کیوورد استافینگ چیست؟ چه کنیم درگیر تراکم کلمات کلیدی نشویم؟

2204 بازدید

بسیاری از متخصصان سئو و تولید محتوا، زمانی از تکرار بیش از حد کلمه کلیدی استفاده می‌کردند؛ اما امروزه این سازوکار از نظر سئو در دسته بندی سئو کلاه سیاه قرار گرفته و نباید مثل قدیم انجام دهید. درواقع افزایش تراکم کلمه کلیدی در یک محتوا، می‌تواند اثر منفی بر رتبه سایت در موتورهای جستجو داشته باشد و مخاطبان نیز از خواندن متنی با ظاهر مصنوعی و دست‌کاری شده، خودداری کنند.

تنها راه مقابله با این مشکل رایج در سئو، شناخت کیورد استافینگ است؛ در ادامه مطلب با من همراه باشید تا بتوانید کیفیت محتواهای خود را با استفاده بهینه از کلمات کلیدی، بالا ببرید.

کیوورد استافینگ (keyword Stuffing) چیست؟

خیلی ساده به استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی در یک متن به شرطیکه خوانایی متن بهم بریزد، کیورد استافینگ می گویند. کیوورد استافینگ تقریباً از روزهای اولیه دسترسی عموم به اینترنت و گوگل وجود داشت و هنوز هم در برخی محتواها به چشم می‌خورد.

درست است که این موضوع در برخی موارد کاملاً تصادفی اتفاق می‌افتد، با این حال در مواقع دیگری نیز ممکن است به طور عمدی، تراکم کلمه کلیدی در متن بالا برود. در هر صورت گوگل با این سازوکار مخالف است و طبیعتا کاربران و خوانندگان مطالب شما نیز از آن راضی نیستند.

درواقع گوگل، کیورد استافینگ را تلاش برای دست‌کاری رتبه وب سایت در موتور جستجو می‌داند؛ علاوه بر این گوگل اشاره می‌کند که اغلب این زیاده‌روی‌ها در محتواهایی نامربوط به کلمه کلیدی موردنظر اتفاق می‌افتند و این موضوع می‌تواند تا حد زیادی برای مخاطب آزاردهنده باشد.

به عنوان مثال برای به کار بردن کلمه کلیدی در محتوای نامربوط، نیاز به پیچاندن جملات و عبارات و تلاش برای ایجاد ارتباط میان متن و کلمه است و در اکثر مواقع، محتوا را از نظم منطقی خارج کرده و عبارات را به طرز ناخوشایندی ارائه می‌کند. تمام این سازوکارها درنهایت منجر به انحراف توجه و تمرکز خواننده و قطع جریان محتوا خواهد شد.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

انواع کیوورد استافینگ

کیورد استافینگ را می‌توان به دو دسته قابل مشاهده و غیر قابل مشاهده، تقسیم‌بندی کرد که در ادامه می‌توانید بیشتر با هردوی آن‌ها آشنایی پیدا کنید:

  • قابل مشاهده

در چنین شرایطی، افزایش تراکم کلمات کلیدی توسط هر بازدیدکننده‌ای قابل مشاهده است و در برخی موارد، به صورت غیر عمدی اتفاق می‌افتد. معادلاتی وجود دارد که می‌تواند به شما در جلوگیری از Keyword stuffing قابل مشاهده کمک کند؛ به عنوان مثال: بهتر است تراکم کلمه کلیدی را 2 تا 3 درصد یا کمتر در نظر بگیرید.

 

  • غیر قابل مشاهده

برخی وب‌سایت‌ها نیز کلمات کلیدی خود را در قسمت‌هایی قرار می‌دهند که از نظر بازدیدکنندگان، قابل مشاهده نباشد. به عنوان مثال: در برخی موارد کلمات کلیدی را با رنگ پس‌زمینه سایت همرنگ می‌کنند و یا از کلیدهای اضافی در تگ‌های متا استفاده می‌ نمایند و …

تاثیر کیوورد استافینگ در سئو

سایت هاب اسپات (Hubspot) به عنوان یکی از موفق‌ترین وب‌سایت‌های دیجیتال مارکتینگ در دنیا، کیورد استافینگ را به عنوان تکنیکی از سئو کلاه سیاه معرفی می‌کند؛ چراکه این تکنیک اغلب به منظور دست‌کاری در الگوریتم های موتورهای جستجو به کار می‌رود. درواقع گوگل هیچ‌گاه به طور مستقیم به شما نمی گوید که از تکرار بیش از حد کلمات کلیدی خودداری کنید، اما به‌ هرحال جریمه شدن سایت بخاطر استفاده از تکنیک هایی که در روند الگوریتم ها دخالت می کنند، امکان پذیر است.

فرض می‌کنیم شما عمداً در محتوای خود از یک کلمه کلیدی خاص مکررا استفاده کرده اید و امیدوارید که موتورهای جستجو، این مورد را متوجه نشوند. در این صورت باید بدانید که ممکن است بدون اینکه خبردار شوید، تحت جریمه‌های گوگل قرار بگیرید. با این حال بررسی موارد زیر می‌تواند به شما در تشخیص چنین وضعیتی کمک کند:

  • بازدید محتوای شما طبق روال سابق نیست.
  • نسبت کلمه کلیدی در هر صفحه به وضوح زیاد است.
  • در متن کلمات کلیدی مکمل یا مترادف به کار نرفته است.
  • ترافیک سایت رشدی ندارد.

چه کنیم دچار کیوورد استافینگ نشویم؟

امروزه تلاش برای دور زدن الگوریتم های گوگل ، کاری بسیار ریسک‌پذیر است، چرا که موتورهای جستجو عملکرد پیشرفته‌ای در شناسایی کلمات کلیدی دارند؛ اما برای اینکه از کیوورد استافینگ Keyword stuffing اجتناب کنید، باید چه اقداماتی انجام دهید؟

با توجه به نوع کیورد استافینگ، سازوکارهای مختلفی برای جلوگیری از آن و محافظت از محتوا و سایت، در برابر جریمه موتورهای جستجو وجود دارد. در ادامه می‌توانید با روش‌های مفید برای جلوگیری از افزایش تراکم کلمات کلیدی، آشنا شوید:

  • استفاده از کلمات کلیدی مترادف

این روش یکی از ساده‌ترین راه‌های بهینه‌سازی محتوا برای موتورهای جستجو است که در آن می‌توانید از کلمات هم‌معنی و مترادف با کلید اصلی، به منظور جلوگیری از تکرار بیش از حد آن، استفاده کنید. البته باید توجه داشته باشید که به کار بردن کلمات مترادف دارای ابهام که منجر به سردرگمی خوانندگان شود، هیچ فایده‌ای برای محتوای شما نخواهد داشت.

  • از نتایج تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنید

ابزارهای مختلفی برای انجام کیوورد ریسرچ وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید فهرستی از کلمات کلیدی مرتبط را دریافت کرده و در متن خود، بدون ایجاد تراکم بالای کلید اصلی، استفاده کنید.

  • از کلمات کلیدی طولانی استفاده کنید

استفاده از کلمات کلیدی طولانی مرتبط با خدمات یا محصولی خاص، می‌تواند برای جذب توجه خریداران، بسیار مؤثر باشد. این کار می‌تواند تا حدود زیادی از بالا رفتن تراکم کلمات کلیدی جلوگیری کند، چراکه احتمال تکرار آن نسبت به کلمات کوتاه، کمتر است.

  • محتوای طولانی ایجاد کنید

این سازوکار یک روش هوشمندانه برای جلوگیری از کیورد استافینگ است؛ به طور کلی هر چه محتوا طولانی‌تر و عمیق‌تر باشد، می‌توان کلمات کلیدی را به طور پراکنده در آن پخش کرد و تکرار آن‌ها را به حداقل رساند.

  • استفاده از کلمات LSI

کلمات LSI به طور طبیعی با یک موضوع مرتبط هستند و باعث می‌شوند که موتورهای جستجو، ارتباط کلید استفاده شده و محتوای شما را متوجه شوند.

الگوریتم پاندا پنالتی یا جریمه محسوب نمی شود

در حالی که به دلیل به‌روزرسانی پاندا، شاهد کاهش شدید رتبه بندی کل دامنه‌ها بوده‌ایم اما این الگوریتم جریمه محسوب نمی‌شود. هنوز هم ممکن است سایت‌هایی که توسط پاندا هدف قرار گرفته‌اند در مجموع رتبه خوبی داشته باشند. به این دلیل است که به جای کاهش ارزش دامنه‌های دارای محتوای اسپم، به سادگی صفحات جداگانه آن سایت را به سمت موقعیت‌های پایین نتایج SERP حرکت می‌دهد.

نتیجه گیری 

خوشحالم که تا انتهای متن با من همراه بودید. به‌طورکلی باید بدانید که بهترین راه برای جلوگیری از کیوورد استافینگ، این است که اطلاعاتی جامع درباره بهینه‌سازی کلمات کلیدی داشته باشید. خواندن مقاله چطور یک محتوای سئو شده بنویسیم می تواند در این راه به شما کمک کند.

همچنین لازم است که شما رویکردی صحیح از به کار بردن کلمات کلیدی داشته و هدف نهایی خود را از ارائه متن مشخص کرده و به آن پایبند باشید. درنهایت باید در نظر داشته باشید که ایجاد محتوای باکیفیت و مخاطب محور، از هر چیزی مهم‌تر است؛ بنابراین اول مخاطبان و در مرحله بعد موتورهای جستجو را برای نگارش محتواهای خود در نظر بگیرید.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3849
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد کیوورد استافینگ چیست؟ چه کنیم درگیر تراکم کلمات کلیدی نشویم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. خیلی جالب بود!
    پس چطور میشه کلمات کلیدی رو استفاده کرد؟ و اینکه چگالی کلمات کلیدی با این موضوع کیوورد استافینگ چی میشه؟ نباید محاسبه کنیم؟

    32

    1. چگالی کلمه کلیدی یکی از معیارهایی بود که تا چند سال پیش وجود داشت و از نگاه ربات گونه به گوگل میومد. منتها الان در سال 2023 میدونیم که گوگل خیلی پیشرفت کرده و دیگه اون نگاه ربات گونه رو نمیشه بهش داشت. مهمتر از محاسبه چگالی کلمات و فرمول هایی که براش وجود دارد، درک نیت یا خواسته کاربر از محتوایی هست که داره میخونه. صرف اینکه کلمات کلیدی در متن چندبار تکرار شده باشن خیلی اهمیتی برای سئو نداره ولی ازونطرف اگر بی دلیل و ماشین وار از کلمات کلیدی استفاده بشه احتمال شک کردن گوگل به محتوا و سایت وجود داره

      31