آیا متخصص سئو باید برنامه نویسی بلد باشد؟ چه زبان هایی؟

2823 بازدید

افرادیکه به تازگی می خواهند وارد حوزه سئو شوند، همیشه این سوال برایشان پیش می آید که آیا سئو به کدنویسی نیاز دارد؟ آیا برای وارد شدن به سئو باید مهارت های برنامه نویسی بلد باشیم؟ اگر بخواهم پاسخ کوتاهی به این سؤال بدهم، باید بگویم نه؛ سئو معمولاً به دانش کدنویسی یا همان برنامه نویسی نیاز ندارد. ما می‌توانیم بدون یک خط کدنویسی، پروژه‌ سئو را به خوبی اجرا کنیم. با این حال، اگر بخواهم پاسخ طولانی‌تری به این سؤال بدهم، باید بگویم که داشتن آشنایی کلی با زبان های برنامه نویسی یا حتی توانایی ابتدایی در کدزنی، قطعاً یک مهارت مفید و مشگل‌گشا در سئو سایت خواهد بود. در این مقاله همراه من باشید تا در خصوص نقش زبان های برنامه نویسی در سئو بیشتر صحبت کنیم.

چرا سئوکار باید با برنامه نویسی آشنا باشد؟

میزان کار و گستردگی مهارت‌های متخصصان سئو تا حد زیادی به انتظارت کارفرما بستگی دارد. ممکن است در یک شرکت خاص کار کنیم که دایره فعالیت‌های بیشتری از یک متخصص سئو انتظار دارد. 

یا در مقابل، بعضی شرکت‌ها هم هستند که تعریف‌شان از متخصص سئو، صرفاً شخصی است که مقالات را در سایت بارگذاری کند و نگاهی به چگالی کلمات کلیدی بیندازد. 

این موضوع، یعنی اهداف شغلی و محل کارمان، در مورد سئو و کدنویسی هم صدق می‌کند. اگر قرار است برای یک شرکت بزرگ کار کنیم که خودش یک تیم فنی (اصطلاحا دولوپر) اختصاصی دارد یا از چند متخصص IT برای مشکلات سایت و برنامه نویسی اش استفاده می‌کند، نیازی به دانش کدنویسی نداریم. دراینصورت همین ابزارهای سئو و افزونه‌هایی که در دسترس هستند احتمالاً کافی باشند. 

البته حتی در چنین شرایطی، هرچه بتوانیم نیازها و چالش‌هایمان را به طور مؤثرتری به تیم فنی منتقل کنیم، کارمان را بهتر پیش می‌بریم. چراکه اعضای آن تیم به زبان دولوپرها (توسعه دهنده ها) صحبت می‌کنند و آشنایی چندانی با اصول سئو یا دیجیتال مارکتینگ ندارند. به همین دلیل است که می‌گویم یک آشنایی کلی با برنامه نویسی برای متخصصین سئو نیاز است.

سئوکار چقدر باید با برنامه نویسی آشنا باشد

سئو فنی (تکنیکال) همان دانش برنامه نویسی است؟

خیلی‌ها فکر می‌کنند سئو فنی یعنی برنامه‌نویسی. در حالی که اصلاً این‌طور نیست. سئو فنی یا تکنیکال، به بررسی و بهبود جنبه‌های فنی یک سایت که عمدتا بر روی سئو تاثیرگذارند، اشاره دارد. منظورم همه جنبه‌های فنی سایت نیست؛ صرفاً جنبه‌هایی که در مسیر بهبود رتبه و افزایش دیده شدن سایت در صفحه نتایج گوگل نقش ایفا می‌کنند.

سئو فنی بخش‌های زیادی دارد؛ با این حال طبق تجربه‌ای که من در این سال‌ها از مدیریت و اجرای پروژه های سئو داشتم، ایندکسینگ سایت (نمایش درست سایت برای گوگل و کاربران) و معماری اصولی وب‌سایت (Website Architecture) جز اصلی‌ترین مفاهیمی هستند که در سئو فنی باید بر آن‌ها مسلط باشیم. 

آیا این موارد نیازی به کدنویسی دارند؟ در 95 درصد مواقع نه!

این اصول با هدف بهبود رابط کاربری سایت و آسان‌تر شدن قابلیت درک آن برای خزنده های گوگل انجام می‌شوند. حالا در مسیر تحقق این اهداف، ممکن است مشکلاتی هم سر راهمان قرار بگیرد. در واقع همه چیز به این آسانی‌ها هم نیست…

اگر میخواهید با سئو فنی و پارامترهای کامل آن بیشتر آشنا شوید، می توانید مقاله سئو تکنیکال یا سئو فنی چیست؟ [+چک لیست] را مطالعه کنید.

سئو تکنیکال و برنامه نویسی

در چه مواقعی سئو نیاز به برنامه نویسی دارد؟

اگر در یک شرکت کوچک کار کنیم یا خودمان به صورت فریلنسری پروژه‌های سئو بگیریم، به احتمال زیاد مجبور می‌شویم خودمان تنظیمات فنی سایت را به عهده بگیریم. چون اکثر کارفرماها به طور جداگانه یک مسئول فنی برای سایت استخدام نمی‌کنند.  وقتی در آگهی استخدام می‌نویسند «کارشناس سئو»، منظورشان شخصی است که بتواند از پس مشکلات فنی سایت هم بربیاید.

برخلاف باور بیشتر مردم که فکر می‌کنند سئو صرفاً تحقیق کلمات کلیدی و بهینه‌سازی محتواست، این روزها وظایف دیگری هم به عهده کارشناسان سئو قرار می‌گیرد. عوامل دیگری مثل بهینه سازی سرعت سایت، بررسی و بهبود تگ‌های مهم HTML، کنترل متادیتاها و کدهای اسکیما و… وجود دارند که بر سئو تأثیر می‌گذارند و بی‌ربط به کدنویسی هم نیستند. 

در شرایطی که کارفرما هیچ پشتیبان فنی‌ای برای سایت نداشته باشد، احتمالاً از خودمان بخواهد که وارد عمل شویم و به این مسائل رسیدگی کنیم. اما اگر یک پشتیبان فنی دربست برای سایت وجود دارد، بهتر است روی وظایف اصلی سئو تمرکز کنیم و کارهای برنامه نویسی را به عهده آن پشتیبان بگذاریم.

اما باز هم تکرار می‌کنم، حتی اگر قرار باشد مشکل سایت را بگوییم و فقط دستورالعمل‌ها را به دیگران انتقال دهیم، در هر صورت به عنوان یک متخصص سئو، باید آشنایی اولیه با HTML و حتی CSS داشته باشیم. نه لزوماً در سطح بالا و به اندازه یک توسعه‌دهنده حرفه‌ای، فقط در حدی که به عوامل دخیل در استراتژی سئو ما مربوط باشد.

ارتباط سئوکار با تیم فنی (دولوپرها)

CSS و HTML؛ دو مهارتی که باید آن‌ها را جدی بگیریم…

از آنجاییکه اکثر وبسایت های ایرانی بر پایه وردپرس و زبان های نشانه گذاری HTML و CSS پایه گذاری شده اند، یک متخصص سئو حرفه‌ای حتماً باید این دو مهارت کدنویسی را بشناسد. حالا این آشنایی و شناخت هرچه بیشتر باشد بهتر است. به طور کلی دیجیتال مارکتینگ با HTML و CSS رابطه تنگاتنگی دارد.

HTML یک زبان نشانه‌گذاری یا به اصطلاح تخصصی markup language است. این زبان می‌تواند در مسیر بهینه‌سازی بخش‌های مختلف سایت همراهمان باشد و چالش‌های زیادی را برطرف کند. مثلاً می‌توان از آن در بهینه سازی تگ های سایت کمک گرفت. علاوه بر این، HTML به ربات‌های گوگل کمک می‌کند سایت‌مان را سریع‌تر پیدا و ایندکس کنند.

اما کاری که CSS انجام می‌دهد، بهینه‌سازی ظاهری و تجربه کاربر از وبسایت است. در واقع با افزودن چند کد CSS می‌توانیم بهترین UI/UX ممکن را ایجاد کنیم. 

دانش برنامه نویسی html و css

چند مثال از کاربرد برنامه نویسی در سئو

در ادامه، بعضی جنبه‌های سئو که نیاز به کدنویسی دارند را بیشتر بررسی می‌کنم:

1) بهینه‌سازی سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین معیارهای سئو تکنیکال است. بدون شک زمان بارگزاری طولانی بر رتبه‌بندی سایت در موتور جستجو، نرخ تبدیل و نرخ پرش کاربر تأثیر می‌گذارد. بعضی تکنیک‌های بهینه‌سازی سرعت سایت نیاز به برنامه نویسی دارند. 

مثلاً فرایند فشرده‌سازی فایل (File Compression) با دانش CSS، HTML و جاوا اسکریپت در بهترین حالت خود انجام می شود. در این بخش به کمک دانش برنامه نویسی می‌توانیم بسته به ماهیت فایل، حجم فایل‌ها را تا چندین کیلوبایت کاهش دهیم! بدیهی است که کاهش حجم فایل‌ها، باعث کاهش مدت‌ زمان لازم برای اسکن صفحات و سرعت بالای بارگذاری سایت خواهد شد.

2) تنظیمات طراحی سایت برای موبایل (ریسپانسیو بودن)

سایت‌های بهینه‌سازی شده برای موبایل قدرت بیشتری در سئو دارند. تعداد افرادی که از موبایل استفاده می‌کنند، روزبه‌روز بیشتر می‌شود. بنابراین گوگل سئو موبایل را به یکی از فاکتورهای اساسی خود تبدیل کرده است. 

ساخت یک سایت که به خوبی با موبایل سازگار باشد (ریسپانسیو)، نیاز به دانش بهینه‌سازی صفحات برای موبایل، رفع انسداد CSS (Unblocking CSS) و کار با ساختارهای جاوا اسکریپت دارد.

البته این مشکل در CMS وردپرس با توجه به ماهیت ریسپانسیو بودن اکثر قالب های آن، تا حدودی رفع شده و نیازی به کدنویسی خاصی در این حوزه نداریم.

3) داده‌های ساختاریافته (Structured Data)

داده‌های ساختاریافته یا Schema Markupها یک سری کدهای اسکیما است که می‌توانیم به HTML سایت خود اضافه کنیم. این کار باعث می‌شود ربات‌های موتور جستجو سریع‌تر در سایت‌مان بخزند، محتوا را بفهمند و آنها را سازماندهی کنند. داده‌های ساختاریافته نوعی ریزداده (microdata) هستند که به موتورهای جستجو کمک می‌کنند صفحات سایت را بهتر تحلیل و درک کند و نتایج دقیق‌تری به مخاطب ارائه دهند.

برای کار با کدهای اسکیما، نحوه تولید و بارگزاری آنها در صفحات مختلف سایت نیز تا حدودی نیاز به شناخت زبان های HTML و CSS است.

و اما کلام آخر …

بارها در مقالات سایت گفتم که دیجیتال مارکتینگ در دنیای امروز مثل یک میدان نبرد است. مانند هر میدان جنگ یا به طور کلی هر رقابتی، قبل از اینکه وارد جنگ شویم، باید کاملاً مجهز باشیم. اگر قرار است در این نبرد نقش واقعی متخصص سئو را داشته باشیم، باید به طور روزانه برای آموزش خود وقت بگذاریم و مهارت‌هایمان را بهتر و بهتر کنیم. خیلی‌ها فکر می‌کنند سئو نیازی به مهارت‌ برنامه‌نویسی ندارد. در حالی که اینجا دیدیم داشتن آشنایی ابتدایی و توانایی اولیه در کدنویسی چقدر می‌تواند به درد یک متخصص سئو بخورد.

سوالات متداول

جواب کوتاه این است که نه! نیاز ضروری به دانش برنامه نویسی برای شناخت سئو وجود ندارد. بیشتر سیستم‌های مدیریت محتوای امروزی (یا همان CMSها) بدون نیاز به کدنویسی کارهای مهم و اساسی سئو را انجام می‌دهند. 

متخصص سئو نیازی به داشتن دانش عمیق زبان‌های برنامه‌نویسی ندارد. آشنایی در سطح پایه با زبان‌های HTML، CSS، جاوااسکرپیت و البته PHP کافی است. در حدی که بفهمیم فرانت‌اند و بک‌اند سایت چطور کار می‌کنند، قابل قبول است. مثلاً موقع کار کردن با وردپرس داشتن دانش PHP به ما کمک می‌کند زبان و عملکرد آن را درک کنیم. 

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5742
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد آیا متخصص سئو باید برنامه نویسی بلد باشد؟ چه زبان هایی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنون از مقاله خوبتون
    آقای کیانی پس ما اگه فقط html و ccs رو بلد باشیم کافیه؟ اینطور که من متوجه شدم

    12

    1. خواهش میکنم
      تا حدود زیادی بله کارتون راه میوفته، شاید در پروژه های سئو خیلی خاصی نیاز به دونستن زبان های دیگه یا کار کردن با پارامترهای CWV باشید.

      13