سئو را از کجا شروع کنیم؟

3275 بازدید

قصد دارید سئو یاد بگیرید؟ پس این سوال هم در ذهن شما ایجاد شده که سئو را از کجا شروع کنیم؟ چه منابعی را برای یادگیری سئو استفاده کنیم؟ به چه سایت هایی سر بزنیم؟

اگر قصد دارید این مورد را یاد بگیرید، در این مقاله همراه من باشید.

سئو چیست؟

سئو یا بهینه‌سازی برای موتورهای جستجو، عملیاتی برای بهبود یک وب‌سایت به منظور افزایش تعداد بازدیدکنندگانی است که سایت از موتورهای جستجو (مثل گوگل) دریافت می‌کند. اساسا، سئو در مورد رتبه بهتر و بالاتر در نتایج موتور جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط با سایت شما است. بهتر است بدانید که سایت شما اگر رتبه یک گوگل باشد به مراتب کاربران بیشتری خواهد داشت تا اگر رتبه 20 گوگل باشد!

فاکتورهای زیادی تعیین کننده سئو یک سایت هستند، از کلمات کلیدی موجود در صفحات شما گرفته تا نحوه لینک دهی سایت شما با سایت‌های دیگر. ساختار ساده وب‌سایت و روشی که موتورهای جستجو یک سایت را بررسی می‌کنند نیز از جمله جنبه ­های سئو است.

چرا سئو مهم است؟

اگر بخواهیم بدانیم که برای یادگیری سئو از کجا شروع کنیم، ابتدا باید اهمیت آن را درک کنیم.

بسیاری از مردم از موتورهای جستجوی اصلی شامل گوگل و بینگ برای به دست آوردن اطلاعات مختلف استفاده می‌کنند. بازدیدهای ترافیک ارگانیک معمولا از جانب کاربرانی است که قبلا در مورد کسب و کار شما چیزی نشنیده‌اند. این موتورهای جستجو به وب‌سایت شما اجازه می‌دهند تا مخاطبان جدیدی را جذب کند.

5 مرحله برای شروع یادگیری سئو

برای یادگیری سئو باید پنج مرحله را در نظر بگیرید و انجام دهید. این پنج مرحله به شرح زیر است:

منبعی برای یادگیری رایگان سئو پیدا کنید

برای یادگیری سئو، بهترین کار پیدا کردن یک مقاله، دوره یا کتاب راهنمای مبتدی سئو است. ساده‌ترین نوع شروع این است که به یک منبع اکتفا کنید و آنرا دنبال کنید.

من در اینجا چند منبع خوب ایرانی و خارجی برای قدم اول سئو معرفی میکنم:

  1. راهنمای Begineer’s guide to SEO سایت Moz
  2. راهنمای SEO : Begineer’s guide سایت Ahrefs
  3. داکیومنت رسمی سایت گوگل SEO starter guide
  4. راهنمای SEO guide سایت backlinko
  5. آموزش قدم به قدم سئو سایت نوین
  6. دوره رایگان صوتی آموزش سئو سایت شخصی خودم (4 ساعته)

تمرین کنید

شما عاشق هواپیما هستید و فکر می‌کنید که توان راندن آن را دارید، اما اگر در کابین خلبان قرار گیرید، هواپیما قطعا سقوط می‌کند. تئوری در جای خود مهم است، اما به کار بردن عملی آنچه آموختید، یک نکته کلیدی است. بهترین راه برای انجام این کار این است که موارد آموخته شده را روی یک وب سایت تمرین کنید. وردپرس منبع خوبی برای این کار است. راه‌اندازی و سئو سایت به شما کمک می‌کند تأثیر موارد آموزش دیده سئو را به طور عملی تجربه کنید.

از یک متخصص سئو راهنمایی بخواهید

انجام کارها قطعا زمان می‌برد. شاید پیدا کردن یک متخصص و کارشناس ماهر در زمینه سئو زمان‌بر باشد، اما یکی از مهم ترین مراحل یادگیری شما خواهد بود. به یاد داشته باشید، همیشه در جایی در جهان، فردی باهوش‌تر از شما وجود دارد. بنابراین، چرا از آن شخص یاد نگیرید؟

اما چگونه آن شخص را پیدا کنیم؟ جواب : با استفاده از شبکه سازی.

از اطرافیان بپرسید، با دوستان خود صحبت کنید، در لینکدین جستجو کنید، رویدادها و دورهمی های سئو را بررسی کنید. در این مورد کاملا خلاق باشید، اما مطمئن شوید که یک متخصص واقعی پیدا می‌کنید. متخصص سئو کسی است که استعداد و توانایی بیشتری را در درون شما می‌بیند، و به عملی شدن آن کمک می‌کند.

به یک گروه سئو بپیوندید

این یکی از بهترین توصیه‌هایی است که می‌توان به متقاضیان سئو ارائه داد. در واقع اگر می‌خواهید باغبان خوبی باشید، با افرادی که باغبان هستند معاشرت کنید. اگر می‌خواهید راننده ماشین‌های مسابقه‌ای باشید، با رانندگان ماشین‌های مسابقه‌ای بگردید. اگر می‌خواهید در آینده فرد مهمی باشید، در کنار افرادی قرار گیرید که می‌خواهند به آدم‌های مهمی تبدیل شوند.

پیوستن به یک گروه سئو به شما کمک می‌کند به یک متخصص سئو تبدیل شوید. اگر نمی‌توانید چنین گروهی را در منطقه خود پیدا کنید، توصیه‌های مرحله قبلی را دنبال کنید و به شبکه‌سازی بازگردید. دوباره از دوستان خود بپرسید یا در وب جستجو کنید.

بدانید در دنیای سئو چه می گذرد

دنیای سئو همیشه در حال تغییر است، بنابراین با این تغییرات همراه باشید و از وقایعی که در سئو رخ می‌دهد، آگاه شوید. یکی از کارهای کلیدی در این زمینه این است: شبکه های اجتماعی متخصصان سئو را دنبال کنید تا با جدیدترین نظرات آنها آشنا شوید، جدیدترین مقالات آموزشی را بخوانید و به همان سرعتی که تغییرات جدید ایجاد می‌شوند، آن‌ها را یاد بگیرید. با این حال، در این مرحله متوقف نشوید. اگر از مطالعه لذت می‌برید، برخی از وبلاگ ها و سایت های برجسته حوزه سئو را هم دنبال کنید :

پشتکار و عزم راسخ داشته باشید

هر مرحله را به طور کامل و به بهترین شکل دنبال کنید. عزم راسخ شما را در کمترین زمان به خط پایان می‌رساند. یاد بگیرید، انجام دهید، تکرار کنید. ناامید نشوید و به یاد داشته باشید که هر سفر به سوی موفقیت با قدم اول آغاز می‌شود. وقتی احساس کردید که به اصول اولیه سئو تسلط دارید، شروع به تمرکز روی موضوعات تخصصی کنید مثل : توضیحات متا، تگ‌های alt و گوگل سرچ کنسول

مدت زمان لازم برای یادگیری سئو

زمان لازم برای یادگیری سئو به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد. از جمله سطح دانش شما در حوزه سئو، میزان اشتیاقی که برای یادگیری سئو دارید، نوع آموزشی که انتخاب کرده اید و میزان تلاش و ممارست شما. در عین حال استاد و نحوه تدریس وی نیز تاثیر بسیاری در این زمینه دارد.

زمان لازم برای یادگیری سئو معمولا بر اساس دوره‌ای تعیین می‌شود که شما در حال یادگیری آن هستید. دوره مبتدی و متوسط حداکثر یک ماه زمان می‌برد. اما برای دوره پیشرفته و یادگیری های عمیق تر سئو زمان بیشتری لازم است. مدت زمان یادگیری سئو برای یادگیری دانش و مهارت های خوب در سئو حداکثر شش ماه خواهد بود. با این حال فاکتور تجربه را یادتان نرود چرا که با تجربه آموزش ها عمیق تر خواهند شد.

من در مقاله یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟ به طور مفصل در خصوص زمان یادگیری SEO صحبت کرده ام که پیشنهاد میکنم آن مقاله را هم بخوانید.

نتیجه گیری 

سئو را از کجا شروع کنیم؟ این سوالی است که همه علاقه‌مندان به سئو و افرادیکه به تازگی وارد دنیای سئو می شوند از من می پرسند. توصیه من همان منابع رایگانی است که در این مقاله معرفی کرده ام، به اضافه آن دیدن دوره های خوبی مثل دوره سئو وبسیما یا مدیروب هم می تواند آموزش های رایگان شما را عمیق تر کند. من هم در قسمت مقالات آموزشی سئو ، سعی میکنم مطالب آموزشی که برگرفته از تجربه پروژه های شخصی ام بوده را در قالب مقالات با شما به اشتراک بگذارم.

این به شما بستگی دارد که از کدام منبع یا منابع آموزشی برای یادگیری سئو استفاده کنید، اما در هر صورت باید آموزش را شروع کرده و در کنار آن سئو را هم به صورت عملی تجربه کرد.

سوالات متداول 

یادگیری سئو نقطه شروع خاصی ندارد اما پیشنهاد من به افرادیکه به تازگی وارد دنیای سئو (SEO) می شوند، این است که از منابع معتبر خارجی و ایرانی (سایت) برای یادگیری استفاده کنند.

سایت های معتبری چون Ahrefs، Moz یا Backlinko منابع معتبری برای شروع یادگیری سئو هستند. همچنین دنبال کردن سایت های مرجعی چون Search engine journal و search engine land هم می تواند در این زمینه کمک باشد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3636
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد سئو را از کجا شروع کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مرسی از مطلب خوبتون
    برای شروع سئو زبان انگلیسی چه منابعی رو پیشنهاد میکنید؟ آیا سئوی فارسی با انگلیسی خیلی فرق دارند؟ ممنون از شما

    لایک

    1. سلام، خواهش میکنم
      راستش توی سئو من هیچ منبعی رو معرفی نمیکنم جز شروع و تجربه
      باید یک سایت سئو زبان انگلیسی بزنید و شروع کنید، با چالش هاش روبرو بشید و راه حل پیدا کنید
      هر منبعی هست کلیات رو گفته
      در خصوص تقاوت سئو سایت های انگلیسی زبان و فارسی زبان هم اصول یکیه، فقط چون حجم رقابت توی سایت های انگلیسی زبان بالاس رسیدن به نتایج یکم زمان میبره و از طرفی فاکتورهای آف پیج هم متنوع تر هستن

      لایک

  2. درود، مطلب خوبی رو به اشتراک گذاشتید.
    من فکر کنم چند سال دیگه با گسترش هوش مصنوعی دیگه کسی دنبال این نمیره که بدونه سئو چیه! در واقع استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی جایگزین سئو و بهینه سازی میشه.

    لایک

    1. سلام
      هوش مصنوعی یک ابزاره، سئو یک فراینده
      شما از ابزار هوش مصنوعی برای یک فرایند (SEO) استفاده میکنی، اینطور نیست که ابزار جایگزین یک فرایند بشه

      16

  3. آقای کیانی، همه این مطالب درست ولی شروع کردنش خیلی مهمه. چه منبع معتبری معرفی میکنید که ما یکجا مطالب رو یاد بگیریم؟

    لایک

    1. سلام فرزاد جان
      بهترین منبع برای یادگیری همین مطالب رایگان آموزشی هست. سایت hubspot یا moz یا Ahrefs میتونه شروع خوبی برای یادگیری سئو پایه باشه. فقط باید بدونید که سئو فقط دانش نیست، در کنار مطالبی که مطالعه می کنید، حتما یه سایت تستی هم بزنید و روش دانش اتون رو پیاده کنید

      33