آیا برای ورود به حوزه سئو نیاز به مدرک دانشگاهی است؟

2310 بازدید

اگر اهل کامپیوتر و اینترنت و فضای IT نیستید، احتمال اینکه در مورد سئو نشنیده باشید زیاد است. ممکن است شنیدن درآمد در حوزه سئو در اطرافتان و فرصت های شغلی بی نظیر برای کارشناسان سئو برایتان وسوسه انگیز باشد و به فکر این باشید که به این حوزه ورود کنید.

سوالی که معمولا فالوورهای پیج اینستاگرام من و دوستان و نزدیکان می پرسند این است که سئو به مدرک دانشگاهی نیاز دارد؟ آیا برای شغل سئو نیاز به مدرک دانشگاهی مثل مهندسی یا پزشکی است؟ اگر بخواهم جواب کوتاهی بدهم خیر، مدرک دانشگاهی سئو یا هرگونه مدرک سئو که دانشگاه های سراسری یا آزاد تحت وزارت علوم صادر کند وجود ندارد اما برخی رشته های دانشگاهی هستند که به سئو نزدیک اند.

من در این مقاله میخواهم این موضوع را به طور کامل جواب دهم تا هیچ شک و شبهه ای در این خصوص نداشته باشید. پاسخ تمام سوالات مربوط به ارتباط سئو و مدرک دانشگاهی در این مقاله وجود دارد. پس با من همراه باشید.

برای ورود به سئو نیاز به مدرک دانشگاهی داریم؟

برای سئوکار شدن نیاز به مدرک دانشگاهی داریم یا نه؟

الزاما نه. هیچ آموزش آکادمیک رسمی چه در ایران چه در دنیا در حوزه سئو وجود ندارد. با این حال، می توانید سئو را در قالب دوره های آموزشی در مراکز آموزش آزاد یا از طریق متخصصین سئو یاد بگیرید.

اگر بخواهم رک و شفاف بگویم، برای تبدیل شدن به یک کارشناس حرفه ای سئو، باید توانایی نشان دادن مهارت ها و تطبیق پذیری با محیط در حال تغییر سئو را داشته باشید.

هیچ کسی در فضای کاری از شما مدرکی که مستقیماً با سئو مرتبط است درخواست نمی کند. معمولاً در آگهی‌های شغلی برای متخصصان و مشاوران سئو، حداقل مدرک لیسانس یا معادل آن در زمینه بازاریابی، مهندسی کامپیوتر یا علوم کامپیوتر درخواست می‌شود. حتی دانش در رشته بازاریابی (که یک رشته علوم انسانی است) دارایی ارزشمندی است زیرا متخصصان سئو با تیم بازاریابی (مارکتینگ) همکاری نزدیک دارند.

برای تبدیل شدن به یک سئوکار موفق، باید اول از همه منظم و دوما دارای مهارت یادگیری و به روز بودن باشید. تا به امروز، کسانی در زمینه سئو موفق بوده اند که همزمان با مطالعه مقالات و دیدن ویدیوهای آموزشی، اندوخته های خود را در قالب سایت های مختلف تست و تمرین کرده اند.

البته عوامل دیگری نیز وجود دارد که میزان موفقیت سئوکار تعیین می کند که در ادامه توضیح خواهم داد.

آیا مدرک دانشگاهی مرتبطی با حوزه سئو وجود دارد؟

خیر، در یک جمله مدرک دانشگاهی برای حرفه سئو وجود ندارد. ممکن است مجبور شوید مدرک لیسانس خود را در رشته هایی مثل مهندسی کامپیوتر، علوم کامپیوتر، بازاریابی ، ارتباطات، فناوری اطلاعات (IT) یا مدیریت بگیرید.

در طول دوران تحصیلی خود، می توانید در دوره های معتبر حوزه های زیر شرکت کنید:

  • سئو (SEO)
  • دیجیتال مارکتینگ
  • بازاریابی محتوا
  • UI / UX
  • گوگل آنالیتیکس
  • گوگل سرچ کنسول
  • گوگل تگ منیجر

دوره های بالا به شما در یادگیری سئو کمک زیادی می کند. فقط این را بدانید حتی اگر بهترین مدرک دیجیتال مارکتینگ را بگیرید، تمام موضوعات پوشش داده نمی شود. همه چیز در مورد یادگیری حوزه های مرتبط مختلف و ترکیب آنها برای به دست آوردن حداکثر نتیجه است.

می شود سئو را تنهایی یاد گرفت؟

بله، شما می توانید سئو را به تنهایی یاد بگیرید، اما باید صبور باشید و وقت بگذارید. بسیاری از مردم نمی دانند که یادگیری به تنهایی مستلزم نظم و انضباط و خویشتن داری است. با یادگیری، تلاش و تجربه به مرور زمان در هر زمینه ای یشرفت خواید کرد.

دوره های سئو به شما در این فرآیند کمک زیادی می کند و کارها را کمی ساده می کند. فقط باید مواظب باشید در دوره چه کسی شرکت می کنید. مدرک دانشگاهی شما در بازاریابی ، کامپیوتر و به طور کل حوزه فناوری اطلاعات ممکن است به شما در این راه کمک کند، اما برای شروع سفر به سوی متخصص سئوشدن کافی نیست.

شما ممکن است بسیاری از پیش زمینه های اصلی برای کار به عنوان یک متخصص سئو را نداشته باشید، چیزیکه من از آن به عنوان پیش نیاز های یادگیری سئو یاد می کنم. همچنین، مهارت سئو یک فرآیند یادگیری مداوم است. شما همیشه باید مهارت و دانش خود را به روز کنید. زمینه سئو به طور مداوم در حال پیشرفت است و شما نیز باید با آن پیشرفت کنید.

برای شروع شاید دوره آموزش رایگان سئو که آنرا در 4 ساعت به صورت صوتی ارائه داده ام مناسب باشد.

دوره های سئو ارزش شرکت کردن دارد؟

خیلی از افراد و موسسات آموزش دیجیتال مارکتینگ دوره های سئو همراه با مدرک ارائه می دهند. به یاد داشته باشید، هر دوره آموزشی ممکن است بهترین نتیجه را به همراه نداشته باشد. ممکن است در این دوره ها آموزش های سطحی ارائه شود اما برای بادگیری تجربی عمیق، دوره درست و حسابی سئو را انتخاب کنید (حتی اگر گران باشد!)

در ضمن شما نیازی به صرف زمان و هزینه زیادی برای دوره های مختلف سئو ندارید. این دوره ها و گواهی آنها تنها زمانی ارزشمند است که کارفرماها به آن باور داشته باشند درحالیکه اکثر آنها به کار تجربی شما نگاه می کنند.

همچنین می توانید بررسی کنید که کارفرمایان هنگام استخدام متخصصان سئو در سایت های استخدامی به دنبال گواهی مرتبط سئو هستند یا خیر. بررسی این موضوع به شما کمک می کند تا تصمیم بگیرید که آیا باید یک دوره را صرفاً به خاطر نیاز و آموزش خود بگذرانید یا مدرک آن.

معرفی بهترین دوره های معتبر سئو در دنیا

 

SEO Certifications Google

  • بهترین برای مبتدیان
  • مدت دوره 13 ساعت
  • بدون هزینه
  • فاکتورها و نکات کلیدی برای ایجاد یک استراتژی سئو را بیاموزید که شامل نحوه انتخاب کلمات کلیدی، انجام تحقیقات کلمات کلیدی، روانشناسی مصرف کننده و رفتار جستجو می شود.
  • آموزش انجام تحلیل سئو داخلی

SEO Certifications Online (Lynda, Udemy, Hubspot)

  • بهترین دوره برای سطح مبتدی تا پیشرفت
  • 4 ساعت تا 10+ ساعت
  • هم رایگان و هم پولی
  • طراحی شده توسط متخصصان سئو
  • سطح آموزش مبتدی تا پیشرفته را ارائه می دهد

SEO Certifications LinkedIn

  • بهترین دوره برای سطح مبتدی تا پیشرفته
  • دوره های نیم ساعت تا 14 ساعته
  • چندین انتخاب از دوره های کوتاه مدت تا بلند مدت
  • هم رایگان و هم پولی

مهم ترین مهارت هایی که به عنوان کارشناس سئو باید داشته باشید

 

پس تا اینجا متوجه شدیم که مدرک دانشگاهی خاصی برای حوزه سئو وجود ندارد. اما اگر به سئو به چشم مهارت و تخصص نگاه کنیم، متخصص این حوزه باید مهارت هایی داشته باشد تا بتواند خودش را ثابت کند. من در مقاله مهارت های کارشناس سئو به طور مفصل این مهارت ها را بررسی کرده ام اما در اینجا دو مهارت متخصص سئو را توضیح می دهم :

 

مهارت های سخت و نرم در سئو 

سه نوع سئو وجود دارد که شما باید بر آنها مسلط شوید. سئو فنی یا تکنیکال (درک ساختار سایت برای تعیین نحوه خزیدن و ایندکس محتوا توسط موتورهای جستجو)، سئو درون سایت یا On-Page SEO و سئو خارج از سایت یا Off-Page SEO.

تسلط یافتن بر سه نوع سئو فوق به طراحی استراتژی برای به حداکثر رساندن نتیجه سئو کمک می کند. هیچ کارفرمایی سئوی تک بعدی نمی خواهد.

علاوه بر این، مهارت‌های نرم مانند ایجاد روابط، تفکر انتقادی، توانایی گفتار و نوشتن، مهارت‌های اجتماعی، مهارت‌های تحلیلی، مهارت‌های داده، و انگیزه و سازگاری نیز ارزش زیادی در حوزه سئو دارند. این مهارت ها به پروژه ها، درک مشتریان، تجزیه و تحلیل نیازهای کسب و کار و مخاطبان هدف آن کمک می کند تا بهترین نتایج را به دست آورند.

 

سازگاری با تغییرات

گوگل همیشه در تلاش بوده تا تجربه بهتری را برای کاربران خود ایجاد کند تا بتوانند بهترین نتیجه مرتبط با جستجوی را پیدا کنند. برای انجام این کار، گوگل به طور منظم الگوریتم های خود را تغییر می دهد و به عنوان یک متخصص سئو ، شما نه تنها باید با این تغییرات به روز شوید، بلکه آنها را در وب سایت خود هم به کار بگیرید. 

نتیجه گیری 

در این مقاله در خصوص مدرک دانشگاهی سئو صحبت کردم و اشاره کردم که سئو نیاز به مدرک دانشگاهی ندارد.

در هر صورت توصیه من این است که یک پس زمینه ای از بازاریابی یا مدیریت یا کامپیوتر برای سئو کافی است و مابقی آن گذراندن دوره های تخصصی سئو و دیجیتال مارکتینگ و مخصوصا تجربه های عملی در حوزه سئو است.

سوالات متداول 

خیر، اصولا مدرکی مخصوص حوزه سئو وجود ندارد اما داشتن پس زمینه تحصیلی در رشته های کامپیوتر، مدیریت یا بازاریابی می تواند به پیشرفت در این حوزه کمک زیادی کند.

طبیعتا رشته مهندسی کامپیوتر (یا علوم کامپیوتر) و همچنین IT با توجه به ماهیت کار با اینترنت و فضای مجازی به سئو نزدیک تر است. اما می توان تخصص سئو را تا مرزهای بازاریابی و مدیریت هم برد.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3533
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آیا برای ورود به حوزه سئو نیاز به مدرک دانشگاهی است؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.