سئو چیست؟ صفر تا صد سئو (SEO) سایت به زبان ساده

8398 بازدید

سئو چیست؟ SEO چیه؟ چرا انقدر در این سالها کسب و کارها و اشخاص به سئو علاقه مند شده اند؟

این روزها اینترنت آن‌قدر گسترده شده و پیشرفت کرده که به جرئت می‌توانیم بگوییم جهان ما به یک جهان دیجیتال تبدیل شده است. تعداد وب‌سایت‌ها روزبه‌روز بیشتر می‌شود و صفحات وب با موضوعات مختلف سعی می‌کنند توجه مخاطب را به خود حلب کنند.

در چنین شرایطی، هر شرکت یا شخصی که کسب‌وکار آنلاین داشته باشد، به فکر تکنیک‌های جذب مخاطب است. به همین دلیل، سئو (SEO) به یکی از کلیدی‌ترین عوامل موفقیت برندها تبدیل شده است. مهاجرت بسیاری از کسب‌وکارها به فضای دیجیتال و همچنین اهمیت بالای فروش آنلاین و داشتن کسب و کار اینترنتی، باعث شده سئو سایت به یکی از ارزشمندترین روش های بازاریابی آنلاین یا دیجیتال مارکتینگ تبدیل شود.

وقتی اوضاع دنیا به این شکل درآمده، تعجبی ندارد که خیلی‌ها بخواهند بدانند سئو چیست و اصلاً بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو به چه معناست؟ اگر شما هم از این جمله افراد هستید و قصد دارید بفهمید چطور می‌توان سئو سایت را انجام داد یا سایت را به بالاترین رتبه‌های موتورهای جستجو (گوگل) رساند، این مقاله برای شما تهیه شده است.

من حسام الدین کیانی خواه هستم. با من تا پایان این مقاله همراه باشید تا پس از تعریف سئو و آشنایی با اهمیت آن، زیر و بم بهینه سازی سایت برای موتور جستجو را یاد بگیریم. امیدوارم که این مقاله، به عنوان یک راهنمای جامع به شما کمک کند با همه چیز درباره سئو آشنا شده و بتوانید اصول سئو را برای کار خودتان در فضای دیجیتال به کار بگیرید.  

سئو و جستجو در گوگل
جدول محتوای مقاله نمایش

سئو چیست؟

تاکنون سایت‌های زیادی به تعریف سئو و بررسی مفاهیم آن پرداخته‌اند. خیلی از آنها تجربیات شخصی خود را دخیل کرده‌اند؛ در مقابل، خیلی‌ها هم به تعریف‌های رسمی بسنده کرده‌اند. من در این مقاله مفهوم SEO را در چهار قالب بیان می‌کنم، رسمی، ساده و خیلی ساده. بعد هم نظر خودم را می‌گویم.

تعریف SEO از دیدگاه رسمی

سئو یعنی بهینه‌سازی سایت برای نمایش در موتور جستجو با مجموعه‌ای از تکنیک‌های فنی و محتوایی. تکنیک‌های سئو با هدف هم‌راستا کردن صفحات یک سایت با الگوریتم رتبه‌بندی موتورهای جستجو انجام می‌شوند تا ربات‌های موتور جستجو به راحتی بتوانند در سایت بخزند، آن را ایندکس یا فهرست‌بندی کنند و در نتایج جستجو برای مخاطب نمایش دهند.

تعریف صفر تا صد سئو 

قبل ازینکه محتوای متنی صفحه را بخوانید، توجه شما را به ویدیویی از وبسایت معتبر Ahrefs جلب میکنم که صفر تا صد سئو را به صورت خلاصه و در عرض چند دقیقه توضیح می دهد :

یک تعریف ساده تر از سئو

سئو عبارت است از بهبود ساختار فنی و محتوای سایت شما به‌طوری‌که وقتی جامعه هدف کلمه کلیدی موردنظرش را جستجو کرد، موتور جستجو سایت شما را به او نشان دهد.

ساده ترین تعریف سئو

به مجموعه کارهایی که شما برای کسب رتبه بالاتر در موتورهای جستجو و جذب ترافیک بیشتر به سایت خود انجام می‌دهید سئو می‌گویند.

تعریف سئو از نظر خودم

وقتی از من خواسته می‌شود توضیح دهم سئو چیست، اغلب ترجیح می‌دهم آن را یک «استراتژی» بنامم تا یک «کار» واحد و مشخص. از نظر من سئو یک استراتژی است که ما در آن سعی می‌کنیم رتبه یک سایت مشخص را برای کلمات کلیدی خاص در گوگل بهتر کنیم.

فرقی نمی‌کند از دید علمی به قضیه نگاه کنیم یا فلسفی یا هر رویکرد دیگر؛ وقتی از «استراتژی» صحبت می‌کنیم، یعنی می‌توانیم برای موفقیت نقشه‌های مختلفی بکشیم و از مجموعه‌ ای از کارها استفاده کنیم. جمله «سئو یک استراتژی است» یعنی راه‌های زیادی برای بهینه سازی سایت برای موتور جستجو وجود دارد و ما با توجه به شرایط باید بهترین راه‌ها را انتخاب کنیم.

موتورهای جستجو فاکتورهای زیادی را برای سئو سایت در نظر می‌گیرند که هر یک می‌توانند برگ برنده ما باشند. انواع و اقسام تگ‌ها، کلمات کلیدی، برچسب‌های تصویر، لینک‌سازی داخلی و لینک‌های ورودی و… هستند که باید ایجاد،اصلاح و بهینه شوند.

در ضمن، موتورهای جستجو (مخصوصاً گوگل) به ساختار و طراحی سایت، رفتار بازدیدکنندگان و سایر عوامل خارجی و داخلی سایت شما نگاه می‌کنند تا تعیین کنند که سایت چه رتبه‌ای باید در نتایج کسب کند. با در نظر گرفتن همه این عوامل، پاسخ به این سؤال که سئو چیست، خیلی ساده خواهد بود:

«سئو یک استراتژی است که با هدف کسب بهترین رتبه در موتور جستجو برای کلمه‌های کلیدی خاص اجرا می‌شود.»

SEO مخفف چیست؟

SEO مخفف عبارت Search Engine Optimization است. یعنی هدف از انجام سئو سایت این است که با بهینه سازی سایت در نهایت بتوانیم آن را در نتایج جستجوی ارگانیک نمایش دهیم. نتیجه تلاش‌های SEO چیزی نیست جز اینکه بازدیدکنندگان بیشتری به ‌سایت جذب می‌شوند و کسب‌وکار شانس بیشتری برای تبدیل آن‌ها به مشتری پیدا می‌کند. 

موتورهای جستجو چطور کار می کنند؟

قبل از اینکه بفهمید استراتژی سئو دقیقاً چگونه کار می‌کند یا اصطلاحاً اساس کار سئو چیست، داشتن یک درک اولیه از نحوه کار موتورهای جستجو ضروری است. موتورهای جستجو از ربات‌های خزنده‌ یا Crawler (کراولر) که به عنوان عنکبوت نیز شناخته می‌شوند، برای جمع‌آوری اطلاعات در سراسر اینترنت و پر کردن پایگاه‌های داده بزرگ خود استفاده می‌کنند.

وقتی یک خزنده یا کرالر، صفحه‌ای را در پایگاه‌داده موتور جستجو ثبت می‌کند، اصطلاحاً می‌گوییم آن را «نمایه» یا Index (ایندکس) کرده است. بنابراین ایندکس شدن یک سایت تأثیر زیادی بر سئو سایت خواهد داشت. خزنده‌ها از یک صفحه وب شروع کرده و سپس لینک‌های آن صفحه را به صفحات دیگر دنبال می‌کنند.

فراموش نکنید که موتور جستجویی مثل گوگل خودش یک کسب‌وکار است و موفقیتش به این بستگی دارد که مردم نتایج پیشنهادی‌اش را متناسب با نیازهای خودشان ببینند.  

همانطور که در ادامه خواهیم دید، ما به طور کلی 3 نوع سئو داریم که همه آن‌ها با هم ترکیب می‌شوند تا به موتورهای جستجو کمک کنند محتوای یک سایت را کشف کند، در آن بخزد، ایندکس‌ش کند و در نهایت یک رتبه به آن بدهد. این 3 نوع سئو که من اسمشان را گذاشتم «بازوهای سئو» عبارت‌اند از:

  • سئو داخلی (On-page)
  • سئو خارجی (Off-page)
  • سئو فنی (Technical)

که در این مقاله با همه این موارد آشنا خواهیم شد.

سئو چگونه کار می کند؟

حالا که تعریف SEO را بررسی کردیم و با نحوه کار موتورهای جستجو آشنا شدیم، وقت آن رسیده که نحوه کار استراتژی سئو را بررسی کنیم و ببینیم اساس کار سئو چیست.

به طور کلی سئو از تکنیک‌های مختلفی مثل بهینه‌سازی محتوای سایت، تحقیق کلمات کلیدی و کسب لینک‌های ورودی استفاده می‌کند تا رتبه سایت را بهتر کند و میزان شهرت و دیده‌شدن سایت را بیشتر کند. البته تلاش‌های یک سئوکار برای رسیدن به این اهداف ممکن است ماه‌ها طول بکشد.

پس چیزی که تا اینجا فهمیدیم این است: SEO سایت با «رتبه» و «میزان دیده شدن» آن در نتایج موتور جستجو ارتباط تنگاتنگی دارد. این ارتباط آن‌قدر تنگاتنگ است که خیلی‌ها مفهوم سئو را دقیقاً با همین رتبه و میزان دیده‌شدن برابر می‌دانند.

منظور از رتبه، جایگاهی است که موتور جستجو پس از بررسی ده‌ها پارامتر مختلف به یک صفحه اختصاص می‌دهد. بنابراین با توجه به تغییرات الگوریتم آن موتور جستجو، یک صفحه وب می‌تواند هر ساعت یک رتبه خاص داشته باشد. 

از طرفی بحث «دیده‌شدن» هم مطرح است. شهرت یا دیده‌شدن، یعنی اینکه یک دامنه خاص در نتایج موتور جستجو چقدر برجسته و مشهور است. دیدِ کمتر زمانی اتفاق می‌افتد که دامنه برای خیلی از جستجوهای مرتبط قابل مشاهده نباشد. در حالی که دید بیشتر، یعنی وقتی مخاطب اغلب کلمات کلیدی مرتبط با برند را جستجو می‌کند، سایتِ برند در نتایج اول جستجو باشد.  

رتبه و میزان دیده‌شدن، هر دو از نتایج موردانتظار سئو هستند که تأثیر شگرفی روی ترافیک و اعتبار دامنه می‌گذارند.

سئو ارگانیک به چه معناست و چه تفاوتی با سئو پولی دارد؟

از نظر من چیزی تحت عنوان سئو پولی وجود ندارد چراکه خود سئو ذاتاً یک استراتژی ارگانیک است که باید سایت را بدون هزینه تبلیغات با بهینه‌سازی محتوایی و تکنیکال توسعه دهد.

با این حال، خیلی از همکاران عادت دارند به جای بهینه سازی رتبه سایت با «تبلیغات گوگلی» یا گوگل ادز، از عبارت «سئوی پولی» استفاده کنند. اگر این‌طور به قضیه نگاه کنیم، از طرفی عبارت سئو ارگانیک هم وجود نخواهد داشت.

اما منظور از نتایج جستجوی ارگانیک، نتایجی هستند که 100 درصد بر اساس شایستگی رتبه‌بندی می‌شوند. به عبارت دیگر، برند هیچ پرداختی به گوگل یا سایر موتورهای جستجو نداشته و با این حال، رتبه بالایی در نتایج جستجو به دست آورده است.

موتورهای جستجو نتایج جستجوی ارگانیک را بر اساس صدها فاکتور مختلف رتبه‌بندی می‌کنند. برای همین، استفاده از استراتژی سئو و رسیدن به نتایج ارگانیک گوگل، سایت شما را قابل اعتمادترین و معتبرترین سایت در میان رقبا جلوه می‌دهد.  

اما در کنار نتایج ارگانیک، نتایج جستجوی پولی یا تبلیغاتی هم هستند که در بالا یا زیر نتایج ارگانیک ظاهر می‌شوند و برچسب AD دارند. تبلیغات پولی کاملاً مستقل از لیست ارگانیک موتور جستجو است، چراکه موتور جستجو بابت نمایش‌دادن آن از برند پول دریافت می‌کند.  

چرا سئو مهم است؟

فرقی نمی‌کند چه کسب‌وکاری داشته باشید، همه جای کشور ایران یا حتی دنیا مردمی هستند که در جستجوی محصولات شما باشند. حتی اگر یک سایت خبری یا محتوایی داشته باشید، قطعاً موضوعات و دغدغه‌هایی در ذهن مردم وجود دارد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با سایت شما مرتبط باشد.

اینها همه فرصت‌هایی هستند که می‌توانید برای ارتباط با مخاطب خود از آن‌ها استفاده کنید و به سؤالات و نیازهایشان پاسخ بگویید. اما این هدف، بدون استفاده از استراتژی بهینه سازی سایت برای موتور جستجو ممکن نیست. سئو مثل یک پل است که شما را به جامعه هدف‌تان وصل می‌کند. در ادامه به چند مورد از مزایای سئو اشاره خواهم کرد:

ترافیک بیشتر سایت

وقتی سایت شما برای موتورهای جستجو بهینه شده باشد، ترافیک بیشتری دریافت می‌کند که خود این موضوع برابر است با افزایش آگاهی از برند و هزاران مزیت مادی و معنوی دیگر!

مشتریان بیشتر

بالاتر گفتم که استراتژی بهینه سازی سایت، کلمات کلیدی هدف شما را مدنظر قرار خواهد داد. همان عباراتی که مشتریان/بازدیدکنندگان  شما جستجو می‌کنند. بنابراین با استفاده از خدمات سئو می‌توانید ترافیک مرتبط بیشتری داشته باشید و نرخ تبدیل بالاتری دریافت کنید.

شهرت بیشتر

رتبه بالاتر در گوگل به صورت فوری و در بالاترین حد ممکن برای برند شما اعتبار ایجاد می‌کند. این جمله را از من به یاد داشته باشید: اگر گوگل به شما اعتماد کند، مردم هم به شما اعتماد خواهند داشت.

ROI بالاتر

وقتی پاداش‌هایی مثل آگاهی از برند، دیده شدن در فضای آنلاین، سرنخ بیشتر، فروش بالاتر و… دریافت کنید، یعنی سرمایه‌ای که برای کمپین سئو خود اختصاص دادید، چیزی به جز سود به دنبال نداشته. مشتریان وفادار بیشتری داشته باشید، سئو پاسخ شماست.

هماهنگی با رفتار جدید خریداران

روش‌های سئو هم‌زمان با تغییرات فناوری و تحولات ذائقه مشتریان دیجیتال تغییر می‌کند. این یعنی شما وقتی از خدمات SEO استفاده می‌کنید، نوعی هماهنگی همیشگی با رفتار خریداران آنلاین خواهید داشت.

گوگل چطور به صفحات مختلف رتبه می دهد؟

موتورهای جستجو فقط یک هدف دارند: ارائه مرتبط‌ترین محصول یا اطلاعات به کاربران.

هر بار که یک کاربر از گوگل استفاده می‌کند، الگوریتم گوگل صفحاتی را انتخاب می‌کند که بیشترین ارتباط را با درخواست آن کاربر داشته باشد. سپس، آن صفحات را رتبه‌بندی کرده و معتبرترین و محبوب‌ترین‌ها را در رتبه های بهتر قرار می‌دهد.

برای ارائه اطلاعات مناسب به کاربران، موتورهای جستجو دو عامل اصلی را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند:

1) ارتباط: قبل از هر چیز، باید بین عبارت جستجو شده و محتوای صفحه ارتباط وجود داشته باشد. حالا موتورهای جستجو این ارتباط را بر اساس چه فاکتورهایی می‌سنجند؟ چندین و چند فاکتور وجود دارد اما مهم‌ترین عامل تشخیص ارتباط، کلمات کلیدی هستند.

2) اعتبار: منظور از اعتبار یک سایت، محبوبیت آن در اینترنت است. گوگل این‌طور فرض می‌کند که هر چه یک صفحه یا سایت محبوب‌تر باشد، محتوای آن برای خوانندگان ارزشمندتر بوده است. اعتبار یک سایت با توجه به فاکتورهای زیادی مثل مدت‌زمان ماندن کاربر در صفحه، نرخ پرش، عمر دامنه و… سنجیده می‌شود.

موتورهای جستجو الگوریتم‌هایی که برای بررسی این دو عامل می‌سنجند را مخفی نگه می‌دارند. به همین دلیل است که انجام پروژه سئو کار هر کسی نیست. در واقع سئوکار باید طی تجربه چندساله خود و با آزمون‌وخطاهای مختلفی که انجام داده، به این الگوریتم‌ها پی برده باشد. به همین طریق است که با گذشت زمان، سئوکاران برخی از فاکتورهای رتبه‌بندی سایت را شناسایی می‌کنند.  

انواع سئو

تا اینجا دیدیم که گوگل و سایر موتورهای جستجو در هنگام رتبه‌بندی محتوا فاکتورهای مختلفی را در نظر می‌گیرند. از این رو استراتژی سئو سایت انواع مختلفی خواهد داشت که در ادامه به 3 نوع اصلی آن اشاره خواهم کرد.

سئو داخلی (On-Page SEO)

بهینه‌سازی کیفیت و ساختار محتوای یک صفحه را سئو داخلی می‌نامند. کیفیت محتوا، کلمات کلیدی و تگ‌های HTML از جمله عوامل کلیدی سئو داخلی هستند.

سئو خارجی (Off_page SEO)

سئی خارجی، با دریافت لینک از سایت‌های دیگر مرتبط است. در واقع وقتی قرار است یک صفحه را بهینه‌سازی کنیم، یکی از کارهای مهم این است که صفحه از سایر صفحات مرتبط لینک دریافت کند. بک‌لینک‌ها و لینک‌های داخلی دو نوع لینک مهم هستند که در سئو خارجی باید حواستان به آن‌ها باشد.

سئو فنی (Technical)

منظور از سئو فنی، بهبود عملکرد فنی سایت از دید موتورهای جستجو و مخاطب است. امنیت سایت (گواهینامه‌های SSL)، UX و سرعت از جمله فاکتورهای کلیدی در زمینه سئو تکنیکال به شمار می‌روند.

سه نوع سئو دیگر هم داریم که بعضاً ممکن است اسمشان را شنیده باشید. برای همین در ادامه توضیح کوچکی درباره آن‌ها داده‌ام.

سئو محلی (Local SEO)

این نوع سئو با رتبه‌بندی کسب‌وکار شما در نقشه‌های گوگل و نتایج محلی گوگل مرتبط است. اینجا نظرات کاربران محلی و ایندکس شدن کسب‌وکار محلی از نظر گوگل، فاکتورهای مهمی هستند.

سئو تصاویر (Image SEO)

به ترکیبی از استراتژی‌های داخلی و استراتژی‌های سئو تکنیکال که برای رتبه‌بندی تصاویر در قسمت تصاویر گوگل (Images) استفاده می‌شود، سئو تصاویر گفته می‌شود.

سئو ویدیو (Video SEO)

ازآنجا که نتایج ویدئویی در آپارات، یوتیوب یا همین گوگل از اهمیت بالایی برخوردار است، نوع جدیدی از SEO تحت عنوان سئو ویدئویی نیز پدیدار شده است.

استراتژی سئو موفق با سه بازوی اصلی سئو

استراتژی سئو یا به قول بعضی‌ها کمپین سئو، باید یک برنامه جامع برای جذب بازدیدکنندگان بیشتر به سایت طراحی و اجرا کند. همان‌طور که بالاتر گفتم، یک استراتژی سئو موفق شامل سه بازوی اصلی «سئو داخلی»، «سئو خارجی» (لینک‌سازی) و «سئو تکنیکال» است.

برای بهینه سازی یک سایت، باید فاکتورهای رتبه‌بندی را در هر سه زمینه بهبود ببخشیم. بنابراین در ادامه هر یک از این موارد را به طور کامل توضیح خواهم داد:

بازوی اول سئو : سئو تکنیکال

وقتی قرار است روی سئو سایت خود کار کنید، باید به موتور جستجو کمک کنید اول صفحات شما را در وب پیدا کند. سپس آن صفحات را اسکن کرده تا موضوع صفحه را بفهمد و کلمات کلیدی‌اش را شناسایی کند. اگر همه چیز تا اینجا خوب پیش برود، گوگل صفحات شما را به فهرست دیتابیس خود اضافه می‌کند و اگر صلاح بداند، سایت شما را در صفحه نتایج نمایش می‌دهد.

چرا این‌ها را دوباره گفتم؟ چون خواستم به این اشاره کنم که اگر به شکل درست‌وحسابی روی سئو تکنیکال سایت خود کار نکرده باشید، گوگل نمی‌تواند مراحل فوق را طی کند و ‌سایت و صفحات شما را اسکن و فهرست‌بندی کند. مهم‌ترین عوامل مؤثر در سئو فنی سایت که باید به آن‌ها دقت کنید عبارت‌اند از:

 

  • سئو فنی: ناوبری سایت و لینک ها

جالب است بدانید موتور جستجوی گوگل آنقدر قوی است که درست مثل انسان‌ها در سایت می‌خزند. آن‌ها به محض اینکه در یک صفحه فرود می‌آیند، سریع لینک‌ها را دنبال می‌کنند و از این لینک‌ها برای پیدا کردن محتواهای دیگر و آنالیز سایت استفاده می‌کنند. بنابراین لازم است قبل از هر چیزی روی ناوبری (Navigation) و لینک‌های خود کار کنید.

 

  • سئو فنی: ساختار URL

موتورهای جستجو خواندن رشته‌های طولانی از کلمات با ساختار پیچیده را دوست ندارند. بنابراین، در صورت امکان، URLهای خود را کوتاه و مشخص نگه دارید. در واقع باید آن‌ها را طوری تنظیم کنید که حتی‌الامکان فقط شامل کلمه کلیدی اصلی باشند. منظورم از کلمه کلیدی، همان عبارتی است که می‌خواهید صفحه را برای آن بهینه‌سازی کنید.

 

  • سئو فنی: سرعت صفحه

موتورهای جستجو از ‌مدت‌زمان بارگذاری هر صفحه به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی کیفیت سایت استفاده می‌کنند. منظور از این مدت‌زمان، همان زمانی است که طول می‌کشد صفحه کاملاً لود شود و کاربر بتواند اطلاعاتش را مشاهده کند. خیلی از عناصر سایت هستند که می‌توانند بر این شاخص تأثیرگذار باشند. برای مثال حجم و اندازه‌های تصاویری که در سایت استفاده کرده‌اید. اگر می‌خواهید پیشنهادهایی در مورد چگونگی بهبود صفحات خود از نظر سرعت دریافت کنید، من ابزار Google’s Page Speed Insights را پیشنهاد می‌کنم.

 

  • سئو فنی: لینک‌های مرده (Broken link) یا تغییرمسیرهای خراب (Broken redirect)

لینک مرده یا Dead link بازدیدکننده را به صفحه‌ای می‌فرستند که وجود ندارد. از طرفی اگر صفحات شما تغییرمسیر شکسته یا Broken Redirect داشته باشند، یعنی به مرجعی اشاره می کند که دیگر در جهان وب یافت نمی‌شود. هر دوی این موارد تجربه کاربری ضعیفی را ارائه می‌دهند و از ایندکس کردن محتوای شما توسط موتورهای جستجو جلوگیری می‌کنند.

 

  • سئو فنی: نقشه سایت و فایل‌ Robots.txt

نقشه سایت (sitemap) یک فایل ساده است که تمام URLهای سایت شما را فهرست می‌کند. موتورهای جستجو از این سند برای شناسایی صفحاتی برای خزیدن و فهرست‌بندی استفاده می‌کنند.

از سوی دیگر، بحث فایل robots.txt هم مطرح است. این فایل به موتورهای جستجو می‌گوید چه محتوایی را ایندکس نکنند (به‌عنوان‌مثال، برگه‌های خاصی که نمی‌خواهید در نتایج جستجو ظاهر شوند.) با کار کردن روی هر دوی این موارد می‌توانید سرعت خزیدن و ایندکس شدن محتوای خود را بیشتر کنید.

 

  • سئو فنی: محتوای تکراری

صفحات حاوی محتوای یکسان یا کاملاً مشابه، موتورهای جستجو را گیج می‌کنند. به همین دلیل، گوگل محتوای تکراری را به عنوان یک عامل منفی در نظر می‌گیرد. پس اگر می‌خواهید از جریمه‌شدن سایت خود جلوگیری کنید، هرگونه محتوای تکراری را از سایت خود حذف نمایید.

بازوی دوم سئو : سئو داخلی و سئو محتوا

سئو سایت از نظر محتوا یکی از مهم‌ترین عناصر یک عملیات SEO موفق است. هر کاربری که از موتور جستجو استفاده می‌کند، به دنبال محتواست. بنابراین باید پست‌های وبلاگ یا به طور کلی هر صفحه وب که دارای محتواست را به خوبی سئو کنید.

خیلی‌ها این سؤال را دارند که نقش تعداد محتوای منتشرشده در سایت روی سئو چیست؟ طبیعتاً از نظر تعداد محتوا، هر چه تعداد بیشتری منتشر کنید، شانس بیشتری برای دیده شدن در فضای وب خواهید داشت. ازآنجاکه تمرکز اصلی موتورهای جستجو روی محتوای صفحات است، عناصری مثل طول صفحه، ساختار محتوایی و کیفیت اطلاعات ارائه شده را مد نظر قرار دهید.  

در ادامه توضیحات بیشتری درباره سئو محتوایی یا داخلی ارائه خواهم داد. فرایند بهینه سازی برای موتور جستجو از نظر محتوایی، با تحقیق در مورد کلمات کلیدی شروع می‌شود.

 

  • سئو داخلی: تحقیق کلمات کلیدی

شما در نهایت قصد دارید افرادی را جذب کنید که به محصول یا اطلاعات شما نیاز داشته باشند. همان افرادی که بتوانند تبدیل به سرنخ شوند و بعداً از جمله مشتریان ثابت شما باشند. با این حال، این موضوع تنها در صورتی امکان‌پذیر است که کلمات کلیدی (یا همان عبارات جستجوی) موردنظر آن افراد را تشخیص دهید. در غیر این صورت، آنها هیچ شانسی برای پیدا کردن شما نخواهند داشت.  

به همین دلیل، کار سئوی داخلی با تحقیق کلمات کلیدی یا همان Keyword Research آغاز می‌شود. این فرایند معمولاً شامل شناسایی اصطلاحات و موضوعات مرتبط با کسب‌وکار شماست. بعد که این اصطلاحات و موضوعات را پیدا کردیم، باید آن‌ها را به کلمات کلیدی اولیه تبدیل کنیم و در نهایت، مرتبط‌ترین کلمات را پیدا کنیم. با داشتن لیستی از کلمات کلیدی اصلی، قدم بعدی تولید و بهینه سازی محتوا خواهد بود.

 

  • سئو داخلی : بهینه سازی درون صفحه (On-Page Optimization)

این بخش از سئو تضمین می‌کند که موتورهای جستجو موضوع و کلمات کلیدی صفحه را درک کنند و بتوانند آن را با عبارت جستجوی کاربرد مطابقت دهند. البته اینجا منظورم از «صفحه» فقط محتوا نیست. اگرچه بخش عمده‌ای از کار سئو  On-Page روی متن و کلمات صفحه متمرکز است، اما این موضوع به بهینه‌سازی برخی از عناصر مرتبط با تگ‌ها نیز گسترش می‌یابد.

مثلاً تگ توضیحات متا، تگ عنوان و… از جمله عناصری هستند که اینجا باید موردتوجه قرار گیرند. برای همین، در ادامه لیستی از مهم‌ترین اجزای سئو داخلی را معرفی کرده‌ام. از آنجایی که وقتی بحث محتوا مطرح می‌شود، در اغلب موارد محتوای وبلاگ مطرح است، تمرکز اصلی من روی سئو وبلاگ خواهد بود. با این حال، تمام این توصیه‌ها برای سایر انواع صفحات نیز معتبر و قابل استفاده هستند.

 

الف) بهینه سازی کلمات کلیدی در سئو 

یکی از مهم‌ترین وظایف سئوکار این است که بهترین کلمه کلیدی هدف را کشف کند. به هر حال گوگل باید متوجه شود که قرار است این صفحه را برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی کند. برای اینکه گوگل را متوجه کلمات کلیدی خود کنید، کلمه کلیدی اصلی را در موارد زیر قرار دهید:

  • عنوان یا تایتل اصلی پست: در حالت ایده آل، کلمه کلیدی اصلی باید نزدیک به ابتدای عنوان قرار گیرد.
  • URL: آدرس وب صفحه بهتر است شامل کلمه کلیدی باشد.
  • تگ H1: در اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا این تگ، عنوان صفحه را به صورت پیش‌فرض نمایش می‌دهد. کلمه کلیدی باید در تگ H1 نیز وجود داشته باشد.
  • 100 کلمه اول (یا پاراگراف اول) محتوا: اگر گوگل علاوه بر موارد فوق، کلمه کلیدی را در ابتدای پست وبلاگ هم پیدا کند، تا حد زیادی مطمئن می‌شود این همان کلمه کلیدی موردنظر مقاله است.
  • تگ‌های متاتایتل و متادیسکریپشن: موتورهای جستجو از این دو تگ در نمایش لیست‌ نتایج خود استفاده می‌کنند. دفعه بعدی که در گوگل مطلبی را سرچ کردید، به متاتایتل‌های آبی‌رنگ به عنوان تیتر اصلی و متادیسکریپشن، به عنوان توضیحات کوچک زیر آن تیتر توجه کنید.
  • نام تصویر و تگ‌های آلت: بالاتر به این موضوع اشاره کردم که موتورهای جستجو چگونه تصاویر و عناصر گرافیکی صفحات را می‌بینند. موتور جستجو در حین خزش در سایت، فقط نام فایل تصویری را می‌بیند. بنابراین حتماً مطمئن شوید یکی از تصاویر صفحه حاوی کلمه کلیدی موردنظر شما باشد.

البته علاوه بر موارد فوق، بحث ابر کلمات کلیدی یا کلمات کلیدی مترادف (LSI Keywords) نیز مطرح است. گوگل و سایر موتورهای جستجو از این کلمات نیز برای تعیین ارتباط صفحه با جستجوی کاربر استفاده می‌کنند.

 

ب) عوامل سئو داخلی غیرمرتبط با کلمات کلیدی

سئو داخلی فقط به این معنی نیست که کلمات کلیدی در سراسر صفحه و مواردی که بالاتر گفتم پخش کنید. عوامل دیگری نیز وجود دارند که به تأیید ارتباط و اعتبار صفحه کمک می‌کنند:

  • لینک‌سازی خارجی: در حین سئو سایت، لینک دادن به سایر صفحات مرتبط با موضوع به گوگل کمک می‌کند تا موضوع صفحه را بهتر بفهمد. در ضمن، تجربه کاربری خوبی را نیز فراهم می‌کند.
  • لینک‌سازی داخلی: این لینک‌ها از دو نظر به شما کمک می‌کنند. اول اینکه به موتورهای جستجو اجازه می‌دهند صفحات دیگر سایت را نیز پیدا کنند و با سرعت بیشتری در سایت بخزند. دوم اینکه روابط معنایی بین صفحات مختلف، به شناسایی ارتباط موضوع سایت و جستجوی مخاطب کمک می‌کند. یک قانون کلی هست که می‌گوید شما باید حداقل 2 تا 4 لینک داخلی در هر پست وبلاگی داشته باشید.
  • طول محتوا: بحث درباره اینکه طول محتوا چقدر باید باشد مفصل است. با این حال محتوای متوسط تا طولانی معمولاً رتبه بهتری می‌گیرد. به طور کلی یک پست وبلاگ طولانی‌تر همیشه حاوی اطلاعات جامع‌تری در مورد موضوع است. البته محتوایی در نهایت رتبه خواهد گرفت که واقعاً جواب مخاطب را بدهد و نیت کاربر را مدنظر قرار داده باشد. چنین محتوایی کاربر را برای مدت طولانی‌تری در سایت شما نگه می‌دارد که این خود یک عامل مهم در مسیر بهینه سازی سایت برای گوگل است.
  • محتوای چندرسانه‌ای: اگرچه الزامی نیست، اما محتوای چندرسانه‌ای مثل ویدئو، نمودارها، اینفوگرافیک یا پادکست، صفحه شما را باکیفیت‌تر جلوه می‌دهند و از طرفی مخاطب را برای مدت طولانی‌تری در یک صفحه نگه می‌دارد.

بازوی سوم سئو : سئو خارجی یا لینک سازی

معمولاً در سئو به کارهایی که برای کسب بک‌لینک یا تولید لینک‌های خارجی جدید انجام می‌شود، لینک‌سازی گفته می‌شود. لینک‌سازی از آن جمله کارهایی‌ست که نیاز به خلاقیت، تفکر استراتژیک و صبر دارد.

برای ایجاد بک لینک‌های باکیفیت، باید یک استراتژی لینک‌سازی داشته باشید. حواستان باشد که لینک‌های شما باید معیارهای کیفی مختلفی را کسب کنند و اصطلاحاً هر لینکی لینک نیست.

گوگل و سایر موتورهای جستجو در تلاش خود برای ارائه دقیق‌ترین پاسخ‌ها به کاربران، صفحاتی را که مرتبط‌تر بوده و محبوبیت بالایی کسب کرده باشند، در اولویت قرار می‌دهند. در سئو سایت باید به این دقت داشته باشید که لینک‌ها مسئول نمایش محبوبیت سایت هستند. مهم‌ترین لینکی که اینجا باید به آن اشاره کنم، بک‌لینک (Backlink) است.

بک‌لینک همان ارجاع به محتوای شماست که از یک سایت دیگر انجام می‌شود. هر بار که سایت دیگری به مطالب شما لینک می‌دهد، شما یک بک‌لینک به سایت خود دریافت کرده‌اید. گوگل از کمیت و کیفیت بک‌لینک‌ها به عنوان نشانه‌ای از اعتبار یک سایت استفاده می‌کند.

منطق پشت این قضیه چیست؟ وب‌مسترها و مدیران سایت بیشتر تمایل دارند به یک سایت محبوب و با کیفیت ارجاع دهند تا یک سایت ضعیف.

 لینک‌های با کیفیت پایین یا مشکوک، مثلاً لینک‌هایی که خود صاحبان سایت عمداً ساخته‌اند تا سایت را معتبرتر جلوه دهند، رتبه سایت را کمتر می‌کنند. اما با این حال سئوکارها روی خرید بک لینک و دریافت لینک به ازای پرداخت هزینه (Paid link) تمرکز می کنند.

نحوه ردیایی و نظارت نتایج SEO

بعد از اینکه تمام موارد بالا را بررسی و اعمال کردیم، نوبت به نظارت بر تلاش‌های سئو (SEO) می‌رسد. مطمئن باشید بدون پیگیری نتایج، قادر نخواهید بود استراتژی سئو خود را بهتر کنید. به طور کلی منظور از اندازه‌گیری موفقیت SEO این است که داده‌های مربوط به ترافیک، تعامل و لینک‌ها را به دقت بررسی کنیم.

اکثر شرکت‌ها و سئوکارها مجموعه‌ای از KPIهای سئو (شاخص‌های کلیدی عملکرد) دارند که صرفاً آن‌ها را بررسی می‌کنند تا تحلیل‌هایشان متمرکزتر باشد. مهم‌ترین و متداول‌ترین KPIهای سئو عبارت‌اند از:

  • رشد ترافیک ارگانیک
  • رتبه‌بندی در کلمات کلیدی
  • نرخ تبدیل از ترافیک ارگانیک
  • میانگین زمان حضور مخاطب در صفحه
  • نرخ پرش
  • صفحات فرود برتر که ترافیک ارگانیک را جذب می‌کنند
  • تعداد صفحات ایندکس شده

سئو کلاه سفید چیست؟

اصطلاح سئو کلاه‌سفید (White hat SEO) به تاکتیک‌های سئو گفته می‌شود که مطابق با شرایط و ضوابط موتورهای جستجوی از جمله گوگل هستند و از نظر اخلاقی و قانونی هم مشکلی ندارند. سئو کلاه‌ سفید، برعکس سئو کلاه‌ سیاه، به هر عملی گفته می‌شود که رتبه سایت را در صفحه نتایج بهبود می‌بخشند، اما در محدوده قوانین و دستورالعمل های تعریف‌شده توسط گوگل هستند و هیچ جریمه‌ای در پی ندارند.

چند نمونه از تکنیک های سئو کلاه‌سفید عبارت‌اند از:

  • بهینه‌سازی صفحات وب با به‌کارگیری تعداد مناسب کلمات کلیدی
  • تولید محتوای با کیفیت بالا بر اساس هدف کاربر
  • استفاده از متاتگ‌ها و عناوین توصیفی با جذابیت بالا
  • بهبود تجربه کاربری سایت
  • طراحی رابط کاربری بر اساس نیازهای مخاطب
  • بهینه‌سازی سایت برای موبایل
  • طراحی استراتژی لینک‌سازی (داخلی و خارجی)
  • شبکه‌سازی با سایت‌های مرتبط برای به دست آوردن بک‌ لینک سالم
  • استفاده از شبکه‌های اجتماعی برای به دست آوردن ترافیک

ازآنجاکه روش‌های سئو کلاه‌ سیاه می‌تواند منجر به پنالتی و حذف سایت از نتایج گوگل شود، توصیه می‌کنم همیشه از روش‌های سئو کلاه‌ سفید استفاده کنید.

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه‌ خاکستری (Grey hat SEO) یک رویکرد واقع‌بینانه‌تر به سئو دارد. وقتی این استراتژی را انتخاب می‌کنید، دیگر نیازی نیست به اندازه سئو کلاه‌سفید صبر و تحمل داشته باشید تا بالاخره گوگل به سایت شما رتبه دهد. از طرفی، ریسک‌های سئو کلاه‌سیاه را هم ندارد و به شما کمک می‌کند در زمان کوتاهی به نتایج خوبی در SERP برسید. روش‌های سئو کلاه‌ خاکستری 100 درصد بر اساس الگوریتم گوگل نیستند؛ اما تناقضی هم با آن ندارند.

داشتن درکی صحیح از سئو کلاه‌ خاکستری بسیار مهم است؛ چراکه می‌تواند رتبه سایت شما را بدون عواقب منفی بهبود ببخشد یا هزاران ترافیک ازدست‌رفته را به شما بازگرداند. از مهم‌ترین تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • لینک‌سازی Off-Page به صورت دستی (خرید رپورتاژ، خرید بک‌لینک، لینک‌سازی در انجمن‌ها، کامنت سایت‌ها و…)
  • ساخت PBN (به‌کارگیری یک نقشه جامع لینک‌سازی با روش‌هایی مثل رپورتاژ و لینک‌های دستی و …)
  • خرید دامنه منقضی‌شده (دامنه‌هایی بدون سابقه اسپم، دارای اعتبار بالا، با سابقه فعالیت در حوزه مرتبط)
  • به‌روزرسانی دائمی محتوا (اضافه‌کردن چند کلمه کلیدی به محتوا که سئو صفحه را قوی‌تر کند)
  • کامنت مصنوعی با IPهای مختلف زیر پست‌ها
  • منشن بدون لینک یا Linkless Backlink (نام‌بردن از اسم سایت یا اسم برند بدون لینک‌دهی در صفحات و سایت‌های مختلف)

سئو کلاه سیاه چیست؟

یکی از روش‌های سئو که خیلی درباره آن می‌شنویم، سئو کلاه‌سیاه (BlackHat SEO) است. کاری که امیدوارم هیچ‌وقت گرفتار وسوسۀ آن نشوید! چرا این حرف را می‌زنم؟ چون قطعاً جذابیت خودش را دارد و گاهی وقت‌ها می‌تواند مؤثر هم واقع شود. با این حال، استفاده از سئو کلاه‌سیاه معمولاً با جریمه‌های گوگل روبه‌رو می‌شود.

ایده سئو کلاه‌سیاه این است که سئوکار با سوءاستفاده از الگوریتم‌های گوگل، کارهای مخاطره آمیزی انجام دهد که باعث می‌شوند سایت در نتایج رتبه بگیرد. از رایج‌ترین تکنیک‌های کلاه سیاه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • کیوورد استافینگ یا افزودن کلمات کلیدی در یک محتوای طولانی و بدون ساختار و بی‌هدف!
  • پنهان‌کردن کلمات کلیدی در کد صفحات به‌طوری‌که کاربران آن‌ها را نبینند، اما ربات‌های گوگل ببینند
  • گزارش نادرست از یک رقیب (یا همان سئو منفی)
  • تغییر مسیرهای پنهانی
  • دست‌کاری لینک (از جمله لینک‌های خرید)
  • مزارع لینک (Link Farms)
  • ایجاد صفحات، زیر دامنه‌ها یا دامنه‌هایی با محتوای تکراری
  • صفحات دارای رفتار مخرب مانند فیشینگ، ویروس، تروجان‌ها و دیگر بدافزارها

اما چرا اصلاً کسی باید از سئو کلاه‌سیاه استفاده کند؟ پاسخ مشخص است؛ چون رتبه گرفتن سایت با پیروی از دستورالعمل‌های گوگل زمان می‌برد. شاید چندماه یا یک سال حتی!

اما استراتژی‌های سئو کلاه سیاه به شما این امکان را می‌دهند که دیگر زمان زیادی صرف لینک‌سازی باکیفیت نکنید. محتوای خود را پر از کلمات کلیدی کنید تا بدون نیاز به تولید محتوای بیشتر، رتبه بگیرید و… اما خوشبختانه در چند سال اخیر حواس گوگل خیلی به این مسائل جمع شده و استفاده از تکنیک‌های کلاه‌سیاه اغلب منجر به حذف کامل سایت از لیست نتایج جستجو خواهد شد.

من به عنوان یک متخصص سئو بعد از چندین سال کار عملی و میدانی به این نتیجه رسیده‌ام که هیچ میان‌بری در سئو وجود ندارد. بنابراین هروقت از کسی شنیدید که قرار است شما را در عرض یک هفته به رتبه اول گوگل برساند، بدانید یک جای کارش می‌لنگد و احتمالاً قرار است از سئو کلاه‌ سیاه استفاده کند که نتیجه ای جز پنالتی شدن ندارد.

سئو سایت را برون سپاری کنیم یا خودمان انجام دهیم؟

توصیه من این است: با خودتان صادق باشید. همین.

آیا به یادگیری سئو علاقه دارید؟ آیا اصلاً وقت این را دارید که اصول اولیه و پیشرفته سئو را یاد بگیرید؟ اگر خودتان سایت را طراحی کنید و در مسیر سئو کردن آن به طور تصادفی چندین صفحه را از ایندکس گوگل خارج کنید، مرجعی برای کمک اختیار دارید؟

به نظرم اگر پاسخ هر یک از این سؤالات «نه» باشد، بهتر است مسئولیت سئو را به عهده نگیرید. این را همیشه به یاد داشته باشید که سئو یک بازی طولانی‌مدت و پیچیده است. بهینه سازی سایت برای موتور جستجو درست مانند ساخت یک عضله است. برای دیدن نتایج باید به طور مداوم روی آن عضله کار کنید.  

اگر واقعاً به دنبال نتایج درخشان و ماندگار هستید، در صورت داشتن بودجه بهتر است با یک متخصص بهینه سازی موتور جستجو وارد همکاری شوید.

از آنجایی که سئو تقریباً با تمام کارهای مربوط به برندسازی و توسعه کسب‌وکار در ارتباط است، باید با شخصی همکاری که کنید که تجربه گسترده‌ای داشته باشد. همچنین طی سال‌های کاری‌اش، مهارت‌های مورد نیاز را حفظ کرده و بهبود بخشیده باشد.  

هزینه همکاری با یک متخصص و مشاور سئو نسبت به استخدام یک سئوکار تمام‌وقت در شرکت بسیار پایین‌تر است و این همکاری می‌تواند انعطاف بسیار بالایی نیز داشته باشد. چراکه این افراد هیچ نیازی به مزایای بیمه، مالیات بر حقوق و شیرینی‌های مناسبتی و… ندارند.

با توجه به پیچیدگی‌ها و تغییرات مداومی که در الگوریتم‌های گوگل اتفاق می‌افتد، استفاده از تجارب متخصص سئو بسیار مفید و کارآمد خواهد بود. یک متخصص سئو بر آپدیت‌های دائمی و تغییرات جدید الگوریتم‌ها و روش‌های بهینه‌سازی سایت توجهی دائمی دارند تا بتوانند به سمت رتبه‌های بالاتر حرکت کنند. 

بازار کار سئو چیست؟

بازار کار سئو بسیار پویاست و با تغییرات دائمی فضای دیجیتال، مدام متحول می‌شود. به طور کلی SEO یا بهینه‌سازی برای موتور جستجو یک شغل روبه‌رشد است و تأثیرات آن در صنایع و بازارهای کاری مختلف قابل مشاهده است. در ادامه تعدادی از بخش‌های مختلف بازار کار سئو را معرفی کرده‌ام:

 

  • سئو فروشگاه‌ اینترنتی و سایت‌های تجارت الکترونیک

سئو در افزایش بازدید و رتبه‌بندی ‌سایت‌های فروشگاهی در نتایج گوگل حرف اول را می‌زند. همه فروشگاه‌های آنلاین، شرکت‌های تجارت الکترونیک و کسب‌وکارهای دیجیتال به سئوکار نیاز دارند تا مشتریان بیشتری به سمت سایت‌ و صفحات محصولات خود جذب کنند.

 

  • سئو سایت‌ محتوایی 

وب‌سایت‌ها، وبلاگ‌ها و پلتفرم‌های محتوایی برای دیده شدن و جذب مخاطب به سئوکار نیاز دارند. همچنین فعالان شبکه‌های اجتماعی که به دنبال برندسازی و تولید محتوای با کیفیت و جذاب هستند نیز باید فکری به حال استراتژی سئو خود بکنند.

 

  • سئو سایت گردشگری و سفر

هتل‌ها، آژانس‌های مسافرتی و سایت‌های راهنمای مسافرت هم لازم است به دنبال بهینه سازی برای موتور جستجو باشند تا بتوانند برای کلمات کلیدی مرتبط با مسافرت و گردشگری رتبه بالاتری کسب کنند. این رتبه، در جذب مشتری نقشی بسیار مهم ایفا می‌کند.

 

  • سئو بازارهای خدمات حرفه‌ای

وکلا، مشاوران مالی، متخصصان گمرک، متخصصان سلامت و متخصصین دیگر حرفه‌ها نیاز به سئو دارند تا مشتریان جدیدی به خدمات خود جذب کنند و اعتبار خود را در بین مخاطبان آنلاین افزایش دهند.

 

  • سئو سایت‌ها و مراکز آموزشی

آموزشگاه‌ها، دانشگاه‌ها، سایت‌های آموزشی آنلاین و مؤسسات آموزشی برای جذب مخاطب و بهینه‌سازی سایت خود، به خدمات سئو سایت نیاز خواهند داشت. اگر یک سایت آموزش آنلاین راه‌اندازی کرده‌اید و قصد دارید مخاطبان بیشتری را به سمت دوره‌ها و محتواهای آموزشی خود جلب کنید، قبل از هر چیز با یک سئوکار باتجربه صحبت کنید.

 

  • سئو فروشگاه‌ها و مشاغل محلی

کسب‌وکارهای محلی، فروشگاه‌ها و سرویس‌های محلی هم نیاز به SEO دارند تا در نتایج جستجوی محلی و بین مخاطبان منطقه خود بهتر دیده شوند و مشتریان محلی بیشتری جذب کنند.

اصطلاحات تخصصی سئو

تا اینجای مقاله سعی کردیم درک روشنی از بهینه سازی برای موتور جستجو (SEO) پیدا کنیم و تمام اجزا و روش های اجرایی سئو را به زبان ساده بررسی کنیم. اگر تا اینجا با من همراه بوده باشید، قطعاً یک سری اصطلاحات سئو را شناخته‎‌اید.

با این حال، در ادامه فهرستی از اصطلاحاتی که فکر می‌کنم هر سئوکار مبتدی باید معنی آن‌ها را بداند تهیه کرده‌ام. مطمئناً این فهرست همه اصطلاحات درباره سئو سایت را در برنمی‌گیرد، اما مهم‌ترین عبارات تخصصی را شامل می‌شود.

 

1. انکرتکست (Anchor Text)

وقتی مدیر سایت یا نویسنده محتوا یک لینک را به قسمتی از متن می‌چسباند، به آن قسمت از متن که لینک به آن متصل شده، انکرتکست (یا به فارسی متن لنگر) گفته می‌شود. اگر کاربر روی انکرتکست کلید کند، به صفحۀ وب دیگری هدایت خواهد شد.  

 

2. آلت‌تکست Alt Text (متن جایگزین)

منظور از تگ Alt همان توصیف متنی یک تصویر است که محتوای تصویر را در قالب چند کلمه به موتور جستجو توضیح می‌دهد. البته مخاطب وقتی به عکس نگاه می‌کند نمی‌تواند متن جایگزین را ببیند، چراکه اگر عکس کاملاً لود شده و نمایش داده شود، متن جایگزین تصویر در قسمت بک‌اند (BackEnd) سایت است.

 

 3. پیج آتوریتی (Page Authority)

منظور از آتوریتی همان اعتبار صفحه است. به طور کلی پنج عامل در آتوریتی یک صفحه تأثیرگذارند:

  • سن صفحه
  • میزان ترافیک صفحه
  • ایندکس بک‌لینک‌ها
  • کیفیت محتوای صفحه
  • سئو فنی (سرعت سایت، نقشه و غیره)

با بررسی این پنج دلیل می‌توانیم بفهمیم چرا وب‌سایت‌هایی با پسوند «edu» و «gov» نسبت به سایر صفحات، مثل «com» یا «net» اعتبار و قدرت بالاتری دارند.

 

4. بات (یا همان ربات)

منظور از ربات در سئو همان مأموران خزیدن گوگل هستند که برای ایندکس کردن و آنالیز اطلاعات سایت استفاده می‌شوند. جالب است بدانید طبق آمار، تخمین زده می‌شود که ربات‌ها 60 درصد از ترافیک جهانی آنلاین را به خود اختصاص داده‌اند.  

 

5. تایتل تگ Title Tag (برچسب عنوان)

تگ عنوان یک عنصر HTML در سایت است که به سئوکارها کمک می‌کند به‌طور دقیق محتوای صفحات را برای موتور جستجو و همچنین صفحات مرورگر توصیف کنند. بهینه‌سازی تایتل‌تگ بخش مهمی از سئو فنی سایت به شمار می‌رود.  

 

6. متادیسکریپشن Meta Description (توضیحات متا)

توضیحات متا یک یا دو جمله است که به طور مختصر به مخاطب گوگل توضیح می‌دهد که صفحه یا سایت حاوی چه اطلاعاتی است. هرچه توضیحات متا به کلمه کلیدی مرتبط‌تر بوده و سئوپسندتر باشد، احتمال رتبه گرفتن صفحه هم بالا می‌رود.

 

7. کلمه کلیدی (Keyword)

کلمات کلیدی عباراتی خاص در صفحات سایت هستند که به ربات‌های گوگل کمک می‌کنند موضوع صفحه و ارتباط آن با جستجوی کاربر را تشخیص دهند. رتبه گرفتن در کلمات کلیدی بسیار مبهم یا طولانی و همچنین کلمات کلیدی بسیار محبوب و متداول، از نظر سئویی بسیار دشوار خواهد بود.

 

8. کلمه کلیدی دم بلند (Long Tail Keyword)

کلمات کلیدی دم بلند، عبارات کلیدی تخصصی و طولانی‌تری هستند که بعضاً ممکن است تا 5 یا 6 کلمه هم طولانی شوند. استفاده از کلمات کلیدی لانگ‌تیل به شما کمک می‌کند تا کاربرانی مرتبط‌تر و متمرکزتر را هدف قرار دهید.

 

9. چگالی کلمه کلیدی (Keyword Density)

چگالی کلمه کلیدی به تعداد دفعاتی که کلمه کلیدی در یک صفحه وب ظاهر می‌شود به نسبت کل کلمات اشاره دارد. قبلاً استفاده از چگالی بالا یکی از روش‌های آسان برای رتبه گرفتن در گوگل بود، اما الگوریتم‌های جدید گوگل این تاکتیک را بی‌فایده کرده است.  

 

10. رتبه دامنه (Domain Rank) یا اعتبار دامنه (Domain Authority)

رتبه دامنه یا اعتبار دامنه به این اشاره دارد که دامنه یا URL سایت چقدر در نتایج موتور جستجو خوب و قدرتمند ظاهر شده است. برای اندازه‌گیری این معیار باید ترکیبی از شاخص‌های مختلف را محاسبه کرد.  هرچه DA سایت شما بیشتر باشد، احتمال اینکه ترافیک قوی و رتبه بالایی داشته باشید بیشتر است. مهم‌ترین عامل مؤثر در شاخص DA قدرت لینک‌سازی سایت است.

 

 

11. فالو و نو فالو (Do Follow and No Follow)

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، هر چه یک سایت لینک‌های معتبر بیشتری داشته باشد، رتبه بهتری هم خواهد گرفت. با این حال، وقتی یک سایت در ساختار صفحات خود از کد نوفالو استفاده می‌کند، قابلیت انتقال اعتبار به سایت مقصد را از ربات‌های جستجو صلب می‌کند. یعنی به ربات‌ها اجازه نمی‌دهد لینک را دنبال کند و وارد سایت مقصد شود. همین موضوع دربارۀ کد «فالو» به شکل بالعکس صدق می‌‌کند.

 

12. 301 Redirect

وقتی یک سایت قرار است به موتور جستجو بگوید که مکان صفحه به طور دائمی به جای دیگری از سایت منتقل شده است، از تکنیک ریدایرکت 301 استفاده می‌کند. البته توجه داشته باشید که ممکن است از یک روز تا یک ماه طول بکشد تا موتور جستجو متوجه این تکنیک شود و تغییر مسیر را اعمال کند.  

 

13. کنونیکال (Canonical)

بعضی وقت‌ها ممکن است محتوای یک صفحه در جاهای دیگر سایت هم ایندکس شود. برای جلوگیری از ایجاد محتوای تکراری، باید از تگ کنونیکال استفاده کرد تا ربات‌های گوگل همیشه معتبرترین نسخه از محتوا را بشناسند. استفاده از URL کنونیکال در لینک‌سازی و به طور کلی در سئو سایت اهمیت زیادی دارد.

 

14. هدینگ (Headings)

هدینگ یا سرفصل یکی دیگر از تگ‌های HTML است که در استراتژی سئو نقش مهمی ایفا می‌کند. این تگ‌ها از H1 تا H6 متغیر هستند، با این حال تگ‌های ابتدایی خصوصاً اچ 1 و اچ 2 و اچ 3 اهمیت بالاتری دارند. وقتی یک صفحه را می‌سازید، فقط باید یک تگ H1 داشته باشید و به دنبال آن از تگ‌های دیگر شامل کلمه کلیدی اصلی و فرعی استفاده کنید تا ساختار کلی صفحه شما بهتر شود.

 

15. سرپ گوگل (SERP)

SERP مخفف عبارت Search Engine Results Page است. یعنی همان صفحه‌ای که نتایج برای کاربر نشان داده می‌شود. در SERP شما می‌توانید مقدار زیادی از اطلاعات را برای کلمات کلیدی محبوب تجزیه‌وتحلیل کنید. مثلاً ببینید سایت‌های برتر چه ویژگی‌هایی را برای تگ تایتل؛ توضیحات متا و سایر معیارهای مربوط به SEO در نظر گرفته‌اند.

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم همه چیز را درباره سئو به زبان ساده توضیح دهم. دیدیم که سئو یکی از اصولی‌ترین و مهم‌ترین کارهایی است که یک برند یا کسب‌وکار باید در دنیای دیجیتال انجام دهد. آشنایی با اینکه سئو چیست و چه روش‌هایی دارد، تأثیر قابل توجهی بر روند موفقیت مدیران کسب‌وکارها و ‌سایت‌ها خواهد داشت. ازآنجاکه سئو امکان جذب ترافیک ارگانیک را فراهم می‌کند، شما با سرمایه‌گذاری روی این استراتژی می‌توانید در بلندمدت کاربران زیادی را بدون پرداخت هزینه وارد سایت خود کنید. ازآنجاکه سایت‌های حاوی محتوای مفید و به‌روز، اغلب در نتایج بالاتر گوگل قرار می‌گیرند، اگر به فکر افزایش اعتماد مخاطب به نام تجاری و سازمان خود هستید، هر چه زودتر فکری به حال سئو سایت خود کنید.

سوالات متداول

سئو به زبان ساده یک استراتژی است که مجموعه‌ای از بازوها و ابزارها را به کار می‌گیرد تا برای کلمات کلیدی خاص، بهترین رتبه را برای سایت در نتایج موتور جستجو کسب کند.  

مزیت اصلی سئو افزایش فروش و درآمد برند است. با افزایش ترافیک ارگانیک و بهبود موقعیت ‌سایت در نتایج جستجو، احتمال تبدیل بازدیدکنندگان به مشتری و افزایش فروش و درآمد ‌سایت چندین برابر می‌شود.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=7092
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سئو چیست؟ صفر تا صد سئو (SEO) سایت به زبان ساده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.