سئو منفی چیست و چطور می توان با آن مقابله کرد؟

4617 بازدید

ما در فرایند سئو استاندارد و شرافتمندانه سعی می‌کنیم با روش‌هایی مثل تولید محتوا، تحقیق کلمات کلیدی، بازاریابی شبکه‌های اجتماعی و ساخت بک‌لینک، اعتبار و در نتیجه رتبه بهتری در نتایج گوگل کسب کنیم. حالا اگر همه این کارها به درستی انجام شوند، ترافیک بیشتر و نرخ تبدیل بهتری خواهیم داشت و برندمان مشهورتر خواهد شد.

سئو منفی (Negative SEO) دقیقاً نقطه مقابل سئو شرافتمندانه است. یعنی دقیقاً خلاف این اتفاقات را رقم می‌زند. سئو منفی با مجموعه‌ای از تکنیک ها و استراتژی‌های مخرب که معمولا توسط رقبا اجرا می گردد، باعث کاهش رتبه، بدتر شدن اعتبار و نابودی شهرت سایت‌مان می‌شود… 

در این مقاله از مجموعه مقالات آموزشی همراه من باشید تا با سئو منفی و راهکارهای مقابله با آن بیشتر آشنا شویم.

سئو منفی چیست

سئو منفی چیست؟

به تکنیک های مخربی که با هدف لکه‌دار کردن شهرت یک سایت در گوگل و کاهش رتبه‌‌اش اجرا می‌شوند، سئو منفی می‌گویند. وقتی یک شرکت از تکنیک های عامدانه کلاه‌سیاه استفاده می‌کند، عمداً می‌خواهد به جایگاه ارگانیک یک سایت آسیب برساند و از این طریق، به رتبه‌های برتر برسد. 

قبلترها Negative SEO خیلی ساده‌تر بود. در این حد که سایت‌های رقیب با تبلیغات بنری مشکوک، سعی می‌کردند جایگاه یک برند را در فضای وب تخریب کنند. اما روش‌های امروزی خیلی پیچیده‌تر و ترسناک‌تر شده‌اند. با این حال، خیلی‌ها معتقدند سئو منفی غیراخلاقی است؛ اما غیرقانونی نیست. چرا؟ چون گوگل سیاست مشخصی برای شناسایی و برخورد با این حملات ندارد. اما حقیقت این است که به هیچ وجه این‌طور نیست…

سئو منفی از چه زمانی شروع شد؟

هیچ‌کس نمی‌داند چه کسی برای اولین بار حملات سئو منفی را شروع کرد. با این حال، این را می‌دانیم که اوایل دهه 2000 میلادی حملات سئو منفی خیلی رایج‌تر و البته موفقیت‌آمیزتر شدند. البته آن موقع‌ها الگوریتم های گوگل خیلی ساده‌تر و ابتدایی‌تر بود. برای همین، بیشتر این حملات واقعاً با تخریب برند هدف همراه بودند. 

اما این روزها خوشبختانه با پیشرفت‌هایی که ماشین لرنینگ و هوش مصنوعی داشته، گوگل تا حد زیادی تهدیدهای ناشی از حملات عمدی سئو را از بین برده است. اما متأسفانه باید بگویم که هنوز هم تعدادی تکنیک کلاه‌سیاه وجود دارند که بدون اطلاع گوگل می‌توانند منجر به سئو منفی شده و به رتبه‌بندی ارگانیک سایت‌ها آسیب وارد کنند.البته اینکه آیا همه این تکنیک‌ها موفق هستند یا نه، بستگی به تجربه و تاکتیک حمله‌کنندگان دارد.

در ادامه، به 5 مورد از رایج‌ترین استراتژی‌های سئو منفی اشاره می‌کنم و راهکارهایی را برای مقابله با هر کدام معرفی می‌کنم.

5 نوع حملات سئو منفی و راه مقابله با آن‌ها

1) ساخت لینک اسپم 

لینک‌سازی اسپمی (Spammy Link Building) متداول‌ترین نوع سئو منفی است که بعضاً آن را با نام ساخت مزرعه لینک هم می‌شناسند. از آنجایی که انجام این تکنیک سئو منفی خیلی آسان است، بیشتر مهاجمینی که قصد دارند یک برند را تخریب کنند، از آن استفاده می‌کنند. این مهاجمین صدها یا بعضاً میلیون‌ها بک‌لینک مشکوک را به سمت یک وب‌سایت روانه می‌کنند. 

بعد هم کاملاً مشخص است چه اتفاقی می‌افتد. سایت مقصد توسط الگوریتم جستجوی گوگل شناسایی شده و به شدت جریمه می‌شود. چرا؟ چون هجوم ناگهانی بک‌لینک‌ها مخصوصاً از ‌سایت‌های با کیفیت پایین، چراغ هشدار گوگل را روشن می‌کند و باعث می‌شود نسبت به دامنه مقصد حساس شود. 

اگر گوگل تشخیص دهد که لینک‌سازی به صورت نامعتبر یا اسپمی انجام شده، رتبه ارگانیک سایت مقصد را کمتر می‌کند و تا زمانی که این بک‌لینک‌ها از پروفایل دامنه حذف نشود، این رتبه بازیابی نخواهد شد.

 

چطور از سایت خود دفاع کنیم؟

چند ابزار سئو مفید وجود دارند که می‌توانیم از آنها برای نظارت بر بک‌لینک های خود استفاده کنیم. Ahrefs یا Monitor Backlinks دو مورد هستند که امتحانشان را به خوبی پس داده‌اند. 

علاوه بر امکانات این دو ابزار، اگر بک‌لینک مشکوکی را مشاهده کردیم، می‌توانیم از ابزار Disavow Links گوگل استفاده کنیم تا از تأثیر آن لینک بر رتبه‌بندی‌مان جلوگیری کنیم. وقتی در این ابزار یک Disavow List خاص را سابمیت می‌کنیم، به گوگل می‌گوییم این لینک‌های بد را موقع ایندکس کردن سایت‌مان حذف کند. 

2) درخواست جعلی حذف لینک 

یکی دیگر از تکنیک های سئو منفی که رقبا ممکن است استفاده کنند، درخواست جعلی حذف لینک  (Fake Link Removal Requests) است. در این تکنیک، سایت‌های رقیب خودشان را جای ما جا می‌زنند و به سایت‌هایی که بهترین بک‌لینک‌های ما آنجا زندگی می‌کنند، ایمیل ارسال کنند. اما نه هر ایمیلی… ایمیلی که در آن درخواست حذف آن‌ لینک‌ها را داده‌اند!

چطور از سایت خود دفاع کنیم؟

هر کاری کنیم، نمی‌توانیم جلوی ارسال این ایمیل‌ها را بگیریم. اما می‌توانیم نشانه‌هایی که از وقوع این اتفاقات خبر می‌دهند را شناسایی کنیم. مثلاً با استفاده از Ahrefs یا ابزارهای مشابه دیگر، بک‌لینک های خود را زیر نظر داشته باشیم. 

اگر حواس‌مان به ارزشمندترین بک‌لینک‌هایی که از دامنه‌های معتبر گرفته‌ایم باشد، متوجه حذف‌شان خواهیم شد. این لینک‌ها همان لینک‌هایی هستند که مهاجمان سعی می‌کنند آن‌ها را هدف قرار دهند. بنابراین اگر متوجه شدیم یکی از لینک‌های برترمان را گم کرده‌ایم (یا اصطلاحا Lost شده اند)، باید با سایتی که لینک را حذف کرده‌ تماس بگیریم، دلیل حذف لینک را جویا شویم و از آن‌ها بخواهیم آن را بازگردانند.

3) محتوای تکراری

وقتی کسی محتوای ما را کپی کرده و در سایت دیگری منتشر می‌کند، در حال انجام یکی از خطرناک‌ترین حملات سئو منفی است. خیلی وقت‌ها افرادی که این کار را می‌کنند، قصد تخریب سایت ما را ندارند. با این حال ممکن است به شکل غیرعمد، به رتبۀ ما آسیب بزنند. 

اگر گوگل متوجه شود محتوای ما در صفحات مختلف تکرار شده، مجبور می‌شود یکی از صفحات را در نتایج برتر قرار دهد. اگرچه حواس گوگل سر محتوای اورجینال خیلی جمع است، با این حال بعضی وقت‌ها سایتی که محتوایمان را کپی کرده می‌تواند ترافیک‌مان را بدزدد و اصطلاحاً نان زحمت‌های ما را بخورد.

چطور از سایت خود دفاع کنیم؟

برای حل این مشکل می‌توانیم هرازچندگاهی بخشی از مقالات برتر خود را در گوگل جستجو کنیم و ببینیم آیا در نتایجی ظاهر می‌شود یا نه. یا به جای این کار می‌توانیم از ابزارهای تشخیص محتوای کپی مثل Copyscape استفاده کنیم. 

اگر متوجه شدیم سایتی محتوایمان را کپی کرده، می‌توانیم خیلی مؤدبانه با صاحب سایت تماس بگیریم و تقاضا کنیم این کار بی‌شرمانه را ادامه ندهد و محتوای ما را حذف کند. اگر از پاسخی که دریافت کردیم راضی نبودیم، شاید لازم شد به دنبال مشاوره حقوقی در این زمینه باشیم و ببینیم می‌شود از نظر قانونی کاری کرد یا نه.

علاوه بر این استراتژی‌ها، پیشنهاد می‌کنم از متاتگ کنونیکال (canonical tags) استفاده کنید. این تگ به گوگل می‌گوید دامنه ما همان دامنه اصلی است که محتوا را منتشر کرده. وقتی الگوریتم گوگل نسخه اصلی محتوا را بشناسد، دیگر رتبه ما را به کپی‌کارها تحویل نمی‌دهد.

4) هک‌کردن وب‎‌سایت  

یکی از روش‌های سئو منفی که خطرات زیادی به دنبال دارد، هک سایت است. در این روش، رقبا با تغییر کد صفحات سایت (بدون اطلاع ما) یا ویرایش فایل robots.txt سایت، به موتور جستجو دستور می‌دهند سایت را نادیده بگیرد! در واقع اینجا فایلی که مسئول آموزش ربات‌های گوگل است، دست‌کاری می‌شود تا ربات‌های گوگل اطلاعات نادرستی از سایت بگیرند.

چطور از سایت خود دفاع کنیم؟

برای جلوگیری از هک سایت چند راه وجود دارد. یکی از اصلی‌ترین روش‌ها احراز هویت دومرحله‌ای گوگل است. در این روش هر بار که وارد سایت خود می‌شویم، باید کد جدیدی از Google Authenticator دریافت کنیم. در ضمن، باید به پیام‌های هشداری که از گوگل سرچ کنسول دریافت می‌کنیم دقت لازم را داشته باشیم. علاوه بر این کارها، کنترل مداوم فایل‌های پشتیبان و چک کردن آنتی‌ویروس هم در جلوگیری از حملات سایت تأثیر زیادی دارد.

5) ساخت صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی

اینجا بعضی از رقبای ما با ساختن صفحات جعلی در شبکه‌های اجتماعی، سعی می‌کنند اعتبار ما را تضعیف کنند. تکنیک اصلی این افراد هم انتشار اطلاعات نادرست و بعضاً شرم‌آور هست. معمولاً هم این کار با استفاده از ربات انجام می‌شود؛ چون سئوکار اصلاً وقت ساخت و مدیریت چند حساب جعلی را ندارد.

چطور از سایت خود دفاع کنیم؟

نحوه دفاع در برابر این حملات سئو منفی نسبت به حملات دیگر ساده‌تر است. اینجا باید نام کسب‌وکارمان را به طور منظم در شبکه‌های اجتماعی و گوگل جستجو کنیم تا این مهاجمین را بشناسیم. حتی به جای انجام این کار به صورت دستی، می‌توانیم از ابزارهایی مثل Hootsuite یا Brandwatch استفاده کنیم. وقتی با پروفایل‌های جعلی برخورد کردیم، باید آن‌ها را به عنوان اسپم به پلتفرم موردنظر ریپورت کنیم.  

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم تعریفی از سئو منفی و 5 روش اصلی سئو منفی و راهکارهای مقابله با آنها را معرفی کنم. همان‌طور که دیدیم، هک‌کردن وب‌سایت، لینک‌ بیلدینگ جعلی، کپی‌کردن محتوا، حذف بهترین بک‌لینک‌ها و ساخت اکانت‌های جعلی از مهم‌ترین روش‌هایی هستند که رقبا می‌توانند برای تخریب رتبه سایت ما به کار بگیرند. درست است که گوگل استراتژی‌های مختلفی برای مقابله با سئو منفی دارد، اما حتماً پیشنهاد می‌کنم اقدامات پیشگیرانه‌ای که اینجا گفتم را برای به باد نرفتن زحمات خود انجام دهید.

سوالات متداول

به تکنیک‌های غیراخلاقی که توسط رقبا یا مهاجمان دیگر برای تخریب و آسیب رساندن به رتبۀ یک سایت دیگر انجام می‌شود، سئوی منفی یا Negative SEO گفته می‌شود. این روش‌ها دقیقاً نقطة مقابل سئوی اخلاقی و اصولی هستند.

سئو منفی 5 روش اصلی دارد که عبارت‌اند از: لینک‌سازی جعلی، کپی و انتشار محتوا، حذف بهترین بک‌لینک‌ها با درخواست جعلی، ساخت اکانت‌های جعلی در شبکه‌های اجتماعی و هک‌کردن سایت

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=6160
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد سئو منفی چیست و چطور می توان با آن مقابله کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.