انواع متاتگ های مهم در سئو

3596 بازدید

یکی از مهم‌ترین مباحثی که در سئو داخلی سایت‌ها باید به آن دقت داشته باشیم، متاتگ‌ها یا تگ های متا یا تگ های سئو است. متاسفانه خیلی از سئوکارها با اهمیت متاتگ‌ها آشنا نیستند و برای همین، تلاش‌هایشان در سئو On-Page به نتیجه نمی‌رسد. متاتگ ها در واقع نوعی از کدهای HTML هستند که در سئو بیشترین اهمیت را دارند.

در این مقاله قصد دارم توضیحات کاملی در خصوص تگ های متا ارائه دهم. در ابتدا به این سؤال پاسخ می‌دهم که متاتگ‌ چیست و چه نقشی در سئو دارد. بعد  به بررسی انواع تگ های مهم در سئو مثل متاتگ عنوان، متاتگ توضیحات، متاتگ کلمات کلیدی و دیگر تگ ها خواهم پرداخت. پس با من همراه باشید.

قبل از مطالعه مقاله حتما وویس زیر را گوش کنید

متاتگ چیست؟

متاتگ‌ها (meta tag) بخشی از کدهای HTML سایت هستند که به بخش هدر (Header) صفحه اضافه می‌شوند. کدهای متاتگ به موتور جستجو کمک می‌کنند اطلاعات مربوط به سایت را درک کند و شیوه بهتری برای نمایش صفحات سایت در نتایج جستجو انتخاب کند. 

البته متاتگ‌ها علاوه بر موتور جستجو، با مرورگر نیز در ارتباط هستند. مثلاً به مرورگر می‌گویند چگونه سایت را در دستگاه‌های مختلف (موبایل یا دسکتاپ) نشان دهد. از آنجاکه این تگ‌ها مستقیماً بر نحوه مشاهده و نمایش سایت ما تأثیر می‌گذارند، بخش مهمی از استراتژی سئو به شمار می‌روند.

مثلاً یکی از تگ های مهم در سئو که در ادامه بیشتر درباره آن توضیح می‌دهم، متا دیسکریپشن (meta description یا همان متا توضیحات) است که اطلاعات محتوایی صفحه را به گوگل انتقال می‌دهد. البته این پایان ماجرا نیست؛ چون گوگل هم متا توضیحات را در نتایج جستجو به مخاطبین نمایش می‌دهند. 

یا مثلاً متاتگ Viewport به مرورگر می‌گوید که یک صفحه وب را مطابق با اندازه اسکرین صفحه نمایش، نشان دهد. این موضوع در مورد باقی متاتگ‌ها نیز صدق می‌کند؛ یعنی در آخر تلاش‌ ما برای بهبود متاتگ‌ها به مخاطب می‌رسد. برای همین باید نهایت تلاش خود را برای شناخت و استفاده بهینه از تگ‌های متا انجام دهیم.

چرا متا تگ‌ها مهم هستند؟

حالا که با تعریف متاتگ آشنا شدیم، نوبت می‌رسد به اینکه چرا متاتگ ها مهم اند؟

همان‌طور که بالاتر گفتم، متاتگ‌ها در مورد سایت‌مان به موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان جزئیات بیشتری می‌دهند. بنابراین باید متاتگ‌ها را برای برجسته کردن مهم‌ترین اجزای محتوا بهینه کنیم. 

نتیجه این بهینه‌سازی چیست؟ پس از بهینه‌سازی تگ های متا، سایت ما در نتایج جستجو متمایز و متفاوت جلوه می کند. بیشتر سایت‌هایی که سئو شده، در گوگل رتبه گرفته‌اند و رتبه‌شان را به همین راحتی‌ها از دست نمی‌دهند، به طرز عجیبی روی متاتگ‌هایشان کار کرده‌اند.

همان‌طور که در ادامه خواهیم دید، بعضی از انواع متاتگ‌ ها به ساختار صفحه مربوط می‌شوند و برای ایندکس سریع و ساده صفحه استفاده می‌شوند. بعضی‌ دیگر از انواع متاها هم به گوگل می‌گویند کدام بخش از سایت مهم است و کدام بخش باید نادیده گرفته شود.

بارها در مقالات سایت شخصی خودم گفته‌ام که گوگل برای تجربه کاربری خوب ارزش زیادی قائل است. بنابراین تا جایی که می‌توانیم باید به کاربر احترام بگذاریم و مطمئن شویم صفحات سایت‌مان تا حد ممکن کاربرپسند طراحی شده‌اند.

انواع متاتگ‌ها در سئو

تاکنون متاتگ‌های زیادی ساخته شده‌اند که خیلی از آن‌ها با سئو مرتبط نیستند یا دیگر منسوخ شده‌اند. طبق تجربه‌ای که در این 7 سال به عنوان متخصص و مشاور سئو داشته‌ام، تگ های مهم در سئو را انتخاب کرده‌ام که آشنایی با آن‌ها برای هر متخصص سئویی ضروری است:

1) متاتگ عنوان (Title Tag)

با تنظیم تگ عنوان به موتور جستجو می‌گوییم دوست داریم کدام عنوان در صفحه نتایج گوگل نمایش داده شود. وقتی کسی لینک صفحه را Share می‌کند یا زمانی که صفحه را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک می‌گذاریم، تگ تایتل یا عنوان است که نمایان خواهد شد.

کد تگ تایتل به شکل زیر است:

<title> معرفی انواع متاتگ ها در سئو </title>

تگ عنوان یکی از مهم‌ترین متاتگ‌هایی است که برای سئو سایت باید به آن دقت داشته باشیم. چرا؟ چون به طور مستقیم برای موتور جستجو و کاربران قابل مشاهده است. از آنجاییکه خیلی وقت‌ها متاتگ عنوان فرصت ما برای جلب توجه مخاطب است، باید انقدر جذاب و گیرا باشد که فرد را متقاعد کند روی صفحه ما کلیک کند.

چند توصیه برای نوشتن متاتایتل:

  • برای هر صفحه سایت تان یک تگ تایتل متمایز داشته باشید.
  • از تایتل‌های طولانی بپرهیزید! کمتر از 60 کاراکتر مناسب است.
  • از عناوین عمومی و مبهم استفاده نکنید.
  • به هدف جستجو و نیت کاربر دقت کنید. 
  • بهتر است کلمه کلیدی اصلی در تگ عنوان وجود داشته باشد.

2) متاتگ دیسکریپشن / تگ توضیحات (Meta Description)

متای توضیحات محتوای صفحه را برای ربات‌های موتور جستجو و کاربران اینترنت خلاصه می‌کند تا بتوانند به‌راحتی آن را پردازش کنند. متادیسکریپشن معمولاً در صفحه نتایج موتور جستجو و زیر متاتگ تایتل ظاهر می‌شود.

کد تگ توضیحات متا به شکل زیر است:

<meta name=”description” content=”متاتگ ها یکی از عناصر و فاکتورهای اصلی رتبه بندی صفحات سایت در گوگل هستند”/>

اگرچه توضیحات متا بخشی از الگوریتم رتبه‌بندی گوگل نیست و به طور مستقیم در سئو نقشی ندارد؛ اما باید آن را به عنوان راهی برای افزایش نرخ کلیک (CTR) در نظر بگیریم که مستقیماً روی سئو مؤثر است. برای نوشتن متادیسکریپشن مناسب، به نکات زیر دقت کنید:

  • آن را زیر 160 کاراکتر نگه دارید.
  • برای هر صفحه متادیسکریپشن متفاوت و جذاب بنویسید.
  • از توضیحات متای تکراری اجتناب کنید.
  • متادیسکریپشن باید دقیق، توصیفی و مختصر باشد.
  • این متاتگ دقیقاً باید با نیت کاربر از جستجو مطابقت داشته و حاوی کلمه کلیدی باشد.

3) متاتگ ربات (Robots Meta Tag)

تمام صفحات و لینک‌هایی که در صفحات وب خود قرار می‌دهیم، به طور پیش‌فرض توسط ربات‌های خزنده گوگل ایندکس می‌شوند. مثلاً اگر بخواهیم قسمتی از سایت را از دسترس ربات‌ها خارج کنیم، باید از Noindex استفاده کنیم. در این حالت، متاتگ robots که در قسمت هدر صفحه قرار می‌گیرد، به شکل زیر خواهد بود.

<meta name=”robots” content=”noindex”>

به غیر از Noindex هر دستورالعملی که برای ربات‌های گوگل داشتیم را باید بعد از عبارت content و علامت مساوی قرار دهیم. بعضی از دستورهای رایج عبارت‌اند از:

  • Index: این دستور به ربات‌های گوگل (یا دیگر موتورهای جستجو) می‌گوید صفحه را ایندکس کنند. بدیهی است که اگر صفحه‌ای ایندکس شده باشد، برای کاربران گوگل قابل مشاهده خواهد بود.  
  • Noindex: این کد به گوگل دستور می‌دهد صفحه وب را ایندکس نکنند.
  • follow: این دستور به گوگل اجازه می‌دهد لینک‌هایی که در صفحات خود گذاشته‌ایم را دنبال کنند و به این معناست که سایت یا صفحه مقصد مورد تایید است.
  • Nofollow: اگر لینکی که در صفحه قرار گرفته به هر دلیلی مورد تأیید ما نباشد، باید از این دستور استفاده کنیم. بعضی از سایت‌ها از این دستور استفاده می‌کنند تا به موتورهای جستجو اطلاع دهند از تکنیک‌‌های لینک اسپم (Spammy Link) استفاده نمی‌کنند.
  • Noarchive: این دستور به موتور جستجو اطلاع می‌دهد صفحه را کش (Cache) نکند یا نمایش ندهد.

اگر از وردپرس استفاده می‌کنید، افزونه‌های زیادی وجود دارد که برای متای Robot به ما کمک می‌کنند. مثلاً تنظیمات پیشرفته Yoast را می‌توان برای تنظیم متاتگ روبات‌ها تغییر داد.

4) متاتگ Viewport

منظور از Viewport ناحیۀ قابل مشاهده کاربر از یک صفحه وب است. وقتی سایتی را روی موبایل می‌بینیم، نسبت به حالت لپ تاپ، یک سری موارد بصری را از دست می‌دهیم. اینجا در اصطلاح تخصصی می‌گویند: کاربر Viewport کوچک‌تری داشته است.

برای ویوپورت دو ترجمه پیشنهاد داده‌اند که هیچکدام به نظرم جالب نیستند: «منطقه قابل نمایش کاربر» و «درگاه دید»!

اگر بخواهیم صفحات سایت خود را ریسپانسیو یا برای کاربران موبایل تنظیم کنیم، باید این کدی که در ادامه می‌آورم را زیر بخش <head> از کد HTML سایت بیاوریم. 

<meta name=”viewport” content=”width=device-width, initial-scale=1.0″>

متاتگ viewport به مرورگرها دستور می‌دهد یک صفحه را در اندازه‌های مختلف اسکرین مثل دسکتاپ، تبلت یا موبایل نمایش دهد. ازآنجاکه بیشتر از 50 درصد جستجوهای اینترنتی در موبایل انجام می‌‎شود، متاتگ Viewport به یکی از تگ های مهم در سئو تبدیل شده است.

5) تگ Alt (متن جایگزین)

یکی از مهم‌ترین مواردی که در سئو سایت باید به آن‌ دقت کنیم، بهینه‌سازی تصویر یا همان Image optimization است. درست مانند محتوای متنی، تصاویر سایت‌مان هم باید برای موتورهای جستجو و کاربران قابل پیمایش باشد. 

تگ Alt text که بعضاً به متن جایگزین هم ترجمه می‌شود، نوعی متن جایگزینی برای تصاویر ارائه می‌کند که اگر تصویر اصلی به هر دلیلی لود نشد، به جای آن نمایش داده شود. علاوه بر این کاربرد، تگ Alt به موتورهای جستجو می‌گوید تصویر موردنظر درباره چیست. حتماً در صورت امکان کلمات کلیدی صفحه را در تگ Alt بگنجانید.

6) تگ کنونیکال (Canonical tag)

اگر صفحاتی در سایت‌مان داریم که از لحاظ محتوایی تقریباً یکسان هستند، یا یکی از محتواهای‌مان اخیراً در سایت دیگری منتشر شده است، باید سریعاً گوگل را خبر کنیم! چون محتوای تکراری یا داپلیکیت یکی از خط‌قرمزهای اصلی گوگل است. 

تگ کنونیکال ربات‌های گوگل را راهنمایی می‌کند که کدام URL محتوای اورجینال را ارائه می دهد. تگ کنونیکال در کد HTML به شکل زیر است:

<link rel=”canonical” href=”http://example.com/” />

7) متاتگ Content Type

متاتگ Content Type در وب‌سرورها برای شناسایی نوع محتوای صفحه و جنس کاراکترهایی که استفاده شده به کار می‌رود. این متاتگ شامل یک عنوان MIME  است که نوع محتوای صفحه را برای موتور جستجو و مرورگر مشخص می‌کند. (MIME مخفف Multipurpose Internet Mail Extensions است.)

عنوان MIME مشخصاتی مثل نوع محتوای متنی و چندرسانه‌ای، نوع زبان و نوع فرمت فایل‌ها را شامل می‌شود. به‌عنوان‌مثال، مقدار “text/html” در متاتگ ContentType به مرورگر می‌گوید آدرس HTTP شامل محتوای HTML است و باید به عنوان یک صفحه وب نمایش داده شود. 

این متاتگ خیلی مهم است؛ چون در صورت عدم مشخص‌کردن آن ممکن است مرورگر یا موتور جستجو نتواند محتوای صفحه را به درستی تفسیر کند و نمایش دهد. از بین کدهای زیادی که برای این متاتگ عرضه شده می‌توان به دو کد زیر اشاره  کرد:

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=utf-8″ />

<meta http-equiv=”Content-Type” content=”text/html; charset=ISO-8859-1″ />

اگر درباره HTML نمیدانید…

خیلی از افرادی که به دنبال کاربرد انواع متاتگ‌ها در سئو هستند، با ماهیت و تعریف کدهای HTML آشنا نیستند. برای همین تصمیم گرفتم کمی هم درباره کد HTML صحبت کنم و بگویم که اصلاً چیست و از کجا آمده.

HTML مخفف Hypertext Markup Language است. این زبانِ نشانه‌گذاری، برای ساخت صفحات وب استفاده می‌شود. یعنی زبان برنامه‌نویسی استاندارد برای ساخت صفحات وب در اینترنت است.

HTML شامل مجموعه‌ای از تگ‌ها یا عناصری است که ساختار و محتوای یک صفحه وب را توصیف می‌کنند. هر تگ با کاراکتر “<” شروع شده و با کاراکتر “>” تمام می‌شود. به عنوان مثال، عبارت <html> یک تگ است که برای نشان دادن شروع یک سند HTML استفاده می‌شود. یا مثلاً تگ <body> برای نشان دادن شروع محتوای اصلی صفحۀ وب استفاده می‌شود.

محتوای سند HTML می‌تواند از متن و محتواهای چندرسانه‌ای مثل تصاویر و ویدئوها تشکیل شده باشد. از آنجاکه تگ‌های HTML برای قالب‌بندی و ساختار دادن به محتوای سند استفاده می‌شود، می‌توان از آن‌ها برای ساخت سرفصل‌، پاراگراف‌، فهرست‌، لینک و عناصر دیگر صفحه استفاده کرد.

کد HTML با استفاده از یک ویرایشگر متن ساده نوشته شده و با پسوند فایل html ذخیره می‌شود. وقتی یک موتور جستجو یا یک مرورگر یک سند HTML را بارگیری می‌کند، کدهای HTML موجود در سند را تفسیر کرده و در نهایت، صفحه وب را مطابق با قالب‌بندی و ساختار مشخص‌شده در کد نمایش می‌دهد.

و اما کلام آخر …

همان‌طور که در ابتدای مقاله گفتم، متاتگ‌های زیادی در سئو وجود دارند که موارد معرفی شده در این مقاله مهم‌ترین‌ و کاربردی ترین آنها هستند. هیچ‌کس نمی‌تواند تأثیر استفاده از این تگ‌ها در سئو و بهترشدن تجربه کاربری و نمایش اطلاعات برای مخاطبین را انکار کند. پس برای شروع، همین الان ببینید آیا تمام صفحات و محتواهایتان دارای تگ تایتل و توضیحات متا هستند یا خیر؟ بعد کم‌کم سراغ تگ‌های پیچیده‌تر بروید و آن‌ها را هم سر و سامان دهید.

سوالات متداول

متاتگ یک کد HTML است که اگرچه بخشی از محتوای واقعی و قابل‌مشاهده صفحات وب نیست، اما اطلاعاتی در مورد این صفحات ارائه می‌دهد. متاتگ‌ها در قسمت head کد HTML صفحه قرار می‌گیرند و پیمایش صفحات وب را برای موتور جستجو و کاربران ساده‌تر می‌کند.

برخی از مهم ترین متاتگ ها در سئو عبارتند از تگ تایتل (Title tag)، متادیسکریپشن (Meta description) ، متا ربات (Meta robots) ، متا viewport، تگ کنونیکال (Canonical)، تگ Alt 

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=6115
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد انواع متاتگ های مهم در سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام مرسی از مطلب خوبتون
    جالبه اخیرا گوگل هرچی ایندکس میکنه از متاتایتل خیلی استفاده نمیکنه میره سراغ نمایش دادن h1 صفحه
    راهکاری برای رفع این مشکل دارین؟

    10

    1. سلام، خواهش میکنم
      این چیزی که میگید مشکل نیست! یک قابلیته که گوگل ایجاد کرده تا سایت ها با عناوین مرتبط رو به کاربر نشون بده، بخاطر همینه که میبینید بعضی اوقات تایتل سئو رو از H1 میخونه و بعضی اوقات هم از متاتایتل صفحه

      لایک