آشنایی با اصول اولیه سئو

2984 بازدید

روزانه با پست‌ها و مطالب مختلفی در سطح اینترنت مواجه می‌شویم که صحبت از تکنیک ها یا اصطلاحا تریک های سئو می کنند. ممکن است با به‌کارگیری این روش‌ها بتوانید رتبه سایت خود را در گوگل بالا ببرید اما برای رسیدن به اهداف سئو لازم است ابتدا پایه و اساس اصول سئو را به طور عمیق درک کرده و به طور مؤثر از آن‌ها استفاده کنید.

در این مطلب به تعریفی از اصول سئو و همچنین نمونه هایی از قوانین پایه سئو می پردازم که می‌توانید آنها را پایه و اساس سئو دانسته و در بهینه سازی سایت خود استفاده کنید. با من همراه باشید.

منظورم از اصول سئو چیه؟

ممکن است بارها با تعریف‌های مختلف سئو برخورده باشید چرا که روش های مختلفی برای بیان تعریف سئو وجود دارد. به بیان ساده، سئو فرآیندی است با بهینه سازی سایت، بر میزان بازدید وب سایت یا صفحات وب در موتورهای جستجو تأثیر مثبت می گذارد.

امروزه گوگل به عنوان یکی از قدرتمندترین موتورهای جستجو، بیشترین سهم ترافیک جستجو را دارد چراکه اکثر افراد از این سرویس برای جستجوهای روزانه خود استفاده می‌کنند، بنابراین لازم است که تمرکز خود را روی قوانین این موتور جستجو قرار دهید.

درواقع شما باید روش‌های توصیه شده و قوانین گوگل را مطالعه کنید و بدانید که چه چیزهایی می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی روی محتواهای شما داشته باشد و حتی منجر به پنالتی شدن وب سایت شما شود. عمدتا همین قوانین و اصول به ظاهر ساده، به عنوان اصول اولیه سئو شناخته می شوند.

با این حال، شما با شناخت و به‌کارگیری اصول سئو، نه تنها در گوگل رتبه خوبی کسب می کنید، بلکه به دلیل بهینه سازی محتوای ارائه‌ شده، وب سایت شما با سایر موتورهای جستجو نیز سازگاری پیدا میکند.

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید

اهمیت رعایت اصول پایه سئو در رتبه بندی های گوگل

بهینه سازی موتورهای جستجو، به تولیدکنندگان محتوا کمک می‌کند تا بتوانند رتبه سایت خود را در رتبه بندی موتورهای جستجو ارتقا بخشیده و از رقبای خود پیشی بگیرند. درواقع هدف از سئو، امتیازدهی به یک برند یا شخص است که در افزایش دیده شدن و اعتبار آن برند یا شخص، تأثیر بسزایی دارد. در چنین شرایطی درک اصول سئو و رعایت آن به شما کمک می‌کند تا بتوانید وب سایت و محتواهای خود را به طور مؤثر، مدیریت کنید. 

به طور کلی آشنایی با اصول سئو، به شما در پاسخگویی به سؤالات مهم درباره افزایش ترافیک وب سایت کمک می‌کند؛ در ادامه می‌توانید برخی از این سؤالات را مشاهده کنید:

  • چگونه وب سایت و برند خود را در موتورهای جستجو بهینه سازی کنید؟
  • چگونه ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش دهید؟
  • چه میزان زمان برای سئو سایت خود صرف کنید؟
  • انتشار چه نوع محتوایی نتایج بهتری را برای شما رقم می زند؟

آشنایی با مهم ترین اصول سئو

همان طور که می‌دانید، سئو تأثیر بسزایی در موفقیت وب سایت شما دارد، اما چگونه باید این فرایند را انجام دهید؟

پاسخ به این سوال می تواند مسیر مشخصی را برای شما ترسیم کند. درواقع اولین قدم برای این کار، آشنایی و درک مهم‌ترین اصول سئو است که در ادامه به معرفی برخی نمونه‌های آن می پردازم :

کلمات کلیدی

کلمات کلیدی از گذشته تاکنون نقش مؤثری در بهبود رتبه سایت ایفا کرده‌اند و همواره از آن‌ها به عنوان عاملی تعیین‌کننده در بازدید محتوا، استفاده می‌شود. درواقع این کلمات کلیدی هستند که به عنوان یکی از عوامل مؤثر در اصول سئو کاربران را به سمت محتوای مفید هدایت کرده و آنها را به پاسخ سؤالشان می‌رسانند. این کلمات انواع مختلفی دارند که در ادامه به معرفی و آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • کلمات کلیدی کوتاه : این کلمات معمولاً حاوی یک یا دو بخش هستند و معمولاً محتوا را به طور دقیق برای کاربران مشخص نمی کنند.
  • کلمات کلیدی متوسط : این نوع از کلمات کلیدی، کاربر را بیشتر به هدف جستجو نزدیک می‌کنند و از بیش از یک بخش تشکیل شده‌اند.
  • کلمات کلیدی بلند : مؤثرترین نوع کلمات کلیدی، نوع بلند است که می‌تواند به خوبی نتایج را بر هدف کاربر متمرکز کند و تأثیر بیشتری در افزایش بازدید سایت دارد.
  • کلمات کلیدی اصلی : بیان کننده هدف اصلی محتوا هستند و معمولاً از نوع کوتاه بوده و در عنوان محتوا به چشم می‌خورند.
  • کلمات کلیدی فرعی : این کلمات در کنار کلمات کلیدی اصلی به کار می‌روند و حجم جستجوی کمتری دارند، اما به دلیل اینکه رقابت کمتری برای این نوع کلمات وجود دارد، می‌توانند برای افزایش نرخ بازدید تا حدودی کمک‌کننده باشند.

درواقع برای بهبود رتبه و افزایش بازدید سایت، لازم است که از این دست کلمات کلیدی در محتوای خود استفاده کنید و بتوانید به طور هدفمند، پاسخگوی نیاز کاربران مطابق با اصول پایه سئو باشید. اما چگونه باید کلمات کلیدی مناسبی برای محتوای خود انتخاب کنید؟

روش‌ها و ابزارهای مختلفی وجود دارند که می‌توانند در تعیین کلمات و عبارات کلیدی کمک کنند که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می پردازم:

  • Google keyword planner: این ابزار می‌تواند به شما در پیدا کردن کلمات کلیدی اصلی و مرتبط و همچنین میزان جستجوی تخمینی آنها کمک کند.
  • Rankfind: یکی از بهترین ابزارهای ایرانی که به پیدا کردن کلمات کلیدی طبق الگوریتم های مختلفی که دارد، کمک می کند.
  • نتایج SERP گوگل : مفیدترین روش برای تعیین کلمات کلیدی و کسب اطلاعات در رابطه با ارتقا رتبه سایت، این است که عبارت‌های موردنظر را جستجو کرده و ساختار و محل استفاده از آن‌ها را بر مبنای نتایج گوگل بررسی کنید.
  • SEMRush : این ابزار کاربردی، با بررسی هزاران نتیجه به شما اعلام می کند که از چه کلمات کلیدی مناسبی برای ارتقاء موقعیت محتوای خود نسبت به وب سایت رقبا، استفاده کنید.

درنهایت باید بدانید که کلمات کلیدی جز مهمی از سئو هستند، اما همه چیز نیستند؛ بنابراین لازم است که به تمام اصول پایه سئو توجه داشته باشید و آن‌ها را به طور مؤثر به کار ببرید. همچنین سعی کنید توجه خود را به سمت افزایش کیفیت محتوای خود با استفاده از کلمات کلیدی متمرکز کنید تا بدین ترتیب بتوانید با روش‌های کاربردی، بازدید وب سایت خود را بالا ببرید.

چگالی کلمات کلیدی

پیش از این و در روزهای اولیه فعالیت موتورهای جستجو، الگوریتم‌های گوگل تا حدود زیادی بر کلمات کلیدی متمرکز بود. در چنین شرایطی افراد با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی (کیوورد استافینگ)، سعی بر افزایش رتبه خود در نتایج بودند. پس از مدتی گوگل سازوکار ویژه‌ای را برای نظارت بر چگالی کلمات کلیدی به کار برد و جریمه‌هایی را برای سوءاستفاده از این موضوع، تعیین کرد. درواقع گوگل دفعات استفاده از کلمات کلیدی را با تعداد کل کلمات صفحه بررسی می‌کرد و تشخیص می‌داد که صفحه موردنظر اسپم است یا خیر.

امروزه الگوریتم‌های گوگل بسیار پیشرفته‌تر از قبل اجرا می‌شوند اما کلمات کلیدی همچنان جایگاه مهمی در رتبه بندی‌های گوگل و اصول سئو دارند اما مانند گذشته مورد اعتماد نیستند. درواقع گوگل در چندسال اخیر درک بهتری از زمینه کلی محتوا و صفحات دارد و با بررسی کلمات مترادف، عبارت‌های مرتبط، تصاویر و حتی نظرات کاربران، کیفیت محتوای شما را تشخیص می دهد.

با این حال نباید از اهمیت کلمات کلیدی چشم پوشی کرد چراکه آن‌ها هدایت‌کننده  کاربران به سمت اهدافشان از جستجو هستند و در کنار دیگر عوامل، به افزایش بازدید محتوای شما کمک می‌کنند.

می‌توان گفت که هیچ قانون دقیقی برای تعیین میزان چگالی مطلوب کلمات کلیدی وجود ندارد، اما طبق برخی نظرات، 5 یا 10 بار استفاده از این کلمات در یک محتوای 1000 کلمه‌ای، می‌تواند نتایج مؤثری برای سئو سایت داشته باشد.

کاربر سایت خود را بشناسید

هدف اصلی درک و به‌کارگیری اصول سئو، بهینه سازی موتورهای جستجو و هدف موتورهای جستجو جلب رضایت کاربران است. بنابراین لازم است که تمام توجه خود را روی موتورهای جستجو متمرکز نکنید بلکه باید بهترین تجربه کاربری را برای بازدیدکنندگان وب سایت خود ایجاد کنید. برای این کار لازم است که شناخت خوبی از کاربران سایت خود داشته باشید و بدانید که چه چیزهایی مدنظر آن‌هاست.

با استفاده از ابزارها و سازوکارهای ویژه، بازدیدکنندگان و مخاطبان وب سایت و محتواهای خود را بشناسید؛ این کار را می‌توانید با افزایش تعامل با کاربران انجام دهید. پاسخگویی در بخش نظرات وب سایت، برگزاری مسابقات و چالش‌های مختلف و…، می‌تواند در این امر بسیار مفید باشند. علاوه بر این شما می‌توانید در بازه‌های زمانی مشخص، برای برنامه‌ریزی نحوه ادامه فعالیت و محتواهای خود، از کاربران نظرخواهی کنید که تا حدود زیادی در موفقیت فعالیت شما و جذب رضایت کاربران، تأثیرگذار است.

URL

ساختار URL سایت شما هم از نظر دسترسی و هم از نظر قابلیت اشتراک‌گذاری بسیار مهم است. به عنوان مثال URL های کوتاه‌تر گزینه مناسب‌تری برای اشتراک‌گذاری لینک محتوای شماست. بنابراین URL باید دارای ساختاری ساده و شامل کلمه کلیدی باشد؛ این سازوکار باعث می‌شود که کاربران و موتورهای جستجو به راحتی به اطلاعات محتوای شما دسترسی پیدا کنند.

به تگ ها اهمیت دهید

استفاده از تگ های Header می‌تواند درک بهتری از موضوع محتوا در اختیار کاربران و موتورهای جستجو قرار دهد؛ بدین ترتیب محتوا به طور مؤثرتر در نتایج جستجو ظاهر می‌شود. این تگ ها انواع مختلفی دارند که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت:

  • تگ h1 که بیان کننده عنوان اصلی محتواست و از کلمه کلیدی در آن استفاده می‌شود.
  • تگ‌های h2 که زیر تیترهای محتوا هستند.
  • تگ‌های h3 تا h6 که به صورت زیرمجموعه‌ای برای زیر تیترها استفاده می‌شوند.

تگ H1 را فراموش نکنید

عنوان اصلی یا همان H1، مهمترین بخشی است که توجه کاربران و بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند، بنابراین باید در انتخاب آن توجه داشته باشید. به طور کلی از به کار بردن عناوین طولانی که دربردارنده مطالب زیادی هستند خودداری کنید. در عین حال لازم است که از عناوین جذاب و کاربردی استفاده کنید و به یاد داشته باشید که محتوای شما توسط افراد خوانده می‌شود، نه الگوریتم‌ها.

بهینه سازی سایر تگ ها (h2, h3)

برای بهینه سازی تگ‌های h2 و h3 و … که پس از عنوان اصلی، مهم‌ترین تیترهای داخلی محتوا هستند، لازم است به نکاتی توجه داشته باشید که در ادامه به بیان برخی از آن‌ها می پردازم:

  • در تمام تگ ها از کلمات کلیدی استفاده کنید.
  • ترتیب تگ‌های h2 و h3 را رعایت کنید.
  • در نوشتن تگ ها از موضوع اصلی محتوا خارج نشوید.

متا دیسکریپشن را فراموش نکنید

گوگل تعیین توضیحات متا یا همان متادیسکریپشن را به طور آزادانه به عهده شما قرار داده است، بنابراین از جملاتی استفاده کنید که برای مخاطبین جذاب باشد و بلافاصله روی لینک محتوای شما کلیک کنند و بدین ترتیب بازدید وب سایت شما افزایش پیدا می‌کند.

درواقع توضیحات متای محتوای شما باید مفید، قانع‌کننده و در عین حال سازگار با اصول سئو باشد و به کاربران بفهماند که می‌تواند پاسخ مناسبی برای جستجوی آن‌ها باشد.

به روز رسانی به اندازه تولید محتوا مهم است

در بازه‌های زمانی منظم، نسبت به بروز رسانی وب سایت و محتوای خود، مطابق با الگوریتم‌های جدید و اصول سئو اقدام کنید. این کار باعث می‌شود بتوانید جایگاه وب سایت خود را در فضایی که همواره در حال بروز شدن و ارائه اطلاعات جدید است، حفظ کنید.

برای این کار می‌توانید صفحات وب سایت خود را بررسی و آپدیت کنید، محتواهای دارای رتبه و بازدید پایین‌تر را حذف یا ویرایش کنید، لینک‌ها را بهبود دهید و… .

محتوای عالی حرف اول را می زند

کیفیت محتوا تأثیر مستقیمی در رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل دارد؛ درواقع موتورهای جستجو، صفحات و محتواهای مختلف را بر اساس ارتباط آن‌ها با عبارت جستجو شده، طبقه بندی می‌کنند. بنابراین برای اینکه بتواند رتبه خوبی در نتایج جستجو کسب کنید، باید اطلاعات ارزشمند و مفیدی ارائه کنید که بتواند نیاز کاربران را به خوبی رفع کند. 

به طورکلی شما باید محتوایی تولید کنید که به خوبی نیت کاربر از جستجو را برآورده کند؛ بدین منظور لازم است که بهترین زاویه دید و قالب را برای محتوای خود در نظر بگیرید که دقیقه همان چیزی باشد که کاربران انتظار دارند.

لینک داخلی و خارجی

هیچ‌گاه از اهمیت لینک‌های داخلی و خارجی غافل نشوید؛ این لینک‌ها ارتباط‌دهنده وب سایت شما با سایر وب سایت‌ها و یا محتواهای داخلی وب سایت شما هستند. الگوریتم‌های گوگل از این لینک‌ها به عنوان یک فاکتور مهم برای رتبه‌بندی‌ها استفاده می‌کنند، اما برای به کار بردن آن‌ها باید به برخی نکات باید توجه داشته باشید:

  • لینک‌های خارجی وب سایت شما باید ساختاری طبیعی داشته باشند و گوگل مطمئن شود که شما این لینک‌ها را در ازای دریافت هزینه ایجاد نمی‌کنید و یا برای این کار مقاصد تجاری ندارید؛ در غیر این صورت وب سایت شما جریمه یا اسپم خواهد شد.
  • هر چه از لینک‌های خارجی بیشتری استفاده کنید، تأثیر بهتری بر سئو سایت شما خواهد داشت.
  • کیفیت لینک ایجاد شده از اهمیت بالایی برخوردار است، لذا وب ‌سایت‌های قابل اعتماد و معتبر را برای این کار انتخاب  کنید.
  • لینک‌های استفاده‌شده باید با اصول سئو، محتوا و حتی وب سایت شما مرتبط باشند و برای کاربران مفید واقع شوند.

از رسانه ها برای اشتراک گذاری استفاده کنید

برای افزایش بازدید و تأثیر محتواهای خود، می‌توانید از سایر رسانه‌ها نیز بهره ببرید؛ برای این کار می‌توانید از پلتفرم‌ها و شبکه‌های اجتماعی مختلفی مانند: اینستاگرام، لینکدین، تلگرام و…، استفاده کنید.

درواقع شما می‌توانید بخشی از محتوای خود را در رسانه موردنظر با مخاطبان خود به اشتراک گذاشته و سپس آن‌ها را به بازدید از وب سایت و محتوای اصلی، تشویق کنید. 

نتیجه گیری 

مواردی از اصول سئو که در این مقاله مورد بررسی قرار دادیم، بیان کننده بسیاری از تکنیک‌ها و روش‌های بهینه سازی موتورهای جستجو هستند که شما با استفاده از آن‌ها، می‌توانید رتبه وب سایت خود را تا حدود زیادی افزایش دهید. درنهایت به یاد داشته باشید که هدف نهایی از سئو، افزایش بازدید و موفقیت وب سایت یا برند است، بنابراین از روش‌های اصولی برای ارتقا سئو استفاده کنید که بتواند ضمن افزایش ترافیک، وب سایت شما را از جریمه‌های گوگل حفظ کند.

1.9/5 - (8 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4111
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد آشنایی با اصول اولیه سئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    یه سوال داشتم، این موارد رو رعایت کنیم، یواست سئو در واقع سبز میشه؟

    38

    1. سلام محسن جان
      خیلی وقته یواست سئو معیاری برای سنجش سئو و حتی اصول اولیه سئو نیست!
      یواست سئو فقط تو بعضی موارد بهتون کمک میکنه که آیا دارید مسیر سئو رو درست میرید یا خیر. همین 🙂

      40