الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

2341 بازدید

گوگل از الگوریتم‌های مختلفی مانند مرغ مگس خوار، الگوریتم پنگوئن و پاندا استفاده می‌کند تا مرتبط‌ترین و مفیدترین نتایج جستجو را به کاربران ارائه دهد. 

هر یک از این الگوریتم ها عبارات جستجو شده را به روش‌های مختلفی تفسیر می‌کنند. این کار تضمین می‌کند که نتایج جستجوی نمایش داده شده برای کاربران با کیفیت بالا، مبتنی بر مکان و سازگار با موبایل باشند. 

در این مقاله به معرفی یکی از مهم ترین و قدیمی ترین الگوریتم های گوگل به نام الگوریتم مرغ مگس خوار پرداخته‌ام، پس اگر می‌خواهید از سازوکار این الگوریتم گوگل سر در بیاورید با من همراه باشید.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

آپدیت مرغ مگس خوار در سال 2013، به منظور ایجاد یک اصلاح اساسی در الگوریتم جستجوی گوگل بود. 

به بیان دیگر، گوگل با این به‌روزرسانی می‌خواست که هدف پشت جستجوها را بررسی کند و به جای تطبیق کلمات با وب‌سایت‌ها، نتایج مرتبط‌تری را به کاربر ارائه کند.

زمانی که الگوریتم‌های پاندا و پنگوئن به‌روزرسانی شدند، باعث افت رتبه شدیدی در نتایج جستجو شد؛ اما الگوریتم مرغ مگس خوار تأثیر زیادی بر روی افت رتبه بندی نداشت.

چرا به آن مرغ مگس خوار می گویند؟

نام این الگوریتم از سرعت و دقت مرغ مگس خوار گرفته شده است. گوگل آن را در 26 سپتامبر 2013 معرفی کرد، در حالی که از یک ماه پیش در حال استفاده بود.

همچنین در این الگوریتم، توسعه دهندگان و نویسندگان وب سایتها تشویق شدند تا سایت خود را با نوشتن محتوای طبیعی به جای استفاده از کلمات کلیدی اجباری بهینه کنند.

چگونه الگوریتم مرغ مگس خوار بر سئو تاثیر می گذارد؟

واضح‌ترین تأثیر به‌روزرسانی مرغ مگس خوار بر سئو، کاهش تمرکز بر کلمات کلیدی بود. دیگر مهم نیست که کلماتی که در محتوای خود استفاده می‌کنید مستقیماً با کلمات استفاده شده در جستجوی شخص مطابقت داشته باشند.

برخی افراد تصور می‌کردند که استفاده از کلمات کلیدی منسوخ شده‌اند؛ اما در واقع نوع اهمیت آنها تغییر پیدا کرده است.

امروزه، به جای نوشتن یک محتوا برای کلمه کلیدی خاص، باید محتوایی ایجاد کنید که به موضوعات خاصی بپردازد.

تحقیق کلمات کلیدی همچنان مهم است، زیرا به تولید کنندگان محتوا و مدیران وب سایت کمک می‌کند تا موضوعات لازم برای تولید محتوایشان را پیدا کنند و ببینند که کاربران چه محتواهایی را جستجو می‌کنند. همچنین کمک می‌کند تا ببینید آیا محتوایی که تولید کرده‌اید با مشتریان هدفتان هماهنگ هست یا نه.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

گراف دانش و جستجوی معنایی

برای اینکه درک بهتر و کامل‌تری از هدف الگوریتم مرغ مگس خوار داشته باشید، ابتدا باید با ویژگی‌های موتور جستجوی گوگل که بیشترین تأثیر را دارند آشنا شوید.

یک سال قبل از انتشار مرغ مگس خوار، گوگل knowledge graph یا همان گراف دانش را راه اندازی کرد.

گراف دانش یک نمودار نیست، بلکه مجموعه‌ای از ویژگی‌هایی است که به سوالات کاربران پاسخ‌های دقیقی در مورد افراد، مکان و چیزها ارائه می‌کند.

زمانی که جستجویی در گوگل انجام می‌دهید، می‌توانید گراف دانش را در صفحه نتایج جستجو مشاهده کنید.

به تصویر زیر نگاه کنید که عبارت “مایکروسافت” در گوگل سرچ شده است.

علاوه بر سایت‌های پیشنهادی درمورد این عبارت جستجو شده، در سمت راست صفحه باکسی را می‌بینید که اطلاعات جامعی درمورد شرکت مایکروسافت ارائه کرده است. به این باکس گراف دانش یا knowledge graph گفته می‌شود.

اما گوگل چگونه تشخیص می‌دهد که این نتایج هدف کاربر را بر طرف می‌کنند؟

در اینجاست که جستجوی معنایی وارد بازی می‌شود. در جستجوی معنایی تلاش شده است تا نتایج SERP فراتر از کلمه کلیدی سرچ شده باشند. 

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی معنایی (Semantic Search)

در قلب مرغ مگس خوار مفهوم بسیار مهم سمانتیک Semantic یا مفهوم گرایی (معناگرایی / جستجوی معنایی) نهفته است. اگرچه تشخیص بین دو مفهوم متفاوت و در عین حال مشابه برای انسان آسان است اما کامپیوترها، ماشین ها و الگوریتم ها قابلیت درک مفاهیم را ندارند.

جستجوی معنایی به معنای بهبود نتایج جستجو با تمرکز بر نیت کاربر و نحوه ارتباط موضوع جستجو با اطلاعات دیگر است. اساساً جستجوی معنایی به جای تمرکز بر مجموعه ای از کلمات کلیدی، بر تعیین معنای واقعی یک کاربر متمرکز است و سپس نتایج مرتبط را ارائه می دهد.

برای مثال، اگر کاربری عبارت “آب و هوا” را جستجو کند، به احتمال زیاد به دنبال پیش‌بینی آب و هوا برای منطقه خود است، نه توضیحی درباره علم یا تاریخچه هواشناسی.

مرغ مگس خوار و جستجوی معنایی

به عنوان مثال در این جستجو، گوگل تشخیص می دهد که با جستجوی “آب و هوا” من به دنبال آب و هوای تهران هستم، بنابراین نتایج آب و هوا و سایت های مرتبط برای جستجوی لوکال را به من نمایش می دهد.

البته، الگوریتم های گوگل نمی توانند کاملاً از آنچه کاربر می خواهد مطمئن شوند، بنابراین برای اطمینان از پیدا کردن نتایج، طیف وسیعی از نتایج را به کاربر ارائه می کند.

گوگل اطلاعات محلی به کاربر ارائه می‌کند (حتی اگر این جستجو در تب ناشناس Incogniton انجام شود اما هنوز مکان کاربر را ردیابی می‌کند)، لینکی به سایت های آب‌وهوا، یک صفحه ویکی‌پدیا برای عبارت “آب‌وهوا” و برخی اطلاعات دیگر.

نشانه های مرغ مگس خوار در جستجوها

یکی از اهداف مرغ مگس خوار تبدیل جستجوی معنایی از یک مفهوم به یک واقعیت بود و در نهایت به عنوان یک استاندارد در نتایج جستجو تبدیل شد. 

برای مثال اگر کسی “غذای چینی” را جستجو کند، نتایجی مانند مکان رستوران‌های چینی، طرز تهیه و اطلاعات مرتبط به غذاهای چینی نشان داده می‌شود، نه نتایجی مربوط به زندگی مردم چین.

الگوریتم مرغ مگس خوار و تاثیر بر جستجوی صوتی

با به‌روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار، گوگل گامی به سوی افزایش استفاده از جستجوی صوتی برداشته است.

زمانی که مرغ مگس خوار در سال 2013 منتشر شد، “جستجوی صوتی” موجی در جامعه سئو ایجاد کرده بود. 

با به‌روزرسانی الگوریتم مرغ مگس خوار، جستجوی معنایی هم به جستجوی صوتی اضافه شد و سعی بر این شده تا هدف کاربر را از جستجو بررسی کند، نه صرفاً عبارت جستجو شده را.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی لوکال

در حالی که جامعه سئو در تلاش بود تا اثرات مرغ مگس خوار را بر روی وب درک کنند، سئو محلی یا همان Local SEO با این به‌روزرسانی دچار تغییراتی شد.

جامعه سئو حدس می‌زد که مرغ مگس خوار ممکن است اثرات زیر را بر نتایج Local Search داشته باشد:

  • بومی سازی بیشتر نتایج ارگانیک برای کوئری‌هایی با هدف محلی
  • نمایش نتایجی از نوع دایرکتوری در نتایج محلی – ارگانیک

چگونه محتوا را برای مرغ مگس خوار بهینه کنیم؟

با به‌روزرسانی مرغ مگس خوار، گوگل این موضوع را واضح‌تر نشان داد که نگرانی اصلی آنها تجربه کاربر نهایی است؛ بنابراین، برای بهینه سازی صحیح محتوای خود، باید نکات زیر را دنبال کنید:

  • کاربران هدف خود و سفر مشتری را مشخص کنید.
  • از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی در مورد کلمات کلیدی و موضوعاتی استفاده کنید که مردم مرتباً به دنبال آنها هستند.
  • محتوایی ایجاد کنید که از کلمه کلیدی به طور طبیعی در سراسر متن استفاده کند، از جمله در تگ‌های H1 و H2 و همچنین داخل متن. این کلمه کلیدی همچنین باید در تگ‌های alt برای تصاویر و در توضیحات متا استفاده شود تا هم برای بازدیدکنندگان احتمالی و هم برای گوگل بسیار واضح باشد که سایت شما با این موضوع خاص مرتبط است.
  • گاهی اوقات از کلمات کلیدی مرتبط در محتوای خود استفاده کنید تا ارتباط خود را بیشتر نشان دهید.
  • عملکرد متن تان را بررسی کنید از جمله ترافیک، تعامل و تأثیر بر تبدیل‌ها، بنابراین می‌توانید نگاه دقیق‌تری به میزان دسترسی محتوا به مخاطبان هدف و رسیدن به اهدافتان داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند تا استراتژی‌های خود را در حرکت روبه‌جلو اصلاح و تنظیم کنید.

چگونه می توانیم بفهمیم که الگوریتم مرغ مگس خوار بر روی سایت تاثیر داشته است؟

در جستجوهای محلی، صاحبان مشاغل در موتورهای جستجو کاهش بازدید را تجربه کردند.

اگر وب سایتتان با کاهش ترافیک یا رتبه بندی مواجه شده است بهتر است به به‌روزرسانی‌های دیگر گوگل مانند پاندا یا پنگوئن نگاهی بیندازید. 

نتیجه گیری 

الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل یک آپدیت مهم در دنیای سئو بود، زیرا تأثیر زیادی بر نحوه تفسیر وب سایت‌ها توسط موتور جستجو و یافتن نتیجه بهینه‌تر برای کاربران داشت. برندهایی که می‌خواهند رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کنند، باید محتواهای خود را از نظر جستجوی معنایی بهینه سازی کنند تا هدف کاربران را برطرف کنند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4518
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.