چگونه سایت خود را سئو کنیم (10 راهکار ساده و عملی)

1742 بازدید

چگونه سایت را سئو کنیم؟ از کلمات کلیدی شروع کنیم؟ یا باید دائما تولید محتوا کنیم؟ یا شاید هم همش باید بک لینک بگیریم؟ 

نحوه سئو کردن یک وبسایت به دغدغه ای برای صاحبین کسب و کار تبدیل شده است. سوال 80% مدیران وب‌سایت‌ها و کسب وکارها در مشاوره سئو از من همین است. ابهام در فرایند سئو وبسایت و اینکه چه عواملی در رتبه گرفتن سایت در نتایج موثر است، آنها را گیج کرده.

حالا قصد دارم در این مقاله، ۱۰ قدم کوچک برای سئو کردن یک سایت را به صورت مختصر و مفید توضیح دهم. بعد از خواندن این مقاله شما می‌توانید وب‌سایت خودتان را برای گرفتن ترافیک طبیعی از گوگل با همین قدم های به ظاهر ساده به راحتی سئو کنید و نتیجه آنرا در کوتاه مدت ببینید. 

من، حسام الدین کیانی خواه ، متخصص و مشاور سئو هستم. با من در این مقاله تجربی همراه باشید.

چطور سایت خود را سئو کنیم

سئو چیست؟

برای درک بهتر مفهوم سئو بهتر است ابتدا درباره‌ طرز کار موتورهای جستجو مانند گوگل، بینگ یا سایر موتورهای جستجو بدانیم.

تصور کنید، وب‌سایت‌های زیادی با موضوعات مشابه هم وجود دارند. موتورهای جستجو هم این صفحات وب را درست مانند دفترچه‌ تلفن‌های سابق منتهی در دنیای دیجیتال فهرست می‌کنند. وقتی که شما یک وب‌سایت می‌سازید، ربات‌های موتورهای جستجو با خزیدن (کراول) در صفحات وب‌سایت شروع به فهمیدن اطلاعات درون سایت می‌کنند و بر طبق آن، وب‌سایت شما در صفحه نتایج موتورهای جستجو فهرست یا اصطلاحا ایندکس می‌شود.

ربات‌های موتورهای جستجو توانایی فهم اطلاعات (متنی، ساختاری و غیرمتنی) را دارند و می‌توانند سایت‌ها را بر اساس عوامل مختلفی مانند مرتبط بودن و اعتبار فهرست کنند و درست همینجا است که بهینه‌سازی موتورهای جستجو (Search Engine Optimization) یا همان سئو (SEO) وارد ماجرا می‌شود. سئو همان فرایند بهتر شدن وب‌سایت شما برای شناسایی توسط موتورهای جستجو است.

خلاصه اینکه سئو وب‌سایت را طوری بهینه‌سازی می‌کند تا موتورهای جستجو پی به مرتبط بودن آن برده و بر همین اساس آن را در نتایج جستجو رتبه‌بندی کنند.

برای آشنایی با مفهوم سئو، من مقاله مفصلی در این خصوص نوشته ام که می توانید در لینک زیر بخوانید :

چرا سئو اهمیت دارد و چگونه باید سایت را سئو کنیم

چرا باید سایت را سئو کنیم؟

بسیار خوب، حالا به نظرم درکی از سئو پیدا کرده ایم. اما برای اینکه بیشتر با موضوع آشنا شویم، بهتر است کمی به عادت‌های شخصی خودتان در جستجوکردن فکر کنید.

فرض کنید به دلیل خاصی سراغ گوگل می‌روید. برای مثال شما عبارت «بهترین ابزار برای ایمیل مارکتینگ» را تایپ می‌کنید. شاید هم تنها می‌نویسید: «ابزارهای ایمیل مارکتینگ». بلافاصله فهرستی از نتایج را می‌بینید. شما روی کدام مطلب کلیک می‌کنید؟

آیا تا به حال به صفحه‌ دوم یا سوم نتایج گوگل رفته‌اید؟ احتمالا نه و اگر هم بله، خیلی این کار را نکرده‌اید. این مثال به تنهایی از اهمیت سئو می‌گوید.

سئو سایت برای موتورهای جستجو به رتبه‌ کلی وب‌سایت کمک می‌کند. هدف اصلی باید این باشد که در صفحه‌ی اول نتایج (یا بهتر بگویم یکی از اولین نتایج) ظاهر شویم. به این ترتیب، می‌توانیم منتظر افزایش ترافیک وب‌سایت خود باشیم.

چگونه یک سایت را سئو کنیم؟

اما می رسیم به سوال اصلی، اینکه چطور باید یک وبسایت و محتوای آنرا سئو کنیم؟

من ۱۰ قدم کلی برای سئو کردن یک سایت را لیست کرده و در زیر تک به تک به آنها اشاره می کنم :

1) تحقیق کلمات کلیدی

کلمات کلیدی نقش مهمی در سئو ایفا می‌کنند. یک کلمه کلیدی موضوع اصلی مطلب شما را نشان می‌دهد و همین به مخاطبان اجازه می‌دهد پس از جستجو در گوگل برای موضوع دلخواه خود مقاله شما را پیدا کنند.

کلمه کلیدی دقیقا همان چیزی است که کاربران در کادر مخصوص موتورهای جستجو تایپ می‌کنند. به همین دلیل ساده، همیشه باید مطمئن شوید که کلمه کلیدی شما با هدف جستجوی مخاطبان هم‌خوانی داشته باشد.

کلمه کلیدی می‌تواند یک کلمه کلیدی کوتاه (یا اصطلاحا Short-tail) مانند«بازاریابی دیجیتال» یا یک کلمه کلیدی بلند (Long-tail) مانند «چگونه یک کمپین ایمیل مارکتینگ خوب بسازیم» باشد.

کلمات کلیدی کوتاه‌تر معمولا حجم جستجوی بالاتری هم دارند؛ به این معنی که گرفتن رتبه‌ آن‌ها هم سخت‌تر است. در مقابل، کلمات کلیدی بلند، حجم جستجوی کمتری دارند و بسیار خاص هستند. مزیت این کلمات کلیدی هم این است که می‌توانید مخاطبانی که دقیقا به دنبال محتوای شما هستند را هدف قرار دهید.

توصیه من این است که در تحقیق کلمات کلیدی ، سراغ ترکیبی از کلمات کلیدی کوتاه و بلند برویم.

کاربرد :  با تحقیق کلمات کلیدی و انتخاب کلمات کلیدی مناسب برای وبسایت و تولید محتوای کاربرپسند برای آنها، می توانید به سایت تان ترافیک جذب کنید.

2) استفاده از کلمات کلیدی در سرتاسر محتوا

هر صفحه ای از سایت کلمه‌های کلیدی مرتبط متفاوتی دارد. برای مثال، کلمه کلیدی اصلی مقاله‌ای که می‌خوانید «چگونه سایت را سئو کنیم» است. این احتمالا همان عبارتی است که در گوگل تایپ کردید و حالا هم به اینجا آمدید!

در حالت ایده‌ال، کلمه‌های کلیدی دلخواه شما باید در موارد زیر قرار گرفته باشند:

  • عنوان مطلب
  • آدرس صفحه (URL)
  • اولین و آخرین پاراگراف مطلب
  • سراسر متن به صورت کاملا ارگانیک
  • متن جایگزین عکس (Alt Text)

البته همه‌ این‌ها تا زمانی است که خوانایی مطلب را دچار مشکل نکنند. فقط باید مواظب استفاده بیش از حد از کلمه کلیدی یا کیوورد استافینگ (Keyword Stuffing) باشیم. 

کاربرد :  با استفاده درست از کلمات کلیدی در جای جای محتوا می توانید، سئو سایت خود را بهبود دهید.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

3) تولید محتوای باکیفیت از نان شب هم واجب تر است

در اینکه باید محتوایی بنویسیم که برای خوانندگان جذابیت داشته باشد، شکی نیست! اما باید مطمئن شویم که کاملا به موضوعی که برای نوشتن انتخاب کرده ایم پرداخته‌ایم و اطلاعاتی را از قلم نینداختیم. در نهایت مهم است که مخاطبان جواب سوال‌ها و نیازهایشان را در محتوای ما پیدا کنند و به سایت دیگری هم نیاز نداشته باشند. به همین دلیل هم استفاده بیشتر از کلمات کلیدی به معنی محتوای با کیفیت نیست.

علاوه بر اینکه تا حد ممکن باید به موضوعی به صورت جامع و کامل و در عین حال مختصر و مفید بپردازیم، باید حواس‌مان باشد که به صورت کاملا صمیمانه‌ و کاربرپسند هم بنویسیم.

به امید اینکه چگالی کلمه کلیدی محتوایمان بالاتر برود، نباید کلمه‌های کلیدی را در جای‌جای مقاله‌ بگنجانیم! تلاش ما برای فریب دادن موتورهای جستجوی هوشمندی مثل گوگل خیلی موثر نیست! خیلی وقت‌ها نه تنها این کار سودی ندارد، بلکه ممکن است با جریمه‌های گوگل نقره ‌داغ هم بشویم!

یک چیزی را فراموش نکنیم، الگوریتم های گوگل روز به روز باهوش‌تر می‌شوند و می‌توانند استفاده بیش از حد از کلمه‌های کلیدی را تشخیص دهند.

کاربرد :  تولید محتوای باکیفیت و کاربرپسند، هم به کاربر سایت ارزش می دهد و هم موتورهای جستجو را برای رتبه بندی بهتر در نتایج جستجو متقاعد می کند.

4) محتواها را به هم لینک دهیم

اگر مطلبی که داریم می نویسیم به مطلب دیگری که قبلا نوشته ایم، ارتباط دارد، به سادگی این دو را به هم لینک می کنیم! این تمرین خوبی است تا بتوانیم به مرور محتواها و صفحه‌های وب‌سایت‌ را به هم لینک دهیم که اصطلاح فنی آن لینک سازی یا internal linking است. من در مقاله لینک سازی داخلی مفصل به این موضوع پرداخته ام.

با این کار به خواننده در پیدا کردن محتوای مرتبط و گشت‌وگذار در وب‌سایت خودمان و همین‌طور به ربات های گوگل برای درک و رتبه‌‌بندی بهتر صفحه‌های سایت کمک زیادی می‌کنیم. 

کاربرد :  لینک سازی داخلی باعث ارتباط بهتر صفحات، درک ربات ها از ساختار سایت و درنتیجه بهتر رتبه گیری صفحات سایت در نتایج موتور جستجو می شود.

5) عکس ها را هم سئو می کنیم

به لحاظ خوانایی، عکس‌ها اهمیت زیادی دارند. عکس‌ها نه تنها به مجسم کردن محتوا در ذهن مخاطب کمک زیادی می کنند، بلکه به فهم آن‌ها هم کمک می‌کنند و البته که برای سئو هم مهم هستند!

با این حال، بهتر است بدانیم ربات‌ها یا خزنده ها نمی‌توانند روی عکس‌ها بخزند، بلکه آنچه ربات‌ها می‌بینید همان متن‌ جایگزین عکس‌ها یا تگ های Alt هستند. یعنی توضیحاتی که برای عکس‌ها می نویسیم.

استفاده از کلمه‌‌های کلیدی در متن جایگزین عکس باعث می شود که گوگل عکس‌های سایت را برای کلمات کلیدی مدنظر ایندکس کند.

تا به حال به عکس‌هایی که در قسمت بالای صفحه‌ نتایج گوگل (SERP) نشان داده می‌شوند، فکر کرده‌اید؟ می‌توانیم از این عکس‌ها برای هدایت مخاطبان به وب‌سایت خودمان استفاده کنیم.

نکته دیگر اینکه کم کردن حجم عکس‌ها و استفاده از سایز مناسب برای تصاویر هم اهمیت دارد. بنابراین تا جای ممکن حواس‌تان به این موضوع هم باشد.

کاربرد :  بهینه سازی تصاویر هم به درک بهتر محتوا کمک می کند و هم با سئو آنها باعث نمایش تصاویر در قسمت Images گوگل می شود.

سئو تصاویر و اهمیت آن در سئو

6) حواستان به آدرس صفحه باشد

پیوند یکتا یا پیوند ثابت (Permalink) همان آدرس اینترنتی است که بعد از دسترسی به یک صفحه وب در نوار مرورگر می‌بینید. پیوندهای ثابت تا حدی گواهی بر ساختار کلی وب‌سایت شما هم هستند، این پیوندها نباید خیلی طولانی باشند و در همین حال، باید کاملا موضوع صفحه را روشن کنند. با این کار، هم به مخاطبان و هم به ربات‌های گوگل (که قرار است در وب‌سایت بخزند) کمک می‌کنید.

در ضمن، کلمه‌های کلیدی کاملا واضح و بامعنی را در آدرس صفحه خود به کار ببرید. برای مثال، اگر صاحب یک فروشگاه آنلاین کتاب هستید، پیوندهای ثابت وب‌سایت خودتان را به نحوی نام‌گذاری کنید که مخاطبان بلافاصله متوجه شوند با چه سایتی سروکار دارند. این موضوع به موتورهای جستجو هم در درک بهتر و رتبه‌بندی موثرتر محتوای سایت شما کمک می‌کند.

پیوند ثابت شما باید چیزی شبیه به این باشد:

  • www.books.com – این آدرس وب‌سایت شما است.
  • www.books.com/kids – این هم صفحه‌ای که مخاطبان می‌توانند تمام کتاب‌های دسته‌‌ کودکان را پیدا کنند.
  • www.books.com/kids/booktitle – این هم صفحه‌ای است که مخاطبان شما اطلاعاتی در مورد یک کتاب به خصوص در همین دسته پیدا می‌کنند. همان‌طور که از اسم آن هم مشخص است، پیوند ثابت، همیشگی است. بنابراین، سعی کنید پیوندهای کاملا مناسبی برای صفحه‌های سایتتان انتخاب کنید. برای محتوای فارسی هم توصیه می‌کنیم به دلایل زیادی، عنوان مقاله‌ی خودتان را به انگلیسی ترجمه کنید و به عنوان پیوند ثابت استفاده کنید.

به کار بردن تاریخ یا اطلاعات خاص در آدرس صفحه که ممکن است بعدا تغییر کند چندان توصیه‌ خوبی نیست.

اما به نظرتان چرا؟

چون به مروز صفحات به روز می‌شوند و هر چقدر که صفحه‌ای قدیمی‌تر باشد، برای سئو سایت بهتر است، اصلا خوب نیست که صفحه‌هایی بسازید و به مرور حذف‌شان کنید. البته صفحه‌های قدیمی تنها به دلیل قدیمی‌ بودن رتبه‌ی بهتری نمی‌گیرند، بلکه چون توانستند در این مدت بازدید گرفته، لینک سازی کرده و نهایتا اعتبار خود را نشان دهند.

باید همیشه صفحات سایت خودتان را با اطلاعات تازه و مرتبط آپدیت کنید، همه‌ این‌ها هم به معنی آدرس صفحه‌ای ماندگار است.

فرض کنید، مقاله‌ای در مورد «۵ نکته مهم بازاریابی در سال 1401» نوشته‌اید. شکی نیست که موضوع انتخابی شما عالی است. اما در پیوند ثابت خودتان سال 1401 را کنار بگذارید. با این کار به راحتی می‌توانید مقاله‌ی خودتان را هر وقت که لازم بود به روز کنید و بعدا مثلا بنویسید : «۵ نکته برتر بازاریابی برای سال 1402» بنویسید.

همین قانون برای صفحات، تعطیلات و ایام خاص کاربرد دارد.

اهمیت استفاده از URL مناسب در سئو سایت

7) سرعت وب سایت را فراموش نکنید

سرعت سایت در رتبه‌بندی موتورهای جستجو اهمیت زیادی دارد و از سال ۲۰۱۸ به یکی از فاکتورهای موثر برای رتبه‌بندی در گوگل تبدیل شده است. خودتان را جای مخاطبان بگذارید، واقعا هر کاربری تنها به چند ثانیه زمان جهت تصمیم‌گیری برای سر زدن به سایر صفحات یک وب‌سایت یا بستن آن نیاز دارد. بنابراین هر چقدر که وب‌سایتی سریعتر لود شود، تجربه‌ بهتری را هم برای مخاطبانش به ارمغان می‌آورد.

چنانچه زمان لودینگ وب‌سایت طولانی باشد، باید منتظر پیامدهای جدی آن باشید که مهم‌ترین آن، نرخ پرش (Bounce Rete) بالا است. هر چند نرخ پرش، عامل اثرگذاری بر رتبه‌بندی نتایج موتورهای جستجو نیست، اما ارتباط زیادی با سرعت وب‌سایت دارد.

8) حواس تان به نسخه موبایل سایت باشد

گام خیلی مهم در پاسخ به سوال “چگونه سایت خود را سئو کنیم” توجه به نسخه‌ موبایل است. این‌ روزها خیلی از مخاطبان از موبایل برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند. به همین دلیل هم بهینه‌سازی وب‌سایت برای تمام دستگاه‌های هوشمند مهم است.

باز هم خودتان را جای مخاطبان بگذارید، آیا دوست دارید، به وب‌سایتی بروید که به دلیل خطاهای اعصاب‌ خردکن حتما باید کلی اسکرول کنید تا صفحه‌ای را کامل ببینید!

یک تجربه کاربری عالی باعث می‌شود که مخاطبان بخواهند همچنان در وب‌سایت شما بمانند و از محتواهای آن (که باز هم مرتبط به کلمه‌ کلیدی دلخواه آن‌ها بوده) بازدید کنند. اگر همچنان قانع نشدید، بهتر است بدانید که نسخه‌ موبایل به اندازه‌ای اهمیت پیدا کرده که حتی گوگل اعلام کرده الگوریتم Mobile First Index را در فهرست کردن و رتبه‌بندی سایت‌ها لحاظ می‌کند.

از این رو، یک تجربه کاربری خوب و جذاب موبایل می‌تواند جلوی پریدن مخاطبان را بگیرد.

سئو تصاویر و اهمیت آن در سئو

9) سئو فنی هم یادتان نرود

در این مقاله تا حدی به جنبه‌های مختلف سئو فنی مثل انتخاب URL مناسب یا ریسپانسیو کردن سایت پرداختیم اما سئو فنی خیلی بیش‌تر از اینهاست است. هر چند در این مقاله جای پرداختن به سئو فنی نیست، اما از من بشنوید که سئو فنی واقعا مهم است و حواس‌تان به آن باشد.

10) محتوا و صفحات سایت را به روز کنید

توصیه می‌کنم مرتب محتواهای سایت‌تان را آپدیت کنید و همیشه یک ارزیابی روی محتواهایتان انجام دهید. این موضوع از آنجایی اهمیت دارد که هر روز روش‌ها و الگوریتم ها در موتورهای جستجو و سئو در حال تغییر و تحول هستند و البته خیلی جالب نیست که به دلیل اطلاعات قدیمی در رتبه‌بندی‌ گوگل از رقبا عقب بیفتید.

برای این کار بهتر است که به صفحات قدیمی سر بزنید و محتواهایی که قبلا نوشته‌اید را دوباره بازبینی کنید. ببینید هر کدام از این محتواها درست سئو شدند یا خیر؟ اگر محتوایی آن‌طور که باید و شاید سئو نشده باشد، احتمالا به رتبه‌ وب‌سایت شما در نتایج آسیب می‌رساند.

کلام آخر 

در این مطلب به طور خلاصه در خصوص این صحبت کردم که چگونه می توان یک سایت را سئو کرد. در انتها توصیه می‌کنم در کنار سئو، مطالب تان را هم تبلیغ کنید. همان‌طور که همیشه گفته‌ام، سئو کار یک‌شبه‌ای نیست و کاری مستمر و زمان‌بر است. بنابراین، انتشار منظم محتوای تازه یکی از بهترین روش‌ها برای بهبود رتبه‌ شما در موتورهای جستجو است و وقتی هم که محتوای بسیار جذاب و خوبی نوشتید، بهتر است که به خوبی مطالب‌‌تان را تبلیغ کنید.

می‌توانید این کار را به صورت ارگانیک یعنی با اشتراک‌گذاری در شبکه‌های اجتماعی‌تان و از طریق خبرنامه ایمیلی یا با تبلیغات کلیکی (PPC) انجام دهید که هر دو این‌ها از تکنیک‌های خوب بازاریابی به حساب می‌آیند.

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را دنبال کنید.

سوالات متداول : 

در یک جمله، چگونه یک سایت را سئو کنیم؟

سئو کردن سایت، کاری نیست که با یک جمله و حتی با یک کتاب انجام شود اما با رعایت اصول سئو داخلی، خارجی و تکنیکال می توان در مرور زمان یک سایت را سئو کرد و در گوگل به رتبه های خوبی رسید.

همین روش های سئو کافیست؟

مسلما نه، سئو کردن به همین راحتی نیست و نیاز به تجربه و تخصص دارد اما این روش هایی که اشاره شد از جمله فاکتورهای اولیه است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=2812
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد چگونه سایت خود را سئو کنیم (10 راهکار ساده و عملی)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *