12 نکته که به صفحه اول گوگل آمدن سایت شما کمک می کند

2545 بازدید

افرادی که دیجیتال مارکتینگ را به طور جدی دنبال می‌کنند با اهمیت قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل آشنا هستند. فرقی نمی‌کند سایت شخصی داشته باشیم یا فروشگاهی؛ اگر سایت‌مان نتواند وارد صفحه اول گوگل شود تمام زحماتمان به باد رفته است. 

چند سال تجربه من به عنوان متخصص و کارشناس سئو نشان داده اکثر قریب به اتفاق کاربران اینترنتی حتی حوصله اسکرول کردن و کلیک کردن روی لینک‌های سوم و چهارم را ندارند. چه برسد به اینکه بخواهند به صفحات دوم و سوم گوگل بروند!

بنابراین باید به فکر راه‌حل‌هایی باشیم که ما را به صفحه اول گوگل برساند.

چگونه در صفحه اول گوگل باشیم

من در این مقاله برای آن‌هایی که می‌پرسند چگونه در صفحه اول گوگل باشیم 14 نکته را اشاره کرده‌ام. این 14 روش کاملاً عملی هستند و در صورت اجرای صحیح، تأثیر زیادی بر رتبه سایت خواهند داشت. پس همراه من باشید.

همین ابتدای کار اشاره کنم که در سئو رسیدن به صفحه اول گوگل به هیچ وجه قطعی نیست! تنها راه قرار گرفتن قطعی در صفحه اول گوگل استفاده از گوگل ادز (Google Ads) و پرداخت به ازای کلیک است. 

با استفاده از سرویس گوگل ادز شما می توانید به ازای پرداخت دلاری به شرکت گوگل در جایگاه های اول صفحه 1 گوگل قرار بگیرید. به محض تمام شدن بودجه شما در کمپین گوگل ادز، نمایش وبسایت هم در نتایج گوگل به اتمام می رسد.

اما در سئو چنین چیزی نیست. در فرایند سئو، سایت با رعایت یک سری نکاتی که در ادامه به آنها اشاره می شود، می تواند در بلندمدت در بین نتایج صفحه اول گوگل قرار بگیرد، به شرطیکه این نکات و روش ها به درستی اجرا و پیاده سازی شوند.

14 نکته برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل

1) ارائه ارزش واقعی به مخاطب

ما قرار نیست گوگل را فریب دهیم. این مهم ترین نکته‌ای است که باید آن را درک کنیم. با انجام سئو قرار نیست برای رسیدن به صفحه اول گوگل از یک راه میان‌بر استفاده کنیم. مهم‌ترین و اصلی‌ترین روش برای رسیدن به صفحه اول گوگل، ارائه ارزش واقعی در ارتباط با کلمه کلیدی به مخاطب است. 

برای اینکه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم، در وهله اول باید ارزش آن جایگاه را داشته باشیم. بنابراین همیشه قبل از تولید محتوا این سؤال را از خود بپرسیم: چگونه می‌توانم صفحه خود را به مفیدترین و باارزش‌ترین منبع برای این کلمه کلیدی تبدیل کنم؟

ارائه ارزش به مخاطب مهم ترین هدف محتوا است

2) محتوا، محتوا و باز هم محتوا!

در این روزها که هوش مصنوعی قد علم کرده و یکه تازی می کند، محتوای صفحات وب باید به شکلی هنرمندانه نوشته شود و نماینده قابلی برای کلمه کلیدی موردنظر باشد. من همیشه می گویم در عصر هوش مصنوعی که شما با یک سوال و جواب ساده به پاسخ نیازتان می رسید، نمی توانید محتوای بی کیفیت برای سایت تان تولید کنید!

اصول قدیمی سئو و اینکه کلمات کلیدی را چندین بار پشت سر هم تکرار کنیم، دیگر جواب نمی‌دهند. 

قبل از هر چیز باید برای بازدیدکننده ارزش ایجاد کنیم. اما در عین خلق ارزش، باید حواسمان به کلمات کلیدی هم باشد. استفاده درست از کلمات کلیدی هم به ربات‌های گوگل و هم به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد که محتوای صفحه درباره چیست. 

شاید به ازای هر هزار کلمه 4 یا 5 بار استفاده از کلمه کلیدی مناسب باشد. فراموش نکنیم حتماً این کلمات را در عنوان‌های اصلی و فرعی صفحه نیز داشته باشیم.

3) خوانایی و زیبایی محتوا

مدت‌زمانی که افراد در صفحه سایت می‌مانند، ارتباط تنگاتنگی با رتبه گرفتن سایت دارد. برای کمک به نگه داشتن افراد در صفحه، باید خوانش و مصرف محتوا را برای آن‌ها آسان کنیم. برای رسیدن به این هدف، می‌توانیم از فونت‌های چشم‌نوازی استفاده کنیم. یا در نوشتار خود از رنگ‌های تیره و روشن با کنتراست مناسب استفاده کنیم.

حواسمان باشد که فونت‌های خیلی کوچک و پاراگراف‌های طولانی دشمن سئو هستند. چون خوانش و مصرف محتوا را چالش‌برانگیز می‌کند. متأسفانه اگر این اتفاق بیفتد، بازدیدکننده دوباره برمی‌گردد به صفحه نتایج تا سایت چشم‌نوازتری پیدا کند.  

4) افزایش سرعت بارگذاری صفحه

سرعت صفحه تأثیر زیادی در قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل دارد. هرچه سرعت سایت بیشتر، بهتر! این موضوع به ویژه برای کاربران موبایلی اهمیت بیشتری دارد. شش معیار اصلی وجود دارد که گوگل آن‌ها را برای اندازه‌گیری سرعت صفحه در نظر می‌گیرد:

  • First Contentful Paint: مدت زمانی که طول می‌کشد تا اولین متن یا تصویر در صفحه ظاهر شود.
  • Time to Interactive: مدت زمانی که طول می‌کشد تا یک بازدیدکننده بتواند با صفحه تعامل داشته باشد. بعضی وقت‌ها گوگل این پارامتر را با عنوان First Input Delay در نظر می‌گیرد.
  • Speed Index: سرعت نمایش کامل همه محتواهای درون صفحه  
  • Total Blocking Time: تفاوت زمانی بین First Contentful Paint و Time to Interactive.
  • Largest Contentful Paint: مدت زمانی که طول می‌کشد تا آخرین متن یا تصویر در صفحه ظاهر شود.
  • Cumulative Layout Shift: این معیار نشان می‌دهد قبل از لود صفحه چقدر زمان صرف جابه‌جایی عناصر قابل مشاهده می‌شود. مثلاً هرچقدر زمان پردازش تصاویر و تنظیم ارتفاع و عرض آن‌ها کمتر باشد، امتیاز این معیار بهتر خواهد بود.

برای اینکه سرعت سایت خود را بیشتر کنیم، باید با تمرکز بر همه این معیارها سعی کنیم عملکرد کلی سرعت را بهبود ببخشیم. با استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل می‌توانیم این عملکرد کلی را برای هرکدام از صفحات سایت اندازه‌گیری کنیم.  

عواملی که در سرعت سایت موثر هستن

5) احترام به کاربران موبایلی

افرادی که می‌پرسند چگونه در صفحه اول گوگل قرار بگیریم باید به تجربه کاربری سایت‌شان در موبایل توجه ویژه‌ای داشته باشند. طبق آمارهای گوگل، بیشتر جستجوها از سوی کاربران موبایلی انجام می‌شود. این یعنی برای کسب رتبه خوب در گوگل، صفحات وب باید برای مشاهده در موبایل بهینه شده باشند.

برای حل مشکلات سایت در موبایل از «طراحی وب ریسپانسیو» استفاده می‌کنیم. با استفاده از این نوع طراحی، سایت با هر نوع دستگاهی سازگار می‌شود و اصطلاحاً در هر سیستمی جواب می‌دهد. با استفاده از ابزار رایگان Mobile friendly test گوگل می توانیم نحوه نمایش صفحات وبسایت مان در موبایل بررسی کنیم.

طراحی ریسپانسیو برای کاربران موبایلی

6) بهبود Meta Title یا همان عنوان صفحه

یکی از مهم‌ترین عناصر موجود در صفحات وب عنوان آن‌هاست. منظورم تیتر اول یا H1 صفحه نیست. متا تایتل همان عنوانی است که در نتایج گوگل به کاربر نشان داده می‌شود. هرچه متای عنوان جذاب تری داشته باشیم، احتمال کلیک توسط کاربران بر روی نتیجه وبسایت بیشتر می شود.

افزایش کلیک رابطه تنگاتنگی با افزایش رتبه دارد. تعداد کلیک بالاتر باعث می‌شود صفحه‌ای که در ارتباط با یک کلمه کلیدی خاص ایجاد کرده‌ایم، سیگنال‌های مثبتی به ربات‌های گوگل بدهند و در نتیجه شاهد افزایش رتبه آن در نتایج گوگل باشیم.

انتخاب متا تایتل مناسب

7) انتخاب بهترین H1 برای صفحه

یکی از عوامل مهم دیگر برای قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل، توجه به Header اصلی صفحات یا همان H1 است. 

تگ H1 درست در بالای صفحه ظاهر می‌شود تا همان ابتدا یک ایده کلی درباره صفحه به مخاطب دهد. هر چه هدر جذاب‌تر باشد، احتمال ماندن مخاطب در صفحه بیشتر می‌شود.

انتخاب یک عنوان جذاب به ماندگاری کاربر در محتوا کمک می کند

8) لینک‌سازی داخلی

لینک‌سازی داخلی یکی از مهم‌ترین روش‌های قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل است. وقتی صفحه را ساختیم و منتشر کردیم، باید به دنبال فرصت‌هایی باشیم که به اعتبار مقالات دیگر سایت‌مان هم کمک کنیم.

اگر یک وبلاگ محتوایی داشته باشیم، حتماً مجموعه‌ای از صفحات مرتبط داریم و پست‌ها به راحتی می‌توانند به هم مرتبط شوند. البته برای انتخاب انکرتکست‌ ها باید ظرافت بالایی به خرج دهیم. 

استفاده از انکرتکست‌ها به شیوه‌ای طبیعی و نامحسوس، تجربه لذت‌بخش‌تری به مخاطب می‌دهد. نیاز به تکرار ندارد که ارائه تجربه کاربری لذت‌بخش، یعنی آمدن به صفحه اول گوگل!

استفاده از انکرتکست مناسب

9) آپدیت کردن مداوم محتوا

با گذشت زمان، محتوای ما کهنه‌تر می‌شود و حتی ممکن است تاریخ انقضایش نیز بگذرد. اگر بهترین محتوای جهان را هم منتشر کنیم، باز هم این اتفاق اجتناب‌ناپذیر است. حواسمان به این باشد که اگر محتوای سایت‌مان قدیمی باشد، مخاطب می‌رود دنبال صفحات و سایت هایی که اطلاعات جدیدتری ارائه می‌دهند. طبیعتاً چنین صفحاتی به دلیل انتقال ارزش بیشتر، رتبه بهتری هم می‌گیرند.

حتی اگر امروز سایت ما رتبه اول گوگل را دارد، قرار نیست برای همیشه آنجا باقی بماند. چون رقبا هم دارند تلاش می‌کنند و با تولید محتوای جدیدتر، مخاطب بیشتری جذب می‌کنند.

البته «موضوع» محتوا هم در این بحث تأثیر دارد. مثلاً محتوای «بهترین گوشی آیفون موجود در بازار» نسبت به «آموزش اسب‌سواری» نیاز به آپدیت بیشتری دارد. با این حال، فارغ از موضوع هم گوگل به صفحات وب برای آپدیت کردن صفحات امتیاز می‌دهد و این امتیاز در قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل مؤثر است.  

10) بهینه‌سازی طول محتوا

محتوایی که به صورت هدفمند تولید شده و به درستی برای موتور جستجو بهینه شده باشد، صرف نظر از میزان طولانی بودنش می‌تواند در صفحه اول گوگل قرار بگیرد و به رتبه‌های بالایی دست یابد. اما هم تجربه و آمارها نشان می‌دهند محتواهای طولانی‌تر معمولا عملکرد بهتری دارند. چرا؟ به این دلایل:

  • در محتواهای طولانی‌تر می‌توان کلمات کلیدی بیشتری را هدف قرار داد. کلمات کلیدی بیشتر بازدیدکننده بیشتری به صفحه جذب می‌کند و این موضوع باعث افزایش رتبه سایت می‌شود.  
  • محتواهای طولانی لینک‌های داخلی و خارجی بیشتری جذب می‌کنند. از آنجا که محتواهای تخصصی طولانی قدرت بیشتری برای مرجع قرار گرفتن دارند، نسبت به محتواهای کوتاه 75 درصد لینک‌های بیشتری جذب می‌کنند.  
  • محتواهای طولانی‌تر (در حدود 2000 کلمه) 56 درصد مخاطبین بیشتری از شبکه‌های اجتماعی جذب می‌کنند.  

باید بدانیم که محتوایی قابلیت طولانی شدن دارد که آن موضوع حرف برای گفتن داشته باشد وگرنه صرفا آب بستن به محتوا و کِش دار کردن آن به بهانه طولانی کردن محتوا، کمکی به بهینه سازی صفحه نمی کند.

البته باز هم تکرار می‌کنم که قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل به تعداد کلمات محتوا بستگی ندارد؛ بلکه عامل اصلی، خلق ارزش برای مشتری است.  

11) افزایش سیگنال‌های شبکه‌‌های اجتماعی

آمارها نشان می‌دهند وب‌سایت‌هایی که در صفحه اول گوگل قرار دارند، از طرف شبکه‌های اجتماعی هم پشتیبانی می‌شوند. با این حال، تجربه من نشان داده سیگنال‌های دریافتی از شبکه‌های اجتماعی لزوماً تأثیر مستقیمی در قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل ندارند. اما نمی‌توان از تأثیرهای غیرمستقیم آن غافل شد. چراکه بخشی از اعتبار برندها از شبکه‌های اجتماعی آن‌ها می‌آید و این موضوع روی ترافیک سایت‌شان تأثیر دارد.

12) تسریع چرخه فروش  

خیلی از وب‌سایت‌های فروشگاهی به دنبال پاسخ این سؤال هستند که چگونه محصولات سایت شان در صفحه اول گوگل قرار بگیرد. یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشنهادی برای این سایت‌ها، سریع‌تر کردن و البته روان‌تر کردن چرخه فروش محصول است. 

نباید فراموش کنیم که امروزه افراد گزینه‌های زیادی برای خرید دارند. بنابراین اگر سایت فروشگاهی ما تجربه خرید ساده و سریعی ارائه ندهد، مطمئناً رقبا از ما پیشی می‌گیرند و به رتبه‌های بهتری می‌رسند. 

بنابراین تمام اطلاعات و ابزارهایی که مشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد محصول نیاز دارند را باید در اختیارش قرار دهیم تا سریع‌تر و هوشمندانه‌تر تصمیم بگیرد.

مراحل فروش باید تا حد امکان ساده باشد

و اما کلام آخر …

من در این مقاله نکاتی که به قرار گرفتن سایت در صفحه اول گوگل کمک می کند را آموزش دادم. اگر این روش‌ها برایمان زمان‌بر باشد و برای کسب نتایج عجله داشته باشیم، همانطور که ابتدای مقاله اشاره کردم باید سراغ گوگل ادز یا دیگر روش‌های بازاریابی پولی برویم. البته اگر هر دو استراتژی را به‌اندازه و به طور هم‌زمان انجام دهیم، نتایج بهتری خواهیم گرفت.

امیدوارم این نکات طلایی به سئوکارها و دیگر افراد کمک کند رتبه سایت خود را در نتایج بهتر کنند و نتایج درخشانی بگیرند. اگر سؤالی بود حتماً در قسمت کامنت‌ها بپرسید.

سوالات متداول

ارائه ارزش واقعی به مخاطب، توجه به اصول اولیه سئو و تولید محتوای هدفمند برای کاربر، بهترین راه‌حل‌ها برای رسیدن به صفحه اول گوگل هستند.

سایت‌های فروشگاهی باید روی سریع‌تر کردن و البته روان‌تر کردن چرخه فروش برای مشتری تمرکز کنند. باید تمام اطلاعات و ابزارهایی که مشتری برای بررسی و تصمیم‌گیری در مورد محصول نیاز دارد را در قالب تجربه کاربری لذت‌بخش در اختیارش قرار دهیم.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5599
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد 12 نکته که به صفحه اول گوگل آمدن سایت شما کمک می کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.