آینده سئو چه می شود؟

2047 بازدید

آینده سئو و شرایطی که در آینده برای این حوزه از دیجیتال مارکتینگ اتفاق می افتد، برای علاقه مندان به سئو جای سوال و البته نگرانی بوده است. خیلی از متخصصان سئو نسبت به آینده این حوزه نگرانی دارند و برخی هم با گسترش علومی مثل هوش مصنوعی (AI) آینده درخشان و البته گسترده تری را برای آن متصور هستند.

اما این سوالات دغدغه هر کسی است که به نحوی با سئو سر و کار دارد :

  • آینده سئو چه می شود؟
  • چه پیش بینی از آینده سئو داریم؟
  • سئو تا 10 سال آینده چه شکلی به خود می گیرد؟
  • آیا سئو از بین می رود؟
  • آیا هوش مصنوعی جای سئو را می گیرد؟
  • آینده کاری سئو چطور می شود؟

اینها سوالاتی است که در این مقاله به آنها می پردازم و سعی میکنم تا مطالعات و تجربه شخصی خودم را در خصوص آینده سئو با شما به اشتراک بگذارم. پس با من همراه باشید.

آینده سئو چه می شود

داده ها در مورد آینده سئو چه می گویند؟

امروزه بعد از آپدیت هایی که گوگل طی این چندساله انجام داده است، سئو دیگر مثل قدیم آسان نیست و هر ترفندی جواب نمی‌دهد. به همین علت است که بسیاری از به اصطلاح متخصصان سئو ناپدید شده‌اند و دیگر آن‌ها را در این فضا نمی‌بینیم. به نظر می‌رسد که آینده سئو در حال تغییر است و این حوزه به سمت مسیر‌های جدیدی می رود.

جواب ندادن تکنیک‌های قدیمی سئو به این معنی نیست که دیگر نیازی به سئو کردن نیست. گوگل تمام الگوریتم های خود را روی کاربران متمرکز کرده و سعی دارد بهترین تجربه ممکن را برای آن‌ها خلق کند. فراموش نکنید که این غول دنیای فناوری دارای الگوریتم‌های پیشرفته‌ای است و چنین قدرتی را دارد. (مقاله من در خصوص الگوریتم های گوگل را بخوانید) این‌ها همگی به معنی تغییراتی عمیق در آینده شغلی سئو است.

به نظر من در آینده هم باز برای یافتن سوالات خود به گوگل مراجعه خواهیم کرد، اگرچه الگوریتم‌های پیشرفته این شرکت به کلی سئو را در آن زمان تغییر خواهند داد. البته حضور فناوری هوش مصنوعی را نیز نباید نادیده بگیریم و به نظر می‌رسد که این فناوری کاملا بر آینده سئو تاثیر بگذارد.

واقعا سئو مرده است؟ سئو دیگر جواب نمی دهد؟

این تصور غلطی است که بعضی فکر می‌کنند سئو مرده یا دوران سئو تمام شده است. اگر نگاهی به درآمد شرکت گوگل از تبلیغات در سال‌های اخیر بیندازیم، متوجه می‌شویم که درآمد این شرکت روز به روز در حال افزایش است. پس به راحتی مشخص می‌شود که اگر سئو در حال مردن بود، درآمد گوگل افزایش پیدا نمی‌کرد.

سئو پدیده‌ای است که حدودا ده سال از عمر آن می‌گذرد. در ابتدای ظهور این حوزه هیچ تکنیکی برای بالا بردن آن وجود نداشت. هیچ کس در آن زمان نمی‌توانست دقیقا به پیش‌بینی آینده سئو بپردازد. به مرور مردم متوجه شدند که سئو می‌تواند برای آن‌ها درآمدزا باشد و از این طریق می‌توان آمار بازدید وبسایت‌ها و کسب و کار‌ها را بالا برد. این رویکرد مردم منجر به افزایش درآمد گوگل نیز شد.

با توجه به بالا رفتن درآمد گوگل، بالا رفتن جستجو‌ها و اوج گرفتن آمار بازدید‌ها به آسانی می‌توان متوجه شد که آینده سئو درخشان خواهد بود و این پدیده چیزی نیست که در آینده از میان برود. این تنها یک ادعا نیست، بلکه چیزی است که آمار و داده‌ها آن را تایید می‌کنند.

چه عواملی در آینده سئو تاثیرگذارند؟

اگرچه سئو مدت زیادی است که در فضای اینترنت وجود دارد، اما همانطور که گفتم در چندسال اخیر تغییرات قابل‌ملاحظه‌ای کرده است. اگر بخواهیم دقیقتر نگاه کنیم، عوامل و فاکتورهای مختلفی وجود دارند که ممکن است بر آینده سئو تاثیر گذار باشد. در این بخش از مقاله میخواهم این عوامل را بررسی کنم :

هوش مصنوعی، بزرگترین تاثیرگذار در آینده سئو

پیشرفت هوش مصنوعی (AI) در سال های اخیر به قدری سریع بوده که خیلی از دیجیتال مارکترها و متخصصین سئو نیز از سرعت پیشرفت آن جا خورده اند! کارهایی که ابزارهای هوش مصنوعی می تواند انجام دهد، افراد شاغل در حوزه دیجیتال مارکتینگ را به این واداشته تا به فکر آینده شغلی خود باشند. با اینحال و برخلاف فکر عموم، هوش مصنوعی قرار نیست جای هیچ متخصصی را بگیرد، فقط قرار است ابزاری برای بهینه تر کردن امور باشد.

تاثیر هوش مصنوعی بر سئو نیز قابل چشم پوشی نیست. کارهایی که ابزارهایی مثل ChatGPT انجام می دهند (تحقیق کلمات کلیدی، پیدا کردن ایده بلاگ و …) به عنوان دستیار شخصی به کمک متخصص سئو آمده و احتمالا در آینده نیز به صورت جدی تر در اختیار افراد این حوزه باشد.

سئو به سمت بصری شدن حرکت می کند

قابلیت موتور‌های جستجو برای تشخیص تصاویر، ویدیو‌ها و دیگر محتوا‌های بصری روز‌به‌روز در حال افزایش است که این به دلیل پیشرفت‌هایی است که در فناوری هوش مصنوعی صورت گرفته است. از آنجا که ویدیو نوعی محتوای بصری عالی است، توصیه می‌شود که تولیدکنندگان محتوا ، محتواهای خود را با استفاده از ویدیو‌ها بهینه کنند. این کار را می‌توان با استفاده از اصول سئو On Page مانند تگ عنوان، توضیحات متا و غیره انجام داد.

سئو در حال حرکت به سمت موبایل است

امروزه موبایل راحت‌ترین وسیله‌ای است که با استفاده از آن می‌توان به اینترنت وصل شد. طراحی وبسایت شما باید از ابتدا به گونه‌ای باشد که با استفاده از گوشی هوشمند بتوان بدون مشکل از آن دیدن کرد.

الگوریتم‌های جدید گوگل هم به وبسایت‌هایی که با موبایل سازگار هستند، امتیاز بیشتری می‌دهند و وبسایت‌های ناسازگار را از رتبه بندی خارج می کنند. پس توجه داشته باشید که وبسایتی مطلوب است که با همه ابزار‌ها سازگاری داشته باشد.

جستجوی صوتی در آینده سئو بیشتر اهمیت پیدا می کند

داده‌ها نشان می‌دهند که امروزه جستجوی صوتی جایگاه ویژه‌ای را میان کاربران پیدا کرده است و لازم است در طراحی هر وبسایتی به این مسئله توجه شود. برای موفقیت در این زمینه لازم است که لحن عامیانه‌تری را برای وبسایت خود انتخاب کنید و برای این کار نیز باید از زبان محاوره و تحقیق کلمات کلیدی جامعی استفاده کنید.

موتور‌های جستجو مانند گوگل روز‌به‌روز باهوش‌تر می‌شوند و این باعث می‌شود که دستیابی به نتایج خوب تنها از طریق استراتژی‌های مناسب سئویی امکان‌پذیر باشد. اینک هوش مصنوعی کاری کرده که درک نیت کاربر برای گوگل آسان‌تر باشد، بنابراین شما در صورتی موفق می شوید که واقعا ارزش ایجاد کنید و جواب سوالات مخاطبین خود را بدهید.

محتوا برای سئو اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد

در گذشته افراد می‌توانستند وبسایت خود را پر از کلمات کلیدی کنند و افراد را به سمت خود جذب کنند. با آپدیت‌های اخیر گوگل دیگر چنین چیزی امکان‌پذیر نیست و گوگل به محتوای شما و کیفیت آن توجه خواهد کرد. امروزه موتور‌های جستجو با سنجش کیفیت محتوا اقدام به رتبه بندی در نتایج و ارسال ترافیک به سمت وبسایت شما می‌کند.

البته تنها خوب بودن برای محتوای شما کافی نیست، بلکه باید سعی کنید محتوایی تازه و به‌روز ایجاد کنید. محتوا باید به گونه‌ای باشد که با نیاز‌های کاربران مطابقت داشته باشد. الگوریتم‌های گوگل حالا به حدی پیشرفت کرده‌اند که محتوای جدید و قدیمی را از همدیگر تشخیص می‌دهند. همه اینها به معنی بیشترین شدن حجم کار شماست و باید در زمینه تولید محتوا و سئو حرفه‌ای عمل کنید.

سعی نکنید گوگل را فریب دهید

در گذشته افراد می‌توانستند با لینک دادن به وبسایت‌های دیگر سئو سایت خود را بالا ببرند. در آینده قضیه به این سادگی‌ها نخواهد بود و کیفیت این لینک‌ها بسیار اهمیت خواهد داشت. پس سعی نکنید بازی‌های لینک‌سازی گذشته را با گوگل ادامه دهید زیرا به سختی مجازات خواهید شد.

آینده سئو را نباید صرفا به عنوان لینک سازی تعبیر کرد

منظور را در اینجا اشتباه متوجه نشوید. هنوز هم مواردی مثل بک‌لینک یکی از روش‌های موثر برای افزایش ترافیک وبسایت‌ها هستند. منظور من این است که نباید تصور کنید که تمام سئوی وبسایت شما همین لینک‌سازی‌هاست.

بسیاری از افراد فعال در حوزه سئو در مورد اهمیت لینک‌ سازی صحبت می‌کنند و به می‌گویند که اگر کیفیت لینک‌هایتان خوب باشد، ترافیک به سمت وبسایت شما روان خواهد شد. اگرچه این قضیه تا حد زیادی درست است، اما نباید از وجود عوامل دیگری نیز در این میان غافل شد.

در به‌روز‌رسانی‌های اخیر، گوگل بیشتر بر روی نیت صاحبان سایت ها متمرکز شده است. گوگل به نیت و هدف وبسایت شما توجه می‌کند و از طرف دیگر، لینک‌سازی‌های شما را در ارتباط با همین نیت‌ها و اهداف می‌سنجد. مسلم است که لینک‌سازی‌ها باید در راستای اهداف وبسایت شما باشند تا به موثر واقع شوند. حال می‌توانید متوجه شوید که آینده سئو به سمت مسیر‌های جدیدی در حال حرکت است.

سئو مثل قدیم جادو و ترفند نیست!

از آنجا که امروزه تعداد وبسایت‌ها بسیار زیاد شده است، موتور‌های جستجو هم مجبور به اعمال الگوریتم‌های پیچیده‌تری شده‌اند تا تنها وبسایت‌های معتبر و باکیفیت بالا بیایند و دیده شوند. این الگوریتم‌ها طوری طراحی شده‌اند که به سودآوری وبسایت‌های خوب کمک می‌کنند. در چندسال اخیر تغییرات زیادی در موتور جستجوی گوگل صورت گرفته است و این موتور جستجو وبسایت‌ها را ملزم کرده که بیشتر به فکر کاربران خود باشند (کاربرپسندی)

گوگل همچنین در این چندسال اقدامات جالبی را برای جلوگیری از بالا آمدن وبسایت‌ها با ترفند‌های اسپم انجام داده است و دیگر وبسمتران سایت ها نمی‌توانند با ترفند‌هایی مثل استفاده زیاد از کلمات کلیدی (کیوورد استافینگ) وبسایت خود را بالا بیاورند. این گونه اقدامات آینده سئو را عمیقا تحت تاثیر قرار خواهد داد.

فهمیدیم که سئو بسیار تغییر کرده است و دستکاری موتور‌های جستجو دیگر مثل گذشته امکان‌پذیر نیست. سئو اکنون تبدیل به نوعی سرمایه‌گذاری برای کسب و کار‌ها شده است. این سرمایه‌گذاری در دراز مدت و به مرور خود را نشان می‌دهد.

وبسمترهایی که در گذشته می‌توانستند موتور‌های جستجو را دستکاری کنند و اینک این توانایی از آن‌ها گرفته شده است، ادعا می‌کنند که پدیده سئو از میان رفته و دیگر نمی‌توان وبسایت‌ها را با استفاده از سئو بالا آورد. اما حقیقت این است که سئو وارد وضعیت جدیدی شده است و هنوز هم بهترین روش برای معرفی برند و محصولات است.

اعتقاد کارشناسان واقعی بر این است که سئو در آینده دور هم همچنان پابرجا خواهد بود و بیشترین نقش را در هدایت ترافیک‌های طبیعی به سمت کسب و کار‌ها خواهد داشت. پس اگر بخواهم در مورد آینده سئو یک جمله بگویم، باید بگویم که در آینده وبسایت‌ها سئو را یک سرمایه‌گذاری بلندمدت تلقی خواهند کرد.

شکی نیست که سئو روز به روز در حال تکامل بیشتر است، اما این بدین معنی نیست که همه تکنیک‌هایی که ما در گذشته برای وبسایت استفاده کرده‌ایم، حالا بی‌ارزش هستند و در آینده نیز ارزشی نخواهند داشت. هیچ فرمول و یا معادله محاسباتی خاصی را نمی‌توان برای موفقیت در سئو تعریف کرد.

امروزه سئو تبدیل به هنری شده است که هر کسی نمی‌تواند در آن متخصص شود. توجه داشته باشید که در سال 1401 فعالیت‌ در شبکه های اجتماعی بر بالا رفتن وبسایت شما تاثیر می‌گذارند و این رویه‌ای است که گوگل در چند سال اخیر در پیش گرفته است. در صورتی که شما فعالیت بیشتری در فضای مجازی داشته باشید، الگوریتم‌های گوگل به افزایش بازدید وبسایت شما کمک خواهند کرد.

پس می‌توان گفت که قواعد بازی تغییر کرده است اما بازی هنوز تمام نشده است و مانند گذشته پابرجا است. شما به عنوان یک وبمستر سایت لازم است که خود را به‌روز نگه دارید و در جریان باید‌ها و نباید‌های کار باشید. آینده شغلی سئو بسیار جذاب به نظر می‌رسد و در آینده نیز می‌توان هر وبسایت و هر کلمه کلیدی را بالا آورد.

چگونه برای آینده سئو آماده شویم

فضای آنلاین پیوسته در حال تکامل بیشتر است و کاربران نیز به تناسب آن در حال تغییر هستند. اگرچه سئو به نسبت گذشته بسیار تغییر کرده است، اما اصول اساسی آن مانند کلمات کلیدی و غیره ثابت باقی مانده است. پیش‌بینی آینده سئو در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست اما چیزی که مسلم است، باقی ماندن سئو در دراز‌مدت است. اگر بخواهیم در زمینه سئو موفق باشیم، لازم است که به‌روز بوده و از آخرین تغییرات، آپدیت‌ها و الگوریتم‌ها مطلع باشیم.

اگر تازه با وب سایت من آشنا شدید، می توانید سایر مقالات آموزشی سئو را هم دنبال کنید.

سوالات متداول : 

سئو طی چند سال گذشته با الگوریتم های گوگل به شدت دچار تغییر و تحول شده است. مسیر آینده سئو در حال حاضر مشخص نیست اما با وجود عواملی همچون هوش مصنوعی و تجربه کاربری، احتمالا گوگل توجه ویژه ای به نیاز کاربر خواهد داشت.

آینده حوزه سئو بیشتر تحت تاثیر عواملی همچون هوش مصنوعی، جستجوی صوتی، محتوای کاربرپسند، نیاز کاربر، توجه ویژه به موبایل و … است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3231
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد آینده سئو چه می شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    1. سلام
      آینده سئو طبیعتا با این چیزی که در حال حاضر هست فرق میکنه، هوش مصنوعی و ابزارهای مختلفش سئو و حوزه سرچ رو خیلی دستخوش تغییر میدن ولی کلیت قضیه به جای خود باقیه
      سایت ها به عنوان منابع اصلی تولید محتوا همچنان حضور دارن و به تولید محتوا ادامه میدن، از طرفی پلتفرم ها و موتورهای جستجو هم ازین منابع تولید محتوا برای جمع آوری خوراک داده ابزارهای هوش مصنوعی استفاده میکنن
      در مجموع میشه گفت آینده سئو فرق خواهد کرد ولی SEO به خودی خود وجودش حفظ میشه

      11

  1. من دانشجو هستم و تازه سئو رو شروع کردم اما با اتفاقات اخیر واقعا دارم از شرایط دیجیتال مارکتینگ و سئو ناامید میشم. چه راهکاری دارید؟ به نظرتون سئو به کدوم سمت میره؟

    لایک

    1. خیلی ممنون از نظر شما
      راستش آینده سئو و دیجیتال مارکتینگ دقیق مشخص نیست، اما چیزی که مشخصه اینه که با هر ابزاری که داریم باید در فضای آنلاین به مارکتینگ مون ادامه بدیم. سئو هم ازین قاعده مستثنی نیست.

      38