الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه سایت هایی را هدف قرار می دهد؟

2226 بازدید

همانطور که می دانید، الگوریتم‌های گوگل قوانین و روش‌هایی برای افزایش کیفیت و منطبق شدن یک محتوا با قوانین گوگل هستند. این الگوریتم‌ها به ما کمک می‌کنند تا محتوای مان بر اساس اصول مشخصی نوشته و بتوانیم آن‌ها را در سایت‌ قرار دهیم. یکی از الگوریتم‌هایی که با عنوان آپدیت هم شناخته می‌شود، الگوریتم پنگوئن است.

افرادی که حوزه فعالیتشان سئو و بازاریابی دیجیتال باشد، برای بالا بردن رتبه سایت خود باید با الگوریتم‌های گوگل به خصوص الگوریتم پنگوئن آشنایی داشته باشند. هدف گوگل از این آپدیت، ایجاد یک فیلتر مخصوص جلوگیری از آثار مخرب برخی لینک‌ها بود. با وجود اینکه در آغاز، فعالیت این الگوریتم تنها به‌عنوان فیلتر نتایج جستجو بود، اما به مرور زمان توانست به جایگاه ویژه‌ای در رتبه‌بندی سایت‌ها دست یابد.

در این مقاله قصد دارم الگوریتم پنگوئن گوگل و نقش آنرا در سئو و نتایج جستجو بررسی کنم، پس با من همراه باشید.

الگوریتم پنگوئن (Google Penguin Algorithm) در سئو چیست؟

الگوریتم پنگوئن در اصل نوعی محدودیت برای سایت‌هایی است که از لینک‌ها و محتوای بی‌کیفیت استفاده می‌کنند. این الگوریتم، با شناسایی لینک‌های اسپم در یک مقاله سئو شده، لینک‌های غیر مجاز و دست‌کاری شده را مسدود و جلوی انتشار این متن‌ها را می‌گیرد. با توجه به آماری که از سمت گوگل منتشر شد، با به‌کارگیری این الگوریتم، حدود ۳ درصد از جستجوهای گوگل دچار تغییر شد. همچنین گوگل اشاره کرده است که چهارمین آپدیت الگوریتم پنگوئن حدود ۲.۳ درصد در جستجو‌ها تأثیر داشته است.

قبل از راه اندازی الگوریتم پنگوئن، گوگل به سایت‌هایی که از لینک‌های بیشتری استفاده ‌می‌کردند، رتبه بالاتری می‌داد؛ حتی اگر محتوای آن‌ها چندان مفید و با کیفیت نبود؛ اما پس از راه اندازی الگوریتم پنگوئن، معیار رتبه بندی و امتیازدهی گوگل به داشتن محتوای مفید تغییر کرد. الگوریتم مذکور به مرور، در زمینه جلوگیری از به کار بردن کلمات پر تکرار و جلوگیری از اسپم کلمات کلیدی نیز مؤثر واقع شد.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

تاریخچه الگوریتم پنگوئن

تا قبل از آپدیت الگوریتم وب اسپم، تنها راه مبارزه با محتوای نامناسب و بی‌کیفیت، استفاده از الگوریتم پاندا بود؛ اما پس از آپدیت این الگوریتم، کار برای سایت‌هایی که از محتواهای بی‌کیفیت استفاده می‌کردند، بسیار سخت‌تر شده و محدودیت‌هایشان بیشتر شد.

در آوریل سال ۲۰۱۲، گوگل آپدیت الگوریتم وب اسپم را برای پیوستن به الگوریتم‌های موجود در سئو به بازار عرضه کرد؛ اما آپدیت آن تنها مختص الگوریتم نبود، بلکه اسم آن هم از وب اسپم به پنگوئن تغییر کرد. این تغییر نام به پیشنهاد توییتی مت کاتس که رئیس گروه گوگل وب اسپم در آن دوره بود، انجام شد.

پس‌از این تغییر اسم، گوگل هیچ توضیح رسمی راجع به چرایی انتخاب این اسم به مخاطبان خود نداد. یکی از احتمالات قوی که اغلب کاربران به آن معتقدند این است که این تغییر نام، با الهام گرفتن از شخصیت پنگوئن در داستان بتمن صورت گرفته است.

به روزرسانی های الگوریتم پنگوئن

آپدیت وب اسپم یا همان پنگوئن، از زمان انتشار چندین بار دست‌خوش تغییر و به‌روزرسانی شد. تأثیرات این الگوریتم در جلوگیری از انتشار مطالب بی‌کیفیت، با هر بار به‌روزرسانی افزایش پیدا می‌کرد. شروع این آپدیت‌ها از ۲۶ مارس ۲۰۱۲ بود و تا ۲۳ سپتامبر سال ۲۰۱۶ ادامه داشت.

  1. اولین نسخه الگوریتم پنگوئن، یعنی نسخه ۱.۱، در ۲۶ مارس ۲۰۱۲ تهیه شد. البته این تنها یک به‌روز‌رسانی نبود؛ بلکه برگرداندن اطلاعات داخلی پنگوئن به حساب می‌آمد. برخی از سایت‌ها که بعد از راه اندازی پنگوئن اشکالاتشان رو شده بود، سعی کردند تا به‌روزرسانی ۲۶ مارس مشکلات خود را برطرف کنند. در به‌روزرسانی ماه مارس، به سایت‌هایی که مشکلاتشان را برطرف نکرده بودند، اخطار داده شد.
  2. آپدیت بعدی در ۵ اکتبر همان سال با نام نسخه ۲. ۱ انجام شد که طی این آپدیت بازگرداندن دوباره اطلاعات اتفاق افتاد. در نتیجه کوئری‌های زبان‌های مختلف، بسیار تغییر کردند.
  3. آپدیت ۲۲ می ۲۰۱۳ با نسخه ۲.۰ یک نسخه کاملاً پیشرفته از پنگوئن بود که طی آن بیش از دو درصد کوئری‌های زبان‌های مختلف متحول شدند. در این به‌روزرسانی، نگاه دقیق‌تری برای پیدا کردن لینک‌های اسپمی به سایت‌هایی که در رده بالای رتبه بندی بودند، شد.
  4. به‌روزرسانی ۴ اکتبر ۲۰۱۳ که نسخه ۲.۱ بود، بدون هیچ توضیحی از سمت گوگل منتشر شد. تحقیقات نشان می‌دهند که این نسخه از الگوریتم پنگوئن، منجر به جستجوی عمیق‌تر در سایت‌ها و پیدا کردن سریع‌تر لینک‌های غیرطبیعی گردید.
  5. آپدیت بعدی یعنی ۳.۱، در ۱۷ اکتبر ۲۰۱۴ عرضه شد. از این نسخه به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین آپدیت‌ها یاد می‌شود؛ چراکه باعث برگرداندن دوباره اطلاعات و مقابله با سایت‌هایی که هنوز با روش‌های مختلف، لینک اسپم می‌ساختند گردید. حتی چند هفته قبل از انتشار این به‌روزرسانی، تأکید شد که آپدیت جدید باعث تغییر ۱ درصد از کوئری‌های جستجو به زبان انگلیسی می‌شود‌.
  6. حدود دو سال بعد از آخرین به‌روزرسانی، نسخه نهایی الگوریتم پنگوئن منتشر شد. مهم‌ترین کارکرد این آپدیت، اضافه شدن آن به هسته اصلی الگوریتم گوگل بود. فایده قرار گرفتن در هسته اصلی، ارزیابی لحظه‌ای سایت‌ها و لینک‌ها است؛ به طوری اگر مشکلی در لینک‌ها وجود داشته باشد، هنگام وارد کردن آن‌ها، الگوریتم اخطار می‌دهد. بعد از انتشار این نسخه در سال ۲۰۱۶، گوگل هیچ به‌روزرسانی جدید دیگری برای این الگوریتم عرضه نکرد.

کاربرد و عملکرد الگوریتم پنگوئن چیست؟

الگوریتم پنگوئن با نظارت بر لینک‌های قرار گرفته در سایت‌ها، از بارگذاری غیرطبیعی و استفاده از لینک‌های اسپم جلوگیری می‌کند. این موضوع در بالا رفتن کیفیت محتواهای جست و جو شده در گوگل بسیار مؤثر است. در ادامه وظایف اصلی این الگوریتم را معرفی می‌کنیم.

  1. جلوگیری از قرار گرفتن بک‌لینک‌های مصنوعی و یا خریداری شده درون سایت‌ها
  2. ممانعت کردن از انتشار لینک‌های دست‌ساز یا ربات ساز
  3. نظارت بر سایت‌هایی که تعداد زیادی بک‌لینک در مدت زمان کم در سایت خود قرار می‌دهند.
  4. جلوگیری از انتشار بک‌لینک‌های سایت‌های دارای مطالب بی‌کیفیت
  5. نظارت بر تعداد استفاده از کلمات کلیدی در مقاله‌ها

اگر از اصول این الگوریتم پیروی نشود، به سایت‌های متخلف اخطاریه ارسال می‌گردد و اجازه بارگذاری مطلب به آن‌ها داده نمی‌شود. سایت‌هایی که به این اخطارها توجه نمی‌کنند، از لحاظ رتبه، دچار افت شدیدی می‌شوند و الگوریتم پنگوئن جریمه‌هایی برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

از کجا بفهمیم توسط الگوریتم پنگوئن جریمه شده ایم؟

اگر سایت شما نیز جزو سایت‌هایی است که در آن از بک‌لینک‌ها و کلمات کلیدی تکراری زیادی استفاده می‌شود، احتمال جریمه شدن توسط این الگوریتم وجود دارد. 

در دوره جریمه (پنالتی) بازدیدکنندگان سایت به شدت کاهش می‌یابد. به‌طوری‌که آمار بازدیدکنندگان ممکن است به نصف برسد و یا حتی صفر شود؛ بنابراین اگر بازدید‌ سایت شما از طریق جستجوهای طبیعی در گوگل به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده می‌توان حدس زد که شما متحمل جریمه پنگوئن شده‌اید. همچنین اگر در نتایج گوگل، سایت خود را در رتبه های پایین‌تری نسبت به قبل مشاهده کردید، احتمالاً الگوریتم پنگوئن شما را جریمه کرده است.

چطور رتبه سایت خود را برگردانیم؟

حالا سؤال اینجاست که اگر متحمل جریمه پنگوئن شدیم، چگونه می‌توانیم از این وضعیت خارج شویم؟ این کار بسیار آسان است و تنها صبر شما را می‌طلبد. اگر تا مدتی از بکار بردن زیاد کلمات تکراری و بک‌لینک‌ها خودداری کنید، مطمئن باشید پس از چند وقت می‌توانید به حالت قبل برگشته و دوباره رتبه بگیرید.

در این راه اگر مشکل پیدا کردید، سؤال داشتید و یا به راهنمایی نیاز بود، می‌توانید از خدمات مشاوره سئو من کمک بگیرید. 

نتیجه گیری 

من در این مقاله به توضیح مفصل الگوریتم پنگوئن که تأثیر بسیاری بر رتبه بندی سایت‌ها دارد، پرداختم. در ابتدا به تعریفی در خصوص الگوریتم پنگوئن پرداختم و پس از معرفی کامل آن، تاریخچه مفصلی نیز به شما ارائه کردم. همان‌طور که اشاره شد، این الگوریتم از سال 2012 شروع به کار کرد و تا سال 2016، چند به‌روزرسانی جدید از آن منتشر شد. بدین ترتیب هدف از تهیه پنگوئن که مبارزه با لینک های بی کیفیت بود، محقق گشت.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4175
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد الگوریتم پنگوئن گوگل چیست و چه سایت هایی را هدف قرار می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. خواهش میکنم جناب مقدمی
      چشم حتما، توی پیج اینستاگرامی سعی میکنم بیشتر محتوای دانشی بذارم
      ممنون از نظرتون

      لایک