معرفی 26تا از بهترین افزونه های گوگل کروم برای سئوکارها

2777 بازدید

سئو از بخش های مختلفی تشکیل شده است، از تحقیق کلمات کلیدی گرفته تا بک لینک و تکنیک های سئو خارجی. انجام هرکدام از این بخش ها بر عهده سئوکار یا متخصص سئو است که میبایست هرکدام از فرایندهای اجرایی سئو را پیش ببرد. در این مسیر افزونه ها یا همان اکستنشن های گوگل کروم (Extension) می تواند به عنوان ابزارهای جانبی به کمک سئوکار آمده و کارهای جانبی سئو را تسهیل کند.

افزونه‌ها مثل کاتالیزور عمل می‌کنند. یعنی با ارائه یک سری ویژگی‌ها و عملکردهای اضافی، تکمیل فرایندهای سئو را آسان‌تر می‌کنند. به عنوان مثال افزونه ای هست که تگ های Header را در کل یک محتوا هایلایت می کند، یا مثلا افزونه دیگری می تواند با یک کلیک فرمت تصاویر webp را با فرمت jpeg ذخیره کنند.

سئوکارهایی که از گوگل کروم به عنوان مرورگر پیش‌فرض خود استفاده می‌کنند، به لطف افزونه‌های آن فرایند سئو خود را تا حد زیادی ساده میکنند. سئوکارهایی که به دنبال ابزاری برای ساده‌تر و البته دقیق تر کردن کارشان هستند، قطعاً می‌توانند روی کمک اکستنشن (افزونه) های گوگل کروم برای سئو حساب کنند.

من ، حسام الدین کیانی خواه ، در این مقاله قصد دارم 30 تا از بهترین افزونه های گوگل کروم برای سئو را که از بیشتر آنها به شخصه استفاده میکنم، به شما معرفی کنم. پس با من همراه باشید.

افزونه یا اکستنشن گوگل کروم چیست؟

افزونه یا اکستنشن مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) نوعی ابزار است که روی این مرورگر نصب می‌شود و عملکرد مرورگر را در زمینه خاصی بهبود می‌بخشد. جلوگیری از نمایش تبلیغات، بهینه‌سازی استفاده از حافظه، افزودن یادداشت و شمارش تعداد کلمات یک محتوا، از جمله کاربردهایی هستند که به کمک اکستنشن‌های کروم عملی می‌شوند.

26 افزونه گوگل کروم برای سئوکارها

افزونه MozBar

در مقاله بهترین ابزارهای سئو ، سایت Moz را به عنوان یکی از مراجع اصلی سئو اشاره کردم. افزونه MozBar یک از مهمترین افزونه های سئو و متعلق به همین شرکت است و به کاربران خود اجازه می‌دهد فقط و فقط با یک کلیک سئو سایت خود را بررسی کنند. MozBar هر صفحه از سایت را اسکن می‌کند و برخی از مهم ترین پارامترها مثل DA (اعتبار دامنه) ، PA (اعتبار صفحه) و نوع لینک ها (فالو، نوفالو و…) را مشخص می کند.

سئوکارها می‌توانند با این اکستنشن سئو کروم صفحات نتایج گوگل (SERP) را به فایل CSV تبدیل کنند و برای تجزیه‌ و تحلیل امکانات بهتری داشته باشند. 

ارتقا این اکستنشن سئو به نسخه پریمیوم MozBar Premium عملکردهایی مثل تجزیه‌ و تحلیل سختی کلمات کلیدی، بهینه‌ سازی سئو داخلی صفحات و افزایش قابلیت های تحلیل SERP را به امکاناتش اضافه می‌کند.

لینک دانلود :  MozBar Chrome Extension

افزونه Mozbar

افزونه AMP Validator

AMP مخفف عبارت Accelerated Mobile Pages است. از آنجایی که سایت‌ها روی موبایل ممکن است کندتر از دسکتاپ لود شوند، AMP به ما کمک می‌کند این مشکل را برطرف کنیم. AMP نه تنها برای تجربه بهتر کاربر، بلکه برای سئو بهتر نیز مهم است، چرا که گوگل در نهایت می‌خواهد وقتی کاربرانش روی نتایج جستجو کلیک می‌کنند، تجربه‌ای سریع‌تر داشته باشند.

افزونه AMP Validator به سئوکارها کمک می‌کند بهترین تجربه کاربری را به مخاطبان موبایلی خود ارائه دهند. اگر صفحه‌ای برای AMP بهینه‌سازی نشده باشد، یک سیگنال قرمز روی نماد این افزونه نمایش داده می شود.

لینک دانلود :  AMP Validator

افزونه AMP-Validator

افزونه Growthbar

GrowthBar یک افزونه کروم برای سئو است که به ما امکان دسترسی فوری به داده‌های سئو در هر سایتی را می‌دهد. با استفاده از این افزونه می‌توانید کلمات کلیدی با بهترین عملکرد را شناسایی کنید و برای رتبه گرفتن در هر کلمه، یک نمره سختی خاص داشته باشید. ویژگی‌هایی مانند اعتبار دامنه (domain authority)، داده‌های بک‌لینک، تعداد کلمات هر صفحه، آنالیز تبلیغات فیس‌بوک و … از قابلیت‌های این افزونه سئو کروم است.

لینک دانلود :  Growthbar

افزونه SEO Search Simulator (Nightwatch)

این افزونه با عنوان Nightwatch بین سئوکارها جا افتاده است. همان‌طور که از نام این افزونه سئو کروم هم مشخص است، با استفاده از آن می توان صفحه جستجوی گوگل را شبیه‌سازی کرد و بررسی کرد که آیا یک سایت با URL خاص در 100 نتیجه برتر گوگل رتبه‌بندی می‌شود یا نه!

افزونه نایت واچ یا همان SEO Search Simulator یک ویژگی جالب دیگر هم دارد. به کمک آن می توانیم رتبه‌بندی هر کلمه کلیدی را در نقاط مختلف جهان چک کنیم.

لینک دانلود :  SEO Search Simulator by Nightwatch

افزونه GrowthBar

افزونه Fatrank

بیشتر سئوکارها وسواس عجیبی روی رتبه‌بندی کلمات و صفحات خود دارند. برای همین یک راه خیلی آسان و در دسترس برای این موضوع، استفاده از افزونه سئو Fatrank است. برای استفاده از آن فقط کافیست به سایت خود بروید، روی این افزونه سئو کروم کلیک کرده و یک کلمه کلیدی را تایپ کنید تا ببینید آیا برای آن کلمه رتبه گرفته‌اید یا نه و اگر بله در چه رتبه ای در نتایج گوگل هستید.

لینک دانلود :  FATRANK

افزونه fatrank

افزونه SEO Meta in 1 Click

یکی از بهترین و پرطرفدارترین افزونه های گوگل کروم برای سئو قطعا SEO Meta in 1 Click است. این افزونه تمام متاتگ‌ها و اطلاعات سئو صفحات سایت را فقط با یک کلیک نمایش می‌دهد. با استفاده از این افزونه می توانیم کیفیت و کارایی توضیحات متا، URL، عناوین و تصاویر خود را بسنجیم. این افزونه با دادن اطلاعات مفید سئویی آنهم به واسطه یک کلیک، به سئوکارها کمک می‌کند تغییرات مهم و حیاتی را در کمترین زمان ممکن اعمال کنند. 

لینک دانلود :  SEO META in 1 CLICK 

افزونه SEO meta in 1 click

افزونه Buzzsumo

خیلی وقت‌ها کسب‌وکارها نیاز دارند جزئیات سئو را برای شبکه‌های اجتماعی بررسی کنند. در چنین مواقعی افزونه سئو BuzzSumo به ما کمک می‌کند محتواهایی که بهترین عملکرد را در پلتفرم‌ شبکه های اجتماعی داشته‌اند شناسایی کنیم. البته BuzzSumo در تحلیل رقبا و بررسی بک‌لینک‌های آنها هم عالی عمل می‌کند.

لینک دانلود :  BuzzSumo 

افزونه buzzsumo

افزونه Mangools

سئوکارها می‌توانند با افزونه mangools قدرت سئو وب‌سایت خود و رقبا را در کمترین زمان ممکن بررسی کنند. این ابزار قادر است مهم‌ترین معیارهای سئو مثل کلمات کلیدی و بک‌لینک‌ها را با جزئیاتی دقیق بررسی و به کاربر ارائه کند.

همچنین Mangools اطلاعات دیگری همچون Domain Authority  و Page Authority را هم به کاربر ارائه می دهد.

لینک دانلود :  SEO Extension [Metrics, Backlinks, On-Page] 

افزونه Mangools

افزونه SEOquake

افزونه SEOquake هم یک از بهترین افزونه های سئو با بیش از 900 هزار نصب فعال در فروشگاه کروم است. SEO SEOQuake خود را به عنوان یک داشبورد معرفی می‌کند که عملکرد دامنه (URL) و همچنین تک تک صفحات سایت را جداگانه گزارش می‌دهد. اما قابلیت جعبه‌ابزار سئو (SEO toolkit) این اکستنشن است که باعث شده محبوبیت این افزونه گوگل کروم برای سئوکارها بیشتر و بیشتر شود.

کاربران SEOQuake به کمک این جعبه ابزار می‌توانند به تجزیه‌ و تحلیل بک‌لینک‌ها و مشاهده رتبه کلمات کلیدی بپردازند. این اکستنشن قادر است پیشنهادهای جذابی برای سئو داخلی ارائه دهد و سئوکارها را در چینش استراتژی سئو کمک کند.

لینک دانلود :  SEOquake 

افزونه SEOQUAKE

افزونه SERPStat

اکستنشن سئو Serpstat دارای سه بخش اصلی است: بررسی سئو داخلی، آنالیز صفحه و آنالیز دامنه.

این افزونه متخصص بررسی فوری سئو وب‌سایت خود یا رقبا است. به کمک Serpstat می‌توانیم بفهمیم نسبت به رقبا چه نقاط قوت یا ضعفی داریم و سپس به اصلاح امور بپردازیم!

لینک دانلود :  Serpstat Website SEO Checker 

افزونه serpstat

افزونه Ahrefs Toolbar

Ahrefs نیز مثل دیگر اکستنشن‌های سئو گوگل کروم (MozBar) که بالاتر بررسی کردیم نوار ابزار سئویی دارد که ویژگی‌های مختلف وب‌سایت را از نگاه سئو بررسی می‌کند و ارزیابی دقیقی از کلمات کلیدی، لینک ها و قدرت محتوا ارائه می‌دهد. برای دریافت گزارش‌های دقیق در مورد متریک‌ها یا معیارهای سئو کافی‌ست روی نماد Ahrefs کلیک کنیم، همین!

لینک دانلود :  Ahrefs SEO Toolbar 

افزونه ahref toolbar برای کروم

افزونه Check My Links

همان‌طور که از نام این افزونه سئو پیداست، Check My Links با یک کلیک صفحات وب را اسکن می‌کند و اگر لینک شکسته (Broken Link) وجود داشته باشد، به ما اطلاع می دهد. 

طبیعتاً استفاده از این افزونه برای بررسی صفحات وب با لینک‌های زیاد صرفه‌جویی زیادی در زمان خواهد کرد. بنابراین اگر خواستید بدانید لینک های سایت به درستی کار می‌کنند یا نه، Check My Links را فراموش نکنید.

لینک دانلود :  Check My Links 

افزونه check-my-links

افزونه NinjaOutreach Lite

افزونه NinjaOutreach به عنوان یکی از افزونه‌های گوگل کروم برای سئو به ابزارهای تحلیل و داده کاوی پیشرفته‌اش معروف است. این افزونه قادر است گزارش‌های دقیقی از معیارهای مختلف سئو مانند URLهای صفحه، عناوین، لینک ها، توضیحات متا، تعداد دنبال‌کنندگان در شبکه‌های اجتماعی و حتی تکنیک‌های کسب درآمد ارائه دهد!

لینک دانلود :  NinjaOutreach Lite 

افزونه ninjaoutreach

افزونه Woorank

Woorank یک افزونه تجزیه‌وتحلیل سایت است که پیشنهادهای کاربردی و جالبی برای بهبود صفحات وب می‌دهد. این افزونه سئو گوگل کروم قادر است گزارشی عمیق و دقیق در مورد سایت ارائه دهد. سپس اگر مشکلی بود، راه‌هایی برای بهبود معیارهای مختلف سئو ارائه خواهد داد.

لینک دانلود :  SEO Analysis & Website Review by WooRank 

افزونه Nofollow

پیدا کردن لینک‌های نوفالو (Nofollow) یکی از اقداماتی است که برای تحلیل رقبا و همچنین سایت های مناسب برای لینک سازی انجام می شود. این افزونه به ما کمک می‌کند که این نوع لینک ها را شناسایی کنیم.

وقتی متنی را هایپرلینک می‌کنید، آن لینک درون یک تگ HTML قرار می‌گیرد. منظور از لینک NoFollow قابلیت خاصی است که به گوگل می‌گوید لینک اشاره شده مورد تایید نیست بنابراین احتمالا ارزش یا اعتباری هم به آن لینک منتقل نمی شود. اگر در این مورد می خواهید بیشتر بدانید، توصیه میکنم مقاله  لینک فالو (follow) و نوفالو (nofollow) و بررسی تفاوت آنها را بخوانید.

با افزونه NoFollow سئوکارها و تولیدکنندگان محتوا می‌توانند صفحات وب را که با متاتگ NoFollow کدگذاری شده‌اند، شناسایی کنند. 

لینک دانلود :  NoFollow 

افزونه BuzzStream

BuzzStream یکی از افزونه‌های سئو گوگل کروم است که تمرکز اصلی آن روی سازماندهی فعالیت‌های مرتبط با کسب‌وکار است. فعالیت‌هایی مثل لینک‌سازی، تبلیغ محتوا و شناخت اینفلوئنسرها به کمک BuzzStream خیلی ساده‌تر از قبل می شود.

لینک دانلود :  BuzzStream Buzzmarker 

افزونه Buzzstream

افزونه Lighthouse

در طول تاریخ، فانوس‌های دریایی همیشه وظیفۀ هدایت و راهنمایی کشتی‌ها را به عهده داشته‌اند. افزونه لایت هاوس Lighthouse هم قرار است مثل یک فانوس دریایی به ما کمک کند در اقیانوس بی‌انتهای اینترنت، سردرگم نمانیم و بهترین راهنمایی‌های ممکن را بگیریم.

Lighthouse ابتدا یک سری آزمایش بر روی صفحه وب موردنظر اجرا می‌کند و سپس نتایج دقیقی در مورد سرعت، کیفیت و عملکرد کلی سایت گزارش می‌دهد. این افزونه سئو در نهایت گزارش این آزمایش ها را در قالب Pagespeed Insights به کاربر ارائه می دهد.

لینک دانلود :  Lighthouse 

افزونه vidlQ Vision for Youtube

افرادی که به تولید محتوا در یوتیوب می‌پردازند، حتماً نام این افزونه را شنیده‌اند. افزونه vidIQ Vision همه چیز را در مورد تقویت تأثیر ویدئو، افزایش بازدید و ایجاد تعامل بیشتر در یوتیوب به شما می‌گوید.

به کمک افزونه vidIQ می‌توانید بفهمید ویدئوها چطور در نتایج جستجوی یوتیوب رتبه‌بندی می‌شوند، مخاطبان هدف شما چه محتوایی را جستجو می‌کنند و چه کلید واژه هایی ترند شده است. در حال حاضر vidIQ بیش از 2 میلیون کاربر دارد و برای بهبود عملکرد به طور منظم به‌روز می‌شود. پس اگر به فکر سئو ویدئوهای خود برای یوتیوب هستید، حتماً افزونه vidIQ Vision را نصب کنید.

لینک دانلود :  vidIQ Vision for YouTube 

افزونه Sitechecker

افزونه Sitechecker یک ابزار آنالیز وب‌سایت است که یک چک‌لیست دقیق سئو ارائه می‌دهد تا بتوانید کیفیت تمام موارد سئوی سایت را کنترل کنید. قابلیت‌هایی مانند بهینه‌سازی محتوا ، بررسی کلمات کلیدی، بررسی لینک ها و تصاویر و همچنین امتیاز Google PageSpeed و… از ویژگی‌های جالب این افزونه سئو کروم محسوب می‌شود.

لینک دانلود :  Website SEO Checker: Free Audit & Analysis 

افزونه sitechecker

افزونه TextOptimizer

افزونه TextOptimizer خود را به عنوان دستیار نوشتن معرفی می‌کند؛ اما در کنار این فعالیت، نتایج جستجو را برای عبارات مرتبط آنالیز کرده و نوعی جدول خاص به نام «جدول هدف»  استخراج می‌کند. در این جدول، کلماتی پیشنهاد می‌شوند که برای مطابقت بهتر با انتظارات موتورهای جستجو در محتوای خود استفاده کنید.

لینک دانلود :  TextOptimizer 

افزونه Keyword Surfer

این ابزار یکی از اکستنشن‌های گوگل کروم برای سئو است که آنالیزهایی از کلمات کلیدی کرده و گزارش‌های دقیقی ارائه می‌دهد. حجم جستجوی کلمات کلیدی، ایده‌های جدید کلمه کلیدی و برآورد ترافیک دامنه در نتایج جستجو از خدماتی است که این افزونه در خود جای داده است.

لینک دانلود :  Keyword Surfer 

افزونه surfer

افزونه Similarweb

سئوکارانی که علاقه‌مند به تجزیه‌وتحلیل روندهای مختلف در بازار هستند، حتماً اسم سیمیلار وب را شنیده‌اند. SimilarWeb یکی از معتبرترین افزونه‌های سئو برای گوگل کروم است که با ارائه معیارهای مهم هر وب‌سایت، سئوکارها را در مسیر آنالیز پروژه های خود یاری می‌کند. 

کاربران به کمک این اکستنشن محبوب می‌توانند آمارها و استراتژی‌های سئوداخلی و سئو خارجی به کار رفته در هر وب‌سایت را با یک کلیک مشاهده کنند. 

لینک دانلود :  Similarweb – Traffic Rank & Website Analysis 

افزونه similarweb

افزونه Glimpse

«گلیمپس» افزونه ای برای تحقیق کلمات کلیدی است که تخصص و تمرکز اصلی‌اش روی ترندهاست. این اکستنشن سئو داده‌های Google Trends را از نظر حجم جستجوی کلمات کلیدی بررسی می‌کند و پیشنهادهای جالبی درباره کلمات کلیدی و روند ترند آنها می دهد.

لینک دانلود :  Google Trends Supercharged – Glimpse 

افزونه glimpse

افزونه SEO Minion

اگر به دنبال افزونه همه جانبه و تمام و کامل برای امور اصلی سئو خود می گردید، SEO Minion یکی از آنهاست. این افزونه به شما کمک می کند تا سئو تکنیکال و سئو داخلی صفحات سایت خود و رقبا را بررسی و تحلیل کنید. اگر لینک‌سازی در اولویت شماست، سئومینینون را از دست ندهید!

لینک دانلود :  SEO Minion 

افزونه SEO Minion

افزونه Redirect Path

این افزونه کدهای HTTP شامل 301، 302، 404 و 500 را نشانه گذاری می‌کند. همچنین Redirectها یا تغییر مسیرهای جاوا اسکریپت و متا را تشخیص داده و در صورت وقوع مشکلات احتمالی صفحات وب، به سئوکار هشدار می‌دهد. 

ازآنجا که لینک های شکسته می‌توانند کاربران را از سایت خارج کنند و به خزنده های گوگل اطلاعات نادرست دهند، این افزونه سئو به شما اطلاعاتی در مورد این مشکلات می‌دهد تا بتوانید در اسرع وقت نسبت به اصلاحشان اقدام کنید.

لینک دانلود :  Redirect Path 

افزونه redirect path

افزونه Keywords Everywhere

Keywords Everywhere یک افزونه سئو مختص تحقیق کلمات کلیدی است که سه نوع اطلاعات مختلف را برای هر کلمه کلیدی در گوگل نشان می‌دهد:

  • حجم جستجوی ماهانه
  • هزینه به ازای هر کلیک 
  • رقابت گوگل ادوردز

با نصب این افزونه دیگر نیازی به رفت و برگشت به ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی نیست و فقط با همین افزونه می توانید کلی کلمه کلیدی به همراه اطلاعات دیگر را در فضای نتایج SERP داشته باشید.

لینک دانلود :  Keywords Everywhere – Keyword Tool 

افزونه keywords everywhere

چطور می‌توان افزونه های گوگل کروم را دانلود و نصب کرد؟

متداول‌ترین روش برای‌ دانلود افزونه گوگل کروم استفاده از فروشگاه رسمی خود گوگل به نام Chrome Web Store است. برای دانلود هر افزونه ای، می توانید مراحل زیر را پیش ببرید :

  • در قسمت جستجو نام افزونه را وارد کرده و منتظر نتایج آن باشید.
  • در صورت پیدا شدن، روی افزونه کلیک کرده و دکمه Add to chrome را بزنید.
  • پس از دانلودشدن و اضافه شدن به مرورگر، می توانید از قابلیت های افزونه استفاده کنید.
  • برای مدیریت افزونه ها Extensions هم می توانید در نوار بالای مرور روی آیکون 🧩 (شکل پازل مانند) کلیک کنید و هرکدام را که می خواهید به مرورگر خود اضافه یا از آن حذف کنید.

نحوه استفاده از افزونه‌های گوگل کروم به خود آن افزونه بستگی دارد. بعضی اکستنشن‌ها در پس‌زمینه مرورگر کار می‌کنند و وظایف خاصی را به صورت خودکار انجام می‌دهند. اما در مقابل، اکثر اکستنشن‌ها در بالا و سمت راست مرورگر نماد کوچکی (آیکون) اضافه می‌کنند که برای دسترسی به عملکرد آن اکستنشن، باید روی این نمادها کلیک یا راست‌ کلیک کنید. 

سخن آخر…

با وجود فرایندهای پیچیده مدیریت و اجرای سئو، سئو یک وب‌سایت می‌تواند کار استرس‌زایی باشد. اما به کمک افزونه‌های سئو گوگل کروم بخش زیادی از این استرس را خودکار کرده و به آرامش و تسلط تبدیل خواهید کرد.

فرایندهایی مثل تحقیق کلمات کلیدی، سنجش پارامترهای سرعت سایت، شناسایی بک لینک رقبا و ارورهای سئو تکنیکال به کمک افزونه های سئو از همیشه ساده تر شده‌اند. درست است که گزینه‌های زیادی در این زمینه وجود دارد؛ اما شما مجبور نیستید از همۀ آن‌ها استفاده کنید. هر یک از اکستنشن‌های سئو که در این مقاله بررسی کردم، می‌توانند برای بهینه‌سازی سایت در هر یک از جنبه های آن کافی و کاربردی باشد.

سوالات متداول

افزونه یا اکستنشن گوگل کروم نوعی دستیار کمکی برای سئوکارهاست که پس از نصب روی این مرورگر، به آن‌ها در زمینه های مختلف مثل تحقیق کلمات کلیدی، آنالیز کلی وبسایت، شناسایی ترندها، پیدا کردن بک لینک ها و ….  کمک می کند.

تمام افزونه های ذکر شده در این مقاله می‌توانند برای کمک به فرایند سئو مفید باشند اما به طور کلی از میان محبوب‌ترین افزونه‌های سئو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Similarweb
  • SEO Meta in one Click
  • SEOquake
  • Keywords Everywhere
  • Fatrank

مشاوره رایگان سئو

با مشاوره رایگان سئو در عرض ده دقیقه اطلاعاتی در مورد سئو و مفاهیمش بدست میارید
4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=4760
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد معرفی 26تا از بهترین افزونه های گوگل کروم برای سئوکارها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.