 

محتوا تنها در صورتی برای یک کلمه کلیدی در نتایج موتورهای جستجو (مثل گوگل) رتبه می‌گیرد که نیاز کاربر را برآورده کند. یعنی محتوا باید بهترین منبع برای پرس‌وجو باشد. منبعی که آن ارزش واقعی را در خود داشته باشد. 

بنابراین حتماً باید به این سوال جواب دهیم:

چرا گوگل باید به محتوایی که نسبت به دیگر محتواهای موجود در وب ارزش کمتری دارد، رتبۀ بالاتری بدهد؟

2) سختی (Difficulty)

عامل مهم دوم در تحقیقات کلمات کلیدی، سختی کلمه کلیدی یا همان Keyword Difficulty است. 

زمانی که تحقیق کلمه کلیدی انجام می دهیم، باید ببینیم برای کلمات کلیدی منتخب چه محتواهایی تاکنون منتشر شده است و چه رقبایی روی کلمات کلیدی در حال رقابت در نتایج گوگل هستند. طبیعتاً هرچه تعداد محتوای منتشر شده بیشتر باشد، رقابت سخت‌تر است. سخت‌تر بودن رقابت به این معناست که برای رتبه گرفتن در آن کلمه کلیدی باید تلاش بیشتری انجام دهیم.

3) حجم جست‌وجو (Search Volume)

فرض کنید در شهر ارواح مغازه باز کنید. وقتی کسی برای خرید نمی‌آید، وجود مغازه چه فایده‌ای دارد؟ ممکن است برای یک کلمه کلیدی خاص در صفحه اول گوگل رتبه بگیریم، اما اگر هیچ‌کس آن کلمه را جستجو نکند، طبیعتاً چنین کلمه کلیدی و چنین محتوایی باعث بهبود ترافیک سایت نمی‌شود.  

یکی از پارامترهایی که اینجا می‌تواند به کمک بیاید، حجم جستجوی ماهانه کلمات یا MSV (Monthly Search Volume) است. منظور از حجم جستجو  تعداد دفعاتی است که یک کلمه کلیدی خاص در ماه در بین همه مخاطبان جستجو می‌شود. دانستن حجم جستجوی یک کلمه کلیدی کمک می‌کند کلمه‌ای با حجم جستجوی مناسب انتخاب کنیم.

البته، فقط به این دلیل که یک کلمه حجم جستجوی بالایی دارد، به این معنی نیست که کلمه کلیدی مناسبی برای تولید محتواست. کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا معمولاً سختی بالایی هم دارند.

اگرچه این کلمات برای آگاهی از برند مفید هستند، اما برای تبدیل مستقیم (تبدیل مخاطب به مشتری) کارایی چندانی ندارند. از طرف دیگر، کلمات کلیدی با حجم جستجوی نسبتاً کم، کاربرانی را که آماده خرید محصول هستند را به سمت سایت جذب می‌کنند.

4) هدف کاربر

هدف کاربر یا User Intent که بالاتر هم به آن اشاره کردیم و مقاله ای هم در این خصوص داریم، به نتیجه‌ای اشاره دارد که کاربر انتظار دارد از محتوای شما به دست بیاورد. موقع تحقیق کلمات کلیدی، بدون تعارف از خودمان بپرسیم کاربر واقعاً به دنبال چیست؟ 

هرچه پاسخ روشن‌تر و دقیق‌تری به این سؤال بدهیم، کلمه کلیدی بهتری برای محتوا پیدا خواهیم کرد. این را به همیشه یاد داشته باشید که مخاطب فقط به مشکلات و نیازهای خودش اهمیت می‌دهد، نه چیز دیگری.

شما می‌توانید بهترین صفحه جهان را در مورد «تاریخچه قرمه سبزی» داشته باشید، اما کاربری که به دنبال کلمه کلیدی «دستور پخت قرمه سبزی» است، روی لینک شما کلیک نمی‌کند.

آموزش تحقیق کلمات کلیدی (راهنمای گام به گام)

بسیاری از مدیران سئو و تولیدکنندگان محتوا با این سؤال مواجه‌اند که چگونه کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

من در ادامه یک فرایند دقیق برای تحقیق کلمات کلیدی ارائه می کنم که به کمک آن می‌توانید لیستی از کلمات کلیدی که باید هدف قرار دهید را تهیه کنید و در نهایت با استفاده از نکات ذکر شده در این قسمت، بهترین کلمات کلیدی را برای تولید محتوا انتخاب کنید. 

 

گام اول) بر اساس آنچه قصد دارید در سایت خود ارائه دهید، فهرستی از موضوعات مهم و مرتبط تهیه کنید.

اشتباه نکنید! نگفتم کلمه، گفتم موضوع! برای شروع فرایند تحقیق کلمات کلیدی، به موضوعاتی که می‌خواهید در آن‌ها دیده شوید و رتبه کسب کنید فکر کنید. اگر حدود 5 تا 10 موضوع مرتبط که فکر می‌کنید به درد کسب‌وکارتان می‌خورند را لیست کنید، خیلی خوب است. 

حتی ممکن است آنقدر کار شما گسترده باشد که لازم باشد گروه‌های مختلفی از موضوعات را تهیه کنید. 

مثلاً اگر تصمیم دارید یک فروشگاه اینترنتی عمومی (مثل دیجیکالا) راه بیندازید، می‌توانید چند گروه «موبایل»، «لپ تاپ»، «دوربین عکاسی» و … داشته باشید. سپس در هر یک از این گروه‌ها، چندین موضوع مختلف بگنجانید. مثلاً گروه موبایل را به موضوعاتی مثل “گوشی موبایل”، “لوازم جانبی موبایل” و… تقسیم‌بندی کنید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر و پیداکردن جزئیات مناسب در مورد هر یک از موضوعاتی که مشخص کردیم، باید گام دوم را برداریم…

 

گام دوم) برای هر موضوع، کلمات کلیدی مختلفی در نظر بگیرید.

حالا که چند موضوع مختلف در دست و بالتان دارید و قرار است روی آن‌ها تمرکز کنید، زمان آن رسیده که بعضی کلمات کلیدی که به آن موضوعات مرتبط هستند را شناسایی کنید. این‌ها همان عباراتی هستند که فکر می‌کنید برای رتبه‌بندی در صفحات نتایج موتور جستجو (SERP) مهم‌اند و جامعه هدف شما در حال جستجوی آن عبارات خاص هستند.

مثلاً اگر قصد دارید سراغ موضوع دسته بندی “دوربین عکاسی” فروشگاه تان بروید، این کلماتی است که به ذهن من می رسد :

  • بهترین دوربین های عکسی
  • دوربین عکاسی سونی
  • خرید لنز دوربین عکاسی
  • چطور دوربین عکاسی را تنظیم کنم؟
  • ارزان ترین دوربین عکاسی برای تولید محتوا

به یاد داشته باشید که هدف از این مرحله این نیست که فهرست نهایی کلمات کلیدی خود را تهیه کنید. اینجا فقط قرار است عباراتی را که فکر می‌کنید مشتریان فروشگاه اینترنتی شما به دنبال آن هستند را لیست کنید.

برای پیداکردن چنین کلماتی ساده ترین راه استفاده از Google Suggestion یا پیشنهادهای خود گوگل است. مثلاً عبارت “بهترین دوربین های عکسی” را در باکس جستجو بنویسید و ببینید چه پیشنهاداتی به شما داده می‌شود. یک راه‌حل دیگر این است که از سایت‌هایی که تاکنون در نتایج گوگل رتبه گرفته‌اند الگو بگیرید و ببینید در عناوین و تیترهایشان از چه کلماتی استفاده کرده‌اند. 

 

گام سوم) قصد و هدف مخاطب را در نظر بگیرید.

همان‌طور که پیش از این گفتیم، قصد کاربر در حال حاضر یکی از اساسی‌ترین عواملی است که در رتبه گرفتن در نتایج جستجو تأثیرگذار است. صفحات سایت قرار است به مشکلی که کاربر قصد حل آن را دارد رسیدگی کند؛ نه اینکه صرفاً کلمات کلیدی موردنظر کاربر را در خود داشته باشد. 

از آنجایی که هدف پشت جستجو برای رتبه‌بندی خیلی مهم است، باید به نحوه تفسیر کلمات کلیدی توسط کاربر دقت بیشتری داشته باشید. 

فرض کنید شما در حال تحقیق درباره کلمه کلیدی “چطور یک وبلاگ بسازم” هستید. اینجا “وبلاگ” می‌تواند به معنی یک پست وبلاگ باشد یا به معنی کل وب‌سایتی که قرار است وبلاگ جزئی از آن باشد. مطمئناً هدف کاربر در پشت آن کلمه کلیدی، بر جهت‌گیری مقاله شما تأثیر زیادی می‌گذارد. 

آیا کاربر می‌خواهد یاد بگیرد چطور یک پست وبلاگ بنویسد؟ یا می‌خواهد بداند چطور یک دامنه وب‌سایت را برای اهداف وبلاگ‌نویسی خود خریداری کند؟ این دو هدف کاربر، زمین تا آسمان فرق دارند.

اگر محتوای شما قرار است یکی از دو مورد بالا را هدف قرار دهد، باید قبل از کارکردن روی آن کلمه کلیدی، خودتان آن را در گوگل جستجو کنید و ببینید چه نوع نتایجی رتبه گرفتند. طبیعتاً رتبه‌های بهتر و بالاتر، با قصد کاربر ارتباط نزدیک‌تری دارند.

 

گام چهارم) انواع کلمات کلیدی را بشناسید.

 کلمات کلیدی به دو دسته دم بلند (Long Tail) و دم کوتاه (Short Tail) تقسیم می‌شوند. کلمه کلیدی دم بلند طولانی‌تر هستند و معمولاً اصطلاحات یا محصولات تخصصی هر حوزه را در برمی‌گیرند. طبیعتاً چون کمتر جستجو می شوند، رتبه گرفتن و افزایش نرخ تبدیل با استفاده از آنها آسان‌تر است.

در مقابل، کلمات کلیدی دم‌کوتاه عبارات متداولی هستند که طول کمتری دارند و از یک تا سه کلمه تشکیل می‌شوند. طبیعتاً حجم جستجوی این کلمات بیشتر است، برای همین رتبه گرفتن در آن‌ها دشوارتر است. 

جالب است بدانید تقریباً 70 درصد از کل ترافیک جستجوی اینترنت به طور کلی از کلمات کلیدی دم بلند می‌آید. به نظر می‌رسد امروزه کاربران آنلاین تمایل دارند نیاز خود را دقیقا جستجو کنند.

 

گام پنجم) با توجه به استراتژی محتوای خود، لیست کلمات را کوچک و کوچک‌تر کنید.    

برای کاهش لیست کلمات کلیدی خود می‌توانید از ابزارهای کلمات کلیدی مثل Google Keyword Planner استفاده کنید و با استفاده از فاکتورهای دخیل در کلمات کلیدی مثل سختی کلمات یا ترند یا حجم جستجو کلمات کلیدی خود را محدودتر کنید.

سپس باید اطلاعاتی که از Keyword Planner استخراج کرده‌اید را با نتایج Google Trends مقایسه کنید تا لیست کلمات باز هم هدفمندتر شود. 

Google Trends با ارائه تاریخچه ترندها و پیش‌بینی‌ ترندهای آینده، کلماتی که سرمایه‌گذاری روی آن‌ها هوشمندانه‌تر است را به شما معرفی می‌کند. علاوه بر استفاده از این دو مورد، حواستان به 4 فاکتور اساسی که بالاتر گفتیم هم باشد تا در نهایت بتوانید بهترین تصمیم ممکن را بگیرید.

 

گام ششم) وقت انتخاب نهایی رسیده!

اگر وب‌سایت شما تجاری است، یعنی به ارائه محصولات یا خدمات مشغولید، از کلماتی استفاده کنید که واقعاً هدف‌گذاری تجاری داشته باشند. مثلاً کلمه “خرید میز پینگ‌پنگ در شرق تهران” نسبت به کلمه کلیدی “میز پینگ‌پنگ” متمرکزتر و تجاری‌تر است.

اما اگر وب‌سایت شما اطلاعات‌محور است و می‌خواهید روی پست‌های وبلاگ مانور دهید، عباراتی را انتخاب کنید که بیشتر جنبۀ مفهومی و اطلاعاتی داشته باشند. اگر قبل از انتخاب نهایی، برای جمع‌آوری و تحلیل داده‌ها وقت مناسبی گذاشته باشید، کارتان خیلی سخت نخواهد بود.  

بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

استفاده از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی کار شما را در این فرایند ساده و ساده‌تر می‌کند. اما سؤال اینجاست، کدام ابزار تحقیق کلمه کلیدی بهتر است؟

من در ادامه این مقاله بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی انگلیسی و فارسی که می‌توانید از آن‌ها برای یافتن بهترین گزینۀ ممکن استفاده کنید را معرفی کرده‌ام.

 

1) SEMrush

چاقوهای همه‌کاره سوییسی را دیده‌اید؟ سایت SEMrush دقیقاً مثل همان چاقوهاست. در این سایت می‌توانید کلمات کلیدی Long-tail جدیدی برای استراتژی محتوای سایت خود پیدا کرده و روند سالانه محبوبیت و ترند کلمات کلیدی را ارزیابی کنید. تجزیه‌وتحلیل میزان سختی هر کلمه کلیدی و بررسی ترافیک ارگانیک کلمات از دیگر امکانات جالب SEMrush هستند. 

 

2) SEO PowerSuite

سری نرم افزارهای SEO PowerSuite یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است. اگر به دنبال یک گزینه جامع هستید که همه نیازهایتان را در برگیرد، نرم افزارهای SEO Powersuite همه چیزهایی که برای بهبود سئو در داخل و خارج از سایت نیاز دارید را در خود دارد. قابلیت‌هایی مثل ردیابی رتبه رقبا، گزارش‌دهی حرفه‌ای سئو، مدیریت لینک ها، بررسی تاریخچه بک‌لینک و بهینه‌سازی محتوا برای موبایل از ویژگی‌های خاص این ابزار است.

بخش خاص این سری نرم افزارها، بخش Keyword research tool آن است که می توان فرایند تحقیق کلمات کلیدی را را جزئیات کامل مشاهده کرد. همچنین پیشنهاد کلمات کلیدی گپ (Keyword gap) بخش جذاب دیگری است که کمتر ابزاری به آن می پردازد.

 

3) KWFinder

KWFinder یکی از مطرح ترین ابزارهاست که بین سئوکارهای ایرانی بیشتر استفاده قرار می گیرد. KWFinder که توسط کمپانی Mangools طراحی شده و رابط کاربری منحصربه‌فرد و ساده‌اش زبانزد است، یکی از بهترین ابزارهای حال حاضر تحقیق کلمه کلیدی به شمار می‌رود. در این ابزار می‌توانید آمار دقیقی در مورد سختی و رقابت کلمات کلیدی به دست آورید و با توجه به عبارات موردنظر، نمای کلی SERP را در کنار لیستی از پیشنهادها مشاهده کنید.

 

4) Ahrefs Keywords Explorer

ابزار keyword explorer شرکت Ahrefs یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که یکی از قابلیت‌های آن دادن نمره سختی دقیق به هر کلمه کلیدی است. در این ابزار می‌توانید با توجه به موضوع و استراتژی محتوای خود بیش از 1000 پیشنهاد کلمه کلیدی دریافت کنید! 

 

5) Google Keyword Planner

Google Keyword Planner که بالاتر هم به آن اشاره کردم، ابزار ساده گوگل ادز است که چند ویژگی اساسی را ارائه می‌دهد. این ابزار حجم جستجوی حدودی کلمات کلیدی را مستقیماً از موتور جستجوی گوگل دریافت می‌کند.  

 

6) Majestic

سایت Majestic یک ابزار سئوی همه‌کاره برای ردیابی سلامت سایت است! این ابزار که بیشتر به درد کسب و کارهای متوسط و بزرگ می خورد، تمام ویژگی‌های سئو سایت را در یک جعبه‌ابزار واحد جمع‌آوری کرده است. جالب است بدانید که سایت دیجی کالا ازین ابزار برای تحقیق کلمات و پیگیری امور سئو داخلی خود استفاده می کند.

 

7) Keyword Tool

اگر در تحقیق کلمات کلیدی وسواس دارید، ابزار Keyword Tool برای شما ساخته شده است! این پلتفرم به‌عنوان یکی از برترین ابزارهای پیداکردن کلمات کلیدی در بازار سئو شناخته می‌شود و برای موتورهای جستجوی مختلی همچون گوگل، یوتیوب، بینگ، آمازون و اپ‌استور، خدمات آنالیز کلمات کلیدی ارائه می‌دهد.

رابط کاربری ساده و ابزارهای بازاریابی شبکه‌های اجتماعی از نقاط قوت Keyword Tool محسوب می‌شوند.

 

8) Moz Keyword Explorer

ابزار Keyword Explorer شرکت Moz هم در بین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی خوش درخشیده است. ابزار Moz keyword explorer تمام ویژگی‌هایی که از یک ابزار تحقیق کلمه کلیدی انتظار دارید را در خود دارد. مثلاً یکی از قابلیت‌های جالب آن Priority score است که ترکیبی از همه عواملی که باعث می‌شود یک کلمه رتبه بگیرد را در نظر می‌گیرد و به هر کلمه امتیاز دقیقی می‌دهد.  

 

9) Rankfind

10) JetSEO

اشتباهات مرگباری که در پیدا کردن کلمات کلیدی باید از آن‌ها دوری کنید!

 تا اینجای کار دیدیم که اکثر کمپین‌های بازاریابی محتوایی و سئو باید با تحقیق کلمات کلیدی شروع شوند. اما متأسفانه همیشه اشتباهاتی وجود دارد که موفقیت برندها را تهدید می‌کند. در ادامه به پنج اشتباه مرگبار تحقیق کلمات کلیدی اشاره می‌کنم تا از آن‌ها دور بمانید.

 

اشتباه اول) هدف‌گذاری برای یک کلمه کلیدی در هر محتوا

امروزه گوگل در درک موضوع محتوا عالی عمل می‌کند. بنابراین بهینه‌سازی محتوا فقط برای یک کلمه کلیدی کاری کاملاً اشتباه است. اگر هنوز همان فرایند سئوی قدیمی را انجام می‌دهید و یک کلمه کلیدی را در هر صفحه هدف قرار می‌دهید، باید تغییر مسیر دهید. این روزها باید مفاهیم را هدف‌گیری کنید و به دنبال مفهوم کلمه کلیدی باشید. بعد از انتخاب کلمه کلیدی اصلی، به دنبال عبارات مرتبطی باشید که از عبارت اصلی پشتیبانی می‌کنند و یک مفهوم را درنظر بگیرید.

 

اشتباه دوم) تمرکز روی کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا 

کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا علاوه بر رقابتی بودن، اغلب قصد کاربر را نادیده می‌گیرند. بهتر است به دنبال کلمات کلیدی با حجم متوسطی بگردید که با هدف جستجوی مخاطب مطابقت داشته باشند. در ضمن، استفاده از کلمات کلیدی لانگ تیل (دم بلند) را هم فراموش نکنید.

 

اشتباه سوم) استفاده نکردن از لحن مشتریان

گاهی اوقات عباراتی که ما برای صحبت در مورد محصولات یا خدمات‌مان استفاده می‌کنیم، همان عباراتی نیست که مشتریان به کار می‌برند. در مسیر انتخاب بهترین کلمه کلیدی به نحوه بیان چالش‌ها، راه‌حل‌های مورد انتظار یا نوع محصولاتی که مشتریان به دنبال آن هستند توجه کنید. خب، سؤال اینجاست که این لحن‌ها و کلمات را از کجا پیدا کنیم؟

به کامنت‌های مشتریان در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی دقت کنید. اگر یک کسب‌وکار بزرگ دارید، تماس‌های بخش خدمات مشتری شرکت را بررسی کنید تا کلمات و عباراتی که مشتریان برای صحبت در مورد چالش‌هایشان استفاده می‌کنند را بشناسید.  

 

اشتباه چهارم) تمرکز فقط روی گوگل! 

وقتی در مورد سئو صحبت می‌کنیم، منظورمان فقط گوگل نیست. اشتباه نکنید، در مورد موتور جستجوی بینگ (Bing) و یاندکس (Yandex) هم صحبت نمی‌کنیم. در واقع از کانال‌های دیگری صحبت می‌کنیم که مردم از آن‌ها به عنوان موتورهای جستجو استفاده می‌کنند. پلتفرم‌هایی مثل آپارات، اینستاگرام، یوتیوب، لینکدین، توییتر و…

در مسیر تحقیق کلمات کلیدی، حواستان به این باشد که هر پلتفرم الگوریتم و ترجیحات متفاوتی دارد که باید به آن‌ها توجه کنید. فقط به این دلیل که یک محتوا یا کلمه کلیدی در گوگل رتبه خوبی گرفته است، به این معنی نیست که در یوتیوب یا لینکدین هم خوب عمل کند.

علاوه بر گوگل ببینید کاربران شما برای رفع نیازهایشان در کدام پلتفرم جستجو می‌کنند و روی آن سایت‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید.

 

اشتباه پنجم) عدم توجه به بومی‌سازی کلمات کلیدی

توجه نکردن به بومی‌سازی کلمات کلیدی می‌تواند تلاش‌های سئو شما را به باد دهد. تصور نکنید افراد در کشورهای مختلف (یا حتی استان‌های یک کشور) موقع جستجوی یک محصول، از عبارات دقیقاً یکسانی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر بازارهای بومی را هدف قرار داده‌اید، باید وقت بگذارید و روی کلمات کلیدی بومی منطقه خود بیشتر کار کنید.

و اما کلام آخر …

به زبان خیلی ساده، تحقیق کلمات کلیدی یعنی در نظر گرفتن موضوع و استراتژی محتوا، سپس پیدا کردن عبارات مرتبطی که توسط مخاطبان بیشترین جستجو را دارند. با تحقیق هوشمندانه و درست کلمات کلیدی، علاوه بر دریافت کاربران هدفمند و مناسب برای وبسایت، می‌توانید موضوعات و گرایش‌های جدید بازار را شناسایی کنید و از ترندهای روز جا نمانید.

سوالات متداول

تحقیق کلمات کلیدی چیست؟

به فرایند پیدا کردن کلمات و عباراتی که کاربران در موتورهای جستجو به دنبال آنها هستند تحقیقات کلمه کلیدی می گویند. ارزیابی حجم جستجوی کلمه، میزان رقابت، سختی کلمات و ارتباط کلمه با قصد کاربر از مهم‌ترین بخش‌های این مسیر هستند.

چرا تحقیق کلمات کلیدی برای سئو اهمیت دارد؟

بدون تحقیق کلمات کلیدی، آب در هاون کوبیدن است. یعنی محتوایی تولید و منتشر می‌کنید که قدرتی برای اطلاع‌رسانیِ خودش ندارد و هیچ مخاطبی پیدایش نخواهد کرد. از این رو سئو بدون شناسایی کلمات کلیدی، امکان‌پذیر نیست.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید
4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4669
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی + معرفی ابزارهای کیوورد ریسرچ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. بله با chatGPT یا سایر ابزارهای هوش مصنوعی هم میتونید تحقیق کلمات کلیدی انجام بدین
      مقاله ChatGPT رو بخونید حتما

      لایک

  1. خیلی خیلیییییییییییییی ممنون
    چقدر خوب و گام به گام ارائه دادین
    فقط اگر میشد فایل اکسلی، وردی چیزی هم میذاشتید که مراحل تحقیق کلمات رو طبق اون پیش بریم عالی میشد
    بازم تشکر

    لایک

    1. خیلی ممنون بابت انرژی خوبتون
      چشم، حتما، میذارم تو کارهام که اکسل اش رو هم آماده کنم
      ممنون از پیشنهادتون

      34