7 راهکار ساده برای افزایش کلیک در نتایج گوگل

2307 بازدید

اگر سایت شما در نتایج گوگل باشد، حتما برای شما هم سوال پیش آمده که چرا با اینکه در صفحه اول گوگل هستید، به اندازه کافی کلیک نمی گیرید و به اندازه کافی بازدید از نتایج گوگل ندارد؟ چرا نرخ کلیک تان با اینکه در رتبه های برتر گوگل هم حضور دارید کم است؟

راستش را بخواهید برای خود من هم تا چند سال پیش این موضوع یک معضل بود! از راهکارها و تکنیک های ساده افزایش کلیک در گوگل باخبر نبودم و فقط غر میزدم و منابع فارسی هم کمکی به من نمی کردند.

حالا در این مقاله می خواهم 7 راهکار ساده به شما ارائه کنم که میزان کلیک تان در نتایج گوگل افزایش داشته باشد، راهکارهایی به ظاهر ساده اما پرمعنی برای کاربران و گوگل!

پس با من همراه باشید.

با مفهومی به نام CTR آشنا شوید

قبل از اینکه راهکارهای افزایش کلیک گوگل را به شما خواننده گرامی ارائه دهم، لازم است ابتدا با مفهومی به نام CTR و اهمیت آن در سئو آشنا شوید.

CTR یا نرخ کلیک نسبتی است که با تعداد کلیک روی یک سایت به ازای تعداد دفعات نمایش آن در جستجوی گوگل محاسبه می‌شود. هر چه تعداد کاربران بیشتری روی سایت شما در نتایج گوگل کلیک کنند، مقدار CTR بالاتر خواهد بود. این موضوع هم در مورد سئو و هم در مورد گوگل ادز صدق می کند.

CTR یک معیار مهم برای گوگل برای نمایش سایت شما در نتایج اول جستجو است. اگر نتوانید CTR را بالا نگه دارید یا آن را ارتقاء دهید، شانس نمایش وب سایتتان به عنوان اولین نتایج جستجوی گوگل را از دست خواهید داد.

اما چرا CTR برای گوگل مهم است؟ چرا باید برای افزایش کلیک گوگل تلاش کنیم و اصلاً چرا باید سعی کنیم وب سایتمان جزو اولین نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شود؟

جواب واضح است. اگر کاربر کلمه کلیدی خاصی را جستجو کرده و وب سایت شما در نتیجه سرچ برای او نمایش داده شده اما روی آن کلیک نمی‌کند، یعنی به محتوای سایت شما علاقه‌مند نیست، یا با عنوان نمایش داده شده سایت شما ارتباط برقرار نمی کند و یا محتوای شما با کلمه کلیدی سرچ شده ارتباط ندارد.

هر چقدر نرخ کلیک شما کمتر باشد، گوگل رتبه شما را در جایگاه صفحات سرچ پایین‌تر می‌آورد و ممکن است به راحتی از صفحه اول جستجوی گوگل حذف شوید.

گوگل و سایر موتورهای جستجو نرخ کلیک بالا را به عنوان شاخصی برای ارتباط محتوا با کلمه کلیدی در نظر می‌گیرند. به همین دلیل است که وب‌سایت‌هایی با نرخ کلیک بالا می‌توانند در جایگاه بهتری از نتایج سرچ گوگل قرار بگیرند.

به‌جای اینکه تمام تلاش خود را روی تولید محتوا و بهینه سازی آن متمرکز کنید تا جایگاه بهتری در گوگل به دست آورید، ابتدا باید بدانید که چه چیزی کاربران را به خوانندگان و خوانندگان را به مشتریان تبدیل می‌کند. آن‌ها باید به محتوای شما علاقه‌مند باشند و روی آن کلیک کنند.

اگر تلاش خود را بر روی افزایش کلیک گوگل متمرکز کنید، می‌توانید رتبه گوگل را نیز بهبود بخشید. هنگامی‌که وب سایت شما به صورت مکرر بازدید شود، الگوریتم های گوگل صفحه شما را ارزشمند و مرتبط با سرچ‌های حاوی کلمات کلیدی محتوای شما، در نظر می‌گیرد و در نتیجه آن را برای کاربران بیشتری که کلمات کلیدی شما را سرچ می‌کنند نمایش می‌دهد.

خوب فکر کنم به اندازه کافی در مورد نرخ کلیک و اهمیت حضور در صفحه اول توضیح دادیم. اما چگونه می‌توانیم کلیک های بیشتری بگیریم یا افزایش کلیک گوگل را تجربه کنیم؟

در این مقاله 7 راهکار عالی و تجربی برای افزایش کلیک گوگل و به تبع آن کسب امتیاز بیشتر برای حضور در رتبه‌های برتر سرچ گوگل، ارائه می‌دهیم.

7 راهکار برای افزایش کلیک در گوگل

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

از کلمات کلیدی Long-tail (دم دراز) استفاده کنید

یکی از اولین راه‌هایی که می‌توانید افزایش کلیک گوگل را تجربه کنید، استفاده از کلمات کلیدی طولانی، به‌ویژه در متاتایتل و متادیسکریپشن است. کلمات کلیدی دم دراز توصیفی‌تر هستند و در نتیجه محتوای شما را به هدف جستجو نزدیکتر می کنند.

وقتی کاربران یک کلمه کلیدی لانگ تیل (دم دراز) توصیفی مرتبط با آنچه که به دنبال آن هستند می‌بینند، ترغیب می‌شوند تا روی وب سایت شما کلیک کنند. در این حالت کاربر مطمئن است که پست شما حاوی اطلاعات مورد نظرش است.

به عنوان مثال اگر کسی به دنبال موضوع “چگونه برای واتساپ رمز بگذاریم” باشد، (با توجه به اینکه این کلمه کلیدی از نوع دم دراز است) سایت هایی که مستقیما به این موضوع اشاره کرده و سوال کاربر را در تگ های عنوان خود استفاده کنند، احتمال زیاد کلیک بیشتری از گوگل نصیب شان خواهد شد.

متای عنوان و توضیحات خود را جذاب بنویسید

بهینه سازی و جذاب سازی تگ های عنوان و توضیحات (متا تایتل و دیسکریپشن) یکی از مهم ترین اقدامات برای افزایش کلیک گوگل است. من دائما مشاهده می کنم که دوستان سئوکار و متخصصین سئو روی متاتایتل کار می کنند، این یک تصور غلط رایج است که فقط روی عناوینی که کاربران روی آن‌ها کلیک می‌کنند تمرکز کنیم. بهینه‌سازی تگ توضیحات خود را فراموش نکنید. بله، توضیحات در بین فاکتورهای رتبه‌بندی قرار نمی‌گیرند اما هم عنوان متا و هم توضیحات میزان جذابیت وب سایت را برای کاربران اینترنتی نشان می‌دهند و برای سئو و رتبه‌بندی و همچنین افزایش کلیک گوگل اهمیت دارند.

برای بهینه‌سازی عنوان و توضیحات صفحه وب سایتتان، پارامترهای زیر را در داده‌های متا بررسی و تصحیح کنید:

  • قوانین مربوط به تعداد کاراکتر بهینه در مورد عنوان متا و توضیحات را بررسی و رعایت کنید. عنوان متا باید حداکثر 60 کاراکتر باشد. طول بهینه برای توضیحات حداکثر 160-180 کاراکتر است. بهتر است تعداد کاراکترهای این دو فاکتور بیش از این مقدار نباشد.
  • کلمات کلیدی اصلی و همچنین مرتبط را به متای عنوان اضافه کنید. با این کار سریع‌تر توسط موتورهای جستجو شناسایی می‌شوید. همچنین می‌توانید کلمه کلیدی مورد نیاز را به تگ توضیحات اضافه کنید. همچنین دیده شدن کلمه کلیدی در اسنیپت ها می‌تواند تأثیر مثبتی بر نرخ کلیک داشته باشد.
  • تگ‌های متا را با اعداد، آمار، ذکر افراد مشهور و برندها تکمیل کنید. مختصر اما هدفمند باشید.
  • از قالب‌بندی چشم‌نواز استفاده کنید. کاراکترهای خاص مانند ایموجی‌ها و سایر نمادهایی که جلب توجه می‌کنند را اضافه کنید.
  • روی منحصر به فرد بودن تمرکز کنید. استفاده از هدینگ اول (H1) برای متای عنوان ایده چندان جالبی نیست. تگ‌های متای جذاب و منحصر به فرد را برای اسنیپت‌های گوگل بنویسید.

به یاد داشته باشید که عنوان و توضیحات شما اولین چیزی است که در نتایج جستجوی گوگل ظاهر می‌شود. بنابراین ابتدا باید تگ‌های متا بهینه شوند.

از URL توصیفی استفاده کنید

دو URL زیر را درنظر بگیرید. شما باشید روی کدام URL کلیک می کنید؟

1) example.com/dsadsdsla9u42k4v2-42-d0242d;3d01 321, sdfvdskk%dsad9jpdas

2) example.com/what-is-seo

URLها آدرس های صفحات سایت شما هستند، طبیعتا هر چه آدرس صحفحات تمیزتر، مشخص و واضح تر باشد کاربر نیز ارتباط بهتری با آن URL برقرار می کند.

URL های وب سایتتان را بررسی کنید. مطمئن شوید که URLها شامل کاراکترهای تصادفی که با هم ترکیب شده‌اند، نیستند. URL را توصیفی و سئو پسند کنید.  در صورت امکان، از کلمات کلیدی در URL استفاده کنید و به این ترتیب نرخ کلیک گوگل را بهبود دهید.

به این ترتیب شما آدرس صفحات وبسایت خود را مطابق با هدف کاربر بهینه خواهید کرد که برای رتبه‌بندی بسیار مهم است و در نتیجه ترافیک بیشتری را هم جذب می کنید.

داده های ساختاریافته را فراموش نکنید!

داده های ساختار یافته یا همان structured dataها با افزودن قابلیت های منحصر به فرد به نتیجه سایت شما در نتایج جستجو به افزایش کلیک گوگل کمک قابل توجهی می کند.

برای اینکار از وب سایت schema.org برای افزودن داده‌های ساختاریافته برای داشتن اسنیپت گوگل مشتری‌پسندتر استفاده کنید. به این ترتیب کاربران می‌توانند وب سایت شما را با داده های منحصربه فرد در نتایج گوگل مشاهده کنند. اگر وب سایت شما همراه با اسنیپت ها به درخواست هدفمند کاربر اینترنت در نتایج جستجو برسد، در نتیجه آن CTR نیز افزایش می‌یابد و افزایش کلیک گوگل را تجربه خواهید کرد.

برای مثال اسنیپت FAQ که به عنوان سوالات متداول نیز شناخته می شود، علاوه براینکه در سئو سایت موثر است می‌تواند افزایش کلیک گوگل را به همراه داشته باشد.

خود را برای نمایش در Answer Box آماده کنید

قسمت Answer box گوگل که ما سئوکارها از آن به عنوان Zero position (رتبه صفر) یاد می کنیم، بخشی است که می تواند جهشی در کلیک های گوگل شما ایجاد کند.

برای اینکه در این بخش قرار بگیرید باید مشخصا محتوایی تولید کنید که جواب کاربر را مستقیما بدهد. 

قرارگرفتن در این بخش به منزله اعتماد گوگل به محتوا و سایت شماست و باید از این فرصت برای افزایش کلیک سایت خود استفاده کنید. (بهینه سازی متاها، URL و …)

صفحه SERP و سایت رقبایتان را تحلیل و بررسی کنید

علاوه بر نظارت منظم بر محتوا و نیازهای کاربران، باید رقبای خود را دائما پیگیری کنید. رویکردهای آن‌ها را برای افزایش نرخ کلیک نرخ کلیک و استراتژی‌های سئو کشف کنید. در صورت نیاز باید از آن‌ها الگوبرداری کنید و سعی کنید استراتژی‌های آن‌ها را بر علیه خودشان استفاده کنید.

کلمات کلیدی را که محتوای خود را برای آن‌ها بهینه کرده‌اید و سایر عناصر اسنیپت را مرور و با رقبا مقایسه کنید. ببنید در جذاب نویسی و جذب مخاطب در نتایج جستجو چه کارهایی انجام داده اند، شما هم سعی کنید همان کارها را با کیفیت بالاتری پیش ببرید.

به روز بودن مطالب خود را حفظ کنید

به یاد داشته باشید که عامل اصلی رتبه‌بندی از بین فاکتورهای رتبه بندی گوگل همچنان مرتبط بودن محتوای داخل صفحه، قابل اعتماد بودن و تازگی آن است.

اگر می‌خواهید کلیک گوگل را برای صفحات مربوط به سال های 1394 یا 1395 بهبود بخشید، بهتر است با به‌روزرسانی متن و محتوای سایت شروع کنید. محتوا، تصاویر، پیشنهادات ویژه و ساختار سایت را به‌روزرسانی کنید. اعداد 1401 یا حتی 1402 را به پست‌های خود اضافه کنید تا توجه مشتریان و موتورهای جستجو را جلب کنید.

مردم معمولاً دوست دارند بیشترین دیدگاه‌های مرتبط با موضوع را دریافت کنند و در جریان اخبار جدید موجود در بازار باشند. اگر به عنوان مثال نرم‌افزاری برای دیجیتال مارکترها ارائه می‌دهید، چرا یک مطلب تازه درباره نکات و روندهای بازاریابی در سال 1402 ایجاد نکنید؟

کاربران اینترنتی که احتمالاً به مشتریان و بازار هدف اصلی شما تبدیل می‌شوند:

  • توجه آن‌ها را به انتشار موضوعات داغ معطوف کنید.
  • برای خواندن آخرین مقاله کلیک کنید؛
  • ممکن است به اخبار و محصولات یا خدمات دیگر شما علاقه‌مند باشد.

افزایش کلیک گوگل همراه با جلب‌توجه کاربران و پاسخ به نیازهای آنان است. مخاطبان خود را فعال نگه دارید و محتوای تازه و مرتبط ارائه دهید. اگر هدف خود را توجه به نیاز کاربران و رفع آن‌ قرار دهید، موفقیت و افزایش کلیک گوگل خودبه‌خود به دنبال آن خواهد آمد.

چطور بفهمیم چقدر کلیک از گوگل می گیریم؟

توجه داشته باشید که قبل از انجام اقدامات بهینه‌سازی برای افزایش کلیک گوگل، باید یک پیشینه تحلیلی داشته باشید. برای شناسایی چالش برانگیزترین صفحات وب در زمینه نرخ کلیک گوگل و رتبه‌بندی ارگانیک، توصیه می‌شود از مهم ترین ابزار سئو یعنی کنسول جستجوی گوگل (Google Search Console) استفاده کنید.

برای اینکار مراحل زیر را در داشبورد خود طی کنید :

  1. ابتدا داشبورد را باز کرده و وارد بخش « Performance» شوید.
  2. دکمه میانگین نرخ کلیک متوسط « Average CTR » را پیدا کنید و روی آن کلیک کنید تا اطلاعات آماری را دریافت کنید.
  3. با رفتن به موقعیت میانگین «Average position» اطلاعات مربوط به موقعیت سایت را بررسی کنید.

به این ترتیب می‌توانید CTR و میزان کلیک صفحات خود در نتایج جستجو را پیگیری کنید و تغییرات نرخ کلیک گوگل را با توجه به نمایش‌های رتبه‌بندی مشاهده کنید.

نتیجه گیری 

خلاصه حرف من در این مقاله این بود که برای اینکه بتوانید سهم بیشتری از سرچ روزانه کاربران در موتورهای جستجو دریافت کنید، باید اقداماتی انجام دهید که سایت شما را در نتایج گوگل خاص کند. باید اقداماتی انجام دهید که به نیت کاربر از جستجو  نزدیکتر شوید و از طرفی آنقدر جذاب باشید تا کاربران سایت شما را به سایر رقبا ترجیح دهند.

با راهکارهای ارائه شده در این مقاله می توانید تا حد بسیار خوبی افزایش کلیک گوگل را تجربه کنید و نرخ کلیک بیشتری از ترافیک ارگانیک نصیبتان شود.

اگر این مقاله برایتان سودمند بوده، می توانید سایر مقالات آموزشی من را هم مشاهده کنید.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4565
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد 7 راهکار ساده برای افزایش کلیک در نتایج گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.