تفاوت سئو کلاه سفید ، کلاه خاکستری و کلاه سیاه

2048 بازدید

در مقالات گذشته به طور مفصل در خصوص سئو کلاه سفید ، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه صحبت کرده ام که میتوانید در مقالات آموزشی سئو آنها را بخوانید.

با توجه به نزدیک بودن مباحث این سه نوع سئو، در این مقاله قصد دارم تا شما را با تفاوت های سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری آشنا کنم تا بتوانید مرزبندی مشخصی بین آنها داشته باشید.

اگر بخواهم به طور خلاصه تفاوت این سه نوع سئو را بیان کنم به این صورت است :

سئو کلاه سفید: انجام امور بهینه سازی و سئو سایت طبق دستورالعمل ها و قوانین گوگل بدون تخطی از آن

سئو کلاه خاکستری: انجام امور بهینه سازی و سئو سایت طبق دستورالعمل ها و قوانین گوگل به همراه استفاده از برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه: انجام امور بهینه سازی و سئو سایت خلاف دستورالعمل های گوگل

اگر می خواهید در این خصوص بیشتر بدانید پس با من همراه باشید.

جدول مقایسه سئو کلاه سفید ، سئو کلاه خاکستری و سئو کلاه سیاه [جدول]

سئو کلاه سفیدسئو کلاه خاکستریسئو کلاه سیاه
تولید محتوای باکیفیتخرید سوشال سیگنالخرید بک لینک
تحقیق کلمات کلیدیلینک سازی خارجیکیوورد استافینگ (استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی)
بازاریابی محتواتبادل لینکاسپین محتوا
درک نیت کاربرکامنت مارکتینگکلاکینگ Cloaking
رعایت تجربه کاربریPBNمزرعه لینک

تعریف سئو کلاه سفید

سئو کلاه سفید نوعی از سئو است که در آن ما از دستورالعمل ها یا گایدلاین (Guideline) گوگل پیروی می کنیم نه برای تحت تاثیر قرار دادن گوگل بلکه برای ارائه محتوای باارزش و باکیفیت به کاربر.

در سئو کلاه سفید از استراتژی های گوگل پیروی می کنیم. در این نوع سئو، وب سایت به آرامی و در طول زمان سئو شده و رشد می کند اما جایگاه خود را در طولانی مدت حفظ می کند. در سئو کلاه سفید، ما بر روی نحوه جذب کاربر در وب سایت خود تمرکز می کنیم. اگر محتوای ما عالی و باارزش باشد، کاربر دوست دارد برای مدتی در سایت ما بماند و در صفحات مختلف سایت گردش کند. با کمک تعامل کاربر به آرامی و به تدریج، صفحه ما در رتبه های برتر گوگل قرار می گیرد.

5 تکنیک اصلی سئو کلاه سفید

  1. تولید محتوای باکیفیت
  2. تحقیق کلمات کلیدی 
  3. بازاریابی محتوا
  4. درک نیت کاربر
  5. تجربه کاربری

تولید محتوای باکیفیت : در این تکنیک محتوای دقیق و باارزشی در مورد موضوع می نویسیم تا کاربر بتواند مشکلات خود را بفهمد و نیاز خود را حل کند. اگر کاربر محتوای ما را دوست داشته باشد، زمان زیادی را در صفحه سایت ما سپری می کند که باعث افزایش تعامل کاربر می شود و همچنین ممکن است مطلب را با دوستان خود به اشتراک بگذارد. محتوا باید راهنمای جامع و دقیقی در مورد موضوع باشد.

تحقیق کلمات کلیدی : پیدا کردن کلمات کلیدی یکی از مهم ترین مراحل سئو کلاه سفید است. کلمه کلیدی پایه و اساس سئو است و پیروزی در رقابت سئو از آن کسی است که بتواند روی کلمات مهم و هدفمند سایت سرمایه گذاری کند. 

بازاریابی محتوا : مغز سئو کلاه سفید محتواست و راه حل خلاقانه از محتوا، بازاریابی محتوا یا Content marketing است. اینکه بتوان از محتوا در جهت تبلیغات هدفمند سایت استفاده کرد نوع دیگری از تکنیک سئو کلاه سفید است، چیزی که گوگل به آن علاقه مند است.

درک نیت کاربر : تمام مراحل سئو کلاه سفید در خدمت این است که نیت کاربر از خواندن یک محتوا کشف شده و برطرف شود. از مراحل تحقیق کلمات کلیدی تا نوشتن محتوا و رعایت موارد تجربه کاربری در محتوا، همه در خدمت رفع نیاز کاربر است و چه بهتر که بتوان نیت کاربر را شناخت و درک کرد.

تجربه کاربری : معمولا در سئو به نام UI/UX شناخته می شود و نتیجه آن راحتی و دردسترس پذیر بودن تمام عناصر سایت برای کاربر است. جذابیت ظاهری سایت و قرارگیری المان های سایت به نحویکه تمام عناصر سایت در اختیار کاربر برای اقدام باشند از جمله مصادیق تجربه کاربری است.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

سئو کلاه سیاه چیست؟ تفاوت سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید

سئو کلاه سیاه رویکردی است دقیقا خلاف جهت سئو کلاه سفید که در آن ما از دستورالعمل ها و قوانین گوگل پیروی نمی کنیم.

با استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، می‌توانیم وب‌سایت خود را سریعتر سئو کنیم، اما برای مدت طولانی در جایگاه های برتر گوگل نمی مانیم. وقتی از سئو کلاه سیاه استفاده می کنیم، احتمال جریمه گوگل وجود دارد. سئو کلاه سیاه سریعترین راه برای افزایش رتبه سایت در گوگل است.

5 تکنیک اصلی سئو کلاه سیاه

  1. خرید بک لینک
  2. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی
  3. اسپین محتوا
  4. کلاکینگ (Cloacking)
  5. مزارع لینک

خرید بک لینک : ما می توانیم برای دریافت بک لینک پول پرداخت کنیم، اما خیلی از این بک لینک ها ممکن است اسپم بوده و ارزش چندانی نداشته باشند. با خرید تعداد زیادی بک لینک ممکن است صفحه ما برای مدتی در نتایج اول گوگل قرار گیرد اما برای مدت طولانی باقی نمی ماند.

استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی : در این تکنیک که به نام کیوورد استافینگ (Keyword stuffing) هم شناخته می شود، ما یک کلمه کلیدی را در بسیاری از قسمت های یک محتوا تکرار می‌کنیم. با این تکنیک، گوگل را تحریک می کنیم تا روی کلمات کلیدی تمرکز کند و صفحه را در بالاترین رتبه قرار دهد اما گوگل با الگوریتم های خود این تکنیک را شناسایی و اثر آنرا خنثی می کند. ممکن است رتبه صفحه را برای یک دوره افزایش دهد، اما این کار بیهوده است و مجدد به رتبه های قبلی بازخواهید گشت.

به عنوان مثال، ما یک محتوای 700 کلمه ای داریم اما بیش از 200 کلمه کلیدی در آن تکرار شده است، این محتوا ممکن است در ابتدا و ظاهرا رتبه کسب کند اما بالاخره از نتایج برتر حذف می شود.

اسپین محتوا : تکنیک اسپین (Spinning) مقاله یک تکنیک نوشتن است که از مقالات نوشته شده و رتبه گرفته استفاده کرده و مطالب جدیدی تولید می‌کند. اسپین محتوا با جایگزینی هر تعداد فرم جایگزین برای عبارات، جملات یا حتی کل پاراگراف‌های یکسان عمل می‌کند تا مطالب کاملاً متفاوتی را در هر بار اسپین ارائه دهد. می توان این روش را هر چند بار که لازم است کاملاً خودکار یا دستی انجام داد.

محتوای اولیه ایجاد شده با روش های خودکار اغلب منجر به مقالاتی می شد که خواندن آنها دشوار یا حتی غیرممکن بود. با این حال، با کامل شدن روش‌های اسپین مقاله، آنها پیشرفت کردند و اکنون می‌توانند به مقالات کاملاً خوانایی که به نظر اصلی می‌رسند کمک کنند.

کلاکینگ (Cloaking) : تکنیک Cloaking به این معنی است که به کاربران یک محتوا نشان داده شود و به موتورهای جستجو یک محتوای دیگر.

مزارع لینک : مزرعه لینک، یک وب سایت یا مجموعه ای از وب سایت ها است که به طور خاص برای اهداف لینک سازی ایجاد شده اند. هر وب‌سایت به وب‌سایت یا صفحاتی در موتورهای جستجو که می‌خواهند رتبه بالاتری داشته باشند لینک می‌دهد. 

سئو کلاه خاکستری چیست؟ چه تفاوتی با سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید دارد؟

سئو کلاه خاکستری رویکردی بین سئو کلاه سیاه و سئو کلاه سفید است. وقتی از سئو کلاه خاکستری استفاده می کنیم، با توجه به اینکه در مرز سفید و سیاه حرکت می کنیم گوگل نمی تواند تشخیص دهد که سئو کلاه سیاه یا کلاه سفید است.

5 تکنیک اصلی سئو کلاه خاکستری

  1. خرید سوشال سیگنال
  2. لینک سازی خارجی کنید
  3. تبادل لینک
  4. استفاده از کامنت مارکتینگ
  5. استفاده از PBN

لینک سازی خارجی : سوشال سیگنال یا سیگنال‌ شبکه های اجتماعی شامل لایک‌ها، بازدیدها و اشتراک‌گذاری‌ پست‌های شبکه های اجتماعی هستند. این تعامل به موتورهای جستجو این سیگنال را می دهد که شما در حال تولید محتوای ارزشمند و مرتبط هستید. (و این چیزی است که گوگل می خواهد به کاربران نشان دهد.)

این شامل پلتفرم‌های شبکه های اجتماعی اجتماعی مانند توییتر، فیس‌بوک، لینکدین، پینترست و اینستاگرام می‌شود که همگی به طور گسترده برای بازاریابی آنلاین استفاده می‌شوند. 

لینک سازی خارجی کنید : برخلاف خرید بک لینک که در سئو کلاه سیاه استفاده می شود، در این روش با توجه به اینکه ما به اعتباری از طرف سایر سایت ها نیازمندیم، به سراغ آنها رفته و از آنها درخواست می کنیم که در مطالب مرتبط خود به سایت ما لینک دهی کنند. در این مورد خطر خرید بک لینک انبوه و فله ای وجود ندارد و صرفا لینک گرفتن طبیعی از یک سری سایت های مشابه و همکار است که سیگنال خوبی به برای گوگل خواهد بود.

تبادل لینک : در این تکنیک برای تبادل لینک به دوست خود یا هر سایت دیگری مراجعه می کنیم. اگر ما تعداد زیادی لینک رد و بدل کنیم، پس سئو کلاه سیاه است، بنابراین ما خیلی محدود و بااحتیاط کار می کنیم.

کامنت مارکتینگ : کامنت گذاشتن زیر پست مقالات و لندینگ پیج های سایت از طرف کاربران نشان از محبوبیت محتوا دارد که کاربر را جذب کرده و تا انتهای مطلب کشانده است. می توان با کامنت زدن به صورت مصنوعی (فیک) خودمان این سیگنال را از گوگل بگیریم.

PBN : استفاده از شبکه بلاگ خصوصی یا همان PBN یکی دیگر از تکنیک های سئو کلاه خاکستری است. در این روش روی چندین وبلاگ محتوای مرتبط تولید کرده و با استراتژی خاصی شروع به لینک دادن به صفحات هدف سایت اصلی می کنیم.

نتیجه گیری 

همانطور که دیدیم، انواع سئو کلاه سفید، خاکستری و سیاه انواع استراتژی هایی هستند که ما متناسب با شرایط کسب و کار می توانیم برای رتبه گرفتن در نتایج گوگل از آنها کمک بگیریم اما من همیشه توصیه میکنم سئو کلاه خاکستری که امن ترین و سریع تری راه رسیدن به رتبه های برتر گوگل بدون ریسک پنالتی شدن است را انتخاب کنید. من سالهاست که در پروژه های سئو ازین نوع سئو استفاده میکنم.

سوالات متداول

تفاوت این سه نوع سئو در ماهیت آنهاست. سئو کلاه سفید کاملا بر طبق قوانین گوگل، سئو کلاه خاکستری بر روی لبه مرز و سئو کلاه سیاه کاملا خلاف قوانین و دستورالعمل های گوگل است.

بستگی به استراتژی سایت دارد اما سئو کلاه سفید کم خطرترین روش است که بیشترین زمان را برای بازدهی سئو دارد و درعین حال سئو کلاه سیاه پرخطرترین اما شاید سریع ترین روش برای نتیجه گرفتن در سئو است.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3449
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد تفاوت سئو کلاه سفید ، کلاه خاکستری و کلاه سیاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.