ربات گوگل بارد Google Bard چیست؟ دنیای جدید جستجو با Bard

2585 بازدید

ربات ChatGPT تنها با گذشت پنج روز از انتشارش در 30 نوامبر (9 آذر 1401) بیش از یک میلیون کاربر به دست آورد. اگر درست نگاه کنیم، می‌توانیم این را نوعی اعلام جنگ به غول‌های بزرگ فناوری بدانیم. ChatGPT به دلیل پاسخ‌های مفید و ساده اش به پرسش‌های کاربران، توانست دل خیلی‌ها را به دست آورد و توجهات را به سمت کمپانی OpenAI جلب کند.

شوک عجیبی که ChatGPT به صنعت فناوری اطلاعات وارد کرد، باعث شد گوگل از خواب غفلت بیدار شود. حالا این کمپانی قرار است نتیجۀ سال‌ها تحقیقش در زمینه هوش مصنوعی را به بازار عرضه کند. اخبار ضد و نقیضی از معرفی ربات گوگل به نام Apprentice Bard منتشر شده که پاسخ مستقیمی به ChatGPT خواهد بود.

اما ربات Apprentice Bard یا به اختصار ربات Bard چیست و چه تفاوت‌هایی با ChatGPT دارد؟ گوگل قرار است Bard را جایگزین موتور جستجوی فعلی خود کند؟ 

من در این مقاله به بررسی ربات گوگل به نام گوگل بارد Google Bard می پردازم و سوالات شما را در مورد این ربات تا جای ممکن جواب میدهم. پس با من همراه باشید.

ساندرا پیچای مدیرعامل گوگل

مدیرعامل گوگل، آقای ساندرا پیچای، در تاریخ 6 فوریه 2023 (16 بهمن 1401) در وبلاگ گوگل رسما از ربات گوگل به نام Bard پرده برداشت. قبل ازینکه به سراغ تعاریف و اهمیت Bard برویم، لازم دیدم که متن معرفی رسمی این ربات را توسط ساندرا پیچای در اینجا بیاورم :

Bard seeks to combine the breadth of the world’s knowledge with the power, intelligence and creativity of our large language models. It draws on information from the web to provide fresh, high-quality responses. Bard can be an outlet for creativity, and a launchpad for curiosity, helping you to explain new discoveries from NASA’s James Webb Space Telescope to a 9-year-old, or learn more about the best strikers in football right now, and then get drills to build your skills.

ربات بارد (Bard) به دنبال ترکیب وسعت دانش جهان با قدرت، هوش و خلاقیت مدل های بزرگ زبانی است. این ربات از اطلاعات منتشرشده در وب استفاده می کند تا پاسخ های تازه و باکیفیت ارائه دهد. ربات بارد می تواند سکوی پرتاب به سمت خلاقیت و کنجکاوی باشد و به شما کمک کند تا پیچیده ترین مطالب را، مثل اکتشافات جدید تلسکوپ فضایی جیمز وب برای یک کودک 9 ساله به سادگی توضیح دهید یا در مورد بهترین مهاجمان فوتبال حال حاضر دنیا بیشتر بدانید و برای ساختن مهارت های خود بیشتر تمرین کنید.

ربات Apprentice Bard چیست؟

زمزمه‌هایی که درباره چت‌بات گوگل شنیده می‌شود، از خبر جنجالی خبرگزاری CNBC شروع شد…

این خبرگزاری یک ایمیل محرمانه را فاش کرد که در آن مدیران گوگل از تیم هوش مصنوعی LaMDA خواسته‌اند در پاسخ به محبوبیت بالای ChatGPT کار بر روی یک ربات چت را در اولویت قرار دهند. (لینک خبر)

خبر خبرگزاری CNBC در خصوص ربات جدید گوگل Bard

اما از همه جالب‌تر، بخش خاصی از  این ایمیل است که می‌گوید: «این پروژه در کوتاه‌مدت بر پروژه‌های دیگر ارجحیت دارد.»

Apprentice Bard یا همان ربات Bard یک چت‌ بات هوش مصنوعی بر پایه الگوریتم های یادگیری عمیق (LaMDA) است که در جواب سؤالات انسان پاسخ‌هایی انسانی مشابه با ChatGPT می‌دهد. اگر بخواهیم نام ربات Apprentice Bard  را به فارسی ترجمه کنیم، فکر می‌کنم باید اسمش را «کارآموز بارد» یا «شاگرد بارد» یا چنین چیزی بگذاریم. 

همانطور که در تعریف ربات Bard آورده شد، چت‌بات گوگل بر اساس فناوری LaMDA ساخته شده است. درست مثل ChatGPT  کمپانی OpenAI که بر اساس سری مدل‌های زبانی GPT-3 تولید شد.

سال 2017 بود که گوگل کار بر روی فناوری LaMDA را شروع کرد. LaMDA مخفف Language Model for Dialogue Applications و به معنای «مدل زبانی برای کاربردهای گفتگو» است. فناوری‌ای که حالا باعث نگرانی بسیاری از مردم جهان شده. گوگل از تیم LaMDA خواسته با توسعه این ربات هوش مصنوعی، از محبوبیت روزافزون ChatGPT جلوگیری کند و سهم بازار خود را حفظ نماید.

هنوز ربات به صورت رسمی آغاز به کار نکرده اما ظاهراً Apprentice Bard شباهت‌های بصری زیادی با ChatGPT دارد. در اینجا هم می‌توانیم از چت‌بات سؤال بپرسیم و پاسخ‌های دقیقی دریافت کنیم. خبرگزاری CNBC ادعا کرده پاسخ‌های ربات گوگل به رویدادهای فعلی جهان اشاره دارد. کاری که ChatGPT با توجه به محدودیت‌های پایگاه دانش خود قادر به انجام آن نیست.

مدل زبانی LaMDA چیست؟

هوش مصنوعی LaMDA

LaMDA (لامدا) همان مدل زبانی است که مردم از آن می‌ترسند!

پس از اینکه یکی از کارمندان گوگل به این نتیجه رسید که LaMDA خودآگاه است، نام این مدل زبانی سر زبان‌ها افتاد و موضوع هوش مصنوعی بیشتر از قبل در توجه مردم قرار گرفت. همه چیز وقتی بدتر شد که این مهندس گوگل این فرضیه را مطرح کرد که LaMDA می‌تواند مانند انسان‌ها اضطرابش را از طریق ارتباط کلامی بیان کند!

اما جدای از این حاشیه‌ها، LaMDA لامدا یک مدل آماری برای پیش‌بینی کلمات جدید است که از یک سری کلمات قبلیِ ذخیره‌شده استفاده می‌کند. نوآوری LaMDA در این واقعیت نهفته است که این مدل زبانی آزاد است گفت‌وگو را به شیوه‌ای آزادانه‌تر جلو ببرد! یعنی هیچ محدودیتی در توقف مکالمه ندارد!

در این حالت ممکن است پاسخ‌های دریافتی شما از حالت رباتیک خارج شود و مکالمه ناگهان از یک موضوع به موضوع دیگر جریان پیدا کند. من یک مقاله جامع درخصوص LaMDA دارم، بنابراین خیلی به آن نمی‌پردازم. فعلاً در همین حد بدانید که مدل زبانی لامدا پدر ربات Apprentice Bard است. اگر این ربات فرزند خلفی برای پدرش باشد، باید منتظر اتفاقات عجیب و غریبی در حوزه فناوری اطلاعات و هوش مصنوعی باشیم.

چرا گوگل این‌قدر دیر به فکر افتاد؟!

هوش مصنوعی چیز جدیدی نیست؛ اما گوگل فکرش را نمی‌کرد که یک ربات کوچک (منظور همان ChatGPT است) بتواند جهان را به لرزه در بیاورد و همه را مجذوب خود کند. ChatGPT که توسط آزمایشگاه تحقیقاتی OpenAI مستقر در سانفرانسیسکو توسعه یافته است، چند ماهی می‌شود که سر زبان‌ها افتاده و توجهات را از دیگر غول‌های تکنولوژی جهان ربوده است.

چرا ChatGPT یکدفعه انقدر محبوب شد؟ چون استفاده از آن آسان است و می‌تواند پاسخ‌هایی بدهد که به طرز وحشتناکی شبیه به انسان هستند!

این ربات که بر روی حجم وسیعی از داده‌های متنی از اینترنت (تا سال 2021) آموزش داده شده، می‌تواند برای نوشتن مقاله، پاسخ دادن به سؤالات فلسفی، حل مسائل ریاضی و تولید محتوای متنی استفاده شود. با توجه به همۀ این قابلیت‌ها، اصلاً بعید نیست که گوگل تصمیم بگیرد به شکل جدی‌تری روی رباتش کار کند.

صفحه اصلی گوگل هم تغییر می‌کند؟

گزارش خبرگزاری CNBC، ادعا می‌کند گوگل در حال آزمایش چندین طراحی یا اینترفیس متفاوت برای صفحه اصلی سایت خود است. به عنوان مثال یکی از فرضیات این است که صفحه اصلی گوگل به جای دکمه I’m Feeling Lucky در کنار نوار جستجو، یک سری پیشنهادهای سؤالی ارائه می‌دهد.

در این صفحه آزمایشی در سمت راست باکس جستجو یک دکمه چت قرار دارد. نتایج جستجو در یک حباب خاکستری زیر نوار جستجو نمایش داده می‌شود. اما به جای اینکه پاسخ‌های گوگل رباتیک به نظر برسند، قرار است به کمک هوش مصنوعی انسانی‌تر شوند.

همچنین با گنجاندن لیستی از سؤالات پیشنهادی، کاربر تشویق می‌شود در نتایج جستجو عمیق‌تر شود و علاوه بر کلیت موضوع، وارد زیرمجموعۀ نتایج خود نیز بشود.

ظاهر جدید گوگل بعد از Bard

آیا ربات Apprentice Bard جایگزین Meena شده است؟

گوگل قبلترها یک چت‌بات هوشمند به نام Meena داشت که به نظر می‌رسد حالا با Bard جایگزین شده است. کارکنان گوگل ادعا می‌کنند که دقت بارد در پاسخ به سؤالات در مقایسه با مینا بهبود یافته است. در هر حال گوگل سخت کار کرده تا یک چت‌بات هوش مصنوعی مشابه ChatGPT عرضه کند و خدماتش را توسعه دهد.

تفاوت ChatGPT و Apprentice Bard چیست؟

تفاوت ChatGPT و Bard

همان‌طور که بالاتر گفتیم، تمایز اصلی بین Bard و ChatGPT در این است که ربات گوگل در پاسخ‌های خود به وقایع فعلی جهان نیز اشاره می‌کند. اگرچه ما هنوز شاهد انتشار رسمی ربات  Bard نیستیم، با این حال از بررسی اخبار حال و حاضر جهان می‌توان به تفاوت‌های زیر پی برد:

  • ربات هوش مصنوعی گوگل یعنی Apprentice Bard پاسخ‌های Real-Time می‌دهد. در حالی که دیتابیس ChatGPT مربوط به قبل از سال 2021 است.
  • Apprentice Bard قرار است بخشی از مرورگر گوگل یا به طور کلی بخشی از خدمات موتور جستجوی این کمپانی باشد. به این صورت که برای سوئیچ به Bard در مرورگر گوگل باید تنظیمات خود را کمی دست‌کاری کنیم. اما ChatGPT یک ربات هوش مصنوعی مستقل است.
  • احتمالاً Apprentice Bard امکانات پاسخ تصویری یا ویدئویی نیز داشته باشد. در حالی که ChatGPT فقط پاسخ‌های متنی ارائه می‌دهد.
  • پایه و اساس Apprentice Bard مدل زبانی LaMDA گوگل است. اما ChatGPT روی مدل زبانی GPT-3 پایه‌گذاری شده است.
  • ChatGPT حواسش به بحث سرقت ادبی یا همان Plagiarism بوده و به این منظور از فناوری AI Text Classifier استفاده کرده است. اما در حال حاضر هنوز خبری از محدودیت‌های سرقت ادبی Apprentice Bard منتشر نشده است.
  • ربات گوگل گویا هیچ هزینه‌ای برای خدماتش دریافت نمی‌کند. اما اخیراً OpenAI یک سرویس جدید به نام ChatGPT Plus معرفی کرده که نیازمند اشتراک پولی است.

ربات چت گوگل چه زمانی منتشر می‌شود؟

بر اساس گزارش‌های دریافتی، عملیات توسعه چت‌بات گوگل به‌شدت محرمانه است. هیچ‌کس دقیقاً نمی‌داند پروژه جدید گوگل چه زمانی در دسترس عموم قرار خواهد گرفت. اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این هستند که تاریخ انتشار احتمالی Apprentice Bard در ماه های اولیه 2023 (نهایتا تا اوایل 1402) خواهد بود.

ازآنجاکه مایکروسافت قصد دارد فناوری ChatGPT را در ماه مارس (اسفند-فروردین) در موتور جستجوی بینگ بگنجاند، به احتمال زیاد چت‌بات گوگل نیز به‌زودی در دسترس خواهد بود.

گوگل در آستانه یکی از کنفرانس‌هایش که قرار است در سال آینده برگزار شود، متن بحث‌برانگیزی منتشر کرده است:

ما قرار است از قدرت هوش مصنوعی برای توسعه روشی جدید برای جستجو استفاده کنیم. هوش مصنوعی می‌تواند از طریق اطلاعات با مردم تعامل ایجاد کند و فرایند جستجو را طبیعی‌تر و شهودی‌تر از همیشه جلوه دهد. در این صورت می‌توانید آنچه را که نیاز دارید واقعاً کشف کنید.

و اما کلام آخر …

از حق نگذریم، گوگل در زمین بازی ربات های هوش مصنوعی کمی کند عمل کرده است. شاید به این دلیل که حاشیه‌های به وجود آمده برای LaMDA اجازه نمی‌داد به ‌طور جدی روی رباتش کار کند. با این حال، با افزایش محبوبیت ChatGPT همه چیز تغییر کرده است. با انتشار ربات هوش مصنوعی گوگل یعنی Apprentice Bard انتظار داریم در چند ماه آینده شاهد تحولات جالبی در زمینه هوش مصنوعی باشیم.

در این مقاله سعی کردم به این سؤالات پاسخ دهم که ربات گوگل بارد Bard چیست، چه تفاوت‌های با ChatGPT دارد و چه زمانی قرار است منتشر شود. اگر سؤالی در این باره داشتید، حتماً برایم بنویسید تا در اسرع وقت پاسخ دهم.

سوالات متداول

ربات بارد یا Apprentice Bard که بر اساس مدل زبانی LaMDA توسعه داده شده، ربات رسمی هوش مصنوعی شرکت گوگل است. در این ربات، کاربران می‌توانند سؤال خود را در کادر گفتگو وارد کرده و پاسخ سؤالشان را به آسانی دریافت کنند. سپس در مورد آن پاسخ بازخورد بدهند و گفتگو به همین ترتیب ادامه پیدا کند.

تفاوت اصلی ربات بارد گوگل با ChatGPT در این است که پاسخ‌های Bard  شامل رویدادهای اخیر جهان است. قابلیتی که در ChatGPT مشاهده نمی‌شود. گوگل با تکیه بر دیتابیس عظیم خود می‌تواند در لحظه در وب کاوش کند و سریع‌تر از هر شرکت دیگری اطلاعات روز جهان را پردازش و دسته‌بندی کند.

4.7/5 - (4 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5156
اشتراک گذاری:
عرفان مرزبان
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد ربات گوگل بارد Google Bard چیست؟ دنیای جدید جستجو با Bard

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.