انواع روش های فروش : 19 مدل فروش متداول محصول و خدمات

5049 بازدید

فروش یکی از مهارت های اصلی در دنیای کسب و کار است. کسی که فروش بداند، اصطلاحا نونش در روغن است! همه ما شاید فروش را فقط با فروش حضوری یا رو در رو بشناسیم اما روش های فروش بسیار متنوع است که شاید اسم بعضی از آنها را هم حتی نشنیده باشیم! از روش های فروش سنتی و حضوری گرفته تا روش های فروش اینترنتی و مجازی و حتی روش های فروش پیچیده ای مثل همکاری در فروش که گاهی اوقات بدون دخالت مستقیم فروشنده، فروش را رقم می زند.

من در این مقاله قصد دارم انواع روش های فروش را، از سنتی گرفته تا روش های فروش اینترنتی و حتی روش هایی که اسمشان هم حتی به گوشتان نخورده است در اینجا لیست کرده و توضیح دهم. پس اگر شما هم به دنبال این موضوع هستید، توصیه میکنم تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

انواع روش های فروش
برای پیش ثبت نام در دوره جامع کسب و کار اینترنتی 1403 نام و شماره خود را وارد کنید

انواع روش های فروش

فروش به معنای معامله پول یا کالا است که برای آن روش‌های مختلفی وجود دارد که اگر فرآیند فروش به خوبی انجام شود برای خریدار و فروشنده مفید خواهد بود. شما با شناخت انواع فروش می‌توانید بهترین نوع آنرا با توجه به نوع کسب و کار خود انتخاب کنید. در ادامه به معرفی تک تک آنها پرداخته ام:

فروش از طریق سایت و سئو

داشتن وبسایت یکی از انواع روش های فروش محصول یا خدمات است که با راه‌اندازی آن و سئو (SEO) می‌توانید در بین نتایج جستجوی گوگل برای کاربران نشان داده شده و فروش خود را از این طریق افزایش دهید. فروش آنلاین از طریق وبسایت به عنوان یکی از بهترین انواع روش های فروش شناخته می‌شود که هر چقدر سئو وبسایت شما قوی‌تر باشد در نتایج جستجوی گوگل رتبه بالاتری دارید و به همین ترتیب ترافیک و فروش بیشتری از طریق سایت خود خواهید داشت. 

در ادامه به مزایای داشتن سایت برای فروش محصولات و خدمات اشاره شده است:

  • ارائه اطلاعات دقیق از محصولات و خدمات
  • ثبت سفارش آسان توسط مشتریان (از طریق درگاه اینترنتی)
  • انتشار محتوای مفید برای کاربران
  • دیده شدن توسط افراد بیشتر

فروش از طریق شبکه های اجتماعی (سوشال مدیا)

امروزه با پیشرفت و رشد انواع شبکه‌های اجتماعی، فروش از این طریق بسیار مرسوم شده و به عنوان یکی از انواع روش های فروش اینترنتی شناخته شده است. بسیاری از افراد خرید خود را در شبکه‌های اجتماعی انجام داده و تحت تاثیر آن هستند. اگر شما هم محصول یا خدمتی برای عرضه به مشتریان خود دارید، برای افزایش فروش خود می‌توانید از این بستر استفاده کنید و همچنین از طریق شبکه‌های اجتماعی می‌توانید با مشتریان خود تعامل داشته باشید. 

همکاری در فروش (افیلیت مارکتینگ)

یکی دیگر از انواع مدل های فروش، افیلیت مارکتینگ یا همکاری در فروش است. در این روش می‌توان با افرادی که دارای وبسایت، شبکه اجتماعی و یا پلتفرم پربازدیدی برای فروش هستند، همکاری کرده و به ازای هر فروش موفق پورسانت مشخص به آنها پرداخت کنید. امروزه با توجه به فضای رقابتی آنلاین، همکاری در فروش سود خوبی را برای صاحبان آنها به همراه دارد.

فروش معاملاتی

فروش معاملاتی یکی از انواع راهکارهای فروش است که به فروش کوتاه‌ مدت و فوری تمرکز دارد. در این روش خریدار و فروشنده رابطه بلندمدت برقرار نکرده و سریع نسبت به فروش محصولات و خدمات اقدام می کنند. در فروش معاملاتی خریدار خیلی فوری و بدون چالش نسبت به خرید خود اقدام می‌کند که این روش بیشتر برای کسب و کارهای B2C کاربرد دارد. 

فروش مشارکتی

فروش مشارکتی یکی دیگر از روش های فروش است که در آن با مشتریان ارتباط بلندمدت برقرار می‌شود. در فروش مشارکتی برخلاف فروش معاملاتی که هدف آن، به فروش رساندن فوری محصولات و خدمات است، به دنبال ایجاد روابط بلندمدت با مشتریان می‌باشد. در فروش مشارکتی مشتری در مرکز و راس ساختار قرار دهد و با برقراری ارتباط درست با مشتری می‌توان نسبت به شناسایی نیازهای او اقدام کرد. 

فروش مشاوره ای

در فروش مشاوره ای با مشاوره و ارائه مزایای محصولات و خدمات نسبت به فروش آنها اقدام می‌شود. در این روش شما به عنوان فروشنده، در محصولی که قصد فروش آن را دارید، خبره هستید و خود را به عنوان یک مشاور قابل اعتماد در کسب و کار به مشتری معرفی می‌کنید. 

فروش ترغیبی

فروش ترغیبی یکی از روش های جذب مشتری برای فروش بیشتر است که در این روش با ایجاد حس فوریت و نیاز به محصولات و خدمات، نسبت به فروش آنها به مشتریان اقدام می‌شود. در فروش ترغیبی این احساس در مشتری ایجاد شده که در صورت خرید نکردن محصولات و یا خدمات چیزی را از دست می‌دهد. 

فروش مبتنی بر راه حل

در فروش مبتنی بر راه حل روی ارائه راه‌ های نوین و منحصر به فرد، ارائه تصویر واضح از کسب و کار، ایجاد ارتباط واقعی با خریدار تمرکز می‌شود. ارائه راه حل و به تصویر کشیدن نتایج محصولات و خدمات یکی از انواع روشهای فروش است که مشتری را متوجه نیاز خود نسبت به محصول مورد نظر می‌کند. 

فروش مستقیم

در این روش فروشنده به طور مستقیم با فروشنده ارتباط برقرار کرده و از طریق جلسه حضوری، تماس تلفنی نسبت به فروش محصولات و خدمات اقدام می‌کند. فروش مستقیم یکی از قدیمی‌ترین روش‌ های فروش است. 

فروش انبوه

در فروش انبوه محصولات یا خدمات به گروه بزرگی ارائه می‌شود که معمولا برای فروش محصولات و خدمات به شرکت‌ها و سازمان‌ها مناسب است. اسم دیگر فروش انبوه، فروش عمده است که باید برای فروش بیشتر در این روش، از استراتژی های مشخص و منحصر به فرد استفاده کنید. 

فروش نمایشگاهی

شرکت در نمایشگاه و رویدادهای یکی دیگر از انواع روش های فروش است که به برندینگ و شناخته شدن شما نیز کمک خواهد کرد. اگر در ابتدای راه‌اندازی کسب و کار خود هستید می‌توانید با شرکت در رویدادهای مختلف، محصولات و خدمات خود را به مشتریان ارائه کنید. 

فروش تلفنی

فروش تلفنی از طریق راه دور و برقرار تماس تلفنی با مشتریان انجام می‌شود. فروش تلفنی می‌تواند شامل تماس سرد و پیگیری تماس‌های قبلی هم باشد. 

فروش از طریق بازاریابی شبکه ای

یکی از انواع روش های بازاریابی و فروش، فروش بازاریابی شبکه ای یا نتورک مارکتینگ است که در آن افراد به عنوان بازاریاب محصولات و خدمات را به دیگران معرفی می‌کنند و به ازای هر فروش موفق خود پورسانت دریافت می‌کنند. 

فروش SNAP

فروش اسنپ یک روش فروش است که هدف آن رساندن فروشندگان به سطح مشتری بالقوه است. روش فروش SNAP مبتنی بر 4 اصل مهم از جمله ساده (simple)، ارزشمند (Be i(n)valuable)، سازگاری با مشتری (Always align)، درنظرگرفتن اولویت ها (Raise priorities) است. 

فروش نرم

رویکرد فروش نرم زمانی است که شما با مشتری در تعامل هستید بدون اینکه او را برای خرید مستقیم چیزی تحت فشار قرار دهید. شما به سوالات آنها پاسخ داده، توصیه‌هایی کرده و اطلاعات کافی را ارائه می‌دهید که فکر می‌کنید ممکن است مشتری را جذب کند، اما در نهایت تصمیم‌گیری را به مشتری واگذار می‌کنید. این رویکرد در محیط‌های خرده‌فروشی که مشتریان و فروشندگان رو در رو تعامل دارند، رایج است. برخی از تکنیک های فروش نرم عبارتند از:

  • صحبت از تجربه مثبت در مورد محصول
  • توصیه محصولات
  • ذکر قیمت پایین محصولات در مقایسه با رقبا

فروش سخت

روش فروش سخت به عنوان یکی از انواع روش های فروش، رویکردی پایدارتر است که در آن با پیگیری مشتری به دنبال خرید فوری او هستید یا به مشتری این  حس را می‌دهید که نمی‌تواند در زمان دیگری خرید کند. فروشندگان این نوع فروش را با احتیاط اجرا می‌کنند زیرا همه مشتریان به آن پاسخ مثبت نمی‌دهند. با این حال، ممکن است مواردی وجود داشته باشد که این رویکرد در صورت ترکیب با رویکرد فروش نرم مفید باشد.

فروش چالشگر

در فروش چالشگر باید برای به چالش کشیدن مشتری و پی بردن به نیاز مشتری اقدام کرد تا بتوان پس از کشف نیاز مشتری، محصولات و خدمات مورد نیاز را به او ارائه کرد.  این روش بیشتر برای فروش B2B مورد استفاده قرار می‌گیرد که باید نسبت به شناخت مشتری و نیازهای او اقدام کنید. 

شکاف فروش

با روش شکاف فروش، فروشندگان مشتریان بالقوه را در اولویت قرار می‌دهند و سپس بهترین راه ممکن را برای قرار دادن محصول یا خدمات خود به عنوان موثرترین وسیله برای پر کردن این شکاف‌ها تعیین می‌کنند.

فروش حضوری

یکی از روش های فروش سنتی، فروش حضوری است که در آن فروشنده به صورت فیزیکی و در یک مکان مناسب نسبت به فروش محصولات خود اقدام می‌کند. شناخت تکنیک های فروش حضوری برای موفقیت در این روش اهمیت بالایی دارد. 

 

هر کدام از این انواع روش‌ های فروش با توجه به نوع کسب و کار، محصول یا خدمات ارائه شده و بازار هدف، می‌توانند موثر باشند. در بسیاری از موارد، استفاده ترکیبی از این روش‌ها به عنوان استراتژی فروش مناسب به نظر می‌رسد.

و اما کلام آخر …

راه‌اندازی کسب و کار، شناخت انواع روش های فروش، انتخاب بهترین راهکار فروش موفق برای ارائه محصولات و خدمات نیاز به دانش و تجربه دارد. اینکه کدام یک از این روش ها را برای کسب و کار خود انتخاب کنید بستگی به عوامل مختلفی دارد اما چیزی که مسلم است این است که بدون داشتن استراتژی نمی توان روش فروش معینی را در پیش گرفت.

سوالات متداول

از مهم ترین انواع روش های فروش می‌توان به فروش حضوری، فروش از طریق سایت و سئو، فروش از طریق شبکه های اجتماعی، فروش مشارکتی، فروش تلفنی و فروش از طریق بازاریابی شبکه ای اشاره کرد. 

انتخاب یکی از انواع روش های فروش بستگی به شرایط بیزینس، موقعیت کاری، وضعیت رقبا، سهم بازار و … دارد و به این سادگی نیست. با این حال فروش حضوری و فروش از طریق فضای مجازی روش هایی است که عمدتا کسب و کارهای ایرانی در سال های اخیر دنبال می کنند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=7732
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد انواع روش های فروش : 19 مدل فروش متداول محصول و خدمات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.