سئو سایت چقدر زمان می برد

1805 بازدید

یکی از مهمترین مواردی که باید در استراتژی بازاریابی دیجیتال در نظر گرفت، سئو سایت است. سئو SEO یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، فرایندی است که بر اساس آن می توان با بهینه سازی سایت و محتوای آن، سایت را در موتورهای جستجو ایندکس و رتبه بندی کرد که دنتیجه آن افزایش بازدید کننده ارگانیک سایت است. بدون سئو، نمی توان در چشم انداز فضای دیجیتال امروز موفق بود.

اما همانقدر که سئو جذاب است، همانقدر هم پیچیده و مبهم است. یکی از پیچیدگی های آن، بحث زمان به ثمر رسیدن سئو است به این معنی که سئو چقدر طول می کشد تا جواب دهد؟

اینکه سئو چقدر زمان می‌برد، یکی از سوال های اصلی اکثر مارکترها، صاحبان وب‌سایت و کارفرماها است. هر چند ۶ ماه بازه‌ زمانی خوبی برای دیدن نتایج خوب برای سئو است، اما گاهی این روند کمی طولانی‌تر هم می‌شود. 

اگر بخواهم در یک جمله و خیلی مختصر بگویم، ۶ ماه معمولا زمان خوبی برای دیدن نتایج ملموس سئو است ، اما بعضا متخصصان سئو بازه‌ زمانی ۶ تا ۱۲ ماه را معقول‌تر می‌دانند.

نکته مهم‌تر اینکه برای مشاهده نتایج چشمگیر در سئو نیاز به تداوم دارید. اگر تداوم باشد به طور قطع می توان گفت اثرات یک استراتژی سئو را می‌توانید در طی ۶ ماه به وضوح ملاحظه کنید. با این حال، گاهی ممکن است نتایج واقعی را تا ۱ سال بعد از شروع استراتژی سئو خود هم نبینند.

من، حسام الدین کیانی خواه ، قصد دارم در این مقاله به این سوال کارفرمایان محترم “سئو چقدر زمان می برد” یا “مدت زمان لازم برای سئو سایت” پاسخ دهم و تاثیر عوامل مختلف بر این زمان را بررسی کنم. اگر علاقه دارید که درباره این موضوع بیشتر بدانید با من همراه باشید.

در حد 4 دقیقه، کل مطلب را در قالب یک وویس توضیح دادم

زمان سئو کردن یک سایت

متأسفانه به طور دقیق نمی‌توان توضیح داد برای سئو یک سایت چقدر زمان لازم است، چرا که جواب سرراستی برای این سوال وجود ندارد. بنابراین، هر وقت دوباره این بحث به میان آمد، بهتر است از عوامل اثرگذار روی سئو صحبت کنیم.

در ادامه به طور خلاصه به ۷ مورد تاثیرگذار روی زمان سئو سایت اشاره کرده‌ ام. این ۷ عامل می‌تواند روی مدت زمان سئو یک سایت اثر زیادی بگذارد:

اعتبار و قدمت وب سایت

سن یک دامنه معمولا عامل تعیین‌کننده‌ای در سئو نیست، اما قدمت سایت مزیت‌های دیگری دارد که نهایتا به نفع صاحبانش است.

مَت کاتس (Matt Cutts) یکی از مهندسان سابق گوگل قبلا مدعی شده بود که سن دامنه هیچ ارتباطی به رتبه‌بندی وب‌سایت ندارد. او در این خصوص گفته بود:

هیچ تفاوتی بین دامنه‌ای که ۶ ماه از قدمتش می‌گذرد و دامنه‌ای ۱ ساله وجود ندارد. حتی اگر چند ماه از آغاز فعالیت شما گذشته باشد، شکی نیست که وب‌سایت شما می‌تواند در نتایج جستجو نمایش داده شود.

اما علی‌رغم این ادعا، بررسی‌های موردی زیادی نشان داده‌اند که دامنه‌های قدیمی‌تر نسبت به دامنه‌های جدیدتر، مزیت‌های بیش‌تری به لحاظ سئو دارند. اولین عامل اینکه وب‌سایت‌های قدیمی‌تر بک لینک های بیش‌تری نسبت به رقبای تازه‌کار خود دارند و همین هم باعث می‌شود تا وب‌سایت برای موتورهای جستجو قابل‌اعتمادتر و معتبرتر جلوه کند.

اگر وب‌سایت شما جدید است، می‌توانید با به دست آوردن سریع بک لینک، با رقبای قدیمی‌تر خود رقابت کنید.

اگر محتوای قوی و اثرگذاری تولید می‌کنید و روی آن هم تبلیغ می کنید، به مرور لینک های زیادی دریافت می‌کنید. از این رو، هر چقدر که دامنه‌ی شما قدیمی‌تر و معتبرتر باشد، سال به سال بک لینک های بیش‌تری هم می‌گیرد.

اما فقط لینک ها نیستند که تفاوت‌ها را رقم می‌زنند، بلکه دامنه‌های قدیمی‌تر معمولا مجموعه‌ای غنی از انواع و اقسام محتواها دارند و احتمالا تنها با نام برند خود کلیک‌های بیش‌تری هم از کاربران می‌گیرند. گوگل تمام این موارد را می‌بیند و در زمان رتبه‌بندی به آن توجه ویژه‌ای می‌کند. اما نباید ناامید شوید. بدانید که دامنه‌ جدیدتر قبل از اینکه مزیت رقابتی پیدا کند، باید کمی روی آن هزینه کنید؛ بهترین راهکار هم به کار گرفتن جدیدترین روش‌های سئو است. توصیه میکنم برای اینکه اطلاعات بیشتری در خصوص تاثیر سن دامنه بر روی سئو وبسایت دریافت کنید، حتما مقاله تاثیر عمر دامنه در سئو سایت را بخوانید.

به طور خلاصه : دامنه های جدید به نسبت دامنه های قدیمی تر معمولا زمان بیشتری برای سئو کردن می برند.

لینک سازی

لینک سازی موضوعی فوق‌العاده زمان‌بر است، اما از اجزای ضروری الگوریتم های گوگل به حساب می‌آید. در زمان لینک سازی از روش‌های سئو کلاه سیاه استفاده نکنید، چرا که جریمه‌های گوگل حسابی نقره داغ‌تان می‌کند.

بهترین راه لینک سازی تمیز، تولید محتوای با کیفیت و جذاب است. از بازاریابی شبکه‌های اجتماعی برای تبلیغ محتوا و تشویق مخاطبان به مشارکت بیش‌تر در مطالب تان استفاده کنید. همچنین برای اینکه از زمان و تلاش خود نهایت استفاده را ببرید، به دنبال روش‌های دیگری باشید تا محتوای خود را به قسمت‌ها و مطالب کوتاه‌تری تبدیل کنید تا به شما زمان بیش‌تری برای تمرکز روی بخش‌های دیگر و بالا بردن اثرگذاری روش‌های سئو بدهد.

فراموش نکنید وب‌سایت‌های قدیمی‌تر و معتبرتر مزیت‌های بیش‌تری دارند. این وب‌سایت ها طبیعتا مجموعه لینک سازی ورودی بیش‌تری دارند و به همین دلیل هم زمان می‌برد تا بتوانید از رقبای قدیمی خود رتبه‌ بهتری کسب کنید.

در لینک سازی سعی کنید به جای تعداد لینک ها به کیفیت آن‌ها توجه کنید. لینک های ورودی از وب‌سایت‌های بی‌اعتبار و بی‌کیفیت نه‌ تنها هیچ فایده‌ای ندارد بلکه زحمات شما برای دنبال کردن یک استراتژی سئو را هم به باد می‌دهد.

در همین حال، به یاد داشته باشید وقتی در مدت زمان کوتاهی لینک های ورودی زیادی داشته باشید، گوگل به طور خودکار محتاط می‌شود و حتی ممکن است فرض را بر استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه بگذارد.

بنابراین، برای اینکه لینک های ورودی با کیفیتی با تعداد بالا داشته باشید،‌ باید زمان و تلاش زیادی هم صرف کنید.

به طور خلاصه : فرایند لینک سازی باید آهسته و مداوم انجام شود. همین موضوع با توجه به اهمیت آن، زمان سئو سایت را به تعویق می اندازد.

تاثیر لینک سازی در مدت زمان سئو شدن یک سایت

خطاها، مشکلات هاست و جریمه ها

قبل از اینکه بخواهید به سوالاتی از قبیل اینکه “سئو سایت چقدر طول می کشد” پاسخ دهید، پیش از هر چیزی باید مشکلاتی که قبلا داشته‌اید را برطرف کنید. خطاهای سئو، هاست نامطمئن وب‌سایت و جریمه‌های گوگل نیاز به زمان بیش‌تری برای رفع دارند. بسته به تعداد خطاهای ۴۰۴، لینک های شکسته، ریدایرکت ۳۰۱ و روش‌های سئو غیربهینه، رفع خطاهای وب‌سایت می‌تواند ظرف دو هفته‌ اثرات خود را نشان دهد. با این حال، توجه داشته باشید که گوگل تمام تغییرات را یک‌دفعه‌ شناسایی نمی‌کند. بلکه ممکن است در برخی موارد به سرعت شاهد اثرگذاری چشمگیر باشید، اما در مواردی هم تاثیرات چندان زیادی را ملاحظه نکنید.

به هر حال فراموش نکنید، وقتی محتوای صفحه‌ای را آپدیت می‌کنید یا اینکه تغییراتی در آن به وجود می‌آورید، باید منتظر خزش (کراول) مجدد صفحه توسط گوگل باشید. این موارد هم معمولا یک‌شبه اتفاق نمی‌افتند. گاهی ثبت تغییرات چندین خزش طول می‌کشد.

سایر مشکلات وب‌سایت هم شامل مواردی مانند رفع خطاهای خزش و فایل robots.txt، نقشه‌های سایت، فایل htaccess، فایل‌های web.config و سایر مشکلات مربوط به ساختار و معماری وب‌سایت شما هستند. در اکثر موارد با حل این مشکلات نتایج مثبت را به سرعت خواهید دید.

برای مثال، اگر چند لینک را در نقشه سایت به روزرسانی کنید، در عرض یک هفته نتایج ملموسی را می‌بینید. اما اگر لینک های متعددی را تغییر داده باشید، احتمالا دیدن اثرات آن چند هفته‌ای طول می‌کشد.

وب‌سایت‌های قدیمی‌تر سریع‌تر آپدیت می‌شوند، به خصوص اینکه این وب‌سایت‌ها لینک های ورودی بیش‌تری نسبت به رقبای جدیدتر خود دارند.

به طور خلاصه : ارورها و خطاهای سایت از جمله عوامل تاخیر در فرایند سئو هستند. رفع ارورها، خطاها و احیانا جریمه های سایت و اثرگذاری آن در نتایج گوگل زمان بر است.

طراحی، ساختار و معماری مبتنی بر سئو

بخش بزرگی از ترافیک و رتبه‌بندی سایت به طراحی، سیستم مدیریت محتوا (CMS) و ساختار آدرس صفحات (URL) بستگی دارد. اگر این موارد به درستی مدیریت نشود، روی رتبه‌ وب‌سایت در نتایج موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارد.

باید در ابتدا مطمئن شوید که معماری و ساختار آدرس صفحه‌ وب‌سایت شما کاملا برای کسب رتبه‌های بالا بهینه‌سازی شده‌اند. انتخاب طراحی مناسب برای موبایل در این سال ها اهمیت بیشتری پیدا کرده است؛ چراکه بیش از نیمی از جستجوهای اینترنتی از طریق تلفن‌های همراه انجام می‌گیرند. در همین حال، طبق نظرسنجی ها بیش از ۹۰ درصد از کاربران اینترنتی گفته‌اند که از صفحه‌ نمایش‌های متعدد استفاده می‌کنند. بنابراین با یک طراحی ریسپانسیو می‌توانید مطمئن شوید که وب‌سایت شما در تمام دستگاه‌ها به درستی نشان داده می‌شود.

همچنین گوگل در چندسال اخیر به الگوریتم Mobile First Index روی آورده است. همان‌طور که از نام این الگوریتم بر می‌آید، گوگل در هنگام رتبه بندی نتایج ابتدا به صفحات تلفن همراه رجوع می‌کند. بنابراین، اگر تجربه‌ کاربری تلفن همراه وب‌سایت شما ضعیف باشد، به احتمال زیاد رتبه‌ قابل توجهی در نتایج جستجو به دست نمی‌آورید.

سعی کنید سایت خود را با Google’s Mobile-Friendly Test تست کنید و ببینید که آیا سایت مناسب صفحات موبایلی دارید یا خیر.

همچنین لازم است که به موارد دیگری که نیاز به تغییرات دارند مانند فایل‌های بزرگ CSS و JS که به فایل‌های خارجی ارتباط دارند هم توجه داشته باشید. این موارد شامل انتخاب سیستم مدیریت محتوای مناسب (مثل وردپرس و …) و سازگار با موتورهای جستجو هم می‌شود که قابلیت‌های سئو گسترده‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد.

وقتی که تمام این مشکلات را رفع کردید و وب‌سایت شما به لحاظ ساختاری و فنی سالم بود، متوجه بهبود رتبه‌ آهسته اما مداوم سایت خود خواهید شد.

به طور خلاصه : مشکلات تکنیکال سایت (اعم از سرعت و …) می تواند برای تجربه کاربری و سئو سایت مشکل ساز باشد. رفع این موانع در زمان سئو موثر است.

هدف گذاری کلمات کلیدی و تحلیل رقبا

شکی نیست که می‌توانید با تجزیه و تحلیل رقبای خود اطلاعات ارزشمند زیادی به دست آورید، به خصوص اگر رقبای شما در نتایج خوب موتورهای جستجو باشند. هر چند هیچ‌وقت نمی‌توانید به استراتژی و نحوه عملکرد آن‌ها دست پیدا کنید، اما درک خوبی از استراتژی سئو آن‌ها مانند کلمات کلیدی، الگوها و روش‌های جدید به دست خواهید آورد.

تجزیه و تحلیل رقبا به شما کمک می‌کند که کلمات کلیدی بهتری را در حوزه‌ فعالیت خود هدف قرار دهید اما این روند هم مانند سایر موارد سئو زمان بر است.  با این حال،  در بلندمدت در زمان خود صرفه‌جویی زیادی خواهید کرد. تقلید از رقبا به شما کمک می کند درکی تازه از روش‌های جواب پس داده به دست بیاورید و دیگر نیازی نیست از صفر شروع کنید.

خوشبختانه، ابزارهای زیادی برای تجزیه و تحلیل رقبا مانند SpyFu و SEMRush وجود دارد. برای مثال، می‌توانید با SEMRush  به سادگی و دقت بالا رقیب خود را بررسی کنید.

وضعیت رقبا و آنالیز آنها

شکی نیست که با این روش‌ها و ابزارها می توانید زمان تحقیقات اولیه خود را پایین بیاورید. در همین حال، وقتی بحث سئو و رقابت به میان می‌آید، این نکته نادیده گرفته می‌شود که رقبا در اثرگذاری سئو شما نقش مهمی ایفا می‌کنند؛ مگر اینکه شما از این لحاظ جایگاه خوبی داشته باشید. در غیر این صورت، احتمالا در صفحه نتایج موتورهای جستجو با رقابت بسیار شدیدی روبرو خواهید بود.

یک دامپزشک یا مطب دندانپزشکی را در نظر بگیرید. احتمالا صدها دامپزشک و دندانپزشکی در شهرهای مختلف وجود دارد که هر کدام وب‌سایت‌های خاص خود را دارند. اما مشکل اینجاست که تنها ۱۰ وب‌سایت در صفحه اول گوگل نشان داده می‌شوند. به دلیل همین رقابت شدید، احتمالا کمی زمان می‌برد تا نتایج سئو و عملکرد آنرا ملاحظه کنید.

در مجموع اگر بخواهید یکی از اصلی ترین عوامل تاثیرگذار در زمان سئو یک وب سایت را بررسی کنید، باید به میزان رقابت و تقاضای محصول یا صنعت خود توجه کنید.

به طور خلاصه : برای تسریع در فرایند سئو، می توان با تحلیل و الگو گرفتن از رقبا میان بر زد.

استراتژی محتوا

همه‌ می‌دانند که محتوای با کیفیت تسلط بی‌چون و چرایی بر نتایج سئو دارد. بنابراین، باید زمان زیادی را به اجرای یک استراتژی محتوای خوب و موثر اختصاص دهید.

اگر وب‌سایت شما محتوای مرتبط و معتبر ندارد، وضعیت خوبی ندارید. باید محتوای خود را اصلاح کنید و استراتژی درست و اصولی در این زمینه به کار ببرید. در زمان تولید محتوا باید به عوامل رتبه‌بندی که گوگل در تجزیه و تحلیل صفحات مدنظر قرار می‌دهد هم توجه کنید.

درک کامل از دستورالعمل‌های تجزیه و تحلیل کیفیت محتوا، به روزرسانی‌ الگوریتم‌های موتور جستجو و همین‌طور حفظ رتبه‌ با وجود پیشرفت‌ها و به روزرسانی‌های جدید در موفقیت هر استراتژی محتوایی ضروری است.

استراتژی محتوا اصلا قرار نیست راهکاری یک‌شبه باشد، بلکه چند ماه زمان می‌برد تا نتایج اثرگذاری آن را ببینید، اما بدانید که تاثیر این نتایج همان‌طور که به سختی به دست آمده‌اند، طولانی‌مدت خواهند بود و به این راحتی‌ها کم‌رنگ نمی‌شوند.

به طور خلاصه : تولید محتوای باکیفیت امری هزینه بر و زمان بر است. در زمان سئو یک سایت باید این فاکتور را درنظر گرفت.

سئو داخلی و خارجی

اگر امیدوارید نتایج خوب سئو را سریع‌تر ببینید بهتر است سئوی داخلی (On-Page SEO) وب‌سایت خود را به دقت بررسی کنید. با تغییراتی که در متای عنوان (Meta title)، انکرتکست ها (Anchor Text)، عنوان، توضیحات و سایر تگ ها می‌دهید در اکثر اوقات طی چند روز نتایج چشمگیری را ملاحظه خواهید کرد. این موارد معمولا از اولین نکاتی هستند که مشاور سئو به شما توصیه می‌کند. بنابراین به سرعت این موارد را رفع کنید تا در زمانی کوتاه نتایج قابل‌ملاحظه‌ای را ببینید.

سئو خارجی (Off-Page SEO) وب‌سایت شما هم کمی زمان می‌برد، چرا که باید از سایت های دیگر لینک دریافت کنید. برای بهبود سئو خارجی وب‌سایت خود باید به مواردی مانند کامنت ها، دایرکتوری ها، نویسندگی میهمان (guest post) و اشتراک‌گذاری مطالب در شبکه‌های اجتماعی توجه ویژه‌ای داشته باشید. سعی کنید تمیز و اصولی کار کنید تا مشمول جریمه های گوگل نشوید.

به طور خلاصه : سئو داخلی و مخصوصا سئو خارجی فرایندهایی هستند که باید در طول زمان و پیوسته انجام گیرند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

سئو چقدر طول می کشد؟ یک کلام، ختم کلام!

حالا که فهمیدیم چه عواملی در فرایند سئو سایت و سرعت انجام سئو موثرند، بیایید به این سوال پاسخ دهیم :

سئو چقدر طول می کشد؟

پاسخ کوتاه این است : بین 4 تا 12 ماه 

پاسخ طولانی تر مربوط به همه عواملی است که در مورد آن صحبت کردیم.

اگر کلمات کلیدی کم رقابت را هدف قرار دهیم، می توانیم در عرض 4 تا 6 ماه نتایج سئو را مشاهده کنید.

با این حال، با انتخاب کلمات کلیدی با رقابت بالا و درنظرگرفتن اعتبار دامنه و رقبا، برای مشاهده نتایج و رتبه بندی خوب در نتایج گوگل، ممکن است گاهی تا 3 الی 4 سال هم طول بکشد.

توجه شما را به نظرسنجی که سایت Ahrefs از متخصصین سئو در لینکدین و توییتر رسمی خودش داشته جلب می کنم. طی این نظرسنجی از 4300 متخصص سئو این سوال پرسیده شده : “چقدر سئو سایت طول می کشد”

نتیجه نظرسنجی جالب است :

  • 1 تا 3 ماه : 17.1%
  • 3 تا 6 ماه : 45.6%
  • 6 تا 9 ماه : 21.1%
  • بیشتر از 12 ماه : 17.1%

بنابراین به طور میانگین و معمول چیزی بین 3 تا 6 ماه زمان لازم است تا سئو اثرگذاری خود را نشان دهد.

 

نتیجه نظرسنجی در خصوص زمان اثرگذاری سئو

به دنبال نتایج یک شبه در سئو نباشید

اگر سرعت را فدای تداوم کنید، شکی نیست که این رویکرد در دراز مدت به شما آسیب جدی وارد می‌کند. به طور تجربی، گوگل به هر وب‌سایتی که به صورت ناگهانی افزایش رتبه داشته باشد، مشکوک می‌شود. در این شرایط، فرض گوگل استفاده از روش‌های سئو کلاه سیاه است.

باید حواستان باشد که عواملی وجود دارند که روی نتایج سئو سایت اثرگذار هستند. اینکه سئو سایت چقدر زمان می‌برد به مواردی مانند سن و اعتبار وب‌سایت، هر گونه جریمه‌ یا احیانا پنالتی که مانع از کسب رتبه آن شده باشد و همین‌طور رویکرد بلندمدت یا کوتاه‌مدت شما دارد.

برای موفقیت در سئو، پیشنهاد من به شخصه این است که رویکرد بلندمدت را دنبال کنید. به این ترتیب، وب‌سایت شما نه تنها عملکرد بهتری خواهد داشت، بلکه رتبه‌ بهتری را هم در نتایج گوگل کسب می‌کند.

بسیاری از صاحبان سایت انتظارات نسنجیده و غیرواقعی از استراتژی‌های سئو دارند و به محض شروع به کار منتظر دیدن نتایج ملموس هستند. اما به یاد داشته باشید، سئو نیاز به زمان و انرژی زیادی دارد و تلاش برای بهبود سئو هیچ‌وقت به پایان نمی‌رسد؛ چرا که سئو رویکردی یک‌دفعه‌ای و مقطعی نیست. در حقیقت، سئو رویکردی است که برای نتایج قابل‌لمس در آن نیاز به عملکرد همیشگی و تداوم دارید.

در همین حال، هیچ عنصر مخفی در سئو وجود ندارد که باعث شود نتایج یک‌شبه‌ای ملاحظه کنید. بلکه برای دستیابی به رتبه، بازگشت سرمایه، کسب ترافیک و حفظ آن نیاز به برنامه‌ریزی دقیق و سنجیده‌ای دارید.

کلام آخر 

حالا با تمام این اوصاف، سئو چقدر زمان می‌برد؟ چقدر طول می‌کشد تا نتایج واقعی سئو را ببینیم؟ و چقدر طول می‌کشد تا در نتایج گوگل رتبه‌ بالایی به دست بیاوریم؟

متأسفانه هیچ جواب سرراستی برای این سوال ندارم؛ چرا که موتورهای جستجو و رقبا همیشه در حال تغییر و تحول هستند. جواب معمولا برای هر وب‌سایت بستگی به حوزه کاری متفاوت است. نمی‌توان با هیچ خط‌کشی دقیقی گفت چقدر طول می‌کشد تا سئو به نتیجه برسد.

با این حال، در این شکی نیست که باید زمان زیادی (حداقل 6 ماه) را صرف استراتژی سئو وب‌سایت خود کنید و پس از آن، اگر همه‌چیز به خوبی پیش رفت، آهسته آهسته نتایج خود را نشان می دهند. 

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را هم دنبال کنید.

سوالات متداول : 

سئو چقدر زمان می برد؟

جواب مشخصی برای این سوال وجود ندارد، بستگی به عوامل مختلفی دارد اما حداقل زمان سئو برای یک وب سایت تازه کار 6 ماه است.

عوامل موثر در زمان سئو یک سایت کدام اند؟

از جمله عواملی که در مدت زمان سئو موثرند عبارتند از : قدمت دامنه، لینک سازی، مشکلات تکنیکال سایت، طراحی و معماری سایت، کلمات کلیدی، استراتژی محتوا و سئو داخلی و خارجی

آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=2762
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد سئو سایت چقدر زمان می برد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    با توجه به زمان بر بودن سئو سایت، شما کدوم کانال بازاریابی رو با هزینه کمتر معرفی می کنید؟

    31

    1. سلام
      این سوال شما خیلی به حوزه کسب و کار وبسایت داره. توی یه سری حوزه ها سئو ممکنه جواب بده و باید سرمایه گذاری کرد اما تو یه سری حوزه ها اصلا سئو ممکنه به صفره نباشه. کلا انتخاب کانال بازاریابی خیلی بستگی به استراتژی مجموعه و حوزه کاری داره که مدیر دیجیتال مارکتینگ میتونه تو این زمینه راهنمایی کنه.

      38