سئو خارجی یا Off-Page SEO چیست؟

1826 بازدید

سئو Off Page یا سئو خارجی یکی از انواع سئو است که خیلی از سئوکاران به آن علاقه دارند. اگر اسم بک لینک ، رپورتاژ ، سوشال سیگنال یا لینک سازی را شنیده اید بدانید که صحبت از سئو خارجی است.

همانطور که در مقاله سئو داخلی مفصل صحبت شد، سئو داخلی یا سئو On-Page به امور سئو و بهینه سازی سایت در داخل سایت گفته می شود. در همان مقاله اشاره کردم که سئو خارجی یا Off-Page برخلاف سئو داخلی، به بهینه سازی و اعتبارگیری وبسایت از خارج سایت می پردازد.

من در این مقاله به طور اختصاصی و جامع سراغ سئو آف پیج (Off-Page) رفته‌ام. در ابتدا اهمیت و کاربرد سئو خارج از سایت را توضیح می دهم و بعد به روش‌ها و تکنیک هایی برای بهبود آن می پردازم. در پایان این مقاله شما درک خوبی از سئو Off Page خواهید داشت و می‌توانید از اطلاعاتی که به دست آورده‌اید برای بهبود سئو وب‌سایت خود استفاده کنید. پس با من همراه باشید.

سئو خارجی off page چیست

Off-Page SEO یا سئو خارجی چیست؟

سئو خارجی (Off-Page-SEO) که به آن سئو خارج از سایت (سئو خارج از صفحه) هم گفته می‌شود، تمام اقداماتی را شامل می‌شود که بیرون از وب‌سایت خود برای بالا بردن رتبه‌ در موتورهای جستجو انجام می‌دهید. ممکن است برایتان سوال پیش بیاید که مگر می شود خارج از سایت مان کاری کنیم که رتبه در گوگل افزایش پیدا کند؟ جواب بله است

سئو خارج سایت شامل موارد زیادی از جمله بک‌ لینک، برند منشن، سوشال سیگنال و موارد دیگر می‌شود.

اگر کمی حیطه‌ سئو خارجی را گسترده‌تر در نظر بگیریم به این تعریف می‌رسیم:

سئو خارجی فرایندی برای بهینه‌سازی عناصر رتبه‌بندی خارج از سایت است که محبوبیت، سطح تخصص، اعتبار و اعتماد وب‌سایت را بهبود می‌بخشد. سئو خارجی خوب با لینک دادن منابع معتبر به وب‌سایت یا تبلیغ محتوای باکیفیت شما به دست می‌آید.

حالا که کمابیش با تعریف سئو خارجی آشنا شدید، بهتر است کمی در مورد اهمیت و کارکرد آن برای موتورهای جستجو هم صحبت کنیم.

سئو Off Page چه اهمیتی دارد؟

اهمیت سئوی خارجی در این است که به موتورهای جستجو کمک می‌کند تا نظر سایر سایت ها (افراد یا شرکت ها) را درباره‌ وب‌سایت، محصولات و خدمات شما بداند. سئو خارج از سایت به این دلیل در رتبه‌بندی تأثیر مثبتی دارد که به موتورهای جستجو می‌گوید، وب‌سایت شما برای دیگران در وب مهم است.

سئو خارجی چگونه کار می کند؟

سئو خارج از سایت عمدتا با لینک‌سازی و همین‌طور افزایش برند منشن وب‌سایت کار می‌کند. در واقع سئو خارجی باعث افزایش قابلیت رؤیت در موتورهای جستجو و بازدید از وب‌سایت شما می‌شود. دلیل آن هم ساده است، چون گوگل وقتی بخواهد وب‌سایتی را در صفحه نتایج جستجوی خود رتبه‌بندی کند، اطلاعاتی که خارج از وب‌سایت وجود دارد را هم به عنوان یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل لحاظ می‌کند.

خود گوگل در این منبع درباره الگوریتم‌های خود اینطور اظهارنظر کرده است:

سیستم‌های ما برای شناسایی نشانه‌هایی طراحی شدند که می‌توانند به تعیین اینکه کدام صفحات وب دارای تخصص، اعتبار و اعتماد در موضوع خاصی هستند کمک کنند. ما به دنبال سایت‌هایی می‌گردیم که ظاهرا بسیاری از کاربران برای جستجوهای یکسان برای آن‌ها ارزش قائل شدند. برای مثال، اگر سایر وب‌سایت های بااهمیت به صفحه‌ای لینک داده باشند، این نشان می‌دهد که اطلاعات آن قابل اعتماد هستند.

وقتی که ربات‌های خزنده گوگل وارد صفحات وب می‌شوند، به دنبال عناصر سئو خارج سایت از جمله لینک خارجی و برند منشن می‌گردند. بعد از اتمام این فرایند، گوگل تمام اطلاعاتی که درباره یک وب‌سایت به دست آورده را برای رتبه‌بندی‌های خود مدنظر قرار می‌دهد. در صورتی که یک وب‌سایت دارای لینک ها و برند منشن زیادی از منابع معتبر باشد، امتیاز سئو آن هم افزایش پیدا می‌کند.

این الگوریتم بعد از اینکه سئو آف پیج وب‌سایت را با سایر عناصر سئو داخلی مقایسه کرد، می‌تواند ارتباط آن صفحات با جستجوها (کوئری ها) را تعیین کرده و جایگاهی را به این صفحه در نتایج جستجوی خود بدهد.

مهم ترین تکنیک های سئو خارجی

در این بخش عواملی که در سئو خارجی سایت موثرند را لیست کرده و تک به تک توضیح می دهم. این فاکتورها همگی باعث افزایش اعتبار وب سایت نزد گوگل می شود و شما می توانید با مطالعه عمیق تر و اجرای آنها، سئو خارجی سایت خود را بهبود دهید :

  • بک لینک سازی
  • رپورتاژ آگهی
  • برند منشن (Brand Mentions)
  • پست مهمان
  • دایرکتوری ها
  • کمک گرفتن از اینفلوئنسرها
  • لینک سازی با Broken Link ها
  • بازاریابی محتوا
  • نظردهی (Comment)
  • پست انجمن
  • مصاحبه
  • ارسال پست در شبکه های اجتماعی 
  • وبسایت های پرسش و پاسخ

بک لینک سازی

بک لینک همان افزودن لینک وب‌سایت شما به محتوای موجود در وب‌سایت‌های دیگر است. ساختن بک لینک دو مرحله دارد:

  • پیدا کردن مقالاتی در حوزه‌ کاری خودتان که به وب‌سایت شما ارتباط دارند.
  • تماس با صاحبان این وب‌سایت‌ها و درخواست برای درج آدرس وب‌سایت شما در مقاله.

رپورتاژ آگهی

رپورتاژ یا رپورتاژ آگهی نوعی از انواع بک لینک است. در این نوع بک لینک، به ازای پرداخت هزینه (یا رایگان) در وبسایت های معتبر و پرترافیک، یک محتوا با یک یا چند بک لینک به وبسایت شما منتشر می شود. این نوع لینک سازی خارجی که البته همراه با هزینه است، بیشترین میزان تاثیر را در بهبود سئو خارجی سایت دارد به طوریکه تنها کمپین Off page seo کسب و کارها و شرکت های بزرگ، فقط و فقط رپورتاژ آگهی است.

برند منشن

طبق مقاله‌ای از شرکت تحقیقاتی اسپارکتورو (Sparktoro)، ذکر نام تجاری یا برند منشن (Brand Mentions) چیزی است که در آینده نزدیک جایگزین لینک سازی های فعلی می شود. در این مقاله اشاره می‌شود:

شواهد حاکی از آن است که در دراز مدت لینک ها برای رتبه‌بندی گوگل چندان اهمیت نخواهند داشت و ارجاع‌های متنی (Lexical References) جایگزین آن می‌شود که طی آن موضوعات و کلمات کلیدی به یک نام تجاری وب‌سایت یا صفحه خاص مرتبط می‌شود. به این مفهوم لینک های ارجاعی (Inferred Links) یا همان برند منشن هم می‌گوییم.

همان‌طور که متوجه شدید، آنچه در این مقاله شرح داده شده به این معناست که ذکر نام تجاری وب‌سایت شما بدون لینک در متن سایر وب‌سایت‌ها برای سئو خارجی تاثیر قوی دارد.

برند منشن با توجه به اعتماد بالای سایت مبدا، از تکنیک‌های خوب سئو خارج از سایت است. وقتی لینکی در کار نباشد، چیزی نصیب وب‌سایتی که به نام برند شما اشاره کرده نمی‌شود. بنابراین به احتمال زیاد صاحبان وب‌سایت در توصیه خود صادق بودند و نشانه ای از خرید لینک هم نیست.

این روش به خصوص از این جهت منطقی است که بدانید لینک سازی های زیادی در قالب خرید و فروش لینک برای افزایش بازدید وب‌سایت‌ها وجود دارد. گوگل حتی با آپدیت الگوریتم لینک اسپم که لینک سازی های اسپم را شناسایی و بی‌اثر می‌کرد، برخورد سفت و سختی با این روش سئو خارجی کرد.

بنابراین سعی کنید برند منشن را به عنوان یکی از تکنیک‌های سئو خارجی در نظر داشته باشید تا برای آینده وب‌سایت خود هم سرمایه‌گذاری کرده باشید.

پست مهمان

پست مهمان یا همان Guest Posting یکی از تکنیک‌های محبوب سئو خارجی برای لینک سازی است. آنچه باید انجام دهید تماس با سایر وب‌سایت‌های حوزه کاری خودتان و درخواست نوشتن مقاله‌ای برای انتشار در وب‌سایت آن‌ها است. وقتی با پیشنهاد شما موافقت شد، می‌توانید یک بک‌لینک از سایت خود را در بدنه محتوا یا در بخش بیوگرافی نویسنده در انتهای متن بگنجانید.

روش دیگر قرار دادن پست مهمان هم تولید مقاله در وب سایت هایی است که به عنوان ناشر مقالات مهمان کار می کنند. این نوع سایت ها به شما اجازه می دهند پس از ثبت نام در سایت، مقاله خود را از طریق سایت آنها بارگزاری کرده و منتشر کنید. نمونه ایرانی پست مهمان سایت هایی مثل ویرگول یا امیگو است.

دایرکتوری ها

فهرست‌های محلی یا دایرکتوری ها یک تکنیک مهم سئو خارج سایت برای کسب‌وکارهای محلی است. وقتی این تکنیک را به درستی اجرا کنید، می‌توانید با ارسال کسب‌وکار خود به فهرست‌های محلی علاوه بر لینک سازی و کسب رتبه‌ خوب در موتورهای جستجو، به اعتبار و شهرت برند خود در سطح محلی هم کمک زیادی کنید. این موضوع در سئو محلی خودش را نشان می دهد.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

کمک گرفتن از اینفلوئنسرها

تولید محتوا توسط اینفلوئنسرها نمونه‌ خوبی از سئو خارج از سایت برای تبلیغات سنتی است. شما باید با یک اینفلوئنسر یا کسی که در حوزه کاری شما فالوورها یا کانکشن های بیشتری دارد تماس برقرار کنید و از او برای بهبود اعتبار و آگاهی از نام برند خود استفاده کنید.

استفاده از مشارکت اینفلوئنسر برای اظهارنظر، بررسی یا دادن بازخورد در مورد محصولات یا خدمات شما به همراه بک‌لینکی که به وب‌سایت شما می دهد، اکثر اوقات از تبلیغات پولی بازگشت سرمایه‌ سریع‌تر و بالاتری دارد.

لینک سازی با لینک های شکسته

لینک سازی با لینک های به اصطلاح شکسته (Broken Link Building) یک نوع رایج سئو خارج از سایت برای گرفتن بک‌لینک از وب‌سایت های معتبر است. فرایند لینک سازی با Broken Linkها به این صورت است که باید ابتدا لینک های شکسته وب‌سایت‌های دیگر را پیدا کنید و به مالکان آن اطلاع دهید. اما پس از اینکه به مالکان سایت در مورد موجود نبودن لینک های منبع گفتید، به جای حذف لینک ها به آن‌ها پیشنهاد دهید لینک های شکسته را با لینک های موجود در وب‌سایت شما جایگزین کنند.

بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوایی یکی دیگر از تکنیک‌های قدرتمند سئو آف پیج برای اعتبارگرفتن وب سایت است. با تولید و توزیع محتوای ارزشمند و به صورت منظم، می‌توانید لینک های خارجی زیادی به دست بیاورید و به تعداد مخاطبان خود اضافه کنید. بازاریابی محتوا می‌تواند به شکل پست‌های وبلاگ، ویدئو، عکس و محتوای صوتی باشد که کاربران به سادگی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

نظردهی (Comment)

نظردادن یا کامنت گذاری در سایت ها و وبلاگ ها از تکنیک‌های سئو قوی نیست، اما همچنان یکی از روش‌های کاربردی است. بیشتر نظراتی که در وب‌سایت‌های دیگر می‌گذارید به صورت لینک های No-Follow هستند، به این معنی که توسط الگوریتم های گوگل جدی گرفته نمی شوند. با این حال، وقتی از این تکنیک به طور صحیح استفاده کنید می‌توانید بازدیدکنندگانی که برای خواندن نظرات شما وقت گذاشته‌اند را به وب‌سایت خود بکشانید. بنابراین بهتر است به نظردهی به چشم یک تکنیک آگاهی از برند و منبعی راحت برای تولید لینک های نوفالو نگاه کنید.

پست انجمن

فعالیت در انجمن ها، شرکت در گفتگوها و بحث‌هایی که در انجمن‌های مرتبط به کسب‌وکار شما در گرفته‌اند، می‌تواند سه کار برای سئو خارج سایت شما انجام دهد:

  • آگاهی از برند شما را بالا ببرد
  • با سایرین در حوزه‌ی کاری خود ارتباط می‌گیرید
  • این فرصت را دارید که لینک های وب‌سایت خود را در آنجا به اشتراک بگذارید

فقط به محض ورود به انجمن‌های گفتگو شروع به ارسال لینک نکنید. در این صورت، ممکن است به سرعت حساب کاربری شما مسدود یا محدود شود. در عوض، سعی کنید یکی از اعضای فعال انجمن باشید و به دیگران در حل مشکلاتشان کمک کنید. به این ترتیب، شما به یک منبع قابل‌اعتماد در انجمن تبدیل می‌شوید و به این ترتیب، لینک های شما ارزشمند تلقی خواهند شد.

نکته دیگر اینکه سعی کنید وارد انجمن‌های شوید که دارای لینک های Do-Follow هستند. به این ترتیب، قراردادن لینک های وب‌سایت شما، در نتایج موتورهای جستجو هم تاثیرگذار خواهد بود.

مصاحبه

مصاحبه روش ساده دیگری برای لینک سازی و برند منشن است. مخاطبانی که به صورت صوتی یا تصویری (پادکست یا ویدیو) به مصاحبه‌ها گوش می‌دهند، با کسب‌وکار شما آشنا می‌شوند. علاوه بر این، اکثر مجریان و کسانی که برنامه‌های مصاحبه‌ را اداره می‌کنند، نام برند و لینکی هم به وب‌سایت شما در متن پست یا پادکست خود درج می‌کنند.

ارسال پست در شبکه های اجتماعی

اگرچه گوگل هیچ‌کجا مستقیما به این اشاره‌ای نکرده که استفاده از لینک ها در شبکه‌های اجتماعی را برای بررسی اعتبار و اعتماد وب‌سایت‌ها لحاظ می‌کند اما همچنان می‌توان ارسال پست در شبکه‌های اجتماعی را از تکنیک‌های خوب سئو Off-Page دانست. بنابراین می‌توانید از شبکه‌های اجتماعی مانند توییتر، فیسبوک، لینکدین، اینستاگرام، پینترست و غیره برای برقراری ارتباط موضوعی با کلمات کلیدی دلخواه خود بهره ببرید.

وبسایت های پرسش و پاسخ

یکی دیگر از تکنیک‌های سئو خارجی رجوع به وب‌سایت‌های پرسش و پاسخ است. کافی است عضو یکی از سایت‌های پرسش و پاسخ مثل سایت خارجی Quora یا سایت ایرانی جواب24 شوید و در آنجا به سؤالاتی که به حوزه‌ کاری شما مربوط می‌شود پاسخ بدهید. با انتخاب سوالات ارزشمند می‌توانید بدون اینکه شک‌برانگیز باشید، به محتوای جواب لینکی به وب‌سایت خود اضافه کنید.

کلام آخر 

خیلی تلاش کردم مقاله جامعی در خصوص سئو آف پیج بنویسم که در حد آشنایی کاملی با این نوع سئو باشد. همان‌طور در مقاله ذکر شد، تعریف سئو خارجی این است که از فعالیت‌هایی خارج از وب‌سایت برای بالا بردن رتبه‌ خود در موتورهای جستجو استفاده کنید. برخی از نمونه‌های سئو خارج از سایت شامل بک لینک سازی، تاکتیک‌های آگاهی از برند با نوشتن پست مهمان، برند منشن، بازاریابی محتوا، مصاحبه و گذاشتن پست در شبکه‌های اجتماعی است.

حالا با سئو خارجی، اهمیت و کارکرد آن آشنا شدید و می‌توانید تاکتیک‌هایی را که می‌خواهید برای افزایش رتبه وب‌سایت در گوگل خود به کار ببرید.

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را هم دنبال کنید.

سوالات متداول : 

سئو خارجی یا Off Page به نوعی از سئو گفته می شود که هدف آن اعتباردادن به وب سایت از خارج سایت است. اعتبار سایر سایت ها در رتبه گرفتن سایت نزد موتورهای جستجو تاثیر دارد.

از جمله عوامل مهمی که می توان به آن اشاره کرد عبارتند از : بک لینک سازی ، پست مهمان ، برند منشن ، کامنت گذاری ، فعالیت در انجمن ها و … است

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3177
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد سئو خارجی یا Off-Page SEO چیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    خسته نباشین
    شما آموزش سئو خارجی هم دارید؟ اگر ندارید توصیه میکنید چه منابعی رو ببینم برای سئو خارجی؟
    مچکرم

    26