چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟

3808 بازدید

در پروسه بهبود سئو سایت، بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا جزء مراحل مهم محسوب میشود. هدف از پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا، یافتن کلماتی است که بیشترین سرچ را در گوگل توسط کاربران دارند و از طرفی توسط رقبا هم استفاده شده اند.

شاید بتوان این نوع کلمات را باارزش‌ترین کلمات دانست و استخراج آنها، موجب میشود که بتوانید هم در سئو داخلی و هم سئو خارجی سایت ، از آن‌ها استفاده کنید.

هرچه ترافیک هدفمند این نوع کلمات بالاتر باشد، از ارزش بیشتری برخوردار بوده و باید تولید محتوا با آن کلمه را در اولویت قرار دهید. اگر رقبای شما بتوانند زودتر از شما به این کلمات دست یابند، از شما جلو خواهند زد و شما باید قبل از آنکه خیلی دیر شود، دست به کار شوید.

شیوه ها و ابزارهای مختلفی برای بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا وجود دارند که در ادامه با بهترین آنها آشنا خواهیم شد.

اهمیت بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا

کلمات کلیدی سلاح شما هستند و اگر بتوانید سایت خودتان را مسلح کنید، به رتبه های بالاتر گوگل خواهید رسید. نکته مهمی که باید بدانید، این است که بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا باید به دو صورت انجام شود:

  1. کلمات کلیدی که در حال حاضر رقبای شما موفق به کسب رتبه بالا با آن شده‌اند.
  2. کلمات کلیدی که هدف رقیبان شما هستند و هنوز با آن‌ها به رتبه بالاتر نرسیده‌اند.

دست‌یابی به این کلمات موجب میشود که شما هم پای رقبا پیش بروید و چه‌بسا از آنها پیشی بگیرید و همچنین همیشه به روز بمانید.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

چطور رقبای حوزه کاری خودمان را بشناسیم

قبل از اینکه سراغ کلمات کلیدی رقبا بروید، لازم است که ابتدا رقیب های حوزه کاری خودتان را بشناسید. تا وقتی ندانید رقبای شما چه سایت هایی هستند، چطور می توانید کلمات کلیدی آنها را بدست آورید؟

روش های مختلفی برای پیدا کردن رقیب مستقیم وجود دارد ولی یکی از بهترین و سر راست ترین روش ها این است که کلمات کلیدی خود را در نتایج گوگل جستجو کنید. مسلما هر نتیجه ای که گوگل به شما در این نتایج نشان می دهد، رقیب مستقیم شما نیست. اگر سایت فروشگاهی باشید، دیجی کالا، ترب و ایمالز پایه اصلی نتایج جستجو هستند که اتفاقا رقیب مستقیم شما به حساب نمی آیند.

پس چطور تشخیص دهیم؟

خیلی ساده! کافیست برای هر کلمه کلیدی اختصاصی خودتان، سایت های نتایج صفحه اول گوگل را تک به تک باز کنید و نگاهی به محتوا و دسته بندی های سایت شان بیندازید. با این روش می توانید چندین سایت که شبیه سایت شما کار کرده اند و به آن “رقیب” می گوییم را پیدا کنید.

کار ساده تر شد. حالا لازم است که به سراغ پیدا کردن کلمات کلیدی این رقبا برویم.

چطور کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟

برای بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا کار سختی پیش رو نداریم. امروزه ابزارهای مختلف و تکنیک‌های جدیدی روی کار آمده‌اند که به کمک آنها میتوانید در سریعترین زمان، به کلمات کلیدی رقیبان دست‌ یابید.

چیزی که باید به آن توجه کنید، پیدا کردن رقیب شما در این بحبوحه است. باید بدانید که کدام سایت از شما پیشی گرفته و از کلمات مرتبط و هم خانواده حوزه فعالیت تان استفاده میکند. در زیر بهترین ابزارهای پیدا کردن کلمات رقبا را معرفی میکنم:

Google Keyword Planner


قابلیت کیوورد پلنر Google Ads یکی از بهترین ابزارهایی است که به صورت رایگان در اختیار شما قرار دارد و از طریق آن در سریع‌ترین زمان ممکن میتوانید به کلمات کلیدی رقبایتان پی ببرید.

کافی است وارد این ابزار شوید و سپس با سرچ کردن کلمه جدید، دسته یا عبارت را در وب سایت انتخاب نمایید. حالا باید URL یا آدرس سایت رقیب خود را که میخواهید به کلمه کلیدی‌های آن پی ببرید را وارد کنید و روی گزینه دریافت کلیک نمایید. به همین راحتی در کسری از ثانیه فهرستی از کلمه کلیدی‌های رقیب را در اختیار خواهید داشت.

 

ads.google.com

SpyFu

SpyFu هم یکی دیگر از ابزارهایی است که جهت بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا میتوانید از آن استفاده کنید. این ابزار قابلیت‌های بسیار زیادی دارد که بسته به نیاز، مهارت و البته دانش خودتان، میتوانید از آن بهره ببرید.

یکی از مشهورترین خدماتی که عرضه میکند؛ جاسوسی کلمه کلیدی سایتها است. کافی است بعد از ورود به این ابزار، آدرس سایت مدنظرتان را وارد کنید تا فهرستی از کلمه کلیدی های آن را داشته باشید.

حالا اینکه چه استفادهای از این کلمات به نفع خود خواهید داشت، بر عهده خودتان است. این ابزار علاوه بر ارائه کلمات کلیدی، تخمین کلیک ماهانه، کلمات کلیدی پولی و… را هم در اختیار کاربران قرار میدهد. بهتر است سر حوصله و زمان مناسب به سراغ این ابزار حرفه ای بروید تا بتوانید از تمامی داده های آن به نفع خودتان استفاده کنید.

 

spyfu.com

LongTailPro

تنها با استفاده یک بار از این ابزار، شیفته آن می شوید و قابلیت تبدیل شدن به دست راست شما را خواهد داشت. این ابزار قابلیت های مختلفی برای کاربر دارد که مهم‌ترین آنها، همان‌طور که از نام آن پیدا است، یافتن کلمه کلیدی های بلند سایت یا همان لانگ تیل ها (Long-tail) است. در اصطلاح به این کلمه ها، کلمه کلیدی دم بلند هم گفته میشود.

همچنین شما میتوانید به کمک LongTailPro استراتژی کلمه کلیدی سایت رقیب خود را هم به دست آورید.

 

longtailpro.com

KeywordSpy

از دیگر ابزارihd محبوب بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا ، کیورد اسپای (جاسوسی کیوورد) است که بسیار دقیق بوده و رابط کاربری ساده و راحتی دارد. درست است که قدرتی به اندازه LongTailPro ندارد و خدمات زیادی ارائه نمیدهد؛ اما می توانید به استراتژی رقیب خود و آمار PPC آن پی ببرید.

نتایج به دست آمده از این ابزار، میتواند بینش خوبی را برایتان ایجاد کند تا بتوانید از رقیبتان سبقت بگیرید و آن را پشت سر بگذارید.

 

keywordspy.com

Semrush

احتمالاً نام این ابزار بارها به گوشتان خورده باشد، یک ابزار هوشمند که مجموعه گسترده ای از کلمه‌های کلیدی را در اختیار شما قرار میدهد.

شما میتوانید هم از طریق آدرس سایت رقیب و هم کلمات، به کلمات کلیدی آن پی ببرید. شما باید داده های آن را تحلیل کرده و به صورت کامل بررسی نمایید تا برایتان سودمند باشد.

 

semrush.com

سایت رقیب را زیر و رو کنید

درست است که ابزارها در این مسیر کمک شایانی به شما می کنند؛ اما جستجوکردن در سایت مشتری، یک روش دیگر جهت بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا است. البته به این منظور باید دانش سئو و تخصص کافی داشته باشید تا بتوانید با چرخ زدن چند ساعته در سایت مدنظرتان، اطلاعات مختلف و البته بسیار مفیدی را کسب کنید. این کار سبب میشود که تا با اهداف تجاری آن‌ها هم آشنا شوید و یک استراتژی بی نقص برای کسب و کار و سایت خودتان تهیه کنید.

اگر تخصص لازم در این زمینه را ندارید، میتوانید از متخصصین حوزه سئو با سابقه چندین ساله هم استفاده کنید که این اقدام کارتان را بسیار ساده و آسان میکند.

نتیجه گیری 

کلمات کلیدی، داده های ارزشمندی هستند که نباید آنها را نادیده بگیرید و چشم بسته از کنارشان رد شوید. شما میتوانید با بدست آوردن کلمات کلیدی رقبا ، پیشرفت قابل توجهی داشته باشید و به جایگاه بالاتری در رتبه بندی گوگل برسید. این کلمات توسط کاربران، ترافیک سرچ بالایی دارند و شما هم باید از این فرصت استفاده کنید تا جذب سایت شما شوند.

تنها به دست آوردن کلمات کلیدی کاربردی و پرسرچ کافی نیست، بلکه باید محتوای مفید و با کیفیت هم برای آن تهیه کنید که کاربران را در صفحه شما برای دقیقه هم که شده نگه‌دارند و رضایت آنها را هم به همراه داشته باشند.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3904
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

6 نظر در مورد چگونه کلمات کلیدی رقبا را پیدا کنیم؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام ممنون
    سایت هایی که معرفی کردین خوبن ولی یه سریاشون رو تست کردم جوابگوی وب فارسی نیست
    به نظرم ابزارهای ایرانی بهتر میتونن برای پیدا کردن کلمات کلیدی سایت رقیب به یوزر فارسی کمک کنن
    بازم دم شما گرم

    16

    1. سلام خانوم منصوری فر
      بله ابزارهای ایرانی مسلما در وب فارسی دقیق تر و بهتر جواب میدن و من هم به زودی مقاله رو با معرفی ابزارهای ایرانی برای پیدا کردن کلمات کلیدی رقبا به روزرسانی میکنم
      خیلی ممنون از نکته خوبتون

      17

  2. سلام
    خیلی ممنون از ابزارهایی که برای پیدا کردن کلمات رقبا معرفی کردید
    ابزارهای ایرانی مثل رنک فایند هم میتونن به این قضیه کمک کنن. شاید بهتر باشه این نوع ابزارهای مفید ایرانی رو هم معرفی کنید
    بازم تشکر

    26

    1. سلام علی جان
      خیلی ممنون ازت
      بله حتما ابزارهای ایرانی رو در این زمینه معرفی میکنم

      28

  3. مقاله تون خوب بود ممنون
    ای کاش روش پیدا کردن کلمات رقیب رو به صورت ویدیویی هم توضیح میدادید
    بازم ممنون

    36

    1. خواهش میکنم
      بله حتما، ویدیویی در همین خصوص ضبط و در همین صفحه آپلود میشه
      ممنون از نظرتون

      35