مهم ترین معیار های سنجش موفقیت در سئو

2714 بازدید

دیجیتال مارکتینگ مهم‌تر از آن چیزی بوده که در ابتدا فکرش را می‌کردیم. حالا بیشتر برندها برای سئو سایت‌شان پول زیادی خرج می‌کنند تا شاید بتوانند وارد رقابت در صفحه اول گوگل شوند. با این حال جای شکرش باقی‌ست که الان مثل قدیم ترها نیست که تلاش‌هایمان در بستر اینترنت مبهم باشند. 

شاید قبلاً همه چیز شانسی پیش می‌رفت و یک سایت صرفاً با تولید محتوا می توانست جایگاهی در صفحات اول گوگل داشته باشد. اما الان همه چیز علمی‌تر شده. حالا فاکتورهای مختلفی برای موفقیت یک وبسایت در نتایج گوگل و دیدن خروجی آن وجود دارد.

سوال اینجاست که چطور می توانیم موفقیت یک وبسایت را از دید سئو بسنجیم؟ از کجا بدانیم یک پروژه سئو موفق است؟ چه معیارهایی داریم تا به کارفرما بگوییم این پروژه سئو موفقیت آمیز بوده است؟ برای سنجش موفقیت در پروژه‌های سئو معیارهای دقیقی وجود دارد. معیارهایی که در این مقاله قصد دارم آن‌ها را معرفی کنم و راهی ساده برای اندازه‌گیری هر کدام ارائه دهم. 

1) ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک یکی از معیارهای سنجش موفقیت در پروژه سئو است که ارتباط تنگاتنگی با اثربخشی تلاش‌های ما دارد. این معیار تعداد کاربرانی که از نتایج جستجوی ارگانیک (موتورهای جستجو) به سایت‌مان می‌آیند را نشان می‌دهد. 

رشد ترافیک وبسایت نشان‌دهنده این است که ما در حال جذب کاربران بیشتری از گوگل یا سایر موتورهای جستجو هستیم. افزایش تعداد افرادی که سایت‌مان را می‌بینند و از مطالبش بازدید می‌کنند، نشان‌دهنده بهبود تصاعدی سئو سایت است. برای بررسی این معیار از دو ابزار اصلی سئو می توان استفاده کرد:

  • گوگل سرچ کنسول : مشاهده وضعیت ترافیک کلی سایت روی بازه های زمانی مختلف (Total Clicks)
  • گوگل آنالیتیکس : مشاهده ترافیک ارگانیک از مسیر Audience > Overview> Add Segment > Organic Traffic

2) رتبه کلمات کلیدی 

هر چه رتبه سایت ما در کلمات کلیدی مرتبط وبسایت بالاتر باشد بهتر است. رتبه‌بندی کلمات کلیدی یکی از مهم‌ترین معیارهای سنجش موفقیت در سئو سایت است که به راحتی می‌توان آن را ارزیابی کرد.

طبیعتاً برای هر کدام از کلمات کلیدیِ هدف رتبه بهتری داشته باشیم، به اهداف دیگر مانند ترافیک، سرنخ و تبدیل نزدیکتر هستیم. با ابزار گوگل سرچ کنسول به راحتی می توان رتبه تک تک کلمات کلیدی سایت را در گذر زمان بررسی کرد.

3) نرخ تبدیل حاصل از ترافیک ارگانیک

منظور از تبدیل یا Conversion اقدامات مهم و ارزشمندی است که بازدیدکنندگان در سایت انجام می‌دهند. مثلاً ثبت‌نام در خبرنامه، خرید محصول، سفارش یک سرویس یا پر کردن یک فرم، نمونه‌هایی از تبدیل هستند. 

یکی از معیارهای موفقیت در پروژه‌های سئو، نرخ تبدیل حاصل از ترافیک ارگانیک است. ردیابی نرخ تبدیل، ساده‌ترین راه برای بررسی مؤثر بودن تلاش‌های بازاریابی ماست.

برای پیگیری این شاخص در گوگل آنالیتیکس از گزارش Behavior استفاده می کنیم تا ببینیم چه صفحاتی چه مقدار تبدیل برای سایت ایجاد کرده اند.

4) بازگشت سرمایه ROI سئو

بازده سرمایه‌گذاری روی سئو یا همان SEO ROI یکی از معیارهای موفقیت در سئو است که ارزش تجاری فعالیت‌های سئو را بر حسب هزینه آن‌ها تخمین می‌زند. 

برای محاسبه بازگشت سرمایه سئو باید «ارزش تبدیل‌های حاصل از ترافیک ارگانیک» را منهای «هزینه سئو» کنیم و سپس عدد حاصل را تقسیم بر «هزینه سئو» کرده و حاصل را در صد ضرب کنیم. بعد از انجام این مراحل، درصد ROI سئو را به دست آورده‌ایم.

البته باید دقت داشت که معمولاً در پروژه‌های سئو تا رسیدن به نتایج موردنظر زمان زیادی لازم داریم. در ضمن، هیچ‌وقت نمی‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است. اما اگر پروژه سئو را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم، می‌توانیم برای هر کدام از آن‌ها ROI دقیقی حساب کنیم. 

هزینه تولید محتوا، هزینه لینک‌سازی و … هر کدام می‎‌توانند بازده سرمایه جداگانه‌ای داشته باشند. مثلاً فرض کنیم گوگل آنالیتیکس را بررسی کردیم و دیدیم فلان صفحه فرود تاکنون به اندازۀ 5 میلیون تومان تبدیل داشته است. با توجه به هزینه‌هایی که برای تولید محتوا، لینک‌سازی، دیزاین، کدنویسی و … برای آن صفحه شده، می‌توانیم با فرمولی که گفتیم، بازدهی ROI را محاسبه کنیم.

5) بک‌لینک‌های جدید

بک‌لینک‌ها هم یکی از عوامل موفقیت در پروژه‌های سئو هستند. تعداد و کیفیت لینک‌های جدید و طبیعی که به سایت داده می‌شوند، تا حدود زیادی به تلاش‌های بازاریابی محتوا و سئو مرتبط هستند.

 ابزارهای جستجوی بک‌لینک یا Backlink Checker های زیادی در فضای وب وجود دارند. این ابزارها به ما کمک می‌کنند ببینیم چه سایتی به سایت‌مان لینک داده است. محبوب‌ترین ابزارهای Backlink Checker در فضای وب عبارت‌اند از:

  • Ahrefs
  • Google Search Console
  • Moz Link Explorer
  • SEMrush
  • Buzzsumo

6) نرخ کلیک ارگانیک

نرخ کلیک (Click-Through Rate) که به‌اختصار CTR نامیده شده است، شاخصی است که نسبت تعداد کلیک‌ صفحه ما را به تعداد کل کاربرانی که نتایج جستجو را مشاهده کرده‌اند اندازه‌گیری می‌کند. 

هرچه CTR ارگانیک بالاتری داشته باشیم، ترافیک ارگانیک بالاتری داریم. در مقابل، CTR پایین به ربات‌های گوگل می‌گوید سایت ما انتظارات کاربران را برآورده نمی‌کند. برای همین رتبه پایین‌تری خواهیم گرفت.  

بیشتر سئوکارها با تمرکز دائمی بر ترافیک و رتبه‌بندی کلمات، این شاخص را نادیده می‌گیرند. در حالی که با ردیابی CTR ارگانیک می‌توان فهمید چرا تلاش‌های سئو منجر به ترافیک قابل‌توجهی نمی‌شود. بهترین ابزار برای نظارت بر این شاخص گوگل سرچ کنسول (Google Search Console) است.

7) تعداد صفحات ایندکس شده و سرعت ایندکس صفحات

تعداد صفحات ایندکس شده یکی دیگر از پارامترهای موفقیت در سئو سایت است. این شاخص به ما می‌گوید گوگل چند صفحه از صفحات ما را در نتایج SERP به کاربران ارائه داده است. 

اگر هم‌زمان با انتشار محتوای جدید، تعداد صفحات ایندکس شده در حال افزایش باشد، به این معنی است که گوگل مشکل خاصی با سایتمان ندارد و همه چیز تقریباً خوب پیش می‌رود. از طرفی هرچه سرعت ایندکس صفحات هم بالاتر باشد (زیر یک روز) این هم نشانی از سلامت وبسایت و موفقیت نسبی تلاش های بازاریابی و سئو است.

بهترین راه برای پیگیری تعداد صفحات ایندکس شده این است که گزارش صفحات را در گوگل سرچ کنسول بررسی کنیم. فراموش نکنیم که برای بررسی کامل صفحات سایت، باید فیلتر  All Submitted Pages انتخاب شود.

8) میزان سرچ برند

کلمه کلیدی اصلی هر وبسایتی، مسلما کلمه برند است. کلمه ای که هویت هر کسب و کاری است و با آن شناخته می شود.

طبیعتا در ابتدای شروع وبسایت هر کسب وکاری، کسی برند وبسایت را نمی شناسد. با این حال با بهبود وضعیت تولید محتوا و سئو و دیده شدن وبسایت در نتایج گوگل، افراد بیشتری با برند آشنا شده و اسم برند در ذهنشان خواهد ماند. این افراد بعدا برای سر زدن مجدد به وبسایت، نام برند را جستجو می کنند.

به این ترتیب با بهبود وضعیت سئو، سرچ برند هم به مرور زمان بیشتر می شود. به همین دلیل است که افزایش سرچ برند، مستقیما به عنوان عاملی برای موفقیت سئو سایت درنظر گرفته می شود.

برای بررسی میزان سرچ برند می توان از گزارش های مربوط به Query گوگل سرچ کنسول استفاده کرد.

9) قابلیت مشاهده در موتور جستجو (Search Visibility)

با گسترش دیجیتال مارکتینگ و نزدیک شدن بازار فیزیکی به بازار دیجیتال، شاخص Search Visibility شهرت یا قابل مشاهده بودن برندمان در بازار را نمایش می‌دهد.

Search Visibility مستقیماً با میزان رشد کسب‌وکار ما مرتبط است. هرچه Search Visibility بیشتر باشد، برند ما سهم بیشتری از بازار دارد.

برای بررسی این شاخص، کلمات کلیدی که برای ما مهم هستند را در ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول یا Ahrefs وارد می‌کنیم. این کلمات باید کلمات کلیدی اصلی باشند؛ اینجا ما به کلماتی نیاز داریم که مخاطبان هدف وبسایت واقعاً در حال جستجوی آن هستند. 

Search Visibility گویای این است که سایت ما چند بار در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی خاص نمایش داده می‌شود و سهم ما ازین نمایش چقدر است. هر بار که یک کاربر جدید از طریق نتایج جستجو که حاوی URL ما باشد وارد سایت شود، به امتیاز Visibility ما اضافه خواهد شد.

10) میانگین زمان تا تولید محتوای جدید

همان‌طور که از نام این معیار مشخص است، مدت‌زمان بین انتشار محتواها را اندازه‌گیری می‌کند و با تقسیم زمان‌ها بر تعداد محتوا، یک میانگین زمانی به دست می‌آورد. این معیار برای نظارت بر تیم بازاریابی محتوا خیلی مفید است. چراکه میزان تلاش آن‌ها در تولید محتوای جدید و ارزشمند برای شرکت را می‌سنجد. 

بدیهی است که پرکار بودن در زمینه محتوا و انتشار منظم محتوای جدید، بازدیدکنندگان بیشتری به سایت‌مان می‌آورد و این امر باعث افزایش محبوبیت ما در موتور جستجو خواهد شد. 

11) اعتبار دامنه (Domain Authority)  

موفقیت در پروژه‌های سئو به اعتبار دامنه هم بستگی دارد. این معیار اثربخشی تلاش‌هایمان در سئو خارجی را با اندازه‌گیری DA دامنه سایت انجام می‌دهد. معیارهای Domain Authority و Page Authority تحت تأثیر تعداد لینک‌های داده شده به وبسایت پروژه هستند. مثلاً وب‌سایت‌هایی با دامنه edu معمولاً دارای اعتبار بیشتری نسبت به دامنه com یا net هستند. 

هرچه دامنه DA بیشتری داشته باشد، باعث افزایش میزان اعتماد موتور جستجو شده و در نتیجه سئو سایت را بهبود می‌بخشد. 

اعتبار یا قدرت دامنه اگرچه یک معیار بسیار مفید است، اما آنالیز آن کمی سخت است. برخلاف دیگر معیارهای سئو، Domain Authority از مجموعه‌ای از معیارها تشکیل شده که هر کدام بر این امتیاز تأثیر دارند. بیشتر ابزارهای Backlink Checker که بالاتر به آنها اشاره کردم، قابلیت بررسی اعتبار دامنه را هم دارند.

12) میزان بازدید از صفحات وبسایت (Pageviews)

با توجه به معیار Pageviews می‌توانیم میزان جذابیت و محبوبیت یک صفحه خاص را بسنجیم. چرا باید این معیار را بررسی کنیم؟ چون صفحه‌ای با بازدید بالا می‌تواند به عنوان یک الگو برای تولید محتواهای جدید استفاده شود. در ضمن، توجه به اینکه کدام صفحات بین کاربران محبوب‌ترین هستند، به ما کمک می‌کند با به‌روزرسانی دائمی آن صفحه، همچنان در رتبه‌های برتر باقی بمانیم.  

13) سرعت سایت

سرعت سایت یکی از مهم‌ترین معیارهای سئو تکنیکال است که تأثیر شگرفی بر تجربه کاربری سایت‌ دارد. طبیعتاً اگر سایت دیر بارگذاری شود، مشتریان بالقوه ما را بی‌خیال می‌شوند و سراغ رقبا می‌روند. با اینحال سرعت سایت معیار مستقیم و کوتاه مدتی برای اندازه گیری موفقیت سئو یک سایت نیست اما در درازمدت می تواند شتاب سئو سایت را دوچندان کند.

صفحاتی که سرعت بارگذاری بیشتری دارند معمولاً در نتایج گوگل رتبۀ بالاتری دارند. برای اندازه‌گیری سرعت سایت می‌توانیم از وب‌سایت رسمی گوگل PageSpeed Insights استفاده کنیم.

3 معیاری که برای موفقیت سئو سایت مهم نیستند!

در دیجیتال مارکتینگ با حجم عظیمی از اطلاعات و داده‌ها سر و کار داریم. مطمئناً تمام این داده‌ها کاربردی نیستند و ممکن است به جای راهنمایی، گمراهمان کنند. من در ادامه به 3 معیار در سئو اشاره می‌کنم که شاید مهم به نظر برسند و در گذشته عواملی برای موفقیت سایت محسوب می شدند؛ اما باید آن‌ها را نادیده بگیریم!

1) نرخ پرش در کل سایت (Bounce Rate)

منظور از پرش یا Bounce نوعی بازدید است که مخاطب وارد سایت می‌شود، اما تعاملی با ما ندارد. نرخ پرش، نسبت بازدیدهای بدون تعامل را به کل بازدیدها نشان می‌دهد. در نگاه اول این معیار می‌تواند به عنوان شاخصی برای بررسی میزان تعامل مخاطب با محتوا باشد، اما در حقیقت این‌طور نیست.

یک بازدیدکننده ممکن است به دلایل مختلفی از سایت خارج شود. ممکن است وارد صفحه شود و ببیند اطلاعات موردنیازش آنجا نیست. یا شاید اطلاعات موردنیازش را فوراً پیدا کند و نیازی به ادامه جستجو در سایت یا تعامل‌های ثانویه نداشته باشد.  خیلی از مقالات بلاگ هستند که هیچ CTA یا دعوت به اقدام خاصی ندارند. 

در ضمن، نباید فراموش کنیم که حتی اگر کاربر کل محتوا را بخواند، پاسخ موردنیازش را پیدا کند و بعد صفحه را ترک کند، این بازدید می‌تواند به عنوان Bounce یا پرش ثبت شود!

به عنوان یک متخصص سئو باید به این توجه کنیم که در بعضی موارد نرخ پرش بالا خبر بدی برای یک صفحه است، اما در بسیاری از موارد نرخ پرش بالا می‌تواند کاملاً طبیعی باشد. 

2) کاربران جدید در برابر کاربران بازگشتی‌ (New Vs Returning Visitors)

گوگل آنالیتیکس دو بُعد دارد به نام‌های «بازدیدکننده جدید» (New Visitor) و «بازدیدکننده بازگشتی» (Returning Visitor). 

برای اینکه یک بازدیدکننده به عنوان «جدید» طبقه‌بندی شود، باید اولین باری باشد که از سایت دیدن می‌کند. اما بازدیدکننده بازگشتی حداقل یک بار قبلاً به سایت آمده‌ است. 

خیلی از سئوکارها در گزارش‌هایشان این را بیان می‌کنند که چه تعداد کاربر ارگانیک در طول دوره زمانی مشخص جدید هستند و چه تعداد از آنها به صفحه بازگشته‌اند. میزان جذب بازدیدکننده جدید را نمی‌توان برای سنجش موفقیت در پروژه‌های سئو استفاده کرد. چراکه هیچ اطلاعاتی در مورد تعامل آن‌ها با سایت ارائه نمی‌دهد. 

آیا تبدیل به خریدار شده‌اند؟ آیا بعد از مشاهده مقالات بلاگ به صفحۀ محصول رفتند؟ آیا در سرویس خاصی ثبت‌نام کرده‌اند؟ همان‌طور که می‌بینیم، معیار بازدیدکنندگان جدید در برابر بازگشتی‌ها، بدون ارائه رفتار مخاطب، چندان هم ارزشمند نیست.

3. میانگین مدت بازدید (Average Session Duration)

معیار دیگری که اغلب توسط همکاران استفاده می‌شود، میانگین مدت بازدید است. مدت زمانی که کاربر طی بازدیدش از سایت در یک صفحه می‌ماند را میانگین مدت بازدید می‌نامند.

بیشتر سئوکارها این معیار را به عنوان شاخصی استفاده می‌کنند که نشان می‌دهد سایت چقدر از نظر یک بازدیدکننده ارزشمند است. اما این مدت‌زمان واقعاً چیزی را بیان نمی‌کند. خیلی‌ها ممکن است ساعت‌ها روی یک سایت بمانند، فقط به خاطر اینکه کاری پیش آمده و از پای کامپیوتر بلند شده‌اند!

یا همان‌طور که بالاتر گفتیم، شاید خیلی از افراد طی دو ثانیه جوابشان را بگیرند و سایت را ترک کنند؛ اما نام سایت ما همیشه در ذهنشان بماند. این معیار برای اینکه جزو معیارهای سنجش موفقیت در پروژه سئو باشد، کمی مبهم است!

و اما کلام آخر …

در این مقاله سعی کردم مهم ترین معیارهای موفقیت در پروژه سئو را بیان کنم. در آخر هم چند معیارنما (!) معرفی کردم که چندان هم چیزی دستگیرمان نمی‌کنند. حقیقت این است که این نوع شاخص ها در سئو ممکن است از سایتی به سایت دیگر متفاوت باشد. 

هر برندی مدل کسب و کار و اهداف متفاوتی دارد. بنابراین جزئیات و تکنیک‌های مربوط به خیلی از این شاخص ها بستگی به اهداف و نگرش‌های هر برند دارد. هر کسب‌وکاری باید شاخص موفقیت سئو خود را بر اساس اهداف برند تدوین و استفاده کند.

سوالات متداول

از مهم ترین معیارهایی که می توانند به عنوان عامل موفقیت در سئو یک سایت بررسی شوند، ترافیک و رتبه کلمات کلیدی / کل سایت است. این دو عامل در اکثر پروژه های سئو اندازه گیری شده و موفق بودن یا نبودن یک پروژه سئو را مشخص می کنند.

عواملی همچون نرخ پرش، میزان بازدیدکننده های جدید یا مدت زمان بازدید کاربر از وبسایت به عنوان عواملی به حساب می آیند که شاید تا چند سال پیش عامل اصلی موفقیت بازاریابی محتوا و سئو محسوب می شدند اما الان با پیشرفت حوزه سئو، این نوع شاخص ها جای خود را به شاخص های کلیدی تری مثل رتبه و ترافیک داده اند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5604
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

4 نظر در مورد مهم ترین معیار های سنجش موفقیت در سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. مقاله خوبی بود ممنون از وقتی که گذاشتین

    به دلیل حجم کاری که دارم معمولا نمیتونم یه مقاله رو کامل بخونم و اگه سایتی داخل مقاله ویدئو یا فایل صوتی رو بذارم خوسحال تر میشم و حتما ویدئو و پادکست رو گوش میدم

    28

    1. سلام جناب کهریزی
      خواهش میکنم، ممنون از نظر لطفتون
      بله محتواهای ویدیویی یا صوتی کلا یه درجه اعتبار محتوا رو بالاتر میبره
      خوشحالم که تونسته این مقاله نظرتون رو جلب کنه

      24

  2. ممنون
    الان ما برای پروژه سئو به مشکل خوردیم
    با کارفرما روی ترافیک سایت بسته بودیم، به ترافیک مدنظر هم رسیدیم ولی کارفرما الان میگه ترافیک به چه دردم میخوره!
    چیکار باید کرد؟

    لایک

    1. شما باید اینو از ابتدای پروژه سئو مشخص کنید
      نمیشه بدون هدف و KPI بری جلو! خب مشخصه کارفرما میخواد نتیجه بگیره بنابراین نیاز داره خروجی کار سئو رو هم ببینه
      الان شما کاری که میکنی اینه که میگی آقا هدف ات از سئو سایت ات چیه؟ بنابر اون هدف، پلن و برنامه سئو رو دقیق مشخص میکنی

      22