چگونه وضعیت سئو سایت‌ رقبا را بررسی کنیم (+معرفی ابزارها)

5435 بازدید

اگر وارد دنیای دیجیتال مارکتینگ و سئو شده اید، صرف‌نظر از حوزه تخصصی و صنعتی که در آن کار می کنید، باید حواس تان به رقبا باشد. چرا؟ چون سئو یک مسابقه است و وضعیت سئو رقبا تأثیر چشمگیری بر رتبه (و دیده شدن) سایت‌مان در گوگل دارد. بنابراین اگر به فکر کسب رتبه‌های بالاتر در نتایج گوگل هستیم، باید رقبا را خوب بشناسیم، تحلیل سئو رقبا را یاد بگیریم و به ابزارهای آن مسلط باشیم.

بنابراین اگر به دنبال بررسی عمیق وضعیت سئو رقبا هستید و می خواهید استراتژی و ابزارهای در دسترس برای آنالیز رقبا را بشناسید، در این مقاله همراه من باشید.

دوستان خود را نزدیک و دشمنان‌تان را نزدیک‌تر نگه دارید.

ضرب المثل چینی

منظور از تحلیل رقبا در سئو چیست؟

اگر بخواهم یک تعریف شُسته رُفته ارائه دهم، باید بگویم: «به فرایند تحقیق در مورد رقبا که با هدف جمع‌آوری اطلاعاتی درباره استراتژی سئو آن‌ها و همچنین نقاط قوت و ضعف‌شان انجام می‌گیرد، تحلیل یا آنالیز رقبا در سئو (Competitor Analysis) گفته می‌شود.»

خب، چرا این کار را انجام می‌دهیم؟ 

چون باید از این اطلاعات برای بهبود وضعیت سئو خودمان استفاده کنیم و در نهایت با سبقت از رقبا، جایگاه بهتری در نتایج گوگل کسب کنیم. به کمک تحلیل رقبا در سئو می‌توانیم:

  • استراتژی‌هایی که در پیشرفت سئو سایت رقبا نقش داشته را شناسایی و اجرا کنیم.
  • نقاط ضعف رقبای خود را کشف کنیم و با پر کردن این شکاف‌ها، جامعه هدف را به سمت خودمان بکشانیم.  
  • عملکرد سئو فعلی خود را با سایت رقبا مقایسه کنیم.
  • نسبت به اوضاع رقابت در بازار هدف یک چشم‌انداز دقیق داشته باشیم.
تحلیل و آنالیز رقبا در سئو

چرا تجزیه و تحلیل رقبا در سئو اینقدر مهم است؟

بازاریابی -جدای از اینکه در فضای فیزیکی باشد یا دیجیتال- به این معنی است که مشتریان بالقوه را پیدا کنیم و به آن‌ها توضیح دهیم چرا محصول ما با نیازهایشان مطابقت دارد. 

هم شناسایی مشتریان بالقوه، هم تبلیغات درستِ محصول، بدون تحلیل رقبا امکان‌پذیر نیست. در ابتدا باید آنچه که رقبای‌ مان انجام می‌دهند را بررسی کنیم تا بتوانیم پیشنهادهای جذاب تری ارائه دهیم.  

یکی از مهم‌ترین فعالیت‌هایی که در پروژه‌ سئو انجام می‌شود، تحقیق کلمات کلیدی است. تجزیه‌ و تحلیل کلمات کلیدی رقبا، بخش جدایی‌ناپذیری از فرایند تحقیق کلمات کلیدی به شمار می‌رود. در این بخش به کمک تحلیل رقبا می‌توانیم وضعیت رقابت در کلمات کلیدی مهم را مرور کنیم و ببینیم برای رتبه گرفتن در فلان کلمه، چقدر تلاش ،انرژی و بودجه لازم است. 

یک سری سوالات مهم وجود دارد که اینجا باید از خودمان بپرسیم. رقبا تا کجا پیش رفته‌اند؟ کدام کلمات کلیدی را پوشش داده‌اند؟ سئو تکنیکال یا سئو آف پیج شان در چه وضعیتی است؟ وقتی قرار است استراتژی سئو خود را پایه‌ریزی کنیم، پاسخ به این سؤالات از نان شب واجب‌تر است.

در ضمن، علاوه بر بررسی وضعیت کلمات کلیدی که فعلاً در ذهن داریم، به کمک تحلیل سئو رقبا می‌توانیم کلمات کلیدی جدید، ایده‌های ناب محتوایی (با استفاده از کیوورد گپ ها) و فرصت‌های لینک‌سازی مناسبی پیدا کنیم. خلاصه اینکه، بدون آنالیز سئو رقبا، باید دور رقابت در سئو، بهبود رتبه سایت و افزایش ترافیک ارگانیک را خط بکشیم.

استراتژی تحلیل سئو رقبا

1) شناسایی رقبای سئو

ما غول‌های صنعتی را در حوزۀ تخصصی خودمان می‌شناسیم. مثلاً اگر یک فروشگاه اینترنتی راه انداخته باشیم، قطعاً می‌دانیم که دیجی‌کالا یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین فروشگاه‌هاست.

اما آیا دیجی‌کالا جزو رقبای اصلی سئو ماست؟ 

اگر هنوز تازه‌کاریم و صرفاً چندماه از راه‌اندازی سایت‌مان گذشته، قطعاً دیجی‌کالا رقیب ما نیست. رقبای ما آن‌هایی هستند که روی کلمات کلیدی موردنظر ما سرمایه‌گذاری می‌کنند و از نظر اعتبار، عمر دامنه و تعداد مشتریان، هنوز فاصلۀ زیادی با ما ندارند. با گذشت زمان، وقتی کم‌کم از این سایت‌ها پیشی گرفتیم، رقبایمان هم بزرگ و بزرگ‌تر می‌شوند.

بنابراین برای شناسایی رقبای سئو، اول باید کلمات کلیدی اصلی سایت مان را در گوگل جستجو کنیم و ببینیم کدام سایت‌ها محصولات و خدمات‌شان بیشترین همپوشانی را با ما دارند و در حال فعالیت هستند. سایت‌هایی که در صفحه اول و دوم گوگل حضور دارند، قبل از اینکه رقیب‌ باشند، الگوی ما هستند و باید الهام‌بخش فعالیت‌های سئو ما باشند.

دیجی کالا رقیب ماست؟

2) ارزیابی دشواری کلمه کلیدی

بعد از اینکه رقبای اصلی سئو را شناسایی کردیم، نوبت به ارزیابی قدرت آن‌ها می‌رسد. از نظر تئوری، ما با تولید محتوای عالی می‌توانیم هر رقیبی را در هر جایگاهی و برای هر کلمه کلیدی شکست دهیم. اما در عمل، الگوریتم های گوگل پارامترهای زیادی را در نظر می‌گیرد. 

برای بررسی سطح سختی یا دشواری کلمه کلیدی (Keyword difficulty) ، باید از ابزارهای آنالیز سئو رقبا استفاده کنیم. این ابزارها، قدرت دامنه رقبا را بررسی می‌کنند و در نهایت با توجه به فاکتورهای گوگل، میزان دشواری کلمه کلیدی را به ما اطلاع می‌دهند. 

بعضی فاکتورهایی که گوگل برای رتبه دادن به یک صفحه به آن‌ها اهمیت می‌دهد عبارت‌اند از:

  • اعتبار و اقتدار دامنه (Domain authority)
  • کشور و سن دامنه
  • نمایه‌سازی (ایندکس شدن) در موتورهای جستجو
  • داده‌های بک‌لینک
  • رتبه الکسا
  • حجم ترافیک سایت
  • سیگنال‌های اجتماعی
  • و…

هرچقدر رقبای ما در کلمات کلیدی با سطح سختی بالاتری رتبه گرفته باشند، سئو آن‌ها قوی‌تر است و برای سبقت گرفتن از آن‌ها به زمان بیشتری نیاز داریم. در این حالت، باید روی رقبا با کلمات کلیدی آسان تر تمرکز کنیم تا با پیشی گرفتن از آن‌ها، برای رقابت با غول‌ها آماده شویم. 

تاثیر سختی کلمه کلیدی روی رقابت در سئو

3) جستجوی فرصت‌های جدید برای کلمات کلیدی

یکی از کارهایی که ابزارهای آنالیز سئو رقبا برای ما انجام می‌دهند، اندازه‌گیری تعداد دفعات ظاهرشدن کلمات کلیدی در سایت‌های رقباست. کلماتی که کمتر توسط رقبا استفاده می‌شوند، همان فرصت‌های جدید رتبه گرفتن در گوگل هستند. به انوع کلمات، کلمات کلیدی کیووردگپ (Keyword gap) گفته می شود. فراموش نکنیم این روزها کلمات کلیدی کم‌رقابت (کیووردگپ ها)، دقیقاً به‌اندازۀ کلمات محبوبی که رقابت زیادی دارند مهم هستند.

4) تحلیل استراتژی سئو رقبا

باز هم به کمک ابزارهای تحلیل رقبا می‌توانیم ببینیم سایت موردنظرمان هر چند وقت یک بار محتوا منتشر می‌کند، چه نوع محتوایی را منتشر می‌کند و کدام کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهد. حتی می‌توانیم استراتژی‌های لینک سازی داخلی سایت‌ها را به طور دقیق بررسی کنیم و از این اطلاعات به عنوان معیاری برای استراتژی سئو خودمان استفاده کنیم.

5) کالبدشکافی بک‌لینک‌ها  

در مسیر آنالیز سایت رقبا باید ببینیم رقبا بک‌لینک‌هایشان از کجا به دست می‌آورند. برای تیم‌هایی که به دنبال رتبه گرفتن در گوگل هستند، این منابع بک‌لینک مثل معدن طلا هستند. برای این مرحله هم به یک ابزار سئو تحلیل آف پیج قوی نیاز داریم. چراکه عملاً انجام این کار به صورت دستی غیرممکن است. 

شناسایی بک لینک رقبا

6) بررسی ساختار و UX سایت‌ها

وقتی بحث تجربه کاربری وسط می آید، گوگل حیثیتی عمل می‌کند! تقریباً تمام تغییرات الگوریتمی گوگل که در چند سال گذشته دیدم، روی UX یا همان تجربه کاربری متمرکز شده‌اند. 

تجربیات بهتر کاربران موبایلی، لود شدن سریع صفحات، خوانایی محتوا و… عواملی هستند که حین آنالیز سئو رقبا باید توجه زیادی به آن‌ها داشته باشیم. چند مورد از پارامترهای UX که حتماً باید در فرایند سئو سایت‌مان به آن‌ها دقت داشته باشیم موارد زیر هستند:

  • ایجاد و بهینه‌سازی نقشه سایت برای خزیدن بهتر ربات‌های گوگل
  • بهینه‌سازی سرعت صفحات به ویژه صفحات با ارزش بالا (لندینگ پیج ها)
  • بهبود عناصر سایت و سازگار کردن آن‌ها با هدف جستجوگر  

7) آنالیز شبکه‌های اجتماعی رقبا

شبکه‌های اجتماعی در تعامل با مخاطبان، افزایش ترافیک وب‌سایت و بهبود آگاهی از برند نقش مهمی دارند. بنابراین نمی‌توانیم بیخیال تأثیر این پلتفرم‌ها در سئو شویم. یکی از کارهایی که در مسیر آنالیز سئو رقبا باید انجام ‌دهیم، این است که ببینیم آن‌ها چطور از شبکه‌های اجتماعی‌شان استفاده می‌کنند.

بعضی سؤالات مهم که اینجا باید از خودمان بپرسیم عبارت‌اند از:

  • رقبای من از کدام پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند (یا نمی‌کنند)؟
  • هر چند وقت یک بار پست جدید منتشر می‌کنند؟
  • نحوه ارتباط آن‌ها با فالوورهای‌شان چگونه است؟
  • کدام نوع محتوا بیشترین تعامل را دارد؟

8) تحلیل هزینه تبلیغات رقبا

خیلی از سایت‌ها در کنار استراتژی سئو از کمپین‌های ترافیک پولی مثل گوگل ادز یا تبلیغات کلیکی برای بهبود ترافیک و افزایش نرخ تبدیل خود استفاده می‌کنند. بررسی میزان بودجه ای که رقبا برای تبلیغات هزینه می‌کنند، ما را از خطر هزینه‌های هنگفت و اضافی دور نگه می‌دارد.

بهترین ابزارهای خارجی و ایرانی آنالیز سئو رقبا

 تا اینجای مقاله سعی کردم تحلیل سئو رقبا و اهمیت آنرا بررسی کنم و کمی درباره مهم‌ترین اموری که در این مسیر باید انجام شود صحبت کنم. در ادامه، نوبت می‌رسد به ابزارهای تحلیل سئو رقبا. بدون این ابزارها تقریبا خیلی چیزی از رقبا دستگیرمان نمی شود، پس با این بخش مهم همراه من باشید.

1) ahrefs

یکی از بهترین ابزارهایی که در بررسی سئو رقبا عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد، ابزار Ahrefs (اچرفز) است. این ابزار در عین سادگی،  اطلاعات خوبی در مورد فعالیت‌های رقبا (مخصوصا آف پیج) ارائه می‌دهد. به کمک ابزارهای رایگان اچرفز می‌توانیم بک لینک های رقبا، اعتبار دامنه، رتبه کلمات کلیدی و حتی میزان ترافیک ورودی وبسایت رقبا را آنالیز کنیم. (منبع)

از طرفی با داشتن دسترسی به گوگل سرچ کنسول، Ahrefs اطلاعات جامع تری در خصوص وبسایت به ما می دهد. با این حال در اکثر مواقع ما دسترسی به سرچ کنسول رقبا نداریم.

طبق تجربه خودم، خیلی از تیم‌هایی که به دنبال یک استراتژی بازاریابی محتوا و سئو منسجمی بوده‌اند و از این ابزار استفاده کردند، در نهایت نتایج مطلوبی گرفتند.

ابزار سئو : Ahrefs

2) Semrush

سِمراش (SEMrush) یکی از محبوب‌ترین ابزارهای بررسی سئو داخلی و خارجی است که برای آنالیز سئو سایت رقبا هم عملکرد قابل قبولی دارد. یکی از ویژگی‌های جالب این ابزار که در تحلیل سئوی رقبا کاربرد دارد، Market Explorer است. به کمک این ویژگی بلافاصله می‌توانیم رقبای‌ خود را شناسایی کنیم و ببینیم کدام برندها برای رشدمان تهدید بالقوه‌ای به شمار می‌روند.

سمراش در زمینۀ شناسایی نقاط ضعف و قوت رقبا، آنالیز لینک‌های داخلی و خارجی و همچنین شناسایی کیووردگپ ها عملکرد دقیق و قابل اعتمادی دارد.

ابزار سئو : SEMrush

4) SE Ranking

همان‌طور که از اسم این ابزار پیداست، کارش نظارت بر تاریخچه رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جست‌وجو است. به کمک SE Ranking می‌توانیم میانگین رتبه سایت‌ها در نتایج گوگل را بررسی کنیم و پیش‌بینی دقیقی از ترافیک آینده آن‌ها داشته باشیم. 

این ابزار برای هر یک از درخواست‌های ما 10 وب‌سایت برتر را نمایش می‌دهد و درباره هرکدام اطلاعات خاصی ارائه می‌دهد. اگر نیاز به جزئیات بیشتری داشته باشیم، می‌توانیم سایت‌ خاصی را به «رقبای اصلی» اضافه کنیم و آن سایت را طی زمان دنبال کنیم.

5) InfiniGraph

چند خط بالاتر درباره اهمیت شبکه‌های اجتماعی در سئو صحبت کردم. InfiniGraph قادر است انواع و اقسام ترندها را در شبکه‌های اجتماعی رقبا دنبال کند و از این طریق به ما کمک کند با شناخت نقاط قوت و ضعف آن‌ها، ترافیک هدفمند بیشتری دریافت کنیم. مزیت اصلی InfiniGraph این است که بر اساس کلمه کلیدی عمل می‌کند و فعالیت رقبا را بر اساس فاکتور ارتباط یا relevance رتبه‌بندی می‌کند.

6) Monitor Backlinks

مانیتوربک‌لینک یکی از ابزارهای جدید تحلیل رقباست که در همین مدت کم توانسته شهرت زیادی کسب کند. به کمک Monitor Backlinks می‌توانیم بک‌لینک‌های رقبا را بررسی کنیم و ایده‌های جالبی برای بک‌لینک‌های سایت خودمان پیدا کنیم. خیلی از تیم‌های سئو با استفاده از این ابزار یاد می‌گیرند چطور باید محتوای طعمۀ لینک بنویسند! (یا به قول خودمان، محتوایی بنویسند که لینک‌خورش قوی باشد.)

7) SpyFu  

اسپای‌فو یکی از نام‌های آشنایی است که در بررسی سئو رقبا عالی عمل می‌کند. برای استفاده از SpyFu کافی‌ست کلمه کلیدی خاصی به آن بدهیم و اسپای‌فو اوضاعش را هم در جستجوی ارگانیک و هم در گوگل ادز بررسی کند.  

یا بالعکس؛ می‌توانیم چند دامنه را به آن بدهیم و مثل آب‌خوردن لیستی از کلمات کلیدی که رقبای‌مان در جستجوی ارگانیک و گوگل ادز هدف قرار می‌دهند به دست آوریم. این ابزار معیارها و اطلاعات دقیقی را درباره هر کلمه به کاربران ارائه می‌دهد.

8) seobility

یکی از ویژگی‌هایی که باعث متمایزشدن یک ابزار می‌شود، حجم داده‌هایی است که به کاربران ارائه می‌دهد. seobility یکی از آن‌ ابزارهای تحلیل سئو رقباست که هم برای آنالیز مشکلات سایت خودمان کاربرد دارد، هم می‌توانیم از آن برای شناسایی نقاط ضعف و قوت رقبا استفاده کنیم.

9) Screaming Frog

یکی از بهترین نرم افزارهایی که به خیلی از کسب‌وکارها کمک می‌کند اطلاعات موردنیاز خود را درباره استراتژی سئوی رقبا استخراج کنند، همین screaming frog است. بررسی بلک‌لینک‌ها، آنالیز محتوا و تحلیل متا تایتل و دیسکریپشن چند مورد از کارهایی است که Screaming Frog به نحو احسن از پس آن‌ها برمی‌آید. 

این ابزار قابلیت ادغام با پلتفرم‌های دیگری مثل Google Analytics، Google Seach Console، PageSpeed را دارد.

ابزار سئو : Screaming frog

10) Moz Pro

Moz Pro یک ابزار همه‌کاره است که تحلیل سئو رقبا تنها یکی از وظایفی است انجام می‌دهد. اگر برای بهبود رتبه سایت خود در نتایج گوگل نیاز به آنالیز رقبا داشتیم، Moz Pro در بررسی رتبه، تحقیق کلمات کلیدی، شناخت شکاف های محتوایی و استخراج داده‌های لازم از سایت‌ها عملکرد فوق‌العاده‌ای دارد.

من به شخصه از بخش Link Exprorer این ابزار برای بررسی عمیق تر و دقیق تر بک لینک های رقبا استفاده می کنم.

ابزار سئو : Moz

11) BuzzSumo

برای اینکه بفهمیم چه نوع محتوایی در حوزه ما مؤثرتر است، می‌توانیم از Buzzsumo استفاده کنیم. به کمک این ابزار می‌توانیم مقالاتی که بیشترین تعامل را در فضای دیجیتال داشته‌اند شناسایی کنیم. خیلی از کسب‌وکارهایی که به دنبال ابزاری مفید برای تولید محتوای وایرال (ویروسی) و تیترهای جذاب هستند، از این ابزار استفاده می‌کنند.

12) SimilarWeb

خیلی از کسب‌وکارها وقتی می‌خواهند بفهمند باید روی کدام حوزه و کلمات کلیدی سرمایه‌گذاری کنند، اولین گزینه‌ای که به ذهن‌شان می‌رسد، Similarweb است. سیمیلاروب (Similarweb) یکی از آن نام‌های آشنایی است که چندین خدمت مختلف در زمینه تجزیه‌وتحلیل سایت ارائه می‌دهد. 

این ابزار امکان دسترسی به داده‌های مربوط به ترافیک سایت و عملکرد رقبا را در اختیار کاربرانش قرار می‌دهد. شناسایی کانال های بازاریابی و منشأ ترافیک، بررسی خصوصیات پرسونای سایت و آنالیز ترافیک ارگانیک و پولی رقبا، از ویژگی‌های دیگری است که می‌توانیم از Similarweb انتظار داشته باشیم.

ابزار سئو : Similarweb

و اما کلام آخر …

حالا که با تحلیل و آنالیز سئوی رقبا و ابزارهایش بیشتر آشنا شدیم، قطعاً امید بیشتری به موفقیت در سئو پیدا کرده‌ایم. به کمک تکنیک‌هایی که اینجا گفتم و بهره‌گیری از ابزارهای فوق، می‌توانیم هم‌زمان با بهبودهای کوچک و قدم‌هایی که برای سئو سایت خود برمی‌داریم، رقبا را هم زیر نظر داشته باشیم و یک‌به‌یک از آن‌ها در رقابت سئو و نتایج گوگل سبقت بگیریم.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=5851
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد چگونه وضعیت سئو سایت‌ رقبا را بررسی کنیم (+معرفی ابزارها)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.