تکنیک های سئو سایت با نگاهی به آپدیت های اخیر گوگل

2678 بازدید

سئو، فرایندی همواره در حال تغییر است؛ به طوری که درست زمانی که تصور می‌کنید دقیقاً می‌دانید موتورهای جستجو چطور عمل می کنند، آپدیت جدید الگوریتم های گوگل مجدداً استراتژی‌های سئو را دست‌خوش تغییر می‌کند. با این حال انواع تکنیک های سئو سایت وجود دارند که علیرغم بروزرسانی‌های الگوریتمی، همچنان به طور تجربی اثبات ‌شده و مؤثر هستند.

برای آشنایی با این تکنیک‌ها و بهره‌وری از آن‌ها برای بهبود رتبه‌بندی‌های خود در گوگل، با من تا پایان متن همراه باشید.

تکنیک های سئو و بهینه سازی سایت

هرگونه تغییر در الگوریتم موتورهای جستجو، می‌تواند رتبه شما را در نتایج جا به جا کند؛ بنابراین لازم است که شما نیز با این تغییرات همراه باشید و از جایگاه وب سایت خود محافظت کنید.

با این حال، تکنیک های مختلفی برای بهبود سئو سایت و ارتقاء رتبه‌بندی‌های آن در موتورهای جستجو (مخصوصا گوگل) وجود دارند که می‌توانند از تغییر جایگاه سایت در نتایج جستجو جلوگیری کنند. مسلما انتظار ندارید که در این مقاله تکنیک های سئو کلاه سیاه یا اصطلاحا تریک های سئو را اشاره کنم! چرا که دوران استفاده و اثرگذاری آنها گذشته است.

اگر به دنبال ایجاد تغییراتی سریع و تأثیرگذار هستید، به‌کارگیری تکنیک های سئو سایت که در ادامه به بیان آن‌ها خواهم پرداخت، می‌تواند نتایج مؤثری را در روند سئو سایتتان برای شما رقم بزند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

از کلمات کلیدی بلند (long-tail keywords) استفاده کنید

کلمات کلیدی بلند یا اصطلاحا دم دراز با ساختاری طولانی‌تر، کاربرد بهتری نسبت به کلمات کلیدی معمولی دارند و می‌توانند بسیار مفید باشند. درواقع کلمات کلیدی بلند نه‌ تنها بیان‌کننده جستجوهای خاص کاربران هستند، بلکه به نوعی هدف و علت جستجوی آن‌ها را نیز بیان می‌کنند.

طبق تحقیقات گسترده‌ای که در سایت های مرجع صورت گرفته است، بیش از 90 درصد از کل جستجوهای انجام‌ شده در دنیا، به کلمات کلیدی بلند اختصاص دارد. این موضوع تغییری بزرگ نسبت به روزهای اولیه پیدایش اینترنت است، بنابراین می‌توان از مزایای آن برای بهبود سئو سایت بهره برد. حالا همراه من باشید تا کاربرد کلمات کلیدی بلند را با بیان مثال برایتان واضح‌تر کنم:

به عنوان مثال مفهوم کلمه کلیدی “چگونه رتبه گوگل را افزایش دهیم” با کلمه کلیدی “رتبه گوگل” متفاوت است و همچنین اهداف کاربران نیز از جستجوی این کلمات متفاوت هستند. در کلمه کلیدی اول، کاربر با هدفی خاص اقدام به جستجوی عبارت سؤالی کرده و به دنبال پاسخ مستقیم برای آن است. در نقطه مقابل و در کلمه کلیدی دوم، هدف کاربر کاملاً مشخص نیست و ممکن است تنها سعی داشته باشد معنی کلمه را درک کند.

به بیان دیگر، هر یک از کلمات کلیدی دم بلند، دارای حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی کوتاه و رایج دارند، درنتیجه رقابت در استفاده از این کلمات نیز کمتر است و درنهایت ارتقاء رتبه با استفاده از این کلمات، آسان‌تر است؛ اما چگونه می‌توانید از کلمات کلیدی بلند به طور مؤثر در محتوای خود استفاده کنید؟

درواقع شما باید به طور اصولی از این کلمات استفاده نمایید، چراکه به کار بردن حجم زیادی از کلمات کلیدی لانگ تیل در محتوا، نه‌تنها مفید نیست بلکه می‌تواند اثر معکوسی بر روی رتبه وب سایت شما داشته باشد؛ بنابراین استفاده از کلمات کلیدی بلند به عنوان یکی از تکنیک های سئو سایت، ملزم به رعایت یک سری نکات است که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهم پرداخت:

  •  موضوعات وبلاگی که قصد پوشش آن‌ها را دارید انتخاب نمایید.
  • عمومی‌ترین عبارت یا عنوان هر موضوع را در ابزارهای آنالیز کلمات کلیدی وارد کنید.
  • کلمات کلیدی طولانی مرتبط با موضوعات موردنظر را که حجم جستجوی بالا و رقابت کمتری دارند را هدف قرار دهید.
  • از میان کلمات انتخاب‌شده، نمونه‌هایی که بیان‌کننده هدفی خاص هستند را انتخاب کنید. به عنوان مثال شما باید بین کلمات «راه‌اندازی حساب کاربری» و «چگونه یک حساب کاربری راه‌اندازی کنیم» عبارت دوم را انتخاب کنید.
  • محتوایی تولید کنید که به سؤال کاربران در رابطه با کلمه کلیدی موردنظر پاسخ دهد.

از کلمات کلیدی در تگ Alt تصاویر استفاده کنید

Alt text یا متن جایگزین، درواقع توضیح کوتاهی از یک تصویر است که یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه‌بندی گوگل محسوب می‌شود و دارای سه کاربرد اصلی است:

  • دسترسی: متن جایگزین، امکان خوانایی و درک ارتباط تصویر را برای کاربرانی که دچار اختلالات بینایی هستند فراهم می‌کند.
  • زمینه: زمانی که تصاویر نتوانند در صفحه بارگذاری شوند، متن جایگزین می‌تواند به عنوان زمینه به کاربران ارائه شود.
  • بهینه سازی موتورهای جستجو: متن جایگزین یکی از عوامل کمک‌کننده به خزنده‌های وب، در ایندکس کردن صحیح صفحات وب هستند.

اما چگونه از تگ های Alt یا همان متن‌های جایگزین به عنوان یکی از مؤثرترین تکنیک های سئو سایت استفاده کنید؟

برای این کار لازم است نکات و مراحل زیر را مورد توجه قرار دهید:

  • ابتدا تصاویر را مورد بررسی قرار داده و مطابق با آن توضیحاتی بنویسید.
  • اطمینان حاصل کنید که توضیحات شما توصیفی قابل فهم و ساده از تصویر ارائه می‌دهد و توضیحات نسبتاً پیچیده‌ای در آن بیان نشده است.
  • به روش‌های مختلف، کلمات کلیدی اصلی و فرعی را در متن جایگزین به کار ببرید.

از کلمات کلیدی در Headerها (عناوین) استفاده کنید

وقتی کلمات کلیدی را در هدرها به کار می‌برید، درواقع برای موتورهای جستجو این سیگنال را ارسال می‌کنید که محتوای شما می‌تواند هدف آن‌ها را از عبارت‌های جستجو شده، برآورده کند. درست مانند فهرست که اطلاعات کلی درباره آنچه در مطلب بیان شده است را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، قرار دادن کلمات کلیدی در هدرها نیز می‌تواند همین سازوکار را برای ربات‌های خزنده انجام دهد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که استفاده از کلمات کلیدی باید متناسب با محتوای بیان شده باشد و منطقی به نظر برسد. همچنین لازم است که پیش از تصمیم‌گیری درباره محل استفاده از کلمات کلیدی، آنالیزهای گوگل و تجربه‌های کاربری را مورد بررسی قرار دهید؛ تنها در این صورت است که می‌توانید از این سازوکار به عنوان یکی از تکنیک های سئو سایت استفاده کنید. هنگام به کار بردن کلمات کلیدی در هدرها، به این نکات توجه داشته باشید:

  • کلمه کلیدی هدف خود را برای درج در هدرها مشخص کنید.
  • کلمه کلیدی موردنظر را در ابزارهای آنالیز بررسی کرده و مترادف‌های آن را بیابید.
  • تا حد امکان از کلمه کلیدی اصلی و مترادف‌های آن در هدرهای متن استفاده کنید و از استفاده بیش از حد و غیر اصولی خودداری کنید.
  • از کلمات کلیدی در ابتدای عناون استفاده کنید (در 30% اول عنوان)

به تجربه کاربری به چشم یک تکنیک سئو نگاه کنید

شما باید بیش از کلمات کلیدی و محتوا، تجربه کاربری بازدیدکنندگان وب سایتتان را از ابتدا تا انتهای بازدید هر کاربر در نظر داشته باشید. درواقع موتورهای جستجو، فاکتورهای مختلفی را برای رتبه‌بندی وب سایت شما در نظر می‌گیرند که یکی از آن‌ها زمان ماندگاری در صفحه (یا در سایت) است. اکثر کاربران پس از گذشت چند ثانیه از وب سایت شما خارج شده و به موتورهای جستجو نشان می‌دهند که محتوای وب سایت، هدف مورد نظر آن‌ها را محقق نکرده است.

یکی از عواملی که بر زمان صرف شده در صفحه و نرخ پرش وب سایت تأثیرگذار است، سرعت بارگذاری صفحه است که در دستگاه‌های مختلف، مقدار متفاوتی دارد.

نکات زیر می‌تواند برای ایجاد یک تجربه کاربری مطلوب و مفید، بسیار مؤثر باشد:

  • مطمئن شوید که محتوا و تصاویر استفاده شده هدف جستجوی کلمات کلیدی را برآورده می‌کند.
  • مرتبط‌ترین اطلاعات را در بالای صفحه وب قرار دهید.
  • به منظور افزایش سرعت بارگذاری، اندازه تصاویر را کاهش دهید.
  • با استفاده از جدول‌ها، سرفصل‌های واضح و پاراگراف‌های کوتاه، مرور محتوا را آسان کنید.
  • محتواهای اضافی را پاک کنید و از هیچ تصویر یا فونت مزاحمی استفاده نکنید.

از رسانه های متنوع در مطالب سایت تان استفاده کنید

برخی اقدامات و تکنیک های سئو سایت، به طور غیرمستقیم در بهبود رتبه‌بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو نقش مفیدی ایفا می کنند که استفاده از رسانه‌های متنوع یکی از این اقدامات است. درواقع شما علاوه بر تصاویر می‌توانید از فایل‌های صوتی، ویدئو و کتاب‌های الکترونیکی استفاده کنید و با این سازوکار، زمان صرف شده در سایت و تجربه کاربری را بهبود ببخشید. درواقع شما می‌توانید با استفاده از این رسانه‌ها، ضمن افزایش جذابیت محتوا، مفاهیم پیچیده‌تر را برای بازدیدکنندگان آسان و قابل فهم کنید. این سازوکار را می‌توانید با در نظر داشتن نکات زیر، اجرا کنید:

  • اگر پیش از این تجربه‌ای در انتشار رسانه‌های مختلف نداشته‌اید، ایجاد کانال در یوتیوب، آپارات، یا سایر سرویس‌های اشتراک ویدیو می‌تواند در جذب دنبال کننده و ایجاد پیش‌زمینه‌های لازم، به شما کمک کند.
  • ویدیوهای منتشرشده در سرویس‌های اشتراک ویدیو که موضوعات مختلف را پوشش می‌دهند، در پست وبلاگ خود جایگذاری کنید.
  • انواع رسانه‌های صوتی و پادکست‌های مرتبط با موضوعات مختلف تولید و منتشر کنید.
  • داده‌ها و آمارهای مرتبط با موضوع مورد نظر را به روش‌های جذاب‌تری مانند تجسم داده‌ها، گرافیک‌های سفارشی و…، به کاربران تان ارائه دهید.

قدرت لینک های داخلی را دست کم نگیرید

پیش از این هم اشاره کردم که گوگل هنگام رتبه‌بندی وب سایت ها در نتایج SERP، زمان صرف شده در صفحه وب را در نظر می‌گیرد؛ زمان صرف شده در کل وب سایت نیز معیاری مشابه است که می‌تواند بر رتبه‌بندی تأثیرگذار باشد. درواقع هر چه کاربر بیشتر در وب سایت شما بماند، سیگنال بهتری در خصوص کیفیت و ارتباط محتوای شما ارسال می‌کند. به طوری که اکثر متخصصان سئو، بر این باورند که هر پست در بخش وبلاگ، باید حداقل 2 تا 5 لینک داخلی داشته باشد.

درواقع زمانی که شما از لینک‌های داخلی استفاده می‌کنید، کاربران را به طور مؤثر به بازدید از قسمت‌های مختلف وب سایت خود دعوت می‌کنید و این سازوکار احتمال تعامل مؤثر کاربران را با محتوای شما افزایش می‌دهد. به عنوان مثال اگر مطالب منتشرشده برای کاربران جذاب باشد، آن‌ها واکنشی هرچند کوتاه به پست موردنظر نشان می‌دهند و این موضوع تأثیر مثبتی بر رتبه‌بندی‌های وب سایت دارد. برای بهره‌وری این مورد از تکنیک های سئو سایت، لازم است نکات زیر را در نظر داشته باشید:

  • صفحاتی با محتوای مرتبط با موضوعات پر استقبال کاربران ایجاد کنید.
  • از انکرتکست‌های جذاب و مرتبطی استفاده کنید که کاربران را به کلیک بر روی صفحه موردنظر تشویق می‌کند.
  • مطمئن شوید که مهم‌ترین صفحات وب سایت شما همیشه در صفحه اول وب سایت و با حداکثر سه کلیک در دسترس هستند.

ساختار URL را بررسی کنید

پیش از این URL ها نقش مؤثری در سئو وب سایت داشتند و متخصصان سئو همیشه توجه خاصی را به این عامل متمرکز می‌کردند. امروزه با تغییرات گسترده الگوریتم موتورهای جستجو، این عامل به اندازه سابق اهمیت ندارد؛ اما هنوز هم می‌توان از آن به عنوان یکی از تکنیک های سئو سایت استفاده نمود. توجه به نکات زیر می‌تواند نقش مؤثری در بهبود ساختار URL داشته باشد:

  • از کلمات کلیدی در URL استفاده کنید.
  • سعی کنید لینک URL تا حد امکان کوتاه باشد.
  • لینک URL محتوای موردنظر خود را در بسترهای مختلف منتشر کنید.

نتیجه گیری 

خوشحالم که تا انتهای مطلب با من همراه بودید؛ درنهایت باید بدانید که با وجود تمام تغییرات الگوریتم موتورهای جستجو، یک اصل ثابت و مؤثر باقی می‌ماند و آن اصل ارتباط و کیفیت مطلوب محتواهای وب سایت شما است. در عین حال مواردی مانند تکنیک های سئو سایت که در این مطلب به آن‌ها پرداختم نیز می‌توانند به شما کمک کنند تا محتواهای خود را در معرض دید کاربران و خزنده‌های وب قرار داده و تجربه کاربری جذاب و مؤثری در وب سایت خود ایجاد کنید. اگر شما نیز مواردی از تکنیک های مؤثر بر سئو وب سایت را می‌دانید، مشتاقانه منتظر اشتراک‌گذاری آن در بخش نظرات هستم.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4192
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد تکنیک های سئو سایت با نگاهی به آپدیت های اخیر گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام آقای کیانی خواه عزیز
    خیلی ممنون
    فقط این نکاتی که اشاره کردید نکات خاصی نبودن، منتظر نکات و تریک های سئو هستیم 🙂

    37

    1. سلام معین جان
      حیلی وقته زمان تریک و ترفندهای سئو گذشته و گوگل دیگه مثل سابق گول تکنیک های سئو کلاه سیاه سئوکارها رو نمیخوره و چندسالی هست روی ارزش محتوا برای کاربرها متمرکز شده. بنابراین توصیه میکنم به جای تریک و ترفند به دنبال محتوای کاربرپسند با متریک های سئو باشید.

      40