کسب درآمد از تلگرام: 5 روش قطعی درآمدزایی در تلگرام

3229 بازدید

تلگرام (Telegram) یکی از پرمخاطب ترین پیام‌رسان‌های اجتماعی (چهارمین پیام رسان محبوب) در سراسر دنیا است که در سال 2024 بیش از یک میلیارد و 500 میلیون کاربر و بیش از 800 میلیون کاربر فعال در سراسر جهان دارد . تقریباً هفتصد هزار کاربر ماهانه به تلگرام می‌پیوندند! تعداد مخاطبان این پیام رسان و همچنین تعداد کاربران کانال‌ها، گروه‌ها و ربات‌های آن روزانه در حال افزایش است. پرمخاطب بودن و محبوب بودن تلگرام آنرا به یکی از بزرگ‌ترین پلتفرم‌ها برای کسب درآمد تبدیل می کند.

اما سؤال اصلی این است که آیا می‌توان از تلگرام درآمد هم کسب کرد؟ اگر بله، چگونه از تلگرام پول در بیاوریم؟ مهمتر اینکه چه روش هایی برای کسب درآمد از تلگرام وجود دارد که به درد کاربران ایرانی هم بخورد؟

من در این مقاله به‌ صورت کامل انواع روش های جدید کسب درآمد از تلگرام را برای شما کاربران توضیح خواهم داد. پس اگر شما هم علاقه‌مند به کسب درآمد اینترنتی هستید، بهتر است تا انتهای این مقاله همراه من باشید.

چطور از تلگرام کسب درآمد کنیم

راه های زیادی برای کسب درآمد از تلگرام وجود دارد اما تلگرام چه قابلیت هایی نسبت به سایر پیام رسان های اجتماعی دارد که آنرا برای کسب درآمد جذاب می کند؟ با هم نگاهی کوتاه به برخی از امکانات و قابلیت های اصلی تلگرام می اندازیم:

  1. مخاطبان تلگرام معمولا فعال و تحصیلکرده هستند.
  2. تلگرام به راحتی از طریق پروکسی ها در ایران باز می شود.
  3. هیچ نوع تبلیغاتی در این پلتفرم وجود ندارد. به همین دلیل است که کاربران به احتمال بیشتری جذب تلاش های بازاریابی می شوند.
  4. بازاریابی تلگرام کلا یک استراتژی بازاریابی جدید است، بنابراین با رقابت کمتری نسبت به اینستاگرام مارکتینگ مواجهید.
  5. با توجه به ماهیت تلگرام، نرخ باز شدن لینک ها در مقایسه با سایر روش های بازاریابی بیشتر است.
  6. تلگرام به یوزرهای خود این امکان را می دهد که محتوای مرتبط را به ممبرها و دنبال کنندگان خود ارائه کنند.
  7. راه اندازی کانال تلگرام رایگان است و نیاز به مهارت خاصی هم ندارد. کانال های تلگرام قابلیت جذب تعداد نامحدودی ممبر دارند که می توانید برای تعداد زیادی از آنها پیام ارسال کنید.
  8. برای بازاریابی و خلق تجربه بهتر می توانید یک ربات تلگرامی بسازید. کار ربات این است که در وقت شما صرفه جویی کرده و اطلاعات درخواستی کاربران شما را برایشان به صورت خودکار ارسال کند. به عنوان مثال یک ربات تلگرامی ساده می تواند با توجه به درخواست کاربران برایشان فیلم، اسناد، تصاویر و غیره ارسال کند.
  9. کانال های خصوصی تلگرام هم وجود دارد که گزینه مناسبی برای کسب درآمد هستند.
  10. تلگرام به خوبی و با امنیت بالا از اطلاعات کاربران محافظت می کند.
  11. تلگرام با امکاناتی که دارد به شدت برنامه کاربرپسندی است.
  12. قابلیت پوش نوتیفیکیشن در کانال‌های تلگرام به افراد کمک می‌کنند تا آنچه را که به طور خاص پست و ارسال می کنید، ببینند.
  13. در تلگرام می‌توانید برای پیام خود یک تایمر محدود (self destructive) تنظیم کنید تا پیام‌هایی را که فقط برای مدت کوتاهی هستند (پیشنهادات با زمان محدود) حذف کند.
  14. می توانید مهم ترین پیام ها را در بالای کانال تلگرامی خود پین کنید. این قابلیت به شما کمک می کند توجه کاربران را به مهم ترین اطلاعات کانال خود جلب کنید.
  15. می توانید فایل هایی با فرمت های مختلف را در برنامه انتقال دهید.

انواع روش های کسب درآمد از تلگرام

1) تبلیغات در کانال‌ها و گروه‌ها

اولین روش برای کسب درآمد از تلگرام، تبلیغات در کانال ها و گروه ها است. تبلیغات به شما این امکان را می‌دهد تا فضای تبلیغاتی خود در کانال‌ یا گروه‌های تلگرامی در اختیار دیگر افراد یا مجموعه ها قرار دهید. طبیعتا لازمه کسب درآمد از این روش، داشتن کانال یا گروهی پرمخاطب است.

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب یک حوزه خاص (نیچ): اولین مرحله این است که یک حوزه خاص را برای گروه یا کانال تلگرامی خود انتخاب کنید. انتخاب این حوزه بستگی به علایق خودتان یا مخاطبانی دارد که میخواهید جذب کانال یا گروه خود کنید. طبیعتا در انتخاب این حوزه باید قدرت برندها یا مجموعه هایی که میخواید از جانبشان تبلیغات دریافت کنید هم بسنجید.
  2. ساخت کانال یا گروه: بعد از انتخاب حوزه فعالیت، لازم است تا کانال یا گروه خود را بسازید. فرایند ساختن کانال/گروه خیلی ساده است و طولی نمی کشد، فقط لازم است تا اطلاعات پروفایلی آن به نحوی تکمیل شود که احتمال جذب مخاطبان را افزایش دهد.
  3. تولید محتوا: حال که زیرساخت لازم را فراهم کردید، نیاز است که تولید محتوای خود را در قالب پیام های متنی، صوتی یا تصویری (و حتی ترکیبی) در کانال/گروه شروع کنید. فقط با تولید محتوای جذاب و مستمر است که کاربران به شما اعتماد کرده و جذب شما می شوند.
  4. جذب مشتریان و تبلیغ دهندگان: در کنار تولید محتوا لازم است تا گروه/کانال خود را در فضاهای ممکن و مرتبط تبلیغ کنید. با اینکار سرعت رشد مخاطبان خود را بالاتر می برید.
  5. قیمت گذاری: بسته به نوع مخاطبان و میزان ممبرهای کانال/گروه خود می توانید بسته ها (پکیج های) تبلیغاتی با قیمت های مناسب فراهم کنید.
  6. مدیریت خدمات: حالا نوبت به ارائه خدمات تبلیغاتی از جانب گروه/کانال شما به تبلیغ دهندگان است. توجه داشته باشید که فروش خدمات تبلیغاتی به همینجا ختم نمی شود و لازم است تا پشتیبانی و حتی شرایط تمدید خدمات را هم درنظر بگیرید.

با اجرای موفق این مراحل و توانایی ایجاد ارزش برای تبلیغ‌ دهندگان و مخاطبان، می‌توانید از طریق تبلیغات در کانال‌ها و گروه‌ های تلگرامی درآمد قابل توجهی کسب کنید.

تبلیغات در کانال ها و گروه های تلگرامی

2) فروش محصولات و خدمات

روش دوم برای کسب درآمد از تلگرام، فروش محصولات و خدمات به کاربران است. در این روش فرد یا مجموعه ای که محصول یا خدماتی برای عرضه دارد، در قالب کانال/ربات تلگرامی آنرا به مخاطبان معرفی می کند که در نهایت فروش رقم می خورد. در این روش تلگرام به عنوان بستری برای معرفی محصولات/خدمات عمل می کند. 

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب محصول یا خدمت: طبیعتا اولین مرحله این است که محصول یا خدمتی را برای فروش درنظر بگیرید. محصولات می تواند به شکل محصولات فیزیکی یا دانلودی باشد. خدمات هم می تواند از جنس خدمات مشاوره، طراحی سایت، مدیریت پروژه و … یا حتی آموزش باشد.
  2. ساخت کانال یا ربات تلگرامی: حال باید کانال یا ربات تلگرامی خود را به عنوان بستری برای معرفی محصولات/خدمات خود بسازید. در این بستر لازم است که کلیه اطلاعات لازم در خصوص یک فروشگاه اعم از محصولات/خدمات، راه های ارتباطی با شما، انواع روش های پرداخت، شرایط و قوانین و … هم اشاره شود.
  3. تبلیغات: یک کانال/ربات تلگرامی به خودی خود بازدید و ممبر نمی گیرد. حال نوبت به این است که بستر تلگرامی خود را تبلیغ کنید. توجه داشته باشید که در فضاهایی تبلیغات انجام دهید که جنس مخاطبان آن بیشترین نزدیکی را به مخاطبان شما (علاقه) داشته باشند.
  4. پرداخت و ارسال محصول: بعد از انتخاب نوع محصول/خدمت از بستر تلگرامی شما، لازم است تا عملیات پرداخت و اطمینان از پرداخت انجام گیرد. فرایند بسته بندی و ارسال از حالا شروع شده و به مشتری اطلاع رسانی می شود.
  5. بهبود عملکرد: طبیعتا در مسیر، شما با چالش ها و نیازهایی برخورد می کنید که لازم است فرایند آنرا در کانال/ربات تلگرامی خود اصلاح کنید.

با اجرای موفق این مراحل و توانایی ایجاد ارزش برای تبلیغ‌ دهندگان و مخاطبان، می‌توانید از طریق تبلیغات در کانال‌ها و گروه‌ های تلگرامی درآمد قابل توجهی کسب کنید.

فروش محصولات یا خدمات در تلگرام

3) طراحی و ساخت ربات تلگرامی

روش سوم برای درآمدزایی تلگرام، ساخت و فروش ربات‌ های تلگرامی است. ربات‌های تلگرامی سیستم های نرم افزاری هستند که با استفاده از آنها می‌توانید از طریق تلگرام با کاربران تعامل داشته و خدمات مختلفی را به آنها ارائه کنید به عنوان مثال ربات تلگرامی قیمت طلا و ارز. در این روش که کمی از دو روش قبلی پیچیده تر است، نیاز به تخصص در طراحی و برنامه نویسی ربات های تلگرامی دارید. با توجه به محبوبیت ربات ها، اگر مهارت کافی برنامه نویسی داشته باشید، از طریق فروش ربات های تلگرامی پولی خوبی به جیب می زنید!

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب موضوع ربات: ابتدا باید ببینیم ربات تلگرامی ما چه کارکردی دارد و چه کمکی به ما می کند. برخی از ایده ربات های تلگرامی معروف مثل ربات دانلود فیلم یا موزیک، ربات تبدیل عکس به متن و بالعکس، ربات سیگنال دهی ارزهای دیجیتال و …
  2. طراحی ربات تلگرامی: بخش مهم کار، طراحی و برنامه نویسی ربات تلگرامی است. زبان های برنامه نویسی مرسوم برای توسعه ربات ها، PHP و پایتون است، بنابراین آشنایی و تخصص در این زبان های برنامه نویسی و همچنین اتصال با استفاده از API لازم است.
  3. آزمایش و ارزیابی: بعد از توسعه ربات، لازم است تا تمامی قابلیت های آنرا در شرایط مختلف آزمایش کنید. علاوه بر قابلیت ها، لازم است از لحاظ بصری و کاربرپسندی نیز حداقل های لازم را داشته باشد.
  4. انتشار و بازاریابی: بعد از اطمینان از عملکرد ربات تلگرامی، می توانید آنرا در Telegram Bot Store یا وبسایت های ایرانی مثل sourcecity.ir منتشر کنید. علاوه بر این، می توانید در کانال ها و گروه های مرتبط نیز آنرا تبلیغ کنید.
  5. بهبود ربات: همه چیز به فروش ختم نمی شود! با استفاده از نظرات مشتریان و فیدبک هایی که از آنها دریافت می کنید، می توانید نسبت به توسعه و بهبود عملکرد ربات اقدام کنید.

توجه داشته باشید که فروش یک ربات برای شما درآمد چندانی نخواهد داشت، این حوزه وقتی برای شما پولساز است که بتوانید ربات های تلگرامی با عملکرد خاص طراحی کنید و بفروشید یا یک پکیجی از ربات های آماده تلگرامی برای فروش آماده داشته باشید.

طراحی و ساخت ربات تلگرامی

4) فروش محتوا به اعضای ویژه

روش چهارم برای کسب درآمد از تلگرام، فروش محتوای ویژه است. در این روش، شما محتوای اختصاصی، ارزشمند و ویژه‌ای را (اصطلاحا VIP) برای اعضای کانال یا گروه تلگرامی اختصاصی خود ارائه می‌دهید و از افراد برای دسترسی به این محتوا هزینه اشتراک دریافت می‌کنید. این محتوا ممکن است شامل مقالات، ویدیوها، فایل‌های صوتی، آموزش‌ها، نکات و ترفندها، اخبار اختصاصی و … باشد. لازم به ذکر است که فروش ازین طریق، نیازمند داشتن یک جامعه مخاطب هدفمند در کانال یا گروه اختصاصی شماست.

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. تعیین نوع محتوا: اول باید ببینید چه نوع محتوایی می خواهید در اختیار بقیه قرار دهید. محتوای آموزشی؟ محتوای خبری؟ محتوای ولاگ؟ نوع محتوای خود را از همین اول باید مشخص کنید.
  2. تولید محتوا: حالا باید زمان بگذارید و طبق یک تقویم محتوای هدفمند، در کانال/گروه خود تولید محتوا کنید. این محتوا باید به قدری جذاب و گیرا یا تخصصی باشد که مخاطبان شما حاضر باشند برای دستیابی به چنین سطحی از کیفیت محتوا، به شما پول پرداخت کنند.
  3. تعیین شرایط دسترسی و قیمت: حالا که کانال/گروه تلگرامی غنی درست کرده اید، لازم است تا شرایط دسترسی مخاطبان به محتواهای خود و همچنین قیمت گذاری آنرا مشخص کنید.
  4. تبلیغات و بازاریابی: حالا نوبت تبلیغات کانال/گروه VIP شماست. می توانید با تبلیغات در سایر کانال/گروه های تلگرامی، ایمیل مارکتینگ، تبلیغات در سایر شبکه های اجتماعی و … مخاطبان را ترغیب به عضویت در کانال تلگرامی VIP خود کنید. البته اگر از قبل کانال/گروه تلگرامی رایگان هم داشته باشید، کار برایتان راحت تر خواهد بود.
  5. فروش و پشتیبانی: حالا نوبت به کسب درآمد است! با آمدن اعضای ویژه به کانال/گروه شما، مزه کسب درآمد را می چشید. طبیعتا این اول راه است و شما برای جذب اعضای بیشتر باید بیشتر تلاش کنید.

با اجرای این مراحل و ارائه محتوای ویژه و ارزشمند به کاربران، می‌توانید از طریق فروش محتوا در تلگرام درآمد خوبی کسب کنید.

کانال یا گروه اختصاصی با قابلیت اعضای ویژه

5) همکاری در فروش

روش بعدی برای درآمدزایی در تلگرام، همکاری در فروش یا افیلیت مارکتینگ Affiliate Marketing است. در این روش، شما به عنوان یک شریک با یک کسب‌وکار یا برند، محصولات یا خدمات آنرا به مخاطبان تلگرامی خود معرفی می‌کنید و در صورتیکه کاربران از طریق شما محصول را خریداری کنند، کمیسیونی ازین خرید نصیب شما می شود. 

از کجا شروع کنیم؟

برای اجرای این روش، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. انتخاب محصول یا کسب و کار: ابتدا باید نوع محصول یا کسب و کار شریک خود را انتخاب کنید. اخیرا بیشتر کسب و کارها برای فروش محصولات/خدمات خود برنامه های همکاری در فروش راه انداخته اند. در وبسایتشان به دنبال برنامه همکاری در فروش باشید و شرایط و قوانین آنرا کاملا بخوانید. (مثل دیجی کالا)
  2. ثبت نام و دریافت لینک های همکاری: حالا که برند و نوع محصول خود را انتخاب کردید، نوبت این است که در وبسایت ثبت نام کرده و از طریق داشبورد مدیریت وبسایت، لینک های همکاری در فروش محصولات/خدمات آن کسب و کار را دریافت کنید.
  3. تبلیغ محصول/خدمات: پس از دریافت لینک های همکاری، نوبت شماست تا محصولات/خدمات را به بهترین نحو به مخاطبان گروه/کانال تلگرامی خود معرفی کنید. هرچقدر معرفی جذابتر و ویژه تر باشد، امکان خرید کاربران از طریق لینک های شما را بالاتر می برد. این معرفی از طریق تولید محتوا، تبلیغات در سایر کانال/گروه های تلگرامی و … اتفاق می افتد.
  4. پیگیری فروش: حالا که کم کم فروش شروع می شود، باید دائما داشبورد همکاری در فروش خود را کنترل کنید. روی محصولاتی که بیشترین سود یا فروش را برای شما دارند، بیشتر کار کنید و محصولاتی که خواهانی ندارند، از لیست محتواها یا تبلیغات خود حذف کنید. این چرخه باید دائما در فرایند همکاری در فروش شما از طریق تلگرام تکرار شود.
  5. دریافت کمیسیون: در داشبورد همکاری در فروش خود، می توانید کمیسیون فروش خود را مشاهده کنید. توجه کنید که برخی از محصولات کمیسیون بیشتری دارند، میتوانید تمرکز خود را روی آنها بگذارید.

همکاری در فروش تلگرامی، اگر محصول یا برند مناسبی برای همکاری پیدا کنید، سود خیلی خوبی برای شما رقم خواهد زد و روش مناسبی برای کسب درآمد از تلگرام است.

همکاری در فروش تلگرامی

و اما کلام آخر …

همانطور که صحبت شد، تلگرام پلتفرم جذابی برای درآمدزایی است و با امکاناتی که روز به روز به آن اضافه میشود، فرصت های درآمدزایی از آن هم بیشتر و بیشتر می شود. ایده های کسب درآمد از تلگرام که در این مقاله در مورد آنها صحبت شد، ایده های عجیب و غریبی نیستند، فقط کافیست روزانه 2 الی 3 ساعت به مدت حداقل 3 ماه روی گروه/کانال خود وقت بگذارید تا درآمدزایی از آنرا شروع کنید.

سوالات متداول

بهترین و مهم‌ترین روش‌های درآمد زایی از تلگرام عبارت‌اند از: ایجاد گروه/کانال و تبلیغ، فروش محصولات/خدمات، فروش محتوای VIP، ساخت ربات تلگرامی، همکاری در فروش

خیر، شما در ابتدای مسیر می‌توانید به‌صورت رایگان کانال یا گروه خودتان را ایجاد کرده و تولید محتوا کنید. زمانی که خواستید تعداد اعضای مخاطبین خودتان را افزایش دهید، آنموقع بهتر است که با صرف هزینه به سراغ تبلیغات بروید.

بله، درآمد از تلگرام صرفاً به گروه یا کانال داشتن ختم نمی‌شود. شما می‌توانید با روش هایی مثل همکاری در فروش یا ساخت ربات تلگرامی هم درآمد کسب کنید.

نمی‌توان فیلتر بودن تلگرام را در نظر نگرفت، اما کاربران این پیام‌رسان با این موضوع به‌خوبی کنار آمده‌اند. آمار 50 میلیون کاربر ایرانی در تلگرام نشان دهنده این موضوع است.

هنگامی که شما می‌خواهید از تلگرام درآمد کسب کنید، چالش‌های متنوعی بر سر راه شما قرار میگیرد. اولین چالش فیلتر بودن تلگرام و دومین چالش مهم تولید محتوا است. شما باید برای تولید محتوا زمان بگذارید و از طرفی بهتر است که کیفیت محتوای خودتان را هم افزایش دهید.

برای این نوشته امتیاز ثبت کنید
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=7129
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد کسب درآمد از تلگرام: 5 روش قطعی درآمدزایی در تلگرام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.