آشنایی با اصطلاحات سئو

2606 بازدید

اصطلاحات سئو همیشه یکی از دغدغه های افرادی است که به دنبال یادگیری و آموزش سئو هستند. اصطلاحات در ظاهر سنگین و پیچیده ولی اگر کمی آشنایی با سئو وجود داشته باشد معنی خودش را پیدا می کند.

مسلما شناخت و حفظ کردن این اصطلاحات و عبارات کمکی به یادگیری سئو نمی کند اما این صفحه می تواند مرجعی برای مرور کردن و سر زدن های بعدی شما باشد. من به شخصه از محتوای این صفحه به عنوان مرجع لغات تخصصی سئو و به عنوان واژه گان تخصصی (مثل دیکشنری) استفاده میکنم و سعی میکنم به صورت دوره ای آنرا آپدیت کنم.

من، حسام الدین کیانی خواه ، قصد دارم شما را در این مقاله با اصطلاحات و عبارات تخصصی و پرکاربرد سئو آشنا کنم.

اصطلاحات و واژگان تخصصی سئو

اصطلاحات سئو که با عدد شروع می شوند

2xx status codes

کدهای وضعیت 2xx – کدی که توسط سرور ارسال می‌شود تا اعلام کند که درخواست (request) موفق‌آمیز بوده است.

301 Redirect

تغییر مسیر (ریدایرکت) ۳۰۱ –  فرآیند تغییر مسیر آدرس اینترنی (URL) یک صفحه وب به آدرسی دیگر به صورت دائمی

302 Redirect

تغییر مسیر (ریدایرکت) ۳۰۲ – فرآیند تغییر مسیر آدرس اینترنی (URL) یک صفحه وب به آدرسی دیگر به صورت موقت

4xx status codes

کدهای وضعیت 4xx – کدی که توسط سرور ارسال می‌شود تا اعلام کند که درخواست ناموفق بوده و اطلاعات مورد نظر یافت نشده است.

5xx status codes

کدهای وضعیت 5xx – کدی که توسط سرور ارسال می‌شود تا اعلام کند که مشکلی در سرور وجود دارد.

اصطلاحات سئو که با حروف شروع می شوند

A

Accelerated Mobile Pages (AMP)

نسخه AMP (اِی ام پی) – پروژه‌ی کدباز گوگل برای کمک به ناشران وب برای ساخت صفحات و محتوایی که برای تمامی دستگاه‌ها بهینه هستند.

ALT Text/Alt

متن جایگزین یا ALT – توضیحی برای یک تصویر در کدهای HMTL سایت شما. برخلاف انسان‌ها، موتورهای جست‌وجو تنها می‌توانند متن جایگزین تصویر را بخوانند و درکی از خود تصویر ندارند. هرجایی که امکانش بود به تصاویر خود متن جایگزین یا تگ ALT را اضافه کنید.

Algorithm

فرآیند یا فرمولی که توسط آن اطلاعات ذخیره شده به روش های معنی دار بازیابی و مرتب می شوند.

Anchor Text – انکر تکست (متن لینک)

متن نوشته شده برای یک لینک. در بیشتر سایت‌ها این متن به رنگ آبی تیره و دارای زیرخط است و اگر قبلا روی آن لینک کلیک کرده باشید، به رنگ بنفش در می‌آید. انکر تکست یا متن لینک به موتور جست‌وجو کمک می‌کند تا بفهمد صفحه‌ مقصد چه موضوعی دارد و در واقع توصیف‌گر این است که اگر روی لینک کلیک کنید، چه خواهید دید.

Authority

آتوریتی – بیانگر این است که براساس الگوریتم‌های موتور جست‌وجو یک وب سایت چقدر معتبر و قابل اعتماد است.

B

Backlink

بک لینک (لینک ورودی) – لینکی که یک سایت را به سایتی دیگر متصل می‌کند.

Black Hat

سئو کلاه سیاهیکی از انواع سئو که برخلاف قوانین گوگل است.

Blog

وبلاگ – صفحه‌ای که دارای پست‌های وبلاگی مربوط به یک موضوع خاص یا یک صنعت خاص است.

Bookmark

بوکمارک – لینکی که شما در مرورگر یا کامپیوتر خود ذخیره می‌کنید تا بعدا بتوانید به آن مراجعه کنید.

Bot

بات – نرم افزار یا اپلیکیشنی که برای انجام وظایف خاصی برنامه ریزی شده است / به عنوان خزنده یا کراولر هم شناخته می شود

Bounce Rate

نرخ پرش (بانس ریت) – کسری از کاربران که بعد تنها مشاهده یک صفحه، وب سایت را ترک می‌کنند.

Branded Keyword

کلمه کلیدی برند دار – یک کوئری (کلمه کلیدی) که به برند خاصی اشاره دارد. مثل: کفش نایک

Breadcrumb

نان ریزه (بِرِدکرامب) – مسیری که به شما نشان می‌دهد که کجای وب سایت هستید، چه مسیری را طی کرد‌ه‌اید و چقدر از صفحه اصلی دور شده‌اید.

Broken link

لینک شکسته – لینکی که به صفحه خطای ۴۰۴ ختم می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که یک صفحه وب بدون ایجاد تغییرمسیر (ریدایرکت) حذف شده باشد. 

Browser

مرورگر – نرم افزاری که به شما اجازه می‌دهد به اطلاعات موجود در اینترنت دسترسی داشته باشید. معروف‌ترین مرورگرهای وب شامل گوگل کروم، سافاری و فایرفاکس هستند.

C

Cache

کش – حافظه‌ای که اطالاعات موقت را جمع‌آوری می‌کند و به سایت‌ها، اپ‌ها و مرورگرها اجازه می‌دهد تا اطلاعات را سریعتر بارگذاری کنند.

Canonical URL

آدرس کنونیکال – آدرس بهترین صفحه‌ای که کاربر می‌تواند اطلاعات خاصی را در آنجا بیابد. گاهی اوقات ممکن است که محتوای یکسان یا مشابهی را در چند صفحه از سایت خود داشته باشید. مشخص کردن آدرس کنونیکال به موتور جست‌وجو کمک می‌کند تا متوجه شود بهترین صفحه برای یافتن اطلاعات در مورد یک موضوع خاص کدام است.

ccTLD

 دامنه سطح بالای کد کشوریccTLD مخفف عبارت دامنه سطح بالای کد کشوری (country-code top-level domain) است و برای مشخص کردن دامنه‌هایی که مربوط به یک منطقه یا کشور هستند استفاده می‌شود. مثل دامنه .ir که برای ایران است و .uk که متعلق به بریتانیا است.

Cloaking

کلوکینگ (پنهان کاری) – یک روش کلاه سیاه برای نمایش اطلاعات متفاوت به موتورهای جست‌وجو و کاربران است. به این شکل که موتورهای جست‌وجو اطلاعاتی متفاوت با آنچه کاربران می‌بینند را دریافت می‌کنند.

Conversion form

فرم تبدیل – فرمی که به شما اجازه می‌دهد اطلاعاتی را در مورد بازدیدکنندگان سایت‌تان جمع آوری کنید. فرم‌های تبدیل ترافیک وب سایت شما را به سرنخ تبدیل می‌کند. جمع‌آوری اطلاعات تماس به شما کمک می‌کند تا بعدا بتوانید پیگر این سرنخ‌ها شوید.

Crawl Budget

بودجه خزش – میانگین تعداد صفحاتی که یک ربات موتور جستجو در سایت شما می خزند

Crawler

خزنده (کراولر) – نرم افزاری که توسط موتورهای جست‌وجو برای جمع آوری اطلاعات سایت‌ها استفاده می‌شود تا بتوانند وب‌سایت‌ها را به شکل دقیق و صحیح فهرست بندی یا ایندکس کنند.

CSS (Cascading Style Sheets)

بخشی از کد وب سایتِ شما که ظاهر عناصر مختلف (مثل عناوین یا لینک‌ها) را تعیین می‌کند.

D

De-Index

حذف از ایندکس (دی ایندکس) – زمانی که موتور جست‌وجو، سایت یا صفحه‌ای را از فهرست نتایج جست‌وجو حذف کند.

 

Deep Link

لینک عمیق (دیپ لینک) – می‌تواند دو معنی داشته باشد: لینکی که به محتوایی در یک اپلیکیشن موبایلی متصل است یا لینکی که کاربر را به یک صفحه داخلی در وب سایت (به جز صفحه اصلی) هدایت می‌کند.

 

Disavow

دیساوو – زمانی که به گوگل می‌گویید که برخی از بک لینک‌ها را به دلیل این که بی‌کیفیت، بی‌ارزش، اسپم یا مصنوعی هستند، نادیده بگیرد.

 

Dofollow

دوفالو – نوعی از ویژگی لینک‌ها که به موتورهای جست‌وجو دستور می‌دهد که آن لینک را دنبال کنند؛ برعکس دستور نوفالو

 

Domain

دامنه – آدرس اصلی وب سایت شما. (مثال: www.yoursite.com)

E

External link

لینک خارجی – لینکی که به صفحه‌ای روی دامنه‌ای دیگر هدایت می‌شود و با نام بک لینک نیز شناخته می‌شود.

F

The Fold

فولد صفحه – بخشی از صفحه وب که بدون اسکرول کردن برای کاربران نمایان و قابل مشاهده است، بخشی است که در بالای یک خط مرزی فرضی به نام فولد صفحه قرار می‌گیرد. در واقع عامل محدود کننده‌ در اینجا اندازه صفحه نمایشگر کاربر یا اندازه‌ پنجره‌ مرورگر اینترنت او است. عناصری که در پایین فولد قرار می‌گیرند قابل مشاهده هستند ولی تنها زمانی که کاربر اسکرول کند و به بخش‌های پایین‌تر صفحه برود. موتورهای جست‌وجو برای محتوایی که در بالای فولد قرار می‌گیرد ارزش و اولویت بیشتری قائل‌اند چرا که این محتوا اولین چیزی است که بلافاصله به بازدید کنندگان نمایش داده می‌شود.

 

Featured Snippet

فیچرد اسنیپت (پیشنهاد ویژه) – متن کوتاهی که به عنوان یک بخش ویژه در بالای اولین نتیجه جست‌وجو در گوگل به نمایش در می‌آید و به عنوان جایگاه صفر نیز شناخته می‌شود.

G

Google My Business

گوگل مای بیزینس – دایرکتوری و فهرست کسب‌وکارهای محلی متعلق به گوگل

Google Search Console

گوگل سرچ کنسول – ابزار رایگان گوگل که به شما اجازه می‌دهد تا عملکرد وب سایت خود را در این موتور جست‌وجو رصد کنید.

Guest Blogging

نوشتن به عنوان مهمان – نوشتن و انتشار یک پست وبلاگ در وب سایت شخصی دیگر.

Grey hat

سئو کلاه خاکستری – نوعی از سئو و ترکیبی از سئو کلاه سیاه و سفید است. در این نوع سئو روش های سیاه و سفید در کنار هم و با کمترین ریسک اجرا می شوند.

H

Header tag

تگ هدر – تگی که برای تعیین عناوین و زیرعنوان‌ها و تفکیک آن‌ها از پاراگراف‌ها استفاده می‌شود.

 

Headings

عناوین (هدینگ‌ها) – عناوین بخش‌های مختلف در وب سایت شما داخل تگ‌های عنوان (مثل H1 یا H2) قرار می‌گیرند. متن عنوان معمولا ظاهری متفاوت با متن پاراگراف دارد و بزرگ‌تر و ضخیم‌تر از دیگر متون موجود در صفحه است.

 

HTML

اچ تی ام ال – کد وب سایت شما که توسط موتورهای جست‌وجو خوانده می‌شود. کد HTML وب سایت خود را تا حد امکان تمیز و استاندارد بنویسید تا موتورهای جست‌وجو بتوانند به آسانی و به دفعات سایت شما را بخوانند. 

I

Image Compression

فشرده‌سازی تصاویر – کوچک کردن و کاهش حجم تصاویر برای افزایش سرعت صفحات وب.

 

Inbound Link

لینک ورودی – لینکی از سایتی دیگر به سایت شما.

 

Indexed Pages

صفحات ایندکس شده – صفحاتی از سایت شما که توسط موتور جست‌وجو ذخیره و ایندکس شده است.

 

Indexing

ایندکس کردن – ایندکس کردن یا فهرست کردن به فرآیندی گفته می‌شود که طی آن موتور جست‌وجو فایل‌ها و محتوای موجود در سایت شما را بررسی، آنالیز و ذخیره می‌کند.

 

Internal Link

لینک‌های داخلی – لینکی که صفحات مختلف یک وب سایت را به یکدیگر متصل می‌کند؛ مثل لینک صفحه فروشگاه یا وبلاگ که در صفحه اصلی قرار می‌دهید.

J

Javascript

جاوا اسکریپت – یک زبان برنامه نویسی برای ایجاد تغییر یا اعمال جلوه‌های مختلف روی محتوای سایت در هنگام مشاهده و مرور وب سایت توسط کاربران.

K

Keyword

کلیدواژه یا کلمه کلیدی – کلمه یا عبارتی که کاربر به دنبال آن است و در موتور جستجو سرچ می‌کند. هر صفحه وب را باید با هدف جذب کاربرانی که به دنبال یک عبارت کلیدی خاص هستند، سئو کرد.

Keyword Difficulty

سختی کلمه کلیدی – به این اشاره دارد که چقدر رقابت روی یک کلمه کلیدی بالا است و قرار گرفتن در بین نتایج برتر موتور جست‌وجو چقدر دشوار است.

Keyword Research

تحقیق کلمه کلیدیفرآیند تحقیق و بررسی روی کلمات کلیدیِ هدف براساس ارزش، سختی و فاکتورهای دیگر.

Keyword Stuffing

کیوورد استافینگ – به بمباران کلمه کلیدی با استفاده افراطی و بیش از اندازه از کلمه کلیدی در محتوا در جهت رتبه گرفتن در نتایج جست‌وجو گفته می‌شود.

L

Lazy Loading

لیزی لودینگ یا لود تنبل – روشی برای افزایش سرعت صفحات وب با به تعویق انداختن بارگذاری یک شی (تصاویر و محتوا) تا زمانی که به آن نیاز باشد. نمونه ای از لیزی لودینگ اسکرول بی‌نهایت یا infinite scroll است که در آن زمانی که کاربر به انتهای صفحه می‌رسد، محتوای جدید بارگذاری می‌شود.

 

Link Building

لینک سازی – فرآیند دریافت لینک‌های ورودی بیشتر به وب سایت برای ارتقای رتبه در موتورهای جست‌وجو

 

Link Juice

لینک جویس یا عصاره لینک – ارزش یا اعتباری که یک وب سایت در زمان دریافت یک لینک ورودی از سایتی با اتوریتی بالا دریافت می‌کند.

 

Link Schemes

کاری که گوگل آن را به عنوان روش‌هایی اسپم‌گونه برای گول زدن رتبه‌بندی گوگل و ارتقای جایگاه سایت با استفاده از خرید و فروش لینک، تبادل لینک بیش از حد و روش‌های غیرطبیعی دیگر تعریف می‌کند.

 

Long Tail Keyword

کلمه کلیدی دنباله‌دار – کوئری‌ها یا کلمات کلیدی طولانی‌تر و اختصاصی‌تر که بیش از ۳ واژه دارند.

M

Meta Description

توضیحات متا – توضیح کوتاهی (حداکثر ۱۶۰ کاراکتر) در مورد محتوای صفحه. این توضیح در صفحه نتایج جست‌وجو در زیر عنوان صفحه (متاتایتل) به عنوان نمونه‌ای از محتوای صفحه نمایش داده می‌شود.

Meta Keywords

کلمات کلیدی متا – در گذشته (دهه ۹۰ تا اوایل قرن اخیر) توسط موتورهای جست‌وجو برای تعیین محتوا و موضوع صفحات وب استفاده میشد. امروزه هیچ کدام از موتورهای جست‌وجوی بزرگ از تگ کلمات کلیدی متا استفاده و پیروی نمی‌کنند.

Metadata

اطلاعات متا – اطلاعاتی که به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که سایت شما در مورد چه موضوعی است.

Meta robots

بخش‌هایی از کد html سایت که به خزنده دستورالعمل هایی را برای نحوه خزیدن یا ایندکس محتوای صفحات سایت ارائه می‌دهد.

Minification

کوتاه سازی کد (مینی فای کردن) – رویکردی برای حذف کاراکترهای اضافی در کد منبع سایت شما با هدف افزایش سرعت بارگذاری، بدون این که در عملکرد سایت شما اختلالی ایجاد شود.

Mobile-first Indexing

ایندکس کردن با اولویت موبایل – به این که گوگل برای رتبه‌بندی سایت‌ها برای نسخه موبایلی صفحات وب اولویت قائل می‌شود، اشاره دارد. در گذشته نسخه دسکتاپ وب‌سایت‌ها برای موتورهای جست‌وجو اولویت داشتند.

N

Noindex

نوایندکس – متا تگی که به موتور جستجو دستور می دهد صفحه ای را که در آن قرار دارد ایندکس نکند.

Nofollow

نوفالو – وقتی ویژگی نوفالو به لینکی داده شود، آن لینک ارزش و اعتباری از سئو سایت را به سایت هدف منتقل نمی‌کند.

O

Organic traffic

ترافیک ارگانیک (طبیعی) – وقتی بازدیدکنندگان، وب سایت شما را از طریق نتایج جست‌وجو پیدا می‌کنند و نه از طریق تبلیغ در گوگل و دیگر کانال های بازاریابی

P

Page Speed

سرعت صفحه – به سرعت بارگذاری صفحات وب گفته می‌شود. عوامل موثر بر آن شامل اندازه فایل‌ها، حجم کد منبع و سرعت سرور است.

 

Page Title

عنوان صفحه – نامی که شما برای صفحه‌ای از وب سایتتان در نظر می‌گیرد و در بالای پنجره‌ی مرورگر وب به نمایش درمی‌آید. عنوان صفحه باید شامل کلمات کلیدی مرتبط با کسب‌وکار شما باشد. کلماتی که در ابتدای عنوان صفحه می‌آیند وزن بیشتری نسبت به کلمات انتهایی دارند؛ یعنی موتور جست‌وجو بیشتر به کلمات ابتدایی توجه می‌کند.

 

PageRank

پیج رنک – عددی از یک تا ۱۰ که توسط گوگل تعیین می‌شود و نشان می‌دهد که در کل وضعیت سئو سایت شما چطور است. 

 

Pagination

صفحه‌بندی سایت (پَجینیشن) – زمانی که یک سری از محتواهای سایت در چندین صفحه قرار می‌گیرند. مثال آشنای آن صفحات دسته‌بندی یا کتگوری در سایت‌های فروشگاهی هستند.

 

Panda

پاندا – در گذشته یکی از الگوریتم‌های فرعی گوگل برای شناسایی تکنیک‌های کلاه سیاه سئو بود و امروزه جزو اصلی ترین الگوریتم های گوگل شده است.

 

People Also Ask

بخشی در صفحه نتایج جست‌وجو که سوالات مرتبط یا مشابه را به همراه پاسخی کوتاه در قالب یک بخش آکاردئونی نشان می‌دهد. این بخش معمولا در نتایج جست‌وجوی فارسی وجود ندارد ولی در نتایج جست‌وجوی انگلیسی گوگل نشان داده می‌شود.

 

PPC (Pay-Per-Click)

پرداخت به ازای کلیک – روش تبلیغاتی که در آن محتوای تبلیغاتی در یک سیستم آنلاین قرار داده می‌شود و تبلیغ‌کننده تنها به ازای هر بار که روی آن کلیک می‌شود، هزینه‌ای پرداخت می‌کند. گوگل ادز مثال معروف این روش است.

Q

Query

کوئری – عبارات یا کلماتی که کاربر در موتور جست‌وجو وارد می‌کند.

R

Rank Brain

رنک برین – بخش یادگیری ماشینی در الگوریتم گوگل که تلاش می‌کند تا کوئری‌ها و کلمات کلیدی را بهتر درک کند و بهترین نتایج را به کاربران ارائه دهد.

 

Ranking Factor

عوامل رتبه‌بندی – عواملی که بر رتبه وب سایت در موتورهای جستجو تأثیر می‌گذارند.

 

Redirection

تغییر مسیر یا ریدایرکت – تغییر آدرس یک صفحه از سایت و انتقال آن به مکانی دیگر را تغییر مسیر یا ریدایرکت می‌گویند. 

 

Referrer String

به اطلاعاتی گفته می‌شود که توسط مرورگر در زمان حرکت کاربر بین صفحات وب ارسال می‌شود. این اطلاعات نشان می‌دهد که کاربر پیش از مراجعه به یک صفحه خاص، کجا بوده است و به مدیر وب سایت کمک می‌کند تا بفهمند بازدیدکنندگان چگونه وب سایت او را پیدا کرده‌اند.

 

Rel=canonical

تگ Rel=canonical – یک تگ HTML که وقتی چندین صفحه از وب سایت محتوای مشابهی دارند به موتورهای جست‌وجو می‌گوید که کدام صفحه نسخه اصلی است و کدام صفحه‌ها محتوای مشابه دارند.

 

Responsive design

طراحی واکنش‌گرا (ریسپانسیو) – رویکردی در طراحی وب که در آن وب سایت طراحی شده خود را با دستگاه‌ها و اندازه‌های مختلف صفحه نمایش تطبیق می‌دهد و تجربه کاربری بهتری را برای بازدیدکنندگان ایجاد می‌کند.

 

Robots.txt

یک فایل متنی که به خزنده‌های موتورهای جست‌وجو می‌گوید کدام قسمت‌های وب سایت را باید بررسی کنند و کدام بخش‌ها را باید نادیده بگیرند.

 

RSS Feed

خوراک آر اس اس – عبارت RSS مخفف «really simple syndication» (به فارسی: هم‌نشری بیش ساده) است. با مشترک شدن در خوراک RSS یک وب سایت می‌توان از به‌روزرسانی‌های جدید وب سایت مطلع شد. خوراک RSS را برای وب سایت یا بلاگ خود راه اندازی کنید تا هنگامی که محتوایی جدید بارگذاری می‌کنید، دنبال کنندگان سایت‌ از آن باخبر شوند.

S

Search Engine

یک برنامه هوشمند اطلاعاتی که داده ها را در دیتابیس خود ذخیره می کند و به هنگام جستجوی کاربر، داده را در اختیار او قرار می دهد. مثال: گوگل، بینگ و یاهو.

Search Intent

هدف جست‌وجو – به هدف یا نیت یک کاربر برای انجام جست‌وجو گفته می‌شود.

Search Volume

حجم جست‌وجو – تعداد باری که یک کلمه کلیدی در یک بازه زمانی خاص (معمولا یک ماه) جست‌وجو می‌شود.

Seasonal Trends

ترندهای فصلی – افزایش و کاهش طبیعی جست‌وجوی یک کلمه کلیدی در زمان‌های مختلف سال. مثلا عبارت «عید نوروز» در ماه‌های انتهایی سال بیشتر و در ماه‌های میانی سال کمتر جست‌وجو می‌شود.

Seed Keyword

کلمه کلیدی بذر- کلمه کلیدی بذر به کلمه‌ی کلیدی کوتاهی گفته می‌شود که در واقع کلمه کلیدی محوری مورد هدف شماست و سایر کلمات کلیدی دنباله‌دار زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند.

SEO

سئو – SEO مخفف عبارت «search engine optimization» (به فارسی: بهینه سازی برای موتورهای جست‌وجو) است و به روش‌هایی برای بهینه‌سازی صفحات وب با هدف کسب بالاترین رتبه در بین نتایج جست‌وجو روی یک کلمه کلیدی خاص گفته می‌شود.

SERP (Search Engine Ranking Page)

صفحه نتایج برتر جست‌وجو – صفحه‌ای که بعد از وارد کردن یک عبارت در موتور جست‌وجو برای شما به نمایش درمی‌آید. این صفحه معمولا ۱۰ نتیجه را نمایش می‌دهد ولی ممکن است بسته به کلمه کلیدی وارد شده یا موتور جست‌وجو تعداد نتایج متفاوت باشد.

Sitemap

نقشه سایت – سند مخصوصی که توسط مدیر سایت ساخته می‌شود یا نرم افزاری که نقشه‌ای از تمام صفحات وبسایت ارائه می‌کند تا کار ایندکس کردن وب‌سایت را برای موتورهای جست‌وجو آسان‌تر سازد.

Social Media

شبکه اجتماعی – شبکه‌های اجتماعی آنلاین که برای برقراری ارتباطات آنلاین و سریع استفاده می‌شوند.

Spider

عنکبوت یا اسپایدر – با نام «کراولر» یا «خزنده وب» نیز شناخته می‌شوند. این‌ها نرم افزارهای کامپیوتری هستند که در اینترنت می‌گردند و اطلاعات وب‌سایت‌های مختلف را جمع آوری می‌کنند. (خزنده وب)

SSL Certificate

گواهی‌نامه اس اس ال – SSL مخفف «Secure Socket Layer» (به فارسی: امنیت لایه انتقال) است و برای کدگذاری اطلاعاتی که بین یک سرور وب و مرورگر اینترنت در جریان است استفاده می‌شود. وب سایتی که گواهینامه اس اس ال نداشته باشد دربرابر هکرها آسیب پذیر خواهد بود و آن‌ها می‌توانند به اطلاعات محرمانه سایت دسترسی پیدا کنند.

Status Code

کد وضعیت – کد پاسخی که توسط سرور در جواب به یک درخواست ارسال می‌شود.

Structured Data

داده ساختاریافته – زمانی که با طبقه بندی و تگ گذاری اطلاعات برای درک و فهمیدن مفاهیم به موتورهای جست‌وجو کمک می‌کنیم.

Subdomain

ساب دامنه – زیرمجموعه‌ای از دامنه اصلی که برای طبقه‌بندی بهتر وب سایت و راهبری راحت‌تر استفاده می‌شود.

T

Traffic

میزان بازدید از یک سایت

Title Tag

تگ تایتل – عنوان یک صفحه در وب‌سایت شما که درون این تگ قرار می گیرد

U

Unnatural Links

لینک‌های غیرطبیعی – گوگل به لینک‌هایی که مدیر سایت نمی‌تواند آن‌ها را تضمین کند یا توسط او در سایت قرار داده نشده است، لینک‌های غیرطبیعی می‌گوید. 

 

URL

یو آر ال – آدرس اینترنتی صفحه‌ای از وب سایت شما. (مثال: www.yoursite.com/contact)

 

User Experience (UX)

تجربه کاربری – به احساسی گفته می‌شود که کاربران در هنگام تعامل با محصول، سرویس، اپلیکیشن یا وب‌سایت شما دارند.

W

Website Navigation

راهبری وب سایت – عناصر و اجزای موجود در یک صفحه وب که به کاربران اجازه می‌دهد تا به بخش‌های مختلف وب سایت دسترسی داشته باشند.

White Hat

سئو کلاه سفیدروش‌هایی در سئو که با قوانین و ضوابط موتورهای جست‌وجو سازگارند و سعی در فریب دادن موتور جست‌وجو ندارند.

X

XML

ایکس ام ال – مخفف Extensible markup language (به فارسی: زبان نشانه‌گذاری گسترش‌پذیر) است که توسط موتورهای جست‌وجو برای درک اطلاعات موجود در وب سایت استفاده می‌شود.

 

XML Sitemap

نقشه سایت ایکس ام ال – سندی که صفحات مهم یک وب سایت را فهرست می‌کند تا موتورهای جست‌وجو بتوانند به سادگی آن‌ها را پیدا کنند و عملیات خزش (کراول) را انجام دهند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

کلام آخر 

با چندین اصطلاح تخصصی و پرکاربرد سئو و توضیحات آنها آشنا شدید. حتما این صفحه را ذخیره کرده و به عنوان دیکشنری سئو خود دنبال کنید.

توصیه میکنم اگر در ابتدای راه سئو هستید، حتما مقاله پیش نیازهای یادگیری سئو را هم بخوانید.

سوالات متداول : 

پرکاربردترین اصطلاحات سئو کدام اند؟

ریدایرکت، نقشه سایت، فایل Robots.txt، سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه، سرچ کنسول و … از جمله پرکاربردین واژگان تخصصی در سئو است

اصطلاحات سئو را باید حفظ کنیم؟

به هیچ وجه! این اصطلاحات مثل دیکشنری در پروژه ها و پروسه یادگیری سئو به شما کمک می کنند و حفظ کردن آنها منطقی نیست.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=2893
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد آشنایی با اصطلاحات سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام خسته نباشید
    مقاله تون رو خوندم، خیلی خوب بود
    اگر ویس هم بزارید و خلاصه تر اصطلاحات سئو رو بیان کنید عالی میشه

    لایک