ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟ [+تجربه مکالمه با ChatGPT]

3870 بازدید

اگر اهل گشت‌وگذار در اینستاگرام باشید، حتماً ویدئوی وایرال مصاحبۀ ایلان ماسک دربارۀ هوش مصنوعی را دیده‌اید. او در این ویدئو می‌گوید خطر AI یا همان هوش مصنوعی خیلی بیشتر از بمب هسته‌ای است. سال‌هاست ترس جهانی از هوش مصنوعی و تسلط قریب‌الوقوع آن بر جهان، بیشتر و بیشتر می‌شود. ترسی که حالا با ظهور رباتی به نام چت جی پی تی (ChatGPT) به اوج خود رسیده است.

 

من در این مقاله قصد دارم به بررسی ربات ChatGPT بپردازم. اینکه ChatGPT چیست ، چه کاربردی دارد و آیا می تواند جای گوگل و موتورهای جستجو را بگیرد یا خیر. پس با من با این مقاله جذاب همراه باشید.

ربات ChatGPT چیست؟

کمپانی OpenAI با استفاده از فناوری GPT-3 یک ربات چت بسیار توانمند و کاربرپسند تولید کرده و آن را Generative Pre-Training Transformer یا به صورت مخفف ChatGPT نامیده است. 

به زبان خیلی ساده ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی است که برای اجرای مکالمات طبیعی با انسان طراحی شده است. اگر بخواهیم کمی تخصصی صحبت کنیم، ChatGPT را باید به عنوان یک مدل زبان مولد (Generative Language Model) تعریف کنیم. 

در ربات ChatGPT آزادید هر چیزی که می‌خواهید بپرسید. چراکه چت جی پی تی قادر است هر سؤالی را جواب دهد. این ربات به تمام مباحث پیچیده‌ای که فکرش را می‌کنید مسلط است و حتی در حوزه‌های تخصصی مثل نجوم، کامپیوتر و فیزیک هم سررشته دارد!

منظور از فناوری GPT-3 چیست؟

GPT-3 که می‌توانیم آن را پدر ChatGPT بدانیم، مخفف عبارت Generative Pretrained Transformer 3 است. این فناوری، یک مدل هوش مصنوعی پردازش زبان پیشرفته است که توسط کمپانی OpenAI توسعه یافته است.

GPT-3 این قابلیت را دارد که به جای انسان و بسیار شبیه به او متن تولید کند. در ضمن، کاربردهای مهم دیگری مثل ترجمه، مدل‌سازی زبان و تولید متن برای اپلیکیشن‌هایی مانند چت‌بات‌ها را نیز دارد. 

خلاصه اینکه GPT-3 یکی از بزرگ‌ترین و قدرتمندترین مدل‌های پردازش زبان هوش مصنوعی در تاریخ است که 175 میلیارد پارامتر زبانی مختلف دارد! 

نگاهی به تاریخچه کوتاه ChatGPT

شرکت تحقیقاتی OpenAI در سال 2015 توسط سام آلتمن ، ایلان ماسک ، گرگ براکمن ، ایلیا سوتسکور و وویچ زارمبا در شهر «سن‌فرانسیسکو» تأسیس شد.

قبل از ChatGPT یکی دو سال بود که کمپانی OpenAI با فناوری Dall-E 2 تسلط چشمگیری بر اینترنت داشت. Dall-E 2 به عنوان یک تولیدکننده تصویر یا Image Generator با استقبال زیادی مواجه شده بود و کسی فکر نمی‌کرد بعد از آن OpenAI باز هم بتواند برگ برندۀ جدیدی رو کند.

حالا OpenAI به لطف فناوری GPT-3 توانسته یک ربات چت به نام چت جی پی تی (ChatGPT) عرضه کند و دوباره سر زبان‌ها بیفتد. GPT-3 شناخته‌شده‌ترین مدل هوش مصنوعی پردازش زبان در اینترنت است که توضیح آن پبیشتر ارائه شد.

ChatGPT دقیقاً چه کاری انجام می‌دهد؟

ربات چت جی پی تی نمی‌تواند مثل برادرش Dall-E 2 ویدئو، صدا یا تصویر تولید کند؛ اما در عوض، درک عمیقی از گفتار و نوشتار دارد.

هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این ربات، طیف وسیعی از توانایی‌ها را به آن می‌دهد. از پیچیدگی روابط عاطفی گرفته تا توضیحات مکانیک کوانتومی به زبان ساده؛ از هر دری می‌توانید با Chat GPT صحبت کنید و پاسخ بگیرید.

اگرچه استفاده از این محصول OpenAI برای نوشتن فیلمنامه‌های کمدی یا پاسخ دادن به سؤالات امتحان مجازی مدرسه، می‌تواند در عین متقلبانه بودن، مفید یا سرگرم‌کننده باشد؛ اما سرعت و قدرت این ربات در درک زبان، ممکن است کار را به جاهای باریک بکشاند…

در اینجا چند مورد خیلی ساده از کارکردهای ChatGP را لیست میکنم تا با این ربات عجیب و غریب بیشتر آشنا شوید :

  • برای شما یک رزومه حرفه ای می سازد.
  • فقط باید به ChatGP ایده بدهید، برایتان جوک های دست اول می سازد!
  • مباحث پیچیده را به ساده ترین حالت برایتان توضیح می دهد.
  • مسائل ریاضی پیچیده را برایتان مثل آب خورد حل می کند.
  • در خصوص مسائل زناشویی به شما مشاوره می دهد.
  • برایتان شعر می سراید!
  • ChatGP حتی برایتان کدنویسی هم می کند!
  • به زبان های مختلف برایتان تولید محتوا می کند.
  • توصیه هایی در خصوص مصاحبه شغلی و نکاتی که باید رعایت کنید، می دهد.
  • قادر است یک مقاله پرمحتوا در خصوص هر موضوعی برایتان بنویسد!
  • حتی میتواند همکلام و دوست شما برای شنیدن صحبت هایتان باشد!!!

در این لیست با چند کاربرد ساده ChatGP آشنا شدید و مشاهده کردید که ChatGP چه قابلیت های بی نظیری دارد.

البته همه چیز آنقدر که فکر می‌کنید بی‌نقص نیست…

ربات چت جی پی تی محدودیت‌های خود را هم دارد. اگر درخواست‌های شما شروع به پیچیده‌تر شدن کنند، ممکن است جواب‌های درستی نگیرید. 

این ربات نمی‌تواند با مفاهیمی که خیلی جدید هستند روبه‌رو شود. مثلاً در رابطه با رویدادهای جهانی که در چند ماه گذشته رخ‌ داده‌اند، ربات دانش محدودی دارد و ممکن است گهگاه اطلاعات نادرست یا گیج‌کننده‌ای به شما بدهد.

البته این را هم فراموش نکنید که کمپانی OpenAI نسبت به محتوای مضر یا مغرضانه حساس است و دقیقاً مثل تولیدکنندۀ تصویر Dall-E، ربات ChatGPT شما را از پرسیدن سؤالات نامناسب یا درخواست‌های خطرناک باز می‌دارد.

ربات چت GPT چطور کار می‌کند؟

کارکرد ChatGPT بسیار ساده است. این ربات سؤالات شما را می‌گیرد و به سرعت به آن‌ها پاسخ می‌دهد. اما فناوری به کار رفته در پشت صحنه، بسیار پیچیده‌تر از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

آموزشِ این مدل هوش مصنوعی با استفاده از دیتابیس یا پایگاه‌‌داده متنی  انجام گرفته است. برای تهیۀ این دیتابیس، 570 گیگابایت داده از کتاب‌ها، متن‌های وب، ویکی‌پدیا، مقالات و سایر نوشته‌های اینترنتی جمع‌آوری شده است. به بیان دقیق‌تر، 300 میلیارد کلمه وارد سیستم شد!

مدل زبانی چت جی پی تی بر اساس پارامتر احتمال (Probability) کار می‌کند. یعنی حین چینش کلمات، می‌تواند حدس بزند کلمه بعدی در جمله چیست.

دانش زبانی ربات ChatGPT چطور جمع‌آوری شده است؟

برای رسیدن به مرحله‌ای که ربات واقعاً بتواند حدس درستی در چینش کلمات داشته باشد، از تکنیک مراحل آزمایش نظارت‌شده (Supervised Testing Stages) استفاده شده است.

در ابتدا مدل ربات از ورودی‌ تغذیه می‌شود. مثلاً تیم طراح ربات، سؤال «چوب درخت چه رنگی است؟» را وارد می‌کنند. مطمئناً خود اعضای تیم خروجی درستی در ذهن دارند، اما این بدان معنا نیست که ربات نیز جواب درستی دهد. اگر ربات اشتباه کرد، تیم طراح پاسخ صحیح را به سیستم وارد می‌کند. 

این پاسخ‌های صحیح، آموزش‌های لازم را به ربات می‌دهند و کمک می‌کنند آن دانش نهایی ساخته شود. چیزی که این فناوری را متمایز می‌کند، این است که مدل همچنان به یادگیری ادامه می‌دهد و هیچ‌وقت متوقف نخواهد شد.

اگر هنوز درک درستی از تکنولوژی ChatGPT ندارید، می‌توانید آن را به عنوان نسخه بسیار پیشرفته نرم‌افزار تکمیل خودکار متن در نظر بگیرید. نرم‌افزاری که در موبایل هوشمندتان به شما کمک می‌کند جملات را به طور خودکار کامل کنید. شما شروع به تایپ یک جمله می‌کنید و سیستم پیشنهادهای هوشمندی از آنچه شما قصد دارید بگویید ارائه می‌دهد.

با ChatGPT چه کارهایی می‌توان انجام داد؟

  • تولید محتوا

با چت GPT می‌توانید بدون داشتن دانش و تجربۀ نویسندگی و تولید محتوا، متن‌های منسجم و خوش‌خوانی را در طیف وسیعی از سبک‌ها، موضوعات و زبان‌ها بنویسید. علاوه بر این، اگر در زمینۀ تولید محتوا فعالیت می‌کنید، می‌توانید خلاصه اخبار، توضیحات محصول یا داستان موردنظرتان را با کمترین زحمت تولید کنید.

  • پرسش و پاسخ

به لطف این ربات، می‌توان مشکلات مختلف در متون علمی یا هنری را تجزیه‌وتحلیل کرد. همچنین قابلیت پاسخ به سؤالات مختلف در حوزه‌های گوناگون علمی، فرهنگی و هنری وجود دارد.  

  • محتوای شبکه های اجتماعی

کسب‌وکارها می‌توانند از این ربات برای ساخت کپشن‌ها و پیام‌های جذاب و البته جدید برای شبکه‌های اجتماعی خود استفاده کنند.

  • کدنویسی

ChatGPT قادر است علاوه بر کدزدن به زبان های مختلف برنامه نویسی، کدهای تولیدشده توسط انسان را هم دیباگ و اصلاح کند.

  • آموزش

این ربات می تواند هر موضوع علمی، فلسفی، مذهبی و … را در هر حوزه ای به شما آموزش داده و حتی موضوعات پیرامونی آنرا برای توضیح بیشتر برایتان شرح دهد.

  • حل مسائل درسی و غیردرسی

یکی از توانایی های بی نظیر این ربات امکان حل مسائل ریاضی، فیزیک، شیمی، هندسه و … است طوریکه انگار یک معلم در کنارتان نشسته و مسائل را به آسانی برایتان حل کرده و توضیح می دهد.

کاربردهای ChatGPT

حقیقت این است که فهرست کاربردهای ChatGPT آن‌قدر بلندبالاست که می‌توان یک کتاب طولانی درباره آن نوشت. زمینه‌های زیادی وجود دارد که این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند سبب تقویت خلاقیت و صرفه‌جویی در وقت و هزینه پروژه‌ها شود. در ادامه، به چند مورد از کاربردهای مهم ChatGPT خصوصاً در زمینه سئو اشاره خواهم کرد :

  • یافتن موضوع برای مقالات بلاگ و تحقیق کلمات کلیدی

اگر یک سایت شخصی یا شرکتی داشته باشید، حتماً می‌دانید که پیدا کردن موضوع برای پست جدید وبلاگ چقدر می‌تواند چالش‌برانگیز و طاقت‌فرسا باشد. البته کاربرد ChatGPT فقط در پیدا کردن موضوع مقاله خلاصه نمی‌شود، شما می‌توانید از این ابزار برای تحقیق کلمات کلیدی و ایجاد سرفصل‌ها و هدینگ‌های مؤثر برای پست‌های خود نیز کمک بگیرید.

مثلاً فرض کنیم قصد دارید در سایت خود یک دسته بندی جدید درباره «وردپرس» باز کنید و تعدادی مقاله در این باره منتشر کنید. اینجا می‌توانید از ChatGPT بخواهید لیستی از 15 موضوع مرتبط با وردپرس در اختیارتان قرار دهد.

خواهید دید که ربات 15 عنوان جذاب به شما می‌دهد که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. بعد از لیست‌کردن عناوین اصلی مقالات، حالا باید برای هر مقاله به صورت جداگانه تیترها و سرفصل‌هایی بخواهید و بهترین کلمات کلیدی ممکن را درخواست کنید. این تکنیک اگر چندین خوشۀ محتوایی در سایت خود داشته باشید، کارتان را تا حد زیادی راه می‌اندازد.

 

  • کپی‌رایتینگ و تولید محتوا

ChatGPT این قابلیت را دارد که به عنوان راهنما، در مسیر کپی‌رایتینگ و تولیدمحتوا کنارتان باشد. شما می‌توانید از این ابزار برای نوشتن متون تبلیغاتی، نگارش مقالات، یافتن بهترین سؤالات متداول و دیگر موارد این‌چنینی استفاده کنید. با این حال، پیشنهاد می‌کنم هرگز از هوش مصنوعی برای نوشتن کل پست خود استفاده نکنید.

استفاده از ChatGPT برای تولید محتوا در حد ایده‌گرفتن خوب است. مثلاً می‌توانید ساختار کلی مقاله را بگیرید و بعد بدنۀ اصلی مقاله با استفاده از اطلاعات معتبر و لحن شخصی خود بنویسید.

خیلی از متخصصین سئو معتقدند گوگل به محتوای تولیدشده توسط هوش مصنوعی اهمیتی نمی‌دهد و استفاده از ربات‌ها برای تولید تمام بدنه مقالات می‌تواند به رتبه شما در موتورهای جستجو لطمه بزند.

 

  • تصحیح و ویرایش متون مختلف

بعد از عرضه‌شدن ChatGPT خیلی از دانشجویان برای تصحیح و ویرایش مقالات دانشگاهی خود سراغ این ابزار رفتند. مخصوصاً اگر در زمینۀ زبان انگلیسی مبتدی باشید، خواهید دید که ChatGPT ابزاری عالی برای بازبینی، خلاصه‌کردن و اصلاح اشتباهات گرامری است.

طبیعتاً اگر در سایت خود نیز مقالات انگلیسی منتشر می‌کنید، حتماً پس از نوشتن چند پاراگراف آن را در ChatGPT وارد کرده و از ربات بخواهید محتوای شما را از نظر گرامری، املایی و دستوری ویرایش کند. حتی می‌توانید به ربات بگویید لحن رسمی، علمی یا محاوره داشته باشد.  

 

  • کدنویسی و رفع ایرادات کدها

چت جی‌پی‌تی علاوه بر اینکه یک کد برنامه‌نویسی را از نو برای شما می‌نویسد، توانایی ویرایش و اشکال‌یابی کدهای معیوب را نیز دارد. این ربات از زبان‌های برنامه‌نویسی مختلف مثل CSS، HTML، Javascript، PHP و پایتون پشتیبانی می‌کند. حتی اگر مبتدی باشید، ChatGPT یک ابزار عالی برای توضیح عملکرد کدهاست و به عنوان یک مربی در مسیر برنامه‌نویسی کنارتان خواهد بود.

 

  • نوشتن اسکریپت‌های ویدئویی

در شرایطی که خیلی‌ها برای کسب درآمد و تبلیغات سراغ یوتیوب رفته‌اند، بحث اسکریپت یا همان متن ویدئوها بسیار داغ‌تر از قبل شده. جدای از یوتیوب، حتی اگر بخواهید کمپین‌های بازاریابی و تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی یا تلویزیون راه بیندازید، ChatGPT به شما می‌کند اسکریپت‌های بهتری بنویسید و به تمام جزئیات لازم اشاره کنید. 

 

  • نوشتن انواع نظرسنجی‌ها و آزمون‌ها

فرقی نمی‌کند در چه حوزه‌ای فعالیت کنید، حتماً می‌دانید که آزمون‌ها و نظرسنجی‌ها ابزاری عالی برای به دست آوردن نظرات ارزشمند مشتریان هستند. این نوع سؤالات در مدارس، دانشگاه‌ها و مراکز پزشکی استفاده می‌شوند و نوشتن‌شان هم می‌تواند تا حد زیادی زمان‌بر باشد.

در این شرایط، ChatGPT به شما کمک می‌کند سؤالاتی کوتاه، دقیق، ساده و جذاب بنویسید و مکالمه خوبی با کاربران داشته باشید. البته پیشنهاد می‌کنم در زمینه‌های تخصصی مثل پزشکی یا رشته‌های دانشگاهی، از این ربات فقط در حد ایده گرفتن کمک بگیرید.

 

  • نوشتن توضیحات محصول

اگر سایت فروشگاهی دارید، حتماً می‌دانید یکی از خسته‌کننده‌ترین کارها نوشتن توضیحات محصول است. حالا فرض کنید صدها محصول برای فروش در سایت خود داشته باشید! مطمئناً نوشتن توضیح برای همۀ آن‌ها به‌شدت سخت و طاقت‌فرسا خواهد بود.

خوشبختانه، ChatGPT می‌تواند در این زمینه به شما کمک زیادی کند. فقط لازم است جزئیات لازمی که باید در توضیح محصول ذکر شود را به ربات بدهید، بعد چهار یا پنج پاراگراف توضیح تحویل بگیرید. فراموش نکنید خودتان حتماً یک نگاهی به توضیحات دریافتی از ربات بیندازید.

 

  • نوشتن توضیحات متا در سئو

یکی از چالش‌برانگیزترین مراحل تهیه پست وبلاگ، نوشتن توضیحات متا بهینه‌شده است. ازآنجاکه این تگ سئو نقش مهمی در نرخ کلیک صفحات دارند، بهتر است در نوشتن آن از ChatGPT کمک بگیرید. کافی‌ست از ربات بخواهید پنج یا ده ایده به شما بدهد و بعد، خودتان ویرایش‌های لازم را روی آن انجام دهید.

 

  • طوفان فکری در هر زمینه‌ای

بارها شده که خودم در خیلی از مسائل به سؤال برخوردم و از ChatGPT به عنوان ابزاری برای طوفان فکری استفاده کردم. شما هم می‌توانید در بسیاری از موضوعات مثل تصمیم‌گیری برای شروع کسب‌وکار یا انتخاب اسم برای برندتان یا ایدۀ پست‌ اینستاگرامی روی این ابزار حساب کنید. 

علاوه بر این، هرجایی که عنوان یا موضوع دشوار و پیچیده‌ای مشاهده کردید، می‌توانید از چت جی پی تی بخواهید موضوع را برایتان توضیح دهد. از آنجایی که این ابزار حجم عظیمی از داده‌ها را در دیتابیس خود دارد، تقریباً به هر سؤالی پاسخی نسبتاً صحیح می‌دهد و مفاهیم دشوار را برایتان ساده‌سازی می‌کند. البته جواب‌های این ربات همیشه دقیق و علمی نیست. بنابراین برای مباحث حساس، حتماً سراغ منابع معتبر بروید.

 

  • تحقیقات بازار و یافتن اطلاعات جمعیت‌شناسی

یکی از کاربردهای مهم ChatGPT تحقیقات بازار و پیداکردن اطلاعات جمعیت‌شناسی مخاطبان شماست. فقط کافی‌ست کمی دربارۀ بازار هدف خود به این ربات توضیح دهید و بعد درخواست کنید که نیازهای اصلی مشتریان، مزیت‌های رقابتی، روندهای فعلی بازار و… را برایتان لیست کند. فراموش نکنید اطلاعات مربوط به پرسونای خریداران را نیز دریافت کنید تا با ارائه پیشنهادات مرتبط، سطح رضایت مشتریان خود را افزایش دهید.

 

  • نگارش ایمیل‌های شخصی‌سازی‌شده

نوشتن ایمیل هم از آن کارهای سخت و چالش‌برانگیزی است که فروشندگان و مدیران طی روزهای کاری خود با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. اگر در زمینۀ نگارش و ویرایش ایمیل‌های رسمی و شرکتی نیاز به کمک داشتید، حتماً روی چت جی پی تی حساب کنید. فقط کافی‌ست موضوع ایمیل (مثلاً دعوت به جلسه کاری در تاریخ فلان) را به این ربات بدهید و متن ایمیل را تحویل بگیرید.

چطور می‌توان با ChatGPT صحبت کرد؟

برای استفاده از این ربات و شروع صحبت با ChatGPT لازم است مراحل زیر را طی کنید :

ورود به سایت chatgpt
  • در این قسمت لازم است تا ثبت نام کنید. ثبت نام با استفاده از ایمیل شما انجام می شود. پس از ورود ایمیل و پسوورد انتخابی، حالا باید ایمیل خود را تایید کنید.
ثبت نام در chatgpt
تایید ایمیل
  • پس از تایید موفق ایمیل، نوبت به ورود اطلاعات شخصی می شود. نام و نام خانوادگی خود را وارد کنید.
ثبت مشخصات
  • در این مرحله، شماره همراه شما برای تایید نهایی لازم است که این مرحله با توجه به وضعیت تحریم ها برای کاربران ایرانی قابل دسترس نیست. 
ثبت شماره تلفن
  • برای حل این مشکل از شماره مجازی استفاده می کنیم. شماره مجازی، شماره ای با کد کشورهای مختلف دنیاست که می توانید آنها را اجاره کرده و برای کاربردهای این چنینی استفاده کنید. پیدا کردن سایتی با خدمات شماره مجازی هم کار سختی نیست، فقط کافیست عبارت “خرید شماره مجازی” را در گوگل جستجو کنید. 
گرفتن شماره مجازی
  • پس از ثبت نام و خرید شماره مجازی مورد نظر، شماره مربوطه را در کادر شماره همراه وارد می کنید و منتظر sms در پنل شماره مجازی خود می شوید.
  • حالا با ورود کد پیامک شده به پنل، با موفقیت وارد داشبورد اصلی ChatGPT می شوید.
داشبورد chatgpt
  • در قسمت Chat می توانید با ربات صحبت کنید.

تجربه من از صحبت با ChatGPT

در این بخش برای اینکه بیشتر با کارکرد این ربات آشنا شوید، من تجربه صحبت با ChatGPT را با شما به اشتراک می گذارم.

  • من : سلام، حالت چطوره؟
  • ربات : من یک هوش مصنوعی هستم و توانایی تجربه احساسات یا احساسات فیزیکی را ندارم. چطور می توانم به شما کمک کنم؟
مکالمه با chatgpt 1
  • من : یه سری ایده در خصوص آموزش آنلاین بهم بده
  • ربات : چندین روش برای تدریس آنلاین وجود داره : 1) استفاده از ابزارهای برگزاری کلاس آنلاین مثل Zoom یا گوگل میت 2) ضبط و انتشار ویدیو 3) استفاده از ابزارهای جلسات آنلاین مثل مایکروسافت تیمز 4) استفاده از یک سری وب سایت های آموزشی واسط به عنوان تخته آنلاین و … 5) استفاده از ابزارها و سرگرمی های آنلاین برای یادگیری 6) استفاده از رابط های مجازی 7) استفاده از نقطه نظرات برای بهبود فرایند یادگیری 8) استفاده از تکنولوژی های به روز 9) برقراری شرایطی برای ارتباط مستمر دانشجویان 10) استفاده از گیمیفیکیشن در یادگیری
مکالمه 2
  • من : چندتا پلتفرم برگزاری کلاس آنلاین بهم معرفی کن
  • ربات : تعداد زیادی پتفرم برای برگزاری و یادگیری آنلاین وجود داره، چندتا از محبوب ترین هاش اینا هستن : 1) زوم (Zoom) 2) گوگل میت (Google Meet) 3) مایکروسافت تیمز (Microsoft teams) 4) بلک بورد (BlackBoard) 5) کانواس (Canvas) 6) کورسرا (Coursera) 7) خان آکادمی (Khan Academy) 8) یودمی (Udemy)
مکالمه 3

ChatGPT چطور درآمدزایی می کند؟ (ایده هایی برای درآمدزایی از ChatGPT)

سام آلتمن مدیر عامل OpenAI در سال 2019 در مصاحبه‌ای گفت تیمش به قولی که سرمایه‌گذاران داده‌اند عمل خواهند کرد. حالا آن قول چه بود؟

OpenAI به سرمایه‌گذارانش قول داده است که روزی خودِ هوش مصنوعی را موظف کنند که راه‌هایی برای درآمدزایی پیدا کند. زمانی که مصاحبه منتشر شد، مخاطبان آن را به شوخی گرفتند. اما حالا که به نحوه عملکرد سیستم نگاه می‌کنیم، عملی شدن این قول نزدیک‌تر از چیزی است که فکر می‌کنیم. 

پنج راه برای کسب درآمد OpenAI از طریق GPT وجود دارد :

1) ارائه APIهای پولی برای دسترسی به GPT: کمپانی  OpenAI برای برخی از مدل‌های پیشرفته‌تر زبان خود، APIهایی دارد که به شرکت‌ها اجازه می‌دهد از این مدل‌ها در برنامه‌ها و خدمات خود استفاده کنند. شرکت‌ها می‌توانند از این APIهای پولی برای دسترسی به این مدل‌ها استفاده کنند و از آن‌ها برای انجام وظایف پردازش زبان طبیعی در خدمات خود استفاده کنند.

2) ارائه خدمات توسعه اپلیکیشن مبتنی بر GPT: کمپانی OpenAI می‌تواند با شرکت‌ها و سازمان‌ها برای توسعه اپلیکیشن‌ها و خدماتی که از GPT استفاده می‌کنند همکاری کند و در ازای این خدمات، پول دریافت کند.

3) فروش محتوای تولید شده توسط GPT: کمپانی OpenAI می‌تواند محتوای تولیدشده توسط GPT را به شرکت‌ها یا افراد علاقه‌مند به استفاده از این نوع محتوا بفروشد.

4) ارائه آموزش و مشاوره در استفاده از GPT: کمپانی OpenAI می‌تواند به شرکت‌ها و سازمان‌هایی که مایل به استفاده از GPT در پروژه‌ها و برنامه‌های خود هستند، آموزش و مشاورۀ پولی ارائه دهد.

5) مجوز استفاده از GPT به شرکت‌های دیگر: OpenAI می‌تواند با پرداخت هزینه‌ای مشخص، مجوز استفاده از GPT را برای اهداف بیزنسی به شرکت‌های دیگر بدهد. این معامله می‌تواند شامل فروش حقوق استفادۀ انحصاری یا فروش حقوق استفادۀ غیرانحصاری باشد.

چه بخواهیم چه نخواهیم، مثل اینکه واقعاً در زمینۀ هوش مصنوعی و مدل‌های زبانی دیجیتال، با یک انقلاب شکوهمند مواجهیم!

آیا به غیر از چت GPT زبان هوش مصنوعی دیگری هم وجود دارد؟

درست است که چت جی پی تی با قابلیت‌های جالب خود توانسته اسم و رسمی برای خودش دست و پا کند، اما تنها هوش مصنوعی نیست که قادر به انجام پردازش زبانی است. 

اگر اهل دنبال کردن اخبار علم و فناوری باشید، حتماً اسم LaMDA گوگل به گوشتان خورده است. وقتی یکی از مهندسان گوگل عقیده‌اش دربارۀ واقعی و خطرناک بودن این تکنولوژی منتشر کرده بود، از این شرکت اخراج شد! (منبع)

به غیر از LaMDA نمونه‌های زیادی از این نوع نرم‌افزارها وجود دارد که مایکروسافت، آمازون یا دانشگاه استنفورد سعی در توسعۀ آن‌ها داشته‌اند. البته محصولاتشان به اندازۀ OpenAI یا Google مورد توجه قرار نگرفتند.

از طرف دیگر، بیشتر این مدل‌ها در دسترس عموم نیستند؛ اما OpenAI در طول فرایند آزمایشی خود به ربات چت جی پی تی دسترسی عمومی داده است و LaMDA گوگل نیز در ظرفیت محدودی برای آزمایش در دسترس گروه‌های منتخب است.

مایکروسافت و استفاده از ChatGPT

کمپانی OpenAI نام‌های بزرگی با خود دارد. ایلان ماسک، پیتر تیل و رید هافمن (بنیان‌گذار لینکدین) همگی افرادی هستند که به نظر می‌رسد برنامه‌های زیادی برای آیندۀ جهان دارند. 

اما وقتی صحبت از ChatGPT و کاربردهای فعلی آن به میان می‌آید، مایکروسافت یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران OpenAI است که قصد دارد از این فناوری استفاده کند. 

مایکروسافت تاکنون یک میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در OpenAI انجام داده و حالا به دنبال پیاده‌سازی چت جی پی تی در موتور جستجوی خود Bing است. 

سال گذشته، موتور جستجوی بینگ کمتر از 10 درصد از جستجوهای اینترنتی جهان را در اختیار داشت. درست است که این عدد در نگاه اول کوچک به نظر می‌رسد، اما طبق آمارها، نشانی از محبوبیت بالای این موتور جستجو دارد. بینگ با پیاده‌سازی ChatGPT در سیستم خود امیدوار است سؤالات کاربران را بهتر درک کند و نوعی موتور جستجوی محاوره‌ای (Conversational Search Engine) ارائه دهد.

در حال حاضر مشخص نیست مایکروسافت چقدر قصد دارد ChatGPT را در Bing پیاده‌سازی کند؛ اما کاربران معتقدند استفاده کامل از این ربات می‌تواند خطر گرفتار شدن بینگ با تعصبات سیاسی و اجتماعی را بیشتر کند.  

تکنولوژی ChatGPT به اخلاق هم پایبند است؟

هوش مصنوعی و نگرانی‌های اخلاقی همیشه با هم همراه‌اند. از آنجایی که سیستم چت جی پی تی عمدتاً با استفاده از کلمات اینترنتی آموزش داده شده، مطمئناً بخش زیادی از تعصبات، شوخی‌ها و نظرات عمومی اینترنت را در خود دارد. 

این موضوع باعث می‌شود بعضاً در مورد گروه‌ها یا شخصیت‌های سیاسی با جوک‌ها یا نظرات خاصی مواجه شوید. مثلاً وقتی از سیستم می‌خواهید برایتان استندآپ کمدی اجرا کند، گهگاه جوک‌هایی دربارۀ سیاستمداران سابق یا اقلیت‌های سیاسی یا اعتقادی بیان می‌کند.

به همین ترتیب، امکان انتشار اخبار جعلی و تئوری‌های توطئه هم وجود دارد. این نوع مطالب می‌توانند به پایگاه دانش سیستم وارد شوند و مخاطبین را سردرگم کنند.

البته در بعضی موارد OpenAI در مواجهه با درخواست‌های مخاطبین هشدارهایی قرار داده است. مثلاً اگر از ربات چت جی پی تی بپرسید چطور می‌توان یک نفر را مورد آزار و اذیت قرار داد؟ پاسخ این است که «قلدری بد است.» یا اگر یک داستان غیراخلاقی بخواهید، سیستم به صورت خودکار چت شما را خاموش می‌کند. این استراتژی OpenAI در مورد سؤالاتی دربار ساخت سلاح‌های خطرناک نیز صدق می‌کند.

ChatGPT قدرت رقابت با هوش انسان را دارد؟

درست است که لحن شخصی و طبیعی در مکالمه با این ربات می‌تواند تجربه گفتگو با انسان را تداعی کند؛ اما ChatGPT هنوز کاملاً با احساس انسانی صحبت نمی‌کند. اگرچه چت GPT می‌تواند فیزیک کوانتوم را توضیح دهد یا شعری جدید بسراید، اما به عقیدۀ متخصصین هوش مصنوعی، این ربات هنوز با هوش انسان فاصلۀ زیادی دارد.

«متیو ساگ» استاد حقوق دانشگاه جورجیای آمریکا که روی مدل‌های زبانی بزرگ مانند Chat GPT مطالعه می‌کند، در این باره می‌گوید: 

ضرب‌المثلی وجود دارد که می‌گوید تعداد نامحدودی میمون در نهایت یک شکسپیر جدید به شما می‌دهند. در دیتابیس چت جی پی تی تعداد زیادی میمون وجود دارد که همگی به کمک هم شاید بتوانند در نهایت چیزهایی به شما ارائه دهند. چیزهایی که به عقیدۀ من واقعاً چشمگیر هستند. اما در بحث تولید و پردازش زبان، نوعی تفاوت ذاتی میان انسان و هوش مصنوعی وجود دارد که قابل اغماض نیست. این تفاوت هیچ‌وقت از بین نخواهد رفت.

آیا ChatGPT همان گوگل بعدی است؟

ChatGPT با موتور جستجوی گوگل چندین ویژگی مشترک دارد. رابط کاربری آن‌ها در اصل یکسان است و هریک از آن‌ها ابزار مفیدی برای به دست آوردن اطلاعات هستند. اما هنوز هم یک تفاوت مهم بین این دو وجود دارد.

ChatGPT یک مرورگر وب نیست. نمی‌تواند اینترنت را برای یافتن مقالات جستجو کند. مثلاً اگر به دنبال اطلاعات خاصی مثل ساعات کاری یک رستوران در نزدیکی خود هستید، چت جی پی تی به درد شما نمی‌خورد.

هم ChatGPT و هم Google می‌توانند اطلاعاتی در مورد موضوعات جامع‌تر مثل تاریخ، علوم یا دستورالعمل‌های کلی ارائه دهند؛ اما ChatGPT در یک مسئله واقعاً برتری دارد: قابلیت اشتراک‌گذاری اطلاعات به شیوۀ محاوره‌ای و صحبت در مورد موضوعات به شیوه‌ای ظریف و انسانی.

اما به طور کلی این ربات هنوز به اندازۀ گوگل محبوب نیست و به نظر می‌رسد برای تصاحب جایگاه گوگل، راه درازی در پیش دارد. 

سخن آخر…

ChatGPT که این اواخر خیلی سر زبان‌ها افتاده، چیزی نیست جز یک چت‌بات هوش مصنوعی که می‌تواند با زبان طبیعی انسان، به سؤالات شما دربارۀ همه چیز پاسخ دهد. دانش این ربات به شکل دائمی در حال کامل شدن است و پاسخ‌های آن از حجم عظیم اطلاعات موجود در اینترنت به دست آمده است. اگرچه ChatGPT در ابتدا مفید و شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، اما وقتی پای استفادۀ نادرست وسط بیاید، ممکن است ماجرا کمی ترسناک شود.

سوالات متداول

ChatGPT چیست؟

چت جی پی تی (ChatGPT) ربات هوش مصنوعی است که توسط کمپانی OpenAI عرضه شده است. شما می‌توانید در هر موضوعی سؤالات بی‌شماری از این ربات بپرسید و جالب اینجاست که اغلب پاسخ مفیدی دریافت خواهید کرد.

 

آیا ChatGPT در حد هوش انسان عمل می‌کند؟

پاسخ این است که ChatGPT هیچ چیزی نمی‌داند. این ربات، یک سیستم هوش مصنوعی است که برای تشخیص الگوها در اینترنت آموزش دیده است. سپس با کمک انسان برای ارائه گفتگوهای مفید آموزش دیده است. پاسخ‌هایی که از ربات دریافت می‌کنید ممکن است قابل قبول و معتبر به نظر برسند، اما همان‌طور که خود کمپانی OpenAI هشدار می‌دهد، پاسخ‌ها ممکن است کاملاً اشتباه باشند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید
4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4633
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد ChatGPT چیست و چه کاربردی دارد؟ [+تجربه مکالمه با ChatGPT]

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی ممنون از مقاله تون
    استفاده از چت جی بی تی رایگان هست؟ اگر رایگان نیست، شرایط و نحوه پرداختش به چه صورته؟

    10

    1. خواهش میکنم
      Chatgpt دو تا پلن داره، یک پلن رایگان داره که عموم میتونن ازش استفاده کنن، یک پلن پولی هم داره که سرعت پاسخگویی و امکانات جانبی اش کمی بیشتر از پلن رایگانش هست.

      12

  2. بسیار محتوا عالی بود واقعا خسته نباشید
    هوش مصنوعی عمرا حالا حالا ها نتونه محتوا به این خوبی،قدم به قدم، با توجه به نیاز کاربر و … تحویل بده

    38

    1. خیلی ممنونم ازت امین جان
      همینطوره که شما میگی، هوش مصنوعی از هر نوعی اش که میخواد باشه (ChatGPT و ….) فعلا درحد تست های اولیه اس و خیلی مونده تا به هوش انسانی برسه
      ممنون از نظر ارزشمندت

      40