آموزش تئوری سئو، مطالب کلیشه ای که من از آن دوری می کنم

1057 بازدید

حتما شما هم به آموزش های تئوری سئو در سطح وب فارسی برخورد کردید.

آموزش های کلیشه ای و کاملا تئوری حوزه SEO که اکثر وبسایت های آموزش سئو کوچک و حتی بزرگ و مطرح ایرانی روی این مطالب مانور می دهند.

در اولین مقاله آموزش سئو، می خواهم نگاهی به مطالب زیر بندازم:

  • چرا سطح وب فارسی پر از آموزش های تئوری سئو شده؟
  • آموزش های صرفا روی کاغذ سئو به درد چه کسی می خورد؟
  • نمونه هایی از آموزش های تئوری سئو سایت های مطرح SEO ایرانی
  • کاربر ایرانی به دنبال چه می گردد؟ سئو کلیشه ای؟
  • راهکار چست؟ چه باید کرد؟

این مقاله برای اولین بار در سطح وب فارسی، مطالب سئوکارها و همکاران عزیزم را به چالش می کشد. پس لطفا تا آخر مقاله همراه من باشید.

 

منظور از آموزش های تئوری سئو همان آموزش هایی از سئو است که لازم اما به هیچ وجه کافی نیست.

اگر عبارت “آموزش سئو” را در گوگل سرچ کنید مطمئنا به سایت های فارسی سئو می رسید که با عباراتی همچون “آموزش سئو: صفر تا صد” یا “کامل ترین آموزش سئو” یا “دوره جامع سئو” سعی می کنند توجه شما را جلب کنند.

اولین حقیقت این است که آموزش هایی که عمدتا در سطح وب فارسی مشاهده می کنید، ترجمه و بازنویسی شده مطالب سایت های سئو بزرگ خارجی است. بله! شما چون زبان انگلیسی تان قوی نیست و یا حال ترجمه مطالب سئو خارجی را ندارید، جذب مطالب ترجمه شده فارسی سئو می شوید. این نوع آموزش ها، به غیر از یک سری پایه و اصول، نکته سئو خاصی را برای شما به همراه ندارند و عملا شما نمی توانید با مطالعه مقالات آنها، سئو را به صورت عملی در سایت خود اجرا کنید.

در بهترین حالت می توانید اصول سئو را یاد بگیرید که خب البته خوب است اما مثل این است که با یادگرفتن دو دوتا چهارتا می خواهید انتگرال دوگانه حساب کنید! فاصله بسی زیاد است!

 

نمونه آموزش های تئوری سئو سایت های مطرح SEO ایران

در یک آزمایش محدود، ما نگاهی کوتاه به مطالب سایت های بزرگ سئو ایران انداختیم. سایت هایی که در کلمات پر رقابتی همچون “آموزش سئو” در سه صفحه اول SERP بودند.

ما در این آزمایش چند تا از این سایت ها را که در سرفصل های خود آموزش سئو را گنجانده اند، بررسی کردیم و سعی می کنیم با تصویر و توضیحات مربوطه این مطلب را برای شما جا بیاندازیم که آموزش تئوری سئو صرفا یک سانتی متر از اقیانوس پهناور سئو است.

نمونه آموزش تئوری سئو 1

در صفحه “آموزش سئو” این سایت بدیهی ترین و اولین آموزش های سئو قرار دارد که صرفا برای آشنایی اولیه کاربر با سئو به کار می آید. مطالبی در خصوص On-Page و Off-Page.

نکته این است که سئو یک حوزه کاملا عملی و تجربی است، تئوری سئو طبق تجربه بنده شاید 5 الی 10 درصد فعالیت سئو را دربر بگیرد. مابقی آن تست، تکرار، تمرین و تجربه سئو است که بالغ بر 90 درصد سایت های ایرانی سئو به این سمت نمی روند. چرا؟ چون سخت و وقت گیر است.

بنابراین با پر کردن سایت های سئو با مطالب بدیهی و اولیه سئو، صرفا سعی در جذب کاربر ناآشنا به این حوزه (خصوصا صاحبین کسب و کار) و فروش دوره های مبتدی خود به آنها را دارند.

نمونه دیگری را با هم ببینیم :

نمونه آموزش تئوری بهینه سازی سایت

در این سایت آموزشی هم که وعده آموزش سئو به کاربران خود می دهد، آموزش سئو در حد تئوری و مطالب اولیه است و طبق تحقیق ما مطلبی عملی و کاربردی که بتوان از آن برای سئو سایت استفاده کرد وجود ندارد. (امکان درج لینک سایت نیست)

نمونه دیگری از تئوری های سئو

باز هم اطلاعات اولیه و کلیاتی در مورد حوزه سئو که در سایت مرجع دیگری مشاهده می شود.

 

چرا سطح وب فارسی پر از تئوری های سئو است؟

صحبت از کلیات و تئوری های کتابی همیشه کار راحتی بوده است. نه تنها در حوزه سئو، بلکه در تمامی حوزه ها صحبت از آموزش های کتابی صرفا یک ذهن حفظ کن می خواهد و یک مقدار وقت! همین!

اما جامعه به چه کسی ارزش می دهد؟ کسی که در عمل بتواند تخصص خود را ثابت کند. سئوکاری که بتواند سایتی را به صورت عینی سئو کرده و به نتایج صفحه اول برساند.

حرف زدن و پکیج های آموزشی دادن کار راحتی است. مهم عمل است.

سئو هم چیزی غیر از تجربه و عمل نیست. صرفا یک سری تئوری های اولیه نیاز دارد و بعد از آن همش تست و خطا و تجربه است. بخاطر همین هم هست که خیلی از افراد سمت سئو عملی نمی آیند یا به تئوری های سئو اکتفا می کنند چرا که می دانند برای سئو کردن یک سایت نیاز به صبر، حوصله و زمان است. نیاز به اجرای انواع تست های مختلف بر روی محتوا و تکنیکال سایت است. نیاز به برنامه ای منسجم و منظم است. من در مقالات آموزشی سئو سعی می کنم این نوع رویکرد را در وب فارسی جا بیاندازم.

بخاطر همین موضوع صرفا اسمی از سئو به یدک کشیده و با تئوری های سطحی ذهن کاربران را به سمت خود جلب می کنند. البته خودی که تا بحال سئو را تجربه نکرده است.

 

آموزش های صرفا روی کاغذ سئو به درد چه کسی می خورد؟

من منکر تئوری های سئو نیستم. مسلما نیاز است. مسلما لازم است. الفبای کار ماست.

اما اینکه سئو را در همین حد خلاصه کنیم و دوره ها و پکیج های مختلف را با تئوری های سئو پر کنیم و تجربه و رضایت کاربر را در نظر نگیریم، برای من شخصه به عنوان یکی از اعضای اکوسیستم سئو ایران قابل قبول نیست.

عمده تئوری های روی کاغذ سئو به درد افراد مبتدی می خورد که تازه وارد این حوزه بزرگ شده اند و قصد دارند با سئو آشنایی اولیه پیدا کنند.

 

کاربر ایرانی چه می خواهد؟ تئوری سئو یا آموزش عملی؟

شاید شما هم زخم خورده آموزش های تئوری درسی شده باشید. تئوری هایی که به اسم کنکور و پیشرفت به خوردمان داده شد و هیچوقت هم نه به کار نه به زندگی نیامد.

تئوری ها و اولیه های سئو هم همچین نقشی دارند. درست است که یک سری اصول اولیه به کاربر دید می دهد، او را با اصطلاحات و معانی سئو آشنا می کند. اما صرفا اکتفا کردن به این اصول نمی تواند برای شما درآمدزا باشد.

کاربری که می خواهد وارد دنیای کار سئو شود، می بایست نکات عملی و کاربردی را فرا بگیرد. تئوری های سئو مثل همان دروس عربی و فارسی و هندسه شاید چندان به کار او نیاید. پس وقتی کاربر در گوگل عبارت “آموزش نکات سئو” را تایپ می کند حتما منظورش “سئو چیست” یا “انواع سئو کدامند” نیست. او به دنبال تکنیک ها و روش هایی است که بتواند در سئو سایت خودش یا کارفرما به طور عملی پیاده کند.

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=1170
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آموزش تئوری سئو، مطالب کلیشه ای که من از آن دوری می کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.