انکرتکست چیست و چطور از آن برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

2319 بازدید

یکی از موضوعات مهم در لینک سازی داخلی ، موضوع انکرتکست (Anchor text) است. اگر سری به سایت های مختلف زده باشید، حتما دیده اید که در بعضی قسمت های محتوا لینک هایی به صفحات داخلی سایت داده شده است. به طور خلاصه به متن حاوی این لینک ها انکرتکست گفته می شود و در بحث لینک سازی داخلی بسیار با اهمیت است.

پس اگر میخواهید که انکرتکست چیست و با اهمیت و نحوه کاربرد آن در سئو آشنا شوید با این مقاله از مقالات آموزشی من همراه باشید.

انکرتکست Anchor text چیست؟

انکر تکست (Anchor Text) یک کلمه یا عبارت قابل کلیک در متن است که با کلیک بر روی آن به صفحه دیگری از سایت (خودتان یا دیگران) که مرتبط با آن کلمه است هدایت می‌شوید. 

انکرتکست معمولاً با رنگی متفاوت از متن و همراه با زیر خط نمایش داده می‌شود تا تفاوتش با دیگر اجزای متن قابل تشخیص باشد. البته می‌توانید رنگ و نوع نمایش را بسته به طراحی سایتتان سفارشی سازی کنید.

انکرتکست در محتوا

در تصویر بالا Anchor text ها با رنگ قرمز از باقی متن جدا شده‌اند.

Anchot text یکی از سیگنال‌های مهم برای موتورهای جستجو است که با استفاده از آنها می‌توانند موضوع صفحه وب را تشخیص دهند.

چرا انکرتکست مهم است؟

لینک‌ها برای سئو مهم هستند و لینک سازی داخلی تأثیر زیادی بر روی سئو سایتتان دارد. لینک سازی داخلی به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا ساختار سایتتان را بهتر تشخیص دهند. 

زمانی که با استفاده از Anchor text به محتوای دیگری درون سایتتان لینک می‌دهید، گوگل با استفاده از آن متن لینک داده شده، موضوع صفحه را درک می‌کند و با استفاده از آن کلمه یا عبارت شروع به رتبه دهی شما در نتایج جستجو می‌کند.

علاوه بر اهمیت این نوع لینک‌ها برای گوگل، برای کاربران هم بسیار کاربردی است. زیرا به آنها کمک می‌کند تا مطالب مرتبط دیگری را در سایتتان مطالعه کنند و همین مسئله مجدداً از نظر سئو تأثیر زیادی بر روی سایتتان دارد.

انکرتکست عمومی (generic)

این نوع انکر تکست‌ها شامل عبارت کلیدی نیستند، مانند “مطالعه بیشتر” و “اینجا کلیک کن”

برای مطالعه بیشتر اینجا کلیک کنید.

انکرتکست اصلی (Exact match)

این نوع انکرتکست مهم‌ترین نوع لینک داخلی برای سئو شماست. این Anchor Text به عنوان کلمه کلیدی اصلی عمل می‌کند. به عنوان مثال “سئو چیست” یک انکرتکست با کلمه کلیدی اصلی است که به صفحه مرتبط با آن لینک داده می شود. مثال :

می توانید در مقاله سئو چیست بیشتر با مفاهیم و تعاریف اولیه سئو آشنا شوید.

انکرتکست انطباق جزئی (Partial match)

این نوع لینک دهی، شامل کلمه کلیدی به همراه کلمات و عبارات دیگر است که به صفحه‌ای مرتبط لینک داده می‌شود. برای مثال هدف از لینک زیر، “تکنیک های سئو” است :

تکنیک های سئو سایت با نگاهی به آپدیت های اخیر گوگل

انکرتکست نام تجاری (Branded)

این انکر تکست شامل نام تجاری یا اسم برند شما می‌شود. این لینک‌ها همچنین می‌توانند به عنوان یک نام تجاری به همراه کلمه کلیدی اصلی ظاهر شوند. به عنوان مثال :

مشاوره سئو حسام کیانی خواه یک کلمه کلیدی همراه با نام برند من است.

انکرتکست لینک عریان (Naked Link)

Naked Link همان URL ای است که در اینترنت می‌بینید؛ یعنی به جای کلمه کلیدی از خود آدرس سایت استفاده می‌کنیم، مانند:

hesamkianikhah.com

انکرتکست تصویری (image)

در این حالت به جای استفاده از کلمه کلیدی، از تصویر برای لینک دهی استفاده می‌کنیم. یعنی متن جایگزین تصویر (Alt) به عنوان Anchor text شناخته می‌شود.

 

چگونه یک انکرتکست مناسب بسازیم؟

حالا که با انواع مختلفی از انکرتکست آشنا شدید، بیایید دست به کار شویم و یک انکرتکست خوب بنویسیم.

انکرتکست مناسب برای سئو عبارت است از:

  • مختصر و مفید
  • مرتبط با صفحه‌ای که به آن لینک می‌دهید
  • پر شده از کلمات کلیدی نیست

در ادامه چند قانون کلی برای ایجاد انکرتکست مناسب وجود دارد:

مطمئن شوید که انکر تکست با صفحه لینک داده شده مرتبط است

انکرتکست مرتبط به گوگل کمک می‌کند تا ساختار سایت شما را بهتر درک کند. در نتیجه به بهبود رتبه بندی‌تان در نتایج جستجو کمک می‌کند.

وقتی Anchor text مرتبط باشد و طبیعی‌تر برای خوانندگان جلوه کند، به احتمال زیاد بیشتر بر روی آن کلیک می‌کنند. دلیلش این است که گوگل و کاربران انکرتکست را می‌خوانند تا بدانند آن صفحه درمورد چیست.

به مثال زیر دقت کنید:

انتخاب انکرتکست مرتبط

زمانی که کسی بر روی “سئو خارج سایت” کلیک می‌کند، قطعاً می‌خواهد درمورد سئو Off-page اطلاعاتی کسب کند.

انکرتکست خود را بیش از حد بهینه نکنید

هیچ دستورالعمل طولی مشخصی برای انکرتکست وجود ندارد، اما بهتر است آن را تا حد امکان مختصر نگه دارید. توصیه می‌کنم طول انکرتکست حداکثر تا پنج کلمه باشد.

به عنوان یادآوری، گوگل انکرتکست نوع کلمه کلیدی اصلی (Exact Match) را اگر بیش از حد استفاده شود به عنوان یک فاکتور منفی در نظر می‌گیرد.

برای کسب بهترین نتایج، از ترکیبی از انواع مختلف Anchor text استفاده کنید. 

نکته: از استفاده چندین باره از یک متن لنگر (انکرتکست) مشابه در یک صفحه خودداری کنید (حتی اگر هر بار به صفحات مختلفی لینک دهید) زیرا ممکن است هم کاربران و هم گوگل را گیج کند.

 

به متن اطراف انکرتکست توجه کنید

متنی که انکر تکست شما را احاطه کرده می‌تواند به خوانندگان کمک کند تا محتوای آنچه را که به آن لینک می‌دهید را بهتر درک کنند. همچنین به درک بهتر موتورهای جستجو هم کمک می‌کند.

الگوریتم های گوگل این روزها زبان طبیعی را ترجیح می‌دهد؛ زیرا گوگل سعی می‌کند نتایج جستجوی دقیقی را بر اساس نحوه تایپ و صحبت کاربران واقعی ارائه دهد.

بنابراین، مهم است که به کلمات اطراف انکر تکست خود توجه کنید.

زمانی که تصمیم می‌گیرید روی لینک کلیک کنید، تنها به خود متن لینک نگاه نمی‌کنید. احتمالاً اگر کل پاراگراف را نخوانید، جمله کاملی که شامل Anchor text می‌شود را خواهید خواند.

گوگل هنگام تجزیه و تحلیل صفحه شما همین کار را انجام می‌دهد.

نیت کاربر را درنظر بگیرید

متن انکرتکست باید با هدف صفحه مقصد مطابقت داشته باشد. قبلا در مقاله نیت کاربر (search intent) در خصوص قصد و نیت کاربر مفصل صحبت کرده ایم. اگر انکرتکست شما از نوع Informational است، نباید به صفحه خدمات یا محصول لینک دهید.

به عنوان مثال برای لینک به صفحه  سئو چیست فکر می کنید کدامیک از انکرتکست های زیر مناسب است :

  • سئو چیست
  • دوره آموزش سئو

فردی که به دنبال دوره آموزش سئو است، نیاز به دیدن تعاریف و مقدمات اولیه سئو ندارد. بنابراین نمی توان از انکرتکست دوره آموزش سئو استفاده کرد و بهترین انکرتکست برای این مثال استفاده از عباراتی همچون “تعریف سئو” یا “سئو چیست” یا “سئو سایت چیست” است.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

چگونه انکرتکست اضافه کنیم؟

سیستم‌های مدیریت محتوا (CMS) مانند وردپرس به کاربران اجازه می‌دهند انکرتکست را با یک کلیک بدون نیاز به کدنویسی اضافه، ویرایش و حذف کنند. 

در ویرایشگر کلاسیک وردپرس کافی است قسمتی از متنی را که می‌خواهید به آن لینک بدهید را انتخاب کنید و با کلیک بر روی آیکون زنجیر URL مورد نظر را وارد کنید :

نحوه تعیین انکرتکست مناسب

چرا لینک سازی داخلی مهم است؟

همانطور که در بالا توضیح دادم، لینک سازی داخلی می‌تواند بر روی رتبه سایت تان برای یک کلمه کلیدی خاص تأثیر بگذارد. اما در ادامه به 8 مورد از دلایل اهمیت لینک سازی داخلی به طور مفصل‌تری پرداخته‌ام.

افزایش ترافیک سایت

با لینک سازی مناسب در سایت و یا خارج از آن (بک لینک سازی)، می‌توانید منتظر افزایش ترافیک سایت باشید. 

لینک سازی یکی از مقرون به صرفه ترین روش‌ها برای ایجاد ترافیک هدفمند است و ممکن است بتوانید در حین هدایت کاربران به لینک‌های مختلف در سایتتان آنها را به مشتری هم تبدیل کنید.

افزایش اعتبار

هدف اصلی گوگل، ارائه مرتبط‌ترین نتایج در سریع‌ترین حالت ممکن به کاربران است.

اگرچه گوگل دارای الگوریتم پیشرفته‌ای است، اما همچنان برای تعیین ارزش، ارتباط و کیفیت هر قسمت از محتوا به کمک نیاز دارد. 

لینک‌ها به گوگل کمک می‌کنند تا یک جواب مناسب برای کوئری سرچ شده توسط کاربر پیدا کند.

هرچه سایتتان جواب‌های مرتبط‌تری با هدف کاربر داشته باشد، اعتبار سایتتان بالاتر می‌رود.

بهبود رتبه بندی

فرض کنید می‌خواهید که برای یک کلمه کلیدی خاص رتبه بندی شوید. مسئله این است که بسیاری از رقبایتان هم همین را می‌خواهند.

اگر رتبه بهتری از شما دارند، قطعاً لینک سازی داخلی و خارجی بهتری نسبت شما دارند.

پس راه حل ساده است؛ اگر می‌خواهید از رقبایتان پیشی بگیرید، پس باید لینک‌های مرتبط بیشتری بسازید.

امتیاز سئو بهتر

سلامت یک وب سایت به عوامل مختلفی بستگی دارد، به همین دلیل باید رتبه دامنه (DR)، اعتبار دامنه (DA) و رتبه صفحه (PR) خود را بدانید.

با لینک سازی، بر روی تمامی این معیارها تأثیر مثبت می‌گذارید و سلامت کلی وب سایتتان را بهبود می‌بخشید.

افزایش دید

هرچه وب سایتتان لینک‌های بیشتری داشته باشد، بیشتر دیده می‌شوید. پس اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که لینک سازی، دسترسی کاربران را به دیگر محتواهایتان بیشتر می‌کند در نتیجه بیشتر هم دیده می‌شوید.

با ایجاد لینک‌های مناسب در محتوای سایتتان، می‌توانید محصولات و خدمات خود را در معرض مخاطبان هدف قرار دهید.

خود را به عنوان مرجع تثبیت می کنید

مردم به برندهایی که شناخته شده‌تر هستند، بیشتر اعتماد دارند. پس اگر می‌خواهید که مخاطبان هدفتان را جذب کنید، بهتر است که خود را به عنوان یک مرجع در جایگاهتان معرفی کنید.

لینک سازی یک راه عالی برای دستیابی به این هدف است، با این کار هم مخاطبان هدفتان و هم گوگل شما را به عنوان فردی مهم در حوزه فعالیتتان تشخیص می‌دهند؛ با افزایش اعتبارتان، در نهایت نرخ تبدیل سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

البته جدای از لینک سازی مناسب، باید محتوای مناسب هم به کاربران ارائه کنید.

کاهش نرخ پرش

جذب بازدید کنندگان عالی است؛ اما اگر فوراً بعد از دیدن محتوای مورد نظر از سایتتان خارج شوند، هیچ سودی برای شما ندارند.

نرخ پرش به بیانی ساده یعنی، افرادی که وارد صفحه‌ای از سایت شما می‌شوند؛ اما بدون رفتن به صفحات دیگر، از آن خارج می‌شوند.

لینک سازی داخلی این امکان را به شما می‌دهد تا کاربران را به صفحات دیگری از سایت هم هدایت کنید و آنها زمان بیشتری را در سایتتان بگذرانند.

نتیجه گیری 

ضرورت تاثیرگذاری لینک سازی داخلی، رعایت اصول نوشتن انکرتکست مناسب است. انتخاب متن انکرتکست و نکاتی که در این مقاله به آنها اشاره شد، می تواند نه تنها در سئو سایت موثر باشد بلکه کاربران را هم در داخل سایت ساعت ها نگه دارد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4471
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد انکرتکست چیست و چطور از آن برای بهبود سئو استفاده کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.