سئو داخلی یا On-Page SEO چیست و چطور آنرا بهبود دهیم؟

1712 بازدید

اگر تا الان رسیدن به نتایج بالای گوگل را صرفا خوش‌شانسی یا اتفاق می‌دانستید، به نظرم حالا فرصت خوبی برای تجدید نظر در این مورد است.

اگر هر وب‌سایتی که در بالای صفحه اول گوگل قرار گرفته را یک اردک در نظر بگیرید، به ازای هر اردکی که در بالای صفحه نتایج جستجو قرار گرفته، پا زدن‌های زیادی زیر آب انجام شده که از چشم من و شما به دور مانده است. به این پا زدن‌ها در دنیای وب سئو گفته می‌شود. 

همانطور که قبلا در مقاله انواع سئو توضیح دادم، یکی از انواع سئو که در فرایند سئو یک سایت نقش بسیار مهمی ایفا می کند On-Page SEO ، سئو داخل سایت یا سئو داخلی است. در این مقاله خیلی ساده و کاربردی فرآیند سئو داخلی سایت را به صورت گام به گام همراه با فاکتورهای موثر در آن توضیح داده ام. اگر آماده افزایش رتبه وب‌سایت خود در گوگل و بالا بردن ترافیک سایت خود از این روش سئو کلاه سفید هستید، با من همراه باشید.

سئو داخلی On Page SEO
جدول محتوای مقاله نمایش

سئو داخلی یا On-Page SEO چیست؟

در پاسخ به این سوال که سئو داخلی چیست، باید اینطور تعریف کرد که سئو داخلی به مجموعه اقداماتی که در داخل وبسایت با هدف بهینه سازی انجام می شود، سئو داخلی گفته می شود. این اقدامات از جنس محتوا، کلمات کلیدی و حتی برخی بهینه سازی کدهای HTML سایت است.  تمام این اقدامات نهایتا به بالاتر رفتن رتبه و در نتیجه ترافیک سایت منجر می شوند و هر چه سئو داخلی یا On-Page صفحات قوی تر باشند، عضلات سئو سایت هم قوی‌تر خواهند شد.

چک لیست سئو داخلی 2023

در ادامه مقاله فاکتورهای اصلی سئو داخلی را در قالب چک لیست برایتان آورده ام. در این قسمت یاد می‌گیرید چه عواملی در سئو داخلی اهمیت دارند و چطور سئو داخل سایت را به بهترین نحو انجام دهید. قرار است کارهای زیادی برای On-Page ( سئو آن پیج ) انجام دهید که در اینجا لیستی از آن‌ها را می‌بینید:

  • کلمات کلیدی
  • تولید محتوای با کیفیت
  • گنجاندن کلمات کلیدی
  • تصاویر
  • متا تایتل
  • متا دیسکریپشن
  • عناوین (Headerها)
  • ادرس URL
  • لینک دهی داخلی و خارجی
  • به روز رسانی محتوا 

کلمات کلیدی

مهم ترین قدم در آن پیج سئو یا سئو داخلی، تحقیق کلمات کلیدی است. در مورد کلمات کلیدی خود زمان بگذارید و مفصل تحقیق کنید. اگر ندانید چه کلمات کلیدی را باید هدف قرار دهید، اصلا نمی‌توانید هیچ یک از گام‌هایی که در سئو داخلی مهم است و در ادامه مطلب توضیح داده‌ام را انجام دهید.

برای جستجوی کلمات کلیدی این نکات را به خاطر داشته باشید:

  • مطالب وبلاگ جایی است که باید بیش‌ترین تحقیق و هدف‌گذاری کلمات کلیدی و سئو داخل سایت را انجام دهید.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی برای پیدا کردن کلمه‌های کلیدی با حجم مناسب و رقابت کم استفاده کنید.
  • در هر صفحه یک کلمه کلیدی یا مضمون کلمه کلیدی را دنبال کنید. برای مثال، کلمه کلیدی مطلبی که حالا مشغول خواندن آن هستید، «سئو داخل سایت» ، «سئو داخلی» یا همین‌طور «On Page SEO» است. دلیل اینکه چند کلمه کلیدی مشابه را برای این مطلب انتخاب کرده ام این است که باتوجه به تشبه معنایی آنها نیازی به نوشتن مقالات جداگانه برای هر کلمه کلیدی و در نتیجه رقابت‌ کردن این صفحه‌ها در صفحه‌ نتایج گوگل نیست.
  • کلمه‌های کلیدی موردنظرتان را در گوگل سرچ کنید. اگر تمام آنچه در سئو داخلی به شما آموزش می دهم را انجام داده باشید، اما محتوای شما با هدف کلمه‌ کلیدی مورد نظرتان هم‌خوانی نداشته باشد، رتبه‌ای در موتورهای جستجو نمی‌گیرید. این همان نیت کاربر است که در مقاله نیت کاربر یا Search Intent مفصل آنرا توضیح داده ام.

حالا که کلمات کلیدی مناسبی را لیست کرده و در اختیار دارید، نوبت این است که در محتوا و صفحات خود به تناسب کلمات کلیدی اصلی و فرعی را استفاده کنید. نحوه استفاده کاملا به محتوا بستگی دارد اما نباید خیلی کم باشد که خزنده های گوگل متوجه موضوع محتوا نشوند، و نه خیلی زیاد باشد که دچار کیوورد استافینگ شوید. استفاده درست از کلمات کلیدی و به تناسب متن تا جاییکه جواب کاربر در متن داده شود.

تولید محتوای باکیفیت

گوگل محتوای فقیر یا اصطلاحا Thin Content را کم ارزش می داند؛ محتواهای کپی که به صورت خودکار تولید می‌شوند، لینک های بی ارزش افیلیتی، مطالب به سرقت رفته از سایت‌های دیگر و Doorway pages از این دسته محتواها هستند.

اما فقط به این دلیل که مطالب وب‌سایت شما با معیارهای بالا هم‌خوانی ندارد، به این معنی نیست که محتوای شما فقیر است. اگر می‌خواهید وب‌سایت برای کلمه‌های کلیدی مورد نظر رتبه خوبی بگیرد، محتوا باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • قابل‌اعتماد : اطلاعات دقیقی داشته باشد و در خصوص تیتر یا عنوان اصلی مقاله صحبت کند.
  • مفید : اطلاعاتی که کاربر با جستجوی کلمه کلیدی به دنبال آن می‌گردد را داشته باشد.
  • عملی : همه‌ «چگونه»‌های محتوای شما به «نتیجه» ختم شوند؛ حتی اگر نیاز باشد به منبع جداگانه‌ای لینک دهید. این یعنی یک محتوای عملی و کاربردی
  • خوانایی : اطلاعات کاملا منظم و مرتب باشند و از روی سرفصل‌ها (Headerها) قابل درک باشند. کاملا به دست انسان نوشته شده باشند (کپی یا تولید خودکار توسط ربات ها نباشند) و متن با تصاویر، علائم و نقل‌قول‌ها و عناصر دیگر همخوانی داشته باشد.
  • طول کافی : اگر صفحه‌ای که به سئو داخلی آن پرداخته‌اید، یک مطلب وبلاگی است، باید حداقل ۱۵۰۰ کلمه داشته باشد. شرکت هاب‌اسپات، بر اساس طول میانگین ۵۰ مطلب برتر وبلاگ خود، مطالب بین ۲۱۰۰ تا ۲۴۰۰ کلمه‌ای را توصیه می‌کند، با این حال، در همین گزارش لینک شده هاب‌اسپات آمده است که یک‌ سوم مطالب برتر این سایت کم‌تر از ۱۵۰۰ کلمه بودند. من مقاله ای هم در خصوص تاثیر تعداد کلمات در سئو نوشته ام که می توانید با کلیک روی لینک مدنظر آنرا بخوانید.
  • بدون پرگویی : یعنی از کلمات زیاد برای گفتن منظور خود استفاده نکنید.

تمام این موارد کمک می کند تا محتوای کاربرپسند و مفید در سایت داشته باشیم که حتما به سئو داخلی سایت کمک می کند.

گنجاندن کلمات کلیدی

وقتی محتوای با کیفیت و تخصصی می‌نویسید، کلمه‌های کلیدی و کلمات کلیدی مشابه (که به آنها اصطلاحا LSI گفته می شود) به صورت طبیعی در بدنه متن پراکنده می‌شوند. اما جاهایی هم وجود دارد که باید عمدا کلمه‌های کلیدی را در آن قرار دهید. این جاها عبارتند از:

  • عنوان صفحه (Title): عنوان صفحه یا تیتر، همان نام مطلب است که قبل از هر چیز می‌بینید.
  • متاتایتل (Meta title): به عنوان سئو از آن یاد می شود که در صفحه نتایج گوگل نشان داده می‌شود.
  • ۱۰۰ کلمه اول مطلب: مطمئن شوید در اولین خط‌ها یا پاراگراف های مطلب کلمه‌های کلیدی قرار دارد.
  • سرفصل‌ها (Headerها): بهتر است دستکم دو H2 (تیتر درون محتوایی) در مطلب خود داشته باشید.
  • توضیحات متا (Meta Desciprtion): چکیده‌ای از مطلب شما است که گوگل به کاربران نشان می‌دهند.
  • تگ Alt: تگی برای توصیف تصویری است که در مطلب استفاده کرده‌اید.
  • نام فایل تصویر (Title): نباید از اسامی عمومی مانند «اسکرین‌شات ۱» یا «نمودار ۲» استفاده کنید.

اگر در لیستی که بالا خواندید کمی گیج شدید، اصلا نگران نباشید؛ هر کدام ازین موارد، فاکتورهایی است که در سئو داخلی موثرند و در ادامه محتوا در خصوص هر کدام توضیح می دهم.

تصاویر

تصاویر از مهم ترین فاکتورهای سئو داخلی به حساب می‌آیند، چون خوانندگان را با مطلب صفحه درگیر می‌کنند و میزان زمان ماندگاری کاربر در سایت (Time On Site) در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها نقش دارد. اما صرفا به کار بردن تصاویر مدنظر نیست، بلکه باید به نکاتی هم توجه کنید.

  • بهینه‌سازی برای سرعت: تصاویر را به شیوه‌ای تغییر اندازه دهید که عرض آن‌ها از حداکثر عرض صفحه بالاتر نرود. حجم تصاویر را بدون افت کیفیت پایین بیاورید. (پیشنهاد من وب سایت imagecompressor.com است)
  • متن جایگزین (Alt) اضافه کنید: همان‌طور که از اسم آن پیداست این متن قرار است به جای تصویر مورد استفاده قرار گیرد. شما با متن جایگزین اساسا به گوگل می‌گویید (و نرم‌افزار‌های صفحه‌خوان به افراد نابینا و کم‌بینا می‌گویند) تصاویر درباره چه موضوعی هستند. این متن‌ها باید حاوی کلمه‌های کلیدی باشند.
  • اطلاعات را انتقال دهند: از تصاویری مانند اینفوگرافی، نمودار، اسکرین‌شات و موارد دیگر برای نشان دادن مفاهیمی که در مطالب خود دارید استفاده کنید.
  • جای متن، تصویر نگذارید: متن جایگزین فقط چند کلمه است، بنابراین وقتی از یک تصویر برای انتقال اطلاعات کلمه کلیدی استفاده می‌کنید، حتما حواس‌تان باشد اطلاعات در بدنه مطلب هم نوشته شده باشند.
  • نام فایل هم بهینه‌سازی شده باشد: نام فایل تصویری که در صفحه خود بارگذاری می‌کنید هم باید حاوی کلمه‌های کلیدی باشد. حواس‌تان به فاصله‌های موجود در نام فایل‌ها باشد و آن‌ها را با خط‌ تیره یا زیر خط (آندرلاین) جایگزین کنید. در غیر این صورت، این بخش‌ها با کاراکترهای ناخوانایی مثل %20 یا موارد مشابه دیگر پر می‌شوند که اصلا قابل اعتماد نیستند و تاثیر منفی روی رتبه‌بندی تصاویر وب‌سایت شما دارند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

متا تایتل (تگ عنوان)

تگ عنوان با نام عنوان متا (Meta Title) یا عنوان سئو هم شناخته می‌شود. متا تایتل همان عنوانی است که در نتایج جستجو به کاربران نشان داده می‌شود. یک تگ عنوان بهینه شده ۶۰ کاراکتر یا کم‌تر دارد و حتما حاوی کلمه کلیدی است. دقت کنید کلمه کلیدی را در ابتدای عنوان به کار ببرید تا در صفحه‌‌ نمایش‌های کوچک‌تر بریده نشود.

برای نوشتن تگ عنوان مناسب، نکات زیر را دقت کنید :

  • کلیک‌خور باشد: تیتری مانند «۷ حرکت یوگا که باید امروز امتحان کنید» خوانندگان را به سختی ترغیب می‌کند، اما در مقابل، «۷ حرکت یوگا برای خواب بهتر» کلیک‌خور بالایی دارد.
  • جذاب باشد: استفاده از کلمات جذاب و گیرا مثل “رایگان” ، “فوق العاده”، “شگفت انگیز” و … در متا تایتل پیشنهاد می شود.
  • وعده وعیدهای بیهوده به خوانندگان خود ندهید: اگر محتوای شامل جامع و کامل نیست، اصلا در تیتر ننویسید «سیر تا پیاز» یا «صفر تا ۱۰۰» و غیره.
  • توصیفی باشد: هر آنچه در متن ذکر کرده‌اید را یکجا و در چند عبارت ساده بدون اغراق داشته باشد.
  • جالب باشد: این مورد اصلا به معنای استفاده از کلمه‌های قلمبه‌سلمبه یا علامت‌ تعجب و غیره نیست. بلکه به جای عبارت‌ها و کلمات معمولی از کلمه‌های جان دار و قوی استفاده کنید. برای مثال، به جای «خوراکی‌های مقوی برای مغز»، بنویسید «با این خوراکی‌ها مغز خود را شارژ کنید»

متا دیسکریپشن (تگ توضیحات)

توضیحات متا (Meta Description) توصیفی از مطلب شما است که در صفحه نتایج جستجوی گوگل زیر متاتایتل به کاربران نشان داده می‌شود. به توضیحات متا مثل ویترین یا تبلیغ صفحه‌ خود نگاه کنید چون این توضیح اگر جذاب باشد، کاربر را به کلیک کردن روی لینک ترغیب می‌کند. بهتر است برای نوشتن یک توضیحات متا خوب و اصولی این اصول را رعایت کنید:

  • بهتر است متن بین ۱۵۵ تا ۱۶۰ کاراکتر باشد.
  • کلمه کلیدی مورد نظر خود و کلمات کلیدی مرتبط را با چگالی معقول به کار ببرید.
  • کاملا عملی، جذاب و با مزایای رقبابتی نسبت به رقبا باشد.

عناوین (Headerها)

از عناوین یا سرفصل ها به عنوان راهنمایی برای خوانایی بهتر مطلب و تقسیم آن به بخش‌های کوچک‌تر استفاده می‌شود. سرفصل‌ها سلسله مراتب صفحات سایت هستند که به خوانندگان انتقال داده می‌شوند، اما گوگل از این موضوع برای اطلاع از ارتباط سرفصل‌ها با کلمه کلیدی استفاده می کند. در حالی که ما با اندازه و وزن فونت متوجه سرفصل‌ها می‌شویم، گوگل باید اچ‌تی‌ام‌ال (HTML) صفحات را ببیند.

شش نوع تگ عنوان وجود دارد. اگر از یک سیستم مدیریت محتوا مانند وردپرس استفاده می‌کنید، یک منوی کشویی از تگ های عنوان را در ویرایشگر متن خود دیده اید. با این  حال می‌توانید Headerها را به صورت دستی با کدهای اچ‌تی‌ام‌ال هم پیاده‌سازی کنید.

  • <H1>

     همان عنوان صفحه است. شما باید فقط یک H1 در هر صفحه داشته باشید.

  • <H2>

     بخش‌های اصلی محتوای شما را تگ گذاری می‌کند. صفحه‌ای که بهینه‌سازی شده بسته به حجم محتوا می‌تواند بین دو تا ۲۲ H2 داشته باشد. اما همیشه باید دو H2 حاوی کلمه‌های کلیدی داشته باشید.

  • <H3>

    این تگ عنوان در بخش‌های بیش‌تری که درون هر قسمت از H2 به کار رفته‌اند استفاده می‌شود.

  • تگ <H4> تا <H6>
     این برچسب عنوان به لحاظ سئو ارزشی ندارد. و البته اگر محتوای شما تا این حد تکه‌تکه و جدا جدا باشد، احتمالا فوق‌العاده ناخوانا و غیرقابل فهم خواهد بود. البته گاهی می‌توان از H4 استفاده کرد، اما به ندرت دلیل واقعی برای استفاده از این برچسب وجود دارد.

آدرس URL

آدرس URL نشاندهنده آدرس یک صفحه از وبسایت است. اکثر سیستم‌های مدیریت محتوا مثل وردپرس یا جوملا در صورت نبود آدرس URL یک نشانی وب را به صورت خودکار برای صفحات ایجاد می‌کنند که گاهی یک رشته از اعداد است. اما بهتر است همیشه خودتان URL صفحات را با در نظر داشتن نکات زیر ویرایش کنید:

  • حاوی کلمه کلیدی مورد نظر باشد.
  • به جای فاصله، خط تیره به کار ببرید.
  • کوتاه باشند. در بیش‌تر موارد، خود کلمه کلیدی کافی است.

انگلیسی یا فارسی بودن URL خیلی مهم نیست و مهم خوانایی، کوتاه بودن و جذابیت URL برای کاربر است.

لینک دهی داخلی و خارجی

دو نوع لینک در سئو داخلی سایت وجود دارد: لینک های داخلی (لینک سازی داخلی) و لینک های خارجی (که به آن بک‌لینک هم گفته می‌شود) تعریف‌های ساده این دو لینک را در ادامه آورده ام:

لینک های داخلی

لینک های داخلی یا Internal Linkها لینک هایی هستند که خوانندگان را از صفحه‌ای به صفحه‌ دیگری از وب‌سایت شما می‌برند. صفحه شما نه تنها باید شامل لینک های داخلی باشد، بلکه سایر صفحات وب‌سایت شما باید به صفحه‌ای که بهینه‌سازی کرده‌اید لینک دهند.

هر جا که لینکی داده‌اید، انکرتکست (Anchor Text) باید مختص صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید بوده و حاوی کلمه‌ کلیدی آن هم باشد. با این کار، نه تنها تجربه کاربری وب‌سایت خود را بهتر می کنید، بلکه هر چه تعداد لینک هایی که کلمه کلیدی در انکرتکست به کار رفته‌اند بیشتر باشند، شانس بیشتری برای گرفتن رتبه‌های بالا در گوگل دارید.

لینک های خارجی

لینک های خارجی یا External Linkها لینک ها در صفحه وب‌سایت شما هستند که خوانندگان را به دامنه‌های دیگری می‌برند. بهترین روش سئو داخلی این است که به صفحاتی با موضوعات مربوط از وب‌سایت‌های با دامنه‌های معتبر لینک دهید. با این کار اعتماد گوگل را به دست می‌آورید. در وب سایت های معتبر توصیه شده است در مطالب خود دستکم به ۳ دامنه با کیفیت بالا لینک دهید.  

به روز رسانی محتوا

اهمیت تازگی محتواها بسته به شرایط مختلف متفاوت است، اما مهم است همیشه به صورت دوره‌ای صفحاتی که می‌خواهید رتبه خوبی بگیرند را به روز کنید. برای به روز کردن صفحات به این نکات توجه کنید:

  • اطلاعات جدید را به روز یا اضافه کنید.
  • لینک هایی را به محتوای جدید افزوده و لینک های شکسته یا مخدوش را هم حل کنید.
  • تصاویر قدیمی (به ویژه نمودارها و اسکرین‌شات‌ها) را با تصاویر جدید عوض کنید.
  • چک کنید و ببینید هدف کلمه‌ کلیدی محتوای شما عوض نشده باشد.

On-Page SEO در مقابل Off-Page SEO

برای فهمیدن تفاوت بین سئو داخل سایت (On-Page SEO) و سئو خارج سایت (Off-Page SEO) بهتر است به اصول پایه‌ای سئو برگردیم. در مجموع سه نوع اصلی سئو وجود دارد که خلاصه و مفید عبارتند از:

  • سئو داخلی: شامل تمام اقدامات در داخل سایت مانند بهبود محتوا یا اضافه کردن کلمات کلیدی که تنها در وب‌سایت خودتان انجام می‌دهید.
  • سئو خارجی: شامل اقداماتی که در سایر وب‌سایت‌ها انجام می‌گیرد و به بالا بردن بازدید سایت شما کمک می‌کند می‌شود. مواردی مانند بک‌لینک، تبلیغ در شبکه‌های اجتماعی، نوشتن مطالب مهمان و غیره شامل سئو خارج از سایت می‌شوند.
  • سئو فنی: که به سئو تکنیکال هم شناخته می‌شود، شامل تمام موارد فنی مانند ساختار سایت، نقشه سایت، سرعت، امنیت، داده‌های ساختاریافته یا اسکیما (Schema) و دیگر موارد است.

با این حال همپوشانی‌هایی هم بین این سه نوع اصلی از سئو وجود دارد. برای مثال اگر محتوای وب‌سایت شما با کیفیت نباشد (سئو داخل سایت)، طبیعتا بک‌لینک هم نخواهید گرفت (سئو خارج سایت) و فشرده‌سازی تصاویر (سئو داخل سایت) به سرعت صفحات وب‌سایت شما (سئو فنی) کمک می‌کند.

کلام آخر 

در این مقاله سعی کردم مفهوم سئو داخلی یا On Page سئو را توضیح داده و فاکتورهای موثر در آنرا بررسی کنم. درصد زیادی از کلمات در وب فارسی با همین کارهای اصولی ساده آن پیج به راحتی سئو شده و در گوگل رتبه می گیرند و حتی به نتایج 1 تا 3 گوگل هم می رسند. فقط درصد کمی از کلمات با رقابت بالا و سخت در وب فارسی داریم که سئو داخلی برای انها جوابگو نیست و نیاز به کمپین های آف پیج هم دارند.

هر کدام ازین فاکتورهایی که در این مقاله به آنها اشاره شد موضوع خاص خود را می طلبند که در مقالات دیگری به آنها می پردازم.

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را هم دنبال کنید.

سوالات متداول : 

سئو داخلی یا On-Page SEO به مجموعه روش هایی گفته می شود که در داخل سایت اجرا شده و به بهینه سازی سایت در نتایج جستجو کمک می کنند.

از جمله عوامل مهمی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از : عنوان صفحه، متاتایتل و متادیسکریپشن، آدرس صفحه، تحقیق کلمات کلیدی، سئو تصاویر، لینک دهی های داخلی و خارجی

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3141
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سئو داخلی یا On-Page SEO چیست و چطور آنرا بهبود دهیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.