معرفی 7 ابزار برای پیدا کردن میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

2800 بازدید

در مقالات گذشته در خصوص تحقیق کلمات کلیدی صحبت کردم و گفتم چطور بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنیم. بعد از اینکه بهترین کلمات را برای هدف قرار دادن پیدا کردیم، باید ببینیم حجم جستجوی کلمات کلیدی چقدر است. متأسفانه بیشتر سئوکاران بی‌تجربه، حجم جستجو یا Search Volume را به عنوان ارزش مطلق کلمه کلیدی در نظر می‌گیرند و فکر می‌کنند هر عبارتی که میزان جستجوی بیشتری داشته باشد، اهمیت بالاتری دارد! در حالی که اصلاً این‌طور نیست.

در این مقاله قصد دارم نگاهی دقیق‌ تر و عمیق تر به میزان سرچ کلمات کلیدی و اهمیت آن در سئو بیندازم و ابزارهایی که به ما در تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی کمک می کنند را معرفی کنم، پس با من همراه باشید. 

حجم جستجوی کلمات کلیدی چیست

منظور از حجم جستجوی کلمات کلیدی چیست؟

به حجم (یا تعداد) جستجوهای یک کلمه کلیدی خاص در یک بازه زمانی معین (مثلا ماهانه)، حجم جستجوی کلمه کلیدی (Keyword Search Volume) گفته می‌شود.

میزان جستجوی کلمه کلیدی معمولاً در یک بازه زمانی مشخص و به طور میانگین محاسبه می‌شود تا دیجیتال مارکترها و سئوکارها بتوانند از میزان رقابت و محبوبیت یک عبارت در موتورهای جستجو مطلع شوند. بنابراین اگر بخواهیم ببینیم یک کلمه کلیدی خاص چقدر می‌تواند برایمان ترافیک ارگانیک داشته باشد، باید این پارامتر را به‌درستی اندازه‌گیری کنیم.

یکی از ویژگی‌های مهمی که حجم جستجو (سرچ والیوم) دارد، انعطاف‌پذیربودن آن با توجه به نوع کاربران است. مثلاً ما می‌توانیم حجم جستجوی یک کلمه کلیدی معین را در یک ماه خاص (مثلاً فروردین) و در یک جغرافیای خاص بررسی کنیم.  

البته وقتی میزان جستجوی کلمه کلیدی را بررسی می‌کنیم، باید حواس‌مان باشد که این پارامتر صرفاً تعداد جستجوهای یک کلمه کلیدی را بیان می‌کند؛ نه تعداد افراد منحصربه‌فردی که آن کلمه را جستجو کرده‌اند. بنابراین، اگر یک کلمه کلیدی دارای حجم جستجوی ماهانه 100 باشد، ممکن است آن جستجوها توسط 100 نفر مختلف انجام شده باشند، یا فقط 10 نفر هر کدام 10 جستجو برای آن کلمه انجام داده باشند.

دانستن حجم جستجوی کلمات کلیدی چه اهمیتی دارد؟

میزان جستجوی کلمه کلیدی اهمیت دارد چون به طور مستقیم با جذب ترافیک ارگانیک مرتبط است. مثلاً اگر بخواهم سایت خودم را مثال بزنم، حدود 80 درصد از کل ترافیک سایتم را جستجوی ارگانیک تشکیل می دهد. برای همین، من باید کلماتی را در محتوایم هدف قرار دهم که حجم جستجوی بالایی در میان جامعه هدفم داشته باشد. 

اگر کسی به دنبال کلمات کلیدی مورد نظر من نباشد یا کلمات کلیدی که تارگت میکنم حجم جستجوی پایینی داشته باشند، محتوایی که تولید می‌کنم تا مدت‌ها در سایتم خاک می‌خورد. البته سوء تفاهم نشود، منظورم این نیست که فقط باید کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا را هدف قرار دهیم. چون این‌طوری وارد رقابت با سایت‌های بزرگ‌تر می‌شویم و کسب رتبه برایمان دشوارتر می‌شود.

حقیقت این است که همیشه باید در انتخاب کلمه کلیدی جانب تعادل را رعایت کنیم. یعنی با توجه به موقعیت برند و سایت‌مان در فضای وب، کلمه درست را انتخاب کنیم. 

خیلی از بحث خودمان فاصله نگیریم. داشتم درباره این صحبت می‌کردم که چرا میزان جستجوی کلمات کلیدی مهم است. در ادامه به دلایلی اشاره میکنم که اهمیت فوق‌العاده بالای میزان سرچ کلمه کلیدی (SV) را به ما گوشزد می‌کنند:

  • شروع پروژه‌ سئو بدون دانستن حجم جستجوی کلمات کلیدی غیرممکن است. سئوکاران برای توسعه سایت‌ها باید کلمات محبوب و باارزش را هدف قرار دهند.
  • میزان جستجوی کلمه کلیدی بر ارزش تبلیغات PPC تأثیر می‌گذارد؛ چراکه بدون دانستن عبارات جستجوی محبوب، عملکرد Google Ads بسیار ضعیف خواهد بود.
  • حجم جستجوی کلیدواژه به ما کمک می‌کند صفحات بیشتری را پیرامون کلمات محبوب ایجاد کنیم و این‌طوری شانس بیشتری برای رتبه گرفتن در گوگل داشته باشیم.  
  • موتورهای جستجو اسناد و صفحات جدید را بر اساس تعداد جستجوی کلمات فهرست‌بندی می‌کنند. بنابراین اگر می‌خواهیم محتوایمان زودتر ایندکس شود، باید کلمه مناسب و محبوبی را هدف قرار دهیم.

حجم جستجوی کلمه کلیدی چقدر باید باشد؟!

در پاسخ به این سؤال باید بگویم که این هم مثل دیگر فاکتورهای سئو، کاملاً بستگی دارد. ساده‌ترین پاسخی که می‌توانیم در سایت‌های تخصصی خارجی پیدا کنیم این است که باید کلماتی با حداقل 100 و حداکثر 10000 جستجوی ماهانه را هدف بگیریم. 

با این حال، این عدد تقریبی است و برای همه کلمات کلیدی صدق نمی‌کند. برای همین در ادامه به برخی از عوامل پرداخته‌ام که به ما کمک می‌کنند میزان خفن بودن حجم جستجوی کلمه کلیدی را تشخیص دهیم.

البته این «خفن» که می‌گویم، یک اصطلاح نسبی است. با این چند سال تجربه‌ای که به عنوان متخصص سئو داشته‌ام، فهمیده‌ام که همیشه استثنائاتی وجود دارد و هیچ‌وقت نباید با قطعیت حرف زد؛ خصوصاً در زمینۀ سئو! 

1) به حوزه صنعتی موردنظرمان نگاه کنیم

حجم جستجوی کلمه کلیدی بسته به صنعت و حوزه تخصصی متفاوت است. بنابراین نباید حجم جستجوی کلمات کلیدی را در حرفه‌ها و زمینه‌های مختلف با هم مقایسه کنیم. 

مثلاً حجم جستجوی ماهانه 100 برای یک سایت که در زمینه «فروش لوله پلی‌اتیلن آبرسانی» کار می‌کند، حجم مناسبی است و باید روی آن کلمه سرمایه‌گذاری شود. اما برای سایتی که در زمینه فروش لوازم آرایشی کار می‌کند، حجم جستجوی ماهانه 100 شاید خیلی بالا نباشد و سئوکاران این سایت باید سراغ کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالاتر بروند.

2) چقدر از شروع پروژه سئو می‌گذرد؟

دومین عاملی که روی میزان خفن بودن میزان جستجوی کلمه کلیدی مؤثر است، مدت‌زمانی است که داریم روی سایت کار می‌کنیم. این مدت‌زمان، ارتباط تنگاتنگی با اولویت‌هایمان دارد. 

مثلاً همین سایت لوازم آرایشی که مثال زدم، اگر یک سایت باسابقه باشد و قبلاً کلماتی با حجم جستجوی ماهانه 500 و 400 را هدف قرار داده باشد، طبیعتاً الان باید کلمات با حجم جستجوی 100 را نیز هدف قرار دهد.

3) چقدر قرار است ریسک کنیم؟

سرمایه‌گذاری روی کلمات کلیدی با میزان سرچ بالا شاید برایمان گران تمام شود. اگر سایت تازه‌کاری هستیم، به احتمال زیاد در کلماتی که بیش از حد رقابتی هستند، شانس نیاوریم و رتبه نگیریم. به هر حال، سایت‌های غولی هستند که مدت‌هاست دارند روی این کلمات کار می‌کنند و به این راحتی‌ها رتبه‌های برتر گوگل را به ما تقدیم نمی‌کنند.

از طرفی، اگر سراغ کلمات کلیدی لانگ تیل (long-tail) برویم، کاربران به ندرت چنین کلماتی را جستجو می‌کنند و شاید هیچ‌کس محتوای ما را پیدا نکند. خب، باید چه‌کار کنیم؟

پاسخ به این سؤال آن‌قدرها هم ساده نیست. عوامل زیادی اینجا نقش بازی می‌کنند. مثلاً بودجه، عمر دامنه، اهداف کوتاه‌مدت و بلندمدت، مزیت رقابتی برند، استراتژی بازاریابی محتوا و چند عامل دیگر را باید در نظر گرفت. بنابراین اگر در چنین موقعیتی گیر افتاده‌ایم، راهی نداریم جز اینکه از یک متخصص سئو کمک بگیریم و پروژه سئو سایت‌ را به یک آدم کاربلد بسپریم.

7 ابزار شناسایی حجم جستجوی کلمات کلیدی

نوبت می‌رسد به پاسخ این سؤال که چگونه میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل را بدست آوریم. برای شناسایی میزان جستجوی کلمات، باید برویم سراغ برخی از ابزارهای سئو که به ما در پیدا کردن حجم جستجو یا همان Search Volume (SV) کمک می کنند.

1) اچرفز (Ahrefs)

Ahrefs به عنوان یک مجموعه نرم‌افزاری قدرتمند در زمینه سئو، ابزارهای مختلفی برای لینک‌سازی، تحقیق کلمات کلیدی، تجزیه‌وتحلیل رقبا، ردیابی رتبه و ممیزی سایت دارد. یکی از قابلیت‌های اصلی این ابزار، شناسایی حجم جستجوی کلمه کلیدی است.

Ahrefs حجم جستجوی کلمه کلیدی را با بیان تعداد «کلیک» برای هر کلمه نشان می‌دهد و با رابط کاربری جذابش به ما کمک می‌کند تغییرات حجم جستجو را در طول ماه بررسی کنیم. 

اگرچه اچرفز یکی از ابزارهای قابل اعتماد سئو است، اما اطلاعات دقیقی برای حجم جستجوی عبارات نمی‌دهد. با طی کردن مراحل زیر می‌توانیم میزان سرچ کلمات را در اچرفز بدست آوریم:  

  • باز کردن حساب Ahrefs  
  • ورود به داشبورد Ahrefs  
  • انتخاب ابزار Ahrefs Keyword Explorer  
  • انتخاب موتور جستجو از میان گوگل، یوتیوب، آمازون و مایکروسافت بینگ برای بررسی حجم جستجوی کلمات کلیدی 
  • نوشتن کلمه کلیدی مورد نظر 
  • انتخاب جغرافیای موردنظر  
  • بررسی ستون حجم جستجوی کلمه کلیدی  
  • آنالیز پتانسیل ترافیک، حجم جستجوی جهانی و حجم جستجوهای مرتبط برای بررسی دقیق‌تر
پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلییدی در ابزار Ahrefs

2) سمراش (SEMRush)

SEMRush یک ابزار رقابت‌سنج در سئو است که داده‌های مفید زیادی از جمله حجم جستجوی کلمات کلیدی به کاربرانش ارائه می‌دهد. با استفاده از سمراش می‌توانیم میانگین تقریبی حجم جستجو و همچنین CPC و رقابت‌پذیری جستجو را ببینیم. 

(منظور از CPC همان هزینه به ازای کلیک است. یعنی بازاریابان برای هر کلیک روی تبلیغات خود چقدر هزینه پرداخت می‌کنند.)

سمراش هم مثل اچرفز داده‌ها و اطلاعات دقیقی درباره حجم جستجوی کلمات ارائه نمی‌دهد. با این حال، گزینۀ مناسبی برای تعیین تقریبی این معیار است. 

خب، چطور با SEMrush حجم سرچ کلمات کلیدی را پیدا کنیم؟

  • بازکردن حساب SEMrush  
  • ورود به داشبورد سئو SEMrush  
  • انتخاب SEMrush Keyword Magic Tool
  • نوشتن کلمه کلیدی هدف 
  • انتخاب جغرافیای موردنظر 
  • بررسی ستون حجم جستجوی کلمه کلیدی
  • بررسی اطلاعات دقیق‌تر مثل CPC و نمودارهای زمانی و…
پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلییدی در ابزار SEMrush

3) Moz Keyword Explorer 

Moz یکی از پلتفرم‌هایی است که با مجموعه ابزارهایش زندگی را برای دیجیتال مارکترها آسان‌تر کرده است. یکی از بهترین امکاناتی که ماز برای سئو ارائه می‌دهد، کاوشگر کلمات کلیدی آن است که داده‌های ارزشمندی در آن نهفته است. 

ماز هم مثل دو ابزار بالا تعداد دقیقی از سرچ کلمات ارائه نمی‌دهد و از نظر حجم کلی جستجو وسعت زیادی را بیان می‌کند. مثلاً ممکن است بعد از جستجوی یک کلمه، «مقداری بین 10هزار تا 30 هزار جستجو» را ببینیم!

با این حال، می‌تواند به صورت شهودی و تقریبی به ما کمک کند میزان رقابتی که برای یک کلمه کلیدی خاص وجود دارد را بفهمیم و هوشمندانه‌تر جلو برویم. برای اندازه‌گیری معیار حجم جستجو کلمات کلیدی با استفاده از ماز باید مراحل زیر را طی کنیم:

  • باز کردن حساب MOZ  
  • ورود به داشبورد MOZ  
  • انتخاب ابزار MOZ Keyword Explorer  
  • کلیک روی بخش Keyword Overview 
  • نوشتن کلمه کلیدی هدف 
  • انتخاب جغرافیای موردنظر 
  • بررسی معیارهایی مثل CTR ارگانیک و اولویت کلمه کلیدی برای استراتژی توسعه محتوا و همچنین استفاده از ابزار آنالیز صفحه نتایج جستجو (SERP) 
پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلییدی در ابزار MOZ

4) Google Trends

گوگل ترندز یکی از ابزارهای رایگان سئو است که به صورت بصری به ما نشان می‌دهد یک کلمه کلیدی در طول زمان چقدر محبوب بوده و طبیعتا چیزی در خصوص سرچ والیوم (SV) به ما نمی دهد. تنها کاری که باید انجام دهیم طی کردن مراحل زیر است:

  • مراجعه به Google Trends 
  • نوشتن کلمه کلیدی موردنظر
  • دریافت نمودار خطی حجم جستجو و بررسی اوج و فرودهای نمودار
  • بررسی پارامترهایی مثل «محبوبیت جغرافیایی»، «داده‌های رشد و کاهش برای عبارات خاص» و «موضوعات مرتبط»
تخمین حجم جستجوی کلمات کلیدی در گوگل ترندز

5) Google Keyword Planner

Google Keyword Planner که قبلاً به عنوان Google Keyword Tool شناخته می‌شد، ابزار رایگان دیگری است که به کمک آن می‌توانیم معیار حجم جستجوی کلمات را به دست آوریم. برای استفاده از این ابزار باید مراحل زیر را طی کنیم:

  • کلیک روی بخش «ابزار» (Tools) در نوار منو  
  • انتخاب Switch to expert mode 
  • مشاهده یک لینک به قسمت Keyword Planner در صفحه منوی اصلی 
  • انتخاب بین یکی از دو گزینه‌های «شناسایی کلمات کلیدی جدید» (Discover new keywords) و «دریافت حجم جستجو و پیش‌بینی‌ها» (Get search volume and forecasts)

پس از کلیک روی شناسایی کلمات کلیدی جدید، می‌توانیم کلمات خاص یا حتی URL سایت خود را وارد کنیم تا ببینیم چه کلمات کلیدی مناسب سایت‌مان هستند. هر پیشنهادِ این ابزار، میانگین جستجوهای ماهانه و میزان رقابت کلمه را نیز ارائه می‌دهد.

پیدا کردن حجم جستجوی کلمات کلیدی در keyword planner

6) گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

Google Search Console یکی دیگر از ابزارهای رایگان سئو است که البته روی ردیابی عملکرد سایت‌ها از نظر ترافیک ارگانیک تمرکز دارد. با این حال، می‌توانیم از این ابزار برای شناسایی کلمات کلیدی جدید و دریافت داده‌های بسیار دقیق در مورد کلمات کلیدی استفاده کنیم. 

در واقع این ابزار و ابزار بعدی که به آن اشاره می‌کنیم، تنها گزینه‌هایی هستند که اطلاعات دقیقی درباره حجم جستجوی کلمات ارائه می‌دهند. برای تعیین این معیار مهم سئو با استفاده از کنسول جستجوی گوگل باید مراحل زیر را طی کنیم:

  • مراجعه به صفحه کنسول جستجوی گوگل 
  • کلیک روی دکمه آبی Start 
  • وارد کردن دامنه یا عبارت موردنظر
  • استخراج و آنالیز داده‌های حاصل

برای استفاده از این ابزار، باید با تأیید DNS یا آپلود یک فایل HTML تأیید کنیم که مالک این دامنه هستیم. از طرف دیگر، می‌توانیم یک تگ HTML به سایت خود اضافه کرده یا با استفاده از حساب Google Analytics یا Google Tag Manager خود وارد داشبورد کنسول گوگل شویم و داده‌های لازم را استخراج کنیم. 

(یک راهنمایی از طرف من: کلمات کلیدی با تأثیرگذاری (Impression) زیاد و CTR پایین ارزش هدف‌گذاری دارند.)

تخمین دقیقتر حجم سرچ والیوم در ابزار گوگل سرچ کنسول

7)   Google Ads Keyword Planner 

علاوه بر استفاده از کنسول گوگل، روش دقیق دیگری هم برای شناسایی حجم جستجو کلمه کلیدی وجود دارد. اگر از Google Ads Keyword Planner استفاده می‌کنیم، می‌توانیم مراحل زیر را برای تعیین میزان جستجوی کلمات موردنظر خود طی کنیم:

  • وارد شدن به حساب Google Ads
  • مراجعه به سمت راست بالای صفحه و انتخاب  Tools and Settings
  • انتخاب Keyword Planner 
  • نوشتن کلمات کلیدی  
  • انتخاب جغرافیای موردنظر  
  • کلیک روی Get Results

بعد از طی این مراحل می‌توانیم میانگین حجم جستجوی ماهانه کلمات را در طول زمان ببینیم و پیشنهادات مرتبطی را برای تبلیغات بهتر دریافت کنیم. البته باید بگویم بعد از تغییرات اخیری که در رابط کاربری AdWords به وجود آمده، این داده‌ها فقط برای کاربرانی که کمپین‌های فعال AdWords را اجرا می‌کنند در دسترس است.

و اما کلام آخر …

پس بدانیم که حجم جستجوی کلمات کلیدی فاکتور ارزشمندی است اما همه چیز نیست! خوب است که تعداد سرچ کلمه کلیدی را بدانیم اما استراتژی هر سایتی متفاوت است و بنابر استراتژی ممکن است فاکتور SV اهمیت داشته باشد یا نه! 

علاوه بر تمام مباحثی که اینجا مطرح کردم، باید به یک نکته مهم اشاره کنم. حواس‌مان باشد که همه جستجوها منجر به کلیک نمی‌شود. صرفاً این واقعیت که میزان جستجوی کلمه ای بالاست یا افراد چیزی را جستجو می‌کنند، لزوماً به این معنی نیست که روی هر یک از نتایج جستجو کلیک می‌کنند. چند روز پیش یک مقاله می‌خواندم که نوشته بود طبق یک پژوهش، دو سوم جستجوهای گوگل بدون کلیک به پایان می‌رسد! خیلی وقت‌ها گوگل به سؤال مخاطبانش پاسخی فوری می‌دهد. برای همین کاربران از کلیک کردن روی نتایج جستجو منصرف می‌شوند. 

سوالات متداول

به تعداد دفعاتی که یک کلمه کلیدی خاص در یک بازه زمانی خاص (مثلا ماهانه) جستجو می‌شود، حجم جستجوی کلمات کلیدی می‌گویند. بررسی این معیار برای ساخت سایت جدید، راه‌اندازی کمپین بازاریابی PPC، انجام تحقیقات کلمات کلیدی برای جذب ترافیک ارگانیک و شروع کمپین بازاریابی محتوا از نان شب واجب‌تر است. 

بهترین راه برای بررسی حجم جستجوی کلمه کلیدی استفاده از ابزارهای سئو است. با این حال، اکثر این ابزارها به غیر از گوگل سرچ کنسول و پلتفرم Google Ads نمی‌توانند حجم جستجوی دقیقی ارائه دهند.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=6085
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد معرفی 7 ابزار برای پیدا کردن میزان جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.