تاثیر هاست بر سئو سایت : 5+2 عامل انتخاب هاست مناسب سئو

2066 بازدید

عوامل مختلفی در سئو تاثیرگذارند، از کیفیت محتوا و تجربه کاربری گرفته تا تایتل و دیسکریپشن و تگ alt. اما یکی از عوامل تاثیرگذار در سئو که خیلی از متخصصین سئو به آن توجه ندارند هاست یا میزبانی وب (web hosting) ندارند. تاثیر هاست بر سئو به این صورت است که هاست مناسب با سرعت و آپ تایم بالا دسترسی موتورهای جستجو و کاربران را در تمام ساعات شبانه روز به وبسایت تضمین می کند.

هاست یا وب هاستینگ به همین دلیل نقش مهمی در سئو  و رتبه بندی سایت در نتایج گوگل دارد که اکثرا در میان فاکتورهای دخیل در سئو سایت گم می شود. صاحبان وب سایت ها، معمولا هزینه زیادی را صرف خرید هاست خوب و باکیفیت برای وب سایت خود می کنند. 

من، حسام الدین کیانی خواه، در این مقاله قصد دارم مهمترین فاکتورهای اصلی تاثیر هاست بر سئو را بررسی می کنم. عواملی پنهان که می توانند سرنوشت سئو سایت شما را تحت تاثیر قرار دهند.

تاثیر هاست و سرور در سئو

هاست (فضای میزبانی) چیست؟

هاست را می‌توان به عنوان فضای ذخیره‌سازی یک وب سایت در سرورها در نظر گرفت. با استفاده از هاست (فضای میزبانی)، وب سایت شما در فضای اینترنت برای کاربران قابل دسترسی خواهد بود. درواقع ارائه‌دهندگان خدمات هاستینگ، شرکت‌هایی هستند که سرورهای خود را برای میزبانی از وب سایت‌های مختلف اجاره می‌دهند و بدین ترتیب کاربران با تایپ آدرس و نام دامنه در مرورگر، می‌توانند به وب سایت شما دسترسی داشته باشند.

انواع مختلفی از هاست وجود دارد که به طور خیلی خلاصه آنها را مرور می کنیم :

  • هاست اشتراکی

این نوع هاست می‌تواند گزینه مناسبی برای وبلاگ یا وب سایت‌هایی باشد که فعالیت خود را به تازگی شروع کرده‌اند. درواقع هاست‌های اشتراکی گزینه‌ای مقرون به صرفه، با کاربری ساده و آسان هستند و برای وب سایت‌های محدودتر، کاربرد دارند. 

  • هاست وردپرس

هاست وردپرس یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین نمونه‌های انواع هاست است که می‌تواند ویژگی‌های کاربردی را برای میزبانی وب سایت وردپرسی و بهینه‌سازی آن ارائه دهد.

  • هاست اختصاصی

در هاست‌های اختصاصی همه چیز تحت کنترل و متعلق به شماست؛ این نوع هاست نمونه‌ای از پیشرفته‌ترین سرویس‌های میزبانی است که گزینه‌های دسترسی و مدیریت مختلفی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. با استفاده از این سرویس تخصصی شما می‌توانید هر نوع نرم افزار و افزونه‌ای که می‌خواهید، بدون محدودیت نصب کنید و از سرعت بارگذاری وب سایت خود لذت ببرید.

  • هاست VPS

در مواقعی که امکان خرید هاست اختصاصی برای شما وجود ندارد، هاست VPS می‌تواند گزینه‌ای پیشرفته و کاربردی باشد که عملکردی مشابه با هاست اختصاصی، به شما ارائه می‌کند. همچنین این نوع هاست می‌تواند به نوعی هاست اشتراکی باشد، اما در آن منابعی به وب سایت شما اختصاص داده می‌شود، درحالی که سرور را به صورت اشتراکی استفاده می‌کنید.

چرا هاست مهم است؟

هنگامی که تصمیم به ایجاد یک وب سایت گرفتید، باید شرکتی را انتخاب کنید که میزبان سرور سایت شما باشد. انتخاب شرکت هاست مناسب در درجه اول به شما کمک می کند تا تجربه سرعت خوبی از سایت تان داشته باشید، در درجه دوم بر سئو سایت تان مستقیما تاثیرگذار است. اگر می‌خواهید گوگل به شما کمک کند در رقابت بین رقبای خود متمایز شوید، هاست مناسب چیزی است که باید از ابتدا روی آن تمرکز کنید.

مهم ترین عوامل تاثیر هاست در سئو سایت

تاثیر هاست بر آپ تایم سایت ( Uptime / Downtime )

شرکت هایی که در حوزه هاستینگ معروف هستند، معمولا خدمات هاست قابل اعتمادی دارند. پایداری و ثبات هاست و سرور فاکتور طلایی در اینگونه شرکت هاست.

انتخاب نوع و کیفیت هاست ضروری است زیرا این موضوع در زمان آپ تایم (Uptime) سایت تأثیر زیادی دارد.

اجازه دهید این موضوع را بیشتر توضیح دهم :

خزنده یا کراولرهای موتورهای جستجو چندین بار در طول روز از سایت شما بازدید می‌کنند و عدم دسترسی سایت به هر دلیلی را ثبت می‌کنند. گزارش‌های مکرر از عدم دسترسی سایت می‌تواند دسترس پذیری سایت شما را برای گوگل زیر سوال ببرد و همین قضیه بر رتبه‌بندی صفحات تأثیر منفی بگذارد.

اگر سایت شما حتی برای 1٪ از مواقع در طول یک ماه از کار بیفتد، این معادل 7 ساعت است. این موضوع می تواند پیامدهای جدی برای سئو سایت داشته باشد، به خصوص اگر سایت شما فروشگاهی است که برای درآمد به زمان آنلاین بودن آن متکی هستید.

با این حال، شایان ذکر است که برخی اوقات شرکت های هاستینگ به دلیل برخی تعمیرات یا به روزرسانی ها سرورهای خود را برای مدت کوتاهی از دسترس خارج می کنند. می‌توانید از ارائه‌دهنده سرویس خود بپرسید که هر چند وقت یک‌بار ممکن است این اتفاق بیفتد و آن را در فرایند خرید هاست خود لحاظ کنید. برخی از شرکت ها ممکن است تعمیر و نگهداری را بیشتر از بقیه انجام دهند و این یعنی Downtime بیشتر.

بهترین میزبان های سایت، شرکت هایی هستند که به شما آپ تایم 99.99% در 24/7 (بیست و چهار ساعته  هفت روز هفته) ارائه می دهند.

تاثیر هاست در سرعت و سئو سایت

زمان استاندارد لود وب سایت در حدود 2 ثانیه است و تحقیقات نشان می دهد که 40٪ از مردم احتمالاً اگر بیش از 3 ثانیه برای بارگذاری سایت شما طول بکشد سایت شما را رها می کنند، که می تواند تأثیرات زیادی بر ترافیک سایت تان داشته باشد.

گوگل فاکتور سرعت بارگزاری صفحات سایت را در الگوریتم های خود لحاظ می کند که به نوبه خود تأثیر مستقیمی بر سئو سایت شما دارد.

در سال 2010 گوگل تصمیم گرفت زمان بارگزاری سایت را در الگوریتم های خود لحاظ کند. این موضوع به این خاطر بود که گوگل شاهد دور شدن کاربران از موتور جستجوی خود به دلیل زمان بارگزاری زیاد بود که پیامدهای درآمدی هم داشت چرا که درآمد تبلیغاتی آنها رو به کاهش بود.

سرعت سایت برای نحوه درک افراد از کسب و کار آنلاین شما و اعتمادی که به شما دارند طی سال های اخیر بسیار مهم شده است. زمان بارگزاری کند و سایت‌هایی که پاسخگوی کاربران نیستند، اعتمادی را به مشتریان یا بازدیدکنندگان آنلاین شما القا نمی‌کنند.

شرکت های هاستینگ که هاست رایگان یا بسیار ارزان به فروش می رسانند، اغلب برای بهبود سرعت و عملکرد سرورهای خود چیز زیادی ارائه نمی دهند. سرورهای شلوغ و زیرساخت محدود می تواند منجر به بارگزاری کند وب سایت شما شود. این کار از دو جهت به عملکرد وب سایت شما آسیب می رساند. اول اینکه سایت های کند کاربران را آزار می دهند و اغلب روی دکمه بازگشت کلیک می کنند یا مستقیماً سایت شما را ترک می کنند. دوم، گوگل هم نمی تواند منتظر بماند تا ببیند چه چیزی در یک صفحه سایت وجود دارد.

کاربران هاست های اشتراکی می توانند اثرات این مورد را احساس کنند زیرا منابع مشترک آنها مستقیماً بر سایت آنها تأثیر می گذارد.

هنگام انتخاب ارائه دهنده هاست، باید ترافیک، فضای ذخیره سازی و منابع مورد نیاز خود را در نظر بگیرید. سرورهای VPS یا اختصاصی بهترین گزینه‌ها برای سرعت و عملکرد سریع‌ هستند زیرا رم و پهنای باند مقیاس‌پذیر دارند. شرکت هاست شما همچنین باید CDN (شبکه تحویل محتوا) را ارائه دهد.

برای بررسی عملکرد سرعت صفحات سایت خود، می توانید از ابزارهایی مانند Pingdom، GT Metrix و PageSpeed ​​Insights Google استفاده کنید که گزارش هایی از عملکرد یک صفحه در دستگاه های موبایل و دسکتاپ به شما ارائه می دهد. همچنین پیشنهاداتی در مورد چگونگی بهبود تک تک صفحات شما ارائه می دهد.

امنیت

انتخاب یک شرکت هاست مطمئن و امن، تنها راه افزایش سطح امنیت وب سایت است. معمولاً مشتریان کسب و کارهای کوچک امنیت سایت خود را به شرکت طراحی سایت می سپارند. از آنجایی که خدمات هاست فعالیت اصلی این شرکت ها نیست، نمی توانند به درستی آنرا پیاده سازی کنند. مشکلات امنیتی یا هک که در سایت ها اتفاق می افتد منجر به افت محسوس رتبه در نتایج موتورهای جستجو می شود. بنابراین بخاطر هزینه ریسک نکنید و امنیت وب سایت خود را از شرکت هاست مطمئن بخواهید. 

محل قرارگیری سرور

جایی که سایت شما میزبانی می شود نیز ممکن است بر سرعت و زمان بارگزاری صفحات سایت تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، وقتیکه یک هاست اشتراکی، VPS یا اختصاصی دارید، وب سایت شما در مرکز دیتاسنتر ارائه دهنده هاست شما میزبانی می شود. بنابراین، مکان ممکن است مستقیماً بر سرعت لودینگ تأثیر بگذارد.

بهترین حالت این است که سرور سایت از نظر جغرافیایی نزدیک به اکثر بازدیدکنندگان سایت شما باشد. به عنوان مثال، اگر شخصی به دنبال یک کسب و کار یا سایت مستقر در انگلستان باشد، آنهایی که دارای آدرس IP مستقر در انگلستان هستند در نتایج گوگل بالاتر خواهند رفت.

اینجاست که یک CDN می تواند وارد عمل شود. CDN یک شبکه توزیع شده جغرافیایی از دیتابیس ها و سرورهای پروکسی است و به عنوان یک لایه در اکوسیستم اینترنت کار می کند.

بنابراین نتایج جستجوی گوگل به آدرس IP سرور هم بستگی دارد و مکان سرور بومی منجر به ترافیک وب سایت مرتبط تر می شود. در نهایت، انتخاب یک هاست محلی، هدف قرار دادن مخاطبان محلی را آسان می‌کند و همین قضیه در سرعت بارگزاری و در نتیجه رتبه بندی سایت تاثیر می گذارد.

تاثیر هاست اشتراکی در سئو

بحث های زیادی در مورد تأثیر هاست اشتراکی بر سئو به خصوص در مورد داشتن یک آدرس IP مشترک وجود دارد. اطلاعات متناقضی در مورد اینکه آیا یک IP مشترک تأثیر منفی بر سئو دارد یا خیر، وجود دارد.

در حالی که برخی ادعا می‌کنند که فعالیت سایت ها در یک IP مشترک می‌تواند بر فعالیت سایر سایت های همان Ip تاثیر بگذارد، کارمندان گوگل این موضوع را رد کرده‌اند و گفته‌اند که این لزوماً یک عامل مخرب نیست و تنها زمانی مخرب شناسایی می شود که بسیاری از سایت‌های موجود در آن IP اسپم باشند.

به نظر می رسد که هنوز در این قضیه ابهام وجود دارد، بنابراین به جای تلاش برای رمزگشایی چیزی که حتی کارشناسان سئو هم نمی توانند روی آن توافق کنند، بیایید به عناصری که هاست مشترک می تواند تأثیر قابل توجهی بر سئو داشته باشد نگاه کنیم.

هنگام استفاده از هاست اشتراکی، منابع  هاست بین N وب سایت مختلف به اشتراک گذاشته می شود. در کنار یک آدرس IP مشترک، شما پهنای باند و رم را نیز به اشتراک می گذارید، بنابراین اگر یکی از آن سایت ها افزایش ترافیک زیادی داشته باشد، سایت شما نیز می تواند تحت تاثیر منفی قرار گیرد.

برای بسیاری از کسب و کارهای کوچک، هاست اشتراکی برای حضور در وب با حداقل هزینه کافی است. با این حال، وقتیکه وارد کسب و کار شدید، ترافیک ارگانیک سایت شما رشد کرد و تعدا صفحات تان زیاد شد، احتمالاً به هاست های اختصاصی یا VPS که سرعت و عملکرد بیشتری را ارائه می دهد، نیاز خواهید داشت. متناسب با نیازهای شما شرکت هاستی را انتخاب کنید که بتواند در تمام مسیر فعالیت سایت شریک شما باشد. 

سایر عوامل هاست که در سئو تاثیر دارند

تا اینجا 5 عامل از مهم ترین عوامل تاثیر هاست در SEO را بررسی کردم، دو عامل دیگر از هاست و هاستینگ که می تواند بر سئو سایت موثر باشند هم در ادامه می آورم :

پشتیبانی

سرور سایت در برهه های زمانی مختلف ممکن است دچار مشکل شود. قطعی سرور، کندی سایت، مشکلات امنیتی و … از جمله مسائلی هستند که در روند سایت تان به آن برمی خورید.

شرکت هاست متعهد با پشتیبانی مداوم در قالب پشتیبانی تلفنی و پشتیبانی از طریق تیکت، شما را در این اختلال های مقطعی همراهی کرده و مشکلات سرور سایت شما را حل می کند.

گواهی SSL

گواهینامه های SSL یک پروتکل وب هستند که داده ها را در سراسر اینترنت احراز هویت و رمزگذاری می کند. بسته به صنعت، ترافیک، امنیت داده ها و نیازهای هاست، باید گواهینامه SSL پولی یا رایگان را برای اطمینان از امنیت سایت خود انتخاب کنید.

الگوریتم های گوگل از گواهینامه های SSL به عنوان یک فاکتور برای رتبه بندی وب سایت ها در نتایج استفاده می کنند.

اگر چنین گواهی ای برای سایت تان ندارید، شاید گوگل نگاه خوبی به سایت شما نداشته باشد. امروزه این گواهی برای هر سایتی (چه سایت تک صفحه و چه سایت شرکتی پیشرفته) مورد انتظار است.

شرکت های هاست خود ارائه دهنده این نوع گواهی ها هستند که می توانید نسخه رایگان یا پولی آنرا از آنها بخواهید.

نتیجه گیری 

تأثیر هاست بر سئو را نادیده نگیرید. یک وب‌سایت با سرعت پایین که قطعی های مکرر دارد، احتمالاً در نتایج جستجوی گوگل رتبه ای خوبی نخواهد گرفت. برای سئو سایت تان هم که شده از ابتدای تاسیس وب سایت، به فکر یک هاست مناسب باشید و در این زمینه صرفه جویی و خساست را کنار بگذارید.

سوالات متداول

به طور مستقیم خیر اما از عواقب کندی و قطعی هاست، عدم دسترسی به سایت است که این فاکتور بر سئو و رتبه بندی نتایج گوگل موثر است.

پنج عامل آپ تایم، سرعت ، امنیت، محل قرارگیری سرور و هاست اشتراکی در کیفیت هاست شما موثر است. اگر این عوامل را رعایت کنید یک سرویس هاست خوب خواهید داشت.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3587
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تاثیر هاست بر سئو سایت : 5+2 عامل انتخاب هاست مناسب سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.