لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) و بررسی تفاوت آنها

2175 بازدید

لینک‌ها پایه و اساس اینترنت هستند و ارتباطات را می‌سازند؛ با این حال همه لینک ها یکسان نبوده و انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن‌ها مزایا و معایب مختلفی دارند. به همین دلیل لازم است که با دو نمونه از مهم‌ترین انواع لینک‌ها در سئو خارجی سایت یعنی لینک‌های فالو و نوفالو، و نحوه تأثیر آن‌ها بر سئو سایت خود، آشنا شوید.

اگر به دنبال کسب اطلاعات مفیدی درباره ویژگی و کاربرد لینک های فالو (follow) و نوفالو (nofollow) و تفاوت آنها هستید، این مطلب می‌تواند راهنمای مناسبی برای شما باشد.

من در این مقاله به بررسی تعریف لینک های فالو و نوفالو پرداخته ام و در ادامه تفاوت این دو نوع لینک را در بحث لینک سازی مطرح کرده ام. همچنین در ادامه مباحث تکمیلی تری هم در این خصوص آورده ام که قول می دهم این مقاله را برای شما به منبع باارزشی تبدیل می کند. پس با من همراه باشید.

انواع لینک

در بحث لینک سازی انواع مختلفی از لینک‌ها در سطح اینترنت وجود دارد که نقش مهمی در سئو سایت‌های مختلف ایفا می‌کنند. درواقع هرکدام از این لینک‌ها با ویژگی‌ها و عملکرد منحصر به فرد خود، اثر متفاوتی بر روی سایت و صفحات شما خواهند داشت. در این میان شما می‌توانید با کسب اطلاعات جامع از ساختار و نحوه عملکرد انواع لینک‌ها، از مزایای آن‌ها بهره‌مند شوید. در ادامه با نمونه‌هایی از انواع لینک آشنا می شوید:

  • Backlinks (بک لینک ها)

این نوع لینک ها از سایت های دیگر به سایت شما داده می شود.

  •  External links (لینک های خارجی)

لینک‌های اکسترنال یا خارجی کاربران را از وب‌سایت شما به سایر وب‌سایت‌ها هدایت می‌کنند.

  • Internal links (لینک های داخلی)

اینترنال لینک یا لینک‌های داخلی نیز هدایت‌کننده شما به بخش‌های داخلی وب‌سایت هستند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

لینک فالو (follow) چیست؟

همان‌طور که پیش از این بیان کردیم، اینترنت از لینک‌های مختلفی تشکیل شده است که بر اساس نوع و عملکرد، کاربران را به وب‌سایت شما، سایر وب‌سایت‌ها و قسمت‌های مختلف وب‌سایت شما، هدایت می‌کنند.

هر لینک، سیگنالی درباره ارزش صفحه لینک داده‌شده، به گوگل ارسال می‌کند که به عنوان رأی اعتماد صفحه مبنی بر دارا بودن محتوای ارزشمند است. هر چه یک صفحه دارای لینک‌های بیشتری از صفحات یا سایت های دیگر باشد، اعتبار بیشتری نزد موتورهای جستجو دارد. در چنین موقعیتی است که بحث لینک فالو و نوفالو مطرح می‌شود.

به طور کلی هنگامی‌ که شما برای سایت خود یا سایر سایت‌ها بک لینک می‌سازید، در چنین حالتی، لینک موردنظر می‌تواند از جنس فالو یا نوفالو باشد. برای درک بهتر، لازم است با تعریف لینک‌های فالو و نوفالو، آشنا شوید.

ازنظر فنی، چیزی به نام لینک فالو یا dofollow وجود ندارد، چراکه همه لینک‌ها به طور پیش‌فرض dofollow هستند مگر اینکه تغییری در آن‌ها اعمال شود. به لینک زیر توجه کنید:

<a href=”example.com”>anchor text here</a>

این لینک می‌تواند مثالی از لینک‌های فالو باشد؛ در چنین شرایطی موتورهای جستجو هر لینکی را در سایت شما دنبال می‌کنند، مگر اینکه عبارت rel=”nofollow” را به آن اضافه کنید.

برای درک بهتر فرض کنید که در محتوای خود، وب‌سایت دیگری را لینک کنید، لینک موردنظر به طور پیش‌فرض از نوع فالو خواهد بود. بدین ترتیب موتورهای جستجو لینک شما را به عنوان رأی اعتمادی برای سایت لینک شده در نظر می‌گیرند. همچنین اگر وب‌سایتی به سایت شما لینک دهد، موتورهای جستجو به طور پیش‌فرض این سیگنال را دریافت خواهند کرد که محتوای شما، یک منبع ارزشمند برای موضوع مرتبط است.

بنابراین لازم است که تلاش خود را برای ساخت لینک‌های فالو به کار بگیرید و برای افزایش رتبه و اعتبار وب‌سایت خود، روی لینک‌های فالو سرمایه‌گذاری کنید. به کارگیری استراتژی‌هایی که در ادامه بیان شده است، می‌تواند در ساخت لینک‌های فالو برای شما مفید باشد:

  • محتواهای مفید و ارزشمند منتشر کنید.
  • یک محتوا یا ابزار مفید و کاربردی ایجاد کرده و آن را به صورت رایگان منتشر کنید؛ بدین ترتیب دیگر وب‌سایت‌ها و نشر دهندگان، در محتواهای خود به آن اشاره خواهند کرد.
  • در سایت‌هایی که پیوندهای فالو ارائه می‌دهند، به عنوان مهمان پست بگذارید.

اما اگر بخواهید که بدون تائید موتورهای جستجو لینکی را ایجاد کنید چه اتفاقی می‌افتد؟ اینجاست که لینک‌ها نوفالو وارد عمل می‌شوند.

لینک نوفالو (nofollow) چیست؟

لینک دهی به سایر وب‌سایت‌ها، راهی برای ایجاد روابط مسالمت‌آمیز بین وب‌سایت شما و سایر وب‌سایت‌ها است؛ با این حال ممکن است گاهی بخواهید بدون ایجاد این رابطه، محتوای موردنظر را به منبع آن لینک دهید. در چنین شرایطی لینک‌های نوفالو به خوبی می‌توانند این روابط را قطع کنند.

یک لینک نوفالو nofollow درواقع پیوندی از وب‌سایت شما یا وب‌سایتی دیگر (یا برعکس) است که ارزشی برای سایت موردنظر در لینک، ایجاد نمی‌کند. در نتیجه، موتورهای جستجو، لینک موردنظر را دنبال نکرده و هیچ اثر خاصی به لینک موردنظر اختصاص نمی‌دهند.

ساختار لینک‌های نوفالو را در ادامه می‌توانید مشاهده کنید:

<a href=”https://example.com” rel=”nofollow”>anchor text here</a>

یکی از دلایلی که گوگل قابلیت ایجاد لینک‌های نوفالو را ایجاد کرد، مبارزه با لینک‌های اسپمی بود که توسط وبمسترهای متقلب ایجاد شده و به نوعی دور زدن الگوریتم‌های گوگل ، محسوب می‌شدند. بنابراین گوگل راهی برای مدیران وب‌سایت ایجاد کرد تا با استفاده از لینک‌های نوفالو، از محتوای خود در برابر چنین آسیب‌هایی، محافظت کنند.

علاوه بر این، از دیگر اهداف ایجاد لینک‌های نوفالو، جلوگیری از لینک‌های پولی است که خلاف دستورالعمل‌های مدیران وب‌سایت عمل می‌کنند. این سازوکار درنهایت منجر به معرفی دو rel زیر شد:

  • rel=”ugc”

این ویژگی برای محتواهای تولیدشده توسط کاربران مانند نظرات استفاده می‌شود.

  •  rel=”sponsored”

از این ویژگی نیز برای لینک های حمایتی مانند تبلیغات مجاز، استفاده می‌شود.

خوب است بدانید پیوندهای نوفالو نه تنها بی‌ارزش نیستند، بلکه می‌توانند مزایای مختلفی برای سئو سایت داشته باشند که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • در شرایطی که کاربران تصمیم به دنبال کردن لینک موردنظر داشته باشند، لینک نوفالو می‌تواند در هدایت ترافیک به وب‌سایت شما نقش داشته باشد.
  • منجر به ایجاد لینک‌هایی از سایر منتشرکنندگان می‌شود که لینک نوفالو را کشف کرده و قصد دارند به عنوان لینک فالو، با آن لینک دهی انجام دهند.
  • به افزایش آگاهی از برند کمک می‌کند.
  • در ساخت لینک‌های طبیعی مفید است.

تفاوت لینک های فالو و نوفالو

هنگامی‌ که صحبت از سئو به میان می‌آید، درک تفاوت بین لینک‌های فالو و نوفالو، از اهمیت زیادی برخوردار است. بدین ترتیب شما درک بهتری از اینکه چه زمانی باید از هرکدام از این لینک‌ها استفاده کنید و  کدام یک عملکرد بهتری را برای وب‌سایت شما ارائه می‌کند، کسب خواهید کرد. در ادامه به بیان برخی از این تفاوت‌ها خواهیم پرداخت:

  • لینک‌های فالو کاربران را به طور مستقیم به وب‌سایت مرجع منتقل می‌کنند، در حالی که لینک‌های نوفالو سیگنال‌های رتبه‌بندی را منتقل نمی‌کنند.
  • لینک‌های فالو می‌توانند مستقیماً منجر به بهبود سئو شوند، چراکه پیوند را به طور مستقیم ایجاد می‌کنند، اما لینک‌های نوفالو معمولاً اثری غیرمستقیم بر سئو دارند.
  • همان‌طور که پیش از این بیان شد، لینک‌های فالو و نوفالو در ساختار خود دارای تفاوت‌هایی ازجمله وجود یا عدم وجود تگ rel=”nofollow” هستند.
  • در لینک‌های فالو، ربات‌ها می‌توانند به راحتی به محتوای لینک شده دسترسی داشته باشند که این امکان در لینک‌های نوفالو وجود ندارد و ربات‌ها اجازه عبور از لینک نوفالو را نخواهند داشت.

چه زمانی از لینک های فالو و نوفالو استفاده کنیم؟

پیش از این با تفاوت لینک های فالو و نوفالو آشنا شدید، اما چه زمانی باید از هرکدام از لینک‌های فالو و نوفالو در محتواهای خود استفاده کنید؟

درواقع از لینک‌های نوفالو باید زمانی استفاده کنید که:

  • نمی‌خواهید وب‌سایت مرجع را تائید کنید و نوع لینک را بی ارزش می دانید.
  • در حال استفاده از لینک‌های دارای اسپانسر هستید.
  • لینک موردنظر وابسته به سایت شماست؛ چراکه در چنین شرایطی گوگل لینک را به نوعی کسب درآمد برای شما در نظر می‌گیرد.
  • می‌خواهید از وب‌سایت و محتوای خود در برابر محدودیت و جریمه‌های گوگل، محافظت کنید.

همچنین از لینک‌های فالو زمانی استفاده کنید که:

  • مرجع لینک وب‌سایت معتبری است و صاحب لینک برای شما با ارزش است.
  • لینک موردنظر تائید کننده منبعی ارزشمند برای بازدیدکنندگان خواهد بود.

توجه داشته باشید که استفاده از لینک‌های فالو، وب‌سایت‌های لینک شده را در موتورهای جستجو مثل گوگل تائید می‌کند؛ در چنین شرایطی اگر وب‌سایت موردنظر مشکوک باشد، موتورهای جستجو وب‌سایت شما را با آن مرتبط می دانند. بنابراین هنگام لینک دهی به سایر وب‌سایت‌ها، دقت کافی داشته باشید و فقط در مواقعی از لینک‌های فالو استفاده کنید که وب‌سایت موردنظر کاملاً معتبر و مطمئن باشد.

چگونه فالو و نوفالو بودن لینک را تشخیص دهیم؟

دانستیم که هرکدام از لینک‌های فالو و نوفالو اثر متفاوتی بر عملکرد وب‌سایت و تأثیر آن در موتورهای جستجو خواهند داشت، اما چگونه هرکدام از این لینک‌ها را تشخیص دهیم؟

روش‌های مختلفی برای تشخیص فالو یا نوفالو بودن لینک‌ها وجود دارد که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • بررسی کد HTML

روی لینک موردنظر راست کلیک کرده و گزینه Inspect را انتخاب کنید؛ اگر تگ rel=”nofollow” در لینک موردنظر وجود نداشت، لینک فالو و اگر این تگ را مشاهده کردید، لینک موردنظر نوفالو است.

  • شناسایی با کمک افزونه‌ها و ابزار آنالیز

با استفاده از این ابزارها می‌توانید هر لینکی را به سرعت شناسایی و کنترل کنید

نتیجه گیری 

در این مطلب با تعریف لینک های فالو follow و نوفالو nofollow آشنا شدید و دریافتید که لینک‌های فالو و نوفالو اهداف و سازوکار متفاوتی دارند. بنابراین محتوایی که در وب‌سایت خود منتشر می‌کنید تا حدود زیادی تحت تأثیر لینک‌های فالو و نوفالو قرار دارد. در چنین شرایطی لازم است که مطابق با نیاز و شرایط از هر دو نوع لینک استفاده کنید. اگر ابهام یا اطلاعات تکمیلی درباره لینک‌های فالو و نوفالو دارید، مشتاقانه منتظر نظرات شما هستم.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4052
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) و بررسی تفاوت آنها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.