12تا از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی【ابزار کیورد ریسرچ】

2678 بازدید

اگر کسی از من بپرسد مهم‌ترین و پایه‌ای‌ترین کاری که باید در سئو یاد بگیریم چیست، قطعاً به او جواب می‌دهم تحقیق کلمات کلیدی. چرا؟ چون بدون تسلط بر تحقیق کلمات کلیدی، انگار زبان صحبت با گوگل را بلد نیستیم. 

من در مقاله آموزش جامع تحقیق کلمات کلیدی فرایند پیدا کردن کلمات کلیدی را به طور مفصل بررسی کرده و به برخی از ابزارهای این کار هم اشاره کردم. اگر ترافیک ارگانیک بیشتری برای سایت‌مان لازم داریم، حتماً باید ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بشناسیم و بر نحوه کار با آنها مسلط باشیم. این ابزارها به ما کمک می‌کنند با صرف کمترین زمان و بیشترین دقت ممکن، بهترین کلمات کلیدی را برای صفحات سایت پیدا کنیم. بدیهی است که اگر در پیدا کردن کلمات کلیدی موفق باشیم، احتمال رتبه گرفتن در نتایج گوگل برایمان بیشتر خواهد بود.

در این مقاله، قرار است بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی را به شما معرفی کنم و نحوه کار با هر یک از آنها برای پیدا کردن کلمات را مقداری توضیح دهم. پس با من همراه باشید.

قبل از مطالعه مقاله حتما وویس زیر را گوش کنید

آیا حتماً باید از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی استفاده کنیم؟

این سؤال اوائل کار برای خودم هم وجود داشت. اصلاً چرا باید این‌قدر  روی انتخاب کلمات کلیدی وقت بگذاریم؟

هیچ فرقی نمی‌کند سایت فروشگاهی داشته باشیم یا صرفاً کارمان را با تولید محتوا پیش ببریم؛ در هر حال، تحقیق کلمات کلیدی بخش مهمی از کارمان را تشکیل میدهد.

وقتی مخاطب هدف ما برای جستجوی کالا، خدمات و اطلاعات موردنظرش وارد فضای جستجو می‌شود، از یک سری کلمات و عبارات خاص استفاده می‌کند. وقتی ما آن کلمات و عبارات را بشناسیم، می‌توانیم محتوای خود را برای آن کلمات بهینه‌سازی کنیم و مخاطب را به سایت خود بکشانیم.

به همین دلیل است که تحقیق کلمات کلیدی و ابزارهایش از اهمیت بالایی برخوردارند. ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی به ما کمک می‌کنند بفهمیم از بین عبارات موردنظر مخاطبان، کدام کلمه بر اساس حجم جستجویش اولویت بیشتری دارد. اگر میخواهید در خصوص حجم جستجو و نحوه پیدا کردن میزان سرچ کلمات کلیدی بیشتر بدانید توصیه میکنم مقاله 7 ابزار برای پیدا کردن میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را بخوانید.

همه تیم‌های محتوا و سئو برای توسعه و پیشبرد استراتژی محتوای خود باید ابزارهای یافتن کلمات کلیدی و نحوه استفاده از آن‌ها را بشناسند. 

این را هم اضافه کنم که تحقیق کلمات کلیدی باید به طور پیوسته انجام شود. خیلی از افراد یا شرکت‌ها فقط یک بار، آن هم در ابتدای طراحی استراتژی محتوا به تحقیق کلمات کلیدی می‌پردازند. این کار قطعاً اشتباه است. ما باید به‌عنوان بخشی از تلاش‌های بازاریابی خود، به‌طور پیوسته تحقیقات کلمات کلیدی را انجام دهیم. 

بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی

خب، حالا که با اهمیت تحقیق کلمات کلیدی در سئو آشنا شدیم، نوبت می‌رسد به معرفی ابزارهایی که در این مسیر به ما کمک می‌کنند. از بین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی، من 14 مورد را انتخاب کردم که طبق تجربه‌ام بیشترین کارایی را داشته‌اند و اطلاعات دقیق‌تری در خصوص پیدا کردن کلمات کلیدی ارائه می‌دهند. این ابزارها به طور مختصر عبارتند از :

  • SEMrush
  • Google Trends
  • Google Search Console
  • Rank Tracker
  • Google Ads Keyword Planner
  • Moz Keyword Explorer
  • Spyfu
  • Keywordtool.io
  • KWfinder
  • Ahrefs
  • Answer the public
  • ChatGPT

1. سمراش (Semrush)

وبسایت Semrush ادعا می‌کند بزرگ‌ترین دیتابیس کلمات کلیدی در فضای وب را دارد. این پلتفرم بیش از 23 میلیارد کلمه کلیدی را از 140 دیتابیس بین‌المللی جمع‌آوری کرده است تا به کاربرانش کمک کند انتخاب‌های هوشمندانه و دقیقی داشته باشند.

Semrush سیستمی از چندین ابزار تحقیق کلمه کلیدی است. یعنی فقط قرار نیست به ما پیشنهاداتی ساده از بهترین کلمات کلیدی ارائه کند. همه امکانات سمراش در کنار هم به کاربران کمک می‌کنند دقیق‌ترین انتخاب ممکن را داشته باشند.  

شاید بهترین بخش تحقیق کلمه کلیدی که در سمراش وجود دارد، Keyword Overview است. خودِ این گزارش از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

  • حجم جستجو: میانگین تعداد جستجوهای ماهانه (و معیارهایی مثل حجم جهانی و حجم جستجو بر اساس روندها)
  • دشواری کلمه کلیدی: تخمین میزان سختی کلمه برای رتبه گرفتن در 10 نتیجه برتر ارگانیک (میزان سختی از مقیاس 1 تا 100 به کلمه اختصاص می‌یابد.)
  • Intent یا نیت کاربر: هدف جستجو یا همان «چرایی» نهفته در پشت کلمه کلیدی

یکی دیگر از ابزارهای مفید سمراش، ابزار Keyword Gap است. این گزینه به تجزیه‌ و تحلیل رقبای سئو ما می‌پردازد و مقایسه‌های جالبی ارائه می‌دهد. مثلاً می‌تواند بگوید چه تعداد از کلمات کلیدی ما با رقبای‌مان مشترک است و چه تعداد کلمه هست که باید بیشتر روی‌شان کار کنیم تا به سطح رقبا برسیم.

به طور کلی سمراش یک ابزار همه‌کاره تحقیق کلمات کلیدی است که می‌توانیم از آن برای تبلیغات PPC (مثل گوگل ادز)، بازاریابی محتوا، مدیریت کمپین‌های بازاریابی و تحلیل دقیق رقبا استفاده کنیم. SEMrush خدماتش را به شکل رایگان ارائه نمی‌دهد، اما به صورت روزانه تا سقف محدودی می‌توانید از گزینه‌‌های آن به صورت ‌رایگان استفاده کنید. 

semrush keyword tool

2. گوگل ترندز (Google Trends)

گوگل ترندز یکی از ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی است که به کمک آن می‌توانیم ترندها یا همان روندهای جستجوی جامعه هدف خود را در زمان حال و گذشته بر اساس مناطق جغرافیایی مختلف تجزیه‌وتحلیل کنیم. 

خیلی از تیم‌های محتوا در داخل کشور برای ایده‌پردازی و برنامه‌ریزی محتوا، بررسی نیت یا هدف مخاطبان، ساخت کمپین‌های تبلیغاتی فصلی و… از گوگل ترندز استفاده می‌کنند.

همان‌طور که از اسم این ابزار مشخص است، بیشتر تمرکزش روی شناسایی روندهای کلمات یا عبارات کلیدی است. بنابراین به کمک آن می‌توانیم بفهمیم چه زمانی علاقه مخاطب به کلمه یا عبارت کلیدی خاصی کمتر یا بیشتر شده است.

به نظر من Google Trends یکی از بهترین ابزارهای انتخاب کلمات کلیدی به شمار می‌رود. چون هم رایگان است، هم با یک کلیک می‌توانیم محبوبیت کلمات کلیدی مختلف را مستقیماً با هم مقایسه کنیم و بهترین‌ها را انتخاب کنیم.

google trends

3. گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

گوگل سرچ کنسول یکی دیگر از بهترین ابزارهای رایگان تحقیق کلمات کلیدی است. البته به کمک این ابزار می‌توانیم میزان عملکرد محتوای سایت در گوگل را نیز بسنجیم. 

این ابزار رایگان، کلمات کلیدی انتخابی ما را تجزیه‌وتحلیل می‌کند و بر اساس داده‌هایی که در دیتابیس خود دارد، میانگین رتبه صفحه در نتایج گوگل و تعداد کلیک‌های جذب شده را نشان می‌دهد.

بیشتر وبمستران و تولیدکنندگان محتوا وقتی می‌خواهند بفهمند کدام صفحات در سایت‌شان ترافیک کمی می‌گیرد و نیاز به بهبود دارد، از Google Search Console استفاده می‌کنند. یکی از کاربردهای جالب این ابزار این است که به کمک آن می‌توانیم ببینیم کدام عبارت‌هایی که در حال حاضر جستجو می‌شوند، بیشترین ترافیک را برای سایت جذب می‌کنند. این‌طوری می‌توانیم بفهمیم در مطالب آینده خود چه موضوعاتی را باید پوشش دهیم.

گوگل سرچ کنسول را می‌توان با یک حساب Google Analytics ادغام کرد تا داده‌های عمیقی درباره کلمه کلیدی به دست آوریم و به رتبه‌های بهتری در صفحات نتایج گوگل برسیم.

google search console queries

4. رنک ترکر (Rank Tracker)

اگر بخواهیم رشد سریعی در نتایج گوگل داشته باشیم و روی افزایش آگاهی از برند شرکت‌‎مان کار کنیم، ابزار Rank Tracker واقعاً به درد می‌خورد. 

بیشتر ما فکر می‌کنیم وقتی محصولات و خدمات مشخصی تولید می‌کنیم یا در صنایع تجاری خاصی فعال هستیم، طبیعتاً کلمات کلیدی صفحات‌مان هم مشخص است. اما جالب اینجاست که افراد برای پیدا کردن محصولات و خدمات‌مان ممکن است از کلمات و عبارات نامعمولی استفاده کنند که حتی به فکرمان هم نمی‌رسند!

Rank Tracker یک ابزار رایگان تحقیق کلمات کلیدی است که 23 ابزار را در یک ابزار جمع‌آوری کرده تا بیشترین ایده‌های ممکن را برای کلمات کلیدی به کاربرانش ارائه دهد. 

این ابزار در بررسی پتانسیل ترافیک یک کلمه کلیدی و رقابت برای آن کلمه عالی عمل می‌کند. این را هم بگویم که رنک ترکر نسخi پولی هم دارد؛ اما نسخه رایگانش داده‌های کافی برای آنالیز پتانسیل ترافیک کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد.

Rank tracker

5. Google Ads Keyword Planner

یکی از بهترین ابزارهای ممکن برای تیم‌های بازاریابی که کمپین‌های PPC (پرداخت به ازای کلیک) را اجرا می‌کنند، همین ابزار است. Google Ads Keyword Planner  فهرست کلمات کلیدی هدفمند در سئو و PPC را از هم تفکیک می‌کند تا بتوانیم در هر استراتژی، بهترین انتخاب ممکن را داشته باشیم.

این ابزار در کنار پیشنهادهای کلمات کلیدی، حجم جستجوی تخمینی آن‌ها را هم نمایش می‌دهد تا کمپین خود را بر اساس کلمات اولویت‌بندی کنیم. برای دسترسی به Keyword Planner به یک حساب Google Ads نیاز داریم. 

پس همان‌طور که دیدیم، از Keyword Planner می‌توان برای انجام دو کار به نحو احسن استفاده کرد:

  • یافتن کلمات کلیدی جدید
  • آنالیز حجم جستجو برای هر کلمه

Keyword Planner از نظر فنی رایگان است. اما ازآنجاکه باید از طریق یک حساب Google Ads (که اطلاعات صورت‌حساب را درخواست می‌کند) به آن دسترسی داشته باشیم، نیاز به اطلاعات حساب بین‌المللی داریم.

google ads keyword planner

6. Moz Keyword Explorer

Moz یکی از ابزارهای مشهور سئو است که من هم در مقاله 10تا از بهترین ابزارهای سئو سایت آنرا معرفی کردم. Moz علاوه بر اینکه ابزاری برای تجزیه و تحلیل سئو است، ابزار تحقیق کلمه کلیدی هم محسوب می شود که علاوه بر اشتراک پولی خود، یک ابزار رایگان هم دارد که 10 کوئری را به صورت ماهانه به کاربرانش ارائه می‌دهد. این ابزار به تیم‌های محتوایی که هنوز تجربه چندانی در سئو ندارند کمک زیادی می‌کند. 

یکی از ویژگی‌های جالب Moz Keyword Explorer این است که برای هر کلمه یک امتیاز اولویت به ما می‌دهد. از این طریق می‌توانیم بفهمیم آیا لازم است سرمایه و انرژی خود را روی یک کلمه کلیدی خاص صرف کنیم؟ این ابزار امتیاز اولویت‌بندی‌اش را بر اساس معیارهای مختلفی مثل حجم جستجو، نرخ کلیک و سختی کلمه کلیدی ارائه می‌دهد؛ بنابراین از اعتبار بالایی برخوردار است.

Moz keyword explorer

7. اسپای‌فو (Spyfu)

اسپای‌فو یکی از نام‌های آشنایی است که توانسته در سال‌های اخیر به عنوان یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای آنالیز سایت (مخصوصا رقبا) و تحقیق کلمات کلیدی خودش را معرفی کند. 

Spyfu علاوه بر نمایش تعداد جستجوی ارگانیک کلمه کلیدی موردنظر، اطلاعات مفیدی درباره عملکرد رقبا در ارتباط با آن کلمه ارائه دهد. این ابزار رایگان نیست و برای استفاده از قابلیت‌های آن باید اشتراک تهیه کنیم.

Spyfu keyword research

8. کیوورد تول (Keyword Tool)

به کمک ابزار کلمه کلیدی KeywordTool می‌توانیم در یک موضوع مشخص، تعداد زیادی ایده برای کلمات کلیدی پیدا کنیم و در نهایت یک لیست مناسب پر از عبارات و کلمات هدفمند داشته باشیم. 

اما چه چیزی KeywordTool را در مقایسه با دیگر ابزارها منحصربه‌فرد می‌کند؟

اولین مزیتی که این ابزار نسبت به دیگر گزینه‌ها دارد، تعداد پیشنهادهایی است که برای کلمات کلیدی ارائه می‌دهد. به‌عنوان‌مثال، من فقط کلمه SEO را جستجو کردم و این ابزار 1394 کلمه کلیدی مرتبط را به من ارائه داد.

مزیت دوم KeywordTool این است که بر اساس جامعه هدف‌مان، به راحتی می‌توانیم نتایج را فیلتر یا دقیق‌تر کنیم تا در نهایت به کلمات کلیدی مناسب خود برسیم. 

keywordtool.io

9. KWFinder

یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی که طرفداران زیادی هم در ایران دارد، KWfinder است. متأسفانه این ابزار پولی است؛ اما امکان استفاده رایگان از آن برای 7 روز فراهم است. 

این ابزار تعداد بسیار زیادی از شاخص‌ها و معیارهای کلمه کلیدی را برای آنالیز کلمات استفاده می‌کند و در نهایت بر اساس حجم جستجو و داده‌های تاریخی خود، بهترین پیشنهادها را به کاربران ارائه می‌دهد. 

برای تیم‌هایی که می‌خواهند بهترین و هدفمندترین کلمات کلیدی را انتخاب کنند و نگاهی هم به وضعیت رقبایشان داشته باشند، KWFinder یکی از بهترین ابزارهاست.

kwfinder keyword research

10. اچرفز (Ahrefs)

اگر بخواهم Ahrefs را در یک کلمه توصیف کنم، باید از کلمۀ «قدرت» استفاده کنم. فقط کافیست یک کلمه کلیدی را در کادر جستجوی Ahrefs وارد کنیم تا این ابزار هر آنچه باید بدانیم را در مورد آن کلمه ارائه دهد. 

حجم کل جستجو، تعداد کلیک‌ها، سختی، رتبه‌بندی در نتایج گوگل و حتی توزیع حجم سختی؛ تنها چند ویژگی مهمی است که Ahrefs keywords explorer درباره کلمات به ما می‌دهد. اگرچه این اطلاعات در نگاه اول زیاد به نظر می‌رسند، اما تمام اطلاعات در این ابزار به خوبی سازماندهی و به‌وضوح ارائه شده‌اند.

Ahrefs رایگان نیست و برای تیم‌های کوچک کمی گران است. با این حال، اگر بتوانیم از پس هزینه‌هایش بربیاییم، واقعاً یکی از بهترین و مطمئن‌ترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی است.

در کنار ابزار پولی Ahrefs، ابزار Free keyword generator اچرفز نیز وجود دارد که می تواند منبعی برای پیدا کردن کلمات کلیدی اولیه باشد.

اچرفز در مقایسه با دیگر ابزارها یکی از بزرگ‌ترین دیتابیس‌های موجود (19.2 میلیارد کلمه کلیدی، 10 موتور جستجو و 242 کشور) را در اختیار دارد که مرتباً به روز می‌شود.

ahrefs keyword explorer

11. Answer the Public

Answer the Public یکی از بهترین ابزارهای تحقیق کلمه کلیدی است که در پیدا کردن ایده کلمات عالی عمل می‌کند.  من وقتی کلمه «بیت‌کوین» را در این ابزار جستجو کردم، 392 ایده کلمه کلیدی به من ارائه داد و آن‌ها را با توجه به شاخص‌های مختلف به 5 دسته تقسیم‌بندی کرد.

متأسفانه این ابزار در عین شایستگی‌هایی که دارد، حجم جستجوی کلمات کلیدی را نشان نمی‌دهد. با این حال، در کنار هر کلمه کلیدی دایره‌های قرمزی می‌گذارد که به ما می‌گویند آیا تعداد جستجوهای ماهانه برای آن کلمه زیاد، متوسط یا کم است.

answerthepublic

12. چت جی پی تی (ChatGPT)

همه ما این روزها قطعاً نام ChatGPT را شنیده‌ایم. یک چت‌بات عجیب و غریب از شرکت OpenAI که تقریباً می‌تواند به هر سؤالی پاسخ دهد. اگرچه ChatGPT یک ابزار تحقیق کلمات کلیدی نیست، اما برای پیدا کردن ایده‌های اولیه خیلی خوب است. 

به‌عنوان‌مثال، می‌توانیم خودمان امتحان کنیم و از ربات بخواهیم لیستی از کلمات مرتبط با «بیت‌کوین» را به ما بدهد. حالا ما به تعدادی کلمه رسیده‌ایم که قطعاً می‌توانیم به صورت ابر کلمات کلیدی در مقالات خود از آن‌ها استفاده کنیم.

و اما کلام آخر …

جا دارد این جمله را دوباره تکرار کنم که هیچ‌کدام از فعالیت‌هایی که در سئو دخیل هستند، از تحقیق کلمات کلیدی مهم‌تر نیستند. هر هدفی که داشته باشیم و در هر حوزه‌ای که فعالیت کنیم، بدون شک ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی می‌توانند محتواهایمان را جهت‌دهی کنند و سایت‌مان را در میان رتبه‌های برتر گوگل قرار دهند. 

امروزه تقریباً 200 ابزار تحقیق کلمات کلیدی در بازار جهانی وجود دارد که من اینجا 12 مورد از بهترین‌ها و متداول‌ترین‌ها (رایگان و پولی) را بررسی کردم. طبیعتاً برای انتخاب گزینه نهایی باید جوانب زیادی را بسنجیم و با مشورت و تحقیق، ابزاری را انتخاب کنیم که بیشترین سازگاری را با وضعیت فعلی‌مان داشته باشد.

سوالات متداول

این ابزارها به ما کمک می‌کنند بهترین کلمات کلیدی را برای صفحات سایت‌مان هدف قرار دهیم و در مورد سؤالات و ابهامات مخاطبان هدف‌مان در گوگل اطلاعات ارزشمندی کسب کنیم.  افراد برای جستجو درباره هر موضوعی، از کلمات کلیدی استفاده می‌کنند. بنابراین اگر محتوای‌مان برای این کلمات خاص بهینه شده باشد، ترافیک بیشتری به دست خواهیم آورد. 

هرکدام از ابزارهایی که در این مقاله معرفی کردم، مزایای خاص خود را دارند و ممکن است در زمینه خاصی بهتر باشند. با این حال، اگر بخواهم در مجموع 5 ابزار تحقیق کلمات کلیدی را انتخاب کنم، باید به موارد زیر اشاره کنم:

  • سمراش (Semrush)
  • گوگل ترندز (Google Trends)
  • گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)
  • Keywordtool
  • KWFinder
4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5845
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

2 نظر در مورد 12تا از بهترین ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی【ابزار کیورد ریسرچ】

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  1. سلام
    در ادامه همین ابزارها میخواستم سایت کیووردچی (keywordchi.com) رو هم معرفی کنم
    به شدت در تحقیق کلمات کلیدی مخصوصا در وب فارسی کمک میکنه

    16