چه تعداد لینک داخلی برای یک مقاله مناسب است؟

2858 بازدید

قبلا در مقاله لینک سازی داخلی چیست به طور مفصل در خصوص لینک سازی صحبت کردم. از تعریف و اهمیت آن تا نکاتی که باید در لینک سازی داخلی رعایت شود.

اما یک سؤال مهم وجود دارد که تصمیم گرفتم مقاله جداگانه ای برای آن ترتیب ببینم و آنهم اینکه چند لینک داخلی در مقاله بسازیم؟ حداقل و حداکثر از چند لینک در محتوا استفاده کنیم؟ آیا تعداد مشخصی برای لینک سازی های داخلی وجود دارد؟

خیلی از متخصصین سئو هنوز نمی دانند چه تعداد لینک داخلی برای یک صفحه مفید است! 3تا؟ 10تا؟ 7تا؟ اصلا عدد و فرمول مشخصی برای تعداد لینک داخلی در یک مقاله وجود دارد؟

سؤالی که قرار است در این مقاله به آن پاسخ دهم و در این مسیر، نکات جالبی درباره لینک‌های داخلی به شما می گویم.

چند لینک داخلی در محتوای خود قرار دهیم؟

پاسخ این است که هیچ تعداد مشخصی برای لینک‌های داخلی وجود ندارد.  بسته به نیاز کاربر و اینکه در کجای متن لازم است به چه محتوا یا صفحه ای ارجاع داده شود، می توان از لینک داخلی مناسب استفاده کرد. با این حال، یک قانون کلی و قدیمی وجود دارد که می‌گوید به ازای هر 500 کلمه، یک لینک داخلی (از نوع متنی) در محتوای خود بگنجانیم. بنابراین برای هر محتوای 1500 کلمه‌ای حدود 3 لینک داخلی مناسب است. با اینحال من این قانون را 100% تایید نمیکنم. هدف از لینک سازی داخلی هدایت کاربران به مطالب مرتبط داخل سایت در جهت رضایت آنهاست.

در کنار این لینک‌های داخلی، می‌توانیم لابه‌لای متن از CTA یا لینک‌های تصویری هم استفاده کنیم. پیشنهاد من این است که هم‌زمان با توجه به این قاعده کلی، کمی هم آزمون و خطا کنید و ببینید چه تعداد لینک داخلی برای وب‌سایت و مخاطبان‌تان بهتر است. 

جالب است بدانید برای تعداد لینک‌های داخلی هر صفحه، محدودیتی از نظر گوگل وجود ندارد. اطلاعات موثق نشان می‌دهند گوگل چندین سال است که هیچ‌گونه محدودیت فنی بر تعداد لینک‌های یک صفحه اعمال نمی‌کند. 

چرا؟ چون صفحات زیادی در وب وجود دارند که انواع لینک های داخلی را در خود گنجانده اند. بنابراین دلیلی برای جریمه کردن آن‌ها وجود ندارد. مثلاً اگر نگاهی به ویکی‌پدیا بیندازیم؛ می‌بینیم یک مقالۀ خوب و قابل استناد این پلتفرم ممکن است بیش از 500 لینک داخلی داشته باشد!

7 توصیه مهم برای رعایت تعداد لینک داخلی مناسب

درست مانند دیگر بخش‌های سئو، در لینک‌سازی داخلی هم باید رضایت کاربر را در اولویت قرار دهیم. همان‌طور که گفتیم، هیچ عدد و رقم دقیقی برای تعداد بهینه وجود ندارد. اما با تجربه‌ای که در چند سال تجربه اجرا و مشاوره سئو داشته‌ام، می‌توانم 7 توصیۀ مهم در این باره ارائه دهم که مطمئناً در این مسیر کمک تان می کند.

1- قبل از لینک‌سازی داخلی به چند سؤال مهم پاسخ دهید…

اولین و مهم‌ترین سؤال این است: آیا این لینک برای کاربران سایت من مفید است؟ آیا به آنها در درک بهتر موضوع کمکی می‌کند؟ اگر پاسخ منفی است، بهتر است از لینک سازی داخلی خودداری کنیم. 

دومین سؤالی که باید از خود بپرسیم این است که آیا می‌توان لینک را با انکرتکست (AnchorText) مناسبی همراه کرد تا بیشترین راهنمایی ممکن را به کاربران ارائه دهد؟ اگر نمی‌خواهیم لینک داخلی‌مان از نوع CTA باشد، نباید از کلمات دستوری مثل «این مقاله»، «اینجا» یا «کلیک کنید» استفاده کنیم.  

انکرتکستی که انتخاب می‌کنیم باید دقیقاً به مخاطب بگوید هدف از لینک چیست و پس از مراجعه به آن، چه اطلاعاتی نصیبش می‌شود.

آیا لینک های داخلی برای کاربرانمان مفید هستند

2- در مصرف لینک صرفه‌جویی کنید.

هرگز به صورت بیش از حد لینک‌سازی نکنید. این کار ممکن است باعث سردرگمی کاربران شود و به ارزش و اعتبار لینک‌های شما آسیب برساند. بنابراین بهتر است همیشه کمیت و کیفیت لینک‌ها را کنترل کنیم و فقط در جاهای مناسب از لینک‌ها استفاده کنیم.

اگرچه نباید در مصرف لینک‌های داخلی اسراف کنیم، اما تا زمانی که حس کنیم لینک‌ها واقعاً لازم هستند و به درد کاربر می‌خورند، می‌توانیم لینک‌سازی داخلی را انجام دهیم. حتی ممکن است تا 6 لینک به ازای هر 1000 کلمه هم پیش برویم. تا جایی که احساس کنیم لینک‌ها مطلب ما را تقویت می‌کنند و با نیت کاربر سازگار هستند، می‌توانیم آن‌ها را در مطلب خود بگنجانیم.

بیش از حد لینک سازی نکنیم

3- معماری اطلاعات سایت را جدی بگیرید. 

منظور من از معماری اطلاعات، نحوه سازماندهی موضوعات و مقالات در سایت است. برای طراحی استراتژی لینک‌سازی داخلی، باید توجه ویژه‌ای به معماری اطلاعات و سلسله‌مراتب موضوعی سایت داشته باشیم. 

وقتی موضوعات سایت خود را بر اساس اهمیت و میزان تخصصی بودن اولویت‌بندی می‌کنیم، این کار ناخواسته بر تعداد لینک‌هایی که در هر صفحه داریم و مکان قرارگیری آن لینک‌ها تأثیرگذار است.

مثلاً اگر صفحات زیادی در وب‌سایت خود داشته باشیم، طبیعتاً باید لینک‌های ناوبری بیشتری اضافه کنیم تا افراد بتوانند به راحتی آنچه را که به دنبال آن هستند پیدا کنند.

ساختار سایت را برای لینک سازی داخلی درنظر بگیریم

4- به صورت دوره‌ای به مطالب قدیمی لینک دهید.

من سعی می‌کنم تا جایی که می‌توانم این کار را در پست های محتوایی خود انجام دهم. اگر بخواهم برای صفحات قدیمی خود همچنان مقداری ترافیک داشته باشم، باید به صورت دوره‌ای در مقالات جدیدم به آن‌ها لینک‌دهی کنم. قطعاً لینک‌سازی داخلی به صفحاتی که یک سال است بازدیدکننده نداشته‌اند، برای سئو سایت مفید است.

5- لینک‌های داخلی خود را ارزیابی کنید.

گاهی اوقات، مخصوصاً اگر نام دامنه، ساختار سایت یا دسته‌بندی سایت خود را تغییر می‌دهیم، لینک‌های داخلی که در مقالات قرار داده‌ایم آسیب می‌بینند یا اصطلاحاً می‌شکنند که به آنها Broken Link یا لینک شکسته می گویند. در این مواقع باید به کمک انواع ابزارهای سئو اطمینان حاصل کنیم لینک‌هایمان همچنان زنده و سرحال هستند و کاربر را به بیراهه هدایت نمی کنند!

6- از همه انواع لینک‌های داخلی استفاده کنید.

در مقاله جامع لینک سازی داخلی انواع لینک داخلی را توضیح داده ام. استفاده هم‌زمان از تمام این موارد، نوعی حس تنوع و نفس کشیدن به محتوای‌مان می‌دهد و باعث می‌شود متن‌مان از یکنواختی دربیاید.

7- درباره لینک‌سازی داخلی Overthink نکنید!

در مسیر بهینه‌سازی سایت، مسائل بسیار بزرگ‌تر و مهم‌تری وجود دارد که باید وقت خود را صرف آن‌ها کنیم. افزودن یا حذف چند لینک داخلی به‌تنهایی باعث ارتقای رتبه  صفحه یا سقوط آن نمی‌شود. باید خیلی ساده فکر کنیم و هر کجا که از نظرمان منطقی است، یک لینک داخلی اضافه کنیم. بعد برویم و به کارهای دیگرمان بپردازیم!

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم به این سؤال اساسی پاسخ دهم که چند لینک داخلی در مقاله بسازیم؟ لینک سازی داخلی یکی از اجزای اساسی سئو داخلی است که در اغلب دوره‌های آموزشی سئو به آن اهمیت خاصی داده می‌شود. با این حال، برای این سؤال که چه تعداد لینک داخلی برای مطلب مناسب است، نمی‌توان پاسخ قطعی ارائه داد. برای جلب رضایت کاربران، ابتدا باید نیازها و ترجیحات آن‌ها را در نظر گرفت و سپس با توجه به ملزومات هر صفحه، بهترین و منطقی‌ترین لینک‌های ممکن را قرار دهیم.

تعداد لینک های داخلی خیلی مهم نیستند. هرجا که لازم شد از لینک داخلی استفاده کنیم

سوالات متداول

هیچ تعداد دقیقی وجود ندارد که برای همه مقالات و صفحات مناسب باشد. به طور کلی هدف از لینک سازی داخلی رضایت کاربر است و هرجا که نیاز به ارائه اطلاعات باشد، لازم است لینک داخلی با انکرتکست مناسب در اختیار کاربر قرار گیرد.

ملاک اصلی کاربر و رفع نیاز کاربر در یک صفحه از وبسایت است. 

4.2/5 - (9 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5699
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد چه تعداد لینک داخلی برای یک مقاله مناسب است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *