11تا از مهمترین ترندهای سئو سایت در سال 1401

1941 بازدید

اگرچه اصول سئو یکسان و بدون تغییر هستند، اما به‌روزرسانی‌ دائمی الگوریتم های گوگل و ایجاد ترندهای سئو در فضای جستجو همچنان وجود دارند و متعاقباً بر روش‌های بهینه‌سازی صفحات وب تأثیر می‌گذارند. هرساله با این به روز رسانی ها فضای اکوسیستم سئو دچار تغییر و تحول شده و همین موضوع باعث ایجاد محبوبیت های مقطعی یا ترندها می شود.

منظور از ترند سئو همان فرصت هایی هستند که هرازگاهی به دلایل مختلف در موتورهای جستجو و سئو پیش آمده و این وظیفه متخصص سئو است که از این فرصت ها و ترندها به خوبی استفاده کنند.

من، حسام الدین کیانی خواه ، قصد دارم در این مقاله 11 ترند مهم و تاثیرگزار سئو در سال 1401 را جهت هدایت ترافیک و کسب رتبه کلمات کلیدی شما و حفظ آن‌ها ذکر کنم. پس با من همراه باشید.

1) پارامترهای Core Web Vitals

به‌روزرسانی تجربه‌ی کاربری گوگل (Page Experience Update) در سال گذشته مسلماً بزرگ‌ترین تغییر رخ‌داده در روند جستجو طی چندین سال گذشته بوده است. این آپدیت که اکنون به عنوان Core Web Vitals در گوگل سرچ کنسول شناخته می شود، رسماً یک فاکتور رتبه‌بندی در گوگل محسوب می‌شود. Core Web Vitals (CVW) شامل معیارهای عملکردی به شرح زیر هستند:

  • بزرگترین عنصر محتوایی صفحه (LCP: Largest Contentful Paint): مدت زمانی که صرف لودینگ بزرگترین محتوا در صفحه و نمایش آن می‌شود.
  • تأخیر در ورودی اول (FID: First Input Delay): مدت زمانی که طول می‌کشد تا سایت شما به اولین تعامل کاربر با صفحه پاسخ بگوید.
  • تغییر چیدمان / طرح‌بندی تجمعی (CLS: Cumulative Layout Shift): تعداد تغییرات غیرمنتظره‌ای که در طرح‌بندی و عناصر وب یک صفحه طی زمان لودینگ آن رخ می‌دهد.

از میان تمام عواملی که در سال 1401 بر روی سئو سایت اثر دارند، بهبود سیگنال‌های Core Web Vitals بیشترین و ملموس‌ترین تأثیر را بر عملکرد و دید موتور جستجو نسبت به سایت دارد. این موضوع به کمک توسعه‌دهندگان و برنامه‌نویسان بهتر عملی می شود اما ابزارهای رایگان زیر برای شناسایی و تست صفحات وب سایت پیشنهاد می شود :

  • گوگل سرچ کنسول (Google Search Console): ویژگی Experience (تجربه) در گوگل سرچ کنسول به شما امکان می‌دهد تا ببینید چه صفحاتی مطابق با آپدیت تجربه کاربری هستند و چه صفحاتی با آن‌ مطابقت ندارند. همچنین این قسمت انواع مشکلاتی که بر صفحات شما تأثیر منفی می‌گذارند را معرفی می‌کند.
پارامترهای Core web vitals
  • اطلاع از سرعت صفحه با استفاده از ابزار PageSpeed ​​Insights: علاوه بر داده‌های CWV که پیشتر اشاره شد، گزارش‌های به دست آمده از ابزار PageSpeed ​​Insights نیز می‌تواند به شما درکی عمیق‌تر درباره‌ی عملکرد صفحات وب سایت تان هنگام استفاده‌ کاربران از آن‌ بدهد.
google pagespeed insights

احتمالاً طی سال جاری در اکوسیستم سئو می بینیم که باتوجه به ترند بودن معیارهای CVW،  آژانس‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات سئو، خدمات خود در زمینه‌ سرعت سایت و فاکتورهای CVW گسترش می‌دهند. اگر یک تیم فنی ماهر برای انجام این نوع بهینه سازی ها ندارید، این کار را به یک آژانس یا متخصص سئو بسپارید.

2) بهینه سازی برای موبایل : ترند هرساله حوزه سئو

طبق آمار رسمی سایت معتبر Statista، بیش از نیمی از ترافیک فضای آنلاین از تلفن های همراه است. گوگل با توجه به گسترش استفاده از تلفن های همراه و هوشمند، در سال 2019 آپدیت mobile-first index خود را منتشر کرد. با توجه به اینکه پیش بینی می شود تا سال 2025، تقریباً 73 درصد از کاربران اینترنت از طریق تلفن همراه به اینترنت دسترسی خواهند داشت، این روند احتمالاً بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

همه اینها نشان می دهد که استفاده از موبایل و بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه هوشمند چقدر مهم است و بخاطر همین موضوع اهمیت موبایل برای حوزه سئو به یکی از ترندهای چندسال اخیر تبدیل شده است.

حال برای اینکه با پیاده سازی تکنیک های سئو برای دستگاه های موبایل بیشتر آشنا شوید، نکاتی را در این خصوص اشاره می کنم:

  • برای خوانایی بهتر محتوا از فونت های بزرگ استفاده کنید.
  • حتما مطمئن شوید که سایت ریسپانسیو است.
  • تا جای ممکن از پاپ آپ استفاده نکنید.
  • دکمه های بزرگتر استفاده کنید تا کاربر به راحتی روی آنها کلیک کند.
  • از تصاویر با سایز و حجم مناسب برای سایت استفاده کنید.

برای اینکه مطمئن شویم سایت برای دستگاه های موبایل بهینه شده است، می توان یکی از ابزارهای رایگان سئو به نام Mobile Friendly Test گوگل استفاده کرد.

3) خوشه بندی کلمات (Keyword clustering)

تحقیق کلمات کلیدی اساس سئو محسوب می‌شود. اما از آنجایی که فن‌آوری پردازش زبان طبیعی گوگل (NLP: Natural Language Processing) پیشرفته‌تر شده است، تارگت کردن دقیق کلمات کلیدی به فرآیندی دقیق و پیچیده‌تر تبدیل شده است.

دوران بهینه‌سازی لندینگ پیج ها و پست‌های وبلاگ برای اهداف یک کلمه کلیدی خاص گذشته است. گوگل به هر حال لندینگ پیج ما را با چندین کلمه‌ کلیدی رتبه‌بندی می‌کند؛ به عبارت دیگر، سال 1401 سالی است که اهداف رتبه‌بندی بالاتری دنبال می‌شوند چراکه گوگل درک بهتری از نقش آن‌ها پیدا کرده است.

خوشه‌بندی کلیدواژه‌ها یا Keyword clustering یک استراتژی پیشرفته‌تر کلمات کلیدی است که رتبه‌بندی کل کلیدواژه‌های شما را ارتقاء می‌بخشد و شامل شناسایی چندین کلمه‌ی کلیدی با هدف انجام جستجوهای مشابه و ایجاد صفحاتی است که آن «خوشه‌ها» را هدف قرار می‌دهند.

در مثال زیر، می‌توانیم یک خوشه‌ی کلمات کلیدی “نرم‌افزار مصاحبه” را با کلیدواژه‌های زیر ایجاد کنیم:

  • نرم‌افزار زمان‌بندی مصاحبه؛
  • ابزار زمان‌بندی مصاحبه؛
  • نرم‌افزار مصاحبه‌ آنلاین؛
  • نرم‌افزار مصاحبه‌ مجازی؛

خوشه‌بندی کلمات کلیدی روشی مؤثر برای افزایش تعداد کل کلمات کلیدی است که صفحات شما بر اساس آن‌ها رتبه‌بندی می‌شوند و جایگاه وب‌سایت شما را به عنوان مرجع زمینه‌های موضوعی کلیدی تثبیت می‌کند و در نتیجه، ارزش و اعتبار آن را در نزد گوگل افزایش می‌بخشد. گرچه ممکن است این فرایند زمان‌بر باشد ولی نتایج به دست آمده به این معنی هستند که گوگل همان صفحه‌ وب را برای صدها کلمه‌ کلیدی دیگر نیز نشان می‌دهد.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

4) محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی (AI) 

همانطور که می دانید هوش مصنوعی طی چند سال اخیر یکی از ترندهای روز سئو بوده است و در این بین مدل های مختلفی هم برای یادگیری ماشینی عرضه شده است. مدل یادگیری ماشین GPT-3 سال گذشته از طریق شرکت OpenAI در دسترس عموم قرار گرفت. در نتیجه، استفاده از ابزارهای سئوی بهره‌گیرنده از هوش مصنوعی مانند CopyAi، Headlime، Jarvis و سایرین در حال افزایش است و تیم‌های محتوا را قادر می‌سازند تا محتوای بهینه‌سازی‌ شده‌ بیشتری را با سرعت بالاتر تولید کنند.

در جدیدترین این ابزارها، ربات ChatGPT توسط شرکت OpenAI معرفی شده است. این ربات تقریبا همه فن حریف قادر است تا انواع محتوا و اطلاعاتی که مدنظرمان است در اختیارما قرار دهد، از نوشتن ایده های اولیه یک وبلاگ گرفته تا تولید محتوای کاملا یونیک و منحصر به فرد!

در مجموع این نوع ابزارها می‌توانند موضوعات، عناوین، متا تگ‌ها (Meta tag)، پاراگراف‌ها و حتی کل مقالات را تنها با چند ورودی تولید کنند.

هوش مصنوعی یکی از ترندهای روز سئو

اگرچه تولیدمحتوای رباتی را به هیچ وجه توصیه نمیکنم اما محتوای تولید شده توسط هوش مصنوعی می‌تواند نقطه‌ شروع خوبی باشد. در سال 1401، احتمالاً تیم‌ها و آژانس های محتوای بیشتری را مشاهده می کنیم که از ابزارهای هوش مصنوعی در جریان‌های کاری خود استفاده خواهند کرد.

در اینجا برخی از مؤثرترین راه‌ها برای استفاده از ابزارهای محتوای هوش مصنوعی ذکر شده‌اند:

  • تولید موضوع / عنوان: نمی دانید چه می خواهید بنویسید؟ با عناوین و موضوعات تولید شده توسط هوش مصنوعی، فرآیند ایده‌پردازی و طوفان فکری‌تان را سرعت می بخشید.
  • تولید متا تگ: اگر به صدها متا تگ نیاز دارید، ابزارهای هوش مصنوعی می‌توانند به شما در تولید عناوین منحصر‌به‌فرد صفحه‌ی اصلی و توضیحات متا در مقیاسی مناسب کمک کنند.
  • اولین پیش‌نویس‌ها: این‌ها باید به عنوان نقطه‌ی شروع کار عمل کنند، نه جایگزین. ابزارهای هوش مصنوعی همچنان خود را به عنوان ربات‌هایی با خطاهای آشکار و عبارت‌های غیرطبیعی معرفی می‌کنند، بنابراین می‌توانید برای صرفه‌جویی در وقت و تولید سریع‌تر محتوا، از پیش‌نویس‌های تولید شده توسط هوش مصنوعی استفاده نمایید.

5) نرم افزار بهینه سازی محتوا

ابزارهای بهینه‌سازی محتوا به شما کمک می کنند تا محتوایی با کیفیت بالا ایجاد کنید که در گوگل رتبه خوبی کسب کند.

این ابزارها با استفاده از الگوریتم‌های NLP ی مشابه گوگل می‌توانند کلیدواژه‌ها، موضوعات فرعی، مترادف‌ها و حتی سؤالات رایجی که خزنده‌های موتورهای جستجو (کراولرها) به دنبال آنها هستند را شناسایی ‌کنند.

احتمالاً امسال شاهد افزایش قدرت ابزارهای محتوا توسط سایت‌های بیشتری خواهیم بود. من به شخصه تجربه کرده ام که بهینه‌سازی محتوا تأثیر تقریباً فوری بر کل کلیدواژه‌ها و میانگین رتبه صفحات وب دارد.

نرم افزارهای تولید محتوا با استفاده از AI از جمله ترندهای روز سئو و دیجیتال مارکتینگ است

6) فاکتور EAT

همانطور که الگوریتم های موتورهای جستجو تکامل می یابند، کیفیت محتوا نیز افزایش می یابد. هنگام ایجاد محتوا، شما باید از یکی از ترندهای سئو که چندسالی است مطرح شده پیروی کنید : EAT (تخصص، اعتبار و قابل اعتماد بودن)

EAT فاکتوری است که گوگل برای تعیین اینکه یک صفحه وب محتوای باکیفیت ارائه می دهد یا خیر استفاده می کند. EAT چند دستورالعمل اساسی دارد :

  • محتوا منحصر به فردی ایجاد کنید که مردم در جستجوی آن هستند
  • منابع خود را ذکر کنید.
  • بیوگرافی که منعکس کننده تخصص نویسنده باشد، داشته باشید
  • از محتوای تولید شده ماشینی، تبلیغات گسترده، کمپین های رپورتاژی یا محتوای خود «فروشنده» استفاده نکنید.

7) داده های ساختاریافته و ریچ اسنیپت ها

نشانه‌گذاری اسکیما یا کدهای نشانه‌گذاری (Schema Markup) مجموعه‌ واژگانی از ریزداده‌ها است که به گوگل کمک می‌کند تا محتوای صفحات شما را بهتر درک کند. همچنین به صفحات امکان می‌دهد تا به عنوان نتایج ریچ اسنیپت (Rich snippet) که برای کاربران جذاب‌تر و قابل‌کلیک‌تر هستند در گوگل ظاهر شوند.

گوگل، ریچ اسنیپت ها را دوست دارد چرا که به خزنده‌هایش (Crawlers) کمک می‌کند تا محتوای دقیقی که جستجو می‌کنند را به کاربران نشان دهند یعنی تجربه‌ بهتری را برای کاربران به ارمغان می‌آورند.

به هر حال، با حمایت گوگل از اسکیماهای جدید {از جمله اسکیمای ویدیویی (Video Schema) و سایت‌های آموزشی} به این زودی‌ها استفاده از اسکیماها کم نخواهد شد.

کسب‌وکارهایی که از نشانه‌گذاری اسکیما استفاده می‌کنند در حال حاضر بسیار جلوتر از رقبای خود هستند چرا که هنوز هم بسیاری از وبمسترها و دیجیتال مارکترها هنوز از آن استفاده نمی‌کنند. به این فهرست نگاهی کنید تا ببینید کدامیک از ریچ اسنپیت ها با محتوای وب‌سایت شما بیشتر مرتبط است و سپس، یک یا چند اسکیمای خوب برای بهتر دیده شدن در نتایج انتخاب کنید

8) تولید محتوای طولانی، هنوز هم ترند سئو است

گوگل دوست دارد به محتوای باکیفیت رتبه بهتری بدهد. اگرچه طول محتوا عامل تأثیرگذار بر رتبه‌بندی به حساب نمی‌آید، اما بین محتوای طولانی‌تر و رتبه‌بندی بهتر ارتباطی قوی وجود دارد، چرا؟ زیرا محتوای طولانی احتمالاً سیگنال‌های E-A-T که گوگل با کیفیت می‌داند را نمایش می‌دهد، مانند محتوای عمیق، تحقیق و تجزیه‌و‌تحلیل و نویسندگی و منبع‌یابی تخصصی و کارشناسانه.

همان‌طور که گوگل به بهبود الگوریتم‌های NLP خود ادامه می‌دهد، هر روز در تشخیص کیفیت هم بهتر می‌شود. بنابراین برای ارائه‌ اطلاعات جامع در مورد کلمات کلیدی مورد نظر خود وقت بگذارید تا رتبه بهتری در کلمات کلیدی خود تجربه کنید.

9) رعایت اصول پایه ای سئو

اگرچه گوگل، الگوریتم های خود را به‌روز می‌کند و فن آوری های موتور جستجو بهبود می‌یابد اما اصول اصلی سئو همیشه یکسان باقی می‌مانند. برای کسب موفقیت در سئو، اصول اولیه‌ آن باید همچنان رعایت و اعمال شوند:

  • کیفیت محتوا (Content Quality): مقالات دقیق، به‌روز، اصلی و غیرکپی و عمیق در مورد کلمات کلیدی مرتبط با مخاطبان خود ایجاد کنید.
  • بهینه‌سازی داخلی سایت (On-Page SEO): از بهینه شدن عناوین متا (Meta Titles)، توضیحات متا (Meta Descriptions)، تگ‌های Header و تصاویر و متن بدنه‌ خود اطمینان حاصل کنید تا گوگل بتواند محتوای صفحات شما را بهتر درک کند.
  • بک‌لینک‌ها (Backlinks): از طریق بازاریابی محتوا ، وبلاگ‌نویسی / پست مهمان و مذاکره بر دریافت بک‌لینک‌های باکیفیت از سایت‌های مرتبط تمرکز کنید.
  • سئو تکنیکال (Technicals): صفحات ریسپانسیو با زمان لودینگ سریع و UI/UX با‌کیفیت ایجاد کنید و مطمئن شوید که به درستی ایندکس می شوند.

بیشتر بخوانید : چگونه سایت را سئو کنیم

10) عدالت در موتورهای جستجو

از آنجایی که گوگل در تشخیص کیفیت محتوا و سیگنال‌های تجربه‌ کاربری در صفحات وب بسیار بهتر از گذشته عمل می‌کند، نقش قدرت یا اعتبار (Authority) در سال‌های آینده به اندازه‌ گذشته پررنگ نخواهد بود. گرچه هنوز هم بک‌لینک‌ها و قدرت/اعتبار دامنه (Domain Authority) همچنان برای رتبه‌بندی در سال 1401 ضروری است اما فرایند جستجو در حال تبدیل به فضایی دموکراتیک‌تر است.

قدرت گرفتن تجربه کاربری و کیفیت محتوا در سال های اخیر

وب‌مسترهای فعلی نمی‌توانند برای حفظ موقعیت‌ سایت خود صرفاً به سیگنال‌های قدرت‌شان از سایر سایت ها تکیه کنند و اگر وب‌سایت‌های جدیدتر یک تجربه‌ باکیفیت و با کارایی بالا را برای کاربران فراهم کنند، شانس بیشتری برای رتبه‌بندی خواهند داشت.

11) سئو دیگر موتورهای جستجو

با در دسترس قرار گرفتن فن‌آوری‌های منبع باز مانند GPT-3 که پیشتر هم صحبت شد، فرصت بیشتری برای افراد و شرکت ها جهت ایجاد موتورهای جستجوی شخصی فراهم می‌آید.

من فکر نمی‌کنم که گوگل به این زودی ها سهم خود از بازار را از دست دهد، اما ما در حال حاضر شاهد سرمایه‌گذاری شرکت‌هایی مانند اپل (Apple) در ایجاد تجربیات جدید جستجو برای کاربران هستیم.

سایر موتورهای جستجو مثل siri

مسلماً گوگل سزاوار تسلط بر دنیای جستجو است چرا که بالاترین کیفیت نتایج جستجو را ارائه می دهد. هرچند، با توجه به اینکه موتورهای جستجوی جدید و موجود از قدرت دسترسی به بهترین فن‌آوری‌های NLP برخوردار هستند، احتمالاً شاهد خواهیم بود که رقبای گوگل محصولات خود را برای رقابت بهتر اصلاح نمایند.

این در کل، خبر بسیار خوبی برای صنعت سئو محسوب می‌شود زیرا کسب‌و‌کارها و برندهای بیشتری خواهان کشف شدن و دیده شدن از طریق روش‌های جدیدی هستند که کاربران ممکن است برای جستجوی محتوای مورد نظر خود به آن‌ها متوسل شوند.

کلام آخر 

به طور کلی، صاحبان سایت، دیجیتال مارکترها و سئوکاران باید در سال جاری به اصول سئو پایبند باشند. اما باید به ابزارها و فن‌آوری‌هایی توجه کنیم که می‌توانند به تیم شما کمک کنند تا در زمان صرفه‌جویی کرده و نتایج مؤثرتری را تولید کنند.

با توجه به ترندهای سئو توصیف شده در بالا، بهترین استراتژی‌های مربوطه برای سال 1401 به شرح زیر ذکر شده‌اند:

  1. پارامترهای CWV سایت خود را بررسی و روی بهبود سئوی فنی سایت خود سرمایه‌گذاری کنید.
  2. از کلمات کلیدی دم دراز یا لانگ تیل برای ویژگی People Also Ask استفاده کنید.
  3. خوشه‌های کلمات کلیدی را برای فراهم آمدن امکان جستجوهای بیشتر و افزایش رتبه‌بندی در نتایج جستجو ایجاد کنید.
  4. از ابزارهای تولید محتوای وابسته به هوش مصنوعی به عنوان ابزار جانبی (و نه ابزار اصلی) استفاده کنید.
  5. استفاده از نرم‌افزار بهینه‌سازی محتوا را امتحان کنید.
  6. از کدهای اسکیما (داده های ساختاریافته) در محتوای سایت خود استفاده کنید.
  7. محتوای طولانی اما با کیفیت بالا بنویسید.
  8. اصول پایه‌ای سئو را حتماً رعایت کنید.
  9. جستجوی خود را دموکراتیک‌سازی کنید.
  10. منتظر موتورهای جستجوی جدید و تجربیات تازه باشید.

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را دنبال کنید.

سوالات متداول : 

تولیدمحتوای باکیفیت و تجربه محور، توجه بیش از پیش به داده های ساختاریافته، درک NLP و هوش مصنوعی ، توجه به Voice search و کارکرد دیگر موتورهای جستجو

در سال های آینده سئو به سمت هوش مصنوعی خواهد رفت و نرم افزارها و ربات های بیشتری را برای کمک به این حوزه از دیجیتال مارکتینگ خواهیم داشت.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=2970
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد 11تا از مهمترین ترندهای سئو سایت در سال 1401

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.