تفاوت سئو و گوگل ادز: کدام به درد کسب و کار ما می خورد؟

2569 بازدید

رتبه گرفتن در گوگل یک نبرد به تمام معناست. درست مثل این است که لباس رزم به تن کنید و با شمایل یک گلادیاتور وارد زمین مبارزه شوید. خوشبختانه برای پیروزی در این نبرد، شما دو سلاح فوق‌العاده در اختیار دارید: «سئو» و «گوگل ادز»

هرکدام از این سلاح‌ها اگر در زمان و کاربرد درست خودشان استفاده شوند، می‌توانند نتایجی شگفت‌انگیز به دنبال داشته باشند. اما مسئله اینجاست که اگر سلاح‌هایتان را نشناسید، نمی‌توانید به درستی از آن‌ها استفاده کنید.

واقعاً چقدر با سئو (SEO) و گوگل ادز (Google Ads) و تفاوت‌هایشان آشنا هستید؟ به نظر شما کدامیک ازین کانالها برای پیروزی در نبرد دیجیتال مارکتینگ بهتر عمل می‌کند؟ 

در این مقاله قرار است به بررسی تفاوت سئو و گوگل ادز بپردازم و شما را در انتخاب کانال بازاریابی مناسب راهنمایی کنم. پس همراه من باشید.

جدول محتوای مقاله نمایش

سئو چیست؟

در دنیای دیجیتال مارکتنیگ، به فعالیت‌هایی که برای رتبه‌ گرفتن کلمات کلیدی در نتایج گوگل (SERP) انجام می‌شوند، بهینه‌سازی سایت برای موتور جستجو یا به اختصار سئو (SEO) گفته می‌شود.

سئو نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت است که در نهایت منجر به کسب بازدید رایگان از جامعه هدف می‌شوند. منظور از بازدید رایگان این است که برای نمایش ‌سایت خود در نتایج گوگل و ورود مخاطب به سایت، هیچ هزینه‌ای نمی کنیم.

البته این را مدنظر داشته باشید که اگر با یک آژانس سئو یا متخصص سئو همکاری کنیم، مطمئناً هزینه‌هایی خواهیم داشت. منظور این است که در فرایند سئو، محتوای تولید شده زحمت رتبه گرفتن خود را می‌کشد و هیچ تبلیغاتی برای نمایش محتوا در لیست نتایج گوگل انجام نگرفته است. این یعنی شما بازدید یا ترافیک ارگانیک دریافت کرده‌اید.

مزایا و معایب سئو در دیجیتال مارکتینگ

اگر رتبه گرفتن در سئو اینقدر طول می‌کشد و هیچ چیز قابل پیش‌بینی نیست، پس چرا سئو برای بسیاری از مشاغل اولویت دارد؟ شاید ساده‌ترین پاسخ این باشد که هر کسب‌وکاری تمام تلاش خود را می‌کند که هزینه‌هایش را کاهش دهد و از کمپین‌های خود بیشترین بهره را ببرد. 

برای رسیدن به این هدف و به دست آوردن مخاطب باکیفیت، دریافت ترافیک ارگانیک راهی ارزان و مطمئن است. در سئو می‌توان مخاطبی را جذب کرد که احتمال تبدیل شدنش به مشتری بالاست.

برای پاسخ روشن‌تر به این سوال که چرا سئو باید بخش اصلی کمپین‌های بازاریابی دیجیتال باشد، نگاهی به مزایای آن می اندازیم:

مزایای سئو در دیجیتال مارکتینگ:

1) سئو بودجه کمتری می خواهد

اگر شرکت شما بودجه محدودی برای دیجیتال مارکتینگ دارد، سئو بهترین انتخاب برای شماست! سرمایه‌گذاری در سئو در عین ارزان بودن، نتایج طولانی‌مدتی دارد. همان‌طور که در ادامه اشاره می کنم، این موضوع یکی از تفاوت‌های اصلی سئو و گوگل ادز است. در گوگل ادز لحظه‌ای که پرداخت را متوقف کنید، تبلیغات شما و ترافیک حاصل از آن متوقف می شود!

2) سئو مخاطبان بالقوه بیشتری را هدف قرار می دهد.

به کمک سئو با اینکه هزینه های پایینی دارید، می‌توانید مخاطبان بیشتری را هدف قرار دهید. اما اگر بخواهید با ادز مخاطبان بیشتری هدف قرار دهید، باید دست توی جیب مبارک کنید و هزینه بیشتری پرداخت کنید.  

3) سئو یعنی جریانی از ترافیک رایگان، مداوم و هدفمند 

سرمایه گذاری در سئو منجر به دریافت ترافیک مداوم می‌شود. اگر محتوای خوبی تولید کرده باشید، لینک صفحه شما ممکن است سال‌ها در صفحه اول نتایج گوگل بماند. در حالی که گوگل ادز فقط طی کمپین خود ترافیک ایجاد می‌کند. با سئو، برای زنده نگه داشتن کمپین‌های خود پول زیادی خرج نمی کنیم اما با گذشت زمان، ارزش آن را می بینیم.

4) سئو مثل یک دارایی با ارزش است

درست مثل خریدن طلا برای حفظ ارزش پول، وقت گذاشتن روی سئو هم نوعی سرمایه‌گذاری است. هرچه از نظر وقت و انرژی روی آن سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید، محتوایتان طی زمان ارزشمندتر خواهد شد و رتبه بالاتری در نتایج خواهید گرفت. این نکته را از من به یاد داشته باشید که با گذشت زمان، محتوای خوب و باکیفیت تبدیل به ترافیک و ترافیک تبدیل به فروش بیشتر می‌شود.  

معایب سئو در دیجیتال مارکتینگ:

سئو معایب و محدودیت‌هایی هم دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازم:

1) نمایش نتایج ممکن است زمان زیادی ببرد.

سئو برای نتیجه دادن به زمان نیاز دارد. بنابراین، وقتی به دنبال یک راه حل فوری برای مشکل بازاریابی خود هستید، سئو نباید اولویت شما باشد. سئو یک سرمایه‌گذاری بلندمدت است و محتوایتان هم طی زمان نیاز به توجه دارد. یعنی این‌طور نیست که محتوا را رها کنید و خودش برای خودش رشد کند. باید آن را دائما به روزرسانی کنید و مراقبش باشید. 

لُپ کلام اینکه وقتی همین حالا به دنبال ترافیک هستید، گوگل ادز در مقایسه با سئو بهتر عمل می‌کند.

درست است که سئو کمک می‌کند تا سایت در صفحات اول گوگل قابل مشاهده باشد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که حتماً این اتفاق بیفتد. اما از نظر تخصصی، نکته خوب در مورد سئو این است که نوعی ویژگی تحت عنوان «تاثیر گلوله برفی» دارد. محتوا مثل یک گلوله برف است که وقتی واقعاً به راه بیفتد (شروع به دیده شدن کند)، به رشد تصاعدی خود ادامه می‌دهد. 

2) روی سئو کنترل محدودی دارید

وقتی سئو را انتخاب می‌کنید، به نوعی در تسلط و اختیار الگوریتم‌های گوگل هستید. الگوریتم‌هایی که دائما در حال تغییر هستند. هیچ کنترلی روی میزان ترافیک محتواهایتان ندارید. همچنین وقتی کارتان را شروع می‌کنید، کوچک‌ترین ایده‌ای ندارید که محتوایتان چقدر بازدهی خواهد داشت.

یک تفاوت اساسی سئو و گوگل ادز همین است. در تبلیغات گوگل آنچه دریافت می‌کنید متناسب با پولی است که پرداخت کرده‌اید. یعنی میزان ترافیکی که دریافت می‌کنید قابل کنترل است.

3) فقط توجه مخاطبان هدف به شما جلب نمی‌شود…

همان‌طور که برند شما در فضای سئو رشد می کند، مشاغل رقیب متوجه این موضوع می‌شوند و در یک نبرد مستقیم، شما را هدف قرار می‌دهند! 

آن‌ها امکانات خود را ارتقا می‌دهند و این موضوع منجر به رقابت بیشتر می‌شود. یعنی در بحث سئو شما به طور مداوم مجبورید در استراتژی‌های خود تجدیدنظر کنید و سرمایه‌گذاری بیشتری داشته باشید تا بتوانید در رتبه‌های بالا بمانید.

گوگل ادز چیست؟

گوگل ادز (یا همان گوگل ادوردز سابق) که در دسته‌بندی روش‌های بازاریابی موتور جستجو SEM (Search Engine Marketing) قرار می‌گیرد به معنی راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی پولی پیرامون کلمات کلیدی خاص است. وقتی قصد راه‌اندازی کمپین گوگل ادز را دارید، باید این آمادگی را داشته باشید که برای هر کلیک یا نمایشی که دریافت می‌کنید، هزینه پرداخت کنید. 

در واقع Google Ads همان راه‌حل تبلیغاتی پرداخت به ازای کلیک (PPC) گوگل است که به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد برای کلمات کلیدی موردنظرشان در مدت‌زمانی محدود تبلیغ کنند و بدون دردسرهای اجرای سئو، در نتایج اول جستجوی گوگل ظاهر شوند.

البته هنگام استفاده از گوگل ادز فقط زمانی پول پرداخت می‌کنید که شخصی روی تبلیغ شما کلیک کند. در ضمن، می‌توانید تبلیغات خود را هر موقع خواستید تغییر دهید تا فقط گروه خاصی از افراد (بر اساس علاقه، منطقه جغرافیایی و…) به شما دسترسی پیدا کنند.

مزایا و معایب گوگل ادز در دیجیتال مارکتینگ

گوگل ادز برای مدیرانی که به دنبال نتایج سریع در کمپین‌های خود هستند، مثل یک فرشته نجات عمل می‌کند. برخلاف سئو، این مدیران مسیر آسان‌تری برای بازاریابی دیجیتال دارند. برای شرکت‌هایی که به صورت فصلی فعالیت می‌کنند یا فرصت چندانی برای اجرای سئو ندارند، انعطاف‌پذیری و سرعت گوگل ‌ادز معرکه است. اما این همۀ مزایای ادز نیست…

مزایای گوگل ادز در دیجیتال مارکتینگ:

1) می‌توانید موفقیت‌های خود را بهتر بسنجید.

با گوگل ادز وقتی کسی روی تبلیغ شما کلیک می‌کند متوجه می‌شوید. اگر کلیک منجر به تماس تلفنی برای سفارش، دانلود برنامه یا خرید شود، به راحتی می‌توانید آن را پیگیری کنید. دانستن اینکه کدام تبلیغات واقعاً کار می‌کند، می‌تواند به تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد تبلیغات بیشتر و سرمایه‌گذاری بالاتر کمک کند.

2) هزینه‌ها قابل کنترل هستند 

درست است که بحث «پول» یکی از تفاوت های سئو و ادوردز است، اما این‌طوری نیست که شما سندروم دست بی‌قرار بگیرید و بی‌خود و بی‌جهت پول خرج کنید!

گوگل ادز به شما این امکان را می‌دهد که تصمیم بگیرید چقدر می‌توانید برای کل کمپین در یک ماه یا یک هفته یا یک روز هزینه کنید. در ضمن، نتایج هزینه تبلیغات در زمان کوتاهی به طور مستقیم منعکس خواهد شد و می‌توانید در اسرع وقت تصمیم بهتری بگیرید.  

3) تبلیغات ادز بسیار هدفمند است

تبلیغات گوگل دقیقاً مخاطبان هدف را نشانه می‌گیرد. در کمپین های ادز می‌توانید نیازها و سوالات خاصی را هدف قرار دهید که با خدمات یا محصول شما مطابقت زیادی دارند.  

معایب گوگل ادز در دیجیتال مارکتینگ:

1) ترافیک ادز بی‌وفاست…

بازدید و ترافیک حاصل از گوگل ادز فقط وقتی مال شماست که هزینه آن را می‌پردازید. درست همان لحظه‌ای که پرداخت را متوقف می‌کنید، تمام ترافیکی که قبلاً داشتید محو می‌شود و دیگر ترافیکی نخواهید داشت.

2) حتی برای کلیک‌های بی‌نتیجه هم پول می‌دهید!

بله، وقتی بین سئو و ادز دومی را انتخاب کنید، برای کلیک‌هایی که منجر به فروش نشده‌اند، هم هزینه پرداخت می‌کنید. اگرچه می‌توانید با تنظیم درست و اصولی اکانت ادز افراد غیرمرتبط را فیلتر کنید اما باز هم هیچ تضمینی نیست که افرادیکه روی تبلیغ شما کلیک می کنند در نهایت از شما خرید کنند.

3) خطر پشیمانی!

خیلی از برندها قبل از اینکه تبلیغات گوگل را شروع کنند، احساسی عمل می‌کنند. یعنی ممکن است به هزینه واقعی کارشان توجهی نداشته باشند. بعد وقتی تبلیغات آغاز می‌شود و واقعاً بار سنگین هزینه‌ها را روی دوششان حس می‌کنند، تازه می‌فهمند در حال پرداخت چه هزینه‌ای هستند. 

این یکی از تاثیرات روانشناختی پرداخت پول است. وقتی پول دارید، ارزش آن را نمی‌فهمید و وقتی آن را از دست می‌دهید، ناگهان جای خالی‌اش را حس می‌کنید. تازه وقتی تبلیغات شما آن اثری که باید را نداشته باشد، این حس پشیمانی بیشتر هم می‌شود. 

تفاوت سئو و گوگل ادز در چیست؟

تفاوت گوگل ادز و سئو را می‌توان در همین دو خط پایین دید:

Google Ads = Search Engine Marketing

SEO = Search Engine Optimization

می‌بینیم که سئو و ادز هدف مشابهی داشته و هر دو با موتور جستجو سروکار دارند. سئو یک استراتژی بازاریابی بلندمدت و کاملاً ضروری است که برای جذب مخاطبین وفادار و ساخت یک شبکه قابل اعتماد از مشتریان، حتماً حتماً حتماً باید انجام شود.

در مقابل، سرمایه‌گذاری روی گوگل ادز یک استراتژی کاملاً اختیاری اما بسیار ارزشمند است که مخصوصاً برای ایجاد ترافیک سریع و به موقع، معرکه است. 

در ادامه قرار است کمی متمرکزتر شویم و تفاوت‌های سئو و گوگل ادوردز را به صورت موردی بررسی کنیم.

  • Google Ads یعنی پول بپردازید و ترافیک هدفمند دریافت کنید. در حالی که سئو یعنی کار مداوم، مراقبت، نگهداری و بهبود محتوا برای دریافت ترافیک ارگانیک.
  • استراتژی‌ سئو ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد تا واقعاً نتیجه بدهد، در حالی که بازدیدهای ناشی از تبلیغات گوگل بدون معطلی شروع می‌شوند.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های ادز و سئو این است که گوگل‌ ادز به عنوان یک ابزار بازاریابی می‌تواند به دلخواه روشن و خاموش شود، در حالی که نتایج ارگانیک سئو به صورت ثابت و در درازمدت جریان دارد.
  • این روزها اگر در قالب محتواهایی بسیارعالی، به عبارات کلمات کلیدی لانگ تیل (Long tail) بپردازید، شاید در سئو برنده شوید. در مقابل، هیچ محدودیت خاصی برای هدف‌گیری کلمات از طریق گوگل‌ ادز وجود ندارد.
  • بهتر است گوگل‌ ادز را به عنوان راهی برای تبلیغ رویدادهای حساس به زمان و تبلیغ محصولات خاص ببینیم. در مقابل، سئو هیچ ربطی به هجوم سریع ترافیک ندارد. سئو یک مسابقه طولانی‌مدت است؛ مثل دوی ماراتن.
  • یکی دیگر از تفاوت‌های سئو و گوگل ادز بازگشت سرمایه (ROI) است. سئو به طور مداوم حتی پس از راه‌اندازی کمپین برای شرکت شما ترافیک و فروش ایجاد می‌کند. در حالی که Google Ads فقط در طول مدت کمپین بازگشت سرمایه دارد. 
  • اگر در سئو سرمایه‌گذاری کنید، طی زمان برای انطباق با الگورتیم های گوگل دائما نیاز به تغییر و به روزرسانی دارید اما گوگل ادز نسبت به این تغییرات حساس نیست.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

بالاخره کدام بهتر است؟ سئو یا ادز؟

خب، بعد از چیدن این همه صغری و کبری، همچنان این سوال به نوبه خود باقی‌ست: کدام‌یک بهتر کار می‌کنند؟ سئو یا ادز؟ 

پاسخ مشخص است، همه چیز بستگی به شما دارد و این که دوست دارید به چه چیزی برسید. تا اینجای مقاله سعی کردیم این موضوع را جا بیندازیم که سئو و تبلیغات گوگل هر کدام به نوع خود به کسب و کارتان کمک می‌کنند.

به طور خلاصه: سئو ابزاری حیاتی و ضروری برای بازاریابی آنلاین موفق است؛ زیرا شانسی که برای دیده شدن می‌دهد، ماندگار است! حتی اگر فرآیند بهینه‌سازی سایت و محتوا و سپس رتبه گرفتن مدتی طول بکشد، این اطمینان وجود دارد که ترافیک ارگانیک را برای مدتی طولانی در اختیار خواهید داشت. اما ادز یا همان تبلیغات PPC گوگل برای دسترسی سریع به ترافیک پیشنهاد می‌شود.

بنابراین اگر هدف شما هدایت ترافیک به سایت در کوتاه‌مدت است، تبلیغات گوگل باید انتخاب شود. اما اگر می‌خواهید حضور آنلاین کسب‌وکارتان را در درازمدت تضمین کنید، سئو راه حل بهتری است. 

آیا گوگل‌ ادز می‌تواند به سئو کمک کند؟

پاسخ کاملاً مثبت است. تبلیغات گوگل ممکن است همان ترافیک ارگانیک ارزشمندی که یک استراتژی جامع سئو ایجاد می‌کند را به دنبال نداشته باشد، اما می‌تواند به تقویت تلاش‌های سئو کمک کند. اما چطور ممکن است تبلیغات گوگل به سئو کمک کند؟

  • از تبلیغات گوگل برای شروع سریع کمپین سئو استفاده کنید. وقتی یک برند یا سایت جدید است، نمی‌توان برای دیده شدن آن صرفاً روی سئو متمرکز شد. اگر بودجه کافی دارید، تبلیغات گوگل می تواند راهی عالی برای بهبود آگاهی از برند و افزایش ترافیک اولیه باشد. 
  • گوگل ادز  به «بازاریابی مجدد» یا re-marketing کمک می‌کند. مشتریانی که در گذشته محصولات شما را خریداری کرده‌اند، هنوز آن علاقه را دارند؛ اما ممکن است فراموشتان کرده باشند. بازاریابی مجدد که گاهی اوقات «هدف‌گذاری مجدد» (Retargeting) نیز نامیده می‌شود، روشی قدرتمند و مؤثر برای فروش مجدد است.
  • به کمک گوگل ادز می‌توان داده‌های ارزشمندی برای سئو به دست آورد. اینجا هم سئو و ادز مثل دو یار و همراه عمل می‌کنند. مثل بسیاری از ابزارهای گوگل، Google Ads گنجینه‌ای عالی از اطلاعات ارزشمند در اختیارتان قرار می‌دهد که متخصصین سئو می‌توانند از آن‌ها برای بهبود سئو استفاده کنند! 

سخن پایانی

در آخر اگر نگاهی مجدد به کل مقاله بیندازیم، می‌بینیم اگرچه سئو کلاسیک و تبلیغات پولی گوگل تفاوت‌هایی دارند اما در واقع مکمل یکدیگرند. وقتی با هم به نسبت‌های مناسب استفاده شوند، یک استراتژی دیجیتال مارکتینگ جامع را تشکیل می‌دهند که هر کسب‌وکاری می تواند با آن رشد کند. گوگل ادز زمانی که هوشمندانه و مسئولانه استفاده شود، روش فوق‌العاده‌ای برای جذب سریع و به‌موقع ترافیک است. اما سئو روی درخشش بلندمدت، پرقدرت و ماندگار برند سرمایه‌گذاری می‌کند.

سوالات متداول 

گوگل ادز یکی از روش های تبلیغات کلیکل PPC گوگل و به معنای گرفتن ترافیک هدفمند روی کلمات کلیدی مشخص در ازای پرداخت پول است. در حالی که سئو به معنی تولید و بهبود محتوا برای دریافت ترافیک ارگانیک رایگان در بلندمدت است.

اگر سایت از قبل تاسیس شده و نیازی به نتایج فوری ندارد، من خدمات سئو را توصیه می‌کنم. اگر با بودجه کمی کار می‌کنید و به نتایج بلندمدت نیاز دارید، سئو گزینۀ بهتری است. اما اگر سایت در جایگاهی است که می‌توانید بودجۀ خود را هم به سئو و هم به Google Ads اختصاص دهید، استفاده از هر دوی آن‌ها شانس بیشتری برای دریافت ترافیک ارزشمند به شما می‌دهد.  

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4980
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد تفاوت سئو و گوگل ادز: کدام به درد کسب و کار ما می خورد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. دم شما گرم
    خیلی یاد گرفتیم
    به نظر شما تو سال 1402 و با این وضعیت دلار، گوگل ادوردز همچنان می ارزه؟

    26

    1. خواهش میکنم
      بستگی به استراتژی کسب و کار داره. بعضی کلمات در بعضی حوزه ها انقدر پولساز هستن که میتونید با مدیریت اصولی کمپین ادوردز به مراتب سریعتر از سئو به درآمدهای خیلی بالایی برسید.
      در کل باید ببینید روی چه کلماتی با چه رقبایی و با چه بودجه ای میخواید هزینه کنید. اگر چنین عواملی رو کنار هم بذارید در هر قیمت دلاری میتونید تصمیم بگیرید که سئو بهتر براتون جواب میده یا گوگل ادز

      23