ترافیک ارگانیک یا طبیعی چیست؟

2316 بازدید

ترافیک ارگانیک (Organic) یا ترافیک طبیعی به ترافیکی گفته می‌شود که از طریق موتورهای جستجو مثل گوگل به سمت سایت هدایت می‌شود. از طرفی ترافیک مستقیم (Direct) نیز ترافیکی است که کاربر به طور مستقیم و بدون واسطه وارد سایت مرجع می‌شود. برای مبتدیان دیجیتال مارکتینگ ممکن است درک تفاوت این دو نوع ترافیک کمی مشکل باشد اما جای نگرانی نیست؛ چراکه در این مقاله قرار است ترافیک ارگانیک یا طبیعی را توضیح داده و درک درستی از اهمیت و ساز و کار انواع ترافیک به شما ارائه دهم.

علاوه بر این در این مقاله می‌توانید اطلاعات مفیدی درباره ترافیک ارگانیک و بهترین روش‌های افزایش آن کسب کنید و از اطلاعات ذکرشده به منظور بهبود بازدید وب سایت خود استفاده کنید؛ با من همراه باشید.

انواع ترافیک

بسیاری از موفقیت‌ها در دیجیتال مارکتینگ، از میزان بازدید کاربران از وب سایت ایجاد می‌شوند؛ بنابراین مهم است که بتوانید افراد را به سمت وب سایت خود جذب کرده و به نتایج خوبی دست پیدا کنید. اما پیش از آن مهم است که با انواع ترافیک‌ کاربران آشنایی داشته و سازوکار آن‌ها را درک کنید.

برای اینکه بتواند دید عمیق‌تری نسبت به مفهوم انواع ترافیک داشته باشید، با ادامه مقاله با من همراه باشید. درواقع ابزارهای تجزیه و تحلیل وب سایت، انواع ترافیک سایت را به دسته‌های زیر طبقه بندی می‌کنند:

  • ترافیک مستقیم (Direct)

همان‌طور که پیش از این هم اشاره کردم، ترافیک مستقیم به نوعی از ترافیک‌ گفته می‌شود که کاربر بدون هیچ واسطه ای وارد سایت می شود. علاوه بر این ترافیک‌های دریافت شده از سمت مراجع ناشناخته نیز به عنوان ترافیک مستقیم شناخته می‌شوند.

  • ترافیک ارگانیک (Organic)

این نوع ترافیک از سمت موتورهای جستجو به وب سایت شما هدایت می‌شود اما هزینه‌ای در ازای آن دریافت نخواهد شد. درواقع ترافیک ارگانیک را می‌توان نتیجه تلاش‌ها و سازوکارهای به کاررفته در حوزه دیجیتال مارکتینگ و خصوصا سئو SEO دانست. این نوع ترافیک معمولاً به صورت خودجوش و بدون استفاده از روش های تبلیغات و از طریق موتورهای جستجوی معتبر و پرکاربردی مثل گوگل یا بینگ دریافت می‌شود.

  • ترافیک پولی (Paid)

ترافیک‌های پولی یا خریداری شده نیز نمونه‌هایی هستند که از طریق تبلیغات و کمپین‌های مختلف در موتورهای جستجو، دریافت می‌شوند. مثل : گوگل ادز

  • ترافیک ارجاعی (Referral)

به هر نوع ترافیکی از سمت وب‌ سایت‌ها یا شبکه های اجتماعی مثل تلگرام، اینستاگرام، توییتر و…، به سمت وب سایت شما هدایت شوند، ترافیک ارجاعی می‌گویند.

  • ترافیک ایمیلی (Email)

کسب و کارها و وب سایت‌های مختلف معمولاً کمپین‌های ایمیلی راه‌اندازی می‌کنند که در آن لینک های مؤثر و هدفمندی از طریق ایمیل برای کاربران ارسال شده و میزان بازدید از طریق این ایمیل‌ها را به عنوان ترافیک ایمیلی معرفی می‌کنند.

  • سایر ترافیک ها

به طور کلی ترافیک‌هایی که در دسته‌های بالا قرار نمی‌گیرند، به عنوان سایر ترافیک‌ها معرفی شده و دارای ساز وکار منحصر به فرد خود هستند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

تفاوت ترافیک مستقیم و ارگانیک

پس از اینکه درک درستی از انواع منابع ترافیک به دست آوردید، خوب است که با تفاوت این دو نمونه از مهم‌ترین این ترافیک‌ها آشنایی پیدا کنید. در اینجا با بررسی ترافیک مستقیم شروع می‌کنیم:

  • ترافیک مستقیم

درواقع هر ترافیکی که به طور مستقیم به وب سایت شما هدایت شود، ترافیک مستقیم است که از طریق لینک های نشان شده (بوک مارک شده) یا تایپ لینک صفحه در مرورگر، هدایت می‌شود. اما این نوع ترافیک سازوکار ساده‌ای ندارد و در بیشتر مواقع تشخیص آن به درستی انجام نمی‌شود، به طوری که طبق آزمایش‌های انجام‌شده در سرویس‌های تجزیه و تحلیل بازدید وب سایت (مثل گوگل آنالیتیکس) مشخص شده که بیش از نیمی از ترافیک‌هایی که به عنوان نوع مستقیم در نظر گرفته می‌شوند، درواقع ارگانیک هستند!!! اما سازوکار این نوع ترافیک‌ها چگونه است؟

باید بدانید که مرورگرها در تمام مواقع، مبدأ بازدیدکنندگان را گزارش نمی‌کنند و اگر ابزارهای تجزیه و تحلیل نیز نتوانند بفهمند که ترافیک از کجا دریافت شده است، آن را به عنوان ترافیک مستقیم یا دایرکت در نظر می‌گیرند. 

اما آیا واقعاً مهم است که بتوانید ترافیک‌ها را به طور صحیح و دقیق دسته‌بندی کنید؟ تمام این ساز و کارها و کنترل میزان ترافیک نوع ارگانیک و مستقیم چه فایده‌ای دارد؟ درواقع هر متخصص سئو ، به منظور بهبود تاکتیک‌های بازاریابی و جذب مخاطب باید بداند که ترافیک و بازدید وب سایت موردنظر از کجا سرچشمه می‌گیرد.

  • ترافیک ارگانیک

همان‌طور که پیش از این هم بیان کردم، ترافیک ارگانیک به هر نوعی ترافیکی که از سمت موتورهای جستجو به سایت شما هدایت شده و تحت تأثیر تبلیغات نباشد اطلاق می‌شود. این نوع ترافیک به وسیله بررسی ابزارهای جانبی کاملا قابل بررسی است به طوریکه مشخص می شود حتی ترافیک ارگانیک کاربران از کدام موتورهای جستجو تامین شده است.

ترافیک ارگانیک سایت رابطه مستقیمی با رتبه‌ شما در نتایج موتورهای جستجو دارد؛ به طوری که هر چه رتبه وب سایت شما برای عبارت‌های جستجو شده بالاتر باشد، میزان ترافیک ارگانیک وب سایت شما نیز بیشتر خواهد بود.

امروزه تکنیک‌های مختلفی برای هدایت ترافیک ارگانیک به سایت طراحی شده‌اند که در ادامه با برخی از آن‌ها آشنایی پیدا می کنید با این حال بزرگ‌ترین تفاوت میان ترافیک مستقیم و ارگانیک، به قصد و هدف کاربر بستگی دارد. درواقع در شرایطی که وب سایت شما از ترافیک ارگانیک بالایی برخوردار است، می‌توانید بگویید که در حال پیشرفت در حوزه دیجیتال مارکتینگ و ارائه خدمات خود هستید. 

پس فهمیدید که ترافیک مستقیم به نوعی از انواع ترافیک گفته می‌شود که از مرجع خاصی سرچشمه نمی‌گیرد و یا مراجع ترافیک به خوبی شناخته نشده است. در نقطه مقابل نیز فهمیدید که ترافیک ارگانیک به هر نوع ترافیکی گفته می‌شود که از طریق موتورهای جستجو به سایت شما هدایت شده و در ازای آن پول پرداخت نشده باشد.

اما اهمیت ترافیک ارگانیک به عنوان ترافیکی مفید و مؤثر، برای دستیابی به نتایج بهتر در سئو چیست؟

اهمیت ترافیک ارگانیک در سئو

مفهوم بازاریابی دیجیتال که به عنوان اصلی مهم در فعالیت‌های مختلف محسوب می‌شود، شامل جذب افراد و افزایش بازدید است. درواقع اگر شما نتوانید مخاطبان را به سمت وب سایت یا محتوای خود جذب کنید، نمی‌توانید به نتایج مطلوب و اهداف مارکتینگی خود دست پیدا کنید.

امروزه شما می‌توانید بدون صرف هزینه‌های نامعقول یا سازوکارهای غیراصولی مانند ارسال ایمیل، بازدید  زیادی دریافت کنید و این سازوکار به وسیله ترافیک ارگانیک اجرایی می شود. ترافیک ارگانیک به دلایل مختلفی به عنوان هدف اصلی بسیاری از فعالان در حوزه دیجیتال مارکتینگ شناخته می‌شود؛ اما چرا باید میزان ترافیک ارگانیک وب سایت خود را افزایش دهید؟

درواقع ترافیک طبیعی یا ارگانیک به دلایل مختلفی از اهمیت بالایی برخوردار است؛ در ادامه می‌توانید با برخی از این دلایل آشنایی پیدا کنید:

  • ترافیک Organic توسط افراد واقعی ایجاد می‌شود؛ بنابراین بازدیدکنندگان وب سایت شما به دنبال راه‌حل، محصول یا خدمات مختلف برای رفع مشکلات خودشان هستند. 
  • ترافیک‌های از نوع Paid یا پولی دارای ریسک بالایی هستند، اما در ترافیک‌های ارگانیک خطری بابت ربات‌ها یا ماشین‌های خودکار، وجود ندارد.
  • ترافیک ارگانیک درنهایت می‌تواند نتایجی دائمی در رتبه‌بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو داشته باشد و از ثبات بیشتری نسبت به سایر ترافیک‌ها برخوردار است.
  • این نوع ترافیک نقش مهمی در کاهش هزینه‌ها برای به‌کارگیری استراتژی‌های بازاریابی دیجیتال دارد و می‌تواند سود بیشتری برای کسب و کارتان ایجاد کند.

چطور بفهمیم سایت مان چقدر ترافیک ارگانیک دارد

روش‌های مختلفی برای بررسی میزان ترافیک ارگانیک وب سایت وجود دارد که یکی از آن‌ها استفاده از ابزارهای تجربه و تحلیل عملکرد وب سایت است. در ادامه به معرفی دو نمونه‌ از بهترین ابزارهایی می پردازم که می‌توانند اطلاعات مفیدی در رابطه با نوع ترافیک وب سایت و منبع آنها با جزئیات کامل به شما ارئه دهند :

  • گوگل آنالیتیکس

این ابزار از سازوکاری سریع و آسان برخوردار است و برای استفاده از آن تنها لازم است به وب سایت گوگل آنالیتیکس مراجعه کرده و تائید کنید که ادمین سایت هستید و سپس کد رهگیری ارسال شده را کپی کرده و در تگ (HEAD) سایت خود قرار دهید. این ابزار ویژگی و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار می‌دهد و با استفاده از آن می‌توانید میزان ترافیک ارگانیک را در بازه‌های زمانی مشخص، مورد بررسی قرار دهید.

  •  گوگل سرچ کنسول

این سرویس گوگل نیز ترافیک ارگانیک را به صورت داده‌های مجزا نمایش می‌دهد؛ اما اطلاعات ارائه‌شده در گوگل آنالیتیکس با گوگل سرچ کنسول اندکی متفاوت است. درواقع در گوگل سرچ کنسول شما می‌توانید گزارش‌های مختلف مانند تعداد کل کلیک‌ها، میانگین CTR و رتبه صفحات وب سایت خود را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید.

راه های افزایش ترافیک ارگانیک

دانستیم که ترافیک ارگانیک از طریق رتبه‌بندی وب سایت شما در نتایج جستجو ایجاد می‌شود؛ بنابراین لازم است که با بهره‌گیری از تاکتیک‌ها و استراتژی‌های بازاریابی، با هدف افزایش رتبه وب سایت در موتورهای جستجو، ترافیک ارگانیک بیشتری ایجاد کنید. 

  •  بازاریابی محتوا

این عامل به عنوان یکی از مهم‌ترین ارکان دیجیتال مارکتینگ شناخته شده و نقش مهمی در ایجاد ترافیک نوع ارگانیک دارد. بنابراین با درک سازوکار بازاریابی محتوا می‌توانید به نتایج دائمی دست پیدا کنید.

  • سئو

سئو یا بهینه‌سازی موتورهای جستجو به سازوکاری گفته می‌شود که با به کارگیری آن‌ها، گوگل بتواند راحت‌تر به وب سایت شما دسترسی داشته باشد. این استراتژی یکی از مؤثرترین اما زمان‌برترین روش‌های افزایش ترافیک نوع ارگانیک است که به تداوم و پیوستگی نیاز داد.

  • صبر

برای تولید محتوای بهتر و بهبود عملکرد وب سایت خود زمان بگذارید و با آرامش و برنامه‌ریزی، مطالب مختلف را متناسب با نیاز کاربران منتشر کرده و با صبوری منتظر پیشرفت خود در این زمینه باشید.

نتیجه گیری 

خوشحالم که تا انتهای مطلب با من همراه بودید؛ امیدوارم مطالب ذکرشده برای شما مفید بوده باشد و بتواند در درک  مفهوم ترافیک ارگانیک و روش‌های تشخیص آن، اطلاعات مفیدی به شما ارائه کند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4234
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ترافیک ارگانیک یا طبیعی چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.