یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟

2471 بازدید

چند وقت پیش داشتم یک کتاب می‌خواندم به اسم «قله» که روان‌شناس مشهور سوئدی «آندرس اریکسون» آن را نوشته. اریکسون در کتاب قله این نظریه را مطرح کرده که یادگیری یک مهارت جدید به ده هزار ساعت تمرین نیاز دارد. 

ده هزار ساعت می‌شود چیزی حدود 13 ماه تمرین مداوم. یعنی 13 ماه نخوریم و نخوابیم و جایی نرویم و به صورت مداوم تمرین کنیم. بعد یاد سئو افتادم و در ذهنم سعی کردم به این سؤال پاسخ دهم که یادگیری سئو چقدر طول می‌کشد؟ ده هزار ساعت؟ پنج هزار ساعت؟ یا شاید یک دوره آموزشی 6 ساعته کافی باشد…؟

جرقه‌زدن همین سؤال باعث شد تصمیم بگیرم یک مقاله در این باره بنویسم. این مطلب را با روش‌های یادگیری سئو شروع می‌کنم. یعنی اول می‌بینیم چه روش‌هایی برای یادگیری سئو وجود دارد، بعد در این باره تصمیم می‌گیریم که کدام روش بهتر است و مدت زمان یادگیری سئو چقدر است. پس با من همراه باشید.

مدت زمان یادگیری سئو

سئو چیست؟

سئو یعنی بهینه‌سازی یک سایت و صفحات آن برای موتورهای جستجو. یعنی وقتی شروع به یادگیری سئو می‌کنیم، قرار است مهارتی را یاد بگیریم که این مهارت باعث بهبود و ارتقای یک سایت می‌شود و تعداد بازدیدکنندگانش را بیشتر ‌کند. 

بنابراین اساساً هدف از سئو کسب رتبه بالاتر در نتایج موتور جستجو برای کلمات کلیدی مرتبط است. با این حال، تفاوت سئو با مهارت‌های دیگر این است که سئو جنبه‌های زیادی دارد و بی‌انتهاست. یعنی مثل یک ورزش خاص نیست که با یادگیری چند تکنیک و سپس تمرین‌کردن بتوانیم روی آن مسلط شویم. بنابراین حواستان باشد که هیچ‌کس نمی‌تواند ادعا کند به خدای سئو تبدیل شده و دیگر باید یادگیری را کنار بگذارد و فقط پروژه انجام دهد.

چرا یادگیری سئو مهم است؟

حالا دیگر خیلی از مردم برای رفع نیازهایشان از موتورهای جستجو مثل گوگل، بینگ و یاهو استفاده می‌کنند. البته در ایران موتور جستجوی اصلی گوگل است. برای همین اکثر قریب به اتفاق صحبت‌های من مربوط به گوگل می‌شود. 

وقتی کاربران اینترنت به دنبال محصول یا محتوایی باشد که سایت شما ارائه می‌دهد، این گوگل است که پس از جستجوی کلمه کلیدی، سایت شما را به در صفحه نتایج به مخاطب پیشنهاد می‌دهد. بنابراین گوگل مثل یک جاده است که مردم را به سایت شما روانه می‌کند. 

بنابراین اگر بخواهیم ترافیک یا بازدید هدفمندی به سایت خود جذب کنیم، باید آن را برای گوگل بهینه کنیم. بهینه‌سازی سایت برای گوگل (سئو) به ما کمک می‌کند سایت خود را به رتبه های برتر گوگل برسانیم و از این طریق، تعداد بازدیدکننده بیشتری دریافت کنیم.

چه روش‌هایی برای یادگیری سئو وجود دارد؟

روش‌های کسب مهارت در سئو یکی دوتا نیستند و به تعداد انسان روی کره زمین، راه برای یادگیری سئو وجود دارد. با این حال، برای پاسخ به این سؤال که یادگیری سئو چقدر زمان می‌برد، لازم دیدم 4 روش اصلی کسب مهارت در این زمینه را معرفی کنم و در مورد هرکدام توضیحاتی ارائه دهم:

یادگیری سئو به سبک کارآموزی

یکی از ارزان‌ترین و شاید کارآمدترین روش‌ها برای یادگیری سئو کارآموزی است. شما در دوره کارآموزی تجربیات فنی خوبی کسب می‌کنید و اصطلاحاً خاک سئو را می‌خورید. اینجا علاوه بر اینکه سئو را به شکل عملی یاد می‌گیرید، اگر تصمیم به استخدام به عنوان سئوکار داشته باشید، با فضای کاری آن آشنا می‌شوید.  

با این حال، دوره‌های کارآموزی بگیر نگیر دارند. بعضی وقت‌ها ممکن است سرپرستی که قرار است به شما آموزش دهد فرد باتجربه و متخصصی نباشد و اطلاعات نادرستی به شما دهد. من پیشنهاد می‌کنم اگر قرار است در یک دوره کارآموزی سئو شرکت کنید، به فکر خرید یک دوره آموزشی مقرون‌به‌صرفه هم باشید. این‌طوری همراه با کارآموزی می‌توانید اطلاعات تخصصی بیشتری کسب کنید.  

دوره کارآموزی به شما کمک می‌کند با یکی دو متخصص خوب آشنا شوید و بعداً همچنان با آنها در ارتباط باشید. 

یادگیری سئو به سبک کارآموزی چقدر طول می کشد؟

به نظر من در روش کارآموزی اگر سرپرست خوبی داشته باشید، مدت زمان یادگیری سئو شما چیزی بین 8 ماه تا یک سال خواهد بود.

یادگیری سئو به روش خودآموز

خیلی‌ها هستند که دوست دارند تنهایی دل به جاده بزنند و سئو را به صورت خودآموز یاد بگیرند. اگر از این جمله افراد هستید، خوشبختانه منابع خیلی خوبی هم در سایت‌های فارسی و هم در یوتیوب و آپارات وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. اگر به زبان انگلیسی مسلط هستید، خیلی در این زمینه جلو می‌افتید و بهتر و تخصصی‌تر می‌توانید یاد بگیرید. 

SEO starter guide که مربوط به خود گوگل است می‌تواند شروع خوبی باشد. یا سایت معتبر moz هم به عنوان قدیمی‌ترین سایت ارائه‌کننده آموزش سئو در جهان، مطالب خوبی در زمینه یادگیری سئو دارد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.

البته، خودآموزی می‌تواند معایبی هم داشته باشد. اجازه دهید یک مثال بزنم. همه ما عاشق خلبانی هستیم. حتی تماشاکردن نحوۀ کار خلبان‌ها و یادگیری تئوری پرواز هم برایمان خیلی لذت‌بخش و ساده به نظر می‌رسد. اما اگر در کابین خلبان بنشینیم، طی چند ثانیه باید فاتحه هواپیما و مسافرانش را خواند. 

اگرچه یادگیری سئو به صورت خودآموز برای آموزش مبانی سئو خوب است و اطلاعات خوبی در مورد مفاهیم اصلی به شما می‌دهد، اما فراموش نکنید که یادگیری دانش‌محور به هیچ وجه کافی نیست. شاید اینجا بتوانید به صورت تئوری با خزنده‌های گوگل، متاتگ‌ها، لینک‌سازی داخلی و سئو کلاه‌ سیاه آشنا شوید، اما این آشنایی به پای یادگیری در میدان تجربه نمی‌رسد.

به نظر من تئوری سئو تنها 30 درصد قضیه است. شرط اصلی یادگیری سئو، به کار بردن آن چیزی است که می‌آموزید. بنابراین تا خودتان به صورت عملی یک پروژۀ سئو را شروع کنید، تا ابد روی مهارت سئو مسلط نخواهید شد.

یادگیری سئو به سبک خودآموز چقدر زمان می برد؟

در روش خودآموز اگر کلیات و مبانی سئو را از منابع معتبر ببینید و بخوانید، بین 4 تا 6 ماه زمان برای یادگیری اصول سئو کافی است.

یادگیری سئو با شرکت در دوره های آموزشی

با یک جستجوی ساده در گوگل می‌توانیم ببینیم متخصصین سئو زیادی تجربیات و آموخته‌هایشان را در قالب دوره‌های آموزشی آنلاین یا حضوری به اشتراک گذاشته‌اند. خیلی از افراد هم هستند که دوره های آفلاین ویدئویی یا صوتی ضبط کرده‌اند که صرفاً با یک پرداخت اولیه می‌توانید محتوا را دریافت کنید و خودتان سر فرصت مباحث را یاد بگیرید. 

اما یک سؤال اینجا مطرح است: آیا با خرید و مشاهدۀ این دوره‌ها می‌توان چیزی یاد گرفت؟

مشاهده دوره‌های آموزشی بد نیست و خیلی وقت‌ها هم می‌تواند کارآمد و مفید باشد. اما باید به یاد داشته باشید که دوره‌های آموزشی به شما تجربه عملی سئو منتقل نمی‌کنند. یعنی آن مهارت ارزشمندی که با روش چهارم می‌توانید آن را کسب کنید، در اغلب دوره‌های آموزشی وجود ندارد.

برای همین پیشنهاد من این است که اگر تصمیم دارید با دوره‌های آموزشی شروع کنید، سراغ دوره‌های رایگان بروید که لااقل پول زیادی در این مسیر خرج نکنید. دوره‌های مقدماتی و رایگان زیادی هستند که با گذراندن آن‌ها می‌توانید مفاهیم پایه را یاد بگیرید. دوره‌های آموزشی یک فرد صفرکیلومتر را به متخصص سئو تبدیل نمی‌کنند، اما برای شروع یادگیری عالی هستند. نمونه بارز آن هم دوره رایگان صوتی سئو است که در 4 ساعت کلیات و مبانی سئو را دریافت خواهید کرد.

مدت زمان یادگیری سئو با دوره های آموزشی چقدر است؟

بستگی به کیفیت و محتوا دوره های آموزشی، مدت زمان یادگیری سئو با این روش بین 2 تا 3 ماه است. البته شما عمدتا کلیات و دانش سئو را در این دوره ها یاد میگیرید.

یادگیری سئو با انجام پروژه سئو

معمولاً انجام پروژه سئو بعد از سه روش قبل می‌آید. شما در ابتدا باید اصولو مفاهیم اولیه سئو را مطالعه کنید، بعد با استارت یک پروژه واقعی وارد میدان عمل شوید. اینجا می‌توانیم دانش سئو خودمان را فراتر از اصول اولیه گسترش بدهیم تا درک عمیق‌تری از سئو پیدا کنیم.

برعکس حالت تئوری که همه چیز گل‌ و بلبل به نظر می‌رسید، از سرعت سایت گرفته تا استراتژی محتوا و بک‌لینک‌ها و… همه و همه سختی‌های خودشان را در یک پروژه عملی سئو نشان می‌دهند. (پیاده سازی پروژه عملی سئو سایت در اینستاگرام من)

البته نگران نباشید. در این روش یادگیری می‌فهمید وظایف وقت‌گیر زیادی وجود دارند که می‌توانند به صورت خودکار انجام شوند. بنابراین ترس خود را کنار بگذارید و با سایت شخصی خودتان شروع کنید. خرید دامنه و هاست هزینه چندانی ندارد. برای شروع یک سایت بخرید و عملیات سئو آن را به عهده بگیرید. بعداً می‌توانید تجربۀ بهبود این سایت را در رزومه خود بیاورید.

به موازات انجام پروژه، توصیه می‌کنم آخرین اخبار و به‌روزرسانی‌های مرتبط با سئو را دنبال کنید تا در جریان تغییرات الگوریتم و خدمات هوش مصنوعی در موتورهای جستجو باشید. یادتان باشد که تکمیل و گسترش دانش سئو یک وظیفۀ همیشگی است و اصلاً قرار نیست تمام شود.  

یادگیری سئو با انجام پروژه چقدر طول می کش؟

از نظر من مدت‌زمان یادگیری سئو در روش پروژه عملی حداقل 6 ماه است. بعد از 6 ماه کار نسبتاً عمیق، می‌توانید به یک کارشناس سئو (Junior SEO) تبدیل شوید که می‌شود رویتان حساب کرد.

حقیقت‌هایی درباره یادگیری سئو

بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو یا سئو مبحثی نیست که بتوان آن را در قالب یک یا چند ویدئو یاد گرفت. یا بتوان آن را در مراکز آموزشی با کتاب و جزوه آموزش داد. سئو بخشی از دنیای بزرگ دیجیتال مارکتینگ است. دنیایی که به طور مدام در حال توسعه و تغییر بوده و هیچ‌وقت قرار نیست متوقف شود. خیلی از تکنیک‌هایی که شاید قبلاً برای سئو معجزه می‌کردند، حالا تأثیر مخربی بر رتبه سایت می‌گذارند.

اگر قرار است یادگیری سئو را شروع کنید، بهتر است این را بدانید که سئو با درس‎‌های دانشگاهی متفاوت است. حتی مثل برنامه‌نویسی هم نیست که با یادگیری یک سری اصول اولیه بتوانید شروع به کار کنید. 

اگر از سئوکارهای حرفه‌ای و افراد فعال در این زمینه سؤال کنید چطور سئو را یاد گرفته‌اند، بیشترشان پاسخ می‌دهند طبق تجربه و آزمون و خطای مداوم به سطوح بالا رسیده‌اند. حرفه‌ای شدن در سئو، یعنی حرفه‌ای شدن در یادگیری مداوم.

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم به این سؤال اساسی پاسخ دهم که یادگیری سئو چقدر زمان می برد. مسیر یادگیری سئو مسیری پر از مسائل، چالش‌ها و اشتباهاتی است که باید به طور مداوم آن‌ها را برطرف کنید. خیلی وقت‌ها لازم است چیزهای جدیدی یاد بگیرید که شاید احساس ترس در شما ایجاد کنند. مخصوصاً در مورد سئو تکنیکال این موضوع خیلی پیش می‌آید. اگر یادگیری سئو را شروع کرده‌اید یا تصمیم جدی دارید که شروع کنید، باور داشته باشید که حتماً می‌توانید به مرحلۀ کسب درآمد از سئو برسید. 

سوالات متداول

اگر شروع به یادگیری پروژه محور سئو روی یک سایت کنید، بین 6 ماه تا یک سال می توانید مبانی و دانش سئو را به همراه تجربیات انجام پروژه سئو یاد بگیرید.

این ذهنیت که «من قرار است یک روز همه چیز را درباره سئو یاد بگیریم» محکوم به شکست است. ماجرای سئو از این قرار است که شما باید اصول اولیه را بیاموزید، سپس آن‌ها را در قالب یک پروژه و برای کسب تجربه به کار ببرید. اگر آنچه را که یاد می‌گیرید امتحان نکنید، هیچ‌وقت نمی‌فهمید چه چیزی مؤثر است و چه چیزی خوب نیست. 

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=6165
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد یادگیری سئو چقدر طول می کشد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.