الگوریتم پاندا چیست و چرا ایجاد شد؟ چطور گرفتارش نشویم؟

2072 بازدید

در سال 2011 بود که یکی از مهم ترین الگوریتم های گوگل که تأثیر گسترده‌ای بر روی سئو داشت، وارد حوزه سئو شد: الگوریتم پاندا.

هدف از این الگوریتم فیلتر کردن وب سایت‌هایی با محتوای پایین و کم کیفیت است. به نوعی الگوریتم پاندا همانند یک مأمور کنترل کیفیت عمل می‌کند. پاندا نتایج صفحات جستجو را در گوگل از محتوای نامناسب و اسپم ها پاک می‌کند و به سایت‌های باکیفیت بالاتر اجازه می‌دهد تا به بالاترین رتبه در نتایج جستجو برسند.

یکی از اهداف اصلی ایجاد الگوریتم پاندا در گوگل، “مزرعه‌های محتوا” است. اینها سایت‌هایی هستند که محتوای با کیفیت پایین تولید می‌کنند. گوگل همیشه در تلاش است تا با ارائه نتایج با کیفیت بالا، تجربه کاربری مطلوبی را ایجاد کند.

از طریق الگوریتم پاندا، توجه گوگل معطوف بر محتواهای اسپم شد و مزارع محتوا را حذف کرد.

از زمان راه اندازی، این الگوریتم به یکی از سیگنال‌های اصلی رتبه بندی گوگل تبدیل شده است. گوگل همچنان در حال توسعه الگوریتم پانداست تا تعریف پیچیده‌تری از محتوای با کیفیت پایین ایجاد کند و سطح کیفیت وب سایت‌ها را بالاتر ببرد.

چرا الگوریتم پاندا ایجاد شد؟

همانطور که گفتیم هدف پاندا پیدا کردن سایت‌هایی با کیفیت پایین است. در سال 2011، گوگل در تلاش بود تا راه حلی برای “مزارع محتوا” پیدا کند. در مزارع محتوا، نویسندگان با دریافت پول، فقط محتوا منتشر می‌کردند و توجهی به کیفیت و اندازه محتوای ایجاد شده نداشتند. تنها هدف این شرکت‌ها، کسب رتبه خوب در نتایج جستجوی گوگل برای کلمات پربازدید بود.

علت رتبه بندی بالای این سایت‌ها، دریافت ترافیک بالایی بود که دریافت می‌کردند و از طریق نمایش تبلیغات، از این ترافیک درآمد کسب می‌کردند.

در 24 فوریه سال 2011 با آپدیت الگوریتم پاندا، گوگل دنیای مزارع محتوا و کل صنعت سئو را تکان داد.

گوگل اکنون راهی برای جستجوی سیگنال‌هایی داشت که سایت‌های با کیفیت بالا و کیفیت پایین را از هم متمایز می‌کرد.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

الگوریتم پاندا چگونه کار می کند؟

تشخیص سایت و محتوای کم کیفیت برای کاربران آسان است، اما برای موتورهای جستجو این فرایند بسیار دشوار است به خصوص که انواع مختلفی از محتوا در سطح وب قرار دارند.

آمیت سینگهال (amit singhal) معاون جستجو در گوگل در مصاحبه ای گفته است که برای حل این مشکل پیچیده، باید از فرایندهای علمی و ریاضی استفاده می‌شد. سپس محققان گوگل مجموعه‌ای دقیق از سؤالات را برای آزمایش کنندگان وب سایت ابداع کردند تا مجموعه‌ای از دامنه‌ها را بررسی کنند. با این پرسش‌ها و بررسی‌ها، تیم گوگل مجموعه‌ای از سیگنال‌های رتبه بندی را ابداع کرد که تعریف محتوایی با کیفیت پایین را تشکیل می‌دهد.

گوگل به طور مداوم سیگنال‌ها و معیارهایی را که برای تعیین ارزش یک وب ‌سایت استفاده می‌کند، تغییر و بهبود می‌دهد. این به گوگل امکان می‌دهد تا در صدر مطالب خوب و بد قرار بگیرد و به طور مداوم تجربه‌ای عالی به کاربران ارائه دهد.

اهداف الگوریتم پاندا چیست؟

آپدیت الگوریتم پاندا به تعدادی از پدیده‌های مشکل ساز در نتایج گوگل پرداخته است، از جمله:

  • محتوای ضعیف – صفحات ضعیف با متن و منابع مرتبط بسیار کم، مانند مجموعه‌ای از صفحات که انواع شرایط سلامتی را با تنها چند جمله در هر صفحه توصیف می‌کنند.
  • محتوای تکراری – محتوای کپی شده که در اینترنت در بیش از یک سایت قرار دارد. مشکل محتوای تکراری نیز ممکن است در وب سایت شما هم اتفاق بیفتد، زمانی که سایتتان چندین صفحه دارای متن یکسان با تغییرات کم یا بدون تغییر داشته باشد. به عنوان مثال، یک شرکت نظافتی که ممکن است 10 صفحه ایجاد کند، هر کدام برای یک شهر با محتوایی که در تمام صفحات تقریباً یکسان است و فقط نام شهرها عوض شده است (مثلاً «ما بهترین شرکت نظافت در کل کشور هستیم» در یک صفحه و «اجرای خدمات نظافت در شهر تهران» و در بعدی «اجرای خدمات نظافت در شهر مشهد»).
  • محتوای با کیفیت پایین – صفحاتی که ارزش کمی برای خواندن ارائه می‌دهند زیرا اطلاعات عمیقی ندارند.
  • مزارع محتوا – تعداد زیادی صفحات با کیفیت پایین که اغلب از وب سایت‌های دیگر جمع آوری می‌شوند. به عنوان مثال، یک مزرعه محتوا ممکن است وب سایتی باشد که تعداد زیادی از نویسندگان را با دستمزد کم به کار می‌گیرد تا مقالات کوتاهی را که طیف وسیعی از سؤالات موتورهای جستجو را پوشش می‌دهند، تولید کنند و محتوایی تولید کنند که فاقد اعتبار و ارزش برای خوانندگان است. هدف این سایت‌ها، صرفاً به دست آوردن رتبه بندی موتورهای جستجو برای هر عبارت قابل جستجو است.
  • محتوای تولید شده توسط کاربر با کیفیت پایین (UGC) – نمونه‌ای از این نوع محتوای کم ارزش تولید شده توسط کاربر، وبلاگی است که پست‌های مهمان را منتشر می‌کند که کوتاه، پر از اشتباهات املایی و نگارشی هستند و اطلاعات معتبری ندارند.
  • نسبت بیشتر تبلیغات به محتوا نسبت تبلیغات انجام شده در صفحه بیشتر از محتوای اصلی موجود در آن است.
  • محتوای با کیفیت پایین وابسته به لینک‌ها محتوای ضعیفی که تنها به خاطر لینک‌های پولی موجود در صفحه ایجاد شده است.
  • وب‌سایت‌های مسدود شده توسط کاربران – سایت‌هایی که توسط کاربران به صورت مستقیم یا با استفاده از افزونه‌های مرورگر Chrome مسدود شده‌اند که نشان ‌دهنده کیفیت پایین آن سایت‌هاست.
  • عدم تطابق محتوا با عبارت جستجو شده – صفحاتی که قول می‌دهند در صورت کلیک کردن روی آنها در نتایج جستجو، پاسخ‌های مرتبط را ارائه دهند، اما در زمان ورود هیچ مطلب مرتبطی پیدا نمی‌شود. به عنوان مثال، یک صفحه وب سایت ممکن است با عنوان “کد تخفیف فروشگاه” باشد، اما وقتی روی آن کلیک می‌شود، ممکن است هیچ کدی تخفیفی وجود نداشته باشد یا فقط صفحه‌ای پر از تبلیغات باشد.

الگوریتم پاندا پنالتی یا جریمه محسوب نمی شود

در حالی که به دلیل به‌روزرسانی پاندا، شاهد کاهش شدید رتبه بندی کل دامنه‌ها بوده‌ایم اما این الگوریتم جریمه محسوب نمی‌شود. هنوز هم ممکن است سایت‌هایی که توسط پاندا هدف قرار گرفته‌اند در مجموع رتبه خوبی داشته باشند. به این دلیل است که به جای کاهش ارزش دامنه‌های دارای محتوای اسپم، به سادگی صفحات جداگانه آن سایت را به سمت موقعیت‌های پایین نتایج SERP حرکت می‌دهد.

پیشگیری از تاثیر الگوریتم پاندا در سایت

جلوگیری از تأثیر منفی الگوریتم پاندا بر سایت بسیار ساده است. بهترین راه برای بهبود پایدار سئو در سایتتان این است که محتوای با کیفیت بالا و منحصر به فرد تولید کنید و در طول مسیر سئوی سایتتان مورد هدف این الگوریتم قرار نگیرید.

اولویت دیجیتال مارکترها در ایجاد کمپین‌ها، رعایت الگوریتم‌های گوگل است. برای این کار باید مواردی را در نظر بگیرید:

  • صفحه ایجاد شده باید اطلاعات، خدمات و راهکارهای مدنظر کاربر را ارائه کند. اگر صفحه شما این‌گونه نیست، پس کیفیت پایینی دارد و این کار باعث دور شدن افراد از سایت می‌شود و باعث افزایش نرخ پرش، تجربه کاربری ضعیف و در نهایت کاهش نرخ بازدید می‌شود.
  • یک دامنه باید دارای لینک‌های خارجی قوی به عنوان مرجع باشد. یکی از راه‌هایی که می‌توانید به موتورهای جستجو نشان دهید که اطلاعات قابل اعتمادی را در یک منبع اطلاعاتی با کیفیت بالا جمع‌آوری کرده‌اید، ارجاع دادن صفحه‌تان به منابع است. اگر گوگل ببیند که شما در تلاش هستید تا اطلاعات دقیقی را در اختیار کاربران خود قرار دهید، متوجه می‌شود که شما یک تولید کننده محتوای مسئولیت پذیری هستید و با افزایش میزان بازدید به شما پاداش می‌دهد. این لینک‌ها همچنین می‌توانند به موتورهای جستجو کمک کنند تا بین سایت شما و سایت‌های با کیفیت بالا ارتباط برقرار شود.
  • وجود بک لینک‌ها در سایت حیاتی هستند. ساختن یک مجموعه بک لینک عالی (مجموعه‌ای از وب سایت‌های معتبر با لینک‌هایی که به سایت شما اشاره می‌کنند) بخشی ضروری از هر استراتژی سئو است. پاندا نقش مهمی در این امر ایفا می‌کند و صفحاتی را که تعداد زیادی منابع خارجی به آن لینک می‌دهند را با کیفیت در نظر می‌گیرد. این بک لینک‌های مثبت و مرتبط ثابت می‌کنند که شما یک منبع معتبر هستید.
  • پاندا نظرات شما را می‌خواند. اگر خدمات یا محصولی در سایت دارید آن را به گونه‌ای طراحی کنید تا به کاربران اجازه دهید تا نظرات خود را درمورد آن محصول یا خدمات بنویسند. رتبه ‌بندی‌های 5 ستاره در قالبی هستند که گوگل می‌تواند آنها را درک کند و به موتور جستجو کمک می‌کند کیفیت خدمات شما و در نتیجه تجربه کاربری‌تان را تشخیص دهد.

نتیجه گیری 

الگوریتم پاندا یکی از معروف ترین و مهم ترین الگوریتم های گوگل است که بر محتوای سایت شما نظارت دارد. بهتر است به جای دور زدن پاندا به فکر تولید محتوای باکیفیت باشید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3834
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد الگوریتم پاندا چیست و چرا ایجاد شد؟ چطور گرفتارش نشویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.