12 دلیلی که گوگل سایت را ایندکس نمی کند + راه حل

2761 بازدید

به قول امروزی‌ها، خیلی زور دارد که هزینه و زمان زیادی برای سایت‌مان خرج کنیم و در نهایت ببینیم محتوای سایت مان هیچ رتبه‌ای در گوگل کسب نکرده! فرایند سئو و تولید محتوا آنقدر خسته‌کننده و طاقت‌فرساست که فعالان حوزه دیجیتال مارکتینگ انتظار دارند گوگل در نهایت برخورد مناسبی با محتوای‌شان داشته باشد و اصطلاحاً آن را ایندکس کند. اما خیلی اوقات به دلایل مختلفی این اتفاق نمی افتد!

حال این سؤال به وجود می‌آید که دلایل ایندکس نشدن محتوا در گوگل چیست؟ چرا سایت‌مان در نتایج گوگل نمایش داده نمی‌شود؟ اگر مخاطبان نتوانند محتوایمان را در گوگل پیدا کنند، تمام تلاش‌های بازاریابی دیجیتیال‌مان از تولید محتوا تا کارهای دیجیتال مارکتینگ به خطر می‌افتد.

در این مقاله قرار است به متداول‌ترین دلایل ایندکس نشدن سایت توسط گوگل اشاره کنم و راهکارهای عملی برای رفع آن ارائه دهم. پس همراه من باشید.

ایندکس شدن محتوا به چه معناست؟

قبل از اینکه بروم سر اصل مطلب، بهتر است به این سؤال پاسخ دهم که منظور از ایندکس شدن چیست؟ وقتی می‌گوییم گوگل محتوایمان را ایندکس کرده، دقیقاً چه اتفاقی افتاده است؟ 

همانطور که در مقاله سئو چیست؟ همه چیز در مورد سئو و بهینه سازی سایت (SEO) و در بخش فرایند موتورهای جستجو صحبت کردم، فرایند ایندکسینگ مرحله دوم موتورهای جستجو برای جمع آوری و ذخیره سازی صفحات در سطح وب است.

به زبان ساده، اگر صفحه‌ای توسط ربات‌های خزنده گوگل بازدید شده و از نظر محتوا و پرداختن به نیت کاربر صلاحیت‌های لازم را داشته باشد، توسط گوگل ایندکس (Index) می‌شود. صفحات ایندکس شده یا به فارسی «نمایه شده» را می‌توان در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کرد. 

اگر صفحه‌ای از سایت توسط گوگل ایندکس شود، وقتی کاربر کلمات کلیدی به کار رفته در آن صفحه را جستجو کند، گوگل آن صفحه را در نتایج جستجو به کاربر پیشنهاد می‌دهد.

برای اینکه سایت‌مان در پایگاه‌داده (یا فهرست صفحات گوگل) ایندکس شود، باید قوانین خاصی را دنبال کنیم که به نام دستورالعمل‌های وب‌مستر گوگل (Google’s Webmaster Guidelines) معروف هستند. اما بعضی وقت‌ها حتی با رعایت دستورالعمل‌های گوگل هم ممکن است سایت‌مان به درستی ایندکس نشود و تلاش‌های‌مان به باد برود. با این حال، خبر خوب این است که همۀ این دلایل قابل اصلاح هستند.

چرا سایت من در گوگل نمایش داده نمی‌شود؟

قبل از اینکه وارد جزئیات شویم، به نظرم لازم است درباره یک نکته خاص صحبت کنیم. بعضی اوقات حتی با ایندکس شدن نیز همچنان صفحه در گوگل نمایش داده نمی‌شود. 

ربات‌های خزنده گوگل بعد از جستجوی کلمه کلیدی توسط کاربر، بین میلیون‌ها صفحه می‌خزند تا بهترین‌ و مرتبط ترین نتایج را برای مخاطب فهرست کنند. حال اگر صفحه ما از استانداردهای گوگل برخوردار باشد و مطابقت خوبی با نیت کاربر داشته باشد، احتمالاً در نتایج گوگل نمایش داده شود. 

با این حال، اگر ‌سایت‌هایی وجود داشته باشند که محتوای بهتری ارائه ‌‌دهند، استانداردهای فنی بالاتری داشته باشند، روی UX و UI سایت‌شان بهتر کار کرده‌ باشند و از اعتبار بالاتری برخوردار باشند، الگوریتم های گوگل آن‌ها را ترجیح می‌دهد.  

این موضوع می‌تواند بر رتبه سایت‌مان تأثیر بگذارد و باعث شود از صفحه نتایج گوگل خارج شویم. به غیر از بحث رقابت، دلایل دیگری هم برای ایندکس نشدن سایت وجود دارد که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنم.

12 دلیل ایندکس نشدن سایت در گوگل

1) جدید بودن وب‌سایت  

اگر سایت‌مان را به تازگی ساخته باشیم، گوگل به زمان نیاز دارد که صفحاتش را ایندکس کند. طبق تجربه در پروژه ها و مشاوره سئو ، خیلی وقت‌ها شاهد هستم که سایت‌های جدید ایندکس نمی‌شوند یا خیلی دیر ایندکس می شوند. در حالت معمول، چندین هفته‌ای طول می‌کشد تا گوگل صفحات سایت جدید را ایندکس کند. 

برای بررسی اینکه آیا گوگل از وجود سایت‌مان باخبر است یا نه، می‌توانیم از یک روش خاص استفاده کنیم. مثلاً فرض کنیم من می‌خواهم ببینم گوگل سایتم را به رسمیت می‌شناسد یا نه. باید عبارت زیر را در گوگل سرچ کنم:

Site:hesamkianikhah.com

 اگر حداقل یک نتیجه وجود داشته باشد، به این معنی است که گوگل سایت‌ ما را شناسایی کرده و به رسمیت می‌شناسد. اما اگر هیچ نتیجه‌ای وجود نداشت، گوگل برای ایندکس صفحات‌ سایت مان به زمان بیشتری نیاز دارد.

2) چک کردن فایل Robots.txt

فایل robots.txt به عنوان راهنمای خزنده های موتورهای جستجو یکی از مهم ترین عواملی است که در ایندکس نشدن سایت باید به دنبال آن بگردیم. این فایل با تعریف دستورالعمل های خاصی می تواند دسترسی ربات های خزنده را به سایت مسدود کند!

اگر دسترسی وب‌سایت خود را توسط دستورالعمل های robots.txt مسدود کرده‌اید و در واقع به گوگل گفته‌اید که یک سری URLها را بررسی نکند، گوگل از این صفحات بازدید نمی‌کند که در نتیجه باعث می‌شود سایت یا صفحاتی از سایت در نتایج گوگل حضور نداشته باشند.

برای پیدا کردن مشکل ایندکس نشدن سایت این فایل را حتما بررسی کنید. دستورات Disallow به ربات های خزنده این پیغام را می دهند که URL مربوط به آن دستور را بررسی نکند :

/ : Disallow
* : User-agent 
User-agent: Googlebot

به طور مثال، دراین حالت این دستورات دسترسی ربات Googlebot را به کل سایت مسدود کرده است که نتیجه آن عدم ایندکس شدن سایت توسط گوگل است.

3) نوایندکس کردن سایت وردپرسی

سایت هایی که در حال تعمیر یا راه اندازی هستند، برای اینکه محتویات وبسایت در حال تغییرشان در نتایج گوگل ایندکس نشود، دسترسی کل وبسایت را از بخش تنظیمات مسدود می کنند یا اصطلاحا کل سایت را نوایندکس می کنند.

در این حالت هیچیک از صفحات سایت به سبب تیک زدن این گزینه ایندکس نمی شود. پس اگر وبسایت وردپرسی دارید و سایت تان در نتایج گوگل ایندکس نشده است، حتما این بخش را کنترل کنید.

4) نداشتن بک‌لینک کافی

یکی دیگر از دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل، نداشتن بک‌لینک با‌کیفیت است. گرفتن لینک از سایت‌های دیگر یکی از آن عواملی است که به طور جدی بر رتبه‌بندی سایت تأثیر می‌گذارد و به نظر من یکی از 3 فاکتور اصلی رتبه گرفتن در نتایج گوگل است. 

ساده‌ترین راه برای اینکه بفهمیم سایت‌مان چقدر بک‌لینک دارد، استفاده از Ahref’s backlink checker  است.

5) فاقد اعتبار بودن سایت

اعتبار یک سایت می‌تواند به عوامل زیادی بستگی داشته باشد. عمر دامنه، مدت‌زمانی که کاربران در سایت صرف می‌کنند و تعداد بک‌لینک‌های باکیفیت، سه پارامتر اصلی اعتبار سایت محسوب می‌شوند. 

البته به نظر من، باز هم اینجا بک‌لینک‌های باکیفیت تأثیر بیشتری دارند. یعنی اگر موفق شویم از سایت‌های معتبر که عمر و اعتبار بیشتری دارند بک‌لینک بگیریم، راحت‌تر به نتایج گوگل راه پیدا می‌کنیم. 

از طرفی، هر چه تعداد لینک‌های داخلی سایت را بیشتر کنیم، به طور غیرمستقیم نقشه موضوعی سایت خود را به ربات‌های گوگل نمایش می‌دهیم. سایت‌هایی که نقشه ساختاریافته‌تری داشته باشند، راحت‌تر توسط گوگل ایندکس می‌شوند.

6) رضایت‌بخش نبودن عوامل Google EAT  

گوگل در چندسال اخیر برای رتبه دادن به سایت‌ها روی چند عامل اساسی تمرکز کرده که با عبارت Google EAT مشهور شده‌اند. این موتور جستجو برای ارزیابی کیفیت محتوا، سه فاکتور اساسی زیر را بررسی می‌کند.

  • تجربه و تخصص (Expertise)
  • اصالت (Authority)
  • اعتماد (Trustworthiness)

این عوامل به ویژه برای سایت‌هایی که ممکن است محتوا و عملکردشان تأثیر واقعی روی کاربر بگذارد اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. سایت‌های فروشگاهی، مالی، پزشکی، اخبار و حقوق، باید روی Google EAT خود بیشتر کار کنند.

این سایت‌ها باید به گوگل ثابت کنند توسط متخصصین معتبری مدیریت می‌شوند. کارشناسانی که در زمینه خود دارای صلاحیت هستند و می‌توانند در قبال مسئولیت‌شان پاسخگو باشند. بهترین راهکارهای ممکن برای داشتن Google EAT بالا عبارت‌اند از:

  • روی شهرت سایت خود کار کنیم. مطمئن شویم سایت‌مان با نظرات منفی زیاد و احساسات بد همراه نیست.
  • اطلاعات تماس ارائه دهیم. اگر سایت جزئیات تماس واضح و دقیقی ارائه دهد، گوگل و کاربران دقیقاً می‌دانند چه کسی پشت محتوا و عملکرد سایت است.
  • با محتوای تخصصی و عمیق، اعتبار و تجربه خود را ثابت کنید.
  • محتوای سایت باید مرتبط و معنادار باشد و بتواند ارزش خاصی برای کاربران ایجاد کند.

7) عدم تطابق صفحات سایت با هدف جستجو

مأموریت گوگل ارائه مفیدترین و مرتبط‌ترین نتایج به کاربرانش است. به همین دلیل، حتماً باید محتوا و استراتژی کلمات کلیدی خود را با نیازهای مخاطب هدف هماهنگ کنیم. محتوای ارزشمند، در عین اینکه به مخاطب سود می‌رساند، می‌تواند او را نسبت به موضوع مقاله و هدف برند علاقه‌مند کند. گوگل برای صفحاتی که به کاربران کمکی نمی‌کنند هیچ ارزشی قائل نیست و این خود دلیلی برای ایندکس نشدن محتوای سایت است.

به طور کلی چهار نوع هدف جستجو وجود دارد که می‌توانیم محتوای‌مان را بر این اساس تولید و منتشر کنیم:

  • اطلاعاتی (Informational): کاربر می‌خواهد درباره یک موضوع آموزش ببیند.
  • ناوبری (Navigational): کاربر به دنبال یک سایت خاص است.
  • معامله‌ای (Transactional): کاربر می‌خواهد فوراً خرید کند.
  • تجاری (Commercial): کاربر برای اینکه درباره خریدش تصمیم بگیرد، به دنبال منابع تحقیقاتی مناسب است.

8) وجود محتوای تکراری    

وقتی یک صفحه وب مشابه در چند URL مختلف قابل دسترسی باشد، اصطلاحاً می‌گوییم محتوای تکراری یا Duplicate content داریم. معمولاً گوگل محتوای تکراری را ایندکس نمی‌کند. چرا؟ چون محتوای تکراری در دیتابیس گوگل نوعی فضای غیرضروری اشغال می‌کند. در چنین شرایطی، گوگل صفحه‌ای را که محتوای باکیفیت را برای اولین بار منتشر کرده ایندکس می‌کند.

9) جریمه‌های گوگل  

یکی دیگر از دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل جریمه‌هایی است که این موتور جستجو برای سایت‌ها وضع می‌کند. الگوریتم های گوگل سایت یا صفحه‌ای که مشکلات خاص کیفی داشته باشد را جریمه (اصطلاحا پنالتی) و از نتایج خود خارج می کند.

اگر سایت‌مان جریمه شده باشد، پیامی در گوگل سرچ کنسول دریافت می‌کنیم. بعد از مشاهده چنین پیامی باید با دنبال کردن دستورالعمل‌های گوگل، جریمه گوگل را رفع و رجوع کنیم.

10) مناسب نبودن سایت برای موبایل  

در چند سال اخیر سازگار بودن سایت با موبایل (ریسپانسیو بودن) برای ایندکس شدن سایت توسط گوگل خیلی مهم شده است. در واقع مهم نیست محتوای سایت‌مان چقدر عالی باشد، اگر صفحات سایت برای مشاهده در موبایل یا تبلت بهینه نشده باشد، رتبه مناسبی در نتایج نخواهد گرفت یا در بدترین حال آن صفحه یا سایت ایندکس نمی شود.

11) استفاده از زبان برنامه‌نویسی پیچیده 

اگر برای طراحی و بهبود عملکرد سایت‌مان از زبان برنامه‌نویسی خاصی استفاده می‌کنیم، باید در صحیح‌ترین شکل ممکن با آن کار کنیم. جدای از ماهیت زبان برنامه‌نویسی، زمانی که تنظیمات آن نادرست باشد و ربات‌های گوگل نتوانند به درستی به کدهای سایت دسترسی داشته باشند یا کدها را بخزند، طبیعتاً مشکل ایندکس شدن خواهیم داشت. 

12) سرعت پایین سایت  

گوگل تمایلی به ایندکس کردن سایت‌های کند ندارد. اگر ربات‌های گوگل تشخیص دهند سرعت بارگذاری صفحه‌ای بالاست، بی‌خیالش می‌شوند و سراغ سایت با محتوای پرسرعت‌تری می‌روند. 

در چنین شرایطی، استفاده از Google Page Speed Insights می‌تواند راهگشا باشد. به کمک این ابزار می‌توانیم بخش‌هایی از سایت که نیاز به بهبود سرعت دارند را شناسایی کنیم. 

سایت webpagetest.org هم بد نیست. این سایت به ما اطلاع می‌دهد که آیا سایت‌مان با سرعت کافی بارگزاری می‌شود یا خیر. همچنین کمک می‌کند المان های مشکل‌ساز سایت را پیدا کنیم و آن‌ها را برطرف کنیم.

و اما کلام آخر …

جذب ترافیک ارگانیک برای دیجیتال مارکتینگ ضروری است. بازدیدهای ارگانیک به ما کمک می‌کنند حضور آنلاین خود را تقویت کنیم، دسترسی بیشتری به جامعه هدف داشته باشیم و سطح آگاهی از برندمان را بیشتر کنیم. اما برای اینکه همه این اتفاقات خوشایند رخ دهند، سایت‌مان باید ایندکس شده و در نتایج موتورهای جستجو نمایش داده شود.

اگر خدایی‌نکرده متوجه شدیم بعد از تلاش‌های روزمره و شب‌بیداری‌های طاقت‌فرسا، همچنان خبری از ایندکس شدن سایت‌مان در گوگل نیست، احتمالاً با مرور لیستی که اینجا آوردم می‌توانیم ریشه مشکل را پیدا کنیم.

سوالات متداول

اگر ربات‌های خزنده گوگل صفحاتی از یک سایت را بازدید کنند و تشخیص دهند از نظر محتوا و پرداختن به نیت کاربر صلاحیت‌های لازم را دارد، آن را ایندکس می‌کنند. صفحات ایندکس شده یا به فارسی «نمایه شده» را می‌توان در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کرد.

بستن دسترسی به سایت توسط فایل robots.txt، نوایندکس کردن کل سایت، کیفیت نداشتن محتواهای تولیدی، نداشتن اعتبار وبسایت و بهینه نبودن سایت برای موبایل از جمله مهم‌ترین دلایل ایندکس نشدن سایت در گوگل هستند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5783
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد 12 دلیلی که گوگل سایت را ایندکس نمی کند + راه حل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام
      ببینید به عوامل مختلفی بستگی داره
      ممکنه صفحات اضافی تون انقدر زیاده که صفحات اصلی تون هنوز ایندکس نشده
      یا ممکنه محتوای منظمی رو در حال حاضر تولید نمیکنید
      یا شاید هم سایت نوایندکسه و بخاطر همین گوگل ایندکس اش نکرده

      18

  1. ممنون از مقاله خوبتون،من تو سایتم یکسری محصول دارم ک امکان تغییر محتواش نیست یعنی همه یکین فقط مدلشون ی فرق کوچیک داره.جدیدا از هر ۱۰ تا یکی ایندکس میشه،چیکار کنم این مشکلم رو حل کنم!؟

    15

    1. خواهش میکنم
      گوگل این موضوع رو کاملا درک میکنه و این مشکل هم فقط مشکل شما نیست. خود گوگل میگه لازم نیست تمام محصولاتتون ایندکس بشه
      توصیه ای که میکنم اینه که محصول اصلی تون رو تشخیص بدین و سایر محصولات مشابه رو روش کنونیکال کنید و بعدش هم اعتبار سایت تون رو کم کم ببرید بالا

      15