مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد KPI در سئو

2111 بازدید

اگر از 10 متخصص سئو درمورد مهم‌ترین شاخص ‌های کلیدی عملکرد (KPI) در سئو بپرسید، احتمالاً 10 جواب مختلف خواهید گرفت. دلیل این نکته این است که شاخص‌ های کلیدی عملکرد در سئو وابسته به نوع کسب و کار هستند.

کارفرمایی میزان ترافیک را به عنوان KPI در نظر میگیرد، کارفرمایی دیگر رتبه کلمات کلیدی را. اینکه کدام KPIها را به عنوان معیار موفقیت در پروژه سئو درنظر بگیریم بستگی به حوزه رقابت دارد.

KPI ها به عنوان یک سیستم کنترل عمل می‌کنند و به شما کمک می‌کنند تا تشخیص دهید کدام استراتژی‌هایتان در سئو به خوبی عمل می‌کنند و کدام نه. نظارت بر شاخص ‌های کلیدی عملکرد بهترین راه برای جلوگیری از صرف زمان و هزینه بر روی چیزی است که سود مورد انتظار شما را به همراه ندارد.

من در این مقاله می خواهم انواع KPIها را در سئو مطرح کنم و به تجربه شخصی خودم بگویم کدام KPI برای پروژه های سئو بهتر و منطقی تر است. پس ما من همراه باشید.

KPI یا شاخص کلیدی عملکرد چیست؟

مسلماً هر کسب و کاری، برای کسب موفقیت‌های مختلف تلاش می‌کند تا درنهایت بتواند به اهداف بیزینسی خود دست پیدا کند. در چنین شرایطی لازم است که در بازه‌های زمانی مشخص، میزان پیشرفت خود را اندازه‌گیری کرده و به طور کلی تعیین کند که چقدر با هدف اصلی خود فاصله دارد. در چنین شرایطی KPI یا شاخص کلیدی عملکرد می‌تواند اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهد.

درواقع KPI یا شاخص های کلیدی عملکرد شاخصی قابل اندازه‌گیری است که برای ارزیابی میزان پیشرفت و عملکرد یک کسب و کار برای تحقق یک هدف معین به کار می‌رود. این شاخص می‌تواند به طور پیشرفته عملکرد کلی بیزینس را مورد بررسی قرار داده و یا در سطوح پایین‌تر، میزان موفقیت افراد یا بخش خاصی را به شما ارائه دهد. از شاخص کلیدی عملکرد در اکثر سطوح کسب و کار از جمله: بازاریابی، رضایت مشتری و کارکنان، میزان فروش و… استفاده می‌شود.

نکته مهم درباره KPI این است که نباید این شاخص را با اهداف کسب و کار یا فعالیت خود اشتباه بگیرید. شاخص کلیدی عملکرد درواقع اندازه‌گیری میزان پیشرفت به سمت اهداف است، نه خود اهداف؛ به عنوان مثال اگر هدف شما این است که در مدت سه ماه 500 محصول را بفروشید، KPI می‌تواند به شما نشان دهد که چقدر از هدف خود دور یا به آن نزدیک هستید. این شاخص می‌تواند به تیم شما کمک کند تا بتوانید روی مهم‌ترین ویژگی‌های مورد نیاز برای رسیدن به اهداف برند تمرکز کنید.

به طور کلی استفاده از KPI برای همه بیزینس ها امری ضروری است، چراکه می‌تواند به عنوان یک راهنما، آن‌ها را به سمت تحقق اهداف، هدایت کند. درواقع چه در سطوح شخصی و چه حرفه‌ای، استفاده از شاخص‌های کلیدی عملکرد می‌تواند به افزایش تمرکز و تعیین جهت حرکت، کمک کند.

منظور از شاخص های کلیدی عملکرد KPI در سئو چیست؟

KPI ها در سئو شاخص‌ها یا معیارهایی هستند که کارشناسان سئو به کمک آنها میزان موفقیت استراتژی‌های سئو را می‌سنجند.

KPI ها می‌توانند نشان دهنده معیارهای مختلفی باشند از جمله میزان ترافیک ارگانیک، رتبه کلمات کلیدی و … که تعیین کننده این هستند محتوای صفحه شما چقدر نیاز کاربران را برطرف می‌کند.

در ادامه 7 شاخص کلیدی عملکردی که در سئو کاربرد داشته و برای طیف گسترده‌ای از مدل‌های کسب و کار کاربردی هستند را برای شما آماده کرده‌ام :

ترافیک ارگانیک (Click)

این شاخص کلیدی عملکرد در سئو تعداد بازدید کنندگانی که از نتایج جستجوی ارگانیک (از طریق جستجو در موتورهای جستجو) به وب سایت شما آمده‌اند را اندازه گیری می‌کند.

این یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که باید مدام چک کنید، زیرا رشد این شاخص نشان دهنده رسیدن شما به هدف اصلی‌تان در سئو است: افزایش تعداد افرادی که وب سایت شما را از گوگل می‌بینند.

با استفاده از گوگل سرچ کنسول به راحتی می‌توانید ورودی های گوگل خود را بررسی کنید.

رتبه بندی در نتایج

یک واقعیت مهم:

هرچه رتبه سایتتان برای کلمات کلیدی مرتبط بالاتر باشد، بیشتر دیده می‌شوید.

رتبه بندی در جستجوها یک KPI بسیار مهم است زیرا ارتباط مستقیمی با موفقیت شما در سئو دارد. زمانی که در جایگاه های بالاتر نتایج جستجو باشید، می‌توانید به هدف‌های دیگری مانند ترافیک، لیدها و نرخ تبدیل بیشتری دست پیدا کنید.

با ابزارهای خارجی مثل SERPSTAT یا ahref و همچنین ابزارهای داخلی مثل Kwrank.ir یا rankfind.ir می‌توانید موقعیت کلمات کلیدی خود را در نتایج جستجو بررسی کنید. تنها کاری که باید در این نوع ابزارها انجام دهید این است که دامنه خود را وارد کنید، لیست کلمات کلیدی را وارد و ردیابی رتبه را شروع کنید.

گزارش‌ها داده‌هایی را درمورد جایگاه فعلی و نحوه تغییرشان به شما می‌دهند. علاوه بر این، می‌توانید دامنه رقبایتان را هم برای بررسی رتبه بندی در کلمات کلیدی مدنظرتان انتخاب کنید.

دیده شدن

قابلیت دیده شدن در موتورهای جستجو نشان می‌دهد که دامنه شما چند بار در نتایج جستجو برای کلمات کلیدی که برای آنها رتبه بندی شده‌اید، نشان داده می‌شود.

با بررسی قابلیت جستجو می‌توانید نمودار صعودی یا نزولی بازدیدکنندگان را مشاهده کنید. برای بررسی این شاخص کلیدی عملکرد در سئو می‌توانید از گوگل سرچ کنسول استفاده کنید.

در قسمت Performace، عدد Impressions نمایش دهنده میزان دیده شدن صفحات سایت شما در نتایج گوگل است. هر بار که کاربر به صفحه نتایج جستجو که حاوی URL شما است می آید، یک Impression یا بازدید ثبت می شود.

CTR

نرخ کلیک (CTR) یک شاخص کلیدی عملکرد است که نسبت کلیک‌های روی لینک شما را به تعداد کل کاربرانی که لینک شما را مشاهده کرده‌اند اندازه گیری می‌کند. به زبان دیگر

CTR بالا = ترافیک بالا

CTR همچنین یک سیگنال مهم رتبه بندی در موتورهای جستجو است. به عنوان مثال اگر متاتایتل (عنوان سئو) و متادیسکریپشن (توضیحات متا) شما به اندازه کافی جذاب نباشند تا کاربر را مجاب کنند بر روی آن کلیک کند، حتی بودن در رتبه‌های بالای موتورهای جستجو هم به جذب بازدیدکنندگان بیشتر کمک نمی‌کند. در نتیجه CTR پایین به ربات‌های موتور جستجو می‌گوید که سایت شما هدف کاربران را برآورده نمی‌کند و منجر می‌شود که به رتبه‌های پایین‌تر در نتایج جستجو نزول کنید.

برای بررسی CTR سایت خود می‌توانید از گوگل سرچ کنسول سایت تان استفاده کنید.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

لینک ها

لینک‌ها می توانند به عنوان یک KPI مهم در سئو در نظر گرفته شوند. در حال حاضر بک‌لینک‌ها یکی از مهم‌ترین فاکتورهای رتبه بندی در نتایج گوگل هستند. پس در استراتژی سئو سایت باید به خوبی روی کسب لینک‌های خارجی کار کنید.

اما آیا هرچه لینک‌های بیشتری کسب کنید، بهتر است؟ الزاما اینطور نیست، شما باید بک‌لینک‌هایی را به دست بیاورید که کیفیت بالایی داشته باشند تا باعث بهبود اعتبار سایت شما شوند، نه اینکه به سئو سایت تان آسیب بزنند (سئو منفی)

پس قبل از بک‌لینک سازی بهتر است اعتبار سایت‌های مورد نظر را با استفاده از ابزارهای زیر بررسی کنید:

هر یک از این ابزارها اعتبار لینک‌ها را بررسی می‌کنند، هرچه عدد نشان داده شده بالاتر باشد، لینک مورد نظر از نظر کیفیت بهتر است.

نرخ پرش (bounce rate)

این معیار، درصد بازدید کنندگان سایت را که بدون انجام هیچ اقدامی از وب سایت شما خارج شده‌اند اندازه گیری می‌کند.

نرخ پرش یکی دیگر از معیارهای مهمی است که توسط موتورهای جستجو به عنوان عامل رتبه بندی در نظر گرفته می‌شود.

معمولا بسته به نوع کسب و کارتان، نرخ پرش معمولا بین 40 تا 60 درصد است، اگر درصد بیش از حد بالا باشد، نشان می‌دهد که صفحه شما مرتبط با عبارت جستجو شده نیست.

نرخ پرش صفحات خود را می‌توانید از طریق گوگل آنالیتیکس بررسی کنید تا ببینید که چه چیزی به شما در کاهش آن کمک می‌کند.

میانگین مدت زمان سشن یا دوره (Average session duration)

بازدیدکنندگان معمولا چقدر زمان در سایت شما صرف می‌کنند؟ آیا محتوای ارائه شده به آنها، آنقدر درگیر کننده و جذاب هست که تا زمان بیشتری را در سایت شما صرف کنند؟

میانگین مدت سِشِن یا دور کاربران در سایت یک شاخص کلیدی عملکرد در سئو محسوب می‌شود و برای اندازه گیری میزان تعامل کاربران با سایتتان باید آن را بررسی کنید.

با بررسی این KPI می‌توانید کیفیت محتوای سایت را ارزیابی کنید و بفهمید که آیا نیاز به اعمال تغییراتی در ساختار یا استراتژی محتوای سایت خود دارید یا خیر.

بازگشت سرمایه در سئو (ROI)

بازده سرمایه‌گذاری سئو یا همان SEO ROI یکی از معیارهای موفقیت در سئو است که ارزش تجاری فعالیت‌های سئو را بر حسب هزینه آن‌ها تخمین می‌زند. 

برای محاسبه بازگشت سرمایه سئو باید «ارزش تبدیل‌های ارگانیک» را منهای «هزینه سرمایه‌گذاری سئو» کنیم و سپس عدد حاصل را تقسیم بر «هزینه سرمایه‌گذاری سئو» کرده و حاصل را در صد ضرب کنیم. بعد از انجام این مراحل، درصد ROI سئو را به دست آورده‌ایم.

البته باید دقت داشت که معمولاً در پروژه‌های سئو تا رسیدن به نتایج موردنظر زمان زیادی لازم داریم. در ضمن، هیچ‌وقت نمی‌توانیم با اطمینان کامل بگوییم که فعالیت X نتایج Y را به ارمغان آورده است. اما اگر پروژه سئو را به قسمت‌های کوچک‌تر تقسیم کنیم، می‌توانیم برای هر کدام از آن‌ها ROI دقیقی حساب کنیم. 

هزینه تولید محتوا، هزینه لینک‌سازی و… هر کدام می‎‌توانند بازده سرمایه جداگانه‌ای داشته باشند. مثلاً فرض کنیم گوگل آنالیتیکس را بررسی کردیم و دیدیم فلان صفحه فرود تاکنون به اندازۀ 5 میلیون تومان تبدیل داشته است. با توجه به هزینه‌هایی که برای تولید محتوا، لینک‌سازی، دیزاین یا… برای آن صفحه شده، می‌توانیم با فرمولی که گفتیم، بازده سرمایه را محاسبه کنیم.

چگونه KPIهای مناسب خود را انتخاب کنیم؟

ردیابی همه KPIهای موجود به طور همزمان منطقی نیست و اتلاف وقت است. باید بر اساس پروژه‌ای که دنبال می‌کنید، شاخص ‌های کلیدی عملکرد مناسب خود را انتخاب کنید. برای انتخاب آنها باید معیارهای زیر را ابتدا در نظر بگیرید:

  1. اهداف خود را مشخص کنید. به چه چیزی می‌خواهید برسید؟ اگر می‌خواهید بازدید کنندگان بیشتری جذب کنید، هدفتان باید چیزی مانند افزایش 30 درصدی تعداد بازدیدکنندگان تا پایان سال باشد.
  2. بودجه‌تان را مشخص کنید. قبل از شروع، مبلغی را که می‌توانید برای سئو هزینه کنید مشخص کنید.
  3. ابزارهای مناسب را انتخاب کنید. آیا آماده خرید ابزارهای مانیتورینگ هستید؟ آیا از گوگل آنالیتیکس یا سرچ کنسول استفاده می‌کنید؟ بعضی از ابزارهای سئو رایگان نیستند و باید ماهانه مبلغی را به عنوان حق اشتراک برای آنها بپردازید.

پس همانطور که در ابتدا گفتیم پیش از هر کاری ابتدا باید به مدل کسب و کار خود نگاهی بیندازید و سپس استراتژی سئو خود را بر اساس آن جلو ببرید.

نتیجه گیری 

انواع مختلف معیارهای سنجش در سئو یا همان KPIهای سئو را شناختید؟ در قراردادهای مختلف سئو بستگی به مدل و نوع کسب و کار با شاخص های مختلفی مواجه می شوید که باید طبق تجربه و دانش خود یک یا نهایتا دو شاخص را برای سنجش موفقیت پروژه سئو انتخاب کنید. معیارهای سنجش عملکرد سئو یکی از مهم ترین مراحل فرایند سئو است که باید توسط کارشناس سئو به درستی انتخاب شود.

4.5/5 - (2 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=3696
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد مهم ترین شاخص های کلیدی عملکرد KPI در سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    آقای کیانی، با kpiهای کارفرما در پروژه سئو چیکار کنیم؟
    هر روز یه بامبولی درمیاره! یه روز میگه رتبه، یه روز میگه ترافیک، یه روز میگه فروش….
    شما چطور مدیریت میکنید این قضیه رو؟
    ممنون میشم پاسخ بدین

    27

    1. سلام محمد جان
      ببین
      کارفرما به دنبال نتیجه اس
      شما باید تشخیص بدی این نتیجه از طریق سئو چطور تامین میشه
      معمولا KPIها در سئو یا میشه رتبه کلمات کلیدی یا میشه ترافیک سایت
      خارج ازین دو تا سایر عوامل هم دخیل میشه، مثل فروش، مثل دیجیتال مارکتینگ و … که دیگه سئو به تنهایی پاسخگوی اون KPI نیست
      این رو کامل به کارفرما توضیح بدی احتمالا درک میکنه
      اگر هم درک نکرد که خب کار کردن با چنین کارفرمایی به صلاح نیست 🙂

      27