آموزش سئو صفحه اصلی سایت (Homepage SEO)

2711 بازدید

صفحه اصلی سایت مهم ترین صفحه در یک سایت است. شاید کتاب را از روی جلد آن قضاوت نکنیم، اما مطمئناً سایت را از روی صفحه اصلی آن قضاوت می‌کنیم. سئو صفحه اصلی سایت (Homepage SEO) یکی از تعیین‌کننده‌ترین مواردی است که هر سئوکاری باید روی آن تمرکز داشته باشد. اگر صفحه اصلی به‌درستی سئو شده باشد، هدف و ارزش پیشنهادی برند را در کسری از ثانیه به مخاطب و گوگل نشان می‌دهد.

اگر با اهمیت و مراحل سئو صفحه اصلی آشنا نیستید و نمی‌دانید باید از کجا شروع کنید، جای درستی آمده‌اید! با من همراه باشید.

سئو صفحه اصلی سایت

منظور از سئو صفحه اصلی سایت چیست؟

فرایند سئو و بهینه‌سازی صفحه اصلی سایت برای گوگل را سئو صفحه اصلی می‌نامیم. اما مگر صفحه اصلی سایت هم نیاز به سئو دارد؟ بیشتر ما فکر می‌کنیم بحث سئو فقط مربوط به رتبه گرفتن در صفحات محتوایی، دسته بندی یا محصول است. اما در حقیقت صفحه اصلی هم نیاز به سئو دارد.

صفحه اصلی سایت در حالت ایده آل باید به محلی تبدیل شود که مخاطبین با ورود به آن برند را بشناسند و تقریباً بفهمند سایت مربوط به چیست و قرار است در سایت چه چیزی پیدا کنند. البته دچار سوءتفاهم نشوید، قرار نیست صفحه اصلی را با محتوا پر کنیم و به فکر همان فرایند کلاسیک رتبه گرفتن در نتایج گوگل باشیم.

چرا روی سئو صفحه اصلی تاکید دارم؟

سئوکارهایی که با اهمیت تجربه کاربری (UX) آشنا باشند، محال است بیخیال سئوی صفحه اصلی شوند. سئو صفحه اصلی نه‌تنها به کاربر کمک می‌کند با کسب و کارمان آشنا شوند، به گوگل هم می‌گوید سایت درباره چیست. پس سئو این صفحه به سئو کلی سایت هم کمک می‌کند.

هدف از طراحی و سئو صفحه اصلی این نیست که مثلاً در 5 کلمه کلیدی مهم خود رتبه بگیریم. ما برای همه این کلمات صفحات اختصاصی می‌سازیم. در صفحه اصلی باید روی «انتظارات کاربر» تمرکز کنیم. یعنی به این فکر کنیم که کاربر به محض ورود به صفحه اصلی انتظار دارد چه چیزی پیدا کند؟ 

صفحه اصلی سایت باید به عنوان نقطه شروع پیمایش، تجربه کاربری فوق‌العاده ساده و سریعی داشته باشد. در این صورت، می‌تواند به عنوان نماینده شایسته دیگر صفحات سایت عمل کند.  

چطور صفحه اصلی سایت را سئو کنیم؟ (5 مرحله)

با سئو صفحه اصلی روی دو هدف مهم متمرکز می‌شویم:

  1. به گوگل بگوییم سایت درباره چیست و ما به عنوان یک کسب‌وکار دقیقاً مشغول چه کاری هستیم.
  2. بهینه‌سازی سئو داخلی صفحه اصلی (یعنی توجه به عناصری مثل توضیحات متا، استفاده درست از هدر‌ها، سرعت، تجربه کاربری و…)

برای اینکه این دو اصل را به طور کامل پیاده‌سازی کنیم، باید 5 مرحله اساسی را طی کنیم که در ادامه آموزش سئو صفحه اصلی برایتان بازگو می کنم.

مرحله اول) انتخاب کلمه کلیدی  

صفحه اصلی سایت باید به‌وضوح به گوگل و مخاطبان سایت بگوید محصول یا خدمت یا محتوایی که سایت ارائه می‌دهد درباره چیست. در سئو، این کار عمدتاً با تمرکز محتوای صفحه بر روی کلمه کلیدی هدف انجام می‌شود. در واقع همین کلمه یا مفهوم کلیدی مشخص می‌کند صفحه در مورد چیست. 

البته منظورم این نیست که صفحه اصلی قرار است فقط برای یک کلمه کلیدی رتبه‌بندی شود. با توجه به الگوریتم های جدید گوگل که تا حد زیادی مبتنی بر هوش مصنوعی است، هر صفحه می‌تواند برای ده‌ها و حتی صدها کلمه کلیدی مرتبط در نتایج گوگل رتبه بگیرد. با این حال ما در نهایت باید یک کلمه کلیدی اصلی را انتخاب کنیم.

در اینجا می‌توانیم با تهیه لیستی از کلمات کلیدی که محصولات یا خدمات ما را در بهترین شکل توصیف می‌کنند شروع کنیم. برای تهیه این لیست و دقیق‌تر شدن آن، می‌توانیم از این راهکارها استفاده کنیم:

    • طوفان فکری: این کار را می‌توان به تنهایی یا به صورت گروهی انجام داد. وقتی وارد طوفان می‌شویم، فهرست کاملی از کلمات یا عباراتی که به ذهن‌مان می‌رسد را می‌نویسیم. هرچقدر از قبل اطلاعات مناسبی در مورد جایگاه تخصصی خود کسب کرده باشیم، طوفان بهتری به پا خواهیم کرد!
    • تجزیه‌وتحلیل رقبا: در این مرحله باید لیستی از رقبای اصلی خود تهیه کنیم. بعد سری به سایت‌شان بزنیم و ببینیم آن‌ها در صفحات اصلی خود از چه کلماتی استفاده کرده‌اند.  
  • استفاده از ابزارهای سئو: در مرحله بعد، باید این کلمات کلیدی منتخب را در ابزارهای سئو وارد کنیم تا ببینیم پتانسیل ترافیک هر کلمه چقدر است. 

بعد از این مراحل، ممکن است سناریوهای مختلفی اتفاق بیفتد. اگر فقط یک کلمه کلیدی مطلوب پیدا کرده  باشیم که چه بهتر؛ از آن کلمه به عنوان کلمه کلیدی هدف استفاده می‌کنیم. اما اگر در نهایت به چند کلمه رسیدیم که همه پتانسیل خوبی دارند، باید به نیت و هدف کاربران گوگل فکر کنیم. لحن و زبانی که مخاطب هدف برای رفع نیازهایش استفاده می‌کند، همیشه ما را به سمت بهترین کلمه راهنمایی می‌کند.

با بقیه کلمات کلیدی مرتبطی که اینجا پیدا کردیم چه‌کار کنیم؟ آن‌ها را نگه می‌داریم تا در جاهای دیگر صفحه اصلی خود استفاده کنیم. ما کلمه‌ای را دور نمی‌اندازیم. این کار باعث می‌شود زمینه و موضوع سایت بهتر و دقیق‌تر به مخاطب و گوگل معرفی شود. 

مثلا در خصوص سایت دیدار (در حوزه CRM) یکی از پروژه های سئو که من به عنوان مجری در آن فعالیت داشتم، کلمه کلیدی اکثر وبسایت های این حوزه “نرم افزار CRM” بود که روی صفحه اصلی سایت کار میشد. (تصویر)

کلمات کلیدی صفحه اصلی

مرحله دوم) تولید محتوا برای صفحه اصلی سایت

بعد از انتخاب کلمه کلیدی اصلی و در صورت لزوم چند کلمه کلیدی فرعی، نوبت به تولید محتوا برای صفحه اصلی می‌رسد. در این بخش باید به المان‌هایی مثل تگ عنوان (تایتل)، توضیحات متا (متادیسکریپشن) و محتوای اصلی صفحه دقت کنیم.

1) تایتل یا عنوان صفحه

تایتل (متا تایتل) یکی از عناصر مهمی است که گوگل موقع خزیدن و رتبه‌بندی صفحه به آن توجه می‌کند. اگر تایتل صفحه اصلی به اندازه کافی جذاب باشد، مردم ترغیب می‌شوند روی آن کلیک کنند. بنابراین باید تایتلی بنویسیم که علاقه کاربران را برانگیزد و پیشنهادات منحصربه‌‎فرد برندمان را به طور دقیق توصیف کند. کلمه کلیدی مورد نظر که در مرحله قبل انتخاب کردیم و همچنین نام برند باید در تایتل وجود داشته باشد. عنوان مناسب در حدود 60 کاراکتر است.

متاتایتل صفحه اصلی
تایتل صفحه اصلی سایت دیدار

2) توضیحات متا

برخلاف تگ تایتل، توضیحات متا به طور مستقیم تأثیری بر سئو ندارد. اما اگر متادیسکریپشن به خوبی نوشته شود، مخاطب را به صفحه جذب می‌کند و نرخ کلیک صفحه را افزایش می‌دهد. توضیحات متا باید تایتل و مأموریت برند را بسط دهد و از آن پشتیبانی کند.

متادیسکریپشن صفحه اصلی
متادیسکریشپن صفحه اصلی سایت دیدار

3) محتوای اصلی

برای نوشتن محتوای اصلی باید به پاسخ این سؤالات فکر کنیم:

  • کاربر دقیقاً چه چیزی باید در مورد کسب‌وکار من بداند؟ 
  • چه چیزی برند من را منحصر به فرد می‌کند؟ 
  • کاربر پس از ورود به سایت قرار است چه مسیری را طی کند؟ 

محتوای اصلی صفحه و چینش آن، باید منطبق با نیت جستجوی کاربر باشد. درج کلمات کلیدی اصلی و فرعی در تگ‌های H1 و H2 به مخاطب و گوگل کمک می‌کند موضوع و هدف صفحه اصلی را سریعتر بشناسد. این قضیه روی بهبود تجربه کاربری و بهبود پیمایش بصری مخاطب هم تأثیر بالایی دارد.

محتوای صفحه اصلی سایت
محتوای صفحه اصلی سایت دیدار به همراه استفاده از کلمه کلیدی اصلی

مرحله سوم) لینک‌سازی خارجی  

سئو صفحه اصلی هم درست مانند هر صفحه دیگری، به اعتبار و بک لینک نیاز دارد. هر چه بک‌لینک‌های باکیفیت بیشتری داشته باشیم، شانس رتبه گرفتن‌مان هم بیشتر می‌شود.

 اما برای سئوی صفحه اصلی باید از چه سایت‌هایی بک‌لینک بگیریم؟ یا بگذارید سؤالم را این‌طور بپرسم: سایت‌هایی که به صفحه اصلی ما لینک می‌دهند، چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

  • ارتباط: باید به دنبال دریافت بک‌لینک از سایت‌های مرتبط با حوزه تخصصی خود باشیم.
  • اعتبار: اگر بک‌لینک‌ها از صفحات قوی با اعتبار و عمر بیشتری بیایند، تأثیر بیشتری بر بهبود رتبه خواهند داشت.
  • ترافیک: بک‌لینک‌ها از صفحات با ترافیک ارگانیک بیشتر، بهتر هستند.
  • قرارگیری در صفحه: لینک‌هایی که داخل متن اصلی صفحه سایت مبدأ هستند، تأثیر بیشتری بر بهبود رتبه دارند. یعنی لینکی که بالای صفحه قرار گرفته، نسبت به لینک‌های داخل فوتر (پاورقی) که بین چند لینک دیگر گم شده‌اند، اعتبار بیشتری دارند.
  • انکرتکست: جالب است که گوگل محتوای اطراف یک لینک را به عنوان سیگنالی برای موضوع صفحه بررسی می‌کند. پس خیلی خوب می‌شود اگر بین متن اطراف لینک و کلمات کلیدی صفحه اصلی ما همبستگی مناسبی وجود داشته باشد.  
  • Follow یا Nofollow بودن: بک‌لینک‌های Nofollow (نوفالو) تأثیر بر رتبه‌بندی صفحه اصلی ما نخواهند داشت.

البته به این نکته توجه داشته باشیم که لینک‌های با کیفیت بالا به سختی به دست می‌آیند. اما اگر به تکنیک‌های لینک‌سازی مسلط باشیم، گرفتن لینک‌های خوب از سایت‌های معتبر آن‌قدرها هم غیرممکن نیست.

در خصوص سایت دیدار، عمده کمپین های آف پیج روی صفحه اصلی همراه با انکرتکست های “نرم افزار CRM” و “دیدار” انجام میشد.

آف پیج روی صفحه اصلی

مرحلۀ چهارم) لینک‌سازی داخلی  

از منظر سئو، وقتی در صفحه اصلی خود لینک‌های داخلی وارد می‌کنیم سه اتفاق می‌افتد: 

  • گوگل در حین خزیدن، صفحات جدید را هم کشف می‌کنند و آنها را ایندکس می‌کند. 
  • ارتباط و کیفیت صفحات لینک داخلی در سئو صفحه اصلی تأثیر می‌گذارند.
  • با این کار، اعتبار صفحات دیگر سایت نیز تقویت می‌شود.

بنابراین اگر بتوانیم در سایدبار و فوتر صفحه اصلی به منتخب بهترین صفحات خود لینک دهیم، این لینک‌ها به رتبه گرفتن صفحه اصلی هم کمک می‌کنند.

اما به کدام صفحه لینک دهیم؟ پاسخ مشخص است: لینک هایی که کاربر به احتمال زیاد روی آن‌ها کلیک می‌کند.

لینک داخلی در صفحه اصلی
استفاده از لینک سازی های داخلی در صفحه اصلی به صفحات مهم و تارگت سایت

مرحله پنجم) تجربه کاربری صفحه اصلی سایت

بعد از این چهار مرحله که بیشتر روی سئو داخلی (محتوا و لینک‌سازی) تمرکز داشتند، میرسیم به بحث جذاب تجربه کاربری. در ادامه به مهم‌ترین نکاتی که در تجربه کاربری صفحه اصلی مطرح است اشاره کرده‌ام:

  • هدر صفحه اصلی (Header) اولین چیزی است که کاربران می‌بینند. هدر به عنوان بنر اصلی سایت، باید خوانایی مناسبی داشته باشد. حتماً به تضاد رنگی متن و پس‌زمینه دقت کنیم. هرچه کنتراست بیشتر باشد، متن‌ها و شکل‌ها تجربه بصری بهتری منتقل می‌کنند.
  • برای بهبود UX و هدفمندکردن پیمایش کاربران، مطمئن شویم که هر CTA، لینک یا متن به طور دقیق اطلاعاتی که کاربران انتظار دارند را بیان کنند.
  • در صورت امکان حتماً از عکس‌های اورجینال استفاده کنیم. نمایش تصاویر افراد و محصولات واقعی، برند را معتبرتر جلوه می‌دهد. 
  • اگر سایت قابلیت جستجوی داخلی دارد، حواس‌مان به محل قرارگیری فیلد جستجو باشد. این نشانه باید جایی قرار گیرد که کاربران انتظار دارند آنرا پیدا کنند. یکی از رایج‌ترین مکان‌ها برای باکس جستجو، گوشه سمت چپ و بالای صفحه اصلی است.
  • از صفحات پاپ‌آپ استفاده نکنیم. چون بیشتر کاربران فکر می‌کنند این بنرها تبلیغات هستند و فوراً از صفحه خارج می‌شوند.
  • سرعت صفحه اصلی باید همیشه در بهترین حالت باشد. برای همین، به هر تکنیکی که می‌توانیم متوسل شویم تا صفحه اصلی با سرعت بالا بارگزاری شود.
  • یک لوگوی قابل تشخیص در گوشه سمت راست بالا قرار دهیم.
  • سایدبار، فوتر، منو و جاهای دیگر صفحه را با میلیون‌ها لینک شلوغ نکنیم. 
  • برای تصاویر صفحه اصلی، متن جایگزین مناسبی قرار دهیم.

سئو صفحه اصلی سایت برای نام برند؟!

طبق نظر بعضی متخصصین سئو، اگر قرار باشد این صفحه برای کلمه کلیدی خاصی بهینه‌سازی شود، این کلمه می‌تواند نام برند باشد. وقتی مردم نام کسب‌و‌کاری را در گوگل جست‌وجو می‌کنند، کاملاً منطقی است که آنها را به صفحه اصلی خود هدایت کنیم. 

اما اگر نام برندمان رقابت زیادی داشته باشد…؟

سؤال خوبی است. همان‌طور که گفتم، بهترین کلمه برای سئو صفحه اصلی نام برند است. اما اگر نام برند ما تکراری بود چه‌کار کنیم؟ اگر سایت ما درست و اصولی راه‌اندازی شده باشد و تعداد بک‌لینک‌های باکیفیت خوبی داشته باشیم، احتمالاً تا حالا صفحه اصلی ما برای نام تجاری یا برند رتبه مناسبی گرفته. 

با این حال، یک استثنای ناگوار هم برای این قاعده وجود دارد. اگر نام برند ما کلمه کلیدیِ سایت دیگری باشد، ممکن است کار کمی سخت شود. وقتی سایت‌های دیگر به طور تخصصی این کلمات کلیدی را هدف قرار می‌دهند، شاید سخت باشد با این کلمات برای صفحه اصلی خود رتبه بگیریم.

اگرچه در این شرایط رتبه گرفتن سخت است؛ اما غیرممکن نیست. به نظر من اگر همچنان صفحه اصلی خود را با توجه به نیت کاربر بهینه کنیم و بهترین تجربه ممکن را به آن‌ها بدهیم، کمی که زمان بگذرد قطعاً برای صفحه اصلی رتبه می‌گیریم. 

برای رسیدن به این هدف، باید نام تجاری خود را کامل اما مختصر در صفحه اصلی معرفی کنیم. بعد داستان کارهایی که کسب‌وکار ما می‌تواند برای کاربر انجام دهد را تعریف کنیم. تجربه کاربری عالی، به گوگل اطلاع می‌دهد که مردم از مرور ‌سایت ما لذت می‌برند. شک نداشته باشید عمل به این توصیه‌ها در نهایت باعث بهبود سئو صفحه اصلی می‌شود.

و اما کلام آخر …

قبلاً صفحات اصلی در استراتژی‌های سئو نادیده گرفته می‌شدند. خوشبختانه در چندسال اخیر بیشتر سئوکارها با اهمیت این صفحه آشنا شده‌اند و سعی می‌کنند روی سئو این صفحه هم کار کنند. همان‌طور که در این مقاله دیدیم، سئو محتوایی و تکنیکالِ صفحه اصلی، هر دو باید با هدف جستجو مطابقت داشته باشند و کسب‌وکارمان را به دقیق‌ترین شکل ممکن معرفی کنند.

سوالات متداول

متاتایتل و دیسکرپیشن جذاب، استفاده از کلمات کلیدی اصلی و فرعی در Headingها، سرعت بالای صفحه اصلی، معرفی برند و خدمات کلی سایت، استفاده از تصاویر با کیفیت همراه با رعایت اصول سئو تصاویر، استفاده از لوگو برند و …. از مهمترین عوامل سئو داخلی و تکنیکال در صفحه اصلی هستند.

از منظر سئو پاسخ قطعی و مشخصی برای این موضوع وجود ندارد. همیشه باید تعادل مناسبی بین تصویر، متن و دکمه‌های CTA وجود داشته باشد. مسئله‌ای که بیشترین اهمیت را دارد و می‌تواند راهنمای‌مان باشد، مطابقت صفحه با هدف و نیت کاربران است.

4.7/5 - (3 امتیاز)
آیا این مطلب را می پسندید؟
https://hesamkianikhah.com/?p=6228
اشتراک گذاری:
حسام الدین کیانی خواه
من حسام ام، حسام الدین کیانی خواه. فعال یا متخصص حوزه سئو . رشته تحصیلی گذشته ام ارتباطی به سئو و محتوا نداره ولی 5 سالی هست که به شدت توی این حوزه به شکل متفاوتی فعالم و تا الان خداروشکر موفق بودم. توی سایت شخصی خودم سعی میکنم محتوای جذاب و به روزی از سئو بذارم. مطالبی که حاصل تجربه های شخصی خودمه و دوس دارم با مخاطب های سایتم به اشتراک بذارم. ممنون ازینکه توجه کردین و با من همراه هستین
مطالب بیشتر

نظرات

0 نظر در مورد آموزش سئو صفحه اصلی سایت (Homepage SEO)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هیچ دیدگاهی نوشته نشده است.